Federální shromáždění Československé socialistické republiky 1984

IV. volební období

132

Úplné znění

zákona ze dne 30. listopadu 1961 č. 135 Sb., o pozemních
komunikacích (silniční zákon), jak vyplývá ze změn a dopl-
nění provedených zákonem ze dne 21. března 1984 č. 27 Sb.


PŘEDSEDNICTVO FEDERÁLNÍHO SHROMÁŽDĚNÍ
vyhlašuje

úplné znění zákona ze dne 50. listopadu 1961 č. 135 Sb., o po-
zemních komunikacích /silniční zákon/, jak vyplývá ze změn a
doplnění provedených zákonem ze dne 21, března 1984 5. 27 Sb.

Zákon
o pozemních komunikacích /silniční zákon/ 

Národní shromáždění Československé socialistické repu-
bliky se usneslo na tomto zákoně:

§ 1

Úvodní ustanovení

/1/ Vysoce rozvinutý hospodářský, politický a kulturní
život v našem státě vyžaduje, aby pozemní komunikace splňovaly
požadavky bezpečné, rychlé, plynulé a hospodárné dopravy, pod-
porovaly rozvoj a plnění úkolů v průmyslu a zemědělství, napo-
máhaly rozvoji motorismu a technickému vývoji dopravních pro-
středků, přispívaly k rozšiřování cestovního ruchu a odpovída-
ly požadavkům obrany státu. Pozemní komunikace jsou budovány,
rekonstruovány, spravovány a udržovány v souladu se zásadami
státní dopravní politiky, s koncepcí rozvoje dopravní sousta-
vy a s ohledem na ochranu životního prostředí.

/2/ Pozemní komunikace se rozdělují podle dopravního
významu, určení a technického vybavení na dálnice, silnice,
místní komunikace a účelové komunikace. Dálnice a silnice
tvoří jednotnou komunikační sít.


- 2 -

Část první
PLÁNOVÁNÍ A SPRÁVA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ

§ 2
Plánování pozemních komunikací

/1/ Výstavba a přestavba pozemních Komunikací se provádí
na základě národohospodářských plánů. Výstavbu a přestavbu
dálnic, silnic a místních komunikací plánují silniční správní
orgány, výstavbu a přestavbu účelových komunikací plánují or-
ganizace, které je mají ve správě.

/2/ Plány rozvoje dálnic, silnic a místních komunikací
jsou podklady pro přípravu investiční výstavby a vypracování
územně plánovací dokumentace.

§ 3

Silniční správní orgány

/1/ Státní správu ve věcech pozemních komunikací vykoná-
vají silniční správní orgány, kterými jsou federální mini-
sterstvo dopravy, ústřední orgány státní správy ve věcech do-
pravy republik a národní výbory všech stupňů. 1/

/2/ Federálnímu ministerstvu dopravy přísluší výkon
státní správy ve věcech dálnic.

Zákon č. 69/1967 Sb., o národních výborech, ve znění vy-
hlášeném pod č. 31/1983 Sb. pro Českou socialistickou re-
publiku a pod č. 35/1983 Sb. pro Slovenskou socialistic-
kou republiku. Zákon č. 111/1967 Sb., o hlavním městě
Praze, ve znění pozdějších předpisů. Zákon Slovenské ná-
rodní rady č. 43/1968 Sb., o hlavním městě Slovenska, ve
znění pozdějších předpisů. /Bratislavě/


- 3 -

/3/ Ústředním orgánům státní správy ve věcech dopravy
republik přísluší

a/ stanovit hlavní směry silniční politiky a rozvoje silnič-
ního hospodářství včetně organizační struktury a řízení,
b/ zabezpečovat stavebně technické vybavení silniční sítě

podle potřeb silniční dopravy a obrany státu,
c/ rozhodovat o zařazení nově budovaných silnic do silniční
sítě, o jejich přeřazování, popřípadě vyřazování z této
sítě, jakož i o přeřazování místních komunikací a účelo-
vých komunikací do této sitě,
d/ určovat třídy jednotlivým silničním tahům,
e/ zřizovat a vést ústřední evidenci silnic,

f/ zajišťovat podklady nezbytné pro povolování mezikrajo-
vých přeprav předmětů a vozidel o celkové hmotnosti
vyšší než 60 tun, zejména navrhovat krajským národním
výborům vhodné trasy pro tyto přepravy; trasy, které přej-
sahují území České socialistické republiky nebo Slovens-
ké socialistické republiky navrhovat vždy ve vzájemné
spolupráci obou ústředních orgánů státní správy ve věcech
dopravy republik.

/4/ Krajským národním výborům přísluší

a/ povolovat přepravu zvlášť těžkých nebo rozměrných před-
mětů a vozidel, pokud trasa přepravy přesahuje územní
obvod jednoho okresu nebo kraje,

b/ povolovat uzavírky a zřizovat objížďky na silnicích
I. třídy,

c/ rozhodovat o připojení silnic, místních komunikací a
účelových komunikací na silnice I. třídy, o úpravách
nebo zrušení těchto připojení, jakož i o 'zřízení nebo
zrušení sjezdů ze silnic I. třídy na sousední nemovi-
tosti.


- 4 -

/5/ Okresním národním výborům přísluší výkon státní
správy ve věcech silnic ve všech případech, pokud z ustano-
vení zákona nevyplývá jinak.

/6/ Místním národním výborům přísluší výkon státní
správy ve věcech místních komunikací a účelových komunikací,

§ 3a
Speciální stavební úřady

2 /

/1/ Působnost speciálního stavebního úřadu pro dálnice

vykonává federální ministerstvo dopravy.

/2/ Působnost speciálního stavebního úřadu pro silnice,
místní komunikace a účelové komunikace vykonávají okresní
národní výbory.

§ 3b

Připojování pozemních komunikací

/1/ O připojování pozemních komunikací, zřizování sjezdů

ze silnice nebo místní komunikace na sousední nemovitosti,
o úpravách nebo zrušení připojení pozemních komunikací a
sjezdů ze silnice nebo místní komunikace na sousední nemovi-
tosti rozhoduje s ohledem na ochranu dotčené pozemní komuni-
kace a na bezpečnost provozu na ní příslušný silniční, správní
orgán.

/2/ Na rozhodování podle odstavce 1 se nevztahují obecné
předpisy o správním řízení.

2/ § 120 zákona č. 50/1976 Sb., o územní plánování a stavebním
řádu /stavební zákon/


- 5 -

§ 3c
Státní odborný dozor

/1/ Státní odborný dozor nad pozemními komunikacemi
vykonávají

a/ nad dálnicemi federální ministerstvo dopravy,

b/ nad silnicemi krajské národní výbory a okresní národní

výbory,
c/ nad místními komunikacemi a účelovými komunikacemi

místní národní výbory.

/2/ Orgány státního odborného dozoru dbají na zajištění
ochrany pozemních komunikací a dozírají, zda jsou dodržovány
povinnosti a podmínky pro užívání pozemních komunikací stano-
vené tímto zákonem, předpisy vydanými k jeho provedení, jakož
i opatření silničních správních orgánů.

/3/ Zjistí-li orgán státního odborného dozoru závadu,
vyzve organizaci, popřípadě podle povahy věci přímo pracovníka,
odpovědného za dodržování stanovených povinností, aby zjednali
nápravu; při výkonu dozoru může dávat příkazy a zákazy, jakož
i činit vhodila zatímní opatření k odstranění závad.

/4/ Nebude-li zjednána náprava, vydá orgán státního od-
borného dozoru rozhodnutí, v němž nařídí zjednání nápravy, po-
případě i zastavení nezákonně prováděných činností.

/5/ Pracovníci pověření výkonem státního odborného dozoru
jsou povinni vést uživatele k ochraně pozemních komunikací a
zachování pořádku na nich. Jsou oprávněni zjišťovat totožnost
osob, jejichž jednání ohrožuje pozemní komunikaci nebo provoz
na ní. Jsou povinni se prokázat kontrolním odznakem a služeb-
ním průkazem. Při výkonu své funkce využívají zkušenosti a


- 6 -

iniciativy pracujících, spolupracují s kontrolními orgány
a s orgány společenských organizací, zejména Revolučního

odborového hnutí.

/6/ Dohled na výkon státního odborného dozoru nad sil-
nicemi, místními komunikacemi a účelovými komunikacemi pří-
sluší ústředním orgánům státní správy ve věcech dopravy re-
publik /vrchní státní odborný dozor/.

§ 3d
Správa národního majetku

/1/ Ke správě pozemních komunikací jsou příslušné

a/ jde-li o dálnice, organizace k tomuto účelu zřízené fede-
rálním ministerstvem dopravy a jím řízené,

b/ jde-li o silnice, okresní národní výbory, popřípadě orga-
nizace k tomuto účelu jimi zřízené,

c/ jde-li o místní komunikace, místní národní výbory, po-
případě organizace jimi k tomuto účelu zřízené,

d/ jde-li o účelové komunikace, organizace, jimž zcela nebo
převážně slouží.

/2/ Státní socialistické organizace a národní výbory,
které jsou příslušné ke správě pozemních komunikací podle
odstavce 1 /dále jen "správci komunikací"/, jsou povinny ten-
to národní majetek udržovat ve stavu odpovídajícím účelu, k
němuž byl určen, a plnit povinnosti stanovené předpisy o sprá-
vě národního majetku. To platí obdobně i pro jiné socialis-
tické organizace než státní, které mají účelové komunikace
ve vlastnictví nebo v trvalém užívání.


- 7 -

Část druhá
DÁLNICE, SILNICE A MÍSTNÍ KOMUNIKACE

Oddíl 1

Užívání a ochrana dálnic, silnic
a místních komunikací

§ 4
Dálnice

Dálnice jsou budovány jako komunikace směrově rozdělené
B mimoúrovňovým křížením se všemi ostatními komunikacemi.

§ 4a

Silnice

/1/ Silnice včetně průjezdních úseků v městech a obcích
jsou komunikace zařazené do silniční sítě. Do silniční sítě
náleží též pozemní komunikace mimo území zastavěné nebo určené
k souvislému zastavění, které spojují železniční stanice, le-
tiště pro pravidelnou veřejnou dopravu a veřejné přístavy
a dálnicemi a silnicemi, pokud jako účelové komunikace neslou-
ží převážně provozu nebo správě těchto zařízení.

/2/ Účelné uspořádání silniční sítě se zajišťuje výstav-
bou nových silnic nebo zařazením místních, popřípadě účelových
komunikací do silniční sítě. Silnice, kterých není třeba k ú-
čelnému uspořádání silniční sítě, mohou být. z této sítě vyřa-
zeny a zařazeny do sítě místních komunikací nebo převedeny
mezi účelové komunikace, a nebo zrušeny.


- 8 -

§ 4b
Místní komunikace

/1/ Místními komunikacemi jsou obecně přístupné a užíva-
né ulice, cesty a prostranství, které slouží místní dopravě
a jsou zařazeny do sítě místních komunikací.

/2/ Sítě místních komunikací se budují a udržují v sou-
ladu s územně plánovací dokumentací tak, aby usnadňovaly
osídlení a vyhovovaly potřebám místní dopravy, popřípadě do-
pravy zemědělské, a vyžadují - li to obecné zájmy, též potře-
bám dálkové dopravy a potřebám obrany státu.

§ 5

Součásti dálnic, silnic a místních komunikací

Součástmi dálnic, silnic a místních komunikací jsou
všechna zařízení, stavby, objekty a díla, jichž je třeba k ú-
plnosti, zabezpečení a ochraně dálnic, silnic a místních ko-
munikací a k zajištění bezpečného, rychlého, plynulého a hos-
podárného převozu na nich.

§ 6
Obecné užívání

Provoz na pozemních komunikacích upravují zvláštní před-
pisy; v jejich mezích smí každý užívat dálnic, silnic a míst-
ních komunikací obvyklým způsobem k účelům, ke kterým jsou
určeny / obecné užívání /. Uživatel se musí přizpůsobit staveb-
ním stavu a dopravně technickému stavu dotčené komunikace; nesmí
ji poškozovat nebo znečisťovat.


- 9 -

§ 7
Uzavírky a objížďky

Provoz na dálnicích, silnicích a místních komunikacích
může být částečně nebo úplně uzavřen, popřípadě může být na-
řízena objížďka, vyžadují-li to nezbytně obecné zájmy, zejména
zájmy bezpečnosti dopravy nebo zájmy stavby, údržby nebo ochra-
ny dálnice, silnice nebo místní komunikace. O uzavírce a ob-
jížSce rozhoduje příslušný silniční správní orgán v dohodě
s dopravním inspektorátem. Uživatelé dálnice, silnice nebo
místní komunikace nemají nárok na náhradu případných vyšších
nákladů, jež jim vzniknou v důsledku uzavírky nebo objížďky,
příslušný silniční správní orgán je však povinen pečovat, aby
uzavírka byla vždy omezena na pokud možno nejkratší dobu a aby
objížďka byla řádně technicky zabezpečena a byla co nejvýhod-
nější.

§ 8

Zvláštní užívání

/1/ K užívání dálnic, silnic a místních komunikací jiným
než obvyklým způsobem nebo k jiným účelům, než pro které jsou
určeny /zvláštní užívání/, je třeba povolení příslušného sil-
ničního správního orgánu, vydaného v dohodě s dopravním inspek-
torátemj' silniční správní orgán může v povolení stanovit
podmínky zvláštního užívání a pro jejich nesplnění nebo v obec-
ném zájmu může udělené povolení zrušit. Povolení není třeba
pro vozidla ozbrojených sil a ozbrojených sborů.

§ 1 až 4 vládního nařízení č. 54/1953 Sb., o provozu
na silnicích.


- 10 -

/2/ Povolení ke zvláštnímu užívání dálnice, silnice
a místní komunikace nezbavuje uživatele povinnosti k náhradě
podle ustanovení § 9 odst. 5 až 8.

§ 9
Zabezpečení sjízdnosti a schůdnosti

/1/ Závady ve sjízdnosti dálnic, silnic a místních komu-
nikací jsou bez průtahů povinni odstraňovat jejich správci.

/2/ Závady ve schůdnosti přechodů pro chodce na místních
komunikacích a průjezdních úsecích silnic městy a obcemi, jakož
i závady ve schůdnosti místních komunikací určených výhradně
pro chodce, jsou povinni odstraňovat správci místních komuni-
kací. Závady ve schůdnosti chodníků přilehlých k nemovitosti,
která se nachází v zastavěném území a hraničí se silnicí nebo
místní komunikací, jsou povinni bez průtahů odstraňovat vlast-
níci, správci nebo uživatelé nemovitostí, pokud tyto závady
vznikly znečištěním, náledím nebo sněhem.

/2/ Rozsah povinností uvedených v odstavci 2 upravují
s přihlédnutím k místním poměrům národní výbory svými obecně
závaznými nařízeními.

/4/ K odstraňování závad ve sjízdnosti, popřípadě schůd-
nosti lze používat chemických posypových materiálů v souladu
se zvláštními předpisy a jen tam, kde je to nezbytně nutné.
Způsob a rozsah jejich použití stanoví prováděcí předpis.

4/ Čl. 94 Ústavy Československé socialistické republiky
č. 100/1960 Sb.


- 11 -

/5/ Při znečištění dálnice, silnice nebo místní komuni-
kace, které způsobí nebo může způsobit závadu ve sjízdnosti,
je povinen ten, kdo znečištění způsobil, je bez průtahů odstra-
nit a uvést komunikaci do původního stavu; nestane-li se tak,
je povinen uhradit správci komunikace náklady spojené s odstra-
něním znečištění a s uvedením komunikace do původního stavu.

/6/ Při poškození dálnice, silnice nebo místní komunikace,
které způsobí nebo může způsobit závadu ve sjízdnosti, je povi-
nen ten, kdo poškození způsobil, uhradit správci komunikace
náklady spojené s odstraněním poškození a s uvedením komunika-
ce do původního stavu, pokud se nedohodne se správcem komuni-
kace, že poškození odstraní sám.

/7/ Ustanovení odstavců 5 a 6 platí i při poškození nebo
znečištění, které způsobí nebo může způsobit závadu ve schůd-
nosti přechodů pro chodce na místních komunikacích a průjezd-
ních úsecích silnic městy a obcemi, místních komunikací urče-
ných výhradně pro chodce a chodníků.

/8/ Dojde-li ke sporu o náhradě nákladů podle odstavců
5 a 6, rozhodne o nich příslušný silniční správní orgán.

/9/ O úhradě nákladů spojených s odstraněním poškození
nebo znečištění pozemních komunikací, způsobených vozidly oz-
brojených sil a ozbrojených sborů platí zvláštní úprava.

§ 9a

Odpovědnost za škodu vzniklou uživatelům dálnic,
silnic a místních komunikací

/1/ Uživatelé dálnic, silnic nebo místních komunikací
nemají nárok na náhradu škody, která jim vznikla ze stavebního
stavu nebo dopravně technického stavu dálnic, silnic nebo.
místních komunikací.


- 12 -

/2/ Správci dálnic, silnic a místních komunikací však
odpovídají za škody vzniklé uživatelům těchto komunikací, je-
jichž příčinou byly závady ve sjízdnosti, ledaže prokáží, že
nebylo v mezích možností tyto závady odstranit ani na ně pře-
depsaným způsobem upozornit.

/5/ Správci místních komunikací odpovídají za škody, je-
jichž příčinou byly závady ve schůdnosti na přechodech pro
chodce, na místních komunikacích a průjezdních úsecích silnic
městy a obcemi, místních komunikacích určených výhradně pro
chodce a chodnících, ledaže prokáží, že nebylo v mezích mož-
ností tyto závady odstranit ani na ně předepsaným způsobem
upozornit.

/4/ Vlastníci, správci nebo uživatelé nemovitostí, které
v zastavěném území hraničí se silnicí nebo místní komunikací,
odpovídají za škody jejichž příčinou byly závady ve schůdnosti
na přilehlých chodnících, které vznikly znečištěním, náledím
nebo sněhem a nebyly bez průtahů odstraněny.

§. 10
Ochrana dálnic, silnic a místních komunikací

/1/ Nikdo nesmí svojí činností ohrožovat dálnici, silnici
nebo místní komunikaci a provoz na nich, ani ztěžovat jejich
údržbu. Pro odvrácení takového ohrožení uloží příslušný silnič-
ní správní orgán v dohodě se zúčastněnými orgány nezbytná opat-
ření; přitom může být též rozhodnuto po předchozím upozornění
toho, kdo ohrožení vyvolal, že potřebná opatření budou prove-
dena na jeho náklad.

/2/ Vlastníci, správci nebo uživatelé nemovitostí v sou-
sedství dálnice, silnice a místní komunikace musí dovolit, aby
příslušný silniční správní orgán učinil na jejich pozemcích
potřebná opatření k zabránění sesuvu skal a půdy, pádu kamení


- 13 -

a stromů a k umožnění odtoku vody, vznikne-li toto nebezpečí
výstavbou nebo provozem dálnice, silnice nebo místní komunika-
ce anebo přírodními vlivy; vznikne-li však toto nebezpečí
z jednání vlastníků, správců nebo uživatelů sousedních nemo-
vitostí, jsou povinni učinit na dotčených pozemcích potřebná
opatření vlastním nákladem.

§ 11

Silniční ochranná pásma

/1/ K ochraně dálnic, silnic a místních komunikací a pro-_
vozu na nich mimo území zastavěné nebo určené k souvislému za-
stavění slouží silniční ochranná pásma. Pro jednotlivé druhy
a kategorie těchto komunikací stanoví šíři ochranných pásem
prováděcí předpis, a to u dálnic a silnic vyšších tříd v roz-
sahu 50 až 100 metrů od osy přilehlého jízdního pásu, u silnic
nižších tříd a místních komunikací 15 až 25 metrů od osy vo-
zovky. Silniční ochranné pásmo pro nově budované nebo rekon-
struované dálnice, silnice nebo místní komunikace vzniká dnem
nabytí právní moci územního rozhodnutí.

/2/ V silničních ochranných pásmech je zakázána nebo ome-
zena činnost, která by mohla ohrozit dálnice, silnice nebo
místní komunikace nebo provoz na nich; příslušný silniční správ-
ní orgán povoluje v odůvodněných případech výjimky z tohoto
zákazu nebo omezení.

/5/ Příslušný silniční správní orgán může nařídit vlast-
níku, správci nebo uživateli nemovitostí, aby v silničním
ochranném pásmu byla odstraněna nebo upravena stavba anebo
jiné zařízení, stromy, keře nebo jiné porosty, popřípadě aby
byl upraven povrch půdy. Náhrada za odstraněné stavby a jiná
zařízení se poskytuje, jestliže byly provedeny před určením


- 14 -

silničního ochranného pásma; za stavby a zařízení provedené
po určení silničního ochranného pásma poskytuje se náhrada
jen tehdy, jestliže byly provedeny podle podmínek určených
při povolení stavby nebo zařízení, leč by z těchto podmínek
vyplývalo, že náhrada poskytnuta nebude. Výši náhrady urči
příslušný silniční správní orgán. Ostatní stavby a zařízení
je povinen jejich vlastník, správce nebo uživatel odstranit
bez náhrady.

§ 12
Ochrana výstavby dálnic, silnic a místních komunikací

Ochranu plánované výstavby dálnice, silnice a místní ko-
munikace zajišťuje okresní národní výbor územním rozhodnutím.
Na takto stanovených územích se nesmějí provádět stavby a sta-
vební práce vyžadující stavební povolení podle zákona o územ-
ním plánování a stavebním řádu a prováděcích předpisů k němu
vydaných ani terénní úpravy, které mění podstatně vzhled
prostředí nebo odtokové poměry; okresní národní výbor povo-
luje v odůvodněných případech výjimky z tohoto zákazu.

§ 13
Silniční pomocné pozemky

Účelům správy dálnic, silnic a místních komunikací slouží
pruhy přilehlých pozemků, které jsou ve správě správce komuni-
kací /silniční pomocné pozemky/. Pruhy přilehlých pozemků,
které jsou ve vlastnictví /užívání/ jiných organizací /osob/,
mohou být získávány k témuž účelu dohodou s vlastníky /uživa-
teli/ těchto pozemků, popřípadě vyvlastněním. Šířku těchto
pruhů určí v mezích prováděcích předpisů příslušný silniční
správní orgán.


- 15 -

§ 14
Silniční zeleň

Silniční správní orgány dbají, aby byla na silničních
pomocných pozemcích, popřípadě na jiných vhodných pozemcích
tvořících součást dálnic, silnic a místních komunikací / svahy
násypů, odpočívky a podobně /, přiměřeně k místním podmínkám,
pěstována vhodná silniční zeleň; přitom je třeba, aby nebyla
ohrožována bezpečnost silničního provozu nebo neúměrně ztěžová-
no použití těchto pozemků k účelům správy dálnic, silnic nebo
místních komunikací nebo k obhospodařování sousedních pozemků.

§ 15
Vstup na sousední pozemky

Pracovníci příslušných silničních správních orgánů a
správců komunikací mohou vstupovat na nezastavené pozemky
v okolí dálnice, silnice a místní komunikace a provádět tam
nutná opatření pro účely výstavby, dozoru, postavení zásněžek
a pro jiné účely souvisící se správou dálnice, silnice a
místní komunikace, pokud k tomu není třeba povolení podle
zvláštních předpisů; jsou povinni dbát toho, aby škoda, pokud
se jí nelze při těchto pracích vystříhat, byla co nejmenší.
Způsobenou škodu hradí organizace / orgán /, která pracovníka
vyslala; nedojde-li o náhradě škody k dohodě, rozhodne o ní
okresní národní výbor, v jehož územním obvodu došlo ke škodě.

Oddíl 2

Stavba dálnic, silnic a místních
komunikací a jejich styk s oko-
lím


- 16 -

§ 16
Povolování staveb

K zajhájení stavby dálnice, silnice nebo místní komunikace
a k jejich změnám je třeba stavební povelení, které vydává

speciální stavební úřad podle zvláštních předpisů. Při vydá-

ní stavebního povolení je nutno zabezpečit ochranu zemědělské-
ho půdního fondu zejména orné půdy/, lesního fondu, nerostní-
ho bohatství, životního prostředí, jakož i ochranu ostatních
obecných zájmů, pokud budou stavbou dotčeny.

§ 17

Vyvlastnění

O vyvlastnění nemovitostí nebo práv k nemovitostem pro
účely stavby o správy dálnic, silnic a místních komunikací,
jakož i pro plnění ostatních úkolů stanovaných tímto zákonem
platí ustanovení zákona o územním plánování a stavebním řádu
a prováděcích předpisů k němu vydaných.

§ 18

Styk s jinými komunikacemi, vedeními všeho druhu,
vodami, vodohospodářskými a jinými díly a s územím, v němž jsou

dobývány nerosty

/1/ Je-li to z technických důvodů nutné nebo žádá-li to
obecný zájem, může dálnice, silnice a místní komunikace křísit
jiné komunikace, vody, vodohospodářská a jiná díla, jakož i

§ 120 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním
řádu /stavební zákon/


- 17 -

území, v němž jsou dobývány nerosty, nebo se jich jinak dotk-
nout a nebo mohou být jimi křížena nebo jinak dotčena, a to
způsobem přiměřeným potřebám národního hospodářství a místním
poměrům tak, aby byly co nejméně dotčeny zájmy zúčastněných
organizací /orgánů/.

/2/ Nová křížení silnic a místních komunikací s dráhami
se zřizují zásadně mimo úroveň kolejí; výjimky povoluje pří-
slušný silniční správní orgán v dohodě s dopravním inspektorá-
tem a se souhlasem federálního ministerstva dopravy. Dosavad-
ní křížení v úrovni kolejí musí být postupně podle plánu nahra-
zováno kříženími mimoúrovňovými.

/3/ Elektrická, telekomunikační, vodovodní, kanalizační
a jiná vedení, zařízení pro rozvod tepla a topných plynů
/dále jen "vedení"/, pokud nejsou zřizována pro potřeby dálnic,
silnic nebo místních komunikací, nesmějí být umísťována v je-
jich tělese a na silničnich-pomocných pozemcích, kromě případů
dále uvedených.

/4/ Při výštavbě nových sídlišť a při ucelené přestavbě
stávající zástavby je bez souhlasu příslušného silničního
správního orgánu dovoleno umísťovat vedení v chodnících a v
přilehlých zelených pásech v kabelových kanálech, kolektorech
a štolách; kanalizační vedení může být umísťováno i v celém
tělese silnice nebo místní komunikace. V území zastavěném je
rovněž dovoleno bez souhlasu zřizovat vodovodní vedení též
v tělese silnic a místních komunikací v případech, kdy je
vyloučena možnost jiného technického řešení bez neúměrně vyso-
kých nákladů a ostatní vedení je dovoleno umísťovat v chodní-
cích a v přilehlých zelených pásech; v tělese silnice I. třídy
je dovoleno zřizovat hlavní vodovodní rozváděči řad. Při ob-
nově nebo rekonstrukci vodovodního vedení, s výjimkou hlavního
vodovodního rozváděcího řadu uloženého v silnici I. třídy nebo
při její rekonstrukci, jakož i obnově, je investor povinen
uložit vedení do chrániček nebo kolektorů.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP