FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1983

IV. volební období

125

Zásady zákona o výrobě, rozvodu a spotřebě tepla

První část

Úvodní ustanovení

1. zásada

Účelem zákona je upravit jednotné řízení výroby, rozvodu
a spotřeby tepla /dále jen "zásobování teplem"/, které slouží
pro vytápění, klimatizování, přípravu teplé užitkové vody
a pro technologické procesy.

Odůvodnění:

Zásobování teplem je oblastí s mimořádně závažným poli-
tickým a hospodářským dopadem dotýkající se prakticky všech
resortů a národních výborů. Spotřebovává asi 40 % veškerých
prvotních energetických zdrojů ČSSR a v bilanci konečné spo-
třeby energie má teplo převažující podíl. Přitom zde existu-
jí rozsáhlé racionalizační možnosti. Výstavba soustav centra-
lizovaného zásobování teplem umožňuje využití méněhodnotných
paliv a druhotných zdrojů a jejich účelným řešením s uplatně-
ním kombinované výroby elektřiny a tepla lze dosáhnout 30 -
35 % úspor paliv ve srovnání a rozdělenou výrobou těchto
energií v kondenzačních elektrárnách a samostatných zdrojích
tepla. Centralizované zásobování teplem dále výrazně ovliv-
ňuje životní podmínky obyvatelstva a chod průmyslu, přináší
Úspory pracovních sil a zlepšuje životní prostředí.

To je velmi významné zejména pro současnou i budoucí
palivoenergetickou bilanci, která je jedním ze základních
limitujících článků rozvoje celého národního hospodářství
a životní úrovně obyvatelstva.


- 2 -

K prosazení potřebného systémového přístupu a racionál-
ních řešení je nezbytné jednotné komplexní řízení úseku zá-
sobování teplem v ČSSR podle zásad státní palivoenergetické
politiky. Především se musí využívat tuzemské zdroje pevných
paliv a jaderná energie, zhodnocovat prvotní energetické zdro-
je s nejvyšším efektem, tj. zavádět všude, kde je to účelné
z hledisek ekonomických i péče o vytváření a ochranu zdravého
životního prostředí, kombinovanou výrobu elektřiny a tepla a vy-
užívat druhotné a obnovitelné zdroje.

V ČSSR dosud neexistuje komplexní právní úprava oblasti
zásobování teplem na Úrovni zákona, která by byla obdobná práv-
ní úpravě na úseku výroby, rozvodu a spotřeby elektřiny a top-
ných plynů. Tento stav měl nepříznivý dopad na spotřebu paliv,
životnost zařízení, potřebu pracovních sil a životní prostředí,
neboť zásobování teplem nebylo jednotně řízeno a zaměřovalo se
na decentralizovaný způsob s velkým počtem malých místních
zdrojů se značnými nároky na dovážená ušlechtilá paliva.

Řešení účinné komplexní právní regulace zásobování národ-
ního hospodářství teplem s ohledem na jeho rozsah a význam je
možné jedině formou zákona. Uplatnění zákona rozhodující mě-
rou přispěje k odstranění nevýhod dřívějšího stavu, usnadní
budování velkých soustav centralizovaného zásobování teplem,
racionálnějším způsobem a jednotným řízením umožní účinné ovliv-
ňování výroby, rozvodu a spotřeby tepla v celém národním hospo-
dářství.

2. zásada

Zákon upravuje působnost federálního ministerstva paliv
a energetiky a dalších orgánů, úkoly organizací, práva a po-
vinnosti občanů v oblasti zásobování teplem, pravidla a pod-
mínky pro zřizování a provozování zařízení pro zásobování
teplem a jejich rozvoj, jakož i nástroje k prosazování jednot-
né státní palivoenergetické politiky na tomto úseku.

Koncepci rozvoje zásobování teplem v Československé so-
cialistické republice a metody jeho dodržování určuje fede-
rální ministerstvo paliv a energetiky, které odpovídá za je-
jich soulad s jednotnou státní palivoenergetickou politikou.


- 3 -

Odůvodnění;

Zákon stanoví úkoly a kompetenci federálního minister-
stva paliv a energetiky v procesu vymezení způsobu zásobová-
ní teplem, přípravy rozvoje soustav centralizovaného zásobo-
vání teplem, při ovlivňování racionálního a hospodárného ří-
zení výroby, rozvodu a spotřeby tepla, jakož i korespondující
úkoly dalších orgánů a zejména organizací, které vyrábějí, do-
dávají nebo odebírají teplo.

Přitom základními nástroji ke splnění cílů sledovaných
zákonem bude zejména řízení rozvoje na základě schválených
koncepcí, vydávání právních a řídících norem stanovujících
jednotné zásady a pravidla pro provoz a údržbu zařízení pro
výrobu, rozvod a spotřebu tepla.

Vzhledem k tomu, že zásobování teplem se dotýká nejen
organizací, ale i občanů, vznikají při uplatňování zákona prá-
va a povinnosti, i jim.

3. zásada

Zásobování národního hospodářství a obyvatelstva teplem
se uskutečňuje centralizovaným a decentralizovaným způsobem.

Centralizovaným zásobováním teplem se pro účely tohoto
zákona rozumí výroba tepla v jednom i více ústředních zdro-
jích a jeho doprava do více odběrných zařízení nebo techno-
logických spotřebičů prostřednictvím rozvodu tepla. Zdroj
tepla je ústředním zdrojem, jestliže jeho instalovaný tepel-

ný výkon přesahuje hranici stanovenou v jednotných připojo-
vacích podmínkách a jestliže dodává teplo pro více odběrných
zařízení nebo technologických spotřebičů.

Decentralizovaným zásobováním teplem se pro účely tohoto
zákona rozumí výroba tepla v místních zdrojích, přičemž teplo
je zpravidla dodáváno přímo nebo prostřednictvím vnitřního
rozvodu.


- 4 -

Rozvod tepla je soubor zařízení sestávající z tepelné
sítě a z předávacích stanic, v nichž jsou upravovány para-
metry teplonosné látky na hodnoty vyhovující odběrnému zaří-
zení. Rozvod tepla je veřejným, dodává - li se jím teplo pro
odběrná zařízení nebo technologické spotřebiče více odběra-
telů. K připojení odběrných zařízení jednoho odběratele k
soustavě centralizovaného zásobování teplem slouží tepelná

přípojka.

Vybraným územním celkem se pro účely tohoto zákona ro-
zumí oblast, v níž je účelné řešit rozvoj zásobování teplem
centralizovaným způsobem; tvoří jej jeden nebo více sídelních
útvarů nebo zón. Vybrané územní celky vyhlašuje postupně pro
celé území československé socialistické republiky v souladu
s potřebami rozvoje daných oblastí federální ministerstvo pa-
liv a energetiky po projednání s českou plánovací komisí
a českou komisí pro vědeckotechnický a investiční rozvoj ne-
bo Slovenskou plánovací komisí a Slovenskou komisí pro vě-
deckotechnický a investiční rozvoj a příslušným krajským ná-
rodním výborem.

Odůvodnění:

V právních předpisech ani v technických normách není do-
sud sjednocena terminologie. Některé termíny se v dalších
ustanoveních vyskytují, a proto je nutné je vysvětlit.

Ke zdrojům tepla patří teplárny, klasické i jaderné elek-
trárny dodávající teplo jako vedlejší produkt, klasické i ja-
derné výtopny, okrskové kotelny, zdroje využívající druhotné
formy energie / městské odpadky, spalitelné průmyslové odpady,
odpadní teplo z průmyslových procesů /, objektové, domovní ko-
telny i individuální topidla na všechny druhy paliv a energie,
včetně netradičních zdrojů / sluneční energie, tepelná čerpadla,
geotermální teplo /. Pro zařazení zdroje tepla mezi ústřední
zdroje nebo místní zdroje je rozhodující instalovaný tepelný
výkon. Jeho hranice pro rozlišení bude stanovena prováděcím
předpisem.


- 5 -

Vyrobené teplo je dodáváno přímo nebo rozvodem tepla.
Veřejný rozvod je část rozvodu tepla, který dodává teplo
vždy více odběratelům. Odběratelé odebírají teplo vyrobené
v ústředním zdroji ze zařízení pro veřejný rozvod tepla.
Jsou to převážně socialistické organizace, výjimečně
i občané.

K odběrnému zařízení patří vždy vnitřní zařízení a pří-
padně část rozvodu tepla, navazující na tepelnou přípojku.
Hranici mezi odběrným zařízením, které sestává i z části
rozvodu tepla, a tepelnou přípojkou tvoří místo, kde se te-
pelná přípojka rozděluje /větví/ k jednotlivým objektům nebo
technologickým spotřebičům odběratele, přitom předávací sta-
nice připojená na tepelnou přípojku a sloužící pro jednoho
odběratele je součástí odběrného zařízení.

Vybraným územním celkem budou vyhlašovány takové loka-
lity, v nichž s ohledem na perspektivní rozvoj průmyslu a
osídlení je účelné řešit zásobování teplem centralizovaným
způsobem, a to vybudováním soustavy centralizovaného zásobo-
vání teplem nebo integrací stávajících malých soustav. Hra-
nice vybraného územního celku se nebudou ve všech případech
krýt s hranicemi území, pro něž se zpracovává územně pláno-
vací dokumentace. Jeho územní rozsah bude předurčen na jedné
straně potřebami - požadavky na teplo a na druhé straně mož-
nostmi zdrojů tepla, které v dané oblasti již existují, nebo
které lze zřídit rekonstrukcí kondenzačních elektráren, vý-
stavbou nových tepláren a pod. K vyhlášení vybraných územních
celků federálním ministerstvem paliv a energetiky bude dochá-
zet postupně po vyhodnocení všech technických, ekonomických
a společenských hledisek v úvahu přicházejících lokalit.
Vzhledem k důsledkům, které vyhlášení lokality za vybraný
územní celek přinese pro orgány a organizace i občany, je
nezbytné, aby záměr "vyhlášení" byl projednán s Českou nebo
Slovenskou plánovací komisí, s českou nebo Slovenskou komisí
pro vědeckotechnický a investiční rozvoj a s příslušným kraj-
ským národním výborem. Vlastní vyhlášení provede federální
ministerstvo paliv a energetiky opatřením, které bude inti-
mováno dotčeným orgánům a organizacím v území, jakož i
dotčeným národním výborům.


- 6 -

Druhá část

Rozvoj zásobování teplem

4. zásada

Územně plánovací dokumentace stanoví v oblasti rozvoj
zásobování teplem, rozsah a zásady centralizovaného zásobo-
vání teplem.

Podkladem pro pořízení územně plánovací dokumentace ve
vybraném územním celku je rozvojová teplofikační studie, kte-
rá v souladu s jednotnou státní palivoenergetickou politikou
a po vyhodnocení územně technických, ekonomických a organi-
začních podmínek, zejména současné i výhledové bilance zdro-
jů a potřeb tepla, jakož i hledisek péče o vytváření a ochra-
nu zdravého životního prostředí,, vymezí rozsah centralizova-
ného a decentralizovaného zásobování teplem, zásady rozvoje
centralizovaného zásobování teplem, věcný a časový postup je-
jich realizace a zásady decentralizovaného zásobování teplem.
V případě, že rozvojová teplofikační studie není pro dané
území dosud zpracována, nebo toto území není zahrnuto do vy-
braného územního celku, je podkladem pro pořízení územně
plánovací dokumentace zejména bilance potřeb tepla a její
krytí zdroji. Podrobný obsah a způsob zpracování rozvojových
teplofikačních studií stanoví obecně závazný právní předpis.

Orgán, který pořizuje územně plánovací dokumentaci pro
území zahrnující vybraný územní celek, je povinen její návrh
projednat z hlediska zásobování teplem s federálním minister-
stvem paliv a energetiky; v ostatních případech s koncernem
České energetické závody, Praha, nebo Slovenské energetické
podniky, Bratislava /dále jen "energetické podniky"/, a to


- 7 -

podle územní příslušnosti. Podrobnosti stanoví Státní komise
pro vědeckotechnický a investiční rozvoj v dohodě s fede-
rálním ministerstvem paliv a energetiky.

Odůvodnění:

Komplexní řešení problematiky zásobování teplem v daném
území se zabezpečuje tak, že se ukládá zpracovateli územně plá-
novací dokumentace uvádět územní plány do souladu se zásadami
zásobování teplem, které stanoví federální ministerstvo paliv
a energetiky, popřípadě další organizace resortu paliv a ener-
getiky, kterými jsou koncern České energetické závody a koncern
Slovenské energetické podniky.

Územně plánovací dokumentace se ve vybraných územních
celcích pořizuje na základě rozvojové teplofikační studie,
která má charakter odvětvového generelu podle vyhlášky fede-
rálního ministerstva pro technický a investiční rozvoj č.
84/1976 Sb., o územně plánovacích podkladech a územně pláno-
vací dokumentaci.

5. zásada

Zpracování rozvojové teplofikační studie pro vybraný
územní celek zabezpečuje organizace provozující veřejný roz-
vod tepla ve stávající soustavě centralizovaného zásobováni
teplem, nebo organizace, v jejímž zájmu se má tato soustava
budovat. Ve sporných případech tuto organizaci mrčí federál-
ní ministerstvo paliv a energetiky po projednání s nadříze-
nými orgány v úvahu přicházejících organizací a v dohodě s
příslušným krajským národním výborem.

Organizace, která zabezpečuje zpracování rozvojové teplo-
fikační studie, je povinna před tímto zpracováním projednat
zásady jejího koncepčního řešení s krajským národním výborem
a příslušným energetickým podnikem; při zpracování rozvojové
teplofikační studie energetický podnik poskytuje odbornou
pomoc.


- 8 -

Rozvojové teplofikační studie schvaluje federální mi-
nisterstvo paliv a energetiky po projednání se Státní komisí
pro vědeckotechnický a investiční rozvoj, Českou plánovací
komisí nebo Slovenskou plánovací komisí, ústředními orgány
zainteresovaných organizací a v dohodě s příslušným krajským
národním výborem. Postup při projednávání a schvalování roz-
vojových teplofikačních studií stanoví obecně závazný právní
předpis.

Odůvodnění:

S ohledem na význam rozvojové teplofikační studie jako
základního dokumentu; podle něhož se má rozvíjet centralizo-
vané zásobování teplem ve vybraném územním celku, je nezbytné,
aby zákon stanovil též pravidlo, která organizace má zabezpe-
čit zpracování rozvojové teplofikační studie.

V zásadě se ukládá zpracovat rozvojovou teplofikační stu-
dii organizaci, která provozuje veřejný rozvod tepla ve stáva-
jící soustavě centralizovaného zásobování teplem a má-li být
tato soustava budována, pak organizaci, v jejímž je to zájmu.
V případě, že ve vybraném územním celku je více takto zainte-
resovaných organizací, určí organizaci, která zabezpečí zpra-
cování rozvojové teplofikační studie, federální ministerstvo
paliv a energetiky; při tom bude vycházet nejen z hlediska bu-
doucí spotřeby tepla jednotlivých organizaci, ale i z odborné
způsobilosti a možnosti zpracování zabezpečit. Vzhledem k tomu,
že pořízení rozvojové teplofikační studie je zásahem do činnosti
organizace, je nezbytné uložení tohoto úkolu projednat s jejím
nadřízeným orgánem. Dohoda s krajským národním výborem v této
věci je nutná proto, že rozvojová teplofikační studie je pod-
kladem územně plánovací dokumentace a výrazně ovlivní tvorbu
oblastních plánu.

Vzhledem k ustanovení zásady 11, podle které energetický
podnik, který provozuje ústřední zdroj tepla, provozuje vždy
alespoň část veřejného rozvodu tepla po předávací stanice, je
předpoklad, že většinu rozvojových teplofikačních studií bude
zpracovávat energetický podnik jako organizace odborně způso-
bilá. V případě, že energetický podnik-rozvojovou teplofikač-
ní studii ve vybraném územním celku zpracovávat nebude, má za
povinnost jejímu zpracovateli poskytnout odbornou pomoc.

Schválení rozvojové teplofikační studie federálním minister-
stvem paliv a energetiky je garancí za správné a racionální ře-
šení respektující palivoenergetickou politiku státu. Zásobování


- 9 -

teplem je součástí technické infrastruktury dané oblasti,
proto na schválení rozvojové teplofikační studie se musí
podílet i územní orgán, tj. příslušný krajský národní výbor,
který v procesu schvalování rozvojových teplofikačních stu-
dií dbá zejména o -jejich soulad s výhledem rozvoje území.
Projednání se Státní komisí pro vědeckotechnický a investič-
ní rozvoj a plánovacími komisemi republik vytváří potřebnou
vazbu schválených rozvojových teplofikačních studií na stát-
ní a oblastní plány a vědeckotechnickou a investiční politi-
ku. Zainteresovanými organizacemi se rozumí ty organizace,
které se ve vybraném územním celku budou podílet na výrobě,
rozvodu a spotřebě tepla.

6. zásada

Investorské organizace jsou povinny projednat s energe-
tickými podniky investiční záměr staveb, popřípadě, jestliže
se investiční záměr nevydává, přípravnou dokumentaci staveb,
které se stanou součástí soustavy centralizovaného zásobová-
ní teplem, a vyžádat si jejich stanovisko z hlediska souladu
této dokumentace s koncepcí rozvoje zásobování teplem pro da-
né území.

Odůvodnění:

Energetické podniky zabezpečují kontrolu dodržování schvá-
lených koncepcí rozvoje zásobování teplem v investičních zámě-
rech a přípravné dokumentaci staveb, které se stanou součástí
soustavy centralizovaného zásobování teplem v daném území, for-
mou stanovisek pro účely vydání investičních záměrů a pro po-
třebu územního řízení a rozhodnutí ve smyslu § 7 odst. 3
písm. c/ vyhlášky federálního ministerstva pro technický a
investiční rozvoj č. 85/1976 Sb., o podrobnější úpravě územ-
ního řízení a stavebním řádu. Tím není dotčena povinnost in-
vestorů projednávat řešení těchto staveb z hlediska hospoda-
ření palivem a energií s orgány státní energetické inspekce
podle vyhlášky o dokumentaci staveb.

7. zásada

Federální ministerstvo paliv a energetiky, energetické
podniky a organizace, které zabezpečují zpracování rozvojové


- 10 -

teplofikační studie, jsou oprávněny požadovat od investorů
a provozovatelů zařízení pro zásobování teplem informace
a podklady nutné pro plánování a zpracování koncepce rozvo-
je zásobování teplem, zejména pro bilance potřeb tepla a je-
jich krytí zdroji, a k rozborům hospodárnosti příslušných za-
řízení, pokud to není vyloučeno zvláštními předpisy. Investo-
ři a provozovatelé zařízení pro zásobování teplem jsou po-
vinni požadované informace a podklady poskytnout ve lhůtě
určené žadatelem.

Odůvodnění:

Kvalitní zpracování rozvojových teplofikačních studií
je podmíněno zajištěním potřebných informací a spolehlivých
podkladů nutných k navržení správného koncepčního řešení zá-
sobování teplem ve vybraných územních celcích a posouzením
stávajícího stavu zařízení pro výrobu, rozvod a spotřebu
tepla.

Zvláštními předpisy, které mohou vyloučit podávání in-
formací o potřebách tepla a provozu zařízení pro zásobování
teplem, je zejména zákon č. 102/1971 Sb., o ochraně státního
tajemství, zákon č. 40/1961 Sb., o obraně československé so-
cialistické republiky, / zařízení na obranu vlasti, utajovaná
výroba a pod. / a předpisy federálního ministerstva národní
obrany a federálního ministerstva vnitra je provádějící.

Třetí část

Zřizování a provozování zařízení pro zásobování teplem

8. zásada

Zřizování, rozšiřování nebo rekonstrukci ústředních zdro-
jů tepla, které jsou určeny k zásobování teplem více organiza-
cí, jsou investorské organizace, není-li státním plánem sta-
noveno jinak, povinny zabezpečovat sdruženou investiční výstav-
bou.


- 11 -

Energetické podniky zřizují a rozšiřují zejména takové
ústřední zdroje tepla, které jsou kombinované s výrobnou
elektřiny.

Ústřední zdroje tepla, určené k zásobování teplem jedné
organizace, zřizuje a rozšiřuje tato organizace.

Místní zdroje tepla zřizují investoři a u dokončených
objektů správci /vlastníci/ objektů, k jejichž zásobování
jsou určeny. Stavební bytová družstva mohou zřizovat zdroje
tepla jen pro jednotlivé obytné domy.

Odůvodnění;

Zřizováním zařízení pro zásobování teplem se rozumí čin-
nost investora při výstavbě nových a rozšiřování stávajících
zařízení. Ústřední zdroje tepla zřizují energetické podniky
i ostatní organizace mimo resort paliv a energetiky včetně
organizací národních výborů.

Předpokládá se, Že většinu velkých ústředních zdrojů,
zpravidla kombinovaných s výrobnou elektřiny, budou zřizovat
energetické podniky v rozsahu stanoveném státním plánem.

V oblastech, kde potřeba tepla, respektive tepelná husto-
ta nedosahuje hodnot vhodných pro vznik soustavy centralizova-
ného zásobování teplem, zřizují si investoři, popřípadě správ-
ci /vlastníci/ objektů místní zdroje. S ohledem na to, že s
vývojem dané oblasti může vzrůstat i potřeba tepla, respektive
tepelná hustota, jsou při tom povinni respektovat schválenou
koncepci zásobování teplem v dané oblasti.

Stavební bytová družstva financují pouze tu činnost, ke
které jsou oprávněny podle stanov. V souladu s pokyny minister-
stev výstavby a techniky do věcného rozsahu rozpočtového nákla-
du bytového domu patří domovní kotelna s výměníkovou stanicí
ústředního vytápění zásobující teplem a teplou vodou jeden by-
tový dům, nebo je-li dům zásobován ze soustavy centralizované-
ho zásobování teplem - odběrná tepelná zařízení.

V domech s byty v osobním vlastnictví mohou být zřízeny
jen místní zdroje tepla určené k zásobování teplem těchto do-
mů z důvodu určení výše podílového vlastnictví. Při prodeji
bytů ze státního vlastnictví do vlastnictví občanů jsou z pro-
deje vyloučeny byty v domech, ve kterých domovní vybavení slou-
ží i jiným subjektům než uživatelům bytů v příslušnem domě.


- 12 -

9. zásada

Veřejný rozvod tepla zřizují a rozšiřují správci / vlast-
níci / nebo investoři staveb a zařízení, které mají být k roz-
vodu tepla připojeny, sdruženou investiční výstavbou, pokud
nevyplyne jinak ze státního plánu.

Energetické podniky jsou účastníky smlouvy o sdružení
k výstavbě části veřejného rozvodu tepla po předávací sta-
nice, jestliže provozují ústřední zdroj tepla v dané sousta-
vě centralizovaného zásobování teplem.

Tepelné přípojky zřizují nebo rozšiřují za podmínek sta-
novených provozovatelem veřejného rozvodu tepla na svůj náklad
správci / vlastnící / nebo investoři staveb a zařízení, která
mají být k rozvodu tepla připojena, u soustředěné bytové vý-
stavby investoři technické vybavenosti. Investoři tepelných
přípojek od veřejného rozvodu po předávací stanici jsou povin-
ni převést přípojku po vydání kolaudačního rozhodnutí bezplat-
ně do správy provozovatele veřejného rozvodu tepla, popřípadě
do vlastnictví státu a správy provozovatele veřejného rozvodu
tepla, na který se tepelná přípojka připojuje, jestliže te-
pelnou přípojku zřizuje jiná než státní organizace.

Odběrná zařízení zřizují na svůj náklad investoři, popří-
padě správci / vlastníci / objektů nebo zařízení, které teplo
spotřebovávají.

Odůvodnění:

Sdružená investiční výstavba je základní formou výstavby
na úseku centralizovaného zásobování teplem. Je třeba ji v ma-
ximální míře uplatnit nejen při budování ústředních zdrojů
tepla, ale i při výstavbě veřejného rozvodu tepla, jehož
hlavním charakteristickým rysem je, že slouží k dodávce tepla
více odběratelům.

V případě, že energetický podnik provozuje ústřední zdroj
tepla, který vyrábí teplo v dané soustavě centralizovaného zá-
sobování teplem, zúčastňuje se na sdružené investiční výstavbě
veřejného rozvodu tepla.


- 13 -

V navrhovaném zákoně se ponechává dosavadní praxe zřizo-
vání tepelných přípojek. Ty zřizují nebo rozšiřují na svůj
náklad správci /vlastníci/ nebo investoři staveb a zařízení,
které mají být k rozvodu tepla připojeny, u soustředěné by-
tové výstavby investoři technické vybavenosti. Přitom je
nutné respektovat podmínky stanovené provozovatelem veřejné-
ho rozvodu tepla, aby byla zachována jednotnost tepelné sítě,
což je základní podmínkou pro hospodárný a spolehlivý provoz
celé soustavy.

S ohledem na racionální údržbu a spolehlivost zásobování
teplem je účelné, aby tepelná přípojka, která se stane sou-
částí primární tepelné sítě, byla ve správě provozovatele ve-
řejného rozvodu tepla, na který se přípojka připojuje. Z to-
hoto důvodu se ukládá investorovi tepelné přípojky převést
přípojku bezúplatně do správy provozovatele veřejného roz-
vodu tepla, případně do vlastnictví státu a správy provozova-
tele veřejného rozvodu tepla, pokud investorem takové přípojky
bude organizace jiná než státní.

10. zásada

Organizace, která zabezpečuje zpracování rozvojové teplo-
fikační studie, organizuje přípravu uzavření smlouvy o sdruže-
ní prostředků k investiční výstavbě zařízení pro výrobu a roz-
vod tepla.

Investorem při sdružené investiční výstavbě je organizace
s největším podílem na odběru tepla, pokud nebude dohodnuto
jinak.

Při rozšiřování výkonu stávajícího zdroje tepla nebo roz-
vodu tepla za sdružené investiční prostředky je investorem
správce příslušného zařízení, pokud nebude dohodnuto jinak.

Energetické podniky jsou povinny poskytovat při přípravě
sdružené investiční výstavby odbornou pomoc.

Odůvodnění:

Nejefektivnějším způsobem investiční výstavby při zřizova-
ní zařízení pro výrobu a rozvod tepla je forma sdružování pro-
středků k investiční výstavbě všude tam, kde se na využití
těchto zařízení podílí více organizací.


- 14 -

Organizovat přípravu sdružení prostředku k investiční
výstavbě zařízení pro výrobu a rozvod tepla, je úkolem orga-
nizace, která zabezpečuje zpracování rozvojové teplofikační
studie. Při tom v souladu se zákonem č. 69/1967 Sb., o národ-
ních výborech, a to podle § 6a úplného znění vyhlášeného před-
sednictvem české národní rady pod č. 31/1983 Sb. a podle § 6b
úplného znění vyhlášeného předsednictvem Slovenské národní
rady pod č. 35/1983 Sb., významnou úlohu při sdružování pro-
středků organizací k výstavbě zařízení pro zásobování teplem
sehrají národní výbory.

Navrhuje se, aby investorem při sdružené investiční vý-
stavbě, pokud nebude dohodnuto jinak, byla organizace s nej-
větším podílem na odběru tepla. Při rozšiřování výkonu stá-
vajícího zdroje nebo rozvodu tepla za sdružené investiční
prostředky musí být investorem správce příslušného zařízení,
pokud nebude dohodnuto jinak.

Protože se předpokládá budování dalších soustav centra-
lizovaného zásobování teplem v ČSSR většinou formou sdružené
investiční výstavby, je nutné postup při její přípravě koor-
dinovat se schválenou rozvojovou teplofikační studií přísluš-
ného vybraného územního celku. Současně se ukládá energetic-
kému podniku poskytovat při zřizování, rozšiřování nebo re-
konstrukci zdrojů a rozvodu tepla sdruženou investiční vý-
stavbou odbornou pomoc.

11. zásada

Zdroj tepla provozuje organizace, která jej zřídila,
nebo investorská organizace, která při sdružené investiční
výstavbě byla investorem, pokud při uzavírání smlouvy o sdru-
žení nebude dohodnuto jinak.

Veřejný rozvod tepla provozuje organizace s největším
podílem odběru tepla, pokud nebude, dohodnuto jinak. Energe-
tické podniky provozují veřejný rozvod tepla, který zřídily
samy nebo jako investoři sdružené investiční výstavby, nebo
který převezmou do své správy; provozují-1i v dané soustavě
centralizovaného zásobování teplem ústřední zdroj tepla, pro-
vozují část veřejného rozvodu tepla po předávací stanice.

Předávací stanici, nebude-li dohodnuto jinak, provozuje
odběratel tepla.


- 15 -

Odůvodnění:

Ustanovení této zásady plně respektuje dosavadní zvyklosti
určování provozovatele zdroje tepla či rozvodu tepla pořízené-
ho za sdružené investiční prostředky.

Energetické podniky, i když se nepodílejí na odběru tepla
z veřejného rozvodu, provozují veřejný rozvod tepla, jestliže
jej zřídily samy nebo jako investoři sdružené investiční vý-
stavby. Jde-li o rozvod tepla přivádějící teplo do sídlišť,
provozují pouze část veřejného rozvodu teplá po předávací sta-
nice. Vzhledem k tomu, že socialistické organizace budou své
prostředky sdružovat v souladu s obecnými právními předpisy
/ hospodářský zákoník, vyhláška federálního ministerstva finan-
cí, ministerstva financí české socialistické republiky a minister-
stva financí Slovenské socialistické republiky č. 151/1978 Sb. /,
umožňuje se i v této zásadě jiná dohoda.

Dohoda o provozování předávacích stanic provozovatelem ve-
řejného rozvodu tepla může být uzavírána zejména při dodávce
tepla do velkých sídlištních útvarů.

12. zásada

Provozovatel zařízení pro výrobu, a rozvod tepla v sousta-
vě centralizovaného zásobování teplem nesmí toto zařízení nebo
jeho část zrušit, dlouhodobě zastavit nebo přemístit, nebo
z nich omezit dodávku tepla, s výjimkou případů vyplývajících
ze zvláštních předpisů, bez souhlasu dotčených ústředních orgá-
nů státní správy a federálního ministerstva paliv a energetiky.
Je-li teplo ze soustavy centralizovaného zásobování teplém
dodáváno rovněž obyvatelstvu, je provozovatel těchto zaříze-
ní povinen si vyžádat souhlas i příslušného krajského národ-
ního výboru.

Odůvodnění:

S ohledem na nutnost nenarušit zásobování teplem, předev-
ším obyvatelstva a v některých případech s ohledem na technic-
ké podmínky je nutné dodržovat zásadu, že zařízení pro výrobu
a rozvod tepla nebo jeho část nesmí být. zrušeno, dlouhodobě
zastaveno nebo přemístěno, pokud by to ovlivnilo dodávku z ve-
řejného rozvodu tepla. K případnému zrušení, přemístění nebo


- 16 -

odstavení je třeba souhlasu zainteresovaných ústředních orgánů
státní správy i krajských národních výborů, jedná-li se o zá-
sobování teplem obyvatelstva, a federálního ministerstva paliv
a energetiky. Na projednávání a udělení souhlasu ke zrušení,
přemístění nebo odstavení zařízení pro výrobu a rozvod tepla
se nevztahují ustanovení správního řádu. Pod pojmem "dlouho-
době zastavit" se nemíní pravidelné odstávky z důvodů oprav
a revizí zařízení, ale jen takové zastavení provozu, jež by
zakládalo neplnění hospodářských smluv s odběrateli tepla.

Bez souhlasu dotčených orgánů a federálního ministerstva
paliv a energetiky však lze omezit dodávku tepla podle zvlášt-
ních předpisů, kterými jsou základní podmínky dodávky tepla,
upravující odběratelsko-dodavatelské vztahy v dané oblasti
a které jsou vydány k provedení hospodářského zákoníku.

13. zásada

Organizace provozující jednotlivá zařízení soustavy centra-
lizovaného zásobování teplem jsou povinny podřídit jejich pro-
voz jednotnému systému provozu a údržby.

Provoz soustavy centralizovaného zásobování teplem v sou-
ladu s jednotným systémem provozu a údržby dispečerský řídí
organizace provozující veřejný rozvod tepla, pokud nebude mezi
organizacemi provozujícími jednotlivá zařízení soustavy dohod-
nuto jinak.

Organizace, která řídí provoz, dohodne s organizacemi,
které provozují jednotlivá zařízení, a s místně příslušným
národním výborem dispečerský řád, který musí být v souladu
s jednotným systémem provozu a údržby.

Jednotný systém provozu a údržby, obsahující pravidla
plánovitého i operativního řízení výroby, provozu a údržby
jednotlivých zařízení soustavy centralizovaného zásobování
teplem, stanoví obecně závazný právní předpis, který rovněž
stanoví pravidla tvorby dispečerských řádů.


- 17 -

Odůvodnění;

Protože každá soustava centralizovaného zásobování teplem
je relativně velkým celkem, na jehož provozu a správě se podílí
zpravidla více organizací, je třeba zajistit důslednou koordi-
naci provozní, údržbářské a opravárenské činnosti podle jednot-
ného systému bez ohledu na příslušnost provozovatele zdroje
a rozvodu tepla.

Zásada určuje, že organizací odpovědnou za uplatnění jed-
notného systému provozu a Údržby v soustavě centralizovaného
zásobování teplem je provozovatel zařízení pro veřejný rozvod
tepla. Připouští však i určení této organizace dohodou. To
umožňuje jednat i s provozovateli Ústředních zdrojů tepla prů-
myslových resortů v územních celcích o převzetí této funkce,
k jejímuž výkonu budou mít obvykle lepší odborné a personální
předpoklady, než např. organizace národních výborů. V Územních
celcích, kde energetické podniky provozují Ústřední zdroj tepla,
případně zařízení pro veřejný rozvod tepla, budou vždy vykoná-
vat i tuto funkci.

Pravidla řízení provozu mezi jednotlivými provozovateli
zařízení soustavy je třeba organizačně dohodnout v závazný
řád.

Federální ministerstvo paliv a energetiky v zájmu racio-
nálního využívání zdrojů tepla i elektřiny bude metodicky
usměrňovat tvorbu těchto řádů. S ohledem na návaznost elek-
trických výkonů tepláren na elektrizační soustavu je nutné,
aby dispečerské řády pro soustavy centralizovaného zásobování
teplem byly v souladu s řády pro elektrizační soustavu.

Dispečerský řád dá pověřené řídící organizaci oprávnění
určovat provozovatelům teplárenských zařízení zvýšení, sníže-
ní, přechodné zastavení nebo opětné zahájení výroby tepla
a způsob a časový průběh dodávky tepla s přihlédnutím k tech-
nologické a Účelové spotřebě průmyslu a "zajištění tepla pro
obyvatelstvo podobně, jako je tomu u dodávky elektřiny. Zá-
roveň koordinuje termíny Údržby a oprav zařízení zdrojů
a rozvodů tepla tak, aby nebyla narušena dodávka tepla zejmé-
na pro obyvatelstvo.

Důležitou otázkou z hlediska racionalizace spotřeby tepla
je řízení provozu předávacích stanic, neboť tyto přímo ovliv-
ňují Úroveň spotřeby tepla. Přitom systémy hromadného dálko-
vého ovládání, regulace a měření nemohou být uplatněny bez pře-
dávacích stanic. Proto tyto stanice musí být postupně po vy-
tvoření podmínek začleněny do jednotného systému řízení sou-
stav centralizovaného zásobování teplem, za který bude odpo-
vídat jedna organizace.

Podrobnosti zajištění jednotného systému provozu a Údržby
upraví federální ministerstvo paliv a energetiky v dohodě se
zúčastněnými Ústředními orgány státní správy obecně závazným
právním předpisem.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP