FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1983

IV. volební období

120

Vládní návrh

Zákon

ze dne prosince 1983
o státním rozpočtu československé federace na rok 1984

Federální shromáždění Československé socialistické republiky
se usneslo na tomto zákoně:

§ 1

(1) Celkové příjmy státního roz-

 

počtu federace se stanoví Částkou

186 818 400 000 Kčs

celkové výdaje státního rozpočtu

 

federace se stanoví částkou

186 818 400 000 Kčs.

Celkový přehled státního rozpočtu

 

československé federace je uveden

 

v příloze.

 

(2) Z celkových výdajů státního

 

rozpočtu federace činí:

 

A. Účelové dotace do státních

 

rozpočtů republik

 

- České socialistické republice

34 387 141 000 Kčs

- Slovenské socialistické republice

23 267 140 000 Kčs


- 2 -

z toho:

 

I. dotace a subvence na vybrané

 

investiční akce s dosahem pro

 

celou federaci a další rozvoj

 

republik

 

- České socialistické republice

9 047 550 000 Kčs

- Slovenské socialistické republice

5 982 240 000 Kčs

II. dotace na vybrané neinvestiční

 

akce

 

- České socialistické republice

25 339 591 000 Kčs

- Slovenské socialistické republice

17 284 900 000 Kčs

v tom:

 

a) dotace na vybrané úkoly

 

- České socialistické republice

422 900 000 Kčs

b) dotace na družstevní bytovou

 

výstavbu

 

- České socialistické republice

3 853 000 000 Kčs

- Slovenské socialistické republice

2 540 000 000 Kčs

c) dotace na individuální bytovou

 

výstavbu

 

- České socialistické republice

600 000 000 Kčs

- Slovenské socialistické republice

360 000 000 Kčs

d) dotace na členské podíly v druž-

 

stevní stabilizační bytové vý-

 

stavbě

 

- České socialistické republice

75 000 000 Kčs

- Slovenské socialistické republice

50 000 000 Kčs

e) dotace na státní programy tech-

 

nického rozvoje

 

- České socialistické republice

393 585 000 KČS

- Slovenské socialistické republice

146 000 000 Kčs

f) vybrané druhy cenových dotací

 

a intervencí

 

- České socialistické republice

13 239 400 000 Kčs


- 3 -

- Slovenské socialistické republice

9 663 600 000 Kčs

g) dotace na ekonomické nástroje

 

v zahraničním obchodě

 

České socialistické republice

5 808 000 000 Kčs

-Slovenské socialistické republice

4 046 300 000 Kčs

h) dotace na potřeby branné po-

 

vahy včetně výzkumných a vý-
vojových úkolů

 

- České socialistické republice

708 100 000 Kčs

- Slovenské socialistické republice

449 000 000 Kčs

i) dotace na odbornou přípravu za-
hraničních občanů dočasně za-
městnaných v čs. organizacích

 

- České socialistické republice

239 606 000 Kčs

- Slovenské socialistické republice

30 000 000 Kčs.

B. Globální dotace

 

- České socialistické republice

40 33 1 359 000 Kčs

- Slovenské socialistické republice

30 801 760 000 Kčs.

§2

Vláda Československé socialistické republiky nebo na základě
jejího zmocnění ministr financí může upravit závazné úkoly a limity
státního rozpočtu federace, zejména v souladu se změnami státního
plánu, změnami cenovými, organizačními, s úpravami ekonomických
nástrojů v zahraničním obchodě a při uvolňování prostředků z vládní
rozpočtové rezervy. Těmito opatřeními nesmí být dotčena vyrovna-
nost státního rozpočtu federace.

§3
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1984.


Příloha k zákonu č. /1983 Sb.

Celkový přehled
státního rozpočtu československé federace

P ř í j m y

(v tisících Kčs)

Příjmy ze socialistického hospodářství

186 486 853

z toho;

 

z hospodářství

169 718 496

z vědy a techniky

236 493

z peněžních a technických služeb

14 233 753

ze společenských služeb a činností

296 570

z obrany a bezpečnosti

2 001 541

Daně od obyvatelstva a poplatky

67 300

Ostatní příjmy

26. 4 247

Úhrnem

186 818 400.

Výdaje

(v tisících Kčs)

Výdaje federálních organizací na

 

hospodářství

26 566 760

vědu a techniku

4 911 943

peněžní a technické služby

2 533 248

společenské služby a činnosti

 

pro obyvatelstvo

1 133 912

obranu a bezpečnost

20 789 283

správu

2 095 854

Celkem

58 031 000.

Dotace ze státního rozpočtu federace

 

do státních rozpočtů republik celkem

1 28 787 400.

Úhrnem

186 818 400.


Důvodová zpráva

k návrhu zákona o státním rozpočtu československé federace

na rok 1984

K § 1

Návrh zákona o státním rozpočtu československé federace se
opírá o ustanovení čl. 11 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o česko-
slovenské federaci, ve znění ústavního zákona č. 125/1970 Sb. a o
ustanovení § 10 zákona č. 134/1970 Sb., o pravidlech státního roz-
počtu československé federace a o zásadách hospodaření s rozpočto-
vými prostředky státních rozpočtů federaca a republik (rozpočtová
pravidla).

Rozpočtovým zákonem jsou stanoveny základní finanční údaje
státního rozpočtu federace. Tyto finanční údaje vyjadřují vedle čí-
selných objemů 1 úroveň finančních vztahů mezi státním rozpočtem
federace a státními rozpočty republik, jak je uloženo v čl. 11 ústav-
ního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci.

Návrh státního rozpočtu na rok 1984 si klade především za úkol
maximální naplňování cílů ekonomického a sociálního rozvoje společ-
nosti stanovených XVI. sjezdem Komunistické strany Československa
a pozdějšími zasedáními jejího ústředního výboru. Jedním z předních
úkolů státního rozpočtu je v souladu se státním plánem účinněji ovlivňo-
vat a podněcovat vědeckotechnický pokrok ve všech oblastech národní-
ho hospodářství ve smyslu 8. zasedání ústředního výboru Komunistické
strany Československa.


- 2 -

Ve finančních vztazích a proporcích je předložený návrh státní-

ho rozpočtu v souladu s prováděcím státním plánem rozvoje národního
hospodářství ČSSR na rok 1984.

Vláda ČSSR schválila dne 14. listopadu 1983 návrh státního
rozpočtu na rok 1984, rovněž tak jako návrh státního plánu, v cenách
roku 1983 a uložila ministru financí předložit vládě v návaznosti na
přepočet státního plánu návrh zákona o státním rozpočtu českoslo-
venské federace na rok 1984 v cenách platných k 1. lednu 1984. Vli-
vy změn velkoobchodních cen byly vybilancovány a po jejich promítnu-
tí se zajišťuje vyrovnanost finančních vztahů v celé rozpočtové sousta-
vě. V průběhu roku 1984 budou promítnuty do státního plánu a do státní-
ho rozpočtu důsledky ocenění zásob k 1. lednu 1984 a dopady vyhlášky
č. 37/1983 Sb., o fakturování a placení dodávek pro investiční výstav-
bu a dodávek geologických prací; ani těmito opatřeními nesmí být dotče-
na vyrovnanost státního rozpočtu federace a státních rozpočtů republik.

Rozpis ukazatelů rozpočtu v nových cenách bude proveden obdobně
jako u plánu a v týchž lhůtách až na organizace. Ústřední orgány za-
bezpečí schválení hospodářských a finančních plánů organizací v ce-
nách platných k 1. lednu 1984.

Návrh státního rozpočtu na rok 1984 navazuje na pozitivní tendence
hospodaření za první polovinu sedmé pětiletky ve snaze zabezpečit po-
žadavek na trvalé stupňování efektivnosti naší ekonomiky. Zajištění na-
léhavých úkolů dalšího ekonomického rozvoje a upevňování a zkvalitňo-
vání životní úrovně vyžadují, aby nastoupené tempo v dosahování přízni-
vějších hospodářských výsledků bylo v příštím období sedmé pětiletky
nejen udrženo, ale i urychleno.

Zákon o sedmém pětiletém plánu stanoví vyrovnanost státního roz-
počtu federace a státních rozpočtů republik. Vyrovnanosti státních
rozpočtů je třeba věnovat soustavnou pozornost, dbát na promyšlené
vydávání státních prostředků, využívat poznatků z uplatňování Souboru
opatření ke zdokonalování soustavy plánovitého řízení národního hospo-
dářství k dalšímu prohlubování soustavy řízení a aktivně prosazovat

úsporná opatření programu hospodárnosti; neméně důležitým úkolem
zůstává soustavné snižování administrativní náročnosti řízení.


- 3 -

Systém dotací stanovených tímto zákonem je stejný jako v roce
1983.

K § 2

Proti roku 1983 nedochází v navrhovaném zmocnění vlády, příp.
ministra financí ke změnám.

V Praze dne 8. prosince 1983

o0120_01.jpg o0120_02.jpg

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP