FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1982

IV, volební období

76

ZÁKON
ze dne prosince 1982

o státním rozpočtu československé federace na rok 1983

Federální shromáždění Československé socialistické republiky
se usneslo na tomto zákoně:

§ 1

(1) Celkové příjmy státního roz-

 

počtu federace se stanoví částkou

171 836 500 000 Kčs

celkové výdaje státního rozpočtu

 

federace se stanoví částkou

171 836 500 000 Kčs.

Celkový přehled státního rozpočtu

 

československé federace je uveden

 

v příloze.

 

(2) Z celkových výdajů státního

 

rozpočtu federace činí:

 

A. Účelové dotace do státních

 

rozpočtů republik

 

- České socialistické republice

32 490 672 000 Kčs

- Slovenské socialistické republice

20 962 674 000 Kčs

z toho:

 

1. dotace na vybrané Investiční

 

akce s dosahem pro celou fe-

 

deraci a další rozvoj republik

 

- České socialistické republice

8 990 000 000 Kčs

- Slovenské socialistické re-

 

publice

5 442 500 000 Kčs


- 2 -

II. dotace na vybrané neinvestiční

 

akce

 

- České socialistické republice

23 500 672 000 Kčs

- Slovenské socialistické re-

 

publice

15 520 174 000 Kčs

v tom:

 

a) dotace na vybrané úkoly

 

- české socialistické republice

598 600 000 Kčs

b) dotace na družstevní bytovou

 

výstavbu

 

- České socialistické republice

2 099 000 000 Kčs

- Slovenské socialistické re-

 

publice

1 748 000 000 Kčs

c) dotace na individuální bytovou

 

výstavbu

 

- České socialistické republice

730 000 000 Kčs

- Slovenské socialistické re-

 

publice

420 000 000 Kčs

d) dotace na členské podíly v druž-

 

stevní stabilizační bytové vý-

 

stavbě

 

- české socialistické republice

70 000 000 Kčs

- Slovenské socialistické re-

 

publice

75 000 000 Kčs

e) dotace na státní programy tech-

 

nického rozvoje

 

- České socialistické republice

406 734 000 Kčs

- Slovenské socialistické re-

 

publice

151 349 000 Kčs

f) vybrané druhy cenových dotací

 

a intervencí

 

- České socialistické republice

14 114 000 000 Kčs

- Slovenské socialistické re-

 

publice

9 495 400 000 Kčs


- 3 -

g) dotace na ekonomické nástroje

 

v zahraničním obchodě

 

- České socialistické republice

4 643 000 000 Kčs

- Slovenské socialistické re-

 

publice

3 136 100 000 Kčs

h) dotace na potřeby branné po-

 

vahy včetně výzkumných a vý-

 

vojových úkolů

 

- České socialistické republice

672 800 000 Kčs

- Slovenské socialistické re-

 

publice

444 325 000 Kčs

i) dotace na odbornou přípravu za-

 

hraničních občanů dočasně za-

 

městnaných v čs. organizacích

 

- České socialistické republice

166 538 000 Kčs

- Slovenské socialistické re-

 

publice

50 000 000 Kčs.

B. Globální dotace

 

- České socialistické republice

33 483 028 000 Kčs

- Slovenské socialistické republice

26 725 326 000 Kčs.

§ 2

Vláda Československé socialistické republiky nebo na základě
jejího zmocnění ministr financí zajistí vyjádření finančních údajů
státního rozpočtu federace stanovených tímto zákonem v cenách plat-
ných k 1. lednu 1983; přitom zabezpečí vyrovnanost státního rozpoč-
tu federace a státních rozpočtů republik.


- 4 -

§ 3

Vláda Československé socialistické republiky nebo na základě
jejího zmocnění ministr financí může upravit závazné úkoly a limity
státního rozpočtu federace, zejména v souladu se změnami státního
plánu, změnami cenovými, organizačními, s úpravami ekonomických
nástrojů v zahraničním obchodě a při uvolňování prostředků z vládní
rozpočtové rezervy. Těmito opatřeními nesmí být dotčena vyrovna-
nost státního rozpočtu federace.

§ 4
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1983.


Důvodová zpráva

k návrhu zákona o státním rozpočtu československé federace

na rok 1983

K § 1:

Návrh zákona o státním rozpočtu československé federace se
opírá o ustanovení čl. 11 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o čes-
koslovenské federaci, ve znění ústavního zákona č. 125/1970 Sb. a
o ustanovení § 10 zákona č. 134/1970 Sb., o pravidlech státního
rozpočtu československé federace a o zásadách hospodaření s roz-
počtovými prostředky státních rozpočtů federace a republik (roz-
počtová pravidla).

Rozpočtovým zákonem jsou stanoveny základní finanční údaje
státního rozpočtu federace. Tyto finanční údaje vyjadřují vedle čí-
selných objemů i úroveň finančních vztahů mezi státním rozpočtem
federace a státními rozpočty republik, jak je uloženo v čl. 11 ústav-
ního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci.

Návrh státního rozpočtu na rok 1983 vychází ze záměrů XVI.
sjezdu Komunistické strany Československa v ekonomickém a sociál-
ním rozvoji společnosti a z úkolů pozdějších zasedání ústředního vý-
boru Komunistické strany Československa. Ve finančních vztazích a
proporcích je v souladu s prováděcím státním plánem rozvoje národ-
ního hospodářství ČSSR na rok 1983.

Předložený návrh státního rozpočtu na rok 1983 je zpracován,
rovněž tak jako návrh státního plánu, v cenách roku 1982.

Přes trvalé napětí mezi zdroji a potřebami a náročnost vněj-
ších i vnitřních ekonomických úkolů vytváří státní rozpočet ve fi-


Příloha k zákonu č. /1982 Sb.

Celkový přehled
státního rozpočtu československé federace

P ř í j m y

(v tisících Kčs)

Příjmy ze socialistického hospodářství

171 498 279

z toho:

 

z hospodářství

156 164 016

z vědy a techniky

229 342

z peněžních a technických služeb

12 950 829

ze společenských služeb a činností

278 092

z obrany a bezpečnosti

1 876 000

Daně od obyvatelstva a poplatky

106 500

Ostatní příjmy

231 721

Úhrnem

171 836 500.

Výdaje

(v tisících Kčs)

Výdaje federálních organizací na

 

hospodářství

28 175 483

vědu a techniku

4 509 261

peněžní a technické služby

2 727 100

společenské služby a činnosti

 

pro obyvatelstvo

988 795

obranu a bezpečnost

19 890 235

správu

1 883 926

Celkem

58 174 800.

Dotace ze státního rozpočtu federace

 

do státních rozpočtů republik celkem

113 661 700.

Úhrnem

171 836 500.


- 2 -

nanční oblasti reálné podmínky pro další rozvoj ekonomiky a zkva-
litnění dosažené životní úrovně obyvatelstva. Předpokladem však
je, že na všech úsecích národního hospodářství bude důsledně
uplatňována zásada přísné hospodárnosti a efektivnosti.

Předložený návrh státního rozpočtu na rok 1983 zabezpečuje
vyrovnanost státního rozpočtu federace a státních rozpočtů republik,
jak to stanoví zákon o sedmém pětiletém plánu. Jednou z hlavních
podmínek dodržení této vyrovnanosti je racionální, hospodárné a
efektivní vynakládání prostředků ze státního rozpočtu s cílem
zabezpečit trvalé stupňování efektivnosti naší ekonomiky a posí-
lení vnější ekonomické rovnováhy. Nezbytným úkolem je prosazo-
vání a prohlubování programu hospodárnosti a důsledné uplatňo-
vání Souboru opatření ke zdokonalení soustavy plánovitého říze-
ní národního hospodářství.

Systém dotací stanovených tímto zákonem je stejný jako v ro-
ce 1982.

K § 2:

V procesu plánovitého vývoje cenového systému budou v roce
1983 provedeny další změny velkoobchodních cen. Doporučuje se
proto zmocnit vládu ČSSR nebo na základě jejího zmocnění ministra
financí k přepočtu státního rozpočtu na nově platné ceny. Podmín-
kou je, že bude dodržena vyrovnanost státních rozpočtů.

K § 3:

Proti roku 1982 nedochází v navrhovaném zmocnění vlády,
příp. ministra financí k zásadním změnám. V důsledku realizace


- 3 -

opatření ke zdokonalení soustavy plánovitého řízení zemědělství se
vypouští zmocnění ke změnám rozpočtových úkolů a limitů z titulu
úprav ekonomických nástrojů v zemědělství.

V Praze dne 18. listopadu 1982

Předseda vlády ČSSR

o0076_01.jpg o0076_02.jpg

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP