FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1982
IV, volební období
76
ZÁKON
ze dne prosince 1982
o státním rozpočtu československé federace na rok 1983
Federální shromáždění Československé socialistické republiky
se usneslo na tomto zákoně:
§ 1
(1) Celkové příjmy státního roz- |
  |
počtu federace se stanoví částkou |
171 836 500 000 Kčs |
celkové výdaje státního rozpočtu |
  |
federace se stanoví částkou |
171 836 500 000 Kčs. |
Celkový přehled státního rozpočtu |
  |
československé federace je uveden |
  |
v příloze. |
  |
(2) Z celkových výdajů státního |
  |
rozpočtu federace činí: |
  |
A. Účelové dotace do státních |
  |
rozpočtů republik |
  |
- České socialistické republice |
32 490 672 000 Kčs |
- Slovenské socialistické republice |
20 962 674 000 Kčs |
z toho: |
  |
1. dotace na vybrané Investiční |
  |
akce s dosahem pro celou fe- |
  |
deraci a další rozvoj republik |
  |
- České socialistické republice |
8 990 000 000 Kčs |
- Slovenské socialistické re- |
  |
publice |
5 442 500 000 Kčs |
- 2 -
II. dotace na vybrané neinvestiční |
  |
akce |
  |
- České socialistické republice |
23 500 672 000 Kčs |
- Slovenské socialistické re- |
  |
publice |
15 520 174 000 Kčs |
v tom: |
  |
a) dotace na vybrané úkoly |
  |
- české socialistické republice |
598 600 000 Kčs |
b) dotace na družstevní bytovou |
  |
výstavbu |
  |
- České socialistické republice |
2 099 000 000 Kčs |
- Slovenské socialistické re- |
  |
publice |
1 748 000 000 Kčs |
c) dotace na individuální bytovou |
  |
výstavbu |
  |
- České socialistické republice |
730 000 000 Kčs |
- Slovenské socialistické re- |
  |
publice |
420 000 000 Kčs |
d) dotace na členské podíly v druž- |
  |
stevní stabilizační bytové vý- |
  |
stavbě |
  |
- české socialistické republice |
70 000 000 Kčs |
- Slovenské socialistické re- |
  |
publice |
75 000 000 Kčs |
e) dotace na státní programy tech- |
  |
nického rozvoje |
  |
- České socialistické republice |
406 734 000 Kčs |
- Slovenské socialistické re- |
  |
publice |
151 349 000 Kčs |
f) vybrané druhy cenových dotací |
  |
a intervencí |
  |
- České socialistické republice |
14 114 000 000 Kčs |
- Slovenské socialistické re- |
  |
publice |
9 495 400 000 Kčs |
- 3 -
g) dotace na ekonomické nástroje |
  |
v zahraničním obchodě |
  |
- České socialistické republice |
4 643 000 000 Kčs |
- Slovenské socialistické re- |
  |
publice |
3 136 100 000 Kčs |
h) dotace na potřeby branné po- |
  |
vahy včetně výzkumných a vý- |
  |
vojových úkolů |
  |
- České socialistické republice |
672 800 000 Kčs |
- Slovenské socialistické re- |
  |
publice |
444 325 000 Kčs |
i) dotace na odbornou přípravu za- |
  |
hraničních občanů dočasně za- |
  |
městnaných v čs. organizacích |
  |
- České socialistické republice |
166 538 000 Kčs |
- Slovenské socialistické re- |
  |
publice |
50 000 000 Kčs. |
B. Globální dotace |
  |
- České socialistické republice |
33 483 028 000 Kčs |
- Slovenské socialistické republice |
26 725 326 000 Kčs. |
§ 2
Vláda Československé socialistické republiky nebo na základě
jejího zmocnění ministr financí zajistí vyjádření finančních údajů
státního rozpočtu federace stanovených tímto zákonem v cenách plat-
ných k 1. lednu 1983; přitom zabezpečí vyrovnanost státního rozpoč-
tu federace a státních rozpočtů republik.
- 4 -
§ 3
Vláda Československé socialistické republiky nebo na základě
jejího zmocnění ministr financí může upravit závazné úkoly a limity
státního rozpočtu federace, zejména v souladu se změnami státního
plánu, změnami cenovými, organizačními, s úpravami ekonomických
nástrojů v zahraničním obchodě a při uvolňování prostředků z vládní
rozpočtové rezervy. Těmito opatřeními nesmí být dotčena vyrovna-
nost státního rozpočtu federace.
§ 4
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1983.
Důvodová zpráva
k návrhu zákona o státním rozpočtu československé federace
na rok 1983
K § 1:
Návrh zákona o státním rozpočtu československé federace se
opírá o ustanovení čl. 11 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o čes-
koslovenské federaci, ve znění ústavního zákona č. 125/1970 Sb. a
o ustanovení § 10 zákona č. 134/1970 Sb., o pravidlech státního
rozpočtu československé federace a o zásadách hospodaření s roz-
počtovými prostředky státních rozpočtů federace a republik (roz-
počtová pravidla).
Rozpočtovým zákonem jsou stanoveny základní finanční údaje
státního rozpočtu federace. Tyto finanční údaje vyjadřují vedle čí-
selných objemů i úroveň finančních vztahů mezi státním rozpočtem
federace a státními rozpočty republik, jak je uloženo v čl. 11 ústav-
ního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci.
Návrh státního rozpočtu na rok 1983 vychází ze záměrů XVI.
sjezdu Komunistické strany Československa v ekonomickém a sociál-
ním rozvoji společnosti a z úkolů pozdějších zasedání ústředního vý-
boru Komunistické strany Československa. Ve finančních vztazích a
proporcích je v souladu s prováděcím státním plánem rozvoje národ-
ního hospodářství ČSSR na rok 1983.
Předložený návrh státního rozpočtu na rok 1983 je zpracován,
rovněž tak jako návrh státního plánu, v cenách roku 1982.
Přes trvalé napětí mezi zdroji a potřebami a náročnost vněj-
ších i vnitřních ekonomických úkolů vytváří státní rozpočet ve fi-
Příloha k zákonu č. /1982 Sb.
Celkový přehled
státního rozpočtu československé federace
P ř í j m y |
(v tisících Kčs) |
Příjmy ze socialistického hospodářství |
171 498 279 |
z toho: |
  |
z hospodářství |
156 164 016 |
z vědy a techniky |
229 342 |
z peněžních a technických služeb |
12 950 829 |
ze společenských služeb a činností |
278 092 |
z obrany a bezpečnosti |
1 876 000 |
Daně od obyvatelstva a poplatky |
106 500 |
Ostatní příjmy |
231 721 |
Úhrnem |
171 836 500. |
Výdaje |
(v tisících Kčs) |
Výdaje federálních organizací na |
  |
hospodářství |
28 175 483 |
vědu a techniku |
4 509 261 |
peněžní a technické služby |
2 727 100 |
společenské služby a činnosti |
  |
pro obyvatelstvo |
988 795 |
obranu a bezpečnost |
19 890 235 |
správu |
1 883 926 |
Celkem |
58 174 800. |
Dotace ze státního rozpočtu federace |
  |
do státních rozpočtů republik celkem |
113 661 700. |
Úhrnem |
171 836 500. |
- 2 -
nanční oblasti reálné podmínky pro další rozvoj ekonomiky a zkva-
litnění dosažené životní úrovně obyvatelstva. Předpokladem však
je, že na všech úsecích národního hospodářství bude důsledně
uplatňována zásada přísné hospodárnosti a efektivnosti.
Předložený návrh státního rozpočtu na rok 1983 zabezpečuje
vyrovnanost státního rozpočtu federace a státních rozpočtů republik,
jak to stanoví zákon o sedmém pětiletém plánu. Jednou z hlavních
podmínek dodržení této vyrovnanosti je racionální, hospodárné a
efektivní vynakládání prostředků ze státního rozpočtu s cílem
zabezpečit trvalé stupňování efektivnosti naší ekonomiky a posí-
lení vnější ekonomické rovnováhy. Nezbytným úkolem je prosazo-
vání a prohlubování programu hospodárnosti a důsledné uplatňo-
vání Souboru opatření ke zdokonalení soustavy plánovitého říze-
ní národního hospodářství.
Systém dotací stanovených tímto zákonem je stejný jako v ro-
ce 1982.
K § 2:
V procesu plánovitého vývoje cenového systému budou v roce
1983 provedeny další změny velkoobchodních cen. Doporučuje se
proto zmocnit vládu ČSSR nebo na základě jejího zmocnění ministra
financí k přepočtu státního rozpočtu na nově platné ceny. Podmín-
kou je, že bude dodržena vyrovnanost státních rozpočtů.
K § 3:
Proti roku 1982 nedochází v navrhovaném zmocnění vlády,
příp. ministra financí k zásadním změnám. V důsledku realizace
- 3 -
opatření ke zdokonalení soustavy plánovitého řízení zemědělství se
vypouští zmocnění ke změnám rozpočtových úkolů a limitů z titulu
úprav ekonomických nástrojů v zemědělství.
V Praze dne 18. listopadu 1982
Předseda vlády ČSSR