FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1982

IV. volební období

72

VLÁDNÍ NÁVRH

Zákon

ze dne........ 1982,

kterým se mění o doplňuje zákon o dani z přijmu obyvatelstva

Federální shromáždění Československé socialistické repub-
liky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. 1.

Zákon č. 145/1961 Sb., o dani z příjmů obyvatelstva, se
mění a doplňuje takto:

1. V § 3 se dosavadní znění označuje jako odstavec 1 o
připojuje se nový odstavec 2, který zní:

"(2) Od daně jsou dále osvobozeni občané, jejichž příjem
z poskytování služeb na základě povolení národního výboru 1)
nepřesahuje v roce rozhodném pro zdanění částku 6 000 Kčs. ".

2. V § 5 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který
zní:

"(2) Příjmy z poskytování služeb na základě povolení národ-
ního výboru se zdaňují odděleně od ostatních příjmů poplatníka.
Při stanovení základu daně se od těchto příjmů, přesahují-li
částku 6 000 Kčs, odečte:

1) Nařízení vlády ČSR č.... /1982 Sb., o poskytování služeb
občany na základě povolení národního výboru a nařízení
vlády SSR č.... /1982 Sb., o poskytování služeb občany
na základě povolení národního výboru.


- 2 -

a) 20 % jako paušální částka na věcné výdaje, neprokáže-li
poplatník hodnověrnými doklady výdaje vyšší částkou,

b) částka 6 000 Kčs, má-li poplatník dvě a více vyživova-
ných osob a nejsou-li tyto uznány za vyživované u jiné-
ho poplatníka nebo u jiné daně. ".

Dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 3.
3. V § 7 se vkládá nový odstavec 2, který zní:

"(2) Z příjmů z poskytování služeb na základě povolení ná-
rodního výboru činí daň z příjmu obyvatelstva

při základu daně

u poplatníků, kteří
vyživují alespoň
jedno dítě nebo je
vychovali 2)

u ostatních
poplatníků

ze základu
daná přesa-
hujícího Kčs

přes Kčs do Kčs
 

3 600

5 %

5 %

 

3 600

7 200

10 %

10 %

 

7 200

20 000

720 Kčs a 20 %

720 Kčs a 24 %

7 200

20 000

30 000

3 280 Kčs a 25 %

3 790 Kčs a 28 %

20 000

30 000

40 000

5 780 Kčs a 28 %

6 590 Kčs a 32 %

30 000

40 000

60 000

8 580 Kčs a 42 %

9 790 Kčs a 48 %

40 000

60 000

80 000

16 980 Kčs a 56 %

19 390 Kčs a 64 %

60 000

80 000

a výše

28 180 Kčs a 70 %

32 190 Kčs a 80 %

80 000.

K vyživovanému nebo vychovanému dítěti se přihlíží pouze u
jednoho poplatníka a u jedné daně. ".

Dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 3.

4. V § 9 se dosavadní znění označuje jako odstavec 1 a při-
pojuje se nový odstavec 2, který zní:

"(2) Paušální částkou může být stanovena daň i poplatníkům,
kteří poskytují služby na základě povelení národního výboru. "

2) § 17 vyhlášky federálního ministerstva práce a sociálních věci
č. 128/1975 Sb., kterou se provádí zákon o sociálním zabezpečeni


- 3 -

5. V § 13 se za slovo "živnostníkům" vkládají slova "jakož
i občanům, kteří poskytují služby na základě povolení národního
výboru, pokud tito občané pobírají plný starobní důchod, důchod
invalidní (kromě částečného), sociální, vdovský nebo důchod za
výsluhu let".

6. Za § 13 se vkládá nový § 13a, který zní:

" § 13a

Při stanovení daně podle § 7 odst. 2 a § 9 odst. 2 se nepou-
žije ustanovení § 6, § 8 a § 10. ".

Čl. II.

(1) Daň podle tohoto zákona se vyměří poprvé z příjmů dosa-
žených v roce 1983.

(2) Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1983.


Důvodová zpráva

I. VŠEOBECNÁ ČÁST

1. Současná právní úprava a její stručné zhodnocení

Systém zdanění příjmů osob provozujících služby a práce
na vlastní účet je zakotven v zákoně č. 145/1961 Sb., o dani
z příjmů obyvatelstva a v prováděcích vyhláškách k tomuto zá-
konu (č. 146/1961 Sb. a č. 152/1980 Sb. ).

Základem daně je rozdíl mezi celkovým příjmem poplatníka
a výdaji vynaloženými na jeho dosažení. Výdaji vynaloženými
na dosažení příjmu však nejsou výdaje na zlepšení a zvyšování
poplatníkova majetku (investice), odpisy ze základních pro-
středků nebo jejich znehodnocení, pojistné všeho druhu a mzdy
a odměny vyplácené manželce a jiným vyživovaným osobám, které
pomáhají poplatníkovi v jeho výdělečné činnosti. Nemůže-li vý-
daje vynaložené na dosažení příjmů poplatník hodnověrně proká-
zat, lze je odečíst paušální částkou, která u osob provozují-
cích služby a práce může činit nejvýše 10 % dosaženého příjmu.

Sazba daně je značně progresivní a činí od 5 % (při základu
do 3 000 Kčs) do 65 % (ze základu přesahujícího 46 000 Kčs).
Dan se zvyšuje o 40 % poplatníkům bez vyživovaných osob a o 20%
s jednou vyživovanou osobou. U poplatníků se třemi a více vy-
živovanými osobami se daň snižuje o 30 %, nejvýše však o 1 200
Kčs. Provozuje-li poplatník jakoukoli živnost, zvyšuje se daň
až o 30 %, nejméně však o 800 Kčs. Drobným živnostníkům může
být daň stanovená paušální částkou. Daň včetně zvýšení nesmí činit
více než 85 % daňového základu. Invalidním a přestárlým živnost-
níkům, kteří provozují výdělečnou činnost na základě příslušného
povolení, mohou národní výbory přiznat částečné nebo úplné osvo-
bození od daně. Daň se nevyměří, nepřesahuje-li základ daně
ročně 2 400 Kčs a je-li poplatník svou výživou výhradně odkázán
na příjmy podrobené dani z příjmů obyvatelstva (daněprosté mi-
nimum). Jinak se daň nevyměří, činí-li méně než 20 Kčs, což od-


- 2 -

povídá základu daně do 400 Kčs.

Osoby, které provozují výdělečnou činnost na základě povo-
lení vydaného podle Zásad č. 20/1965 Sb., pro poskytování něk-
terých služeb a oprav občany na základě povolení národního vý-
boru, mohou z přepokládaného příjmu do 20 tis. Kčs platit daň
z příjmů obyvatelstva paušálem. Podle metodických pravidel vy-
daných v roce 1975 k provádění Zásad musí být však poplatníkům
při udělení povolení uložena povinnost vést denně záznamy o příj-
mech a výdajích a předkládat je národnímu výboru, který podle
skutečnosti za minulý rok stanoví každoročně paušální částku
daně za běžný rok. Výše tohoto paušálu vychází z výše příjmu
za minulý rok sníženého o výdaje a z příslušné sazby daně (5 % -
65 %).

Zdanění příjmů občanů ze sběru surovin je v současně platné
úpravo zdaňování řešeno tak, že příjmy z organizovaného sběru
odpadových surovin prováděného Školní mládeží a dětmi připravu-
jícími se na budoucí povolání se vůbec nezdaňují; u jiných osob
se tyto příjmy nezdaňují, nepřesahují-li částku 6 000 Kčs roč-
ně. Do zdanitelného příjmu se nezapočítávají a nezdaňují také
příjmy osob ze sběru léčivých rostlin vykupovaných farmaceutic-
kými závody. Příjmy osob z prodeje sena sklizeného na jiných
pozemcích, než na kterých je provozována zemědělská výroba
zakládající povinnost k zemědělské dani, ze sběru lesních plodin
a z pěstování a sběru hlemýžďů se nezdaňují, nepřesahují-li
6 000 Kčs ročně.

Přehled o poctu poplatníků této daně i o její výši je uve-
den v příloze č. 1, z něhož vyplývá, že počet zdaněných osob,
které provozují různé činnosti (především služby a opravy) na
základě povolení příslušného národního výboru nebo podle jiných
předpisů, je velmi nízký a má klesající tendenci.

Většina osob provozujících výše uvedenou činnost vykazuje
pro daňové účely roční příjmy v malé výši, převážně do 6 000
Kčs ročně. V důsledku toho je i průměrná daň na jednoho poplat-
níka poměrně nízká, jak o tom svědčí údaje uvedené v příloze
č. 1. Nízká výše daně připadající v průměru na jednoho poplat-
níka je zejména důsledkem toho, že většina poplatníků je z řad
důchodců a žen z domácnosti, u nichž je provozování prací a slu-
žeb pouze doplňkovou Činností, ale i tím, že řada poplatníků


- 3 -

nepřiznává zřejmě ke zdanění všechny dosažené příjmy, což může
být motivováno i vysokou sazbou daně. To se týká zejména osob,
které předmětnou činnost vykonávají vedle svého hlavního povo-
lání. Národní výbory, které tuto daň spravují, namnoze rozsah
činností i příjmy z nich dosažená řádně nesledují a z nedostat-
ků nevyvozují vždy ani přiměřené důsledky.

Zkušenosti a poznatky z různých prověrek prokazují, že
různé výdělečné činnosti bez povolení i zdanění v praxi provo-
zuje několikanásobně vyšší počet osob než na základě povolení.
Jejich evidence i daňové podchycení je značně obtížné, poněvadž
tito poplatníci většinou nepodávají daňová přiznání a místní
národní výbory, které vyměřují doň z příjmů obyvatelstva, nevy-
víjejí dostatečnou vyhledávací činnost. Přitom nelze přehlédnout.
že u takto provozovaných činností dochází i k různému zneužívá-
ní materiálů a zařízení socialistických organizací i narušování
pracovní morálky. Tento problém nelze však řešit úpravou daně,
ale především důslednější činností národních výborů i ostatních
příslušných orgánů a organizací (důsledné zajištěné správy a
ochrany socialistického majetku, prohloubení vyhledávací čin-
nosti apod.).

Provozování různých výdělečných činností bez povolení ná-
rodního výboru mimo jiné vede i k tomu, že. značná Část občanů
nevyužívá plně svých možností v poskytování různých prací a slu-
žeb, protože má obavu z různých postihů a zčásti i z vysoké
intenzity zdanění dosažených příjmů. To vede i k tonu, že ná-
rodní výbory nedostatečně využívají těchto možností jednotli-
vých občanů k zajištění organizovaného poskytování služeb a
různých jiných žádoucích činností.

Současný způsob zdaňování činností povolených podle Zásad
č. 20/1965 Sb. formou stanovení paušální daně, která se každo-
ročně upřesňuje podle dosažených příjmů za minulý rok při pou-
žití sazby platné pro všechny příjmy podrobené dani z příjmů
obyvatelstva, neznamená v podstatě pro poplatníka daňové zvý-
hodnění a nevede ani ke zvyšování rozsahu povolených činností.
Přitom celé zdanění je založeno na vysoce progresivní sazbě
konstruované v době, kdy se jednalo o potlačování soukromého
podnikaní.


- 4 -

Poznatky a zkušenosti z této oblasti nasvědčují tomu, že
uplatňovaný systém zdaňování příjmů občanů z výdělečné činnosti
provozované na základe vydaného povolení již namnoze neodpovídá
současným podmínkám ani novým potřebám naší socialistické spo-
lečnosti a je značně komplikovaný.

2. Hlavní cíle nachované úpravy

V zájmu dalšího rozvoje služeb schválila vláda ČSSR v břez-
nu 1982 a obdobně i vlády republik zásady účinnějšího řízení a
pružnějšího zabezpečování rozvoje placených služeb. Touto proble-
matikou se zabývalo rovněž 6. zasedání Ústředního výboru Komu-
nistické strany Československa v dubnu 1982. Na tomto zasedání
bylo zdůrazněno, že i když rozhodující úloha v poskytování slu-
žeb připadá socialistickým organizacím, především podnikům slu-
žeb řízených národními výbory a výrobním družstvům, ukazuje se
žádoucím, aby národní výbory více využívaly doplňkové formy v
poskytovaní služeb obyvatelstvu formou drobných provozoven ná-
rodních výborů, jakož i vydáváním povolení k provozování služeb
jednotlivými občany.

Uplatnění všech těchto forem poskytování služeb musí, jak
bylo rovněž na tomto zasedání zdůrazněno, spolu se zavedením
odpovídajících finančních a daňových nástrojů směřovat k tomu,
aby ke zlepšení služeb byly siřeji využity zájmy a iniciativa
lidí a různé místní zdroje. Jde o pohotovější využití dostupných
možností, které bez větších investic a prostředků mohou reálně
a poměrně rychle přispět k lepšímu uspokojování potřeb obyva-
telstva i ke zvýšení celospolečenské efektivnosti služeb.

Ze zásad účinnějšího řízení a pružnějšího zabezpečování roz-
voje placených služeb schválených vládou ČSSR vyplynul i úkol
podporovat v systému zdaňování rozvoj služeb zajištovaných so-
cialistickými organizacemi a vytvořit odpovídající daňové pod-
mínky pro poskytování zejména nedostatkových služeb jednotlivými
občany na základě povolení národního výboru. K tomu se má uplat-
nit diferencované a odpovídající zdaňování příjmů občanů z těch-
to činností.


- 5 -

Na základě provedení podrobnějších analýz daně z příjmů
obyvatelstva se v souladu se záměry a potřebou výraznějšího
rozvoje a zkvalitnění služeb poskytovaných obyvatelstvu navr-
hují úpravy zákona o dani z příjmů obyvatelstva, které sledují
především stanovení odpovídající úrovně zdaňování příjmů obča-
nů, jež by přispěly k tomu, aby i této doplňkové formy posky-
tování služeb na základě povolení národního výboru mohlo být
v podstatně větším rozsahu než dosud využito k provozování ce-
lospolečensky žádoucích činností jednotlivými občany.

3. Hlasní principy navrhovaného řešení

Základní koncepce navrhované úpravy zdanění spočívá ve
vytvoření obdobných daňových podmínek pro příjmy z poskytování
služeb na základě povolení národního výboru jako pro, příjmy
z pracovního poměru. Navrhovánu opatření především sledují,
aby byla zabezpečena do přiměřeno výše příjmu přibližně stejná
úroveň daňového zatížení s úrovni daně ze mzdy, čímž dojde
k odstranění daňového znevýhodnění těchto příjmů, které je za-
loženo v dosavadní zákonné úpravě.

U vyšších příjmů, které přesahují úroveň běžných pracov-
ních příjmů, je navrhováno podstatně progresivnější zdanění,
přičemž i u těchto příjmů dochází v porovnání se současným sta-
vem k celkovému snížení dané. Zvýšení progrese sazeb proti dani
ze mzdy u těchto příjmů se považuje za nutné vzhledem k tomu,
že to bude prakticky jediná reálně možná regulace příjmů v té-
to oblasti výdělečné činnosti občanů.

Počíti se s tím, že služby by na řadě úseků mohli provo-
zovat i starší občané v důchodovém věku a invalidé, u nichž
je třeba uvažovat s nižší výkonností a tedy i nižšími příjmy.
Pro tento okruh občanů bude možno uplatnit zákonné zmocnění
pro národní výbory ke slevě, případně k úplnému osvobození od
daně.


- 6 -

Návrh sleduje výrazné zjednodušení, a to jak ve srovná-
ní s platným systémem daně z příjmů obyvatelstva, tak i ve
srovnání se systémem daně ze mzdy.

4. Finanční dosah

I když navrhovanou úpravou zákona o dani z příjmů obyva-
telstva se výrazněji snižuje intenzita zdaňování příjmů 2 po-
skytování služeb na základe povolení národního výboru, nepřed-
pokládá se snížení celkového výnosu této daně. Lze očekávat,
že úbytek na dani bude minimálně vykompenzován zvýšeným příjmem
daně od poplatníků, kterým bude národními výbory vydáno nová
povolení k provozování služeb.

Dopad navrhované úpravy na celkové peněžní příjmy obyva-
telstva bude i při. růstu výkonů služeb poskytovaných občany
vcelku nepatrný, povede k jejich zlepšenému krytí na vnitřním
trhu a v tom je jeho hlavní záměr.


- 7 -
II.  Z V L Á Š T N Í  Č Á S T

K bodu 1 (§ 3 odst. 2)

Osvobození občanů, kteří dosáhnou poměrně nízkých hrubých
příjmů (clo 6 000 Kčs) z poskytování služeb na základě povolení
národního výboru, od daně z příjmů obyvatelstva, se projeví ve
zjednodušení daňové agendy spojené s vyměřováním a placením
drobných částek daně a tito občané nebudou zatěžováni plněním
daňových povinností. Daňové osvobození do uvedené částky je
stanoveno bez jakéhokoliv omezení a nebude se proto přihlížet
k ostatním příjmům poplatníka (z důchodu, pracovního poměru,

ze zemědělské výroby apod. ), ke kterým se přihlíží u dosavad-
ního daně prostého minima 2 400 Kčs základu daně.

K bodu 2 (§ 5 odst. 2)

příjmy z poskytování služeb na základě povolení národního
výboru budou zdaňovány odděleně od případných ostatních příjmu
poplatníka a tím se vyloučí vliv daňové progrese spojení se
zdaňováním úhrnu všech příjmů poplatníka podléhajících dani
z příjmů obyvatelstva.

Paušální částka na výdaje se zvyšuje z dosavadních 10 %
na 20 %. Prokáže-li poplatník výdaje vyšší částkou, odečtou se
cd dosaženého příjmu všechny prokázané výdaje.

Místo dosavadního snížení daně o 30 %, nejvýše však o
1 200 Kčs na tři a více vyživovaných osob, odečte se od dosa-
ženého příjmu částka 6 000 Kčs na dvě a více vyživovaných osob;
tím dojde k daňovému zvýhodnění zejména nižších příjmů. Jestliže
vyživované osoby byly uznány za vyživované poplatníkem u daně
ze mzdy nebo daně z příjmů z literární a umělecké činnosti ne-
bo u jiného poplatníka, nelze je již uznat za vyživované u daně
z příjmů obyvatelstva.

K bodu 3 (§ 7 odst. 2 )

Nová stupnice sazeb daně pro zdaňování příjmů z poskytování
služeb občany na základě povolení národního výboru je konstruová-
na tak, aby výpočet daně byl zjednodušen bez uplatňování zvýšení


- 8 -

a snížení daně. Nepřesáhne-li základ daně 3 600 Kčs ročně, je
stanovena lineární sazba daně ve výši 5 % a při základu daně
od 3 600 do 7 200 Kčs 10 %.

Ze základu daně od 7 200 Kčs do 40 000 Kčs je navrhována
sazba daně přibližně na úrovni daně ze mzdy (se zaokrouhlením),
přičemž co nahrazuje komplikovaný systém čtyř zvýšení a tří
snížení dnně ze mzdy racionálnější úpravou, která spočívá v
tom, že pažba daně je odstupňována podle dvou skupin poplat-
níků. Mírnější sazba daně, která odpovídá dani ze mzdy se
zvýšením o 40 % je navrhována pro poplatníky, kteří vyživují
alespoň jedno dítě nebo je vychovali a vyšší sazba, která od-
povídá dani ze mzdy se zvýšením o 60 %, je navrhována pro
ostatní poplatníky. Snížení je řešeno odpočitatelnou částkou
6 000 Kčs na 2 a více vyživovaných osob (§ 5 odst. 2 písm. b).
Přitom se přihlíží pouze k jednomu dítěti, neboť na další děti
se již nyní daňové úlevy neposkytují, pokud jsou na tyto děti
pobírány přídavky na děti nebo výchovné (daňové úlevy byly
přesunuty do zvýšených přídavků). I při uplatnění tohoto zvý-
šení bude oproti dosavadnímu stavu výsledná daň z příjmů výraz-
ně nižší. Tak např. u ročního příjmu ve výši 40 tis. Kčs čirá u
poplatníků bez vyživovaných osob daň z příjmů obyvatelstva včetně
zvýšení dosud 25,6 tis. Kčs, zatímco nově bude činit jen 9,8
tis. Kčs, t. j. stejně jako daň ze mzdy se 60 % zvýšením.

Při základu daně nad 40 tis. Kčs se dosavadní progresivita
sazeb daně snižuje tak, aby vytvářela přiměřený prostor hmotné
zainteresovanosti jednotlivých poplatníků na osobním provozová-
ní služeb. Srovnání dosavadní a navrhované úrovně zdanění je
uvedeno v přílohách č. 2 a 3. Intenzivnější zdanění těchto vy-
sokých příjmů (ve srovnání s pracovními příjmy) je opodstatně-
no i tím, že část těchto příjmů je ovlivněna úrovní čistého
důchodu promítnutého v cenách a není jen důsledkem pracovní
výkonnosti měřené úrovní nákladů na živou práci (mzda). Tato část
čistého důchodu (zisku) v socialistických organizacích je přitom
podrobována podstatně vyšší míře podnikového zdanění (v průměru


- 9 -

60 %). Tyto organizace přitom odvádějí 20 % příspěvek na
sociální zabezpečení. Vyšší zdanění je opodstatněno též proto,
že osoby, které budou dosahovat vyšších příjmů, budou provozo-
vat služby zpravidla jako svou hlavní činnost ve větším rozsahu.
Navíc se na ně bude vztahovat plné sociální zabezpečení, na
které nebudou platit zvláštní příspěvky. Podmínkou účasti na
nemocenském a důchodovém zabezpečení bude, že poplatník je
povinen platit z příjmů z provozování povolené činnosti daň
z příjmů obyvatelstva.

K bodu 4 (§ 9 odst. 2. )

Národní výbory budou moci stanovit daň paušální částkou
i poplatníkům, Kteří mají příjmy z poskytování služeb na zá-
kladě povolení národního výboru. Tím se usnadní stanovení daně
poplatníkům, kteří nebudou mít vysoké příjmy z provozování
povolení výdělečné činnosti.

K bodu 5 (§ 13)

Možnost přiznat daňovou úlevu případně úplné osvobození
invalidním a přestárlým živnostníkům (§ 13 cit. zákona) se
rozšiřuje i na osoby poskytující služby na základě povolení
národního výboru, pokud pobírají starobní, invalidní apod.
důchody.

K bodu 6 (§ 13 a)

Při stanovení daně poplatníkům, kteří mají příjem z po-
skytování služeb se nebudou uplatňovat ustanovení zákona:

a) o stanovení základu daně minimálně částkou rovnající
se 30 % nákladů na hrubé mzdy zaměstnanců (§ 6),

b) o možnosti zvýšit daň o 30 %, nejméně však o částku
800 Kčs (tzv. živnostenská přirážka),


- 10 -

c) o zvýšení daně o 20 % poplatníkům, kteří vyživují
jen jednu osobu a o 40 % poplatníkům, kteří nevyživují žádnou
osobu (§ 10 odst. 1),

d) o snížení daně o 30 % nejvýše však o 1 200 Kčs poplat-
níkům, kteří vyživují více než tři osoby.

K čl. II

Účinnost navrhované novely zákona o dani z příjmů obyva-
telstva se navrhuje od stejného data jako účinnost nařízení
vlád republik o poskytování služeb občany na základě povolení
národního výboru, neboť obě tyto právní normy na sebe navazují,

V Praze dne 18. listopadu 1982

Předseda vlády ČSSR

o0072_01.jpg

Ministr financí ČSSR

o0072_02.jpg

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP