FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1982

IV. volební období

64

Vládní návrh,

kterým se podle článku 19 odst. 6 b) ústavy Mezinárodní
organizace práce předkládá Federálnímu shromáždění Česko-
slovenské socialistické republiky text doporučení 5. 162
o starších pracovnících, přijatého na 66. zasedání Mezi-
národní konference práce v Ženevě v roce 1980 se stano-
viskem vlády Československé socialistické republiky

Návrh schvalovacího usnesení:

Federální shromáždění Českoslo-
venské socialistické republiky sou-
hlasí se stanoviskem vlády Českoslo-
venské socialistické republiky k do-
poručení č. 162 o starších pracovní-
cích, přijatému na 66. zasedání Mezi-
národní konference práce v Ženevě
v roce 1980:

zatím nepřijímat opatření k provede-
ní doporučení č. 162 o starších pra-
covnících, 1980.



Stanovisko vlády
Československé socialistické republiky

k doporučení č. 162 o starších pracovnících přijatému na 66. zase-
dání Mezinárodní konference práce.

Podle článku 19 odst. 6 b/ ústavy Mezinárodní organizace prá-
ce a usnesení vlády československé socialistické republiky ze dne
6. února 1963 č. 116 ke zprávě o stavu plnění členských povinností
československé socialistické republiky na úseku normotvorné činno-
sti Mezinárodní organizace práce předkládá se Federálnímu shromáž-
dění Československé socialistické republiky stanovisko vlády
československé socialistické republiky

k doporučení č. 162 o starších pracovnících

přijatému na 66. zasedání Mezinárodní konference práce, které se
konalo v červnu 1980 v Ženevě.

A. Stručná charakteristika

Doporučení se vztahuje na "starší pracovníky", jimiž rozumí
ty, kteří se vzhledem k přibývajícímu věku mohou setkat s obtížemi
v zaměstnání a povolání. Stát, který provádí politiku rovných pří-
ležitostí a zacházení s pracovníky bez ohledu na jejich věk, by
měl zásadně po projednání s organisacemi pracovníků a zaměstnava-
telů učinit opatření, jež by zabránila každé diskriminaci starších
pracovníků. Ti, stejně jako ostatní pracovníci, by měli mít pří-
stup k poradenství pro volbu povolání, ke zprostředkování práce,
k zaměstnání, které si zvolí, a to s přihlédnutím ke své způsobi-
losti, zkušenostem a kvalifikaci; dále by měla být pro ně zajiště-
na stálost zaměstnání, stejná odměna za práci stejné hodnoty,
opatření sociálního zabezpečení aj.

Za tím účelem by měla být provedena šetření, aby se zjistilo,
které druhy činnosti mohou urychlit proces stárnutí nebo ve kte-
rých se pracovníci obtížně přizpůsobují pracovním požadavkům, sta-


- 2 -

noveny příčiny a určen způsob, jakým je vhodné je řešit. Tam, kde
příčiny obtíží při adaptaci, s nimiž se starší pracovníci setkáva-
jí, jsou podmíněny především stárnutím, měla by být pokud možno
učiněna opatření pro takové druhy činností, aby byly odstraněny
pracovní podmínky a podmínky pracovního prostředí, které pravděpo-
dobně urychlují proces stárnutí, změněn způsob organizace práce a
upravena pracovní doba, pokud mají za následek vypětí a příliš
rychlé pracovní tempo. Konkrétní opatření by se mohla týkat zkrá-
cení pracovní doby, omezení přesčasových hodin, prodloužení place-
né dovolené, převedení pracovníků z výkonnostní na časovou mzdu
atp.

Starším pracovníkům by mělo být umožněno rozvržení pracovní
doby a volného času tak, jak jim to vyhovuje, zejména pracovat na
zkrácenou pracovní dobu nebo s klouzavou pracovní dobou. Odchod na
odpočinek by se měl uskutečnit na základě dobrovolnosti, věk pro
přiznání dávek by měl být učiněn pružným a starším pracovníkům,
kteří jsou nejméně jeden rok bez zaměstnání, by měl být po stanove-
nou dobu, před dosažením normálního věku pro přiznání starobních
dávek, vyplácen důchod. Těm, kteří buď byli zaměstnáni pracemi,
které vnitrostátní zákonodárství nebo praxe pokládají za namáhavé
nebo zdraví škodlivé, nebo těm, kteří jsou uznáni za nezpůsobilé
k práci ve stanoveném rozsahu, by měl být po stanovenou dobu před
datem, kdy mají dosáhnout věku pro přiznání starobních dávek, při-
znán předem důchod, podmíněný předepsanou dobou zaměstnání. Za úča-
sti zástupců organizací zaměstnavatelů, pracovníků a jiných zúčast-
něných organizací by měly být prováděny programy přípravy k odcho-
du na odpočinek, při nich by starší pracovníci měli být informováni
o důchodech, sociální péči, o možnostech pokračovat v práci, o vy-
užívání volného času, o tom, jak předcházet stárnutí apod.

B. Porovnání s vnitrostátními předpisy a praxí

Doporučení se s československým právním řádem kryje v určité
míře, a to především proto, že československé právo zásadně neroz-
lišuje mezi dospělými pracovníky se zřetelem k věku. Tudíž předpi-
sy, které platí obecně pro pracovníky, se vztahují i na starší


- 3 -

pracovníky. Československý právní řád však obsahuje i předpisy,
jež se výhradně týkají pracovníků, kteří dosáhli určitého / vyšší-
ho / věku. Jedná se zejména o předpisy z oblasti sociálního zabez-
pečení, které věkově nebo hmotně zvýhodňují některé skupiny pra-
covníků, u nichž výkon zaměstnání vede k rychlejšímu snížení, popř.
i úplnému omezení pracovní schopnosti / starobní důchody při zaměst-
nání v I. kategorii, důchody za výsluhu let, důchody invalidní,
důchody poskytované pracujícím důchodcům /. Právní předpisy upravu-
jící pracovněprávní vztahy však mezi dospělými pracovníky nerozli-
šují a zvláštní kategorii starších pracovníků neznají. Problemati-
kou pracovní aktivity starších občanů se soustavněji zabývá přede-
vším usnesení vlády ČSSR z 3. února 1977 č. 27 ke zprávě o součas-
ném stavu péče společnosti o staré občany.

Problematiku řešenou doporučením č. 162 podrobněji upravují tyto
předpisy:

- Ústava ČSSR - ústavní zákon č. 100/1960 Sb. ve znění pozdějších
předpisů, zejména ústavního zákona č. 62/1978 Sb. /čl. 5, 20 až
24/;

- Zákoník práce č. 65/1965 Sb. ve znění pozdějších předpisů / úpl-
né znění č. 55/1975 Sb. /, / zejména čl. IV, IX a § 22 odst. 2,

§ 40, 45, 46 /a contr. /, § 64, 86, 101 odst. 2 a 3, § 111, 113,
133, 141 a násl., § 207 až 216/;

- nařízení vlády ČSSR č. 54/1975 Sb., kterým se provádí zákoník
práce, / zejména § 35 a násl. /;

- zákon č. 121/1975 Sb., o sociálním zabezpečení ve znění pozděj-
ších předpisů, / zejména § 16 odst. 2 a, b, se zřetelem k § 12
odst. 1 a, § 20 a násl., § 35, 83 a násl., § 167/;

- vyhláška č. 128/1975 Sb., kterou se provádí zákon o sociálním
zabezpečení ve znění pozdějších předpisů, /zejména § 19, 20, 88
až 92/;

- vyhláška č. 129/1979 Sb., o pracovním uplatnění a hmotném za-
bezpečení pracovníků trvale nezpůsobilých k dosavadní práci v
podzemí hlubinných dolů;


- 4 -

- zákon č. 122/1975 Sb., o zemědělském družstevnictví, / zejména
§ 53 a násl., § 58/;

- zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu;

- vyhláška č. 42/1966 Sb., o poskytování léčebné preventivní péče,
/ zejména § 49 a 50/;

- vyhláška č. 45/1966 Sb., o vytváření a ochraně zdravých život-
ních podmínek;

- zákon č. 70/1958 Sb., o úkolech podniků a národních výborů na
úseku péče o pracovní síly, / zejména § 2, 8 až 10/;

- vládní nařízení č. 92/1958 Sb., kterým se provádí zákon č. 70/
/ 1958 Sb., o úkolech podniků a národních výborů na úseku péče
o pracovní síly;

- vyhláška č. 74/1979 Sb., kterou se upravuje uvolňování, umísťo-
vání a hmotné zabezpečení pracovníků v souvislosti s prováděním
racionalizačních opatření, ve znění vyhlášky č. 4/1979 Sb.;

- zákon č. 186/1960 Sb., o soustavě výchovy a vzdělání / školský
zákon/ ve znění pozdějších předpisů, / zejména § 17 - závodní
školy práce, § 30 odst. 3/;

- zákon č. 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad bezpečností

práce;

- vyhláška ministerstva školství č. 140/1968 Sb., o pracovních
úlevách a hospodářském zabezpečení studujících při zaměstnání;

- nařízení vlády ČSSR č. 135/1975 Sb., o výjimečném poskytování
důchodu některým pracujícím důchodcům ve znění pozdějších před-
pisů / úplné znění č. 11/1980 Sb. /;

- vyhláška č. 150/1958 Ú. l., o vyřizování stížností, oznámení a
podnětu pracujících;

- usnesení vlády ČSSR ze dne 3. února 1977 č. 27 ke zprávě o sou-
časném stavu péče společnosti o staré občany / včetně přilože-
ných zásad/;

- usnesení vlády ČSSR ze dne 3. května 1972 č. 127 o zřízení Čes-
ké komise pro vzdělávání dospělých a o zásadách koncepce vzdě-
lávání dospělých;


- 5 -

- usnesení vlády SSR ze dne 16. března 1972 č. 135 k zásadám kon-
cepce vzdělávání dospělých a k návrhu na zřízení Slovenské ko-
mise pro vzdělávání dospělých;

- výnos FMPSV ze dne 31. července 1971, č. j. II/3-190/71-7208/Šm
o odměňování pracovníků po dobu zaškolování / registrováno v
částce 13/1971 Sb. /.

C. Stanovisko

Význam doporučení spočívá ve snaze udržet starší pracovníky
v pracovním procesu za přijatelných podmínek, a to i v případě,
kdy pracovník své původní povolání či zaměstnání vykonávat nemů-
že. Je koncipováno především pro potřeby současné kapitalistické
společnosti, kde starší pracovníci / spolu s mládeží/ jsou nejvíce
postihováni nezaměstnaností. Některá ustanovení doporučení jsou
proto v podmínkách socialistické společnosti nepraktická; na dru-
hé straně však některé části doporučení / např. výzkum příčin stár-
nutí, odstraňování podmínek, které mohou stárnutí způsobit, umož-
nění volného rozvržení pracovní doby, apod. /, mají obecnou plat-
nost a tudíž význam i pro ČSSR. I když se zatím nenavrhuje učinit
nějaká konkrétní opatření k provedení doporučení, příslušné orgá-
ny státní správy / zejména federální ministerstvo práce a sociál-
ních věcí, ministerstva zdravotnictví ČSR a SSR aj. / budou moci
při vhodných příležitostech zvážit, zda by nebylo účelné převzít
do československého právního řádu některá jeho ustanovení, která
do něho nejsou dosud promítnuta, ač jsou pro československou so-
cialistickou republiku přijatelná.

V Praze dne 30. září 1982

Štrougal v. r.
předseda vlády Č S S R



Doporučení č. 162
Doporučení o starších pracovnících

Generální konference Mezinárodní organizace práce,

která byla svolána Správní radou Mezinárodního úřadu práce do Že-
nevy a tam se sešla dne 4. června 1980 na svém 66. zasedání;

připomínajíc, že úmluva a doporučení o diskriminaci (zaměstnání
a povolání, 1958, nezahrnují věk mezi důvody diskriminace,
které uvádějí, ale umožňují dodatečně rozšířit takové důvody;

připomínajíc zvláštní ustanovení o starších pracovnících obsažená
v doporučení o politice zaměstnanosti, 1964, a v doporučení o
rozvoji lidských zdrojů, 1975;

připomínajíc ustanovení existujících instrumentů o sociálním za-
bezpečení starších osob, zvláště úmluvu a doporučení o invalid-
ních a starobních dávkách a dávkách pozůstalým, 1967;

připomínajíc rovněž ustanovení článku 6, odstavce 3 Deklarace o
rovnosti příležitostí a zacházení s pracovnicemi, která byla
přijata Mezinárodní konferencí práce na jejím 60. zasedání v r.
1975;

považujíc za žádoucí doplnit existující instrumenty o rovnosti pří-
ležitostí a zacházení se staršími pracovníky, o jejich ochraně
v zaměstnání a přípravě a odchodu na odpočinek;

rozhodnuvší přijmout některé návrhy o starších pracovnících: práci
a odpočinku, které jsou čtvrtým bodem jednacího pořadu zasedání;

stanovivší, že tyto návrhy budou mít formu doporučení,

přijímá dne 23. června 1980 toto doporučení, které bude označováno
jako Doporučení o starších pracovnících, 1980:

I. Všeobecná ustanovení

1. (1) Toto doporučení se vztahuje na všechny pracovníky, kteří se
vzhledem k přibývajícímu věku mohou setkat s obtížemi v zaměstnání
a povolání.

(2) Při provádění tohoto doporučení může být přijata v každé zemi
v souladu s vnitrostátním zákonodárstvím a praxí a způsobem odpoví-


- 2 -

dajícím místním podmínkám přesnější definice pracovníků, na něž
se doporučení vztahuje, se zřetelem k určitým věkovým skupinám.

(3) Pracovníci, na něž se toto doporučení vztahuje, jsou označo-
váni jako "starší pracovníci".

2. Problémy spojené se zaměstnáváním starších pracovníků by měly
být řešeny v souvislosti s celkovou a vyváženou strategií plné za-
městnanosti a na úrovni podniku v souvislosti s celkovou a vyváže-
nou sociální politikou s náležitým přihlédnutím ke všem skupinám
obyvatelstva, aby se tak zabezpečilo, že se problémy zaměstnanosti
nebudou přenášet z jedné skupiny na druhou.

II. Rovnost příležitostí a zacházení

3. Každý členský stát by měl v rámci vnitrostátní politiky, kte-
rá si klade za cíl podporovat rovnost příležitostí a zacházení s
pracovníky bez ohledu na jejich věk, a v rámci svého zákonodárství
a praxe týkající se této věci učinit opatření, aby se zabránilo
každé diskriminaci starších pracovníků v zaměstnání a povolání.

4. Každý členský stát by měl způsoby odpovídajícími vnitrostátním
poměrům a zvyklostem:

a) učinit opatření, aby se organizace zaměstnavatelů a pracovníků
skutečně mohly účastnit vypracování politiky zmíněné v bodě 3
tohoto doporučení;

b) učinit opatření, aby se organizace zaměstnavatelů a pracovníků
skutečně mohly účastnit prosazování přijetí a provádění této po-
litiky;

c) vydávat zákony a, popř. nebo podporovat programy způsobilé zaji-
stit přijetí a provádění takové politiky.

5. Starší pracovnici by měli požívat bez diskriminace pro svůj
věk rovných příležitostí a rovného zacházení jako ostatní pracovní-
ci, zejména pokud jde:

a) o přístup k poradenství pro volbu povoláni a ke zprostředkování
práce;

b) s přihlédnutím k jejich osobní způsobilosti, zkušenostem a kva-
lifikaci


- 3 -

i) o přístup k zaměstnání, které si zvolí, jak ve veřejném tak
v soukromém sektoru, pokud ve výjimečných případech nejsou
stanoveny věkové hranice vzhledem ke zvláštním požadavkům,
podmínkám nebo pravidlům pro některá povolání;

ii) o přístup do zařízení pro odbornou výchovu, zejména pro dal-
ší vzdělávání a přeškolování;

iii) o nárok na placené studijní volno, zejména pro účely odborné
výchovy a odborářského vzdělávání;

iv) o nárok na postup a spravedlivé rozdělení úkolů;

c) o stálost zaměstnání s výhradou vnitrostátního zákonodárství a
praxe, které se týkají ukončení pracovního poměru a výsledků
přezkoušení zmíněného v bodě 22 tohoto doporučení;

d) o odměnu za práci stejné hodnoty;

e) o opatření sociálního zabezpečení a sociální dávky;

f) o pracovní podmínky včetně bezpečnostních a hygienických opatře-
ní;

g) o nárok na ubytování, sociální služby a na přístup do zdravot-
nických ústavů, zejména pokud takový nárok je podmíněn pracovní
činností nebo zaměstnáním.

6. Každý členský stát by měl přezkoušet příslušné právní předpi-
sy a správní ustanovení a praxi, aby je přizpůsobil politice zmí-
něné v bodě 3 tohoto doporučení.

7. Každý členský stát by měl způsoby odpovídajícími vnitrostát-
ním podmínkám a praxi:

a) zajistit pokud možno provádění politiky zmíněné v bodě 3 tohoto
doporučení ve všech činnostech, které jsou řízeny nebo kontro-
lovány veřejným orgánem;

b) podporovat provádění této politiky ve všech jiných činnostech
ve spolupráci s organizacemi zaměstnavatelů a pracovníků a vše-
mi ostatními zúčastněnými organizacemi.

8. Starší pracovníci a odborové organizace, jakož i zaměstnava-
telé a jejich organizace by měli mít přístup k orgánům pověřeným
přezkoumávat a přešetřovat stížnosti, které se týkají rovnosti pří-


- 4 -

ležitostí a zacházení, aby byla zjednána náprava všech praktik,
o nichž se má za to, že jsou v rozporu s takovou politikou.

9. Mela by být učiněna všechna opatření, aby poradenství pro
volbu povolání, odborná výchova a zprostředkování práce poskytova-
ly starším pracovníkům příležitosti, rady a pomoc, které případně
potřebují, aby mohli plně využívat rovnosti příležitostí a zachá-
zení.

10. Provádění politiky zmíněné v bodě 3 tohoto doporučení by nemě-
lo být na újmu takové zvláštní ochrano a pomoci starším pracovní-
kům, která se pokládá za potřebnou.

III. Ochrana

11. V rámci vnitrostátní politiky zlepšování pracovních podmínek
a pracovního prostředí ve všech údobích aktivního života měla by
být za účasti representativních organizací zaměstnavatelů a pra-
covníků vypracována opatření odpovídající vnitrostátním podmínkám

a praxi, aby se starším pracovníkům dále umožnilo vykonávat zaměst-
nání ve vyhovujících podmínkách.

12. (1) Za účasti organizací zaměstnavatelů a pracovníků by měla
být provedena šetření, aby se zjistilo, které druhy činnosti mohou
urychlit proces stárnutí nebo ve kterých se pracovníci obtížné při-
způsobují pracovním požadavkům, stanoveny příčiny a určen způsob,
jak je vhodně řešit.

(2) Taková šetření by mohla být provedena v rámci všeobecné sou-
stavy vyhodnocování prací a odpovídající kvalifikace.

(3) Výsledky šetření by měly být rozšiřovány zejména mezi organi-
zacemi zaměstnavatelů a pracovníků a popřípadě jejich prostřednict-
vím mezi staršími pracovníky, jichž se týkají.

13. Kde příčiny obtíží adaptace, s nimiž se setkávají starší pra-
covníci, jsou podmíněny především stárnutím, měla by být pokud
možno učiněna opatření pro příslušné druhy činností, aby

a) byly odstraněny pracovní podmínky a podmínky pracovního prostře-
dí, které pravděpodobně urychlují proces stárnutí;


- 5 -

b) byly změněny způsoby organizace práce a úpravy pracovní doby,
jestliže mají za následek vypětí a příliš rychlé pracovní tem-
po, neúměrné možnostem zúčastněných pracovníků, zejména pal:
omezen počet přesčasových hodin;

c) práce a její náplň byly všemi technickými prostředky a zejména
podle zásad ergonomie přizpůsobeny pracovníku, tak aby bylo
chráněno zpraví, předcházelo se úrazům a byla zachována pracov-
ní způsobilost;

d) byl zajištěn soustavnější dohled na zdraví pracovníků;

e) byl zajištěn vhodný dohled na pracovištích pro zajištění zdraví
a bezpečnosti pracovníků.

14. Mezi opatření určená k provedení bodu 13 b) tohoto doporučení
by mohla být po projednání se zástupci pracovníků nebo za účasti
jejich representativních organizací nebo cestou kolektivního jed-
nání, podle toho, jaká praxe převažuje v každé zemi, pojata na
úrovni podniku tato opatření:

a) zkrátit normální denní nebo týdenní pracovní dobu starších pra-
covníků v namáhavých, nebezpečných nebo nezdravých zaměstnáních;

b) prosazovat postupné zkrácení pracovní doby pro všechny starší
pracovníky, kteří by o ně požádali, během stanovené doby přede
dnem, kdy dosáhnou normálního věku pro přiznáni starobních dá-
vek;

c) prodloužit každoroční placenou dovolenou s přihlédnutím k délce
zaměstnání nebo věku;

d) dovolit starším pracovníkům, aby rozvrhli svou pracovní dobu a
volný čas tak, jak jim to vyhovuje, zejména tím, že se jim
usnadní pracovat se zkrácenou pracovní dobou a povolí klouzavá
pracovní doba;

e) usnadnit zařazení starších pracovníků do zaměstnání s normální
denní pracovní dobou po určitém počtu let práce na tři nebo dvě
směny.

15. Mělo by být vyvinuto veškeré úsilí, aby se umožnilo starším
pracovníkům čelit obtížím, s nimiž se setkávají, a to pomocí opat-
ření pro volbu povolání a při odborné výchově tak, jak jsou stano-
vena v bodě 50 doporučení o uplatnění lidských zdrojů, 1975.


- 6 -

16. (1) Za účasti representativních organizací zaměstnavatelů a
pracovníků by mela být přijata opatření, aby se ve všech případech,
kde jo to možné, na starší pracovníky vztahovaly mzdové soustavy
přizpůsobené jejich potřebám.

(2) Tato opatření by mohla zahrnovat:

a) mzdové soustavy, které přihlížejí nejen k pracovnímu tempu, ale
rovněž ke znalostem a zkušenostem;

b) převádění starších pracovníků odměňovaných výkonnostní mzdou na
časovou mzdu.

17. Mohla by též být učiněna opatření, aby starším pracovníkům,
pokud o to požádají, byly nabídnuty jiné možnosti zaměstnání, buď
v témže povolání, nebo v jiném, kde by mohli uplatnit své zkušeno-
sti a způsobilost, pokud možno bez ztráty na výdělku.

18. V případě snížení početního stavu pracovníků, zvláště v upada-
jících výrobních odvětvích, mělo by být vyvinuto zvláštní úsilí k
zajištění specifických potřeb starších pracovníků, např. usnadnit
jejich přeškolení na jiné odvětví, poskytnout jim pomoc při zaji-
šťování jiného zaměstnání nebo jim zaručit příjem nebo přiměřené
peněžité odškodnění.

19. Mělo by být vyvinuto zvláštní úsilí, aby byl usnadněn vstup
nebo návrat do zaměstnání starším osobám, které hledají práci poté,
kdy nebyly zaměstnány vzhledem ke svým povinnostem vůči rodině.

IV. Příprava a odchod na odpočinek

20. Pro účely této části doporučení

a) výraz "stanovený" znamená určený některým opatřením zmíněným v
bodě 31 tohoto doporučení nebo na jeho základě;

b) výraz "starobní dávka" znamená dávku poskytovanou v případě pře-
žití stanoveného věku;

c) výraz "dávka při odpočinku" znamená starobní dávku, jejíž posky-
tování je podmíněno zanecháním veškeré výdělečné činnosti;

d) výraz "normální věk pro přiznání starobní dávky" znamená stano-
vený věk, se zřetelem k němuž starobní dávka může být přiznána
předem nebo její přiznání odloženo;


- 7 -

e) výraz "dávka za odpracovaná léta" znamená dávku, jejíž přiznání
závisí toliko na dlouhé kvalifikační době, bez ohledu na věk;

f) výraz "kvalifikační doba" znamená buď příspěvkovou dobu nebo do-
bu zaměstnání nebo dobu pobytu nebo kombinaci těchto dob, podle
toho, co je stanoveno.

21. Ve všech případech, kdy je to možné, měla by být učiněná opat-
ření, aby

a) bylo zajištěno, že v rámci soustavy, která umožňuje postupný pře-
chod z práce v zaměstnání do svobodného disponování časem, od-
chod na odpočinek se uskuteční na základe dobrovolnosti;

b) byl učiněn pružným věk pro přiznání starobních dávek.

22. Právní a jiná ustanovení, která určují věk, kdy je třeba po-
vinně ukončit zaměstnání, by měla být přezkoumána se zřetelem na
předchozí bod a na bod 3 tohoto doporučení.

23. (1) S výhradou politiky, kterou provádí ve věci zvláštních dá-
vek, každý členský stát by měl usilovat zajistit, aby starší pra-
covníci, jejichž pracovní doba se postupně zkracuje na stanovenou
výši nebo kteří nastoupí novou práci se zkrácenou pracovní dobou,
obdrželi po stanovenou dobu před dosažením normálního věku pro při-
znání starobních dávek zvláštní dávku na úplné nebo částečné vyrov-
nání snížení jejich příjmu.

(2) Měla by být stanovena výše a podmínky pro přiznání zvláštní
dávky zmíněné v odstavci (1) tohoto bodu; ve vhodných případech by
se měla zvláštní dávka považovat za výdělek pro výpočet starobních
dávek a mělo by se při takovém výpočtu přihlížet k době, po kterou
se dávka vyplácí.

24. (1) Starší pracovníci, kteří jsou bez zaměstnání po stanovenou
dobu před dosažením normálního věku pro přiznání starobních dávek,
by měli tam, kde existuje režim dávek v nezaměstnanosti, nadále
pobírat dávky v nezaměstnanosti nebo mít zaručen jiný vhodný zdroj
příjmu.

(2) Naproti tomu starším pracovníkům, kteří jsou bez zaměstnání
nejméně jeden rok, by měl být předem vyplácen důchod po stanovenou
dobu před dosažením normálního věku pro přiznání starobních dávek.


- 8 -

Nicméně přiznání této dávky by nemělo záviset na době zaměstnání
další než ta, která se vyžaduje v tomto věku, a její výše odpoví-
dající výši dávky, kterou by obdrželi v tomto věku, by neměla být
snížena, aby tak bylo vyrovnáno pravděpodobné prodloužení doby je-
jího vyplácení; avšak pro výpočet této výše by se nemuselo při sta-
novení doby zaměstnání přihlížet k době mezi skutečným věkem a nor-
málním věkem pro přiznání dávky.

25. (1) Starším pracovníkům, kteří

a) bud byli zaměstnáni pracemi, které vnitrostátní zákonodárství
nebo praxe pokládají za namáhavé nebo zdraví škodlivé pro účely
přiznání starobních dávek,

b) nebo jsou uznáni za nezpůsobilé k práci ve stanoveném rozsahu,

by měl být po stanovenou dobu před datem, kdy mají dosáhnout nor-
málního věku pro přiznání starobních dávek, přiznán předeni důchod,
jehož přiznání by mohlo být podmíněno předepsanou dobou zaměstnání;
jeho výše odpovídající výši důchodu, který by obdrželi v tomto vě-

ku, by neměla být snížena, aby tak bylo vyrovnáno pravděpodobné
prodloužení doby vyplácení; avšak pro výpočet této výše by se nemu-
selo při stanovení doby zaměstnání přihlížet k době mezi skutečným
věkem a normálním věkem pro přiznání důchodu.

(2) Ustanovení odstavce 1 tohoto bodu se nevztahují:

a) na poživatele důchodu pro invaliditu nebo nezpůsobilost k práci
odpovídající stupni invalidity nebo nezpůsobilosti, jaký se vy-
žaduje pro předčasné přiznání důchodu;

b) na osoby, které jsou odpovídajícím způsobem kryty systémy pra-
covních důchodů nebo jinými dávkami sociálního zabezpečení.

26. Starším pracovníkům, na něž se nevztahují body 24 a 25 by mě-
ly být předčasně přiznány starobní dávky po stanovenou dobu před
dosažením normálního veku pro přiznání starobních dávek, s výhra-
dou, že by jim mohla být snížena výše periodických starobních dá-
vek, které by jinak obdrželi v tomto věku.

27. V systémech, kde přiznáni starobních dávek je podmíněno zapla-
cením příspěvků nebo dobou pracovní činnosti, starší pracovníci,
kteří splnili stanovenou dobu zaměstnání, by měli mít nárok na při-
znání dávky za kvalifikační dobu.


- 9 -

28. Ustanovení bodů 26 a 27 tohoto doporučení nemusí být provádě-
na v systémech, kde věk pro přiznání starobních dávek je stanoven
na 65 let nebo méně.

29. Starší pracovníci, kteří jsou schopni pracovat, měli by být
oprávněni odložit žádost o starobní dávky na dobu po dosažení nor-
málního věku pro jejich přiznání, aby například bud splnili všech-
ny kvalifikační podmínky pro přiznání dávky nebo aby si zvýšili
dávky vzhledem k vyššímu věku a popřípadě vzhledem k dodatečně vy-
konané práci nebo zaplaceným příspěvkům.

30. (1) Programy přípravy k odchodu na odpočinek by měly být pro-
váděny v průběhu let před ukončením života v práci za účasti zá-
stupců organizací zaměstnavatelů a pracovníků a jiných zúčastně-
ných organizací. V této souvislosti mělo by být přihlédnuto k úmlu-
vě o placeném studijním volnu, 1974.

(2) Takové programy by zejména měly umožnit dotyčným osobám, aby
učinily plány pro odchod na odpočinek a přizpůsobily se této psové
situaci, tím že jim poskytnou informace:

a) o příjmech, a zejména o starobních dávkách, které jim budou při-
znány, o daních, které platí pro důchodce, a s tím souvisících
výhodách, jež se jim přiznávají, jako např. lékařská péče, so-
ciální služby a sazby za některé veřejné služby;

b) o možnostech a podmínkách pro vykonávání pracovní činnosti, ze-
jména se zkrácenou pracovní dobou, jakož i o možnostech zaří-
dit se jako samostatní pracovníci;

c) o stárnuti a o prostředcích, jak mu předcházet, jako např. o
zdravotních prohlídkách, tělesných cvičeních a vhodné dietě;

d) o využívání volného času;

e) o dostupných prostředcích pro výchovu dospělých, buď aby zvlád-
li zvláštní problémy spojené s odpočinkem nebo si udrželi nebo
rozvíjeli okruh zájmů a kvalifikaci.

V. Provádění

31. Toto doporučení může být provedeno, popřípadě postupně, pro-
střednictvím právních předpisů, kolektivních smluv nebo každým ji-


- 10 -

ným způsoben odpovídajícím vnitrostátní praxi a s přihlédnutím k
vnitrostátním hospodářským a sociálním podmínkám.

32. Měla by být učiněna vhodná opatření za účelem informování ve-
řejnosti - zejména pracovníků pověřených poradenstvím pro volbu
povolání, odbornou výchovu, zprostředkováni práce a jiné sociální
služby, které přicházejí v úvahu, jakož i zúčastněných zaměstnava-
telů, pracovníků a jejich organizací - o problémech, s nimiž se
mohou setkat starší pracovníci, zejména pokud jde o otázky uvedené
v bodě 5 tohoto doporučení a o tom, že je žádoucí, aby se těmto
pracovníkům pomohlo při zvládání těchto problémů.

33. Měla by být učiněna opatření, aby bylo zajištěno, že starší
pracovníci jsou plně informováni o svých právech a možnostech a
vedeni k jejich využívání.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP