FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1982

IV. volební období

28

Vládní návrh

Zákonné opatření
předsednictva Federálního shromáždění

ze dne ledna 1982

o zvýšení důchodů a o některých změnách zákona
o sociálním zabezpečení

Předsednictvo Federálního shromáždění Československé
socialistické republiky se usneslo podle čl. 58 odst. 3
ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci,
na tomto zákonném opatření:

Čl. I

(1) K důchodům starobním, invalidním a částečným inva-
lidním, za výsluhu let a částečným důchodům za výsluhu let,
důchodům vdovským, sirotčím, manželky a osobním ze sociálního
zabezpečení (pojištění) náleží zvýšení v částce 40 Kčs měsíčně.
Jestliže jejich výše nepřesahuje 1200 Kčs měsíčně, a v ostatních
případech v částce 30 Kčs měsíčně.

(2) Zvýšení náleží k důchodům vypláceným ke dni účinnosti
tohoto zákonného opatření i k důchodům přiznaným po tomto dni.

(3) Částka zvýšení důchodu podle odstavce 1 se určuje
podle nesníženého důchodu, je-li důchod vyplácen ve snížené
výměře pro souběh s příjmem z výdělečné činnosti nebo je-li je-
ho výplata omezena pro pokračování v zaměstnání (pracovní čin-
nosti), pro ústavní nebo jiné zaopatření důchodce nebo pro
srážky prováděné z důchodu podle předpisů o výkonu rozhodnutí.


- 2 -

Pobírá-li důchodce více důchodů, určí se částka zvýšení
důchodu podle úhrnné výše důchodů náležejících při souběhu
nároků na důchody. Do výše důchodu rozhodné pro určení částky
zvýšení se nezapočítává zvýšení důchodu pro bezmocnost a zvý-
šení důchodu poskytované podle čl. I zákonného opatření před-
sedníctva Federálního shromáždění č. 76/1979 Sb., o zvýšení
důchodů.

(4) Pobírá-li důchodce více důchodů, ke kterým se posky-
tuje zvýšení, náleží mu k úhrnu důchodů zvýšení jen jednou.

(5) Zvýšení důchodů náleží, i když důchod spolu s nim pře-
kročí hranice omezující výši důchodu stanoveným procentním po-
měrem k průměrnému měsíčnímu výdělku nebo překročí nejvyšší
výměry důchodu (úhrnu důchodů při souběhu) stanovené pevnými
částkami1/. Je-li důchod vyplácen ve snížené výměře pro souběh
s příjmem z výdělečné činnosti nebo je-li jeho výplata omezena
pro pokračování v zaměstnání (pracovní činnosti), popřípadě

z jiných důvodů 2/, přizná se zvýšení k takto upravenému důchodu.

(6) Při výpočtu důchodu, jehož výše se stanoví z důchodu,
k němuž náleží zvýšení, a při zvyšování důchodu pro bezmocnost
se ke zvýšení nepřihlíží.

(7) Zvýšení důchodu podle předchozích ustanovení a podle
čl. I zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění
č. 76/1979 Sb. je zahrnuto ve stanovené nejnižší výměře důchodů,
které jsou jediným zdrojem přijmu důchodce (čl. II č. 3 a 14), a

v nejnižších výměrách důchodů účastníků odboje (čl. II č. 7maž 10).

1/ Např. § 18, 23, 28, 34, 55, 56, 66, 123, 124, 126 a 127 zá-
kona č. 121/1975 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění pozděj-
ších předpisů.

2/ § 64 odst. 2 věta třetí zákona č. 121/1975 Sb.


- 3 -

Zvýšení invalidního (částečného Invalidního) důchodu podle
předchozích ustanovení nepřísluší k důchodům vyměřeným ze
stanovených částek, které se považují za nejnižší průměrný
měsíční výdělek (hrubý výdělek) pro výpočet důchodu. 3/

(8) Zvýšení důchodu se poskytuje bez žádosti a vyplácí
se měsíčně předem současně s měsíčními částkami důchodu.

(9) Není-li v tomto zákonném opatření stanoveno jinak,
platí o zvýšení důchodu obdobně předpisy o dávkách důchodové-
ho zabezpečení.

Čl. II

Zákon č. 121/1975 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění
zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění
č. 76/1979 Sb. a zákona č. 150/1979 Sb., se mění a doplňuje
takto:

1. § 14 se doplňuje odstavcem 6, který zní:

"(6) Prováděcí předpis stanoví nejnižší průměrný měsíční
výdělek, z něhož se vyměřuje invalidní (částečný invalidní)
důchod pracujícího (občana), kterému vznikl nárok na invalidní
(částečný invalidní) důchod před dovršením věku 28 let a obča-
na konajícího službu v ozbrojených silách (§ 48 až 50). ".

2. § 32 odst. 2 zní:

"(2) Invalidní důchod náleží též občanu, který se stal
plně invalidním před dovršením věku rozhodného pro skončeni

3/ § 14 odst. 6 a § 172 odst. 1 písm. a) zákona č. 121/1975 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů, a § 22, 22a, 29a, § 45 odst. 1,
§ 55 odst. 1 a 2, § 60 odst. 1 a 2, § 65 odst. 2, § 65a odst. 2,
§ 68 odst. 1, § 69 odst. 4 vyhlášky č. 128/1975 Sb., ve znění
pozdějších předpisů.


- 4 -

povinné školní docházky, nemohl být proto zaměstnán vůbec
nebo po dobu potřebnou pro nárok na tento důchod, a dosáhl
veku 18 let. ".

3. V § 42 odst. 1 a 2 a § 45 odst. 2 se částka "780 Kčs"
nahrazuje částkou "880 Kčs" a částka "1330 Kčs" částkou
"1500 Kčs".

4. V § 48 se vypouští odstavec 3.

5. V § 49 se vypouští odstavec 3.

6. § 56 odst. 2 zní:

"(2) Starobní a invalidní důchod činí nejméně, jde-li
o účastníka odboje

skupiny

Kčs

I.

1700

II.

1400

III.

1200

IV.

1100

měsíčně. ".

7. V § 57 odst. 2 a 5 se částka "780 Kčs" nahrazuje částkou
"880 Kčs".

8. § 59 včetně nadpisu zní:

"§ 59
Výše sociálního důchodu

(1) Je-li účastníku odboje přiznán sociální důchod, posky-
tuje se účastníku odboje

skupiny

ve výši Kčs měsíčně

I.

1700

II.

1400

III.

1200

IV.

1100.


- 5 -

(2) Je-li vdově po účastníku odboje přiznán sociální
důchod, poskytuje se ve výši nejméně 880 Kčs měsíčně. ".

9. V § 60 se částka "780 Kčs" nahrazuje částkou "880 Kčs"
a částka "1330 Kčs" částkou "1500 Kčs".

10. Za § 60 se vkládá § 60a, který včetně nadpisu zní:

"§ 60a
Úprava důchodů, které jsou jediným zdrojem příjmu

Jestliže důchod (úhrn důchodů) nedosahuje částky 1600 Kčs
měsíčně a je jediným zdrojem příjmu důchodce a jeho rodinného
příslušníka, z nichž jeden je účastníkem odboje, upraví se dů-
chod (úhrn důchodů) na tuto částku. Ustanovení § 42 odst. 2 až 4
platí obdobně. ".

11. V § 63 se vypouštějí odstavce 3 a 4.

12. V § 75 odst. 5 se vypouštějí slova "a 3".

13. V § 78 odst. 6 se vypouštějí slova "o poživatele důchodů
upravených jako jediný zdroj přijmu (§ 42) nebo o invalidy z mlá-
dí (§ 32 odst. 2)".

14. V § 159 se částka "780 Kčs" nahrazuje částkou "880 Kčs"
a částka "1330 Kčs" částkou "1500 Kčs".

15. § 168 písm. d) zní:

"d) sazby zaopatřovacího příspěvku, popřípadě příplatek
k němu (§ 74 odst. 1 a 2). ".

16. V § 172 odst. 1 písm. b) se na konci připojuji slova
"sirotčím důchodem, výchovným nebo přídavky na děti, popřípadě
příplatkem na invalidní dítě. ".


- 6 -

Čl. III
Přechodná ustanovení

(1) K důchodům vypláceným ke dni účinnosti tohoto zákon-
ného opatření se poskytuje zvýšení podle čl. I od splátky důcho-
du splatné po účinnosti tohoto zákonného opatření. Rozhodnutí

o tomto zvýšení se vydává jen na žádost důchodce.

(2) Invalidní (částečné invalidní) důchody pracujících
(občanů), kterým vznikl nárok na invalidní (částečný invalidní)
důchod před dovršením věku 28 let a občanů konajících službu

v ozbrojených silách (§ 48 až 50 zákona č. 121/1975 Sb., o so-
ciálnim zabezpečení), přiznané přede dnem účinnosti tohoto
zákonného opatření, se upraví podle čl. II č. 1 a 2 na žádost
nejdříve od splátky důchodu splatné po dni účinnosti tohoto
zákonného opatření. Důchody uvedené v předchozí větě, na které
vznikl nárok před účinnosti zákona č. 121/1975 Sb., o sociálním
zabezpečení, se přitom přepočtou podle tohoto zákona.

(3) Důchody vyplácené ke dni účinnosti tohoto zákonného
opatření, které byly upraveny jako jediný zdroj přijmu, se zvý-
ši podle čl. II č. 3 a 14 bez žádosti od splátky důchodu splatné
po dni účinnosti tohoto zákonného opatření.

(4) Důchody starobní, invalidní, vdovské, sirotčí obou-
stranné osiřelých dětí, sociální, rodičů a sourozenců, které ne-
byly dosud upraveny jako jediný zdroj přijmu a nedosahuji výše
stanovené V čl. II č. 3 a 14 a důchody účastníků odboje, které
nedosahuji výše stanované v čl. II č. 6 až 10, se upraví na žá-
dost nejdříve od splátky důchodu splatné po dni účinnosti tohoto
zákonného opatření.

(5) Částečné invalidní důchody účastníků odboje, přiznané
před účinností tohoto zákonného opatření, se přepočtou vzhledem
k nové stanovené nejnižší výměře invalidního důchodu účastníka


- 7 -

odboje (čl. II č. 6), je-li to pro ně výhodnější. Úprava důchodu
se provede na žádost nejdříve od splátky důchodu splatné po dni
účinnosti tohoto zákonného opatření.

(6) Zvýšení podle čl. I a podle zákonného opatření před-
sednictva Federálního shromáždění č. 76/1979 Sb., o zvýšení dů-
chodů, se poskytují k sirotčímu důchodu upravenému podle § 41
odst. 5 zákona č. 121/1975 Sb., o sociálním zabezpečení.

(7) Důchody, jejichž výplata byla omezena podle § 63 odst. 3
a 4 zákona č. 121/1975 Sb., o sociálním zabezpečení, se upraví
bez žádosti od splátky důchodu splatné po dni účinnosti tohoto
zákonného opatření.

Čl. IV
Toto zákonné opatření nabývá účinnosti dnem 1. února 1982.


- 8 -
Důvodová zpráva

Všeobecná část

Jednotným systémem důchodového zabezpečení pro všechny
pracující vytvořeným v roce 1975 (zák. č. 121/1975 Sb. ) byla
prohloubena jeho ekonomické a sociální funkce a zvýšena ži-
votní úroveň více než tři milionů důchodců a jejich rodin-
ných příslušníků. Tato ucelená a vyvážená soustava rozšířila
sociální jistoty tím, že došlo zejména k nové úpravě výpočtu
důchodu a ke zlepšení důchodového zabezpečení některých sku-
pin občanů.

V této soustavě byla v roce 1979 (zák. opatření č. 76/1979
Sb. ) provedena dílčí úprava, pokud jde o výši důchodů, souvi-
sející s úpravou maloobchodních cen paliv a elektřiny, vedoucí
k určitému zvýšení životních nákladů. Byla provedena kompenza-
ce zvýšení životních nákladů zvýšením důchodu o 30 Kčs měsíčně.
Současné z týchž důvodů byly zvýšeny sazby nejnižších důchodů
(z 600 Kčs na 780 Kčs měsíčně u jednotlivce a z 1100 Kčs na
1330 Kčs měsíčně u dvojice).

Důchodci tvoři 21 % všeho obyvatelstva. Jejich počet se
zvýšil z 3171 tis. v roce 1975 na 3280 tis. v roce 1981 a cel-
kové výdaje na důchodové zabezpečení se zvýšily z 31, 4 mld Kčs
v roce 1975 na 43, 7 mld Kčs v roce 1981, t. j. téměř o 40 %.
Zhruba 0, 5 mil. důchodců pobírá dva či více důchodů, a proto
je celkový počet vyplácených důchodů vyšší než počet důchodců
a činil v roce 1981 3827 tis. Podle druhu byly důchody v roce
1975 a v roce 1981 členěny takto:


Druh důchodu

1975

1981

v tis.

V %

V tis.

V %

starobní
(vč. poměrných)

1786

49, 9

2045

53, 4

invalidní
(včet. částečných)

699

19, 5

697

18, 2

vdovský

795

22, 2

865

22, 6

ostatní

300

8, 4

220

5, 8

Celkem

3580

100, 0

3827

100, 0

Více než polovinu tvoří důchody starobní, druhou nejpo-
četnější skupinou jsou důchody vdovské, dále následuji důchody
invalidní. Zbývajících 6 % připadá na důchody výsluhové, sirot-
ci, osobní, sociální a manželek.

V období 6. pětiletky se vlivem provedených úprav důchodo-
vého zabezpečení značně zvýšila úroveň důchodů. Jak je patrno
z následujícího přehledu průměrných výši vyplácených důchodů:

Druh důchodu

1975

1980

1981 (odhad)

starobní

870

1101

1125

invalidní

838

1027

1049

vdovský

545

603

607

V průměru jsou nejvyšší důchody starobní, u nichž také
došlo proti roku 1975 k nejvyššímu nárůstu jejich průměrné výše
(29 %), průměrná výše důchodů invalidních vzrostla o 25 % a
důchodů vdovských o 11 %.


- 10 -

Rovněž rozložení počtu důchodců podle výše důchodu
ukazuje, k jek pozitivním změnám v úrovni důchodů došlo
v letech 1975 - 1980:

v procentech

Výše důchodu

1975

1980

do 799

56, 7

35, 2

800 - 1199

29, 8

31, 6

1200 - 1599

11, 5

22, 5

1600 - 1999

1, 6

8, 0

2000 a výše

0. 4

2, 7

Celkem

100, 0

100, 0

Nejvíce důchodů (35 %) bylo v roce 1980 v pásmu do 800 Kčs,
ještě v roce 1975 však bylo v tomto pásmu více než 56 % důchod-
ců. Kromě nízkých důchodů starobních, invalidních a vdovských,

z nichž řada je upravena z důvodu jediného zdroje přijmu na
780 Kčs, jsou v tomto pásmu zahrnuty i důchody částečné inva-
lidní, sirotčí a manželek. Ve srovnání s rokem 1975 se značně
zvýšil podlí důchodů vyšších než 1200 Kčs. Zatímco v roce 1975
mělo tyto důchody pouze 15 % důchodců, v roce 1980 již 33 %
ze všech důchodců.

V souvislosti se zvýšením maloobchodních cen masa, masných
výrobků a veřejného stravování se nyní navrhuje především zvý-
šit nízké důchody, které jsou jediným zdrojem přijmu ze 760 Kčs
měsíčně na 880 Kčs pro jednotlivce (580 tis. důchodů) a z 1330 Kčs
na 1500 Kčs měsíčně pro dvojici (130 tis. důchodů). Touto úpravou
budou zvýšeny důchody 22 % všech důchodců. Tyto důchody je třeba
podstatně výrazněji zvýšit, aby vyšší částky nejen plně pokryly
zvýšení cen masa a rýže, nýbrž uhradily také nárůst cen jiných
druhů spotřebního zboží z posledních let a byly tak zajištěny
základní životní jistoty těchto důchodců.


- 11 -

Ostatní vyplácené důchody se navrhuje zvýšit diferenco-
vaně. Zvýšení cen masa v množství, které představuje racionál-
ní měsíční spotřebu důchodce (asi 1 kg týdně), odpovídá zhruba
částce 40 Kčs měsíčně. Navrhuje se proto u důchodů do 1200 Kčs
zvýšení o 40 Kčs měsíčně a nad 1200 Kčs o 30 Kčs měsíčně. Zvý-
šení o 40 Kčs obdrží 1240 tis. důchodců, t. j. 38 % ze všech dů-
chodů a zvýšení o 30 Kčs 1330 tis. důchodců, tj. 40 % ze všech
důchodů.

Důchody nad 1200 Kčs zhruba odpovídají posledním výdělkům
1800 Kčs a vyšším a jde převážně o důchody, které byly přizná-
ny v posledních letech.

Kromě toho se navrhují některé další dílčí úpravy, jako
je zvýšení nejnižších výměr důchodů účastníků odboje, což Je
třeba provést v návaznosti na zvýšení nízkých důchodů, které
jsou jediným zdrojem přijmu, aby nedošlo k výraznému oslabení
preference důchodců - odbojářů. Toto zvýšení se bude týkat asi
30 tis. důchodců - odbojářů. Sociálně plně odůvodněnou je také
úprava důchodů u mladých invalidů, aby jejich důchody lépe od-
povídaly jejich nezbytným potřebám. Úprava se bude týkat asi
40 tis. invalidních důchodců.

Zvláštní část

K čl. I

Návrhem se zvyšují všechny důchody starobní, invalidní,
částečné invalidní, za výsluhu let, částečné důchody za výsluhu
let, důchody vdovské, sirotčí, manželky a osobní. O částku 40 Kčs
měsíčně se zvyšují tyto důchody, jestliže jejich výše nepřesahuje
1200 Kčs měsíčně a při výši nad 1200 Kčs se zvyšuji o 30 Kčs mě-
síčně.


- 12 -

Zvýšení se týká jak důchodů vyplácených ke dni účinnosti
zákonného opatření, tak i důchodů přiznaných po tomto dni.
Zákonné opatření č. 76/1979 Sb., jimž byly uvedené důchody
(s výjimkou důchodu manželky) zvýšeny o 30 Kčs měsíčně, zůstá-
vá v platnosti. To znamená, že důchody vyplácené se podle před-
kládaného zákonného opatření zvyšují o dalších 40 Kčs resp.
30 Kčs a důchody nové přiznávané se zvýši jednak podle zákon-
ného opatření č. 76/1979 Sb., Jednak podle navrhovaného zákon-
ného opatření.

Zvýšení náleží i tehdy, jestliže důchod spolu se zvýšením
překročí hranice omezující jeho výši stanovenou procentním po-
měrem k průměrnému měsíčnímu výdělku nebo pevnou částkou, pro-
tože účelem těchto opatření bylo v roce 1979 a je i nyní zmírnění
vlivu úpravy cen. Je-li důchod vyplácen ve snížené výměře nebo
Je-li jeho výplata omezena, přizná se zvýšení k takto upravenému
důchodu v plné částce.

Pobírá-li důchodce dva důchody, přizná se zvýšení k úhrnu
důchodů (po úpravě podle § 65 a 66 zákona o sociálním zabezpeče-
ní) jen jednou. Při zjišťování hranice 1800 Kčs podle § 47 zá-
kona o sociálním zabezpečení, kterou nesmí přesáhnout důchod
spolu se zvýšením pro bezmocnost, se ke zvýšení podle navrhova-
ného zákonného opatření nepřihlíží.

Důchody zvýšené jako jediný zdroj příjmu a důchody účastní-
ků odboje. Jejichž nejnižší výměra je stanovena v § 57 odst. 2
a 5, § 59 odst. 2 a § 60 zákona o sociálním zabezpečení, se ne-
zvyšují, protože zvýšení podle čl. I je již zahrnuto ve zvýšených
částkách nejnižších výměr těchto důchodů (čl. II č. 3, 7 až 10 a
14 návrhu). To platí také pro invalidní (částečné invalidní) dů-
chody vypočtené z fiktivních výdělků, které se rovněž zvyšují a
pro sociální důchody, u nichž úpravu může provést příslušný ná-
rodní výbor.


- 13 -

O zvýšení není třeba žádat a pro jeho poskytování platí
obdobně předpisy o dávkách důchodového zabezpečení.

Celkem bude zvýšeno 2520 tis. vyplácených důchodů a
285 tis. přiznaných důchodů v roce 1982 ročním nákladem
1142 mil. Kčs.

K čl. II

K čl. II body 1, 2, 4 a 5

Návrhem se umožňuje přiznat občanům, kteří se stali inva-
lidními (částečně invalidními) před dovršením věku rozhodného
pro skončení povinné školní docházky, důchod z minimálního vý-
dělku stanoveného částkou 1400 Kčs ve výši stanovené podle
obecných ustanovení zákona o sociálním zabezpečení už od dovr-
šení věku 18 let; výše důchodu bude činit asi 930 Kčs. Navrho-
vanou změnou dojde ke zlepšení zabezpečení těchto občanů, kte-
rým podle dosavadních předpisů se přiznává důchod až od dovrše-
ni 26 let věku ve výši 650 Kčs měsíčně, který ve zřetelehodných
případech mohl být zvýšen až o 200 Kčs.

Obdobně se navrhuje stanovit stejný minimální výdělek
u ostatních invalidů, jimž vznikl nárok na invalidní (částečný
invalidní) důchod před dosažením věku 28 let (t. j. v případech,
kdy invalidita (částečná invalidita) vznikla krátce po vstupu
do zaměstnáni nebo v době trváni učebního poměru či studia).
Uvedeným opatřením bude těmto plně invalidním občanům zajištěna
výše důchodu asi v částce 930 Kčs.

Občanům konajícím službu v ozbrojených silách se navrhuje
stanovit minimální výdělek pro výpočet invalidního (částečného
invalidního) důchodu částkou 1750 Kčs. Stanovení fiktivního vý-
dělku v těchto případech ve vyšší částce odpovídá dosavadnímu
poměru mezi fiktivními výdělky. Výše plného invalidního důchodu
těchto občanů bude činit asi 1170 Kčs měsíčně.


- 14 -

K důchodům uvedeným v předchozích odstavcích nenáleží
zvýšení podle čl. I tohoto zákonného opatření. Částky nejniž-
šího průměrného měsíčního výdělku budou stanoveny na základě
zákonných zmocnění prováděcím předpisem.

V souvislosti s úpravou fiktivního výdělku občanů kona-
jících službu v ozbrojených silách se mění § 48 a 49 zákona
o sociálním zabezpečení.

Opatření se bude týkat 5 tis. invalidů mladších 28 let
a dále asi 35 tis. důchodců, jimž vznikl nárok na invalidní
důchod před dosažením věku 28 let a občanů, kteří se stali
invalidními (částečně invalidními) při službě v ozbrojených
silách. Vyžádá si celkové zvýšení nákladů ročně o 82 mil. Kčs.
V souvislosti s touto úpravou dojde však zároveň ke snížení
výdajů na přídavky na děti a příplatky k přídavkům na děti,
které se doposud na tyto děti ve věku 18 až 26 let vyplácely,
a to o 36 mil. Kčs. Dále dojde k určitému snížení slev na dani
ze mzdy.

K čl. II bod 3 a 14

Úpravy obsažené v návrhu patří ke společensky a ekonomic-
ky nejvýznamnějším úpravám. Nejnižší výměry důchodů, které jsou
jediným zdrojem příjmu důchodce, se zvyšuji z dosavadních 780 Kčs
měsíčně na 880 Kčs měsíčně, jde-li o jednotlivce a z dosavadních
1330 Kčs měsíčně na 1500 Kčs měsíčně. Je-li na důchod odkázán
též rodinný příslušník důchodce. Na tyto částky se důchod upraví.
Jestliže je nedosahuje ani po zvýšení podle čl. 1 návrhu a popř.
spolu s jiným příjmem důchodce a rodinných příslušníků odkázaných
na jeho důchod.

Úprava se vztahuje na důchody starobní, invalidní, vdovské,
sirotčí oboustranně osiřelého dítěte, sociální a důchody rodičů
a sourozenců.


- 15 -

Úprava se týká 580 tis. jednotlivců o 130 tis. dvojic,
tedy celkem 840 tis. osob. Jejichž příjmová situace je nej-
svízelnější. Zvýšením hranice důchodu pro jednotlivce o 100 Kčs
a pro manželské dvojice o 170 Kčs měsíčné budou kryty základní
životní potřeby těchto občanů. Roční náklad na, tuto úpravu bude
760 mil. Kčs.

K čl. II. bod 6

Návrhem se zvyšují nejnižší výměry starobního a invalidního
důchodu účastníků odboje I., II. a III. skupiny o 100 Kčs tak, že
nejnižší výměra uvedených důchodů činí 1700, 1400 a 1200 Kčs mě-
síčně. U účastníka odboje IV. skupiny se zvyšuje nejnižší výměra
o 200 Kčs tak, že činí 1100 Kčs měsíčně. Úprava se provádí v ná-
vaznosti na zvýšení nízkých důchodů, která jsou jediným zdrojem
přijmu, aby byla zachována přiměřená preference nejnižších výměr
důchodů účastníků odboje.

K čl. II. body 7 až 9

Podle návrhu se zvyšuji taká nejnižší výměry důchodů účast-
níků odboje, pokud zákon stanovil jejich nejnižší výměru stejnou
částkou. Jaká je u důchodů, která jsou jediným zdrojem přijmu
důchodce.

Nejnižší výměry vdovského, starobního, invalidního nebo
sociálního důchodu, který pobírá vdova po účastníku odboje, se
zvyšuji z částky 780 Kčs měsíčně na částku 880 Kčs měsíčně.
Obdobně nejnižší výměry důchodů rodičů, starobního, invalidního
nebo vdovského, které náleží rodičům účastníka odboje, se zvy-
šují z dosavadních 780 Kčs měsíčně na 880 Kčs měsíčně, jde-li
o Jednotlivce a z dosavadních 1330 Kčs měsíčně na 1500 Kčs mě-
síčně. Je-li na důchod odkázána manželská dvojice.


- 16 -

Dále se zvyšuj sociální důchody účastníků odboje
o 100 Kčs, jde-li o účastníky odboje I. až III. skupiny a
o 200 Kčs, jde-li o účastníky odboje IV. skupiny. U sociál-
ních důchodů účastníků odboje přiznaných před účinnosti zá-
konného opatření se zvýšení provede na žádost od splátky dů-
chodu po účinnosti zákonného opatření.

K čl. II bod 10

Zavádí se nové zvýhodnění důchodových nároků účastníků od-
boje spočívající v úpravě důchodů (úhrnu důchodů), které jsou
jediným zdrojem přijmu důchodce a jeho rodinného příslušníka,
z nichž jeden je účastníkem odboje, na částku 1600 Kčs měsíčné
v případech, kdy důchod (úhrn důchodů) této částky nedosahuje,
úprava se provede na žádost od splátky důchodu po účinnosti zá-
konného opatření.

Úpravami uvedenými v čl. II v bodech 6 až 10 se zvýši důcho-
dy u 30 tis. účastníků odboje a pozůstalých po nich celkovým roč-
ním nákladem 35 mil. Kčs.

K čl. II bod 11

Ruší se omezení výplaty důchodu svobodnému, ovdovělému ne-
bo rozvedenému důchodci, který neplní vůči nikomu vyživovací
povinnost a je umístěn v jiném léčebném ústavu než v psychiatric-
ké léčebně po dobu delší čtyř měsíců a omezení výplaty důchodu
svobodného, ovdovělého nebo rozvedeného občana se změněnou pra-
covní schopnosti, který poživa jiný než částečný invalidní dů-
chod nebo částečný důchod za výsluhu let, neplní vůči nikomu vy-
živovací povinnost a je mu poskytováno po dobu přípravy pro pra-
covní uplatnění bezplatné ubytování a stravování.

Toto omezení výplaty důchodu není odůvodněné, poněvadž při
nemocničním ošetřování zůstává řada nákladů stejná (byt, otop,
pojistné apod. ). Proto je vhodná a také administrativně jedno-
dušší od krácení důchodu upustit a ponechat je pouze v případě.


- 17 -

že je důchodce umístěn v psychiatrické léčebně. Tato úprava
navazuje na obdobné opatření na úseku nemocenského pojištění,
takže jak v důchodovém zabezpečení, tak nemocenském pojištění
by platil jednotný režim.

Roční náklad na toto opatření bude jen nepatrný.

K čl. II bod 15

Navrhuje se rozšířit zmocnění pro vládu ČSSR tak, aby vedle
sazeb zaopatřovacího příspěvku mohla zvyšovat i příplatek na in-
validní dítě k němu. Stejné zmocnění má vláda ČSSR i pro ostatní
dávky, ke kterým se tento příplatek poskytuje.

K čl. II bod 16

Dále se navrhuje rozšířit zmocnění obsažené v § 172 zákona
o sociálním zabezpečení tak, aby bylo možno v prováděcím před-
pise upravit zúčtování vyplaceného sirotčího důchodu, výchovné-
ho, přídavků na děti, popř. příplatku k nim v případech, kdy
dojde ke zpětnému přiznání invalidního důchodu některých inva-
lidních občanů. Touto úpravou se zamezí kumulaci výhod ze sociál-
ního zabezpečení.

K čl. III

V přechodných ustanoveních se s přihlédnutím k administra-
tivní jednoduchosti a účelnosti upravuje způsob provedení navrho-
vaných zvýšení důchodů a jiných změn v sociálním zabezpečení.

Protože podle čl. I odst. 9 platí o zvýšení důchodů obdobně
předpisy o sociálním zabezpečení, bylo by nutné vycházet ve smys-
lu § 116 zákona o sociálním zabezpečení písemná rozhodnutí o zvý-
šení důchodů. To by znamenalo rozsáhlou administrativu; proto se
stanoví v čl. III odst. 1 výjimka a rozhodnuti o zvýšení důchodů
se důchodci vydá, jen když o to požádá.


- 18 -

V těch případech, kde je možno provést úpravy s použitím
výpočetní techniky, se dávky upravují bez žádosti; v ostatních
případech, zejména kdy je třeba zjistit další skutečnosti (úpra-
va důchodů jako jediného zdroje přijmu), se úpravy provádí na
žádost.

Dále se přechodným ustanovením (odst. 2) zajišťuje přepočet
invalidních (částečných invalidních) důchodů u některých skupin
pracujících nebo občanů, jimž vznikl nárok na důchod před účin-
nosti tohoto zákonného opatření a pro které byl stanoven nově
fiktivní výdělek. Poživatelům těchto důchodů, jimž vznikl nárok
na důchod před účinností zákona č. 121/1975 Sb., se důchod pře-
počte podle cit. zákona a tímto způsobem se tato skupina důchod-
ců převede do nyní platné soustavy důchodového zabezpečení.

Přepočet částečných invalidních důchodů se zabezpečuje i
u účastníků odboje (odst. 5) neboť se vychází z obecné zásady,
že uvedený důchod má činit polovinu plného invalidního důchodu;
plný invalidní důchod u účastníků odboje se zvyšuje podle čl. II
bod 6.

Přehled nákladů na navrhovaná opatření
v důchodovém zabezpečení

Kčs ročně

zvýšení k vypláceným důchodům

1070 mil.

zvýšení k důchodům přiznávaným
v roce 1982

72 mil.

úprava důchodů, které jsou jediným
zdrojem přijmu

760 mil.

úprava invalidních (částečných inva-
lidních) důchodů občanů mladších 28 let
a občanů konajících službu v ozbrojených
silách

46 mil.

zvýšení důchodů účastníků odboje

35 mil.


- 19 -

Celkové náklady na navrhovaná opatření v důchodovém
zabezpečení činí tedy 1983 mil. Kčs ročně.

V Praze dne 21. ledna 1982

o0028_01.jpg o0028_02.jpg

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP