FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1981

IV. volební období

24

Vládní návrh
ZÁKON

ze dne prosince 1981

o státním rozpočtu československé federace na rok 1982

Federální shromáždění Československé socialistické republiky
se usneslo na tomto zákoně:

§ 1

(1) Celkové příjmy státního roz-
počtu federace se stanoví částkou 175 827 987 000 Kčs
celkové výdaje státního rozpočtu

federace se stanoví částkou 175 827 987 000 Kčs.

Celkový přehled státního rozpočtu
československé federace je uveden
v příloze.

(2) Z celkových výdajů státního
rozpočtu federace činí:

A. Účelové dotace do státních roz-
počtů republik

- České socialistické republice 36 544 109 000 Kčs

- Slovenské socialistické republice 21 399 163 000 Kčs

z toho:

I. dotace na vybrané investiční
akce s dosahem pro celou fe-
deraci a další rozvoj republik


- 2 -

- České socialistické republice

9 103 900 000 Kčs

- Slovenské socialistické re-
publice

5 650 900 000 Kčs

II. dotace na vybrané neinvestiční
akce
- České socialistické republice

27 440 209 000 Kčs

- Slovenské socialistické re-
publice

15 748 263 000 Kčs

v tom:

a) dotace na vybrané úkoly
- České socialistické republice

595 600 000 Kčs

b) dotace na družstevní bytovou
výstavbu
- České socialistické republice

1 630 000 000 Kčs

- Slovenské socialistické re-
publice

1 260 000 000 Kčs

c) dotace na individuální bytovou
výstavbu
- České socialistické republice



670 000 000 Kčs

- Slovenské socialistické re-
publice

430 000 000 Kčs

d) dotace na členské podíly v druž-
stevní stabilizační bytové vý-
stavbě
- České socialistické republice

1 20 000 000 Kčs

- Slovenské socialistické re-
publice

130 000 000 Kčs

e) dotace na státní programy tech-
nického rozvoje
- České socialistické republice

652 084 000 Kčs

- Slovenské socialistické re-
publice

291 833 000 Kčs

f) vybrané druhy cenových dotací
a Intervencí

 

- 3 -

- České socialistické republice

1 9 079 400 000 Kčs

Slovenské socialistické re-
publice

1 0 370 400 000 Kčs

g) dotace na ekonomické nástroje
v zahraničním obchodě

- České socialistické republice

3 799 000 000 Kčs

- Slovenské socialistické re-
publice

2 741 400 000 Kčs

h) dotace na potřeby branné po-
vahy včetně výzkumných a vý-
vojových úkolů
- České socialistické republice

670 425 000 Kčs

- Slovenské socialistické re-
publice

443 630 000 Kčs

i) dotace na odbornou přípravu za-
hraničních občanů dočasně za-
městnaných v čs. organizacích
- České socialistické republice

223 700 000 Kčs

- Slovenské socialistické re-
publice

81 000 000 Kčs.

B. Globální dotace

 

- České socialistické republice

30 909 491 000 Kčs

- Slovenské socialistické republice

25 712 637 000 Kčs.

§ 2

Vláda Československé socialistické republiky nebo na základě
jejího zmocnění ministr financí zajistí vyjádření finančních údajů
státního rozpočtu federace stanovených tímto zákonem v cenách plat-
ných k 1. lednu 1982; přitom zabezpečí vyrovnanost státního rozpoč-
tu federace a státních rozpočtů republik.


- 4 -

§ 3

Vláda Československé socialistické republiky nebo na základě
jejího zmocnění ministr financí může upravit závazné úkoly a limity
státního rozpočtu federace, zejména v souladu se změnami státního
plánu, změnami cenovými, organizačními, s úpravami ekonomických

nástrojů v zahraničním obchodě a v zemědělství a při uvolňování
prostředků z vládní rozpočtové rezervy. Těmito opatřeními nesmí
být dotčena vyrovnanost státního rozpočtu federace.

§ 4
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1982.


Příloha k zákonu č. / 1981 Sb.

Celkový přehled
státního rozpočtu československé federace

Příjmy

 

(v tisících Kčs)

Příjmy ze socialistického hospodářství
z toho:

1 75 343 532

z hospodářství

162 066 465

 

z vědy a techniky

145 742

 

z peněžních a technických
služeb

9452 310

 

ze společenských služeb
a činností

1 709 015

 

z obrany a bezpečnosti

1 970 000

 

Daně od obyvatelstva a poplatky

 

104 000

Ostatní příjmy

 

380 455

Úhrnem

 

175 827 987

Výdaje

 

(v tisících Kčs)

Výdaje federálních organizací na
hospodářství

 

33 087 023

vědu a techniku

 

4 095 160

peněžní a technické služby

 

2 235 097

společenské služby a činnosti
pro obyvatelstvo

 

1 065 083

obranu a bezpečnost

 

1 8 942 400

správu

 

1 837 824

Celkem

 

61 262 587

Dotace ze státního rozpočtu federace
do státních rozpočtů republik celkem

 

114 565 400

Úhrnem

 

175 827 987.


Důvodová zpráva

k návrhu zákona o státním rozpočtu československé federace

na rok 1 982

K § 1:

Návrh zákona o státním rozpočtu československé federace se
opírá o ustanovení čl. 11 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o čes-
koslovenské federaci, ve znění ústavního zákona č. 125/1970 Sb. a
o ustanovení § 10 zákona č. 134/1970 Sb., o pravidlech státního
rozpočtu československé federace a o zásadách hospodaření s roz-
počtovými prostředky státních rozpočtů federace a republik (roz-
počtová pravidla).

Rozpočtovým zákonem jsou stanoveny základní finanční údaje
státního rozpočtu federace. Tyto finanční údaje vyjadřují vedle čí-
selných objemů i úroveň finančních vztahů mezi státním rozpočtem
federace a státními rozpočty republik, jak je uloženo v čl. 11 ústav-
ního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci.

Návrh státního rozpočtu na rok 1982 vychází ze záměrů XVI.
sjezdu Komunistické strany Československa v ekonomickém a sociál-
ním rozvoji společnosti a z úkolů 4. zasedání ústředního výboru Ko-

munistické strany Československa. Ve finančních vztazích a propor-
cích je v souladu s prováděcím státním plánem rozvoje národního hos-
podářství ČSSR na rok 1982 a zajišťuje na úseku rozpočtového hospo-
daření úkoly a direktivy stanovené vládou ČSSR pro dopracování
státního plánu rozvoje národního hospodářství na rok 1982.

Předložený návrh státního rozpočtu na rok 1982 je zpracován
v cenách roku 1981. Neobsahuje finanční dopady nových opatření
v soustavě ekonomických nástrojů v zemědělství. Protože se jedná


- 2-

zejména o úpravy nákupních cen, budou tato nová opatření promítnu-
ta až do návrhu státního rozpočtu na rok 1982 v cenách roku 1982.

Přes trvalé napětí mezi zdroji a potřebami a náročnost vněj-
ších i vnitrních ekonomických úkolů vytváří státní rozpočet ve fi-
nanční oblasti reálné podmínky pro další rozvoj ekonomiky a zkva-
litnění dosažené životní úrovně obyvatelstva. Předpokladem však
je, že na všech úsecích národního hospodářství bude důsledně
uplatňována zásada přísné hospodárnosti a efektivnosti.

Předložený návrh státního rozpočtu na rok 1982 je vyrovnaný.
Jednou z hlavních podmínek dodržení této vyrovnanosti je racionál-
ní, hospodárné a efektivní vynakládání prostředků ze státního roz-
počtu.

Systém dotací stanovených tímto zákonem je stejný jako v ro-
ce 1981.

K § 2:

V procesu plánovitého vývoje cenového systému budou v roce
1982 provedeny další změny velkoobchodních cen a úpravy nákup-

nich cen v zemědělství. Doporučuje se proto zmocnit vládu ČSSR
nebo na základě jejího zmocnění ministra financí k přepočtu státní-
ho rozpočtu na nově platné ceny. Podmínkou je, že bude dodržena
vyrovnanost státních rozpočtů.

K § 3:

Proti roku 1981 nedochází v navrhovaném zmocnění vlády,
příp. ministra financí k zásadním změnám.


- 3 -

V důsledku opatření ke zdokonalení soustavy plánovitého ří-
zenf zemědělství se rozšiřuje toto zmocnění též na změnu rozpoč-
tových úkolů a limitů z titulu úprav ekonomických nástrojů v země-
dělství.

V Praze dne 26. listopadu 1981

o0024_01.jpg o0024_02.jpg

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP