USNESENÍ SNĚMOVNY NÁRODŮ

č. 135

ke zprávě o plnění úkolů 7. pětiletky ve stavebnictví, zvyšování jeho výkonnosti a intenzifikace procesu investiční výstavby

Sněmovna národů na 4. schůzi dne 9. října 1984 přijala toto usnesení:

Sněmovna národů vycházejíc z usnesení XVI. sjezdu Komunistické strany Československa, ze Stanoviska předsednictva ÚV KSČ k situaci ve stavebnictví a jeho neodkladným úkolům při plnění 7. pětiletého plánu, po vyslechnutí zprávy místopředsedy vlády ČSSR soudruha Ladislava Gerleho a na základě dlouhodobé přípravy výborů a poslanců

I. konstatuje, že stavebnictví a průmysl stavebních hmot se stále významněji podílejí na hospodářském a sociálním rozvoji ČSSR. Přechod národního hospodářství na intenzívní rozvoj klade zvýšené požadavky na strukturální změny stavebnictví, růst jeho výkonnosti a efektivnosti. Soustřeďování investiční výstavby na rozvoj palivoenergetického komplexu, zejména jaderných elektráren a do prioritních oblastí soustředěné investiční výstavby, vyžaduje od stavebnictví účinněji koncentrovat stavební kapacity na rozhodující stavby a zabezpečovat jejich vysokou mobilnost a adaptabilitu. Tyto náročné úkoly musí stavebnictví zabezpečovat při nižších vstupech energetických a materiálových zdrojů. Po překonání počátečních obtíží při přizpůsobování stavebnictví novým podmínkám a úkolům byla v roce 1983 na základě Stanoviska PÚV KSČ obnovena dynamika rozvoje stavebnictví a jsou vytvářeny předpoklady pro její udržení i v roce 1984 a 1985. Za dosažené výsledky patří pracujícím těchto odvětví společenské ocenění a uznání.

- Přes kladné výsledky, kterých bylo dosaženo, přetrvávají některé nedostatky, zejména v pomalém uplatňování výsledků technického rozvoje, v plném využívání výrobních činitelů, v efektivnosti a kvalitě stavebních prací. Stále se projevují nedostatky v organizaci práce a využívání pracovní doby na stavbách;

- přetrvávají nedostatky v místním stavebnictví, které svoje výrobní kapacity dostatečně nepřizpůsobilo požadavkům na údržbu, opravy a modernizaci domovního fondu;

- nedaří se naplňovat plán pracovních sil a účinněji stabilizovat pracovníky ve stavebnictví, zejména dělníky na stavbách; svůj podíl na tom má i nedostatečné využívání možností hmotné zainteresovanosti v rámci chozrasčotního systému řízení a brigádních forem organizace práce. Rovněž dosavadní systém mzdových a sociálních opatření k tomu dostatečně nepřispívá;

- stále se projevují některé nedostatky v plánování, organizaci a řízení investiční výstavby, v investorské, projektové a výrobní přípravě staveb. Rovněž ve snižování rozestavěnosti nebylo dosaženo stavu, kdy plánovanými kapacitami lze dokončovat rozestavěné stavby v limitních lhůtách;

- na plnění úkolů stavebnictví nepříznivě působí nedostatečné zajištění dodávek z ostatních odvětví v potřebném množství i struktuře, pomalá modernizace a inovace výrobků pro stavebnictví;

- vytvoření podmínek pro úspěšnou práci stavebnictví vyžaduje náročnou součinnost nejen mezi resorty a organizacemi, ale ve stále větším rozsahu s národními výbory a společenskými organizacemi Národní fronty, zejména s ROH a SSM. To umožní rychleji rozvíjet iniciativu pracujících, orientovat je na uzavírání sdružených socialistických závazků, vytváření chozrasčotních brigád a dalších pokrokových metod práce, na širší uplatňování zkušeností sovětských stavbařů.

II bere se souhlasem na vědomí

zprávu místopředsedy vlády ČSSR soudruha Ladislava Gerleho o plnění úkolů ve stavebnictví, zvyšování jeho výkonnosti a intenzifikace procesu investiční výstavby. Oceňuje systematickou péči o komplexní řešení úkolů rozvoje stavebnictví v 8. pětiletém plánu.

III. v souladu se zprávou místopředsedy vlády ČSSR a jednáním Sněmovny národů

doporučuje vládě ČSSR

- nadále cílevědomě a důsledně organizovat plnění úkolů obsažených ve Stanovisku PÚV KSČ k situaci ve stavebnictví a jejich další rozpracování pro 8. pětiletý plán tak, jak bylo shrnuto v Souboru realizačních opatření;

- usilovat o rychlejší tempo intenzifikace a růstu efektivnosti celého odvětví stavebnictví a odvětví průmyslu stavebních hmot a přizpůsobovat jejich strukturu plánovaným úkolům investiční výstavby;

- věnovat trvalou pozornost plnění plánovaných úkolů stavebnictví v investiční výstavbě, a to především na závazných stavbách státního plánu, zabezpečujících zvláště palivoenergetické potřeby národního hospodářství, v prioritních oblastech soustředěné výstavby a v komplexní bytové výstavbě;

- zdokonalováním organizace a řízení vytvářet podmínky pro systematické uplatňování vědeckotechnického rozvoje, chozrasčotního systému řízení, vyšší využívání všech výrobních činitelů, posilování pracovní a technologické kázně, zvyšování ochrany socialistického vlastnictví, zabezpečování kvality a hospodárnosti;

- v místním stavebnictví účinněji zabezpečovat jeho orientaci na údržbu, opravy a modernizaci bytového fondu a práce pro obyvatelstvo; zvýšit úroveň jeho řízení a plánování;

- vytvářet podmínky pro plánovaný nárůst a stabilizaci pracovníků v potřebné profesní struktuře a obnovení odpovídajících mzdových reIací vůči odvětvím průmyslu. Zvláštní pozornost věnovat výchově mladých pracovníků v potřebné profesní struktuře, a to již při plánování a náboru žáků do odborných učilišť ; pro pracovníky ve stavebnictví, zejména na odloučených pracovištích, v souladu s vytvořenými zdroji zlepšovat ubytování, stravování, kulturní a společenské vyžití a ochranu zdraví a bezpečnost při práci;

- regulačními opatřeními v plánu u investorů i dodavatelů a intenzifikací stavebnictví dále zabezpečovat snižování rozestavěnosti; - dbát o výrazné zlepšení spolehlivosti a pohotovosti dodávek materiálů a výrobků z ostatních odvětví pro stavebnictví a vytvářet tak podmínky pro plynulou práci na stavbách, pro spolehlivé uvádění staveb do provozu v plánovaných termínech a ve vysoké technické úrovni a kvalitě;

- uvážit převedení potřebných projektových kapacit pro zpracování realizačních projektů nevýrobních staveb k dodavatelským stavebním organizacím, omezit rozsah dokumentace na nezbytnou míru a tím umožňovat zkrácení času přípravy i rychlejší uplatňování vědeckotechnického rozvoje;

- racionalizovat vztahy mezi účastníky výstavby v zájmu zjednodušení a zrychlení celého investičního procesu; k tomu přizpůsobit příslušné předpisy;

- nadále zvyšovat účinnost kontroly na všech stupních řízení stavebnictví;

- posoudit a podle potřeby využít náměty obsažené v "Souhrnné závěrečné zprávě z poslaneckých průzkumů".

IV. oceňuje činnost poslanců Sněmovny národů, kteří ve spolupráci s poslanci Sněmovny lidu, České národní rady a Slovenské národní rady, s pracovníky státních orgánů a společenských organizací Národní fronty dlouhodobě ověřovali stav stavebnictví a investiční výstavby a poskytli k řešení problémů své náměty a podněty.

V. ukládá poslancům Sněmovny národů

- informovat voliče o obsahu jednání schůze Sněmovny národů;

- aktivně podporovat opatření vlád ČSSR, ČSR a SSR i národních výborů, zaměřená na zvyšování výkonnosti stavebnictví při plnění úkolů investiční výstavby.

Kocinová v. r., Tomášik v. r.
Hanes v. r.
ověřovatelé
předseda Sněmovny národů


Přihlásit/registrovat se do ISP