Sněmovna národů na 4. schůzi dne 9.
října 1984 přijala toto usnesení:
Sněmovna národů vycházejíc
z usnesení XVI. sjezdu Komunistické strany Československa,
ze Stanoviska předsednictva ÚV KSČ k situaci
ve stavebnictví a jeho neodkladným úkolům
při plnění 7. pětiletého plánu,
po vyslechnutí zprávy místopředsedy
vlády ČSSR soudruha Ladislava Gerleho a na základě
dlouhodobé přípravy výborů
a poslanců
I. konstatuje, že stavebnictví a průmysl
stavebních hmot se stále významněji
podílejí na hospodářském a
sociálním rozvoji ČSSR. Přechod národního
hospodářství na intenzívní
rozvoj klade zvýšené požadavky na strukturální
změny stavebnictví, růst jeho výkonnosti
a efektivnosti. Soustřeďování investiční
výstavby na rozvoj palivoenergetického komplexu,
zejména jaderných elektráren a do prioritních
oblastí soustředěné investiční
výstavby, vyžaduje od stavebnictví účinněji
koncentrovat stavební kapacity na rozhodující
stavby a zabezpečovat jejich vysokou mobilnost a adaptabilitu.
Tyto náročné úkoly musí stavebnictví
zabezpečovat při nižších vstupech
energetických a materiálových zdrojů.
Po překonání počátečních
obtíží při přizpůsobování
stavebnictví novým podmínkám a úkolům
byla v roce 1983 na základě Stanoviska PÚV
KSČ obnovena dynamika rozvoje stavebnictví a jsou
vytvářeny předpoklady pro její udržení
i v roce 1984 a 1985. Za dosažené výsledky
patří pracujícím těchto odvětví
společenské ocenění a uznání.
- Přes kladné výsledky, kterých bylo
dosaženo, přetrvávají některé
nedostatky, zejména v pomalém uplatňování
výsledků technického rozvoje, v plném
využívání výrobních činitelů,
v efektivnosti a kvalitě stavebních prací.
Stále se projevují nedostatky v organizaci práce
a využívání pracovní doby na
stavbách;
- přetrvávají nedostatky v místním
stavebnictví, které svoje výrobní
kapacity dostatečně nepřizpůsobilo
požadavkům na údržbu, opravy a modernizaci
domovního fondu;
- nedaří se naplňovat plán pracovních
sil a účinněji stabilizovat pracovníky
ve stavebnictví, zejména dělníky na
stavbách; svůj podíl na tom má i nedostatečné
využívání možností hmotné
zainteresovanosti v rámci chozrasčotního
systému řízení a brigádních
forem organizace práce. Rovněž dosavadní
systém mzdových a sociálních opatření
k tomu dostatečně nepřispívá;
- stále se projevují některé nedostatky
v plánování, organizaci a řízení
investiční výstavby, v investorské,
projektové a výrobní přípravě
staveb. Rovněž ve snižování rozestavěnosti
nebylo dosaženo stavu, kdy plánovanými kapacitami
lze dokončovat rozestavěné stavby v limitních
lhůtách;
- na plnění úkolů stavebnictví
nepříznivě působí nedostatečné
zajištění dodávek z ostatních
odvětví v potřebném množství
i struktuře, pomalá modernizace a inovace výrobků
pro stavebnictví;
- vytvoření podmínek pro úspěšnou
práci stavebnictví vyžaduje náročnou
součinnost nejen mezi resorty a organizacemi, ale ve stále
větším rozsahu s národními výbory
a společenskými organizacemi Národní
fronty, zejména s ROH a SSM. To umožní rychleji
rozvíjet iniciativu pracujících, orientovat
je na uzavírání sdružených socialistických
závazků, vytváření chozrasčotních
brigád a dalších pokrokových metod práce,
na širší uplatňování zkušeností
sovětských stavbařů.
II bere se souhlasem na vědomí
zprávu místopředsedy vlády ČSSR
soudruha Ladislava Gerleho o plnění úkolů
ve stavebnictví, zvyšování jeho výkonnosti
a intenzifikace procesu investiční výstavby.
Oceňuje systematickou péči o komplexní
řešení úkolů rozvoje stavebnictví
v 8. pětiletém plánu.
III. v souladu se zprávou místopředsedy
vlády ČSSR a jednáním Sněmovny
národů
doporučuje vládě ČSSR
- nadále cílevědomě a důsledně
organizovat plnění úkolů obsažených
ve Stanovisku PÚV KSČ k situaci ve stavebnictví
a jejich další rozpracování pro 8. pětiletý
plán tak, jak bylo shrnuto v Souboru realizačních
opatření;
- usilovat o rychlejší tempo intenzifikace a růstu
efektivnosti celého odvětví stavebnictví
a odvětví průmyslu stavebních hmot
a přizpůsobovat jejich strukturu plánovaným
úkolům investiční výstavby;
- věnovat trvalou pozornost plnění plánovaných
úkolů stavebnictví v investiční
výstavbě, a to především na závazných
stavbách státního plánu, zabezpečujících
zvláště palivoenergetické potřeby
národního hospodářství, v prioritních
oblastech soustředěné výstavby a v
komplexní bytové výstavbě;
- zdokonalováním organizace a řízení
vytvářet podmínky pro systematické
uplatňování vědeckotechnického
rozvoje, chozrasčotního systému řízení,
vyšší využívání všech
výrobních činitelů, posilování
pracovní a technologické kázně, zvyšování
ochrany socialistického vlastnictví, zabezpečování
kvality a hospodárnosti;
- v místním stavebnictví účinněji
zabezpečovat jeho orientaci na údržbu, opravy
a modernizaci bytového fondu a práce pro obyvatelstvo;
zvýšit úroveň jeho řízení
a plánování;
- vytvářet podmínky pro plánovaný
nárůst a stabilizaci pracovníků v
potřebné profesní struktuře a obnovení
odpovídajících mzdových reIací
vůči odvětvím průmyslu. Zvláštní
pozornost věnovat výchově mladých
pracovníků v potřebné profesní
struktuře, a to již při plánování
a náboru žáků do odborných učilišť
; pro pracovníky ve stavebnictví, zejména
na odloučených pracovištích, v souladu
s vytvořenými zdroji zlepšovat ubytování,
stravování, kulturní a společenské
vyžití a ochranu zdraví a bezpečnost
při práci;
- regulačními opatřeními v plánu
u investorů i dodavatelů a intenzifikací
stavebnictví dále zabezpečovat snižování
rozestavěnosti; - dbát o výrazné zlepšení
spolehlivosti a pohotovosti dodávek materiálů
a výrobků z ostatních odvětví
pro stavebnictví a vytvářet tak podmínky
pro plynulou práci na stavbách, pro spolehlivé
uvádění staveb do provozu v plánovaných
termínech a ve vysoké technické úrovni
a kvalitě;
- uvážit převedení potřebných
projektových kapacit pro zpracování realizačních
projektů nevýrobních staveb k dodavatelským
stavebním organizacím, omezit rozsah dokumentace
na nezbytnou míru a tím umožňovat zkrácení
času přípravy i rychlejší uplatňování
vědeckotechnického rozvoje;
- racionalizovat vztahy mezi účastníky výstavby
v zájmu zjednodušení a zrychlení celého
investičního procesu; k tomu přizpůsobit
příslušné předpisy;
- nadále zvyšovat účinnost kontroly
na všech stupních řízení stavebnictví;
- posoudit a podle potřeby využít náměty
obsažené v "Souhrnné závěrečné
zprávě z poslaneckých průzkumů".
IV. oceňuje činnost poslanců Sněmovny
národů, kteří ve spolupráci
s poslanci Sněmovny lidu, České národní
rady a Slovenské národní rady, s pracovníky
státních orgánů a společenských
organizací Národní fronty dlouhodobě
ověřovali stav stavebnictví a investiční
výstavby a poskytli k řešení problémů
své náměty a podněty.
V. ukládá poslancům Sněmovny
národů
- informovat voliče o obsahu jednání schůze
Sněmovny národů;
- aktivně podporovat opatření vlád
ČSSR, ČSR a SSR i národních výborů,
zaměřená na zvyšování
výkonnosti stavebnictví při plnění
úkolů investiční výstavby.