Sněmovna národů Federálního
shromáždění ČSSR projednala
na své 3. schůzi dne 25. října
1983 zprávu místopředsedy vlády ČSSR
s. Mateje Lúčana k tématu "Vysoká
kvalita výchovy a vzdělanosti - předpoklad
dalšího vzestupu rozvinuté socialistické
společnosti" a vyslovuje s ní souhlas.
XVI. sjezd KSČ stanovil, že socialistická výchova
a vzdělání je mimořádně
závažným společenským úkolem.
Progresívní uplatňování vědeckotechnického
rozvoje, postupné prosazování kvalitativních
změn v charakteru společenské práce,
socialistického způsobu života, tvůrčí
řešení všech náročných
úkolů rozvinuté socialistické společnosti,
vyžadují stále vyšší nároky
na výchovu a vzdělání člověka.
Naše společnost pod vedením Komunistické
strany Československa pečuje o výchovu všestranně
a harmonicky rozvinuté osobnosti, o neustálé
prohlubování socialistického uvědomění
mladé generace a všech našich pracujících.
Významné místo přitom zaujímá
výchova k vědeckému světovému
názoru, socialistickému vlastenectví a proletářskému
internacionalismu.
Socialistická výchova a vzdělání
musí proto být soustavným každodenním
úkolem školy, rodiny, orgánů státní
moci všech stupňů, společenských
organizací Národní fronty, zejména
SSM a ROH, jednotného působení celé
naší společnosti.
Sněmovna národů
I. konstatuje, že
- rozvoj československého školství,
které je základem vzdělanosti obou našich
národů a všech národností se
uskutečňuje v souladu se závěry XVI.sjezdu
komunistické strany Československa a s dokumentem
"Další rozvoj československé výchovně
vzdělávací soustavy",
- úkoly vyplývající z tohoto základního
Dokumentu se plánovitě plní. Realizace první
etapy obsahové i organizační přestavby
školské soustavy ověřila a potvrdila
správnost její koncepce. Na všech typech škol
došlo a dochází k obsahovaným a organizačním
změnám. Úspěšně se dokončuje
přestavba základních škol a probíhá
intenzívní příprava k zahájení
přestavby na středních školách.
Vytvářejí se předpoklady pro zavedení
desetileté povinné školní docházky,
aby všechna mládež mohla získat střední
vzdělání. Úspěšně
se daří prohlubovat polytechnický charakter
našeho školství, zejména gymnázií.
Pokračuje organizační a obsahová přestavba
učňovského školství spojená
s výstavbou středních odborných učilišť
pro kvalifikovanou přípravu dělnického
dorostu. Připravuje se nový zákon o soustavě
základních a středních škol,
který bude kodifikovat všechny zásadní
obsahové i organizační změny vyplývající
z Dokumentu a ověřené praxí. Postupně
se zkvalitňuje příprava vysokoškolské
mládeže, její politická a odborná
úroveň, rozšiřuje se spojení
vysokých škol se životem,
- dosavadní výsledky realizace Dokumentu jsou dílem
mimořádného úsilí široké
fronty školských pracovníků, zejména
pedagogických sborů i výsledkem pochopení
a úsilí pracovníků mimoškolské
sféry,
- přes pozitiv ní výsledky, jichž se
při budování nové výchovně
vzdělávací soustavy dosáhlo, z poslaneckých
průzkumů se zjistily i nedostatky, týkající
se některých problémů obsahových
a kádrových, zejména v oblasti základních
škol, výchovných zařízení
a úrovně odborné výchovy, problematiky
plánován a rozmísťování
absolventů škol i materiálního a technického
zabezpečení.
Tyto nedostatky je třeba postupně řešit
a odstraňovat.
II. vyslovuje podporu vládě Československé
socialistické republiky a všem státním
a hospodářským orgánům, které
se podílejí na zabezpečování
závažných úkolů socialistické
výchovy a vzdělání;
III. doporučuje vládě Československé
socialistické republiky, aby ve své činnosti
- vytvářela ve spolupráci s vládou
České socialistické republiky a vládou
Slovenské socialistické republiky podmínky
pro další plánovité a cílevědomé
uskutečňování dlouhodobého
komplexního programu rozvoje výchovy a vzdělání
v ČSSR, zakotvené v dokumentu "Další
rozvoj československé výchovně vzdělávací
soustavy" s tím, aby se do výchovy a vzdělání
na školách a učilištích promítly
nové, aktuální problémy, zejména
závěry 8. zasedání ÚV KSČ
o urychlení vědeckotechnického rozvoje,
- věnovala trvale velkou pozornost dalšímu
růstu vzdělanostní úrovně lidu,
zdokonalení metodiky plánování, zvýšení
úrovně přípravy, rozmísťování
a efektivnějšímu využívání
absolventů škol na pracovištích, jako
důležitému předpokladu plnění
náročných úkolů hospodářského
a sociálního rozvoje naší země,
- dbala na efektivní spolupráci vysokých
škol s Československou akademií věd
a uplatňování nejnovějších
poznatků vědy při výchově vysokoškolských
studentů,
- ověřovala, jak federální ministerstva
a ústřední úřady zajišťují
obsahovou a organizační výstavbu středních
odborných učilišť pro kvalifikovanou přípravu
dělnického dorostu,
- do připravovaného zákona o soustavě
základních a středních škol promítla
z praxe ověřené poznatky výborů
sněmoven k návrhu zásad tohoto zákona,
- a v činnosti federálních ministerstev využila
jednání Sněmovny národů, poznatků,
námětů výborů obsažených
ve zpravodajské zprávě a v "Souhrnné
závěrečné zprávě z poslaneckých
průzkumů".
IV. a) oceňuje
činnost poslanců Sněmovny národů,
kteří ve spolupráci s poslanci Sněmovny
lidu, České národní rady a Slovenské
národní rady, pracovníky státních
a společenských orgánů dlouhodobě
ověřovali stav výchovy a vzdělání
mladé generace a pracujících a dali k dispozici
své poznatky a náměty;
b) ukládá
poslancům Sněmovny národů, aby na
svých pracovištích a mezi svými voliči
působili k všestrannému plnění
úkolů v socialistické výchově
a vzdělání podle závěrů
XVI. sjezdu Komunistické strany Československa;
c) vyzývá
všechny pedagogy a vychovatele, dobrovolné pracovníky
s mládeží, řídící
pracovníky státních, společenských
a hospodářských orgánů, aby
prohlubovali svoje působení na socialistickou výchovu
a vzdělanost pracujících, zejména
mladé generace a podněcovali jejich iniciativu při
plnění náročných úkolů
rozvinuté socialistické společnosti.