Úterý 11. prosince 1984

Pro příští rok počítáme, že výsledné saldo odvodů a dotací hospodářských organizací ve vztahu ke státnímu rozpočtu bude činit 104,1 mld. Kčs, což je o 5,8 % více než letos.

Považujeme za důležité, aby na zvyšování přínosu pro společnost se podílely všechny podniky. I když většina podniků tento přínos z dlouhodobějšího hlediska soustavně zvyšuje, u některých tento přínos klesá, nebo dokonce jejich hospodářská činnost je závislá na celospolečenské subvenci.

Musíme velmi obezřetně vážit, kdy je tato subvence z celospolečenského hlediska skutečně prospěšná, a kdy jen oddaluje řešení na vrub efektivních výrob a vývozů, tedy v podstatě na vrub celé společnosti. V tomto smyslu vláda při usnesení o přípravě Směrnice hospodářského a sociálního rozvoje na 8. pětiletku uložila příslušným resortům nebytné úkoly.

Pro tvorbu finančních zdrojů bude mít v příštím roce rozhodující význam především splnění náročných úkolů ve snižování nákladů a tvorbě zisku. Plánujeme, že zisk hospodářských organizací dosáhne částky 142,5 mld. Kčs, a srovnatelně se zvýší o 8,7 %. Na jeho zvýšení se bude významně podílet především snížení celkových nákladů, které jej má krýt z 81 %, což předpokládá, že tyto náklady se relativně sníží o 0,9 %.

Vysokou náročnost těchto úkolů charakterizuje i to, že efekt ze snížení celkových nákladů má přinést 9,9 mld. Kčs, z čehož má být zajištěno snížení materiálových nákladů 9,5 mld. Kčs. Tady je vidět podstata věci.

Plánované mobilizační úkoly růstu zisku musíme posuzovat komplexně s výsledky zahraniční směny. Již více než 10 let se zhoršují směnné relace v naší zahraniční směně. To omezuje možnosti dalšího rozvoje ekonomiky a ve svých důsledcích i možnosti dalšího zvyšování životní úrovně. Zatím co vývoj cen našeho vývozu u surovin a základních materiálů odpovídá dynamice rychlejšího růstu světových cen této skupiny zboží, zaostává vývoj exportních cen hotových výrobků ve srovnání s vývozci z průmyslově vyspělých států. Na tomto zpomaleném vývoji cen finální produkce má svůj podíl často nižší úroveň technickoekonomických parametrů výrobků, nedostatečná inovace a přizpůsobivost potřebám trhu.

Překonání těchto problémů spočívá - a v tom také to vláda vidí - v účinnější spolupráci a užším sepětí společného zájmu výrobních podniků a podniků zahraničního obchodu na zvyšování efektivnosti vývozu. Jednou z cest je i propojování zisku z tuzemské činnosti s hospodářským výsledkem ze zahraniční směny, které experimentálně ověřujeme a podle vyhodnocení zvolíme další postup.

Zkušenosti přesvědčivě dokazují, že při hodnocení dosažených výsledků nevystačíme jen s domácími měřítky. To by nás v řadě případů mohlo zavést k falešnému sebeuspokojení. Požadavkům intenzifikace je třeba přizpůsobovat kritéria hodnocení, což znamená, že do budoucna budeme organizace hodnotit stále v širším měřítku na základě srovnání technickoekonomických parametrů a cen našich výrobků s parametry a cenami, které dosahují přední světoví výrobci.

Očekáváme, že tento přístup k hodnocení nebude jen jednostrannou záležitostí centra, které by jej po ose řízení prosazovalo směrem k podnikům, ale že i podniky a VHJ ve svém vlastním zájmu budou takto postupovat a ze zjištění vyvozovat praktická opatření, která by zajistila v souhrnu vyšší zhodnocení národní práce i vynaložených surovin a materiálů.

Splnění náročných úkolů, které jsme si pro příští rok vytyčili v oblasti snižování nákladů i v oblasti efektivnosti se stalo ještě více než dosud součástí každodenní praxe všech řídících stupňů, na každém pracovišti. S tímto kritériem musí být proto spojovány i cílevědomě vytvářené ekonomické zájmy a tlaky.

Vycházíme z toho, že všude jsou možnosti zlepšení práce, že tyto možnosti se vlivem technického rozvoje neustále obnovují a rozmnožují. Normy spotřeby času, materiálu a energie, které platily včera, nemůžeme již často zítra použít. Výrobek, který byl včera špičkový, může být zítra zastaralý. Technickoekonomické parametry výrobků, jejich kvalita, dodací lhůty, servis, dokonalý průzkum trhu, konjunkturní studie, využívání vhodných forem zahraničního obchodu, pružnost a podnikavost výroby i obchodu při využívání měnících se podmínek hospodaření, to vše jsou faktory rozhodující o efektivnosti našeho zapojení do mezinárodní dělby práce.

Důsledné řešení problémů efektivnosti zahraniční směny má zásadní význam pro vytváření podmínek dlouhodobého rozvoje naší ekonomiky. Je třeba je vidět v souvislosti s rozšiřováním a prohlubováním naší všestranné spolupráce se Sovětským svazem a ostatními socialistickými státy a s dalším rozvojem socialistické ekonomické integrace.

Mimořádně závažné závěry v tomto směru vyplynuly z červnové porady na nejvyšší úrovni a dále ze závěrů zasedání RVHP v Havaně. Ekonomická porada zcela jednoznačně charakterizovala urychlení vědeckotechnického pokroku jako hlavní článek hospodářské strategie členských států v perspektivě do roku 2000 a přijala k tomu, jakož i k dalšímu prohlubování mezinárodní socialistické dělby práce, konkrétní opatření. Je zřejmé, že požadavek přechodu na kvalitativně novou úroveň vzájemné součinnosti socialistických států lze realizovat jen na základě kvalitativních změn v ekonomikách jednotlivých zemí směřujících především k urychlení intenzifikace rozvoje při společném řešení klíčových problémů hospodářského a sociálního rozvoje.

Jestliže ve finanční politice klademe důraz na dynamický vývoj tvorby finančních zdrojů, musíme též věnovat značnou pozornost dani z obratu. Vždyť její objem dosáhne v příštím roce prakticky 90 mld. Kčs.

V posledních letech nelze považovat vývoj daně z obratu za uspokojivý. Projevuje se v tom nejen vzestup hladiny velkoobchodních cen, ale i nedostatky v dodávkách vnitřnímu obchodu. Proto bude třeba hledat účinnější metody, aby daň z obratu hrála aktivnější úlohu při ovlivňování objemu i sortimentu dodávek. Vyšší zhodnocování surovin a materiálů by se mělo citelněji projevit i v pestřejším zásobování trhu ve všech cenových hladinách a tím i ve výnosu této důležité složky národního důchodu a státních příjmů.

Proces růstu výkonnosti ekonomiky, soustavného zvyšování produktivity práce a vyššího zhodnocování materiálových a jiných zdrojů trvale probíhá podle objektivních ekonomických zákonitostí. Kdo je pružně neakceptuje, nebo akceptuje s časovou ztrátou, ztrácí postavení na zahraničních trzích. Tuto ztrátu si nemůžeme dovolit. Proto klademe v současnosti, kdy se ve světě zrychluje tempo vědeckotechnického pokroku, takový důraz na urychlené zavádění poznatků vědy a techniky do praxe.

Představuje to klíčový moment naplňování direktiv XVI. sjezdu naší strany, stanovených pro hospodářský a sociální rozvoj v této pětiletce i v dlouhodobějších perspektivě. Proto k němu přistupujeme se vší vážností a rozhodností, proto musíme být důslední, nároční a nekompromisní.

Tato koncepce nemůže být jen koncepcí centra. Organizace si musí uvědomit, že jde o tvrdou realitu, které se musí bezpodmínečně podřídit. Nečekat na pokyn shora, ale vypracovat si vlastní dlouhodobou strategii využívání nových poznatků vědy a techniky ve svém oboru.

V příštím roce vynaložíme na financování rozvoje vědy a techniky pouze v neinvestiční oblasti téměř 20 mld. Kčs, to je o 7,7 % více než letos. Z uvedené částky se bude podílet státní rozpočet částkou 8 mld. Kčs.

Rozsah prostředků, které vynakládáme na technický rozvoj, je relativně srovnatelný s většenou vyspělých zemí. Hlavním problémem tudíž není jejich objem, ale to, jak efektivně je využíváme, jak umíme zdroje a kapacity výzkumné a vývojové základny koncentrovat na rozhodující úkoly. Také zde platí principy specializace a koncentrace prostředků a kapacit a také zde je třeba daleko více než dosud využívat mezinárodní dělbu práce, zejména v rámci socialistické ekonomické integrace.

Prosazování nejnovějších poznatků vědy a techniky do společenské a především do výrobní praxe je, jak nám ukazují každodenní zkušenosti, vysoce konfliktní proces.

Rozhodujícím kritériem jsou konečné výsledky, technicko-ekonomické parametry, které jsou na úrovni srovnatelnosti se světovým vývojem. Je pozdě, když ke konfrontaci našich výrobků a zařízení dochází až v etapě prodeje. Na úrovni světových poznatků musí pracovat již pracovníci výzkumu, vývoje, konstrukce, přípravy výroby a pochopitelně z hlediska kvality a spolehlivosti i vlastní výroba.

Revoluční úkoly vědeckotechnického rozvoje znamenají revoluční přístupy k jejich zvládání i prosazování do života. Příprava, motivování, oceňování realizátorů těchto procesů musí stát v popředí zájmu nás všech. Vždyť erudované tvůrčí kolektivy mohou přinášet mnoho vynikajících výsledků, pokud mohou pracovat v příznivém, i když náročném klimatu.

Mimořádný význam urychlení vědeckotechnického rozvoje, zvýšení jeho účinnosti a vlivu na rozvoj celé ekonomiky vyžaduje komplexní řešení. Proto již byla přijata nebo jsou připravena opatření na úseku plánování, cen, hmotné zainteresovanosti i financování, k nimž dalo důležité podněty 8. zasedání ústředního výboru KSČ.

Financování vědeckotechnického rozvoje chceme zpružnit a zjednodušit od fáze výzkumu a vývoje až do fáze realizace.

Zavádíme financování vědeckotechnického rozvoje prostřednictvím realizátora jako rozhodujícího činitele v inovačním cyklu, rozšiřujeme používání fondů technického rozvoje i na nákup licencí ze zahraničí, rozšiřujeme zdroje pro financování vědeckotechnického rozvoje o příděly ze zisku a o bankovní úvěr, včetně devizově návratného úvěru. Umožňujeme také plnou převoditelnost zůstatků fondů technického rozvoje z roku na rok a tím plynulost financování i možnost soustřeďovat zdroje na větší komplexní akce. Od příštího roku bude též možné pořizovat za určitých podmínek z neinvestičních výdajů na vědeckotechnický rozvoj též přístroje, stroje a zařízení k trvalému řešení úkolů a k realizaci vyřešených úkolů.

V oblasti cen se již realizují opatření směřující k podpoře vědeckotechnického rozvoje, a to stanovením velkoobchodních cen výzkumných a vývojových prací podle ekonomických účinků řešení. V oblasti elektroniky, robotů a manipulátorů se uplatňují dvojí ceny s účastí státní dotace podporující výrobu nové techniky u výrobce a její používání u uživatele.

V oblasti osobní hmotné zainteresovanosti je umožněno výrazně zvýhodnit pracovníky za urychlení vědeckotechnického rozvoje a zvýšení jeho ekonomického přínosu. Týká se to vedoucích hospodářských pracovníků a pracovníků řešících, zabezpečujících a realizujících úkoly vědeckotechnického rozvoje, především však výkonných a kvalifikovaných tvůrčích pracovníků.

Základním úkolem v zabezpečení efektivního a urychleného uplatňování vědeckotechnického rozvoje je vytvořit v soustavě řízení i v celé naší ekonomice takové prostředí, které bude tento záměr nejen podporovat, ale i v podnicích ekonomicky vynucovat. To znamená vytvořit pro organizace velmi náročné ekonomické prostředí jak v plánu, tak i v ekonomických nástrojích.

Soudružky a soudruzi, řadu let konstatujeme, že nejsme spokojeni s vývojem zásob, ani s jejich nadměrným stavem, v němž jsou vázány zbytečně velké prostředky. Vláda věnuje zásobám trvalou pozornost a přijala řadu opatření ke zlepšení situace. K tomuto zlepšení dochází, avšak pomaleji než potřebujeme. Především je nutno vnést pořádek a větší pružnost do dodavatelsko-odběratelských vztahů, musíme dosáhnout, aby všechny organizace vyráběly pouze výrobky, které jsou technickou úrovní a kvalitou na výši a nevyráběly někdy takové, které jsou z těchto důvodů předem odsouzeny do úlohy "ležáků" ve skladech.

Finanční plán na příští rok v tomto směru ukládá značně náročné úkoly ve vývoji zásob. V průmyslu a stavebnictví se mají zásoby snížit o 1,4 mld. Kčs a obrátka zásob zrychlit o 2,8 dne. Tento mobilizační úkol bude dále zpevněn o neplnění plánu z letošního roku včetně cílového úkolu ve snížení zásob. Bude velmi záležet na aktivním přístupu organizací k plnění tohoto úkolu. Předpoklady k tomu dává provedené vytřídění nadplánovaných a nevyužitých zásob, jejich postupná likvidace bude pokračovat i v příštím roce. K realizaci tohoto úkolu musí též přispět větší péče o normování zásob, zkvalitňování struktury zásob posilováním zásob v organizacích odbytových a zásobovacích a řada dalších opatření v dodavatelsko-odběratelských vztazích. Důležitou úlohu zde musí sehrát i finanční a zejména bankovní orgány, aby finančním a úvěrovým tlakem podněcovaly splnění plánovaných úkolů a zavedení pořádku na tomto úseku.

Jedním z trvalých úkolů naší hospodářské politiky je zajištění účinnějšího využívání základních prostředků, zvyšování efektivnosti investic a vůbec zkvalitňování průběhu celého procesu investování. I zde musíme řešit řadu problémů a nedostatků, mnohdy dlouholetých, a zvyšovat úroveň organizace práce a řízení. Některé problémy nám pomáhá řešit nová vyhláška o fakturaci investic, která letos vstoupila v platnost, a která klade důraz ne na to, co se dělá, a co se zahajuje, ale na to, co se dokončuje. Přinesla celou řadu změn, postupně se uplatňuje, ale není ještě v plném rozsahu vyžívána. Budeme však ve vládě nadále prosazovat její zásady, aby se maximálně rychle dokončovaly investice, o kterých jsme rozhodli.

V příštím roce bude ve státních hospodářských organizacích vynaloženo na investice 102,4 mld. Kčs a na investice rozpočtových a příspěvkových organizací bude vynaloženo ze státního rozpočtu 29,7 mld. Kčs. Ve struktuře zdrojů financování investic hospodářských organizací z hlediska účasti zdrojů podnikové sféry, státního rozpočtu a investičních úvěrů nedochází k výraznějším změnám. Ke změně však dochází uvnitř podnikových zdrojů, což souvisí s tím, že průmyslovým a stavebním podnikům byly ponechány v plném rozsahu odpisy, jejichž podíl na financování investičních potřeb se zvyšuje ze 45 % letos na téměř 50 % v příštím roce. Toto opatření přispívá k podpoře záměru směrovat větší podíl investic na rekonstrukci a modernizaci, což má zabezpečit zvýšení jejich efektivnosti a urychlit návratnost vložených prostředků.

Ponecháním odpisů podnikům spolu s promítnutím nových velkoobchodních cen zvyšuje jejich odpovědnost za vlastní rozvoj. Současně však, soudružky a soudruzi, musíme zabezpečit společenské zdroje i pro financování závažných strukturálních změn v národním hospodářství. Toho docilujeme pomocí dodatkového odvodu ze zisku do státního rozpočtu k zabezpečení optimálního souladu hmotných a finančních procesů v zájmu splnění úkolů státního plánu. Je třeba však otevřeně říci, že nad systémovým řešením této otázky se musíme hlouběji zamyslet v celkovém kontextu zdokonalování plánování, cenové, finanční a úvěrové politiky. Tento úkol je ještě před námi.

Okruh problémů, které v naší ekonomice řešíme investiční výstavbou, je široký. Ve výrobní sféře jde především o zabezpečování strukturální přestavby národního hospodářství, zajišťování paliv a energie a především jejich úspor a o rozvoj progresívních odvětví a nosných programů, zejména ke zvýšení efektivnosti výroby a zahraniční směny. Investice jsou tak jednou z hlavních oblastí zabezpečování intenzifikace reprodukčního procesu.

Stranu pozornosti však nemohou zůstat ani potřeby nevýrobní sféry, jejíž rozvoj nelze podceňovat, neboť je nezbytný pro vyvážený rozvoj celé ekonomiky a společnosti. Stále více se ukazuje, že musíme daleko rozhodněji řešit ekologické problémy a zaměřit investiční činnost na zlepšení stavu životného prostředí v řadě míst republiky. Státní rozpočet a finanční plány zabezpečují ty úkoly v této oblasti, které byly zahrnuty do státního plánu, zejména zahájení výstavby řady čističek odpadních vod.

Rozsah úkolů v investiční výstavbě je velký a jejich význam pro dynamický, efektivní a proporcionální rozvoj národního hospodářství nesporný. Proto je nezbytné na tomto úseku, na všech úrovních řízení, v činnosti investorů, projektantů i dodavatelů investic dosáhnout výrazného zlepšení, které by odpovídalo současným potřebám intenzifikace ekonomiky.

Za stále aktuální úkol hospodářské politiky považujeme upevňování hospodárnosti na všech úsecích. Nejde jen o důslednou realizaci programu hospodárnosti, který přináší konkrétní výsledky a přispívá k vytváření potřebného klimatu hospodárnosti, ale jde o hospodárnost v každé práci, v každém konání a činnosti, která se nedá dost dobře ve všech směrech "předepsat", ale měla by vyplývat z uvědomění, z vnitřního pocitu nutnosti každého pracovníka přispět svým podíle ke zdaru společné věci.

Současně však je třeba připomenout, že ne všechny orgány se s prosazováním hospodárnostních opatření odpovědně vyrovnávají. Finanční kontrolní orgány zjišťují i projevy formálního plnění. Finanční soustava musí a bude vyžadovat důsledné splnění programu hospodárnosti za celou pětiletku od všech orgánů a organizací a ze zjištěných nedostatků musí vyvodit potřebné závěry.

Soudružky a soudruzi, hlavním cílem hospodářské politiky, kterou stanovil XVI. sjezd naší strany, je udržení a další zkvalitňování dosažené životní úrovně obyvatelstva.

Příznivé podmínky pro realizaci tohoto úkolu dává zrychlení dynamiky hospodářského rozvoje v posledních dvou letech, s nímž se počítá i v plánu na příští rok. Osobní spotřeba se letos zvýší o 2 % a v příštím roce o 2,2 %. Patří k pozitivním stránkám současného vývoje, že se nám daří dodržovat zásadu, aby zvyšování životní úrovně bylo závislé na dosažených výsledcích hospodaření, abychom nežili z podstaty.

Peněžní příjmy obyvatelstva se mají v příštím roce zvýšit proti letošnímu roku o 15,3 mld. Kčs, tedy o 3,8 %, z toho příjmy z mezd o 2,5 %. U výdajů obyvatelstva se uvažuje o zvýšení o 4 %, z toho na nákupy v maloobchodě o 4,2 % a na služby o 3,3 %.

Také zabezpečení těchto úkolů není bez problémů. Nejde nám totiž jen o globální uspokojování potřeb v oblasti vnitřního obchodu, protože ty jsou vcelku zajištěny dobře. Jde zejména o strukturu. I zde nároky obyvatelstva neustále rostou a my musíme vyžadovat od výroby i obchodu, aby tyto skutečnosti respektovaly a také se jim přizpůsobily. Včetně kvality, estetické úrovně, módnosti, i včetně úrovně poskytovaných služeb.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP