U nás v závode máme dobré skúsenosti
so Saratovským hnutím. 13 čatám, ktorým
bolo udelené právo samokontroly formou Saratovského
hnutia sa zvyšuje priznanie prémií o ďalších
15 %. V kritériách pre vyplatenie odmien sú
také hľadiská, ako je využívanie
pracovného času, akosť práce, šetrenie
materiálom, dodržiavanie bezpečnostných
predpisov, ale aj hľadisko celkovej hospodárnosti
na pracovisku.
Myslím, že je to nielen spoločensky efektívne,
ale touto formou sa spája hmotná zainteresovanosť
kolektívu s celospoločenským záujmom.
Preto by som chcel apelovať na to, že by sme v konkrétnom
uplatňovaní socialistických princípov
odmeňovania, túto dôležitú väzbu
medzi záujmom kolektívov a spoločnosti, mali
viac využívať a hľadať ďalšie
formy, ktoré by túto zásadu ešte ďalej
prehlbovali.
V doterajšej praxi nášho podniku, nebolo ešte
ani jednej výrobnej čate, ktorá získala
právo samokontroly, toto právo odňaté,
aj keď kritéria k udeleniu tohto práva sú
veľmi prísne. Hodnotenie akosti práce u uvedených
výrobných čiat sa robí individuálnym
komisionálnym posudzovaním.
Z praxe vieme, že čatám nejde vždy len
o priznanie mimoriadnych prémií - hoci iste aj o
to - ale dôležitú úlohu tu zohráva
aj morálne ocenenie. Naši pracujúci si veľmi
zakladajú na priznaní samokontroly, takisto ako
na morálnom princípe, ktorým je spoločenská
dôvera v kvalitnú prácu čaty. Táto
dôvera zaväzuje ešte silnejšie, než
priznaná finančná odmena.
Splniť náročné úlohy, ktoré
nás čakajú v 7. päťročnom
pláne v oblasti odmeňovania, bude od hospodárskych
riadiacich pracovníkov, od funkcionárov spoločenských
organizácií, na pracoviskách i od nás
poslancov, vyžadovať mnoho usilovnej práce.
Zaviesť poriadok do odmeňovania má dôležitý
význam pre efektívny vývoj národného
hospodárstva, lebo vyplácať viac, než
oprávňujú realizované výkony,
našu efektívnosť značne znižuje,
a to si ani naša ekonomika nemôže dovoliť.
Ale nielen to. Chceme tým, že nebudeme trpieť,
aby sa rovnako odmeňovala práca kvalitná
ako lajdáctvo a nedisciplinovanosť, pomôcť
upevniť úctu k statočnej spoločensky
efektívnej práce, ktorá jediná je
zdrojom nášho bohatstva a ktorá jediná
je skutočnou tvorkyňou hodnôt.
Chcel by som preto, záverom svojho vystúpenia podporiť
návrh zákona 7. päťročného
plánu, ktorého realizácia si so všetkou
dôslednosťou vyžaduje dôraznejšie presadzovať
do praxe princíp zásluhovosti v odmeňovaní,
a to v celej šírke národného hospodárstva
a života našej spoločnosti.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Bibeňovi.
Slovo má poslanec Chlad, připraví se poslankyně
Kancírová.
Poslanec SL R. Chlad: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, mám před sebou poznámky z jednání
výboru pro průmysl, dopravu a obchod ještě
z roku 1979, tedy z nedávné doby. Tehdy jsme byli
informováni vedením resortu paliv a energetiky o
náročnosti pokrývání energetických
potřeb našeho národního hospodářství
v letech 1980 - 1990. Z uvedených informací vyplynulo,
že se dovoz paliv a energie zvýší v roce
1990 proti roku 1980 téměř o jednu třetinu
ze socialistických zemí a zšestinásobí
se z nesocialistických zemí, že v sedmé
pětiletce bude představovat náročnost
dovozu hodnotu 150 mld Kčs a v investiční
výstavbě hodnotu 100 mld Kčs, že bude
nutno zvýšit stav pracovníků resortu
o 32 tis. pracovníků v sedmé pětiletce
a v osmé pětiletce dokonce ještě o 18
tis.
Pro méně zasvěcené jsou to jistě
překvapivá čísla platná pro
řešení energetické situace v případě,
kdybychom měli pokračovat v zajišťování
růstu potřeb převážně
růstem energetických zdrojů.
Úvodní informaci jsem si dovolil použít
pro podtržení rozsahu a celospolečenského
významu, kdy jsme se rozhodli ze známých
důvodů a stávajících možností
urychleně převést řešení
dalšího rozvoje funkce našeho energetického
systému převážnou měrou do spotřebitelské
sféry, tedy do racionalizace spotřeby energie všeho
druhu.
Roční spotřeba 7,5 tun měrného
paliva na jednoho obyvatele, která je cca 2,5 až 3
krát vyšší v porovnání s
jinými průmyslově vyspělými
státy, opravňuje správnost tohoto rozhodnutí;
zároveň poukazuje na značné rezervy
v uskutečňování těchto záměrů.
V současné době není totiž pro
nás nic levnějšího a vzácnějšího
než dosahované úspory surovin, paliv a energie,
za které vydáváme téměř
polovinu veškerých devizových prostředků
na dovozy, tj. přes 36 mld Kčs.
Jedním z nejvýraznějších původců
vzniklého zvratu je ropa, respektive její produkt
- nafta. Dovolte, vážené soudružky a soudruzi
poslanci zaměřit své vystoupení směrem
k racionalizaci spotřeby pohonných hmot v dopravě.
Dopravní systém ČSSR se podílí
roční spotřebou 2386 tis. tun nafty z celkové
spotřeby našeho národního hospodářství
téměř 40 %. Pro rok 1982 se předepisuje
snížení spotřeby pohonných hmot
v průměru o 10 % proti skutečné spotřebě
v roce 1980, což představuje roční úsporu
cca 238 tis. tun pohonných hmot.
Diferenciace rozpisu úspor pro rok 1982 vypadá takto:
u železniční dopravy se snižuje limit
o 4,4 %, u letecké dopravy o 15,5 %, u ČSAD o 4,7
%, u plánované závodové dopravy o
16,7 %, u neplánované závodové dopravy
o 19 %, u autobusů nedopravních organizací
o 30 %, u městské hromadné dopravy o 4,3
%.
Měl jsem možnost se seznámit se Souborem opatření,
vydávaným federálním ministerstvem
dopravy pro všechny druhy přeprav. Pokládám
to za velmi dobrou směrnici pro postupné konkrétní
zajišťování příkazů
dnešní doby. Osobně jsem se současně
přesvědčil i na Západočeském
KNV, že přístup k přípravě
a k rozpisu úsporných opatření je
konkrétní a odpovědný. Zvláště
citlivá budou úsporná opatření
v autobusové přepravě, neboť lze očekávat
nejrůznější námitky a nepříznivé
ohlasy.
Kde hledat možnosti rozhodujících úspor
při minimalizaci nepřízně celospolečenských
dopadů?
V první řadě by to měl být
soubor opatření ke snižování
přepravní náročnosti čs. ekonomiky.
Jinými slovy snižování podílu
dopravy k celkové produkci, snad ještě lépe
vyjádřeno: nejhospodárnější
je doprava, která vůbec nevznikla. Zatím
se nám však celkové přepravní
výkony, vyvíjejí rychleji než společenský
produkt. Registrujeme stále mnoho protisměrných
přeprav, nehospodárných a druhotných
příprav, marných nebo zcela zbytečných
jízd. Tento zdroj je rozhodně největší,
ale zároveň nejnáročnější,
vyžadující prohloubení přepravního
plánování, vyšší úroveň
koordinace mezi přepravci a dopravci, odpovědnější
a koncepčnější přístup
přepravců k řešení dopravních
systémů svých odpovědnostních
okruhů a s respektováním nejvyšší
společenské efektivnosti. Tento nejbohatší
zdroj máme zatím - bohužel - nejméně
v rukách. Jeho prosazování do praxe bude
dlouhodobější a obtížnější.
Proti původní směrnici předpokládá
plán na rok 1982 ve snížení této
dopravní náročnosti snížení
objemu přepravy o 5 %, to je asi o 78 miliónů
tun přepravy.
V nových podmínkách se dostává
nově do popředí význam důkladnější
kalkulace podílu dopravy při posuzování
efektivnosti rozvoje specializace a kooperace výroby. V
důsledku toho bude nutno se vystříhat takových
rozhodnutí, kde náklady na dopravu mezi kooperujícími
podniky by nejen pohltily celý efekt vlastní specializace,
ale kde by navíc tato rozhodnutí způsobovala
těžko řešitelné problémy
buď dopravně kapacitní nebo problémy
s dodržováním limitu pohonných hmot.
Domnívám se, že bude nutno přehodnotit
i některé dosavadní zvyklosti. Uvedu jeden
možná z mnoha ostatních případů:
obstojí v nových podmínkách denní
převážení kabin pro výrobu nákladních
vozů v podniku LIAZ z Holýšova v Západočeském
kraji do Jablonce po ose? Nešlo by zorganizovat tuto pravidelnou
přepravu po železnici?
V pořadí jako druhý zdroj možno povazovat
přesuny přepravy na druhy přeprav energeticky
méně náročnější.
Půjde zde o zvyšování podílu
vodní přepravy, o přesun dálkové
silniční přepravy na železnici, o přesun
závodové dopravy na hospodárnější,
a výkonnější přepravu organizacemi
ČSAD, o přesun osobní dopravy z autobusů
na železnici při souběžných dopravních
linkách, o omezování letecké dopravy.
Realizace této oblasti bude vyžadovat určitá
podmiňující opatření, jako
např. zvýšení lodního parku a
jeřábové techniky v lodní přepravě,
zvýšení průjezdnosti a spolehlivosti
v železniční přepravě.
Dalším rozhodujícím činitelem
se musí stát účinnější
aplikace technického rozvoje. Hlavní cíl
technického rozvoje v dopravním systému vyžaduje
společného jmenovatele: zvyšovat přepravní
výkonnost při současném snižování
spotřeby pohonných hmot na jednu přepravenou
tunu, a to u všech druhů přeprav.
Sem patří i elektrifikace železničních
tratí. Plného efektu bychom však nedosáhli,
kdybychom současně neřešili odstraňování
využívání motorové trakce na
elektrizovaných úsecích. Zároveň
se vrací k řešení, a myslím,
že oprávněně, rozvoj elektrifikace městské
hromadné přepravy.
Mnohdy drobná technická zlepšení mohou
přinést ve svém souhrnu značné
úspory. Nedávno se objevila v tisku informace o
indikátoru hospodárné jízdy pro osobní
auta z našich součástek. První zkušenosti
ukázaly, že pomáhá snížit
spotřebu pohonných hmot až o 10 %. Není
již tak běžné zabezpečování
údržby a seřizování vozidel,
které mohou výrazně přispívat
ke snižování spotřeby.
Další významný okruh možností
nutno hledat v organizaci a řízení dopravy.
Zvláštní pozornost si vyžádá
zaměřit se na účinnější
koordinační činnost mezi jednotlivými
obory přepravy, na užší vzájemnou
součinnost společných činností
bez ohledu na hranici oblasti nebo na resortní příslušnost,
na rozšiřování progresívních
přepravních systémů, kontejnerové
přepravy, vyhrazených přeprav, na zavádění
pravidelných linek těžkotonážními
soupravami apod.
Zvýšenou náročnost řízení
dopravy nutno současně podepřít změnou
ekonomických nástrojů a obsahového
zaměření chozrasčotu s cílem
přechodu dosavadní hmotné zainteresovanosti
na výsledcích intenzívního přeplňování
dopravních výkonů na hmotnou zainteresovanost
na snižování podílu přepravních
výkonů k produkci, na plynulé krytí
potřeb národního hospodářství
s minimální spotřebou pohonných hmot,
na vytěžování dopravních prostředků,
na zvyšování podílu výkonů
na přívěsech a návěsech se
současnou výraznější hmotnou
zainteresovaností za úsporu pohonných hmot.
Závažnost hospodaření s pohonnými
hmotami vyžaduje nejen stimulaci dosažených úspor,
ale i využívání právních
předpisů pro uplatňování postihů
vůči odpovědným pracovníkům
za nehospodárné využívání
nákladních vozidel ve smyslu ustanovení vyhlášky
federálního ministerstva dopravy č. 139/1980
Sb.
Podstatně zvýšená náročnost
na organizaci a řízení dopravy bude muset
proniknout do našeho stavebnictví. Zde je v závodové
silniční dopravě velmi mnoho nedostatků
a přepravní náročnost k produkci roste
nadprůměrně.
Veškeré zmíněné základní
úsporné tendence pro silniční dopravu
platí plně i pro dopravu ve stavebnictví.
K nim se však přidružují ještě
další specifické faktory. Uvedu několik
z těch nejpodstatnějších:
Územní rozptyl nasazování stavebních
kapacit, a tím i prodlužování vzdálenosti
pracovišť od řídících center,
vysoká rozestavěnost, individuální
řešení vlastních podnikových
či závodových materiálových
základen a stavebních servisů, neuspokojivě
koordinované přesuny kapacit do aglomerací
soustředěné výstavby, jako je Severočeský
kraj, Praha a Bratislava, to vše jsou hlavní příčiny
zvyšování přepravní náročnosti
ve stavebnictví, příčiny mnoha protisměrných
jízd apod.
Řešení nutno hledat, domnívám
se, v odvážnější organizační
územní koncentraci a její flexibility ze
strany resortu stavebnictví k oblastem soustředěné
výstavby se všemi průvodními a přidruženými
činnostmi.
Velkou dopravní náročnost představuje
přemísťování značných
objemů zemin při zakládání
staveb. Při zpracování projektů a
umísťování staveb do terénu by
se mělo všude přísně dbát
na to, aby výšková situace staveniště
byla určována minimalizací objemu zemin k
přesunu a převozu.
Širší uplatňování matematického
modelu dopravního problému" při určování
dodavatelů, při rozmísťování
ústředních betonáren, paneláren,
výroben, centrálních mechanizovaných
vykládek, skladů a servisů v aglomeracích
soustředěné výstavby nad organizační
rámec výrobně hospodářských
jednotek a podniků, by rovněž přispělo
k žádoucímu snižování přepravní
náročnosti ve stavebnictví.
Organizování noční navážky
materiálů ve velkých městech s rušným
denním provozem může přinést
nesporně další velké úspory ve
spotřebě pohonných hmot.
Z hlediska úspor spotřeby pohonných hmot
nelze přehlédnout ani rezervy vyplývající
z plynulé práce výkonově harmonicky
sestavených strojních sestav (jako optimální
přidělování nákladních
vozů k bagrům, buldozerům, finišerům
apod.).
Velmi nízké zhodnocení vykazuje spotřeba
u dopravních prostředků přidělených
k dispozici stavbyvedoucímu pro vnitrostaveništní
přepravu. Vyplývá to z nehospodárných
druhotných převozů materiálů
na staveništi, z nízkého využití
tonáže, z vysokého procenta chodu motorů
naprázdno. Stavbyvedoucí stále pokládají
řízení přidělených dopravních
prostředků jako druhořadou činnost
řídící, často je dokonce zneužívají
a přikrývají s nimi i vlastní organizační
a manipulační nedostatky. l tato oblast si zaslouží
pro svůj objem rezerv příslušnou pozornost.
Vážené soudružky a vážení
soudruzi poslanci, závěrem pokládám
za správné upozornit na několik závažných
doprovodných okolností z poslaneckého hlediska.
Směr racionalizačních opatření
ve spotřebě pohonných hmot by se neměl
v žádném případě vypořádat
zjednodušeně třeba na úkor plnění
sjednaných smluvních potřeb se zemědělskými
závody pro nezbytné udržování
sjízdnosti silnic v zimním období, nebo na
úkor svozu odpadního dřeva z lesa jako paliva
pro potřeby obyvatelstva, nebo na úkor svozu usušeného
sena z těžko přístupných ploch,
nebo na úkor vykrývání nezbytných
přepravních služeb poskytovaných obyvatelstvu
a v neposlední řadě na úkor čištění
měst a, obci odvozu domovních odpadů, na
údržbu komunikací, na zajišťovaní
technických služeb v narůstajících
sídlištích.
Současně pokládám za jednu z rozhodujících
tu řídící činnost,
- která by operativně a autoritativně hájila
za pochodu celého racionalizačního procesu
plynulou funkci dopravy z hlediska celospolečenských
potřeb,
- která by operativně dokázala přerozdělovat
limity ve všech zjištěných případech
neúnosné tvrdosti,
- která by nedopustila zneužívání
monopolního postavení nositele limitů pohonných
hmot, že by se bez jakýchkoli úsporných
opatření vyhrocovala situace odmítáním
dopravních úkolů s tím, že limit
pohonných hmot je vyčerpán, nebo přesouváním
přepravní povinnosti na slabšího partnera
odběratelsko-dodavatelských vztahů, např.
formou "Dodáme, když si pro to přijedete",
nebo "Provedeme, když si dodáte naftu" apod.
Předcházet uvedeným obavám znamená
podstatně zvýšit běžnou kontrolní
a koordinační činnost stranických
orgánů a národních výborů
ve své územní působnosti.
Celý zápas o snižování energetické
náročnosti našeho dopravního systému
by měl být doprovázen vědomím
všech odpovědných účastníků,
že rozhodujícím těžištěm
tohoto zápasu je generální snižování
přepravní náročnosti celospolečenské
produkce ve všech odvětvích, organizacích
a orgánech, že zdárné řešení
ve snižování přepravní náročnosti,
nám může jedině umožnit odstraňování
vzniklých, nežádoucích tvrdostí
a disproporcí ve funkci našeho dopravního systému,
že každé časové odkládání
realizace jakýchkoli úsporných opatření
zvyšuje nekompromisně napnutí a rozsah důsledků
příslušných opatření.