Úterý 15. prosince 1981

Kritériem efektivnosti vědeckotechnického rozvoje musí být srovnatelnost výsledků se světovým vývojem a jejich uplatnění ve výrobě s vyšším přínosem pro tvorbu zdrojů. Realizační výstupy výsledků vědeckotechnického rozvoje výrobkového a technologického charakteru musí být zabezpečeny na všech stupních jako součást hospodářských plánů.

Plnění plánů vědeckotechnického rozvoje a efektivní využití jejich výsledků vyžaduje koncentraci výzkumných a vývojových kapacit na nejdůležitější úkoly, účinnou stimulaci a hmotnou zainteresovanost, účelnou organizaci a metody práce, kterými bude urychlena realizace ověřených úkolů vědeckotechnického rozvoje ve výrobě a ostatní společenské praxi.

V sedmé pětiletce se nadále počítá s přínosem činnosti našich vynálezců a zlepšovatelů, jako významného zdroje zvyšování technické úrovně a kvality výroby, úspor paliv, energie a materiálů. Je třeba dosáhnout užší a konkrétní vazby vynálezectví a zlepšovatelství s hospodářskými plány, aby tak byly vytvořeny podmínky pro urychlení realizace vynálezů a zlepšovacích návrhů.

Soudružky a soudruzi, investiční politika na sedmou pětiletku vychází z potřeb národního hospodářství a jeho možností. Vytvořené zdroje a koncepce jejich užití neumožňují zvyšovat rozsah investiční výstavby. Předpokládá se, že roční objem investic nepřesáhne v průměru úroveň roku 1980 a bude se pohybovat v rozmezí 135 až 150 mld Kčs. Máme k dispozici velký objem základních fondů z minulých let. Jejich racionální využívání, které je dosud nedostatečné, představuje velkou rezervu pro zvýšení výroby a její technické úrovně.

V investiční výstavbě proto musíme postupovat mnohem hospodárněji než dosud a lépe zvládnout celý investiční proces. Cílem je především soustředit pozornost na dokončování staveb a na snižování rozestavěnosti, což předpokládá podstatné snížení rozsahu zahajovaných staveb. Roční objem zahajovaných staveb bude vycházet přibližně z úrovně plánované na rok 1982. Nelze počítat s tím, že v dalších letech se rozsah zahajovaných staveb bude výrazněji zvyšovat. Tím se vytvářejí podmínky pro koncentraci dodavatelských kapacit na významné rozestavěné stavby, pro zkrácení lhůt výstavby a pro snižování rozestavěnosti.

V sedmé pětiletce bude investiční výstavba zaměřena především na zajištění palivoenergetických zdrojů, na intenzifikaci výroby, na realizaci plánovaných strukturálních přeměn, na státní cílové programy, na využití vědeckotechnického rozvoje a na zabezpečení soběstačnosti ve výrobě potravin.

Přehodnocují se proto dosavadní investiční záměry. Jsme si vědomi toho, že bude nutno dočasně odsunout i některé naléhavé investiční požadavky, ale není jiné cesty. Nepochybujeme o tom, že jednotlivý investiční požadavek může být z hlediska místního nebo odvětvového důležitý a zdůvodněný. Při jejich posuzování a zařazení do plánu se však musíme důsledně řídit jen celospolečenskými hledisky a národohospodářskými možnostmi.

Zkvalitňování celého procesu investování musí jít ruku v ruce s lepším využíváním stávajících výrobních fondů. Vyžaduje to zejména zajištění souladu mezi pořizováním nových základních prostředků a přírůstkem pracovních sil, a to nejen v celkových počtech, ale zejména v profesní a oblastní struktuře. Je to hlavní předpoklad pro využívání strojů ve vícesměnném provozu, který mzdově zvýhodňujeme. S tím souvisí i požadavek důslednějšího vyřazování zastaralých a morálně opotřebovaných strojů, které brzdí proces komplexní modernizace. Sedmá pětiletka staví také na mobilizaci těchto rezerv.

Soudružky a soudruzi, v sedmé pětiletce v oblasti životní úrovně vycházíme v souladu s usnesením XVI. sjezdu KSČ z úkolu dosavadní dobré výsledky nejen udržet, ale dále i zkvalitnit.

Je to úkol velmi náročný, neboť dnešní úrovní ve spotřebě potravin a vybavenosti domácností se řadíme mezi přední průmyslové země v Evropě. Podle výsledků posledního sčítání lidu v roce 1980 je u nás například vybaveno automobilem 38 % domácností, chladničkou 87 %, pračkou 83 %, televizorem 88 % domácností. Je obecně známa vysoká spotřeba potravin u nás, zejména masa, cukru a mléka.

Dosáhli jsme mimořádně vysokého uspokojování potřeb hrazených ze společenských fondů. Například dávky sociálního zabezpečení se během posledních pěti let zvýšily o 26 %, dávky na zabezpečení matky a dítěte o 17 %, přídavky na děti o 19 %. Trvale se zvyšoval počet lékařů, míst v jeslích a v mateřských školách. Počet obyvatel připadajících na jednoho lékaře poklesl ze 366 v roce 1975 na 310 v roce 1980, v jeslích bylo koncem roku 1980 umístěno 90 tisíc dětí, v mateřských školách 695 tisíc dětí. Zlepšila se bytová situace občanů a struktura bytového fondu. V bytech dokončených v šesté pětiletce bydlí téměř 2 milióny obyvatel.

Výdaje na školství se za posledních pět let zvýšily o 28 % a jejich růst souvisí s přestavbou školského systému, se zaváděním učebních oborů s maturitou a také s rostoucím počtem žáků ve vyšších typech škol. Na středních školách studuje 331 tisíc žáků, tj. o 13 % více než v roce 1975 a na vysokých školách je 147 tisíc studujících, tj. o 23 % více než v roce 1975.

Udržení a zkvalitnění těchto výsledků je podmíněno zvýšením výkonnosti celého národního hospodářství a tvorby zdrojů. Je závislé na plném a efektivním využití celého ekonomického potenciálu, na aktivní práci a výsledcích práce každého jednotlivce, každého kolektivu, závodu, podniku.

Při uskutečňování politiky XVI. sjezdu v životní úrovni bude velmi důležitou podmínkou důsledné uplatňování realizace socialistického principu odměňování podle zásluhovosti a diferenciace mezd podle množství, kvality a společenského významu vykonané práce. Chceme, aby mzdu, která přinesla plný ekonomický a společenský prospěch, mohli naši pracující plynule realizovat na vnitřním trhu. Soulad kupní síly obyvatelstva s fondy zboží je jedním z hlavních záměrů sedmé pětiletky.

Výroba, organizace služeb, a vnitřní obchod proto musí obohacovat nabídku kvalitnějšího a technicky dokonalejšího průmyslového zboží a zvyšovat rozsah, kvalitu a pohotovost poskytovaných služeb. Tendence, která se prosazuje v přesunu poptávky na kvalitnější a technicky dokonalejší výrobky s vyšší užitnou hodnotou, vyžaduje počítat s rychlejším růstem dodávek průmyslového zboží než potravin. Na inovačních procesech bude záviset růst zájmu spotřebitelů o nákup zboží dlouhodobé potřeby, jako je nábytek, auta, elektrospotřebiče, módní zboží apod.

V potravinářském zboží bude zapotřebí rozšířit prodej potravin průmyslově připravených k přímé spotřebě v domácnosti, zvyšovat podíl kvalitnějších druhů zboží a obohacovat sortiment potravin.

I za složitější hospodářské situace uvažujeme s tím, že rozsah spotřeby obyvatelstva uhrazovaný ze společenských fondů zůstane minimálně zachován. Kromě toho získají pracující podniků a organizací další výhody ze zdrojů fondu kulturních a sociálních potřeb.

Bezplatné školství a bezplatné zdravotnictví vstoupilo do povědomí našich obyvatel již jako samozřejmost. Přitom pouze v Československé socialistické republice jsou vedle bezplatného léčení poskytovány bezplatně i veškeré léky a speciální zdravotnický materiál. Na tato dvě základní odvětví společenské spotřeby bude v sedmé pětiletce vynaloženo více než 230 miliard Kčs, nepočítáme-li v to investiční výstavbu. Celkový objem prostředků vynaložených ze společenských zdrojů v oblasti kultury přesáhne v sedmé pětiletce asi 30 miliard Kčs (bez investic).

Rovněž v oblasti společenské spotřeby je třeba náročněji hledat cesty k uplatňování hledisek efektivnosti, hospodárnosti a promyšleně zacházet s vydělenými zdroji a mobilizovat všechny rezervy.

Peněžité dávky vyplacené v oblasti důchodového a nemocenského zabezpečení, jakož i pomoci rodinám s dětmi přesáhnou v příštím roce částku 71 miliard Kčs. Porovnání s nejvyspělejšími kapitalistickými státy ukazuje vysokou úroveň péče společnosti o rodiny s dětmi. Jde zejména o výši rodinných přídavků, o podpory při narození dítěte i o placenou mateřskou dovolenou, slevy na dani ze mzdy, na nájemném atd.

Dále se budou zlepšovat podmínky bydlení. V sedmé pětiletce se uvažuje s výstavbou 480 - 550 tisíc bytů. V rámci komplexní bytové výstavby bude modernizováno 40 až 50 tisíc bytů v socialistickém vlastnictví. V průmyslové výrobě, zejména ve výrobě stavebních hmot jsou plánovány v dostatečném množství dodávky pro družstevní a individuální bytovou výstavbu a pro modernizaci domů a bytů v osobním vlastnictví.

Za nedílnou a stále významnější součást rozvoje životní úrovně považujeme ochranu životního prostředí. V sedmé pětiletce budou vynaloženy značné prostředky na zlepšení životního prostředí zejména v těžebních okresech Severočeského kraje, na Ostravsku, Sokolovsku, v oblasti Žiaru nad Hronom a dalších.

Chceme zdůraznit, že uchování základní hodnoty životního prostředí, bohatství naší přírody a krásy naší země bude závažným úkolem této a příštích pětiletek.

Soudružky a soudruzi, v souladu se závěry XVI. sjezdu KSČ zákon předpokládá proporcionální rozvoj a upevňování jednotné československé ekonomiky. V určení základních národohospodářských proporcí - v dynamice a struktuře růstu hmotných zdrojů i v jejich rozdělování a užití - plán vychází z podmínek a možností rozvoje obou národních republik a jednotlivých oblastí.

Zákon ukládá zajišťovat klíčové úkoly jednotné československé ekonomiky a tímto směrem orientovat i ekonomický rozvoj na území České a Slovenské socialistické republiky. Na tomto základě, v souladu se zdroji pracovních sil s vybudovanými základními výrobními fondy bude hospodářský rozvoj ve Slovenské socialistické republice rychlejší. Její podíl na tvorbě celostátních zdrojů se i v příštích letech zvyšuje. Průmyslová výroba, jako základní odvětví tvorby společenského produktu, vzroste v ČSR o 12 - 16 %, a v SSR o 18 - 23 %.

V sedmé pětiletce se počítá se zabezpečením rozvoje hlavních průmyslových aglomerací, zejména Severočeského a Severomoravského kraje a v souladu s dlouhodobými koncepcemi s dalším rozvojem hlavního města ČSSR Prahy a hlavního města SSR Bratislavy.

Soudružky a soudruzi, rozhodujícím předpokladem úspěšné realizace zákona o sedmé pětiletce bude aktivní a iniciativní přístup všech, kteří se budou podílet na plnění hospodářských úkolů.

Vláda Československé socialistické republiky bude důsledně prosazovat, aby se na všech stupních řízení zlepšila úroveň řídící a organizátorské práce při zajišťování plánu. Rozhodující pozornost musí být věnována kvalitě plánů na resortech, výrobně hospodářských jednotkách a podnicích. Centrální orgány zodpovídají za to, aby základní cíle a úkoly pětiletky, jak je stanoví zákon o sedmé pětiletce, byly rozpracovány, konkretizovány a realizovány tak, aby v celé šíři reprodukčního procesu prosazovaly technický pokrok, snižování energetické a materiálové náročnosti, zvyšování kvality výroby, plné a efektivní využití výrobních fondů a aby byly podloženy progresívními normami a technicko-organizačními opatřeními.

Realizace základních cílů a úkolů sedmé pětiletky musí probíhat při důsledném dodržování zásady rovnoměrného vývoje mezi tvorbou a užitím zdrojů v souladu s principy chozrasčotního způsobu hospodaření a v závislosti na výsledcích hospodaření.

Ostře vystupuje do popředí požadavek důsledné hospodárnosti, a to nejen ve výrobních procesech, ale stejně naléhavě v administrativě a v celé nevýrobní sféře.

Náročné úkoly sedmého pětiletého plánu, zejména prosazení intenzívních směrů rozvoje ekonomiky, vyžadují, aby se zajištění plánu a jeho realizace důsledně spojovaly s uplatňováním Souboru opatření ke zdokonalování plánovitého řízení národního hospodářství v konkrétních podmínkách podniků a závodů a v úzkém propojení na vnitropodnikový chozrasčot.

Při dalším zdokonalování soustavy řízení národního hospodářství budeme vycházet z požadavku vytvářet větší ekonomický tlak na růst efektivnosti výroby, na rychlejší realizaci vědeckotechnického pokroku a na širší efektivní zapojení naší ekonomiky do mezinárodní dělby práce a světového obchodu. Bude nutno přesněji vymezit ekonomickou odpovědnost jednotlivých stupňů řízení a zpružnit řízení tak, aby odpovídalo mnohotvárnosti a složitosti podmínek rozvoje národního hospodářství.

Úspěšná realizace základních cílů a úkolů, které stanoví zákon o sedmém pětiletém plánu, vyžaduje plnou angažovanost, hluboké pracovní zaujetí, kvalitativně nové metody práce a sjednocení úsilí řídících pracovníků, dělníků, techniků, družstevních rolníků a pracujících ve všech odvětvích národního hospodářství. Hospodářské vedení spolu s orgány Revolučního odborového hnutí musí vytvářet na všech pracovištích, závodech, podnicích a organizacích podmínky pro aktivní účast pracujících na tvorbě, plnění a překračování hospodářských plánů využitím nových forem a metod rozvoje pracovní iniciativy, socialistické soutěže a zlepšovatelského hnutí. Konkrétní a cílevědomé usměrňování pracovní iniciativy a socialistického soutěžení přineslo vždy v minulosti pozitivní výsledky a očekáváme, že tomu tak bude i v náročných podmínkách 7. pětiletky.

Vážené soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, koncepce a právní konstrukce návrhu zákona odpovídá ústavním a ostatním právním předpisům, které se vztahují na zákon o pětiletém plánu, zvláště na čl. 10 a 36 ústavního zákona o čs. federaci a na § 7 zákona č. 145/1970 Sb., o národohospodářském plánování. Politickoprávní význam zákona spočívá v tom, že dává závazný právní základ veškeré řídící a hospodářské činnosti pro toto pětileté období

Přijetím předloženého návrhu zákona o sedmém pětiletém plánu schválí Federální shromáždění základní cíle, úkoly a podmínky realizace hospodářského a sociálního rozvoje do roku 1985. Pro vlády, ústřední orgány státní správy, orgány hospodářského řízení a socialistické organizace zakládá zákon povinnost konkretizovat základní cíle a úkoly v něm obsažené a rozpracovávat ve všech potřebných souvislostech postupy, řešení a opatření nezbytné k důslednému zabezpečení zákona. Hlavní úloha náleží vládě Československé socialistické republiky, která k uskutečnění zákona projedná a adresně stanoví na léta 1981 - 1985 úkoly v plném rozsahu soustavy ukazatelů státního plánu rozvoje národního hospodářství.

Dovolte, abych vám, soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, poděkoval za váš dosavadní zájem a aktivní přístup při projednávání otázek dalšího rozvoje našeho národního hospodářství. Vaše připomínky a iniciativní návrhy byly využity při konečné formulaci návrhu zákona. Vaše náměty a upozornění jsou pro nás velmi cenné a využijeme jich při provádění zákona a při zabezpečování základních cílů a úkolů sedmého pětiletého plánu

Jménem vlády Československé socialistické republiky vás chci ujistit, že vláda při výkonu svých funkcí bude provádět všechna nezbytná opatření a vytvářet potřebné podmínky, aby se zákon úspěšně plnil.

Vláda Československé socialistické republiky učiní vše ke splnění základních cílů a úkolů, které vyplývají z generální linie výstavby rozvinuté socialistické společnosti a ze závěrů XVI. sjezdu Komunistické strany Československa v oblasti hospodářského a sociálního rozvoje v zájmu šťastného života lidu naší krásné socialistické vlasti.

Jménem vlády Československé socialistické republiky doporučuji Federálnímu shromáždění, aby schválilo předložený návrh zákona o sedmém pětiletém plánu.

Děkuji vám za pozornost.

Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu Potáčovi. Prosím, aby se slova ujala předsedkyně výboru pro plán a rozpočet Sněmovny národů poslankyně Vojteková, kterou výbory Sněmovny národů pověřily úkolem společné zpravodajky.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP