Sněmovna lidu
na své 5. schůzi dne 8. října 1985
po projednání zprávy ministra dopravy ČSSR
Vladimíra Blažka
I. konstatuje, že
za hlavní úkol dopravní
soustavy určil XVI. sjezd KSČ včasné,
plynulé, kvalitní a efektivní zajišťování
přepravních potřeb národního
hospodářství a obyvatelstva; stanovil zejména
snížit přepravní náročnost
společenské produkce, rozvíjet progresívní
přepravní systémy a přednostně
železniční dopravu, zlepšovat kvalitu
osobní dopravy a úroveň poskytovaných
služeb.
Díky úsilí a
obětavosti pracovníků dopravy bylo za trvalé
péče stranických, odborových a mládežnických
organizací dosaženo pozitivních výsledků
při zabezpečování výše
uvedených úkolů. Přepravní
potřeby národního hospodářství
a obyvatelstva jsou v zásadě zabezpečovány.
Byl otevřen nový přechod do SSSR, jsou plněny
úkoly elektrifikace železnice, automatizace třídicích
prací a zavádění autobloku. Dělba
přepravní práce se postupně přesouvá
na obory dopravy energeticky méně náročné.
Úspěšně pokračuje výstavba
metra v Praze. Stanovený úkol snížení
přepravní náročnosti o 5 % je plněn
a očekává se jeho překročení.
Kromě těchto a dalších
pozitivních výsledků přetrvávají
v dopravní soustavě nedostatky, týkající
se hlavně dopravního procesu. Jde zejména
o rychlost, včasnost a spolehlivost, snižování
nehodovosti, protisměrných přeprav i kultury
cestování. Přepravní náročnost
je i přes dosažené výsledky stále
vysoká. Pro její snižování není
zatím vytvořen komplexní systém v
plánování a vyhodnocování.
Stále je třeba mít na zřeteli, že
snižování přepravní náročnosti
je věcí především přepravců
a racionalizace dodavatelsko-odběratelských vztahů.
Rozvoj progresívních
přepravních systémů, zejména
kontejnerové dopravy a paletizace se nedaří
zajišťovat v souladu s plánem ani se státním
cílovým programem č. 13. Značné
rezervy existují v koordinaci a řízení
dopravy i ve vyšším využívání
vlastní výzkumně vývojové základny.
Hmotná zainteresovanost v
dopravě je správně orientována na
prosazování principů zásluhovosti
v odměňování; dosavadní výsledky
jsou však rozdílné.
Systematická pozornost je
věnována bezpečnosti a ochraně zdraví
při práci. Soustavně se zlepšuje kvalifikační
struktura kádrů v dopravě, v dopravním
školství se uplatňuje obsahová přestavba
a modernizace výuky v zaměření na
progresívní techniku a technologii.
Pro další rozvoj naší
dopravní soustavy
Sněmovna lidu
II. doporučuje
a) vládě ČSSR
- věnovat i nadále
soustavnou pozornost koordinovanému rozvoji dopravní
soustavy ČSSR; zejména zabezpečit, aby se
na vytváření a realizaci jednotné
státní dopravní politiky a na rozdělení
přepravní práce mezi jednotlivé obory
dopravy i na koncepci jejich rozvoje účinněji
a ve vzájemné součinnosti podílely
ústřední orgány státní
správy federace i republik,
- zabývat se problematikou
snižování přepravní náročnosti
národního hospodářství a uložit
Státní plánovací komisi péči
o její vyhodnocování,
- již ve státním
plánu zajišťovat rozvoj energeticky méně
náročných oborů dopravy, tj. dopravy
železniční a vodní. Prodlužovat
splavnost vodních toků dále do vnitrozemí
a uskutečňovat širší zapojení
čs. vodní dopravy do vodních cest Evropy.
V plánu výhledově zabezpečit výstavbu
přístavů v závodech,
- formou státního cílového
programu rychleji zavádět progresívní
přepravní systémy včetně potřebné
materiálně technické základny,
- při výstavbě
dálnic, železničních tratí a
jejich elektrifikaci a při výstavbě vodních
cest uplatňovat plánování na období
15 - 20 let,
- dořešit otázku
komplexního budování dálnic včetně
navazujících komunikací a obslužných
zařízení podle potřeb přímého
investora i příslušných územních
a resortních orgánů a zabezpečit je
z jednoho plánovacího místa;
b) ministerstvu dopravy ČSSR
ve spolupráci s krajskými národními
výbory, Národním výborem hlavního
města ČSSR Prahy a Národním výborem
hlavního města SSR Bratislavy
- důsledně zabezpečovat
plněni úkolů vyplývajících
pro dopravu ze Základních směrů hospodářského
a sociálního rozvoje ČSSR, zvyšovat
účinnost práce řídících
pracovníků v dopravě, mobilizovat všechny
síly a prostředky v souladu se závěry
15. zasedání ústředního výboru
KSČ, zdokonalovat koordinaci a kooperaci jednotlivých
odvětví dopravy, aby bylo dosahováno vyšší
efektivnosti práce,
- cílevědomě
uskutečňovat stanovenou koncepci dopravní
soustavy, prostředky a zdroje pro její rozvoj účelně
a hospodárně využívat na prioritní
dopravní investiční záměry
a na uplatňování a urychlování
vědeckotechnického rozvoje,
- vést vedoucí pracovníky
dopravy k iniciativnějšímu využívání
vlastních možností k odstranění
nepořádku na nádražích, osvětlení
nástupišť, pořádku u příjezdu
do stanic, zařízení čekáren
a nástupišť, jakož i ke zlepšení
informovanosti cestujících. Za tím účelem
prohlubovat spolupráci s národními výhory
a společenskými organizacemi Národní
fronty,
- vytvářet podmínky
pro další účinné zvyšování
kultury cestování a úrovně poskytovaných
služeb,
- dále zlepšovat péči
o pracující v dopravě, zejména důsledným
plněním plánů kádrového,
personálního a sociálního rozvoje,
- dobudovat sbory ozbrojené
ochrany v dopravě, neustále zkvalitňovat
jejich činnost a zlepšovat podmínky pro jejich
práci,
- důsledně orientovat
hmotnou zainteresovanost v dopravě na prosazování
principů zásluhovosti v odměňování,
- omezit podávání alkoholických nápojů
v jídelních vozech, v nádražních
restauracích a bufetech;
c) dodavatelským resortům
a přepravcům
- kvalitním a včasným
plněním dodávek dopravních, přepravních
a manipulačních prostředků, strojů,
zařízení a náhradních dílů
v požadovaných parametrech v potřebném
sortimentu, i služeb pro dopravu vytvářet nezbytné
podmínky pro její další rozvoj a modernizaci,
pro zvyšování bezpečnosti, pohotovosti,
spolehlivosti, hospodárnosti a produktivity práce.
Iniciativně přicházet s nabídkami
nových progresívních dopravních prostředků,
strojů a zařízení pro zvyšování
bezpečnosti a spolehlivosti dopravy a její zrychlování,
- lepší organizací
a plánováním celého přepravního
procesu snižovat přepravní náročnost
a důsledně ji vyhodnocovat;
III. vyzývá
společenské organizace
Národní fronty, cestující veřejnost
a ostatní občany, aby ukázněností,
pochopením a pomocí přispívali ke
zvyšování bezpečnosti a kulturnosti
přepravy a k ochraně socialistického vlastnictví;
IV. doporučuje výborům
Sněmovny lidu
- kontrolovat, jak ministerstvo dopravy
ČSSR a další resorty plní úkoly
vyplývající ze sjezdů Komunistické
strany Československa, pětiletých plánů
a z usnesení Sněmovny lidu,
- v legislativní činnosti
dbát, aby zákony a jiné právní
předpisy z oblasti dopravy odpovídaly potřebám
jejího dalšího rozvoje a byly v souladu s celospolečenskými
zájmy;
V. ukládá poslancům
Sněmovny lidu
ve svých volebních
obvodech věnovat trvalou pozornost realizaci úkolů
a cílů československé dopravní
soustavy.