Ministr ČSSR pro technický a investiční
rozvoj L. Šupka: Soudruhu předsedo, soudružky
a soudruzi poslanci, dovolte mi ještě krátkou
doplňující poznámku ke kritickým
připomínkám poslance Protivy, na které
zde odpověděl soudruh ministr Kubát. Dělám
to proto, že se považuji za spoluodpovědného
za takový stav.
Soudruh poslanec Protiva má pravdu, že s určitým
zpožděním vytváříme nezbytné
předpoklady v materiálně technické
základně pro úsporu paliv a energie v komunální
bytové sféře v tom rozsahu, jak jsme původně
stanovili plánem na pětiletku. Není to proto,
že by příslušní soudruzi ministři
něco zanedbali - já jim nechci dělat advokáta
- ale my všichni dobře víme, z jakých
velmi závažných důvodů jsme byli
nuceni podstatně korigovat své původní
představy o možnostech zahajování nových
investic v této pětiletce, a to zejména v
její první polovině, takže jsme byli
nuceni posunout také některé investiční
akce, které u soudruha ministra Kubáta i v dalších
resortech mají zabezpečit právě tuto
materiálně technickou základnu, o které
byla řeč.
Pokud jde o otázku poslance Protivy, která byla
adresována mně - "jaké jsou již
uplatňovány a v jakém rozsahu nové
technologie ve stavebnictví, které mají odstranit
dosavadní značné ztráty energie zejména
v hromadné bytové výstavbě",
chtěl bych podat tuto informaci:
V souvislosti s racionalizačními opatřeními
ve spotřebě paliv a energie přirozeně
věnujeme pozornost i snižování energetické
náročnosti obytných souborů. Jednou
z možností, a to patrně rozhodující,
kterou zajišťujeme, je zlepšení izolačních
vlastností stavebních konstrukcí a budov.
Touto záležitostí se jmenovitě zabývala
vláda ČSSR již v roce 1978 a od té doby
několikrát. Předsednictvo vlády rozhodlo
svým usnesením z roku 1978 o úpravě
a zpřísnění tehdy platné státní
normy, nazvané "Tepelně technické vlastnosti
stavebních konstrukcí a budov, která platí
nikoliv pouze pro bytové objekty, ale také jiné
stavební objekty.
Pokud jde o byty, jako základní ukazatel, bylo stanoveno
snížení spotřeby energie pro vytápění
bytových domů z dosud obvyklých až 12
MWh za rok na byt na 9,3 MWh za rok na byt. V souladu s tímto
základním ukazatelem byl zvýšen nejmenší
dovolený tepelný odpor vnějších
stěnových konstrukcí o více než
70 % původní hodnoty.
Účinnost těchto zpřísněných
ukazatelů byla nutně s přihlédnutím
k vytvoření nezbytných předpokladů
v materiálně výrobní základně
ve stavebnictví, v projekci a stavební výrobě
stanovena až dnem 1. ledna 1984, ovšem pro objekty,
které po tomto termínu budou přejímány
do užívání, budou kolaudovány.
Tím byl k přípravě a realizaci opatření
pro zabezpečení plného uplatnění
zpřísněné normy vytvořen dostatečný
časový předpoklad.
Mohu říci, že v současné době
už výroba obvodových dílců pro
bytovou a občanskou výstavbu s požadovanými
tepelně izolačními vlastnostmi je zajišťována
resorty stavebnictví České socialistické
republiky i Slovenské socialistické republiky. Mohl
bych vám podat výčet podle jednotlivých
paneláren, ale myslím, že bych tím zdržoval
jednání Sněmovny lidu.
Této záležitosti věnuje nezbytnou pozornost
také vláda ČSR a vláda SSR. Tím
ovšem nechci tvrdit, že jde všechno hladce. Do
nabytí účinnosti ustanovení o přejímání
objektů podle nové normy zbývá ještě
1 1/2 roku. Je možno si klást otázku, zda je
času mnoho nebo málo. Je to v každém
případě času dostatek na nápravu
nedostatků a skluzů, ke kterým během
přípravy na přechod k nové přísné
normě došlo. Nikdo ale zřejmě nemůže
počítat s tím, že by vláda ČSSR
měla možnost nebo byla ochotna povolit jakékoliv
výjimky z platnosti nové normy.
Protože okna a dveře jsou příčinou
asi 50 % ztrát tepla v obvodovém plášti
objektu, zahajuje VHJ Dřevařský průmysl
výrobu zdokonaleného typu oken s dvojitým
zasklením, se zlepšeným těsněním
a kováním. Jejich výroba bude nabíhat
tak, aby všechny stavby, přejímané do
provozu po 1. lednu 1984, měly okna tohoto zdokonaleného
typu. Je třeba říci, že pokud jde o
okna, problém tím neřešíme tak
zásadně, jak se to v současné době
v Československu považuje za nezbytné. Proto
výzkum jak u nás, tak ve světě, na
této záležitosti pracuje dále. Bylo
by však nesprávné, kdybych sliboval to, co
zatím není ve výzkumu vyřešeno.
Děkuji za pozornost.
Předseda SL V. David: Děkuji soudruhu ministrovi
Šupkovi za odpověď. Ptám se poslance Protivy,
zda souhlasí s odpovědí.
(Poslanec Protiva souhlasí.)
Nyní dávám slovo ministru hutnictví
a těžkého strojírenství ČSSR
s. Saulovi, aby odpověděl na otázku poslance
Komárka.
Ministr hutnictví a těžkého strojírenství
ČSSR E. Saul: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci, na mne byla vznesena otázka, jak konkrétně
v našich podmínkách jsou využívány
prvky automatizace, regulace a měření při
našich investičních celcích. V průběhu
jednání, jak jsem ho sledoval, přednesli
poslanci celou řadu dalších problémů,
které bezprostředně souvisejí s mým
resortem a které musíme řešit. Nechci
k nim dnes zaujímat stanovisko, protože k tomu bude
mít slovo místopředseda vlády, ale
chtěl bych říci svůj názor
obecně.
Dnes jsme svědky na tomto zasedání toho,
co mohla způsobit a způsobila koncepce, kdy si někteří
lidé představovali, že další vývoj
v naší republice půjde takovou cestou, že
budeme nakupovat jen ušlechtilá paliva. Přitom
nedomysleli, že ušlechtilá paliva v naší
zemi nemáme a musíme je dovážet ze Sovětského
svazu nebo z kapitalistických států za tvrdé
valuty.
Za krátkou dobu, co jsem v resortu, je velký rozdíl
vyrábět kotle na plyn a vyrábět kotle
na méně hodnotné uhlí. Mluvíme
o méně hodnotném uhlí o výhřevnosti
2400 cal, ale víme, že někde zápasíme
také s uhlím o výhřevnosti 2000 cal.
Takové dva kotle na stejný tepelný výkon
znamenají, když pracujeme na bázi takovéhoto
paliva, že to musí být sklad uhlí, zauhlovací
zařízení, koneckonců musí být
i speciálně upraven spalovací prostor, a
zpracování a odvoz škváry. Otevřeně
vám říkám, že o desítky
procent roste technologické zařízení
pro takovéto kotle.
Myslím, ze je zcela správné, že dnes
celá Sněmovna lidu byla seznámena s problematikou
teplárenství, naší energetiky. Skutečně
předkládáme této zemi, tomuto národu,
Sněmovně lidu koncepci, že musíme jít
především na vlastní surovinovou základnu,
na uhlí, které máme a urychlit a maximum
udělat pro rozvoj jaderných elektráren. To
je jediná cesta. Spoléhat na své síly,
na to, co máme doma, umět to správně
využít. To jsem chtěl říci úvodem
dnešnímu jednání.
Pokud byla položena otázka, jak je uplatňována
a užívána regulační a měřicí
technika v organizacích našeho resortu a jak působí
na racionalizaci spotřeby paliv a energie, chtěl
bych říci, že nejde jen o prvky měřicí
a regulační techniky, ale také o to, aby
strojaři vyvinuli takové strojní agregáty,
které budou plně adaptabilní na poslední
poznatky elektroniky, měřicí a regulační
techniky. Proces je to širší.
My se k tomuto úkolu hlásíme. Úkol
zasahuje do všech oblastí naší činnosti
a mohu otevřeně říci, že hledáme
všude zdroje, kde můžeme uplatnit tuto techniku
a pomoci jí na svět. Tato technika má nejen
velký přínos v úsporách paliv
a energií, ale také - protože jsme resortem,
který má velký podíl na tomto zařízení
na vývoz - máme velmi dobré zkušenosti
v obchodně politické strategii, když vybavíme
investiční celky touto technikou, podstatně
lépe zhodnotíme zařízení, která
našim zákazníkům dodáváme.
Takže jdeme dále. Máme dnes situaci, že
tuto regulaci plně uplatňujeme: v oblasti automatické
regulace, vysokopecních provozů, automatizace válcoven,
elektrárenských bloků, zařízení
pro chemický a papírenský průmysl,
v neposlední řadě i číslicově
řízených strojích, sledování
strojů pro povrchovou těžbu atd. Tam všude
jsou elektrické pohony, tam všude se spotřebovává
energie. Tyto prvky jsou zaměřeny především
na optimalizaci provozu tepláren a kotelen s maximálním
vyloučením subjektů, aby to byly systémy
samoregulující se. Dále regulace spalovacího
procesu vysokých pecí, jejich automatizace a optimalizace
ve spojení se samočinnými počítači.
Regulace vytápění objektů podle venkovní
teploty a registrace a vyhodnocování údajů
při elektrolýze hliníku, optimální
řízení kotlů v hutnictví železa
a oceli, optimalizace výroby surového železa
atd. V mém resortu se výrobou a aplikacemi automatizačních
prvků zabývá hlavně VHJ ČKD,
zejména závod Polovodiče, který kromě
zabezpečování polovodičových
součástek, zejména tyristorů, zajišťuje
dnes komplexní výrobu automatizace pro některé
naše investiční celky. Jejich důsledné
využívání při přenosu
elektrické energie a regulaci přináší
značný efekt jak v úsporách elektrické
energie, tak ve zvýšené produktivitě
a ve spolehlivosti zařízení. Prosazujeme
uplatnění této automatizace přes úspory
u našich spotřebičů při provozním
nasazení. Chtěl bych uvést, že dnes
máme a dodáváme tyristorovou regulaci tramvají,
elektrických lokomotiv, svářecích
zařízení, a další úspory
přinášejí další investiční
celky. U již vzpomenutých zařízení,
zejména při nasazení do dopravy, se pohybuje
úspora elektrické energie v rozsahu od 12 do 30
%.
Chtěl bych vás, soudružky a soudruzi, ujistit,
že jsme si v resortu plně vědomi významu
právě této techniky pro další
intenzifikační rozvoj jednak našeho odvětví,
které vyrábí finalizující výrobky,
a jednak také pro celý rozvoj národního
hospodářství, aby efektivněji pracovalo
a využívalo těch zdrojů, které
má.
Předseda SL V. David: Děkuji soudruhu ministru
Saulovi za odpověď. Ptám se poslance Komárka,
zda souhlasí s odpovědí.
(Poslanec Komárek souhlasí.)
Soudružky a soudruzi, o slovo se přihlásil
místopředseda vlády ČSSR s. Gerle.
Místopředseda vlády ČSSR L. Gerle:
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
vážený soudruhu předsedo, dnešní
tvůrčí jednání Sněmovny
lidu potvrdilo složitost úkolů k zajištění
palivoenergetických zdrojů a zdůraznilo jako
rozhodující východisko jejich hospodárné
využívání. Při řešení
palivoenergetické situace a zajištění
zdrojové základny jsme v uplynulém roce vycházeli
z programového prohlášení vlády,
předneseného s. Štrougalem 30. června
loňského roku ve Federálním shromáždění.
V tomto prohlášení byla zdůrazněna
orientace na rozvoj vlastních zdrojů, zejména
těžbu uhlí, výstavbu jaderných
elektráren a na podstatně lepší zhodnocování
všech druhů paliv a energií. V únoru
letošního roku byl přijat Soubor opatření
k dalšímu prohloubení sociální
péče, životních a pracovních
podmínek v hornictví, následně pak
opatření k prohloubení zdravotní péče.
Projednán byl rozvoj OKR a v závěru roku
ještě vláda bude posuzovat zabezpečení
výrobních úkolů Severočeských
hnědouhelných dolů, rozvoj jaderné
energetiky v 7. a 8. pětiletce. Zhodnoceno bude rovněž
všechno to, co je uloženo těžkému
strojírenství a všem dodavatelům Severočeského
hnědouhelného revíru pro zajištění
těžby uhlí. Přes určitá
zlepšení na nich, na dodavatelích - VHJ Vítkovice,
závody silnoproudé elektrotechniky, gumárenských
závodech v Púchově a dalších
- leží dále zodpovědnost za zlepšení
současného stavu, zvláště nezbytné
zvýšení výkonnosti a spolehlivosti dobývací
techniky. Realizačními opatřeními,
která byla přijata v loňském roce
a zahrnuta do prováděcího plánu letošního
roku, se daří zajistit velmi podstatné snížení
spotřeby pohonných hmot i topných olejů.
Za významný úspěch můžeme
považovat to, že jsme docílili meziroční
snížení spotřeby ropy a jejích
produktů ve všech odvětvích národního
hospodářství o více než 10 %.
Neplnění plánu těžby uhlí
a chybějící elektrickou energii v letošním
roce jsme v celém rozsahu přenesli do ústředně
řízeného průmyslu. Dodávky
uhlí pro obyvatelstvo jsou zajišťovány
ve stanoveném rozsahu. Plně je pokrývána
i zvýšená spotřeba elektřiny
a topných plynů v domácnostech. Zvyšujeme
v současné době již po druhé
zdroje paliv a energie pro odvětví výživy
tak, aby letošní úroda - zvláště
dobrá úroda zeleniny a ovoce - mohla být
včas a dobře zpracována.
Ze všech rozborů a hodnocení, která
byla provedena před sestavením 7. pětiletky
i pro dnešní schůzi Sněmovny lidu, vyplývá,
jak technicky obtížné a ekonomicky nesprávné
by bylo hledání východiska jen na straně
zdrojů. Srovnání investiční
náročnosti, úspor energie nebo paliv a nákladů
na jejich pořízení to zvláště
výrazně potvrzuje. Proto i nedávné
jednání - naposledy v pátek minulý
týden - v předsednictvu ÚV KSČ a vlády
znovu zdůraznilo úkol dopracování
všech technických a ekonomických opatření
ke zvýšení přínosu racionalizačního
programu. Dnešní poslanecká rozprava, kritická
a námětově zaměřená
vystoupení, tento základní záměr
plně potvrdila. Rozhodujícím krokem je, abychom
prostřednictvím plánu, ekonomickým
tlakem všechna známá technická a organizační
opatření co nejrychleji dovedli do praxe. Státní
program racionalizace spotřeby a využití paliv
a energie musí mít svou konkrétní
podobu na dílnách, v provozech, v závodech
a podnicích, družstvech i v národních
výborech. Odhalování a rychlé využívání
rezerv ve všech oblastech užití paliv a energie
přerůstá ve společensky mimořádně
závažný úkol.
Stále ještě mnohde přežívá
nesprávná praxe pouhého nediferencovaného
stanovení úkolů při tzv. rozpisu plánu
na základě dosažené skutečnosti.
Není to spíše brzdou než pobídkou
k uvolňování rezerv a nevyužitých
zdrojů? S tímto nešvarem se musí vyrovnat
zejména generální ředitelství
a vedení podniků je nesprávné - a
celý záměr zlehčuje i to, když
vládou stanovený úkol se v nepropracované
podobě, stereotypně, ve stejné míře,
stejné podobě jak je zveřejňují
vládní usnesení, dostává až
na dílny nebo do družstev.
Splnění programu racionalizace spotřeby paliv
a energie je proces nesporně velice složitý.
Zahrnuje využití poznatků vědy a techniky,
vyžaduje účinnou ekonomickou stimulaci, finanční
a materiálové zdroje a především
plnou angažovanost lidí. V těchto týdnech
vrcholí práce na hospodářském
plánu roku 1983. K jeho stěžejním záměrům,
kromě vnějších ekonomických vztahů,
patří palivoenergetická bilance. Její
vyřešení spolu s ostatními částmi
plánu rozhodne o další dynamice rozvoje národního
hospodářství.
Na straně zdrojů jde především
o vyšší těžbu uhlí a uvedení
do zkušebního provozu dalšího 440 megawattového
bloku v Jaslovských Bohunicích. Ve spotřebě
pak musíme snížit energetickou náročnost
zejména výroby. Racionalizační program
- teď už ale v podobě realizačního
plánu - musíme dále propracovat alespoň
o půl miliónu tun měrného paliva.