ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1985

IV. volební období

118

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

ze dne ..................... 1985

o rozpočtovém určení výnosu daně ze mzdy odvedené některými socialistickými organizacemi a o její správě

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

§ 1

(1) Výnos daně ze mzdy odváděné krajskými národními výbory a jimi řízenými a spravovanými organizacemi je příjmem rozpočtu těchto národních výborů.

(2) Výnos daně ze mzdy odváděné

a) okresními národními výbory a místními národními výbory a jimi řízenými a spravovanými organizacemi,

b) výrobními družstvy, spotřebními družstvy a bytovými družstvy,

c) státními statky a dalšími státními hospodářskými organizacemi zemědělské výroby a zemědělských služeb, s výjimkou státních hospodářských organizací vojenských lesů a statků,

je příjmem rozpočtu okresního národního výboru, v jehož územním obvodu je plátcova pokladna. [§ 15 odst. 1 zákona č. 76/1952 Sb., o dani ze mzdy, a § 12 odst. 2 vyhl. federálního ministerstva financí, ministerstva financí České socialistické republiky a ministerstva financí Slovenské socialistické republiky č. 16/1976 Sb., kterou se provádí zákon o dani ze mzdy.]

§ 2

Správu daně ze mzdy odváděné do rozpočtů národních výborů podle § 1 vykonávají finanční správy.

§ 3

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1986.

 

Důvodová zpráva

k návrhu zákona o rozpočtovém určení výnosu daně ze mzdy odváděné některými socialistickými organizacemi a o její správě

I. Všeobecná část

XVI. sjezd KSČ a zejména 6. zasedání ÚV KSČ zdůraznilo odpovědnost národních výborů za komplexní ekonomický a sociální rozvoj jimi řízených územních celků. Vzhledem k tomu, že stále roste rozsah úkolů, které národní výbory v současné době plní, je nutno věnovat zvýšenou pozornost i jejich rozpočtům. Odpovědnost za rozvoj územních celků řízených jednotlivými národními výbory a rostoucí význam hospodaření národních výborů v rámci celého národního hospodářství vyžaduje zejména posílení příjmové stránky jejich rozpočtů. Zkušenosti z dosavadního vývoje ukazují, že vlastní plánované příjmy národních výborů se podílejí na celkových příjmech rozpočtů národních výborů v průměru 35% a že převahu mají centralizované zdroje.

K posílení příjmové základny národních výborů se proto navrhuje převést ze státního rozpočtu České socialistické republiky do rozpočtů národních výborů výnos daně ze mzdy od všech organizací řízených a spravovaných národními výbory (jakož i od národních výbory samotných), bez ohledu na to, zda jde o organizace hospodářské, rozpočtové nebo příspěvkové, dále od výrobních, spotřebních a bytových družstev a státních hospodářských organizací v zemědělství.

Tím bude dosaženo toho, že počínaje 8. pětiletkou vzroste příjmová základna národních výborů o významný, rovnoměrně rozložený a stabilní zdroj.

Ve finančním vyjádření to znamená, že v rámci České socialistické republiky půjde o posílení rozpočtů národních výborů v celkové částce, která v úrovni roku 1984 představuje 8,8 mld. Kčs.

Realizace tohoto záměru na úseku daně ze mzdy vyžaduje novou právní úpravu rozpočtového určení výnosu té části daně ze mzdy, která bude příjmem rozpočtů národních výborů, a to ve formě zákona České národní rady. Zbývající část daně ze mzdy zůstane podle § 4 zákona č. 60/1971 Sb., (rozpočtová pravidla republiky) příjmem rozpočtu České socialistické republiky.

Z racionálních důvodů, které spočívají zejména v zachování jednotného systému správy daně ze mzdy a jejího statistického vykazování, se navrhuje, aby i tu část daně ze mzdy, jejíž výnos bude příjmem rozpočtů národních výborů, spravovaly i do budoucna finanční správy. Pro organizace se nezmění dosavadní způsob odvodu daně ze mzdy, kterou budou i nadále odvádět finanční správě příslušné podle sídla plátcovy pokladny. Finanční správy budou výnos daně ze mzdy převádět příslušným národním výborům v obvodu své působnosti.

Provádění navrhovaného právního předpisu povede sice k určitému zvýšení administrativní náročnosti, zejména u národních výborů; nevyžádá si však zvýšené nároky na počet pracovních sil.

II. Zvláštní část

K § 1

Toto ustanovení taxativně vymezuje socialistické organizace (národní výbory a jimi řízené a spravované organizace, výrobní, spotřební a bytová družstva a státní hospodářské organizace v zemědělství), které odvádějí výnos daně ze mzdy do rozpočtů národních výborů v zájmu posílení jejich příjmové základny.

K § 2

Správu této daně budou i nadále vykonávat finanční správy bez ohledu na to, zda je výnos daně příjmem rozpočtu České socialistické republiky nebo příjmem rozpočtu národních výborů. Bližší důvody pro tuto úpravu jsou uvedeny ve všeobecné části důvodové zprávy.

K § 3

Účinnost tohoto zákona vychází z potřeby zabezpečit posílení příjmové základny národních výborů od počátku 8. pětiletky. Výnosy daně ze mzdy odvedené finančním správám po 1. lednu 1986 budou rozpočtovým příjmem příslušného národního výboru ve smyslu tohoto zákona.

V Praze dne 17. září 1985

Josef Korčák v. r.

předseda vlády České socialistické republiky

ing. Jaroslav Tlapák v. r.

ministr financí České socialistické republiky


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP