ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1983

IV. volební období

63

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

ze dne ......................... 1983,

kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 129/1975 Sb.,

o působnosti orgánů České socialistické republiky v sociálním zabezpečení

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Čl. I.

Zákon České národní rady č. 129/1975 Sb., o působnosti orgánů České socialistické republiky v sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů (úplné znění č. 32/1983 Sb.), se mění a doplňuje takto:

1. V § 8 odst. 1 písm. a) č. 13 se za slovo "dávkách" vkládají slova "ze zabezpečení v nemoci a".

2. § 9 písm. a) č. 4 zní:

"4. o poskytnutí lázeňské péče pro nepracující důchodce, členy jednotných zemědělských družstev, vědecké pracovníky, umělce a novináře, občany poskytující služby na základě povolení národního výboru, jakož i pro rodinné příslušníky všech těchto osob, s výjimkou nemocí, u nichž lázeňskou péči povolují podle zvláštních předpisů orgány státní zdravotní správy,".

Čl. II.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

K realizaci zásad účinnějšího řízení a pružnějšího zabezpečování placených služeb obsažených v usnesení vlády ČSSR ze dne 4. března 1982 č. 55 schválila vláda ČSSR svým usnesením ze dne 10. března 1983 č. 42 Zásady úpravy sociálního zabezpečení občanů poskytujících služby na základě povolení národního výboru. Uvedené zásady si vyžadují novelizaci právních předpisů o sociálním zabezpečení vydávaných v působnosti federace i republik.

V návaznosti na nezbytné doplnění zmocňovacího ustanovení § 172 zákona č. 121/1975 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů (úplné znění č. 30/1983 Sb.) připravuje federální ministerstvo práce a sociálních věcí novelu vyhlášky federálního ministerstva práce a sociálních věcí č. 128/1975 Sb., kterou se provádí zákon o sociálním zabezpečení. Oproti současnému právnímu stavu půjde o rozšíření rozsahu zabezpečení matky a dítěte a zavedení zabezpečení v nemoci i zabezpečení při vojenském cvičení a dalších druzích služby v ozbrojených silách (s výjimkou základní a náhradní služby) těchto občanů. Dosavadní okruh dávek ze zabezpečení matky a dítěte (podpora při narození dítěte a přídavky na děti) se rozšíří o peněžitou pomoc v mateřství a ze zabezpečení v nemoci se bude poskytovat nemocenské, lázeňská péče a pohřebné.

Působnost orgánů České socialistické republiky v sociálním zabezpečení upravuje zákon České národní rady č. 129/1975 Sb., ve znění pozdějších předpisů (úplné znění č. 32/1983 Sb). Tímto zákonem je vymezena i působnost orgánů národních výborů všech stupňů na jednotlivých úsecích sociálního zabezpečení včetně zabezpečení v nemoci a zabezpečení manky a dítěte vymezeného okruhu pracujících.

Rozšíření sociálního zabezpečení občanů poskytujících služby na základě povolení národního výboru o zabezpečení v nemoci si vyžaduje změnu a doplnění zákona České národní rady, a to určením stupně národního výboru, jemuž bude svěřena pravomoc rozhodovat o těchto dávkách.

Předložený návrh zákona vychází z dosavadního vymezení působnosti, podle něhož rozhodování o dávkách ze zabezpečení matky a dítěte určeného okruhu sociálně zabezpečených pracujících přísluší okresním národním výborům. Doplněním příslušného ustanovení § 8 tohoto zákona se rozšíří působnost okresních národních výborů o rozhodování o nemocenském a pohřebném těchto občanů. Podle navrhovaného doplnění § 9 budou posudkové komise sociálního zabezpečení okresních národních výborů rozhodovat o poskytnutí lázeňské péče těmto občanům.

Rozšíření okruhu dávek ze zabezpečení matky a dítěte občanů poskytujících služby na základě povolení národního výboru o peněžitou pomoc v mateřství si nevyžaduje novelizaci zákona České národní rady, protože rozhodovací pravomoc okresních národních výborů o této dávce vyplývá již z platného znění § 8 odst. 1 písm. a) č. 13.

Nová úprava sociálního zabezpečení se bude vztahovat jen na občany poskytující služby na základě povolení národního výboru, kteří nebudou takto zabezpečeni jiným způsobem (např. jako pracovníci v pracovním poměru, členové JZD, členové výrobních družstev).

Z celostátního hlediska se předpokládá, že na navrhovaném rozšíření okruhu dávek a příznivějších podmínkách pro jejich poskytování se bude podílet zhruba 4 až 5 tisíc takových občanů. Odhaduje se, že v ročním vyjádření se zvýší náklady na zabezpečení v nemoci a zabezpečení matky a dítěte cca o 4 mil. Kčs a náklady na důchodové zabezpečení cca o 1 mil. Kčs. Předpokládá se, že v České socialistické republice půjde zhruba o 3900 takto zabezpečených občanů a zvýšení nákladů v ročním vyjádření nepřevýší v zabezpečení v nemoci a v zabezpečení matky a dítěte částku 2,8 mil. Kčs a v důchodovém zabezpečení 0,7 mil. Kčs. V České socialistické republice se tak zvýší celkové výdaje na sociální zabezpečení zhruba o 3,5 mil. Kčs ročně.

Předpokládá se, že finanční dopad navrhovaných opatření v sociálním zabezpečení bude pokryt zvýšením daňového výnosu vyplývajícího z rozšíření služeb touto formou.

Vzhledem k předpokládanému rozsahu takto zabezpečených občanů a s ohledem na předpokládanou frekvenci jednotlivých dávek, projeví se navrhované úpravy minimálním rozšířením výkonu státní správy okresních národních výborů a nevyžádají si zvýšení počtu pracovníků.

Navrhovaná účinnost tohoto zákona České národní rady navazuje na účinnost předpokládanou při přípravě novely zákona č. 121/1975 Sb., o sociálním zabezpečení, vzhledem k potřebnému časovému souladu obou norem.

V Praze dne 8. června 1983

Josef Korčák v. r.

Emilian Hamerník v. r.

předseda vlády

ministr práce a sociálních věcí

České socialistické republiky

České socialistické republiky



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP