ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1982

IV. volební období

51

Zpráva

předsedy České národní rady

o činnosti předsednictva České národní rady

za dobu od 9. listopadu do 20. prosince 1982

Podle § 60 zákona České národní rady č. 1/1969 Sb., o jednacím řádu České národní rady, ve znění pozdějších předpisů, předkládám České národní radě zprávu o činnosti jejího předsednictva za dobu od poslední schůze České národní rady.

Předsednictvo České národní rady se v době od 9. listopadu do 20. prosince 1982 sešlo ke dvěma schůzím, a to 9. a 30. listopadu.

V oblasti svých ústavních úkolů předsednictvo České národní rady

1. vyhlásilo podle čl. 111 odst. 3 ústavního zákona o československé federaci

zákon České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon o národních výborech a upravuje působnost městských národních výborů na některých úsecích státní správy a

zákon České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady o působnosti orgánů České socialistické republiky v sociálním zabezpečení;

na těchto zákonech se Česká národní rada usnesla 8. listopadu ve své 6. schůzi;

2. podle § 50 odst. 1 zákona České národní rady o volbách do národních výborů v České socialistické republice vyhlásilo doplňovací volbu do Západočeského krajského národního výboru ve volebním obvodu č. 1 v okresu Domažlice a stanovilo den jejího konání.

Ve své řídící a koordinační činnosti předsednictvo České národní rady

- schválilo rozpočet České národní rady na rok 1983,

- vzalo na vědomí zprávu o využití podnětů poslanců z 5. schůze České národní rady; podrobnější informace o využití podnětů je obsažena v příloze k tomuto tisku,

- projednalo a schválilo návrh politickoorganizačního zabezpečení výsledků jednání 6. schůze České národní rady.

V oblasti zákonodárné činnosti předsednictvo České národní rady

- vyslechlo a vzalo na vědomí informaci místopředsedy vlády ČSR RSDr. JUDr. Z. Zusky o legislativních úkolech v působnosti vlády České socialistické republiky do roku 1984 a o legislativních úkolech v působnosti federace, na jejichž přípravě se podílejí ministerstva a ústřední orgány státní správy ČSR, s tím, že ji využije při realizaci pracovního plánu České národní rady v roce 1983 a v roce 1984;

- přikázalo, příp. souhlasilo s rozhodnutími předsedy České národní rady, kterými přikázal

1. Návrhy vlády ČSR

vládní návrh zákona České národní rady o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1983 (tisk 45),

vládní návrh zákona České národní rady o rozpočtovém určení výnosu a správě odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení (tisk 43)

 

- ústavně právnímu výboru ČNR

 

- výboru ČNR pro plán a rozpočet


 

vládní návrh zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 77/1969 Sb., o Státním fondu pro zúrodnění půdy (tisk 44)

 

- ústavně právnímu výboru ČNR

 

- výboru ČNR pro plán a rozpočet

 

- výboru ČNR pro národní výbory a národnosti

 

- výboru ČNR pro zemědělství a výživu


 

k projednání a předložení společných zpráv k těmto vládním návrhům 7. schůzi České národní rady; současně souhlasilo s upuštěním od předložení zásad těchto vládních návrhů zákonů na žádost předsedy vlády České socialistické republiky.

2. Návrhy předložené předsedou Federálního shromáždění

vládní návrh zákona o odvodech do státního rozpočtu (tisk FS 66)

vládní návrh zákona o důchodové dani (tisk FS 67)

vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňují některá ustanovení zákona o hospodářské arbitráži (tisk FS 68)

vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje hospodářský zákoník (tisk FS 69)

 

- všem výborům České národní rady

 

(kromě mandátového a imunitního výboru)


 

vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o dani z příjmu obyvatelstva (tisk FS 72)

 

- ústavně právnímu výboru ČNR

 

- výboru ČNR pro plán a rozpočet

 

- výboru ČNR pro národní výbory a národnosti


 

vládní návrh, kterým se podle čl. 19 odst. 6 b) ústavy Mezinárodní organizace práce předkládá Federálnímu shromáždění Československé socialistické republiky text doporučení č. 162 o starších pracovnících, přijatého na 66. zasedání Mezinárodní konference práce v Ženevě v roce 1980, se stanoviskem vlády Československé socialistické republiky (tisk FS 64)

 

- ústavně právnímu výboru ČNR

 

- zdravotnímu a sociálnímu výboru ČNR


 

vládní návrh, kterým se předkládá Federálnímu shromáždění Československé socialistické republiky k souhlasu Smlouva mezi Československou socialistickou republikou a Spolkovou republikou Německa o zamezení dvojího zdanění v oboru daní z příjmu a z majetku, podepsaná v Praze dne 19. prosince 1980 (tisk FS 77)

 

- ústavně právnímu výboru ČNR

 

- výboru ČNR pro plán a rozpočet.


 

Stanoviska výborů České národní rady k těmto federálním vládním návrhům zaslal předseda České národní rady předsedovi Federálního shromáždění.

Sněmovní tisky všech uvedených republikových i federálních návrhů byly poslancům České národní rady postupně zasílány, případně rozdány při schůzích výborů.

Ve své kontrolní činnosti předsednictvo České národní rady projednalo zprávy výborů České národní rady, a to

- zprávu výboru pro plán a rozpočet o efektivnosti vnějších ekonomických vztahů, vytváření podmínek pro rozvoj výrob významných pro racionální dovozní politiku a zvyšování exportní schopnosti odvětví řízených vládou České socialistické republiky; k jednání byli pozváni místopředseda vlády ČSR ing. S. Rázy ministr financí ČSR ing. J. Tlapák a generální ředitel Hlavního ústavu Státní banky Československé pro ČSR ing. J. Šťastný,

- zprávu výboru pro plán a rozpočet o uplatňování vstřícného plánování, chozrasčotu a efektivnosti ve vynakládání společenských prostředků (se zaměřením na nevýrobní sféru) za účasti místopředsedy vlády ČSR ing. S. Rázla a ministra financí ČSR ing. J. Tlapáka;

- zprávu výboru pro obchod, služby a dopravu o zajištění zásobování národního hospodářství a obyvatelstva palivy a energiemi v zimním období 1982/83; tomuto jednání byli přítomni místopředseda vlády ČSR RSDr. JUDr. Z. Zuska a ministr obchodu ČSR ing. A. Jakubík.

Dále předsednictvo České národní rady vzalo na vědomí písemné informativní zprávy stálé pracovní skupiny předsednictva České národní rady pro mládež, tělesnou výchovu a sport o výsledcích letní aktivity mládeže v roce 1982 a zdravotního a sociálního výboru o účasti občanů na péči o zdraví lidu a na sociální péči, jakož i o otázkách dárcovství krve jako hlavních cílech činnosti Československého Červeného kříže v ČSR.

V oblasti zahraničních styků vzalo předsednictvo České národní rady na vědomí informaci místopředsedy České národní rady Oldřicha Voleníka o přijetí parlamentní delegace Národního shromáždění Irácké republiky, kterou přijal jménem předsedy České národní rady 25. listopadu 1982.

V Praze 20. prosince 1982

prof. ing. Josef Kempný, CSc., v. r.

předseda České národní rady

 

Příloha k tisku č. 51

Zpráva o využití podnětů poslanců z 5. schůze České národní rady

Pro zabezpečení výsledků 5. schůze České národní rady z 28. a 29. června 1982 je třeba využít i podnětů poslanců přednesených v rozpravě při projednávání státního závěrečného účtu České socialistické republiky a závěrečných účtů státních fondů ČSR za rok 1981 a při projednávání zprávy vlády ČSR o plnění úkolů stavebnictví v České socialistické republice.

Většina vybraných rozhodujících podnětů z 5. schůze České národní rady byla realizována. Na základě vystoupení poslanců byla příslušnými resorty přijata taková opatření, která kritizované nedostatky buď odstranila nebo povedou k postupnému zlepšení situace - a v takových případech je třeba jejich účinnost dále dlouhodobě sledovat. Někdy přijaly výkonné orgány potřebná opatření již dříve, nezávisle na vystoupení poslance. V takových případech sdělení o účinnosti těchto opatření přispívají k informovanosti poslanců a jsou velmi důležitá z hlediska jejich politickovýchovného působení ve volebních obvodech.

Situace ve využití podnětů z 5. schůze České národní rady byla v době zpracování zprávy následující:

- Realizaci podnětu posl. J. Šafaříka, aby se zvážila možnost stanovit maximální ceny zemědělských produktů s volnou tvorbou cen od malovýrobců a zabránilo se tak jejich předražování, sledoval výbor ČNR pro plán a rozpočet. Od 16. 8. 1982 byla příslušným výměrem Českého cenového úřadu stanovena nejvýše přípustná cena, která může dosáhnout maximálně maloobchodní ceny zboží I. jakosti zvýšené o 50%.

- Realizaci podnětu posl. J. Vávrů, aby se pře hodnotila výroba, zásoby a prodej tuzemských osobních automobilů a normativů jejich zásob s ohledem na sníženou poptávku, sledoval výbor ČNR pro obchod, služby a dopravu. Začátkem roku 1982 bylo v obchodní síti na skladě 38 000 osobních automobilů. (Normativ 20 - 30 000). Plán dodávek do tržních fondů činil na rok 1982 92 000 osobních automobilů: Během roku došlo ke dvěma snížením plánu dodávek osobních automobilů do tržních fondů schválených vládou ČSSR. V 1. etapě z 92 000 na 84 000 a ve 2. etapě z 84 000 na 66 800 vozů. Rozdíl proti původnímu plánu byl převeden do vývozních fondů. V současné době se prodej osobních automobilů zvýšil na celém území ČSSR - zejména od vyhlášení slevy maloobchodních cen a dalších výhod, jako jsou půjčky apod. Od počátku roku do 30. 9. bylo prodáno celkem 70 539 vozů, tj. o 15 473 méně než v roce 1981. Zásoby na konci září činily 13 735 vozů, což bylo zhruba o 10 000 vozů méně, než ve stejnou dobu loňského roku. Vzhledem k současnému upřesňování koncepce rozvoje oboru osobních automobilů v ČSSR nelze nyní konkrétně reagovat na podnět poslance Vávrů o účelnosti přehodnocení výroby, odbytu a normativů zásob automobilů (jehož výš je odsouhlasena s SBČs), přičemž u odbytu automobilů dochází ke změnám relací mezi dodávkami pro tuzemský trh a vývoz.

- Realizací podnětu posli M. Mrázka, aby úkoly v oblasti řízení zásob byly zahrnuty mezi rozhodující ukazatele pro hodnocení plnění plánu, což mj. znamená sledovat plnění příslušného bodu usnesení vlády ČSR č. 193 z 23. 6. 1982, se zabýval výbor ČNR pro plán a rozpočet na své schůzi za účasti I. náměstka ministra financí ing. A. Stratilka. MF ČSR tento požadavek ve své činnosti uplatňuje, což také potvrdil ministr financí ČSR ing. J. Tlapák v 15. schůzi P ČNR, při projednávání zprávy vlády ČSR o vývoji národního hospodářství v I. pololetí 1982.

V organizacích MP ČSR byla v roce 1982 plánovaná obrátka zásob zahrnuta mezi rozhodující ukazatele pro hodnocení plnění zásob ve smyslu příslušného bodu usnesení vlády ČSR č. 193. Při kontrolách průběhu plnění plánu je v resortu věnována mimořádná pozornost objemu zásob v jednotlivých kategoriích a jsou přijímána operativně příslušná opatření.

- Na podnět posl. A. Kachlíka vypracovat a zajistit alespoň minimální program záchrany vzácných památek v hlavním městě Praze a vytvořit k tomu potřebné finanční, kapacitní a materiálové podmínky reagoval odbor kultury NVP a MV ČSR. V jejich stanoviscích se mimo jiné shodně uvádí, že na základě usnesení vlády ČSR č. 19 ze dne 21. 1. 1981 k návrhu oblastního plánu rozvoje hl. m. Prahy v 7. pětiletce byl podle výsledků jednání s investory a správci jednotlivých objektů zpracován "Program obnovy historických objektů v hl. m. Praze na 7. pětiletku", který byl schválen radou NVP dne 8. 9. 1981. Poté byl projednáván s ministerstvem kultury ČSR a ministerstvem stavebnictví ČSR. Naposledy byl upřesňován v červnu 1982. Upravený návrh tohoto programu je připraven pro jednání komise vlád ČSSR a ČSR pro řešení problémů hl. m. Prahy. Materiál se předkládá teprve nyní vzhledem k tomu, že 7. pětiletý plán byl schválen až v květnu 1982. Ve srovnání s návrhem projednávaným v radě NVP v září 1981 byl pozměněn jak ve své struktuře, tak i ve svém objemu. Byl upraven tak, aby vyjadřoval priority navržených akcí z hlediska jejich rozpracování, tak i z hlediska jejich investorské a projektové přípravy.

V závěru stanoviska MV ČSR se uvádí, že obnova pražských památek se stala nedílnou součástí plánovité výstavby hl. m. Prahy a odpovídá také základním principům realizace dlouhodobého programu výstavby a přestavby hlavního města Prahy, stanoveným v materiálech ke zmíněnému usnesení vlády ČSR č. 19/1981 k oblastnímu plánu rozvoje hlavního města Prahy v 7. pětiletce.

V závěru stanoviska odboru kultury NVP se uvádí, že řešení tohoto úkolu přesahuje možnosti NVP a proto je třeba pomoci příslušných centrálních orgánů, které mají kompetenci rozhodnout o záchraně historického jádra hlavního města a vytvořit finanční, kapacitní a materiálové předpoklady.

Vzhledem ke složitosti celé situace, především z hlediska kapacitního, je třeba počítat s tím, že tento problém bude dále řešen s Českou plánovací komisí, ministerstvem financí ČSR, příp. ministerstvem stavebnictví ČSR; tyto orgány dosud k podnětu posl. A. Kachlíka nezaujaly konkrétní stanovisko.

- K podnětu posl. G. Hambalčíkové, aby se přezkoumala správnost zrušení přirážek k cenám za stavební práce při jejich malém rozsahu a zvážilo přijetí takových opatření, která by zajistila, že podniky místního stavebnictví budou provádět i drobné práce pro občany, sdělilo MV ČSR, že v souvislosti s realizací usn. vlády ČSSR č. 55/1982 a usn. vlády ČSR č. 75/1982 "O zásadách účinnějšího řízení a pružnějšího zabezpečování rozvoje placených služeb" je zavedení přirážek při malém rozsahu stavebních prací znovu navrhováno. Český cenový úřad již zpracoval návrh na obnovení těchto přirážek a v současné době je tento materiál v připomínkovém řízení.

K dalšímu podnětu posl. G. Hambalčíkové, aby byly navrženy jednoduché, účelné, materiálově nenáročné a finančně únosné způsoby oprav panelových objektů, sdělilo MSv ČSR, že s ohledem na stále se nezlepšující situaci v zajišťování údržby a oprav panelových bytových domů přijala ČPK opatření k dopracování hlavních směrů zabezpečování úkolů pro 7. pětiletku. MSv ČSR bude v rámci úkolů RVT zajišťovat nadále zpracovávání vzorových technologických řešení provádění oprav panelových domů. Mezi nejdůležitější patří opravy obvodového pláště, střešních konstrukcí, těsnění spár a další, při kritériích efektivnosti, účelnosti, nenáročnosti na kvalifikaci a dostupnost materiálně technického zabezpečení.

Ve stanovisku MV ČSR se k tomuto podnětu uvádí, že od roku 1971 se ve Výzkumném ústavu pozemních staveb Praha, pracoviště Gottwaldov, řeší a zpracovávají technologické postupy oprav závad panelových domů. V současné době jsou tyto postupy vypracovány pro všechny typy poruch a jsou ověřovány na konkrétních stavbách. Výsledky budou známy po vyhodnocení jednotlivých staveb. Toto pracoviště pořádá od roku 1970 v rámci dalšího zkvalitnění oprav celostátní konference na téma "Údržba, opravy a modernizace bytového a domovního fondu", kde se mj. řeší také problematika oprav panelových domů. Pro investory, projektanty a prováděcí podniky pořádá konzultační a řešitelské dny, na kterých se mj. prověřují konkrétní akce a problematické případy staveb.

- K podnětu posl. F. Skácela vrátit se ve stavebnictví k dřívější praxi předávání tzv. záručních listů kvality při předávání bytů uživatelům sdělilo MSv ČSR, že při zabezpečování jakosti bytové výstavby hodnotí jednak dosavadní způsoby kontroly jakosti, jednak hledá nové a účinnější způsoby k jejímu dalšímu zvyšování. Příkazem ministra stavebnictví ČSR č. 24/1981 byla zavedena experimentálně jednotná metodika hodnocení výrobního provedení objektů KBV nově zahajovaných v roce 1982. V letošním roce bude tímto způsobem hodnoceno 82 objektů bytové výstavby s 2866 bytovými jednotkami. Jedná se o nový způsob hodnocení jakosti, na kterém se podílí již v průběhu výstavby jak dodavatel, tak investor. Tento způsob umožňuje na základě zjištěných nedostatků provádět potřebná opatření a případné závady odstraňovat v průběhu výstavby. Je předpoklad, že po vyhodnocení výsledků za rok 1982 a 1983 bude nová metodika postupně rozšířena od roku 1984 na veškeré objekty KBV. Záruka za kvalitu provedených prací v bytové výstavbě je poskytována zásadně investorům, tj. bytovým družstvům, bytovým správám a individuálním stavebníkům v rozsahu příslušných ustanovení hospodářského zákoníka.

Ve stanovisku MV ČSR se mimo jiné uvádí, že praxe předávání tzv. záručních listů kvality nebyla ve, větší míře rozšířena a aplikována. Ministerstvo stavebnictví ovšem nadále usiluje o zvýšení kvality komplexní bytové výstavby. Jedním z opatření v tomto směru je i od letošního roku zaváděna jednotná metodika hodnocení výrobního provedení jednotlivých objektů. Při její aplikaci je vytypováno 40 položek, jejichž kvalitu investor spolu s dodavatelem kontroluje. Tato aktivní forma kontroly je nejen právem, ale i povinností investora, který spolu s prováděcím závodem vystavuje protokoly o kvalitě provedených prací. Po dokončení stavby se podle výsledků hodnocení jednotlivých etap předává objekt v příslušném stupni jakosti.

- Realizaci podnětu posl. G. Hambalčíkové, aby ve státním plánu byly příslušným orgánům a organizacím stanoveny závazné úkoly v údržbě, opravách a modernizaci bytového fondu, sleduje výbor ČNR pro plán a rozpočet. K tomuto podnětu zatím Česká plánovací komise nezaujala konkrétní stanovisko, bude však ze strany výboru vyžadováno opět při jeho listopadovém jednání o návrhu plánu a rozpočtu na rok 1983.

- Realizaci podnětu posl. M. Svobodové, aby bylo na MZVž ČSR dořešeno čištění odpadních vod z o. p. Škrobárny, Havlíčkův Brod a nepovoleno další prodloužení výjimky, sleduje výbor ČNR pro zemědělství a výživu. Tato otázka je v současné době posuzována a jsou zvažována potřebná opatření a možnosti.

Z tohoto přehledu vyplývá, že přes celkově uspokojivé výsledky v realizaci podnětů poslanců z 5. schůze ČNR je třeba využití některých z nich věnovat i nadále soustavnou pozornost.

Nadále zůstávají otevřené některé podněty dlouhodobého rázu z dřívějších schůzí ČNR, mezi něž patří doporučení poslanců jako např. vyvinout vhodné technologie a zajistit výrobu zařízení pro snížení znečišťování vodních toků, zajistit vhodné mechanismy pro sklizeň pícnin a vyrábět energeticky méně náročné traktory, rozšířit plochy vojtěšky a zajistit dostatek vojtěškového semene, zvýšit podíl silážní kukuřice a zajistit dostatek semen rané hybridní kukuřice, zajistit dostatečné množství vhodných chemických postřiků proti plevelům, chorobám a škůdcům atd.

Výbory České národní rady budou dále sledovat realizaci takových podnětů a budou usilovat ve své kontrolní činnosti, aby byly odstraňovány objektivní i subjektivní příčiny bránící jejich realizaci.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP