ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1982
IV. volební období
45
Vládní návrh
Zákon
České národní rady
ze dne ...................... 1982
o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1983
Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:
§ 1
(1) Celkové příjmy státního rozpočtu České socialistické republiky (dále jen "státní rozpočet republiky") se stanoví částkou |
139 003 010 000 Kčs |
celkové výdaje státního rozpočtu republiky se stanoví částkou |
139 003 010 000 Kčs |
(Příloha č. 1). |
|
(2) Ve státním rozpočtu republiky jsou obsaženy |
|
a) dotace ze státního rozpočtu federace do státního rozpočtu republiky ve výši |
65 973 700 000 Kčs |
b) finanční vztahy k rozpočtům národních výborů, a to: |
|
neúčelové dotace ve výši |
23 887 600 000 Kčs |
účelové subvence ve výši |
19 680 800 000 Kčs |
(Příloha č. 2). |
§ 2
Vláda České socialistické republiky nebo na základě jejího zmocnění ministr financí zajistí vyjádření finančních údajů státního rozpočtu republiky stanovených tímto zákonem v cenách platných k 1. lednu 1983.
§ 3
Vláda České socialistické republiky nebo na základě jejího zmocnění ministr financí může, pokud tím nebude dotčena vyrovnanost státního rozpočtu republiky, promítnout do státního rozpočtu republiky zejména změny státního plánu rozvoje národního hospodářství České socialistické republiky, organizační a cenové změny, změny v souvislosti s úpravami ekonomických nástrojů v zahraničním obchodě a úpravu neúčelových dotaci a účelových subvencí národních výborů, jestliže se změní podmínky, za nichž byly neúčelové dotace a účelové subvence stanoveny.
§ 4
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1983.
Příloha č. 1 k zákonu České národní rady č. ...
Celkový přehled
státního rozpočtu České socialistické republiky
Příjmy |
Kčs (v tisících) |
|
Příjmy ze socialistického hospodářství |
41 330 923 |
|
v tom: z hospodářství |
35 991 983 |
|
z vědy a techniky |
152 900 |
|
z peněžních a technických služeb |
3 630 692 |
|
ze společenských služeb a činností |
1 282 004 |
|
z obrany a bezpečnosti |
273 344 |
|
Daně od obyvatelstva a poplatky |
30 739 000 |
|
Ostatní příjmy |
959 387 |
|
Dotace ze státního rozpočtu federace |
65 973 700 |
|
Úhrn |
139 003 010 |
Výdaje |
Kčs (v tisících) |
|
Výdaje ústředně řízených organizací |
95 434 610 |
|
v tom: na hospodářství |
25 990 947 |
|
na vědu a techniku |
2 060 909 |
|
na peněžní a technické služby |
2 132 008 |
|
na společenské služby a činnosti pro obyvatelstvo |
60 019 280 |
|
na obranu a bezpečnost |
3 766 000 |
|
na správu |
1 465 466 |
|
Neúčelové dotace do rozpočtů národních výborů |
23 887 600 |
|
Účelové subvence do rozpočtů národních výborů |
19 680 800 |
|
Úhrn |
139 003 010 |
Příloha č. 2 k zákonu České národní rady č. ...
Neúčelové dotace a účelové subvence
do rozpočtů národních výborů obsažené ve státním rozpočtu České socialistické republiky
Kraj |
Neúčelové dotace (v tis. Kčs) |
Účelové subvence (v tis. Kčs) |
Národní výbor hl. města Prahy |
5 068 200 |
5 775 200 |
Středočeský |
2 040 600 |
1 282 500 |
Jihočeský |
1 720 900 |
1 121 100 |
Západočeský |
2 272 100 |
1 098 600 |
Severočeský |
3 894 100 |
3 864 500 |
Východočeský |
1 901 500 |
1 381 700 |
Jihomoravský |
2 679 300 |
2 491 300 |
Severomoravský |
4 310 900 |
2 665 900 |
Úhrn |
23 887 600 |
19 680 800 |
Důvodová zpráva
k návrhu zákona České národní rady o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1983
Návrh zákona o státním rozpočtu republiky se opírá o ustanovení článku 11 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění ústavního zákona č. 125/1970 Sb. a je v souladu s ustanovením § 9 zákona České národní rady č. 60/1971 Sb., o pravidlech státního rozpočtu České socialistické republiky a o hospodaření s rozpočtovými prostředky (rozpočtová pravidla republiky).
Předkládaný rozpočtový zákon určuje v podstatě jen číselné objemy státního rozpočtu republiky, protože problematiku rozpočtového procesu a zásady hospodaření s rozpočtovými prostředky vymezuje komplexně zákon o rozpočtových pravidlech republiky, který též stanoví zásady rozpočtového hospodaření národních výborů.
Návrh státního rozpočtu republiky na rok 1983 vychází z dlouhodobých záměrů hospodářské politiky Komunistické strany Československa, schválených XVI. sjezdem, a z úkolů pozdějších zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa. Ve finančních vztazích a proporcích je v souladu s prováděcím státním plánem rozvoje národního hospodářství České socialistické republiky na rok 1983. Předložený návrh státního rozpočtu na rok 1983 je zpracován, rovněž tak jako návrh státního plánu, v cenách roku 1982.
Trvalé napětí mezi zdroji a potřebami a rostoucí náročnost vnějších i vnitřních ekonomických úkolů vyžadují, aby k realizaci státního rozpočtu České socialistické republiky na rok 1983 přistupovaly všechny orgány a organizace s maximální odpovědností a důsledností; předpokladem finanční vyrovnanosti je, že na všech úsecích národního hospodářství budou důsledně uplatňovány zásady přísné hospodárnosti a prohlubování efektivnosti.
K § 2:
V procesu plánovitého vývoje cenového systému budou v roce 1983 provedeny další změny velkoobchodních cen. Doporučuje se proto zmocnit vládu ČSR nebo na základě jejího zmocnění ministra financí k přepočtu státního rozpočtu na nově platné ceny.
K § 3:
Proti roku 1982 nedochází v navrhovaném zmocnění vlády, příp. ministra financí k zásadním změnám.
V důsledku realizace opatření ke zdokonalení soustavy plánovitého řízení zemědělství se vypouští zmocnění ke změnám rozpočtových úkolů a limitů z titulu úprav ekonomických nástrojů v zemědělství.
V Praze dne 17. listopadu 1982
Josef Korčák v. r. |
v z. Antonín Stratílek v. r. |
předseda vlády |
ministr financí |
České socialistické republiky |
České socialistické republiky |