ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1982
IV. volební období
43
Vládní návrh
Zákon
České národní rady
ze dne………1982,
o rozpočtovém určení výnosu a správě odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení
Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:
§ 1
Tento zákon upravuje rozpočtové určení výnosu a správu odvodů, důchodové daně, příspěvku na sociální zabezpečení a pokuty podle zákona o odvodech do státního rozpočtu [Zákon č. …/1982 Sb., o odvodech do státního rozpočtu.] a zákona o důchodové dani, [Zákon č. …/1982 Sb., o důchodové dani.] s výjimkou výnosu odvodů, důchodové daně, příspěvku na sociální zabezpečení a pokuty, který je příjmem státního rozpočtu československé federace.
§ 2
(1) Výnos odvodu ze zisku, odvodu volného zůstatku zisku, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení plyne
a) od organizací se sídlem na území České socialistické republiky řízených ústředními státními orgány do státního rozpočtu České socialistické republiky (dále jen "státní rozpočet republiky"),
b) od organizací řízených národními výbory do rozpočtu národního výboru, který je řídí,
c) od družstevních, společenských a ostatních organizací do rozpočtu okresního národního výboru, v jehož územním obvodu má organizace sídlo.
(2) Výnos dodatkových odvodů, s výjimkou dodatkového odvodu k přerozdělování prostředků, plyne
a) od rozpočtových a příspěvkových organizací do státního rozpočtu republiky,
b) od ostatních organizací do rozpočtu, do kterého od těchto organizací plynou výnosy podle odstavce 1 nebo daň ze zisku podle zákona o zemědělské dani, [Zákon České národní rady č. 129/1974 Sb., o rozpočtovém určení výnosu zemědělské daně a příspěvku na sociální zabezpečení, o jejich správě a o některých změnách zákona č. 143/1961 Sb., o domovní dani,] pokud zvláštní předpisy nestanoví jinak. [např. nařízení vlády České socialistické republiky č. 67/1982 Sb., o postihu za překročení závazných limitů odběru některých druhů ropných výrobků u rozpočtových a příspěvkových organizací a o rozpočtovém určení výnosu dodatkového odvodu za překročení závazných limitů odběru některých druhů ropných výrobků.]
(3) Výnos pokuty uložené poplatníkům podle zákona o důchodové dani [Zákon č. …/1982 Sb., o důchodové dani.] plyne do rozpočtu, do kterého od těchto poplatníků plyne výnos důchodové daně.
§ 3
(1) Správu odvodů, důchodové daně, příspěvku na sociální zabezpečení a pokuty, jejichž výnos plyne do rozpočtů národních výborů, vykonávají okresní národní výbory.
(2) Správu odvodů, důchodové daně, příspěvku na sociální zabezpečení a pokuty, kterým podléhají organizace řízené Národním výborem hlavního města Prahy, vykonává Národní výbor hlavního města Prahy.
(3) Správu důchodové daně a pokuty, kterým podléhají poplatníci se sídlem v cizině, vykonává, je-li zdroj příjmů na území České socialistické republiky, obvodní finanční správa v Praze 1.
Zrušuje se zákon České národní rady č. 117/1971 Sb., o rozpočtovém určení výnosu a správě odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení, ve znění zákona České národní rady č. 89/1977 Sb., o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1978, o správě důchodové daně u některých poplatníků a o promlčecích lhůtách u majetkových a mimořádných dávek, a zákona České národní rady č. 183/1980 Sb., o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1981 a o změně v rozpočtovém určení příspěvku na sociální zabezpečení.
§ 5
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1983.
Důvodová zpráva
A. OBECNÁ ČÁST
I. Současná právní úprava
a) Rozpočtové určení výnosu odvodu ze zisku, odvodu z jmění, odvodu volného zůstatku zisku a příspěvku na sociální zabezpečení upravených zákonem č. 111/1971 Sb., o odvodech do státního rozpočtu a příspěvku na sociální zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, rozpočtové určení výnosu důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení upravených zákonem č. 113/1971 Sb., o důchodové dani a příspěvku na sociální zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, je upraveno v § 1 zákona ČNR č. 117/1971 Sb., o rozpočtovém určení výnosu a správě odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení, ve znění zákonů ČNR č. 89/1977 Sb. a č. 183/1980 Sb.
Změnami původního znění zákona byla postupně především realizována zásada, že výnos příspěvku na sociální zabezpečení plyne do toho rozpočtu, do kterého plyne výnos odvodu ze zisku nebo důchodové daně, a to až na výjimku týkající se organizací bytového družstevnictví. Do změny provedené zákonem ČNR č. 146/1975 Sb. (tato úprava byla pak nahrazena zákonem ČNR č. 183/1980 Sb.) plynul výnos příspěvku na sociální zabezpečení od všech organizací, s výjimkou organizací řízených federálními orgány, do státního rozpočtu republiky.
Pokud jde o zbývající odvody upravené zákonem č. 111/1971 Sb., ve znění pozdějších předpisů, je rozpočtově určení jejich výnosu upraveno:
- v § 14 nařízení vlády ČSSR č. 136/1973 Sb., o státním řízení cen, který upravuje rozpočtové určení výnosu dodatkových odvodů za porušení cenových předpisů, za výrobky s nedostatečnou jakostí nebo výrobky technicky zastaralé a dodatkových odvodů v souvislosti se změnami cen,
- v § 7 nařízení vlády ČSR č. 67/1982 Sb., o postihu za překročení závazných limitů odběru některých druhů ropných výrobků u rozpočtových a příspěvkových organizací a o rozpočtovém určení výnosu dodatkového odvodu za překročení závazných limitů odběru některých druhů ropných výrobků,
- v § 70 odst. 2 nařízení vlády ČSSR č. 161/1980 Sb., o finančním hospodaření výrobních hospodářských jednotek a podniků, v němž je stanoveno, do kterého státního rozpočtu plyne odvod z odpisů.
b) Zákon ČNR č. 117/1971 Sb. dále stanoví, že obvodní finanční správa v Praze 1 je příslušná ke správě důchodové daně, které podléhají poplatníci se sídlem v cizině a obsahuje rovněž zvláštní úpravu příslušnosti ke správě odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení, kterým podléhají organizace řízené Národním výborem hlavního města Prahy (tuto správu vykonává Národní výbor hlavního města Prahy, zatímco v ostatních krajích ČSR vykonávají správu odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení, které jsou příjmem rozpočtů národních výborů, pouze okresní národní výbory). § 2 zákona ČNR č. 117/1971 Sb., v němž je úprava správy obsažena, byl změněn zákonem ČNR č. 89/1977 Sb.; na základě této změny byla s účinností od 1. ledna 1978 převedena správa důchodové daně, které podléhají poplatníci se sídlem v cizině, z Obvodního národního výboru v Praze 1 na obvodní finanční správu v Praze 1.
II. Stručné zhodnocení dosavadní právní úpravy a účel navrhované úpravy.
1. Výnos odvodů, dodatkových odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení (pokud není příjmem státního rozpočtu československé federace) plyne od organizací řízených ústředními orgány ČSR do státního rozpočtu republiky, od organizací řízených národními výbory do rozpočtu řídícího národního výboru a od ostatních organizací do rozpočtu okresního národního výboru, v jehož územním obvodu má organizace sídlo. Tyto základní principy rozpočtového určení výnosu odvodů, dodatkových odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení (upraveného zákony o odvodech do státního rozpočtu a o důchodové dani) se osvědčily a není proto třeba je měnit.
2. Dosavadní právní úprava rozpočtového určení výnosu odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení obsažená v zákoně ČNR č. 117/1971 Sb., ve znění pozdějších předpisů, vychází z dosavadní úpravy odvodů podle zákona č. 111/1971 Sb., ve znění pozdějších předpisů, důchodové daně podle zákona č. 113/1971 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a příspěvku na sociální zabezpečení podle uvedených zákonů.
Vzhledem k tomu, že od 1. ledna 1983 nabudou účinnosti nové zákony o odvodech do státního rozpočtu a o důchodové dani, nebude zákon ČNR č. 117/1971 Sb., ve znění pozdějších předpisů, odpovídat novému právnímu stavu (změní se označení zákonů o odvodech do státního rozpočtu a o důchodové dani, zrušen bude odvod z jmění, dodatkovým odvodům budou podléhat rozpočtové a příspěvkové organizace, které dosud tyto odvody neprováděly). Kromě toho návrh nového zákona o odvodech do státního rozpočtu předpokládá zrušení 14 odst. 1 a 2 nařízení vlády ČSSR č. 136/1973 Sb., který dosud upravuje rozpočtové určení dodatkových odvodů.
Základním účelem navrhované úpravy je tedy uvést právní úpravu rozpočtového určení odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení do souladu s novými zákony o odvodech do státního rozpočtu a o důchodové dani a upravit přitom rovněž rozpočtové určení dodatkových odvodů.
3. Právní úprava, podle niž výnos příspěvku na sociální zabezpečení od organizaci bytového družstevnictví plyne do státního rozpočtu republiky, zatímco důchodová daň od těchto organizací je příjmem rozpočtů národních výborů, není věcně opodstatněna. Navrhuje se proto, aby výnos příspěvku na sociální zabezpečení od uvedených organizací byl příjmem rozpočtů národních výborů (za rok 1981 činil 5488 tis. Kčs).
4. Nedostatkem dosavadní právní úpravy je, že nevymezuje stupeň národního výboru, do jehož rozpočtu plynou odvody a důchodová daň, ani stupeň národního výboru, který vykonává správu odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení. Navrhuje se proto tyto skutečnosti v zákoně upravit, a to při zachování dosavadního stavu.
5. Rozpočtové určení a správu odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení se navrhuje upravit novým zákonem také proto, že zákon ČNR č. 117/1971 Sb., byl již třikrát novelován a jeho další novela by předmětnou právní úpravu značně znepřehlednila.
III. Finanční dosah
V důsledku Změny v rozpočtovém určení výnosu příspěvku na sociální zabezpečení od organizací bytového družstevnictví, který plynul do státního rozpočtu a bude nyní příjmem rozpočtů národních výborů, dojde ke snížení příjmů státního rozpočtu republiky o 5,5 mil. Kčs a ke snížení výdajů státního rozpočtu republiky ve prospěch rozpočtů národních výborů o stejnou částku.
Realizace navrhované právní úpravy nebude mít dopad na plán pracovních sil, ani nebude znamenat zvýšení administrativy.
B. ZVLÁŠTNÍ ČÁST
K § 1
Ustanovení navazuje na Čl. 11 odst. 3 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění ústavního zákona č. 125/1970 Sb., podle něhož příjmy státního rozpočtu federace tvoří (kromě jiného) taxativně určené daně, odvody, podíly na nich a další příjmy stanovené zákonem Federálního shromáždění.
Účelem tohoto ustanovení je vyloučit z navrhované úpravy rozpočtového určení příjmy, které plynou podle zákonů Federálního shromáždění o odvodech do státního rozpočtu a o důchodové dani do státního rozpočtu federace.
K § 2 odst. 1
Ustanovení upravuje rozpočtové určení jednotlivých druhů státních příjmů upravených zákonem o odvodech do státního rozpočtu a zákonem o důchodové dani, s výjimkou dodatkových odvodů, jejichž rozpočtové určení je upraveno v odstavci 2 tohoto zákona a s výjimkou odvodu z odpisů, jehož rozpočtové určení je upraveno zvláštním právní předpisem.
Ostatními organizacemi uvedenými v písm. b) jsou např. Ústředí české advokacie, spolky, církve jako organizace podléhající důchodové dani.
K § 2 odst. 2
K zajištění účinnosti působení dodatkových odvodů se navrhuje, aby tyto odvody plynuly do státního rozpočtu republiky od všech rozpočtových a příspěvkových organizací, tedy i od národních výborů a od organizací, jejichž hospodaření je napojeno na rozpočty národních výborů. Pokud by dodatkové odvody od organizací spravovaných národními výbory plynuly do rozpočtů národních výborů, docházelo by při jejich placení pouze k přesunu příslušné částky v rámci téhož rozpočtu, takže sankční působení dodatkových odvodů by tím bylo oslabováno.
Dodatkový odvod k přerozdělování prostředků je uskutečňován pouze uvnitř VHJ, popř. mezi VHJ a nadřízeným ústředním orgánem a není tedy placen do státního rozpočtu nebo do rozpočtů národních výborů (podrobná úprava této problematiky je obsažena v hlavě 4 nařízení vlády ČSSR č. 161/1980 Sb., o finančním hospodaření výrobních hospodářských jednotek a podniků). Z tohoto důvodu je třeba dodatkový odvod k přerozdělování prostředků z ostatních dodatkových odvodů vyloučit.
K § 2 odst. 3
Pokutou zde uvedenou se rozumí pokuta za nesplnění povinnosti poplatníka přihlásit se k daňové registraci nebo oznámit změnu svého sídla. Tato pokuta bude nově zavedena zákonem o důchodové dani, a proto je třeba upravit i rozpočtové určení jejího výnosu.
K § 3
Toto ustanovení se kromě drobné formulační úpravy promítnuté do odstavce 2 a 3 liší od dosavadní právní úpravy tím, že
- nestanoví příslušnost ke správě odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení, které jsou příjmem státního rozpočtu republiky, neboť tato příslušnost je upravena v zákoně České národní rady č. 33/1970 Sb., o finančních správách,
- vymezuje stupeň národního výboru příslušného ke správě odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení, a to v návaznosti na dosavadní skutečný stav.
Soustředění správy odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení, plynoucích do rozpočtů národních výborů všech stupňů, u okresních národních výborů odpovídá požadavku na řádný výkon správy a její účinné řízení. Správa odvodů a daní placených organizacemi představuje specializovanou, odborně náročnou činnost, jejíž výkon nelze na potřebné úrovni zajistit i u nižších stupňů národních výborů. Navrhovaná úprava zároveň znamená, že metodické řízení správy uvedených příjmů je soustředěno u krajských národních výborů, takže nedochází k oslabování účinnosti tohoto řízení tím, že by se na něm podílely i další stupně národních výborů.
K § 4
Zákonem se zrušují všechny ty právní předpisy, které jsou navrhovanou právní úpravou dotčeny.
K § 5
Účinnost zákona se stanoví shodně s účinností nových zákonů o odvodech do státního rozpočtu a o důchodové dani.
V Praze dne 24. listopadu 1982
Josef Korčák v. r. |
ing. Jaroslav Tlapák v. r. |
předseda vlády |
ministr financí |
České socialistické republiky |
České socialistické republiky |