ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1982

IV. volební období

 

42

Zpráva

předsedy České národní rady

o činnosti předsednictva České národní rady za dobu od 29. června do 8. listopadu 1982

Podle § 60 zákona České národní rady č. 1/1969 Sb., o jednacím řádu České národní rady, ve znění pozdějších předpisů, předkládám České národní radě zprávu o činnosti jejího předsednictva za dobu od poslední schůze České národní rady.

Předsednictvo České národní rady se v době od 29. června do 8. listopadu 1982 sešlo ke třem schůzím, a to 29. června, 14. září a 12. října 1982.

V oblasti svých ústavních úkolů předsednictvo České národní rady 1. podle čl. 104 ústavního zákona o čs. federaci

- prohlásilo jarní zasedání České národní rady za skončené dnem 30. června 1982,

- svolalo Českou národní radu k podzimnímu zasedání dnem 15. září 1982;

2. podle čl. 122 odst. 1 písm. c) ústavního zákona o čs. federaci udělilo na návrh vlády České socialistické republiky Novinářské ceny Jana Švermy v roce 1982

- Jaroslavu Hacmacovi, řediteli krajského studia Čs. rozhlasu v Ústí nad Labem, za vysokou politickou angažovanost, významnou novinářskou a organizátorskou činnost v Čs. rozhlasu,

- Angelu Kostkovi, redaktoru-komentátoru Hlavní redakce mezinárodního života Čs. rozhlasu v Praze, za dlouholetou angažovanou publicistickou činnost a mimořádné pracovní výsledky v Čs. rozhlasu,

- Zdeně Štěpánkové, redaktorce oddělení národohospodářské a sociální politiky Rudého práva, za dlouholetou, politicky angažovanou publicistickou činnost v Rudém právu a

- ing. Martinu Švehlovi, vedoucímu redaktoru ekonomické rubriky Československé televize Praha, za angažovanou publicistickou činnost v ekonomické oblasti.

Předseda České národní rady odevzdal udělené Novinářské ceny jejich nositelům ke Dni tisku, rozhlasu a televize 20. září 1982 za účasti představitelů ústředního výboru Komunistické strany Československa, vlády České socialistické republiky a Národní fronty České socialistické republiky a dalších hostů.

3. podle § 50 odst. 1 zákona České národní rady o volbách do národních výborů v České socialistické republice vyhlásilo doplňovací volby do Severočeského krajského národního výboru ve volebním obvodu č. 95 (okres Louny) a do Severomoravského krajského národního výboru ve volebním obvodu č. 169 v okresu Šumperk a stanovilo dny konání těchto voleb.

Ve své řídící a koordinační činnosti předsednictvo České národní rady

- stanovilo termíny a návrhy pořadů 6. a 7. schůze České národní rady a vzalo na vědomí zprávy výborů ČNR pro národní výbory a národnosti a pro průmysl a stavebnictví a předsedů výborů ČNR pro plán a rozpočet a pro zemědělství a výživu o stavu přípravy jednání,

- souhlasilo s informací o pracovním setkání předsedy a členů předsednictva vlády České socialistické republiky a předsedou a místopředsedy České národní rady, které se uskutečnilo 8. září 1982.

- schválilo pracovní plán České národní rady a jejích orgánů na rok 1983 s výhledem hlavních úkolů na rok 1984,

- schválilo politickoorganizační zabezpečení jednání orgánů České národní rady o plnění programového prohlášení vlády České socialistické republiky,

- delegovalo členy předsednictva České národní rady na plenární zasedání krajských národních výborů a Národního výboru hlavního města Prahy ve III. a IV. čtvrtletí 1982,

- souhlasilo s přikázáním žádosti soudců z povolání o zproštění soudcovské funkce, které předložil ministr spravedlnosti ČSR 3. června a 30. září 1982, ústavně právnímu výboru ČNR k projednání a k předložení příslušných návrhů 5. a 6. schůzi České národní rady,

- souhlasilo s rozhodnutím předsedy České národní rady o úpravě pracovní doby v Kanceláři České národní rady.

V oblasti zákonodárné činnosti předsednictvo České národní rady souhlasilo s rozhodnutími předsedy České národní rady, kterými přikázal k projednání

1. Návrhy vlády ČSR

a) vládní návrh zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon o národních výborech a upravuje působnost městských národních výborů na některých úsecích státní správy (tisk 35) a

b) vládní návrh zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady, o působnosti orgánů České socialistické republiky v sociálním zabezpečení (tisk 36)

- všem výborům České národní rady

(kromě mandátového a imunitního výboru ČNR) a k předložení společných zpráv 6. schůzi České národní rady; vzhledem k tomu, že o obsahu navržených vládních návrhů zákonů byli poslanci České národní rady informováni ve 4. schůzi České národní rady, souhlasilo předsednictvo České národní rady na žádost předsedy vlády České socialistické republiky s upuštěním od předložení zásad uvedených návrhů zákonů.

2. Návrhy předložené předsedou Federálního shromáždění

a) vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje § 105 zákoníku práce (tisk FS 44),

b) vládní návrh zákona o změnách zákona o sociálním zabezpečení a o nemocenském pojištění (tisk FS 43)

- ústavně právnímu výboru ČNR

- zdravotnímu a sociálnímu výboru ČNR

- výboru ČNR pro průmysl a stavebnictví

c) vládní návrh zákona o hlášení a evidenci pobytu občanů (tisk FS 42),

d) vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje občanský zákoník a upravují některé další majetkové vztahy (tisk FS 54),

e) vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o rodině (tisk F5 55)

- všem výborům České národní rady

(kromě mandátového a imunitního výboru ČNR)

f) vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje občanský soudní řád (tisk FS 56)

- ústavně právnímu výboru ČNR

g) vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o státním notářství a o řízení před státním notářstvím (notářský řád) (tisk FS 57)

- ústavně právnímu výboru ČNR

- výboru ČNR pro národní výbory a národnosti

h) vládní návrh zásad zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 135/1961 Sb., o pozemních komunikacích (silniční zákon) (tisk FS 50)

- výboru ČNR pro obchod, služby a dopravu

- výboru ČNR pro národní výbory a národnosti

- ústavně právnímu výboru ČNR

i) vládní návrh zásad zákona o státním dozoru nad jadernou bezpečností jaderných zařízení (tisk FS 51)

- ústavně právnímu výboru ČNR

- výboru ČNR pro průmysl a stavebnictví

- zdravotnímu a sociálnímu výboru ČNR

j) vládní návrhy, kterými se předkládají Federálnímu shromáždění Československé socialistické republiky k souhlasu

- Protokol o dodatku k Úmluvě o mezinárodním civilním letectví (čl. 83 bis/), podepsaný v Montrealu dne 6. října 1980 (tisk FS 45),

- Úmluva o mezinárodní železniční přepravě (COTIF), přijatá v Bernu dne 9. května 1980 (tisk FS 52)

- ústavně právnímu výboru ČNR

- výboru ČNR pro obchod, služby a dopravu

- Mezinárodní úmluva o ochraně rostlin, sjednaná v Římě dne 6. prosince 1951 (tisk FS 58)

- ústavně právnímu výboru ČNR

- výboru ČNR pro zemědělství a výživu

- Smlouva mezi Československou socialistickou republikou a Kyperskou republikou o právní pomoci ve věcech občanských a trestních, podepsaná v Nikosii dne 23. dubna 1982 (tisk FS 49),

- Smlouva mezi Československou socialistickou republikou a Svazem sovětských socialistických republik o právní pomoci a právních vztazích ve věcech občanských, rodinných a trestních, podepsaná v Moskvě dne 12. srpna 1982 (tisk FS 60)

- ústavně právnímu výboru ČNR

Smlouva mezi vládou Československé socialistické republiky a vládou Dánského království o zamezení dvojího zdanění v oboru daní z příjmu a z majetku, podepsaná v Praze dne 5. května 1982 (tisk FS 53),

- Smlouva mezi Československou socialistickou republikou a Socialistickou federativní republikou Jugoslávie o zamezení dvojího zdanění v oboru daní z příjmu a z majetku, podepsaná v Praze dne 2. listopadu 1981 (tisk FS 59)

- ústavně právnímu výboru ČNR

- výboru ČNR pro plán a rozpočet.

Stanoviska výborů České národní rady k federálním vládním návrhům zaslal předseda České národní rady předsedovi Federálního shromáždění.

Předsednictvo České národní rady dále doporučilo ústavně právnímu výboru ČNR, aby se dodatečně, vzhledem k politickému významu, seznámil s v fádním návrhem, kterým se předkládá Federálnímu shromáždění Československé socialistické republiky k souhlasu Úmluva o zákazech nebo omezeních použití určitých konvenčních zbraní, které mohou způsobovat nadměrné utrpení nebo mít nerozlišující účinky, podepsaná v New Yorku dne 10. dubna 1981, a Protokoly I, II a III k Úmluvě připojené (tisk FS 48).

Sněmovní tisky všech uvedených republikových i federálních návrhů byly poslancům České národní rady postupně zasílány.

Ve své kontrolní činnosti předsednictvo České národní rady projednalo a vzalo na vědomí

- zprávu vlády České socialistické republiky o vývoji národního hospodářství v I. pololetí 1982 včetně uvádění plánovaných kapacit do bezporuchového provozu a ústní informace místopředsedy vlády ČSR a předsedy České plánovací komise ing. S. Rázla o přípravě prováděcího státního plánu a ministra financí ČSR ing. J. Tlapáka o přípravě státního rozpočtu České socialistické republiky na rok 1983 ve schůzi 14. září 1982; na základě usnesení předsednictva ČNR, přijatého k uvedené zprávě vlády ČSR, podal v další schůzi předsednictva ČNR 12. října 1982 posl. J. Kotvald v zastoupení předsedy výboru ČNR pro průmysl a stavebnictví zprávu o zajištění plánu roku 1982 a přípravy plánu na rok 1983 v organizacích řízených ministerstvem průmyslu ČSR a ministerstvem stavebnictví ČSR a o zajištění komplexní bytové výstavby v hlavním městě Praze a v Severočeském kraji; místopředsedkyně ČNR a předsedkyně výboru ČSN pro národní výbory a národnosti M. Jarošová podala zprávu o situaci v plnění úkolů stavebních organizací řízených národními výbory v roce 1982 a zabezpečení plynulého plnění plánovaných úkolů v roce 1983 zvláště jejich podílu na modernizaci bytového fondu,

- informace ministra obchodu ČSR ing. A. Jakubíka o situaci na vnitřním trhu a o výhledu jeho zásobování do konce roku 1982 a náměstka ministra zemědělství a výživy ČSR ing. J. Martinka, CSc., o plnění úkolů zemědělskopotravinářského komplexu v roce 1982 a o zabezpečení podzimních prací v zemědělství,

- informaci ministra vnitra ČSR ing. J. Junga o zabezpečení výsledků 6. zasedání ústředního výboru KSČ a 4. schůze České národní rady vládou České socialistické republiky,

- zprávu stálé pracovní skupiny předsednictva ČNR pro životní prostředí o plnění úkolů v oblasti životního prostředí v Severočeském kraji; svým usnesením předsednictvo ČNR uložilo předsedovi této skupiny a předsedům výborů České národní rady projednat plnění úkolů uložených k ochraně životního prostředí v Severočeském kraji podle vládních usnesení uvedených ve zprávě; podle doporučení předsednictva ČNR předseda České národní rady informoval předsedu vlády Československé socialistické republiky a předsedu vlády České socialistické republiky o výsledcích jednání a upozornil je na neplnění některých závažných úkolů uložených usneseními vlády ČSSR i vlády ČSR a zařadil do pracovního plánu předsednictva ČNR na II. čtvrtletí 1983 zprávu vlády ČSR k této problematice,

- zprávu o čerpání rozpočtu České národní rady za I. pololetí 1982,

- zprávu výboru ČNR pro průmysl a stavebnictví o předpokladech dokončení rozhodujících staveb ve vysokém stupni rozestavěnosti a jejich využití v 7. pětiletce; v přijatém usnesení předsednictvo ČNR upozornilo na zjištěné nedostatky a uložilo předsedům výborů České národní rady další úkoly, mj. vést poslance České národní rady, aby ve svých volebních obvodech věnovali ve spolupráci s územními orgány pozornost rozhodujícím stavbám a jejich plánovitému dokončení v souladu s dopisem předsedy České národní rady a jmenovitým seznamem těchto staveb; jednání se zúčastnili ministr stavebnictví ČSR K. Polák a ministr výstavby a techniky ČSR ing. F. Šrámek,

- zprávu zdravotního a sociálního výboru ČNR o ekonomii zdravotní a sociální péče; jednání byli přítomni ministr práce a sociálních věcí ČSR RSDr. E. Hamerník, ministr zdravotnictví ČSR prof. MUDr. J. Prokopec, CSc., a náměstek ministra financí ČSR J. Oršulík,

- zprávu o využití podnětů poslanců ze 4. schůze České národní rady z 27. dubna 1982, v níž byla jako hlavní bod projednána zpráva vlády České socialistické republiky k dalšímu zdokonalení práce národních výborů a jimi řízených organizací v ČSR. Je třeba, aby poslanci při výkonu své funkce dále sledovali účinnost opatření přijatých výkonnou sférou k realizaci konkrétních krátkodobých podnětů a věnovali pozornost podnětům dlouhodobého charakteru, např. souvisejícím s legislativními úpravami. Podrobnější informace o využití podnětů je obsažena v příloze k tomuto tisku.

V oblasti zahraničních styků předsednictvo České národní rady souhlasilo s informací předsedy České národní rady o návštěvě belgické parlamentní delegace v České národní radě, která se uskutečnila 15. července 1982.

O návštěvě delegace České národní rady v Severním Porýní-Vestfálsku ve dnech 23. až 26. září 1982 zaslal předseda České národní rady členům předsednictva České národní rady písemnou zprávu.

V Praze 8. listopadu 1982

prof. ing. Josef Kempný, CSc., v. r.

předseda České národní rady

Příloha k tisku 42

Zpráva o využití podnětů poslanců ze 4. schůze České národní rady

Pro zabezpečení výsledků 4. schůze České národní rady z 27. dubna 1982, která jako hlavní bod pořadu projednala zprávu vlády České socialistické republiky o realizaci opatření k dalšímu zdokonalení práce národních výborů a jimi řízených organizací v České socialistické republice, je třeba využít i podnětů poslanců přednesených v rozpravě.

Podněty ze 4. schůze České národní rady mají zcela konkrétní zaměření a mohou být většinou realizovány v poměrně krátké době, i když to vyžaduje spolupráci dvou nebo i více ústředních orgánů. Podněty směřují ke zlepšení řídící činnosti výkonných orgánů, k odstranění kritizovaných nedostatků a ke zvýšení spokojenosti občanů. V případech, kdy realizace podnětů není možná nebo by nebyla z celospolečenského hlediska správná, je třeba o důvodech poslance informovat, protože to je z hlediska jeho politickovýchovného působení ve volebním obvodu velmi důležité.

Situace ve využití podnětů ze 4. schůze České národní rady byla v době zpracování zprávy následující:

- K podnětu posl. A. Langerové a posl. M. Novotného, aby byl vydán nový typový katalog rodinných domků, který by odpovídal jak revidované ČSN a současným možnostem zajištění jejich výstavby stavebními materiály a prvky, tak požadavkům stavebníků, pokud jde o variabilitu typů v různých podmínkách, sdělilo MVT ČSR, že koncem roku 1981 byly vydány dva svazky revidovaného katalogu rodinných domků, který již odpovídá ČSN 73/05-40. V letošním roce bude vydán další katalog řadových domků pro výstavbu rodinných domků na svažitém terénu. Tyto katalogy distribuuje Drupos Brno. Materiály použité v katalogových řešeních odpovídají celostátní materiálové základně.

MVT ČSR požádalo krajské národní výbory o zpracování krajských variant katalogových řešení pro zabezpečení výstavby ve specifických podmínkách jednotlivých krajů.

- Podnětem posl. M. Cmíralové, aby byla prověřena zabezpečenost hospodářství národních výborů včetně služeb rozepsanými limity pohonných hmot na rok 1982 ve vztahu k úkolům této sféry a současně zhodnocena účinnost zavedení fondových poukázek na naftu, se zabýval výbor ČNR pro plán a rozpočet na své schůzi za účasti zástupců ČPK a MF ČSR. Poslanci byli informováni, že limitování spotřeby pohonných hmot pro rok 1982 bylo nezbytné s ohledem na snížené vstupy pro celou ekonomiku a plánované minimální tempo růstu národního důchodu. Ze strany ČPK byl proveden rozpis na KNV jako celky (s vymezením pro veřejnou hromadnou dopravu) a tyto orgány potom prováděly rozpisy na nižší úrovně řízení. I když se ukázaly problémy v realizaci, přece jen dosavadní celkové výsledky ve vývoji spotřeby pohonných hmot ukazují, že základního cíle bude dosaženo. I zavedené fondové poukázky na naftu sehrály svoji regulující roli v dané etapě, ale zřejmě bude účelné zvážit jejich dosavadní omezenou platnost.

K této problematice se vztahuje i dopis ministra průmyslu ČSR, v němž reaguje na připomínky posl. K. Nádhery, přednesené v 5. schůzi ČNR, k systému fondových a odběrních poukázek na motorovou naftu, který podle jeho informací neumožňuje převádět úspory z I. na II. pololetí 1982. V dopise se mimo jiné uvádí, že zavedení výdeje fondových poukazů sledovala SPK cíl omezit možnost překročení ekvivalentní části ročního limitu v 1. a 2. čtvrtletí roku a zamezit překročení ročního limitu. Platnost fondových poukazů byla prodloužena a přesahuje hranice čtvrtletí; např. na fondové poukazy z 2. čtvrtletí je možno nakupovat odběrní poukázky a odebírat na faktury do 31. 7. t. r. Organizace tím mají možnost převést plánovitě vytvořené úspory do II. pololetí roku teoreticky až do výše čtvrtletního objemu fondového přídělu.

K 30. 6. 1982 končila platnost odběrových poukázek, které slouží pro operativní prodej v průběhu čtvrtletí. V průběhu června však byla možnost nakoupit za fondové poukazy pro 2. čtvrtletí odběrní poukázky s platností od 1. 7., což opět umožňovalo plánovitý přesun limitu do II. pololetí. Nerealizované odběrní poukázky s platností do 30. 6. představují neplánovanou úsporu, organizace je má možnost vrátit do 31. 7. bez finančního postihu, ovšem takto "vyčerpaný" limit se do II. pololetí nepřevádí. Další možnosti plánovitého převodu úspor v organizacích jsou přerozdělení mezi organizacemi fondodržitele, tj. nadřízeného ministerstva nebo jiného ústředního orgánu v rámci jeho celkového limitu pro čtvrtletí, nebo úprava limitu fondodržitele na základě jeho žádosti Státní plánovací komisi, event. Českou plánovací komisí.

Podmínky pro využití úspor v rámci ročního limitu tedy existují, ztráty mohou vzniknout u neplánovaných úspor, které jsou z limitů odčerpávány. Neplánované úspory vyvolávají obtíže ve skladování, kde jsou prostory nedostačující a ovlivňuji negativně i výrobu, protože při neplánovaném růstu zásob dochází i k omezování zpracování ropy a negativním vlivům na zásobování ostatními ropnými výrobky zejména benzínem a topnými oleji.

- K podnětu posl. M. Novotného, aby byla zvážena možnost upustit od řízení o vynětí půdy ze zemědělského půdního fondu u ploch v intravilánu obci, které souvisejí úzce s obytnými domy, sdělilo MV ČSR ve svém stanovisku, že tento námět by sice v jistém smyslu napomohl zjednodušení řídícího procesu na národních výborech, ale z hlediska zpřísněných opatření v oblasti ochrany zemědělského půdního fondu (v současné době jde zejména o usnesení vlády ČSSR č. 292/1981 a ČSR č. 28/1982 k ochraně a využívání zemědělského půdního fondu) jej není možné akceptovat. Realizací podnětu by se v podstatě oslabovala účinnost uvedených vládních usnesení při aplikaci na problematiku půdy v intravilánech obcí a měst.

Tímto podnětem se zabýval výbor ČNR pro zemědělství a výživu. Podle sdělení MZVž není uvedený okruh pozemků nijak vymezen, a proto by bylo především nutné přesně určit a vymezit tuto půdu a případně zavést tento pojem. Jde o návrh, který se týká legislativní normy, a proto je možné ho využít jen v případě novelizace zákona o ochraně zemědělského půdního fondu. Národní výbory mohou však i za současného stavu postupovat v těchto případech v rámci své pravomoci.

- Podnětem posl. A. Langerové, aby byla zvážena možnost prodeje vyřazovaných nákladních aut socialistickými organizacemi stavebníkům rodinných domků pro kontrolovanou dopravu stavebních hmot po dobu výstavby, se zabýval výbor ČNR pro plán a rozpočet na své schůzi za účasti zástupců ČPK a MF ČSR. Poslanci byli informováni, že v květnu t. r. bylo vydáno usnesení vlády ČSR č. 142/1982 jako doplnění dříve vydaného usnesení vlády ČSR č. 148/1982, které zásadně upravuje podmínky prodeje ojetých nákladních automobilů socialistickými organizacemi. Konkrétní podmínky prodeje ojetých nebo poškozených motorových vozidel stanoví výnos ministerstva obchodu ČSR ze dne 11. června 1979. Z citovaných dokumentů vyplývá, že prodej ve smyslu podnětu není možný.

- Podněty posl. M. Novotného, aby byly zjednodušeny předpisy týkající se výstavby rodinných domků a tím snížena administrativní náročnost a zdlouhavost schvalovacího řízení a aby se v zájmu snížení administrativní náročnosti zjednodušila, příp. upravila závaznost metodických pokynů FMTIR z roku 1981 týkajících se pořizování, vypracování a schvalování seznamů pozemků pro výstavbu rodinných domků, byly postoupeny FMTIR, protože požadované právní úpravy jsou výlučně v pravomoci tohoto federálního orgánu. MVT ČSR přislíbilo, že bude na případných úpravách spolupracovat.

- K podnětu posl. A. Langerové, která požadovala zajistit, aby veškerý stavební materiál a stavební prvky pro výstavbu rodinných domků a na údržbu existujícího bytového fondu byly obsaženy v koordinačních listech a stavebníkům dodávány přednostně a aby byl povolen a plánem zajišťován jen takový rozsah výstavby rodinných domků, jaký lze v průběhu optimální doby výstavby materiálově plně pokrýt, sdělilo MVT ČSR, že by jej měly využít ČPK, MO ČSR a MSv ČSR, protože se jedná o problematiku plánu a bilancí. MVT ČSR bude působit při bilančních jednáních jako technický poradce.

- Realizace podnětu posl. A. Langerové prověřit realizovatelnost pomoci socialistických organizací stavebníkům rodinných domků po snížení limitu pohonných hmot a zvážit možnosti zlepšit existující stav se bude i nadále sledovat.

Z tohoto přehledu vyplývá, že je třeba věnovat využití podnětů poslanců ze 4. schůze České národní rady i nadále pozornost. Je třeba dlouhodobě sledovat - a to se týká i podnětů přednesených v předcházejících schůzích ČNR - zda přijatá opatření jsou dostatečně účinná a realizována tak, aby bylo dosaženo výsledků, jaké poslanec svým podnětem sledoval. O využití podnětů poslanců z 5. schůze České národní rady, na které přišly již první kladné ohlasy, budou poslanci souhrnně informováni v 7. schůzi České národní rady.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP