ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1982

IV. volební období

 

28

Zprava

předsedy České národní rady

o využití výsledků 3. schůze České národní rady

Česká národní rada projednala a schválila ve 3. schůzi zákony České národní rady o pětiletém plánu rozvoje národního hospodářství ČSR na léta 1981-1985, o státním rozpočtu ČSR na rok 1982 a o vnitřním obchodě. K zajištění aktivní a účinné kontroly plnění těchto zákonů přijalo předsednictvo České národní rady v 6. schůzi 1. prosince 1981 politicko-organizační opatřeni, které bylo v 7. schůzi 17. prosince 1981 konkretizováno.

Předkládaná zpráva ve stručnosti shrnuje, co bylo až dosud v souladu se závěry XVI. sjezdu KSČ vykonáno k zabezpečení ústavní kontroly plnění zákonů schválených ve 3. schůzi České národní rady, k podpoře vlády České socialistické republiky při uskutečňování hospodářské politiky KSČ v podmínkách České socialistické republiky a k využití podnětů přednesených poslanci ve 3. schůzi České národní rady.

Ústavní kontrola plnění zákonů ze 3. schůze ČNR

Předsednictvo České národní rady projednalo ve své 9. schůzi 23. února 1982 zprávu výboru ČNR pro plán a rozpočet o zabezpečení plánu na role 1982 se zvláštním zřetelem na úkoly prvního čtvrtletí 1982 a o stavu prací na plánu rozvoje národního hospodářství ČSR na léta 1981-1985. V přijatém usnesení uložilo všem výborům projednat urychleně závěry z tohoto jednání a přijmout na pomoc řešení problémů, uvedených ve zprávě, ve výkladu místopředsedy vlády ČSR a předsedy České plánovací komise ing. S. Rázla a ministra financí ČSR ing. Jaroslava Tlapáka a v diskusi, vlastní opatření výborů a poslanců.

Mimořádně závažným úkolem z hlediska ústavní kontroly plnění zákonů, schválených ve 3. schůzi České národní rady, bude projednání zprávy České plánovací komise a ministerstva financí ČSR o přepočtu státního plánu rozvoje národního hospodářství a státního rozpočtu ČSR na rok 1982 na ceny platné k 1. 1. 1982 ve schůzi předsednictva České národní rady 11. května 1982.

Výbory České národní rady sledovaly v prvním čtvrtletí na resortech postup vypracování pětiletého plánu rozvoje národního hospodářství na léta 1987-1985 a zabezpečení úkolů ze zákona o 7. pětiletce. Své úsilí zaměřily na podporu důsledného zabezpečování státního plánu rozvoje národního hospodářství na rok 1982 se zvláštním zřetelem na splnění plánovaných úkolů v I. čtvrtletí 1982. Tyto otázky projednaly výbory České národní rady ve svých únorových schůzích a většinou se současně zabývaly i působením Souboru opatření, racionalizací práce a jejím normováním, strukturou a použitelností zásob a dalšími závažnými ekonomickými otázkami.

Na základě usnesení předsednictva České národní rady se všechny výbory zaměřily i ve svých březnových schůzích na podporu řešení konkrétních naléhavých úkolů státního plánu rozvoje národního hospodářství na rok 1982, zejména využívání rezerv a plnění programu hospodárnosti v jednotlivých resortech.

Velký význam pro komplexní zabezpečení výsledků 3. schůze České národní rady má seznámení veřejnosti s průběhem jejího jednání, s obsahem přijatých zákonů a získání pracujících k tomu, aby svým úsilím, svou prací a veřejnou činností napomáhali k jejich dodržování a plnění. V této souvislosti je významné, že se s výsledky 3. schůze České národní rady seznámilo ve své schůzi 20. ledna 1982 předsednictvo ústředního výboru Národní fronty ČSR a že určené organizace Národní fronty přijaly vlastní opatření na pomoc plnění zákonů ČNR o pětiletém plánu rozvoje národního hospodářství ČSR na léta 1981-1985, o státním rozpočtu ČSR na rok 1982 a o vnitřním obchodě.

O průběhu a výsledcích 3. schůze České národní rady byla veřejnost podrobně informována ve zpravodajství a vystoupeních poslanců v tisku, rozhlasu a televizi a ve schůzích ve volebních obvodech a na jejich pracovištích. Tentokrát se více než dosud konkrétně potvrzuje, že přijetím zákonů práce poslanců České národní rady nekončí, ale intenzívně pokračuje jak v orgánech ČNR, tak ve volebních obvodech.

Poslanci České národní rady vykonali v I. čtvrtletí letošního roku ve svých volebních obvodech, na svých pracovištích i v dalších hospodářských organizacích velký kus záslužné politickovýchovné práci aktivní účastí při zabezpečování konkrétních úkolů státního plánu na rok 1982 a při dopracovávání pětiletého plánu. Cenné je, že se podařilo podměty a připomínky pracujících i poznatky poslanců k plnění národohospodářského plánu, ke struktuře a použitelnosti zásob a působení Souboru opatření přenést v plném rozsahu do orgánů České národní rady.

Využití podnětů poslanců ze 3. schůze ČNR

Pro zabezpečení výsledků 3, schůze České národní rady je nezbytné, aby bylo využito všech podnětů poslanců, jejichž realizace může přispět ke zlepšení řídící činnosti výkonných orgánů, přinést naší společnosti nemalé hodnoty, pomoci odstranit kritizované nedostatky a zvýšit spokojenost občanů. Proto je třeba této otázce věnovat soustavnou pozornost.

Bezprostřední vypracování přehledu hlavních podnětů a připomínek poslanců přednesených ve 3. schůzi České národní rady a návrhu na jejich využití pomohlo vytvořit příznivé organizační podmínky pro kontrolu jejich realizace jak v ústředních výkonných orgánech, tak v orgánech České národní rady.

Výbory České národní rady ve spolupráci s Úřadem vlády ČSR zabezpečily předání podnětů a připomínek poslanců přednesených ve 3. schůzi České národní rady příslušným ministrům a vedoucím ostatních ústředních orgánů a ve svých schůzích, většinou v únoru, projednaly způsob sledování jejich realizace a stanovily i způsob iniciativní spolupráce jednotlivých výborů a poslanců s výkonnými orgány, aby poslanci byli informováni, zda a jakým způsobem bude jejich podnětů využito. Výbory České národní rady současně sledují i realizaci dalších podnětů, které byly uplatněny ve schůzích výborů nebo předsednictva ČNR.

Podněty ze 3. schůze České národní rady mají až na několik výjimek z hlediska své realizace dlouhodobý charakter a na jejich využití spolupracují většinou dva nebo i více ústředních orgánů. Z tohoto důvodu je nutné, aby výbory České národní rady průběh realizace systematicky sledovaly při svých jednáních včetně přípravy podkladů pro jednání předsednictva České národní rady a případná se k těmto otázkám vracely při souhrnném kontrolním jednání o využívání doporučení a podnětů poslanců, jak to praktikuje výbor ČNR pro plán a rozpočet.

Situace ve využití podnětů ze 3. schůze České národní rady v době zpracování zprávy:

1. Podněty, alespoň zčásti realizované

- Podnět posl. J. Fleyberka vydat úsporné projekty na typizované stavby nejčastěji vyžadované národními výbory je realizován podle informací MV ČSR a MVT ČSR v souladu s vyhláškou FMTIR č. 95/1977 Sb. Z deseti typizačních směrnic je jich již pět vydáno, dvě jsou v tisku a tři ve schvalovacím řízení. Soubor již vydaných typových podkladů pro stavby národních výborů zahrnuje bytové domy, objekty základních a mateřských škol, jeslí, zdravotních středisek a integrovaných objektů občanského zařízení. Další úkoly v této oblasti jsou průběžná zajišťovány plánem typizace.

- Podnět posl. genmjr. ing. V. Růžičky vytipovat v souvislosti s využitím dřevní hmaty vhodná spalovací zařízení, urychleně je odzkoušet a dát do výroby je realizován podle informací ČSVD při racionalizaci kotelního hospodářství v organizacích výrobního družstevnictví i dodávkou spalovacích zařízení na dřevní odpad do tržních fondů. Kromě pilinových kamen Satan s roční výrobou 2600 kusů byla zahájena výroba kamer na dřevo, jichž bude dodáno na trh v I. čtvrtletí 200 kusů a roční výroba bude 2000 kusů. Navržení vhodných spalovacích zařízení na využití dřevní hmoty a zajištění jejich dodávek přislíbilo MO ČSR ve spolupráci s FMVS.

2. Podněty, pro jejichž realizaci se začaly vytvářet předpoklady

- Pro využití podnětů posl. J. Fleyberka, aby se vytvářely optimální podmínky pro účinnější a pružnější zabezpečování placených služeb pro obyvatelstvo především vhodnými ekonomickými nástroji na jejich podporu, byly vytvořeny základní předpoklady vypracováním koncepce účinnějšího řízení a pružnějšího zabezpečení placených služeb pro obyvatelstvo v působnosti národních výborů, která byla v únoru 1982 posouzena v PÚV KSČ a na základě přijatých závěrů bude postupně realizována.

- K realizaci podnětu posl. ing. V. Nového prověřit nepřiměřené množství výkazů, zpráv a všech administrativních aktů v řídicím procesu v oblasti technického rozvoje přispěje podle sdělení MVT ČSR zřízení pracovní skupiny při výboru pro rozvoj VVZ, složené ze zástupců výzkumných ústavů a pracovišť VHJ, jejímž prvním úkolem bude prověřit v průběhu 1. pololetí 1982 ve vybraných organizacích VVZ rozsah nepřiměřené administrativy, posoudit účelnost jednotlivých aktů a připravit návrh opatření.

- K realizaci podnětu posl. ing. J. Krátkého důsledně dořešit výrobu hutních výrobků v minusových tolerancích vhodných pro výrobce i spotřebitele přispěje, jak sdělilo MVT ČSR, připravovaná v hláška FMHTS o dodávkách válcovaného materiálu, podle které budou hatě dodávat materiál v minusových tolerancích. Převážná část problémů spojených s touto otázkou spadá do kompetence federálních resortů a pro jejich řešení bude rozhodující stanovisko FMTIR.

- Realizace podnětu posl. prof. ing. J. Kempného, CSc., aby bylo vytvářeno náročné klima pro důsledné rozpracování a plnění programu hospodárnosti s využitím všech rezerv a pro další prohlubování souboru opatření, především pro maximální využívání chozrasčotu a vstřícného plánování, je podle sdělení MV SR zabezpečována v souladu s usnesením vlády ČSR č. 5/1981 o programu hospodárnosti v 7. pětiletce. Návrh jeho zabezpečení v působnosti civilně správního úseku ministerstva vnitra byl projednán 25. ledna 1982 poradou vedení CSU, upraven podle připomínek a předložen sekretariátu ministra ke svodnému zpracování "Programu ministerstva". V podmínkách civilně správního úseku jsou již stanovené úkoly postupně realizovány. Využitím podnětu k prohlubování působení Souboru opatření se zabýval i ČSVD. Využiti podnětu je negativně ovlivňováno tím, že není dopracován pěti lety plán, což - jak prokázalo i jednání únorové schůze předsednictva ČNR - má mnohé negativní důsledky, které mimo jiné způsobují, že celý proces vstřícného plánování nemůže být dostatečně účinný.

- K podnětu posl. J. Plívy se uvidí v stanovisku ministerstva obchodu České socialistické republiky, že výroba stavebních hmot, především cementu, z hlediska uspokojování potřeb individuálních stavebníků bude prověřena společně s ministerstvem stavebnictví ČSR a ČSSD.

- K podnětu posl. M. Dubské bylo sděleno, že ministerstvo obchodu ČSR společně s ministerstvem průmyslu ČSR posoudí možnosti záměny výroby dekoračních tkanin na výrobu ložního prádla a využití volných kapacit lnářského průmyslu. Současně budou prověřeny možnosti využití volných pletařských kapacit pro zajištění dodávek pánských podkolenek, spodního prádla a dalších nedostatkových druhů.

- Na další podnět posl. hl. Dubské reaguje ministerstvo obchodu ČSR tím, že projedná s ministerstvem průmyslu ČSR a dalšími dodavatelskými ústředními orgány zkrácení cest zboží ke spotřebiteli přímými dodávkami z výroby do obchodu, zejména u módních novinek a využije poznatků průmyslových prodejen výrobních podniků k usměrňování výroby i požadavků obchodu. Budou zváženy také možnosti zřízení výběrové obchodní sítě typu "Exqusit" v NDR v Praze, případně v krajských městech a využito zkušeností ze zabezpečování potřeb trhu v NDR.

- Ministerstvo obchodu ČSR zajišťuje také využití dalších podnětů posl. M. Dubské, aby při zajišťování dodávek módní a cenově přístupné dámské obuvi ze státní výroby byly využity osvědčené zkušenosti z družstevní výroby, např. Snahy Brno. Obdobně bude využito zkušeností z družstevní výroby nábytku v nábytkářském průmyslu. Těmito podněty posl. Dubské se zabýval také Český svaz výrobních družstev, který informoval o tom, že zkušenosti Snahy Brno jsou předávány všem výrobním družstvům a na základě uzavřené dohody o spolupráci i průmyslovým národním podnikům.

3. Podněty, jejichž realizace je dlouhodobou záležitostí a nebyly dosud pro ni vytvořeny všechny potřebné předpoklady

- K podnětu posl. prof. ing. L. Kubíka, DrSc., aby byly vytvářeny předpoklady pro praktické uplatnění biotechnologií v národním hospodářství se ve stanovisku MVT ČSR uvádí, že v současné době zpracovává FMTIR koncepci rozvoje biotechnologií v ČSSR ve spolupráci s předními pracovníky v oblasti biologie a mikrobiologie. Její první verze má být dokončena do konce února 1982. Na dalších pracích se bude podílet MVT ČSR s cílem pomoci zajistit podmínky ve VVZ zdravotnictví a průmyslu pro nutnou spolupráci při řešení úkolů, resp. pro přípravu nových úkolů k zařazení do státního plánu technického rozvoje na léta 1983-1985 za podmínky dodržení provázanosti předvýrobních etap na realizaci a s ní spojenou investiční výstavbu. Tomuto podnětu a jeho využiti věnuje pozornost zdravotní a sociální výbor ČNR v souvislosti s březnovým seminářem k otázkám zdravotnické výroby včetně uplatňování biotechnologií a jejího vlivu na rozvoj národního hospodářství.

- K podnětu posl. J. Plívy a P. Krátkého, aby se dostatečně analyzovaly otázky ekonomických důsledků odsunu termínů dokončení staveb a důsledně uplatňovaly sankce při nedodržení termínů a aby se důsledně řešily příčiny vzniku překračování rozpočtových nákladů staveb a nikoliv až jejich důsledky po dokončení staveb, došlo stanovisko MVT ČSR. Provedené rozbory ukazují, že k odsunutím termínů dochází zhruba u 40 % staveb s rozpočtovými náklady nad 2 mil. Kčs a tím k celospolečenským ztrátám v miliardových hodnotách, přičemž uplatňování sankcí a postihů nevede k odstranění tohoto nežádoucího stavu.

FMTIR a SPK ve spolupráci s MVT, ČPK, SBČS a dalšími provádějí v současné době rozbor dokončování tzv. uzlových investičních akcí pro rozvoj naší ekonomiky. Je prováděna analýza vývoje rozestavěnosti a struktury stavebních kapacit včetně výhledu a návrhu opatření pro rok 1982 a první pololetí 1983. Výsledky rozboru vyústí ve zprávu, kterou předloží federální ministerstvo pro technický a investiční rozvoj a Státní plánovací komise vládě ČSSR v dubnu 1982. Na základě projednání této zprávy budou stanoveny směrnice a postupy v procesu řízení přípravy a realizace investiční výstavby s cílem snížit celkovou rozestavěnost a zabezpečit proporcionalitu mezi rozpisem objemů a rozsahu výstavby a dodavatelskými kapacitami (stavebními a technologickými).

- Na podnět posl. genmjr. ing. V. Růžičky, aby byly vyvinuty vhodné technologie a zajištěna výroba potřebného zařízení pro snížení znečišťování vodních toků, reagovala prozatím jen Rada pro životní prostředí při vládě ČSR. Ve svém stanovisku uvádí, že do souboru hlavních úkolů v oblasti péče o životní prostředí v 7. pětiletce byl pro rok 1983 zařazen materiál "Řešení Lokálních problémů ochrany vod před znečišťováním výstavbou malých čistíren odpadních vod, včetně metodiky jejich plánování, projektování a financování". Jeho předkladatelem bude ministerstvo lesního a vodního hospodářství ČSR ve spolupráci s dalšími orgány.

4. Podněty, které nebyly dosud realizovány

- K podnětu posl. ing. M. Mrázka zajišťovat při dopracování 7. pětiletého plánu tempa růstu na horní hranici rozmezí daných v zákoně o pětiletém plánu, nejsou kromě pozitivního stanoviska ČSVD žádná další vyjádření, která by svědčila o tom, že při dopracování 7. pětiletky se podaří využít tohoto podnětu.

5. Podněty o jejichž využití nejsou zatím zprávy

Do této skupiny patří všechny podněty týkající se zemědělství, tj. právě ty podněty, jejichž realizaci měla být výkonnými orgány věnována z hlediska časových lhůt maximální péče, aby se jejich využití mohlo kladně projevit již v tomto roce, při letošní sklizni. Využití těchto podnětů mělo být zahrnuto již v podkladech pro přípravu jednání předsednictva České národní rady v únoru 1982 o zabezpečení plánu na rok 1982, ale tento úkol nemohl být pro nedostatek informací splněn. Jedná se o:

- podněty posl. V. Trejbala rozšířit plochy pro pěstování vojtěšky a zajistit dostatek vojtěškového semene, pro zkvalitnění siláže výrazně zvýšit podíl silážní kukuřice a zajistit dostatek semen rané hybridní kukuřice;

- podnět posl. V. Trejbala a K. Kostky zajistit dostatek vhodných mechanismů pro racionální sklizení pícnin, dáte nakladačů na chlévskou mrvu a lehkých traktorů energeticky méně náročných;

- podnět posl. K. Kostky zajistit v boji proti plevelům, chorobám a škůdcům vhodné chemické postřiky v dostatečném množství;

- podnět posl. K. Kostky, aby v zájmu zvyšování úrodnosti půdy na základě využití kvalitní chlévské mrvy bylo zásadně rozhodnuto o dalším budování bezstelivových stájí.

Do této skupiny podnětů dále patří

- podnět posl. J. Plívy zvýšit podíl úkolové mzdy ve stavební činnosti a využít ji pro podstatné upevnění pracovní morálky v tomto odvětví;

- podnět posl. P. Krátkého zajistit, aby při snížení finančních objemů investic nebyla prodlužována doba výstavby staveb.

Výbory České národní rady pokračovaly také ve sledování postupu realizace podnětů a připomínek poslanců přednesených v předcházejících plenárních schůzích České národní rady. V jejich využití nedošlo však v mezidobí k podstatnému pokroku.

Pro využití každého podnětu a zabezpečení skutečného přínosu pro naši společnost je důležité, aby se výbory a poslanci České národní rady nespokojovali jen s první informací výkonných orgánů, že podnět je správný a že byla učiněna opatření k jeho realizaci, ale soustavně dlouhodobě sledovali, zda přijatí opatření jsou dostatečná, zda vedou k plnému uplatnění podnětu a zda bylo dosaženo takových výsledků, jaké poslanec svým vystoupením sledoval.

Je proto třeba vždy dbát na to, aby poslanci měli ve všech výborech možnost vyjádřit se ke každé odpovědi reagující na jejich podnět, zda je dostatečná. Není možno spokojovat se s formálními odpověďmi a rozhodně je třeba odmítnout takový postup, který byl kritizován v 9. schůzi předsednictva ČNR, kdy připomínka poslance byla postoupena k vyřízení nižším orgánům a vyřizována administrativně pořizováním zápisu o jednání s poslancem.

V Praze 20. dubna 1982

prof. ing. Josef Kempný, CSc., v. r.

předseda České národní rady


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP