ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1981

IV. volební období

 

18

Zpráva

předsedy České národní rady o plnění politickoorganizačního zabezpečení výsledků 2. schůze České národní rady

Výsledky 2. schůze České národní rady, která projednala programové prohlášení vlády ČSR, se staly součástí Hlavních úkolů České národní rady a jejích orgánů po XVI. sjezdu Komunistické strany Československa, byly promítnuty do činnosti České národní rady, jejích orgánů a poslanců v letošním roce a jsou využívány při přípravě 3. schůze České národní rady a výhledu hlavních úkolů na rok 1983.

Rovněž při jednáních o přípravě prováděcího státního plánu a státního rozpočtu České socialistické republiky na rok 1982 a pětiletého plánu rozvoje národního hospodářství České socialistické republiky na léta 1981-1985 vycházejí orgány České národní rady z výsledků 2. schůze České národní rady a využívají přitom podnětů poslanců.

Výsledků 2. schůze České národní rady bude dále využito při průběžné kontrole plnění programového prohlášení vlády České socialistické republiky, s níž počítá výhled hlavních úkolů v roce 1983.

Společný postup České národní rady a vlády České socialistické republiky při využívání výsledků 2. schůze České národní rady byl projednán na pracovní poradě předsedy a místopředsedů České národní rady s předsedou a členy předsednictva vlády České socialistické republiky 15. září 1981. Na programu této porady byl také systém práce s podněty poslanců ze schůzí České národní rady s tím, že těžiště práce s podněty poslanců bude ve výborech a v jednotlivých ústředních orgánech státní správy České socialistické republiky a další schůze České národní rady bude informována o jejich využití. Doporučení ze schůzí České národní rady, nebo jejího předsednictva, adresovaná vládě České socialistické republiky, vláda projedná a o výsledku bude informovat příslušný orgán České národní rady.

Při pracovním setkání představitelů České národní rady a Slovenské národní rady 7. října 1981 bylo konstatováno, že obdobně postupují také orgány Slovenské národní rady.

Výbory České národní rady využily příslušných částí programového prohlášení vlády České socialistické republiky a podnětů poslance při vypracování svých pracovních plánů a zabezpečení Hlavních úkolů České národní rady a jejích orgánů po XVI. sjezdu KSČ ve své Činnosti. Využily přitom také podnětů poslanců z 18. a 19. schůze České národní rady III. volebního období. Zároveň byl stanoven také způsob iniciativní spolupráce jednotlivých výborů a poslance s výkonnými orgány při využívání podnětů poslanců.

Využití podnětů poslanců z 2. schůze České národní rady (a podobně i z 18. a 19. schůze České národní rady III. volebního období) projednali předsedové výborů České národní rady s příslušnými ministry a vedoucími ostatních ústředních orgánů státní správy ČSR tak, aby poslanci byli co nejdříve informováni, zda a jakým způsobem bylo nebo bude jejich podnětů využito.

Některé z podnětů poslanců přednesených ve schůzích České národní rady jsou totožné s podněty uplatněnými již ve schůzích výborů. Jejich realizaci sledují výbory. Ve schůzích České národní rady je na ně upozorňováno pro zdůraznění významu, zejména pokud se tyto podněty týkají více orgánů státní správy, případně vlády České socialistické republiky.

Značná část podnětů uplatněných poslanci ve 2. schůzi České národní rady má z hlediska realizace dlouhodobý charakter. Jejich využití a realizaci budou výbory České národní rady sledovat průběžně zejména při projednávání zpráv o plnění hlavních úkolů vlády České socialistické republiky, při projednávání návrhu 7. pětiletého plánu a jeho plnění, při projednávání návrhů státního plánu a státního rozpočtu na jednotlivé roky a při dalších vhodných příležitostech.

Využití některých podnětů poslanců

Podnět posl. Z. Žalmana k čistotě místních komunikací a zajištění jejich bezpečné sjízdnosti v zimním období byl promítnut do opatření Správy pro dopravu ministerstva vnitra ČSR a národních výborů, stanovených na základě závěrů XVI. sjezdu KSČ. K vyhodnocení opatření se výbor České národní rady pro obchod, služby a dopravu vrátí po ukončení zimní sezóny.

Podnět posl. Z. Žalmana ke zkvalitňování odvozu pevných domovních odpadků a zajištění jejich účelné likvidace byl zapracován do hlavních úkolů Správy pro místní hospodářství ministerstva vnitra ČSR a národních výborů po XVI. sjezdu KSČ. Zmíněnou problematiku projedná výbor České národní rady pro obchod, služby a dopravu v roce 1982.

Ve schůzi výboru České národní rady pro obchod, služby a dopravu 10. září 1981 reagoval ministr obchodu ČSR ing. A. Jakubík na podnět k zabezpečování žádaného sortimentu zboží na vnitřním trhu, zejména nedostatkových druhů. Jde o dlouhodobější úkol, jehož řešení vyžaduje soustavnou pozornost všech stupňů řízení jak v obchodě, tak ve výrobě. Opatření ke zlepšení stavu jsou zapracována do základních úkolů ministerstva obchodu ČSR k zabezpečení závěrů XVI. sjezdu KSČ. Problematikou nedostatkových druhů se budou v roce 1982 zabývat výbor České národní rady pro průmysl a stavebnictví a pro obchod, služby a dopravu i předsednictvo České národní rady.

Ústavně právní výbor České národní rady sleduje využití podnětu posl. ing. J. Uřičáře, že mnohé prováděcí předpisy a připravované metodiky i k Souboru opatření jsou značně složité a při aplikaci administrativně náročné. Na doporučení výboru České národní rady pro plán a rozpočet se tímto podnětem zabývá také Česká plánovací komise, federální ministerstvo pro technický a investiční rozvoj a ministerstvo výstavby a techniky ČSR. Ústavně právní výbor České národní rady požaduje, aby při projednávání všech návrhů zákonů byla současně podána informace o předpokládaných prováděcích předpisech, což umožní komplexně posoudit právní úpravu dané problematiky z hledisek, na která upozornil posl. ing. J. Uřičář. Je však třeba, aby obdobně postupovaly všechny výbory České národní rady.

K podnětu posl. O. Divilové řešit dodavatelsko-odběratelské vztahy nejen na úrovni podniků, ale i na úrovni VHJ a ministerstev, a vytvářet tak podmínky k plynulosti výroby a k odstraňování nehospodárných cest při obstarávání potřebných materiálů, považuje ústavně právní výbor České národní rady za nezbytné zařadit mezi své úkoly při projednávání stavu socialistické zákonnosti zejména formování a fungování dodavatelsko-odběratelských vztahů.

Reakce výkonných orgánů na řadu podnětů poslanců realizovatelných dlouhodobě, i když je z nich zřejmá snaha pomoci řešit zásadní problémy národního hospodářství, je však rozpačitá a neurčitá pokud jde o termíny jejich realizace, navíc je v některých případech různě podmiňována, mimo jiné i investičními prostředky. Jsou i případy, kdy ústřední úřady hledají důvody, proč podněty poslanců nelze realizovat, nebo argumentují tím, že jde o problém, který řeší bez ohledu na podnět.

Mezi podněty, k nimž výkonné orgány zaujaly uvedené neurčité přístupy, patří zejména podnět posl. J. Černého k vyřazování zastaralých strojů, posl. A. Langerové k stabilizační funkci bytové výstavby, posl. ing. J. Meiera k využití biomasy z odpadu při těžbě dřeva a k nedostatečné kapacitě pro výrobu dřevostaveb, posl. J. Hlušího k potřebě vypracovat koncepci náhrad plastických hmot a dalších výrobků vyráběných na bázi ropy a zemního plynu a k nedostatku odzkušovacích kapacit, posl. ing. J. Uřičáře k administrativní náročnosti předpisů, vyhlášek apod. a k zaměření plánu rozvoje vědy a techniky na aktuální problémy ekonomiky, posl. O. Divilové k zdokonalení dodavatelsko-odběratelských vztahů, posl. akad. B. Rosického k některým otázkám životního prostředí, posl. ing. M. Smolíkové k výstavbě učňovských zařízení, posl. F. Rozhona k vstřícnému plánování, posl. JUDr. Č. Adama k využívání zkušeností osvědčených řídících pracovníků formou stáží, posl. Z. Míky k tvorbě a využití prostředků fondů kulturních a sociálních potřeb, posl. prof. ing. L. Kubíčka, DrSc., k řešení závažných odvětvových problémů ve vědeckých radách ministerstev a ke spolupráci výroby s vědeckými a výzkumnými pracovišti (společně s posl. ing. J. Uřičářem).

Některé podněty poslanců ze schůzí České národní rady i z jiných jednání zejména dílčího nebo místního významu je účelné řešit přímým jednáním poslanců s příslušnými vedoucími pracovníky výkonných orgánů. Takový systém vyřizování podnětů byl dohodnut výborem pro plán a rozpočet s místopředsedou vlády České socialistické republiky a předsedou České plánovací komise ing. S. Rázlem a s ministrem financí ČSR ing. J. Tlapákem. Uplatnění této formy spolupráce vede nejen k rychlejšímu vyřizování podnětů poslanců, ale slouží i k vyjasnění různých dalších otázek, které zajímají poslance.

Konkrétní podněty se snaží příslušné výkonné orgány realizovat. Tak např. k podnětům posl. J. Hory, týkajícím se antiimportní výroby některých materiálů pro elektroniku z tuzemských zdrojů a výchovy odborníků pro elektroniku, uložili ministři průmyslu ČSR a školství ČSR odpovědným pracovníkům ministerstev neprodleně se spojit s posl. J. Horou a usilovat o urychlenou realizaci podnětů. Dosavadní jednání potvrzují, že podněty budou realizovány a zejména v prvním případě to bude významná pomoc našemu elektronickému průmyslu, která přinese snížení dosavadních dovozů některých materiálů a vyšší využiti tuzemských zdrojů.

Podnět posl. dr. M. Vacíka podpořit úsilí členů zájmových svazů a dalších občanů ve výrobě a nákupu ovoce, zeleniny, některých druhů masa a vajec byl vyřešen usnesením předsednictva vlády ČSSR č. 185 z 22. října 1981, jímž byly schváleny zásady pro realizaci opatření k dlouhodobému využití výrobních možností drobných chovatele a pěstitelů. V tomto směru je významná výzva předsednictev ÚV KSČ, vlády ČSSR a ÚV NF ČSSR k uvedení schválených zásad do života.

K podnětu posl. ing. M. Smolíkové využít iniciativy národních výborů a organizací Národní fronty a občanů i pochopení závodů při rozšiřování kapacit základního školství méně náročnými přístavbami, modernizováním objektů apod., byla pro odvětví školství v 7. pětiletém plánu povolena výjimka v investiční výstavbě v tom směru, že školské stavby s rozpočtovým nákladem do 5 miliónů Kčs nejsou zahrnuty do závazných limitů nově zahajovaných staveb. Podobně jako v 6. pětiletce mohou být takto realizovány zejména přístavby, nástavby a akce menšího rozsahu. Ministerstvo školství má v dohodě s krajskými národními výbory a Národním výborem hlavního města Prahy připraven konkrétní plán těchto akci jak pro rok 1982, tak i pro další léta 7. pětiletky. Přitom se nepočítá s další výstavbou mateřských škol (s výjimkou konkrétních akcí, které zajistí podniky), protože v letech 1982-1985 nastupují slabší populační ročníky. Připomínka posl. ing. M. Smolíkové je tedy v plánech ministerstva školství plně akceptována.

K dalšímu podnětu posl. ing. M. Smolíkové, aby se přehodnotila síla středních škol, zvláště škol odborných, z hlediska potřebných profesí v jednotlivých krajích, bylo sděleno, že v rámci realizačního programu byla nově řešena otázka oborové struktury studijních oborů na středních školách. Na základě této nové oborové struktury zpracují odbory školství KNV do prosince 1982 návrh sítě středních odborných škol, který předloží oběma ministerstvům školství k vyjádření, aby mohla byt respektována i hlediska nadkrajová. Při zpracování návrhu sítě středních odborných škol budou odbory školství KNV vycházet z požadavků jednotlivých ministerstev, regionálních podmínek a potřeb jednotlivých krajů, dosavadního stavu sítě středních odborných škol a z jejich konkrétních kádrových a materiálových podmínek. Zároveň přihlédnou k síti ostatních druhů středních škol, to je gymnázií a středních odborných učilišť. Takto zpracovaná síť středních odborných škol vstoupí v platnost v roce 1984 současně se zavedením nové nomenklatury studijních oborů a nového obsahu studia na středních odborných školách.

Podnět posl. O. Škarydkové zhodnotit účelnost uplatnění důslednější regulace prodeje a spotřeby masa vhodnými ekonomickými nástroji, například hodnotovou diferenciací, byl projednán s ministrem obchodu ČSR ing. A. Jakubíkem s tím, že tato problematika je posuzována v souvislosti se 4. zasedáním ÚV KSČ vrcholnými stranickými a státními orgány.

K podnětu ke zlepšení placených služeb bylo sděleno, že ministerstvo vnitra ČSR připravuje v souladu se závěry XVI. sjezdu KSČ zásadní komplexní materiál k těmto otázkám, který bude v dohledné době projednán ve vládě České socialistické republiky.

K podnětu posl. ing. J. Uřičáře, aby byly prověřeny úkoly rozvoje vědy a techniky s cílem dosáhnout jejich realizací úspory surovin, materiálů, paliv a energií a zvýšit rozsah vývozních fondů, učinilo ministerstvo průmyslu ČSR příslušné opatření a realizuje je s tím, že současně zajišťuje prioritu těchto úkolů při investičním zabezpečování.

K realizaci podnětu posl. akad. B. Rosického k zajištění souladu mezi rozšiřováním výroby a ochranou životního prostředí provede ministerstvo průmyslu ČSR v roce 1982 novelizaci svého opatření č. 29 z roku 1973.

V rámci ministerstva průmyslu ČSR bude rovněž využit podnět posl. ing. J. Uřičáře k rozpracování zásad osobní hmotné zainteresovanosti; vedoucí pracovníci ekonomiky práce výrobních hospodářských jednotek byli v tomto směru instruováni na poradě koncem října 1981.

Ministerstva stavebnictví ČSR dalo Ústavu pro vzdělávání pracujících ve stavebnictví pokyn, aby výuku stavbyvedoucích orientoval podle podnětu posl. J. Plívy a tak zajistil zvýšení jejich politické úrovně a umění jednat s lidmi a řídit je.

Na podnět posl. J. Kaňky reagovalo ministerstvo stavebnictví ČSR směrnicí č. 8/1980.

Ministerstvo stavebnictví ČSR hodlá dále pozvat k besedě s odpovědnými pracovníky posl. ing. J. Uřičáře a J. Hlušího s cílem projednat jejich iniciativní podněty, které by se daly využít v praxi. Ministerstvo výstavby a techniky ČSR spolu s ministerstvem zdravotnictví ČSR zpracuje v I. čtvrtletí 1982 pro jednání Rady pro životní prostředí, případně pro vládu České socialistické republiky, návrh na vytvoření vedoucího pracoviště průmyslové toxikologie a příslušné státní zkušebny. Tím se reaguje na podnět posl. akad. B. Rosického.

Ze zprávy vyplývá, že výkonné orgány přistupují k využiti podnětů poslanců ve většině případů pozitivně. Je v zájmu věci, aby se tyto přístupy výkonné sféry staly pravidlem.

Systém práce s podněty a připomínkami poslanců ze schůzí České národní rady je třeba důsledně uplatňovat a na základě konkrétních zkušeností dále zlepšovat a racionalizovat. Poslancům je třeba doporučit, aby jejich podněty byly konkrétní a věcné, což nesporně přispěje k jejich důslednějšímu rozpracování a realizaci výkonnými orgány a umožní zároveň i důslednější kontrolu jejich využití v orgánech České národní rady. Zároveň je třeba, aby napříště výbory České národní rady po každé schůzi České národní rady, předsednictva České národní rady i výborů projednaly podněty poslanců s příslušnými ministry a vedoucími ostatních ústředních orgánů a dohodly s nimi maximálně jednoduchou a administrativně nenáročnou formu sledování jejich využití.

V Praze 1. prosince 1981

prof. ing. Josef Kempný, CSc. v. r.

předseda České národní rady


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP