Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci ing. Mrázkovi za zpravodajskou zprávu.
Nyní, soudružky a soudruzi, můžeme přistoupit k rozpravě. Zatím se do rozpravy přihlásili tito poslanci a poslankyně: ing. Jiří Čurda, Jiří Fleyberk, Miloslav Štorkán, Ladislav Liška, Marie Flídrová, Jana Čepičková, František Antony, Otakar Novotný, Stanislav Chytráček, Anna Kocurová a František Přibyl.
Prosím soudruha ing. Jiřího Čurdu, aby se ujal slova.
Poslanec ing. Jiří Čurda: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, důvodová zpráva ke státnímu závěrečnému účtu za rok 1983 konstatuje, že "v zemědělství bylo v tomto roce dosaženo nejvyšší produkce v celé dosavadní historii v České socialistické republice. Proti roku 1982 vzrostla hrubá zemědělská produkce o 4,3 %".
Přitom však zpráva upozorňuje na to, že "se nepodařilo zajistit plánovaný předstih rostlinné výroby před živočišnou".
Na základě zkušeností a poznatků poslanců výboru pro zemědělství a výživu lze s tímto závěrem souhlasit.
Loňský rok byl pro zemědělství, až na výrobu několika plodin, skutečně velmi úspěšný. Svědčí o tom především dobré výsledky dosažené ve výrobě obilovin, olejnin i velmi dobré výsledky celé živočišné výroby. Přitom mnohé produkční oblasti byly loni opět postiženy suchem, což se nepříznivě promítlo ve výrobě cukrovky, brambor a některých dalších plodin. Potravinářský průmysl se dobře podílel na zabezpečování vnitřního trhu potravinami.
Vysoká hrubá zemědělská produkce se příznivě odrazila v oblasti ekonomiky. V podnicích resortu bylo dosaženo zvýšené rentability, která například u státních statků dosáhla téměř 10 % a u JZD téměř 12 %. Až na jeden obor splnil dobře finanční plán i potravinářský průmysl. To vše přispělo k dobrému plnění ve vztahu ke státnímu rozpočtu za rok 1983.
Přes tyto pozitivní výsledky nelze přehlížet stávající rezervy a nedostatky v zemědělské výrobě, především stále existující neopodstatněné rozdíly mezi podniky hospodařícími v přibližně stejných výrobních podmínkách, i nedostatky v řídící a organizátorské práci u některých podniků. Nelze přehlížet ani problémy, které brzdí mobilizaci rezerv v samotném zemědělství a v potravinářském průmyslu. Řada problémů je také v dodavatelsko-odběratelských vztazích.
Zemědělcům i dalším organizacím, které se podílejí na zásobování obyvatelstva, jistě nedělá dobrou vizitku například to, že byla celá řada stížností na kvalitu brambor a některých dalších výrobků, zejména zeleniny a ovoce.
Na druhé straně je však nutné zdůraznit, že i přes určité zlepšení v dodávkách zemědělské techniky, nemohou zemědělci slevovat v náročnosti na kvalitu, výkonnost a sortiment strojů a zařízení dodávaných do zemědělství.
Praxe potřebuje například oboustranné pluhy, tzv. "obracáky", značná poptávka je dále po strojích pro přípravu půdy, setí, po kultivačním nářadí, ale přes určité zvýšení dodávek je stále nedostatek vhodných strojů pro sklizeň pícnin.
Je třeba též zlepšit techniku pro rozmetání strojených hnojiv, která by zajistila jejich rovnoměrnou aplikaci. Značné problémy způsobuje nedostatek některých náhradních dílů pro opravy zemědělské techniky, přitom se mnohdy jedná o zajištění doslova "korunových" součástek.
Za oprávněné lze také pokládat požadavky na rychlejší zvýšení výroby kapalných hnojiv, na zvýšení množství i sortiment dodávaných pesticidů.
Pokládám za nutné upozornit na to, že právě pesticidy jsou důležitým nástrojem v úsilí o dosažení co nejvyšší úrody v rostlinné výrobě. Jejich správné používání podstatně ovlivňuje výnosy obilovin, výnosy a kvalitu brambor, cukrovky a všech dalších plodin. Jsou též nástrojem k boji proti zbytečným ztrátám. Mezi zemědělskými odborníky jsou připomínky, že pesticidů má praxe málo a jsou mnohdy dodávány opožděně. Musíme si uvědomit, že se intenzívní zemědělská výroba bez potřebného množství kvalitních pesticidů nedá zabezpečovat a to ani při vysoké úrovni agrotechniky. Domnívám se, že by nám nemělo jít jen o zvyšování množství, i když jich ve srovnání s ostatními státy spotřebováváme zatím relativně málo.
Důraz bude třeba položit především na jejich sortiment a kvalitu. Hlavně ve vztahu ke zdravotním a hygienickým hlediskům, které i pro zemědělce musí být skutečně prvořadé, bude třeba s větší náročností požadovat takové stroje, které by mohly zajistit kvalitní a úspornou aplikaci agrochemikálií. To nám pak umožní lépe než dosud, při udržení nebo i snížení spotřeby těchto látek, ošetřit větší plochy, zajišťovat zvyšování výroby, snižování ztrát na rostlinné produkci, zajistit řádné plnění nezbytných zdravotních a hygienických zásad.
Základním a nenahraditelným výrobním prostředkem v zemědělství je půda. Jí, její kvalitě, zvyšování její úrodnosti je nutné neustále věnovat co největší pozornost, neboť v tom je záruka dalšího, potřebného růstu rostlinné produkce.
V této oblasti bylo vykonáno mnoho práce a to se nám pozitivně vrací. Poznatky z některých volebních obvodů však ukazují na nedocenění její ochrany, ale také na nedostatky při zúrodňování půdy.
Stále existuje více než 150 tisíc hektarů dočasně neobdělávané půdy. Přitom nároky na odnětí, i když jsou plošně po opatření vlády nižší, se zpravidla týkají půdy nejúrodnější.
Než se dořešila nová výše odvodů za odnětí půdy byly problémy s dotací státního fondu pro zúrodňování. To spolu s tím, že náklady na zúrodnění, na rekultivace a meliorace se podstatně zvýšily, vede u některých zemědělských podniků ke snížení zájmu řádně tento důležitý úkol zabezpečovat.
Je nutné si totiž uvědomit, že rekultivace se provádějí ve stále složitějších terénních, půdních a klimatických podmínkách, což při vysokých nákladech samozřejmě snižuje návratnost vložených prostředků.
Lze předkládat, že zvýšené odvody do státního fondu pro zúrodnění půdy přispívají ke zlepšení této situace.
Přitom zůstává skutečností, že ne zrovna každá půda je vhodná pro melioraci, nebo rekultivaci, že zemědělci musí věnovat zvýšenou pozornost ochraně přírody a zlepšování životního prostředí.
V praxi je možné se přesvědčit o tom, že ne všechny provedené meliorační či rekultivační akce těmto zásadám odpovídají.
Další oblastí, v níž přetrvává řada problémů, je investiční činnost, problematika údržeb a modernizace staveb včetně technologií v zemědělství i potravinářském průmyslu.
I když na tomto úseku bylo dosaženo řady pozitivních výsledků, přesto se mnohde zabezpečuje výroba v zastaralých stájích a dalších provozech, které zdaleka neodpovídají dnešním požadavkům na bezpečnost práce a dalším předpisům.
Stále plnou pozornost si vyžaduje budování hnojišť, silážních žlabů i vhodných skladů pro objemná krmiva.
Tyto akce je možno řešit novou výstavbou, modernizací, údržbou, případně i potřebnou podporou vhodné subvenční politiky. Tak zvané "zelené" investice by měly mít i nadále skutečně zelenou.
Do široké zemědělské praxe, přes řadu pozitivních příkladů, je třeba též urychlit zavádění nových poznatků z oblastí vědy, z výzkumných pracovišť a vysokých škol, vyšší pozornost věnovat vynálezeckému a zlepšovatelskému hnutí. Jde tedy o další a rychlejší praktickou realizaci vědeckotechnického pokroku. Je to cesta, vedoucí k naplnění závěrů 8. a 10. pléna ÚV KSČ.
Závažnou skutečností je, že stále přetrvávají v mnoha okresech problémy s odbytem vyzrálých jatečných zvířat, což se pochopitelně projevuje nepříznivými dopady i v ekonomické oblasti. Jsem však přesvědčen, že tento problém je skutečně dočasný a že bude urychleně a s konečnou platností vyřešen.
To jsou jistě jen některé příklady rezerv a problémů, na které jsem chtěl upozornit, které je nutné v zemědělství a potravinářském průmyslu neprodleně řešit.
Soudružky a soudruzi, můj volební obvod je v okrese Opava. Chtěl bych říci, že pracovníci zemědělství tohoto okresu dlouhodobě bezezbytku plní a překračují všechny úkoly stanovené plánem a co je cenné, podařilo se nám na Opavsku zajistit plánovaný předstih rostlinné výroby před výrobou živočišnou.
Za zmínku stojí i to, že více než 86 % pracovníků zemědělství v okrese je zapojeno do socialistického soutěžení. Socialistický závazek zemědělců opavského okresu na překročení výroby a dodávek stanovených 7. pětiletkou představuje finančním vyjádřením hodnotu 239 mil. Kčs a je průběžně vysoce překračován.
V rozvoji pracovní iniciativy nyní v aktivní předsjezdové diskusi se projevují konkrétní činy družstevníků, pracovníků státních statků a podniků zemědělských služeb na počest oslav 35. výročí socializace zemědělství, které bude završeno jednáním X. sjezdu JZD. Je to též konkrétní ohlas na provolání ÚV KSČ, vlády a ústředních orgánů ke 40. výročí osvobození naší vlasti Sovětskou armádou.
Soudružky a soudruzi, i když rok 1983 byl v zemědělství velmi úspěšný a pozitivní výsledky je třeba vyzdvihnout, nelze dosažené výsledky loňského roku přeceňovat.
Domnívám se, že právě ve správném přístupu k náročným úkolům a daným rezervám je záruka dalšího rozvoje našeho socialistického zemědělství a potravinářského průmyslu.
Na závěr svého vystoupení bych chtěl doporučit schválení státního závěrečného účtu za rok 1983 včetně státního fondu pro zúrodnění zemědělské půdy.
Děkuji vám za pozornost. /Potlesk./
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci ing. Čurdovi. Slovo má poslanec Jiří Fleyberk.
Poslanec Jiří Fleyberk: Soudružky a soudruzi, jak uvedl soudruh ministr ve svém výkladu, jeví se výsledky hospodaření národních výborů v roce 1983 jako úspěšné. Můžeme tedy říci, že se svými výsledky hospodaření také národní výbory podílely na pozitivním vývoji národního hospodářství.
Na přední místo v péči o pracující a ostatní občany patří bezesporu otázky bytové výstavby a technické a občanské vybavenosti ve městech a obcích. Ke starosti o úroveň bydlení náleží samozřejmě také hospodaření s dosavadním bytovým fondem, jeho údržba a dnes aktuálně rekonstrukce a modernizace starších bytů a domů. Na těchto úsecích přetrvává stále mnoho nedostatků. Státní plán uložil dokončit v roce 1983 zhruba o 5 % méně bytů než v roce 1982, ale ani snížený úkol nebyl splněn. Manko činí 1249 bytů. Stejná situace jako v roce 1982 trvala také v nerovnoměrném předávání bytů, zejména v Praze, kde bylo 83,7 % dodavatelsky dokončených bytů odevzdáno až v prosinci 1983.
Velmi neuspokojivé jsou výsledky v zajišťování oprav bytového fondu a jeho modernizaci prováděné podniky místního stavebnictví ČSR. I když usnesením vlády ČSR č. 367/82 bylo v Souboru opatření určeno zvyšovat podíl oprav bytového fondu tak, aby se v roce 1985 dosáhlo zvýšení nejméně na 19 % z objemu stavebních prací prováděných podle smluv, je tento cíl zřejmě ohrožen.
Z hlavních příčin uvádím skutečnost, že tempo růstu prostředků vynakládaných na opravy bytového fondu v porovnání s úvahou zpracovanou do zmíněného usnesení vlády je nižší. Další příčinu vidím v tom, že se nedodržují Zásady vzájemné dělby práce pro oblast údržby, oprav a rekonstrukcí. Bytové podniky zadávají podnikům místního stavebnictví mnohdy akce malého rozsahu, které jsou z důvodu plánované rentability pro tyto organizace málo atraktivní.
Příčin neplnění plánu modernizace je daleko více - např. opožděné vypracování projektové dokumentace i zajišťování náhradních bytů pro uživatele, kteří musí dosavadní byt pro rekonstrukce uvolnit apod. V této souvislosti se domnívám, že by bylo dobré přehodnotit metodiku platnou pro modernizaci bytového fondu i pro ni platné předpisy, výběr objektů provádět v součinnosti s dodavateli stavebních prací, zjednodušit financování, hledat a rychle zavádět nové progresívní technologie a vytvářet podmínky k zapojení do modernizace ve větší míře podniků velkého stavebnictví.
Poměrně dobrých výsledků bylo dosaženo v modernizaci bytového fondu prováděné organizacemi bytového hospodářství. Na rozdíl od modernizace uskutečňované v rámci plánu bytové výstavby se mohou modernizovat byty II. kategorie, jestliže si modernizace nevyžádá novou výstavbu centrálních tepelných zdrojů a jsou-li v místě podmínky pro zřízení plynového etážového nebo elektrického vytápění celého bytu. Tato forma není bez problémů, ale přináší dobré výsledky při poměrně nízkých nákladech - 60 až 70 tisíc Kčs na jednu bytovou jednotku - a zkvalitnění bydlení se řeší rychle - v období let 1981 - 1983 bylo takto zmodernizováno 6780 bytů.
Soudružky a soudruzi, jak uvádí předložená zpráva o státním závěrečném účtu České socialistické republiky, finanční hospodaření národních výborů skončilo za loňský rok aktivním saldem.
Jako v minulých letech byly do rozpočtového hospodaření národních výborů zapojeny i doplňkové zdroje ve výši 5,3 mld Kčs. Největší podíl na těchto zdrojích činil fond rozvoje a rezerv národních výborů.
Podíl sdružených prostředků na těchto zdrojích výrazně klesl. Ve výboru pro národní výbory a národnosti jsme na tento problém již několikrát upozorňovali. Jistě, určitou úlohu sehrálo pozdní vydání Zásad pro sdružování prostředků a činností socialistických organizací, ale myslím si, že znalost těchto zásad v příslušných resortech, zejména federálních, není ještě ani dnes na potřebné úrovni a to nové, co je obsaženo v novelizovaném zákoně o národních výborech, totiž ona povinnost zejména velkých závodů spolupodílet se na vytváření co nejlepších životních podmínek a na uspokojování potřeb obyvatel měst, na jejichž území mají své sídlo, dosud nevešla do povědomí a tím méně do praxe odpovědných pracovníků těchto závodů a podniků.
Je pochopitelné, že pokles sdružených prostředků se projevil zejména ve financování akce "Z". Nejde jen o loňský rok, ale o jev již téměř trvalý. Na stavbách budovaných v akci "Z" nebylo z objektivních důvodů plně dosaženo snížení podílu finančních nákladů z celkové hodnoty vytvořeného díla. To "objektivně" spočívá v tom, že nelze nebrat v úvahu, jakého charakteru jsou budované akce. Některé jsou totiž velmi náročné na odborné práce, jež nelze zajistit dobrovolnou prací občanů.
Ocenění si zaslouží skutečnost, že národní výbory naplnily usnesení vlády ČSR č. 126/82 a zabezpečily snížení počtu rozestavených staveb v akci "Z" o 34 %.
Dobré je i to, že se převážně plní směrnice, aby akce "Z" byla zaměřena na menší stavby, že se přechází na modernizaci a rekonstrukci stávajících objektů a také to, že se více využívá místních kapacit a místních zdrojů surovin i materiálů.
Soudružky a soudruzi, mnoho užitečné práce vykonaly národní výbory v roce 1983 v oblasti společenské spotřeby. Na odpovídající úrovni byla zabezpečována zdravotní péče o obyvatelstvo. Chtěl bych zvláště vyzvednout velkou péči o děti, které žijí ve zhoršeném životním prostředí. Na školy v přírodě se vynaložilo více než 400 mil. Kčs. Někteří členové našeho výboru byli nedávno v Severočeském kraji a přesvědčili se o tom, jak důležitá je tato péče o děti a jak pozitivně je přijímána. Na úseku školství byla velká pozornost - kromě obsahové přestavby - věnována údržbě a rekonstrukci základních fondů. V souvislosti s příchodem silných populačních ročníků na druhý stupeň základních škol se získávají potřebné prostory cestou přístaveb a nástaveb.
Myslím, že můžeme vzít s uspokojením na vědomí také zprávu o tom, že výsledky hospodaření podniků řízených národními výbory jsou za rok 1983 příznivé. Ve výboru pro národní výbory a národnosti jsme se již zabývali několikrát výsledky hospodaření těchto podniků, úrovní služeb, uplatňováním vědeckotechnického rozvoje, údržbou a modernizací bytového fondu a v září máme na programu jejich péči o výchovu dělnického dorostu.
Soudružky a soudruzi, v závěru bych chtěl zdůraznit úkoly národních výborů, na které by se měly soustředit ve zbývajících měsících roku, aby hodnocení jejich hospodaření v příštím roce vyznělo ještě příznivěji.
Základním úkolem je zabezpečovat nejen vyrovnanost rozpočtu, ale vyšší mobilizací vlastních zdrojů, vlastních příjmů zajistit i dostatečnou tvorbu zdrojů na financování volebních programů Národní fronty. Ke zvyšování vlastní příjmové základny důsledně prosazovat plánovací disciplínu u zemědělských organizací a prohlubovat kontrolní činnost ve spolupráci s příslušnými orgány.
Upevňovat finanční kázeň při zajišťování příjmů rozpočtových a příspěvkových organizací.
Vytvářet trvalý tlak na tvorbu zdrojů v hospodářských organizacích řízených národními výbory. Zamezit nezdůvodněným úpravám hospodářských plánů, které vedou ke změkčování úkolů. Trvale prosazovat maximální hospodárnost a efektivnost ve výdajích a usilovat o snížení podílu materiálových nákladů na výkonech o 0,5 % proti podílu stanovenému plánem.
Zlepšit strukturu a kvalitu služeb a zabezpečit růst tržeb od obyvatelstva za placené služby o 2,7 % proti skutečnosti roku 1983.
Zahajování dodavatelské výstavby bytů usměrnit tak, aby byly vytvořeny podmínky pro rovnoměrnější dokončování bytů v roce 1985.
Organizovat plnění plánu komplexní bytové výstavby stavebními podniky tak, aby plánované úkoly v dokončování bytů byly splněny a byty mohly být předávány ve stanovené lhůtě.
V akci "Z" orientovat zahajované stavby na přednostní řešení kapacit pro služby obyvatelstvu a zlepšení životního prostředí (především stavby vodohospodářské). Rozsah nové výstavby přizpůsobit stavu rozestavěnosti tak, aby mohly být všechny stavby akce "Z" dokončovány ve stanovených lhůtách.
Již letos vytvářet podmínky k tomu, aby bylo možno v oblasti hospodářství národních výborů závěry 10. zasedání ÚV KSČ promítnout do základny pro stanovení úkolů roku příštího s cílem zpevnit úkoly zapsané v rozpočtovém výhledu.
Soudružky a soudruzi, na základě projednání výsledků finančního hospodaření národních výborů doporučuje výbor pro národní výbory a národnosti České národní radě, aby v rámci státního závěrečného účtu České socialistické republiky schválila též výsledky rozpočtového hospodaření národních výborů v roce 1983. /Potlesk./
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Jiřímu Fleyberkovi. Slovo má poslanec Miloslav Štorkán. Po něm se připraví poslanec Ladislav Liška a pak uděláme 30 minutovou přestávku.
Poslanec Miloslav Štorkán: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, při hodnocení závěrečného účtu za rok 1983 jsme si znovu potvrdili náročnost sedmé pětiletky ve stavebnictví, která je dána pokračující změnou struktury investic, zajištěním věcných a územních priorit, urychlením staveb, snížením rozestavěnosti, posílením technické a občanské vybavenosti komplexní bytové výstavby a snižováním materiálové spotřeby, především racionálním hospodařením s kovy, cementem a pohonnými hmotami.
Docílené výsledky za rok 1983 svědčí o úspěšném překonávání změněných podmínek a účinnosti opatření přijatých ze stanoviska předsednictva ÚV KSČ z června 1982 a "Souboru cílů pro rok 1983" přijatých ve vládě ČSR pro stavebnictví. Plán resortu byl splněn na 103,4 % a překročení dosáhlo přes 1 mld Kčs. Kapacit bylo přednostně užito na závazných stavbách, na výstavbě v Praze a Severočeském kraji a zahraničí, dále byly zabezpečeny úkoly pro stavby palivoenergetického komplexu včetně jaderné elektrárny Dukovany.
V komplexní bytové výstavbě byl plán překročen o 396 bytů a byla splněna také občanská vybavenost jak v souhrnu tak v obou územních prioritách. Skutečností však zůstává, že mimo Severočeského kraje se dokončování bytů zase soustředilo do posledního měsíce roku se všemi negativními důsledky. Tento problém se stavbařům ještě nedaří plně odstranit a je mu třeba věnovat zvýšenou pozornost. Dalším negativním jevem je neplnění modernizace bytového fondu, kde plán byl splněn jen na 82,1 %. Dosavadní vývoj ukazuje, že jsou rizika ve splnění úkolů 7. pětiletky.
S úkoly minulého roku se také vypořádaly pozemní stavby Plzeň, které splnily všechny rozhodující ukazatele plánu za rok 1983. Zejména byly splněny úkoly na prioritních stavbách stanovených jako závazné úkoly státního plánu a na stavbách zvláštní části plánu. V souhrnu byl na těchto stavbách přeplněn úkol 16,9 mil. Kčs - tj. o 9,8 %. V termínu a ve velmi dobré kvalitě byla předána škola v přírodě na Přimdě, která byla součástí závazných úkolů plánu. Rovněž byly splněny úkoly na stavbě Fakultní nemocnice v Plzni. A v neposlední řadě byly splněny úkoly v hlavním městě Praze a v Severočeském kraji. Je potěšitelné, že uvedené úkoly byly splněny při splnění úsporných opatření ve spotřebě pohonných hmot, cementu a betonářské oceli.
Z jednání výboru pro průmysl a stavebnictví také vyplynulo, že bylo dosaženo pozitivních výsledků ve změnách struktury stavebních prací, aby odpovídaly potřebám investiční výstavby. Snižuje se rozsah a podíl vysoce produktivních oborů bytové a silniční výstavby, zvyšuje se podíl průmyslové výstavby, zejména pro palivoenergetický komplex spojený s přechodem z výstavby tepelných elektráren na jaderné elektrárny. Tlak na snižování rozestavěnosti staveb přináší vyšší potřebu dokončovacích prací, zvyšuje se podíl modernizací a rekonstrukcí. Výrobní program je směřován především do velkých staveb a malých akcí zabezpečujících cílové programy a realizujících technický rozvoj, rostou požadavky na práce neinvestičního charakteru, zejména opravy bytového fondu a na stavební práce pro obyvatelstvo.
Státní cílové programy úspor mění strukturu materiálových vstupů a tím také strukturu stavebních technologií. Tak například nová ČSN 730540, která navazuje na tepelně technické vlastnosti budov s cílem snížit spotřebu tepla pro vytápění budov, současně ovlivňuje zvýšení spotřeby izolačních materiálů pro výrobu obvodového pláště budov, například spotřebu polystyrénu. To má samozřejmě vliv na dodavatele z navazujících oborů, například chemie.
Podnik Pozemní stavby Plzeň zaváděním soustavy ESO 81 pro občanskou výstavbu výrazně nahrazuje měrnou spotřebu cementu i betonářské oceli na metr čtvereční užitné plochy.
Také jednotná technická politika ve stavebnictví rozhodujícím dílem přispěla v náročných podmínkách k překročení plánu uplynulého roku. Přesto právě na tomto úseku jsou ještě značné rezervy. Dosud se nedaří vytvářet už v etapě zakládání výzkumných úkolů vazby na potřebu národohospodářského plánu, na plán realizace technického rozvoje a racionalizační opatření. Není dosud zvládnuta oblast projektové přípravy kde jsou vytvářeny předpoklady pro realizaci inovací na stavbách. Komplexní systémy řízení jakosti přes řadu pozitivních znaků - dosud nezasahují účinně přímo do výrobního procesu k odstraňování nedostatků.
Nejsou dosud vytvořeny odpovídající předpoklady k rozvoji stavebních kapacit pro potřebu rekonstrukcí, modernizací a oprav ve vazbě na problémy v investorské, projektové a organizační přípravě. Technický rozvoj není dosud připraven na inovaci vyšších řádů při souběhu restrukturalizace stavebních kapacit, posílení dokončovacího cyklu výstavby a omezení nejdůležitějších materiálových a energetických vstupů.
Stabilizace pracovníků ve stavebnictví zůstává úkolem i pro zbývající roky pětiletky. Jedním z hlavních důvodů neplnění plánovaného počtu pracovníků a z toho především dělníků je fluktuace. Konkrétně poznatek z Pozemních staveb Plzeň - podle rozborů, které jsou prováděny podle výsledků šetření stabilizačních komisí, je hlavní důvod podání výpovědi, a tím odchodů a fluktuace dělníků, nutnost pracovat na odloučených stavbách s celotýdenním odloučením od rodin a s tím související důvody dojíždění, rodinné důvody a možnost výhodnějšího zaměstnání v místě bydliště. Převážná většina pracovníků, kteří z těchto důvodů odcházejí, jsou mladí kvalifikovaní dělníci převážně do 30 roku věku.
Přes veškerá opatření, která podnik PS Plzeň pro stabilizaci dělníků provádí nejsou soudruzi schopni tyto důvody odstranit, poněvadž vývoz kapacit do Severočeského kraje a Prahy je dán závazně státním plánem a stále se zvyšuje. Tato stabilizace vyvolává u závodů, které tyto úkoly zabezpečují, téměř neřešitelné situace. Pro zajištění pracovníků na tyto stavby již nedostačují ani současné omezené možnosti v hmotné zainteresovanosti.
Soudružky a soudruzi, jsem přesvědčen, že resort ministerstva stavebnictví ČSR má další rezervy v efektivnějším využití stavebních mechanismů, strojních sestav a dopravních prostředků. Přitom většina mechanismů je využita v jednosměnném provozu. Další rezervy jsou v oblasti rychlejšího dokončování staveb, hospodárnosti, snižování nákladů, využívání zásob, mzdové a sociální politice a iniciativě pracujících.
K tomu, aby se dosáhlo i v letošním roce dobrých výsledků a zabezpečily se závěry 10. zasedání ÚV KSČ stanovil resort VIJ a podnikům konkrétní úkoly v růstu produktivity práce a snižování vlastních nákladů. Úsilí doporučil zaměřit na racionalizaci paliv, energie, kovů a ostatních materiálů. K dosažení stanovených úkolů je třeba využít iniciativy pracujících, zejména komplexních racionalizačních brigád, brigád socialistické práce a předních pracovních kolektivů.
Společně s odborovým svazem pracovníků ve stavebnictví využívají 40. výročí vyvrcholení národně osvobozeneckého boje lidu našich národů k závazkovému hnutí zaměřeném na:
- splnění uložených úkolů plánu roku 1984 - odstraňování nekvalitní práce a zvyšování technicko-ekonomické úrovně a jakosti výroby
- dosažení úspor paliv, energií a materiálů
- zvyšování produktivity práce a snižování vlastních nákladů
- zlepšování životního prostředí pracovišť a staveb.
My tuto iniciativu ve výboru pro průmysl a stavebnictví plně podporujeme a budeme jí při své politické práci ve volebních obvodech a na pracovištích maximálně napomáhat.
Děkuji za pozornost. /Potlesk./