Nemůžeme být též spokojeni s dosavadním samotným vývojem tržeb od obyvatelstva. Ukazuje se, že podniky, jimž je dané poslání svěřeno, i nadále dávají přednost jiným socialistickým organizacím, které zajišťují služby pro občany pouze zprostředkovaně, následně. Proto příslušné resorty posoudí vnitřní strukturu ukazatelů plánu tak, aby působily ještě účinněji především na rozvoj služeb poskytovaných přímo pracujícím.
Nelze opomenout, že ani postup strukturálních přeměn ve prospěch zdokonalování služeb a doplňkové výroby neodpovídá záměrům, které vláda přijala. Ted záleží na rozhodnosti a schopnosti všech partnerů, s nimiž budou překonávány obtíže, ať už kádrové, technické a technologické, či další, aby byl dosažen stanovený cíl. Současně musíme dbát na to, aby národní výbory a jimi řízené organizace rychleji využívaly uvolněné kapacity pro jejich vlastní určení.
Zvyšování úrovně v oblasti služeb si nedovedeme představit bez rostoucí péče o mladé pokolení. Proto budeme plánovitě pokračovat v přestavbě učňovského školství. Zainteresované resorty i krajské národní výbory musí dokončit úpravu jeho řízení, zejména pak odstranit nedostatky v materiálním a kádrovém vybavení středních odborných učilišť. Zkrátka, a to není jakési obecné tvrzení, všestranné přípravě politicky vyspělých, profesně zdatných a morálně pevných pracovníků je žádoucí věnovat zvýšenou pozornost, a stálou, neformální soustavnou péči.
Náročné povinnosti na nás čekají ve sféře zlepšování materiálně technického zásobování. Dosavadní opatření na tomto úseku se jen zvolna prosazují v praxi a nepřinesla prozatím očekávaný efekt. K tomu nelze trpně přihlížet. Zastáváme názor, že spolu s využíváním vnitřních rezerv bude zapotřebí - a my k tomu tak přistupujeme - všestranně zainteresovat dodavatelské a odbytové organizace na dodávkách materiálů a náhradních dílů pro organizace služeb.
Ve veřejném stravování chceme od začátku příštího roku zavést účinnější kontrolní a inspekční systém. V podnicích se již ověřuje nový způsob hmotné zainteresovanosti na jeho rozvoji a kvalitě. Ve všech krajích se bude v roce 1984 experimentálně ověřovat model vnitropodnikového chozrasčotu. Krajské národní výbory a krajská střediska projednaly opatření k rozšíření provozoven s rychlou obsluhou zákazníků. I tady chceme dosáhnout podstatného obratu v ochraně spotřebitele i majetku v socialistickém vlastnictví.
S určitým ohlasem se v naší veřejnosti setkala opatření, přijatá k uplatňování aktivních forem sběru druhotných surovin. Některá již přinášejí dobré výsledky. Avšak zatím zůstává za očekáváním počet povolení ke sběru, vydaných jednotlivým občanům. V některých krajích, zejména v Jihočeském a Severočeském, se zatím plně nerozběhl oddělený sběr skla. Zpracovatelský průmysl zatím nezvládl plně využití zvýšených zdrojů vykoupených surovin. Jsme si vědomi toho, že to závisí nejen na jeho kapacitách, ale především na výrobně technických podmínkách. I na jejich řešení orientujeme naši další činnost.
V bytovém hospodářství se stále setkáváme s řadou vážných problémů v údržbě, opravách a modernizaci bytového fondu. Do této oblasti se stále soustřeďuje víc než dost oprávněných stížností. A přitom prostředky, které tam směřují, nejsou právě nízké. Současná situace je tu poznamenána jak nedostatky v řízení, někdejším podceněním určitých - kupříkladu strukturálních - otázek, ale i nehospodárností, nekázní a nízkou disciplínou - mám-li uvést alespoň několik příkladů. Celou tuto problematiku budeme v nejbližší době řešit jako samostatný komplexní program.
Cenové úpravy, zaměřené na dosažení přiměřené rentability služeb, vyvolaly u některých oborů dočasný pokles poptávky. Tuto skutečnost nechceme jenom konstatovat, ale vedeme krajské národní výbory k tomu, aby zejména uvážlivěji a prozíravěji využívaly svou rozšířenou cenovou působnost v souladu s místními podmínkami a současně usilovaly o snižování nákladů na objektivně nutnou úroveň. Vždyť právě v tom tkví jedna z důležitých cest k efektivnosti a rentabilitě.
I nadále zůstává závažným úkolem racionalizace a zvýšení úrovně řízení a kontroly v oblasti služeb. Statistické a účetní výkazy byly sice v určitém rozsahu omezeny, to však lze považovat jen za první kroky na cestě prosazování zákonitých požadavků racionálního řízení.
Nyní mi, soudružky a soudruzi, dovolte, abych k vývoji v celé této oblasti uplatnil několik zásadních shrnujících poznatků. Je třeba především zdůraznit, že pro politickou, ekonomickou i společenskou závažnost služeb věnuje vláda i resorty jejich dalšímu rozvoji velkou pozornost. Provedli jsme analýzu i kontrolu toho, jaký je opravdový přínos komplexu nových opatření. Prokázalo se, že místní zastupitelské sbory přispívají k plnění svěřených úkolů se snahou dosáhnout zlepšení dosavadního stavu. To je ovšem jen jedna stránka věci.
Na druhé straně svědčí docílený efekt o rozdílném přístupu. Nejednou se poukazuje na složité objektivní podmínky a teprve podrobnější rozbor prokáže nedostatky v subjektivních činitelích, tedy v jednání lidí. Ne všude se projevuje potřebná rozhodnost, dostatek iniciativy, nápaditost a odhodlání nacházet společensky přijatelná východiska.
Není sporu o tom, že výhrady občanů, poukazujících na nedostatky na tomto úseku, souvisejí především s nízkou účinností řídící a kontrolní činnosti. K zabezpečení žádoucího obratu v této sféře proto zaměřujeme pozornost všech stupňů řízení. Víme, že bude záležet na naší vlastní důslednosti, na nekompromisních postojích, aby výsledky plně odpovídaly možnostem.
V současné době tedy zůstává v oblasti služeb jedním z hlavních úkolů urychleně se vyrovnat se zbývajícími úkoly, a to zejména v oblasti pracovně právní, na úseku materiálně technického zásobování, sběru a využití druhotných surovin, veřejného stravování a ve sféře resortních bezpečnostních, požárních, energetických a dalších předpisů. Tady ovšem svoji roli musí sehrát i některé federální orgány, do jejichž působnosti náležejí. Neméně důležité je zvýšit konkrétnost a účinnost všech opatření již přijatých. Nelze přitom spoléhat - a to chci znovu opakovat - že podmínky vytvořené před nedávnem odstraní naráz všechny obtíže, nahromaděné za poslední léta. Pohotové uspokojování potřeb v souladu s měnícími se požadavky - a to je trvalý úkol, kterému vláda přikládá klíčový význam.
Budeme plně dodržovat zásadu, že za jeho kvalitní a včasné plnění odpovídají jak národní výbory, tak i ústřední orgány. Jejich praktickou činností musí výrazněji než dosud prolínat odpovědnost za komplexní zabezpečování dalšího rozvoje služeb podle oprávněných potřeb jednotlivců v zájmu celé společnosti.
Soudružky a soudruzi, v podkladech, které vláda předložila České národní radě, jsou uvedeny konkrétní závěry a opatření. Jejich těžiště spatřujeme ve využívání a rozvíjení příznivých tendencí, v přísném posuzování úrovně, k níž jsme se dopracovali. Je nutné, aby zkušenosti získané v dosavadním vývoji směřovaly ke kvalitativně vyššímu uplatňování hospodářsko-organizátorských, kulturně a ideově výchovných i mocensko-správních funkcí. Vláda ujišťuje Českou národní radu, že vynaloží potřebnou snahu, aby všechny úkoly byly splněny.
Projednávání celé této problematiky ve výborech České národní rady prokázalo, že poslanci nejen s uznáním přijímají dosažené výsledky, že sami ve svých volebních obvodech jsou plně zainteresováni na realizaci všech potřebných opatření, že se zasazují o odstraňování nedostatků a překážek, které tyto složité procesy provázejí.
Vláda si váží tohoto tvůrčího přístupu a vysoce jej oceňuje. Je přesvědčena, že ve vzájemné spolupráci a za vaší účinné pomoci se bude plnění závěrů 6. zasedání ÚV KSČ a 4. schůze České národní rady dále zkvalitňovat a prohlubovat v souladu se zájmy a potřebami dalšího rozvoje naší socialistické společnosti. /Potlesk./