Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Jaroslavu Hrbotickému, slovo má poslanec Bohumil Kozák.
Poslanec Bohumil Kozák: Vážené soudružky, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté. Významná úloha československého stavebnictví při rozšiřování výrobní základny, při uskutečňování strukturálních přeměn naší ekonomiky a při plnění sociálního programu KSČ je nezastupitelná a jednoznačná. Kvalita práce našeho stavebnictví, v oblasti účelové investiční výstavby nepřímo a na úseku komplexní bytové výstavby, modernizace, rekonstrukce, údržby a oprav bytového fondu přímo, spolurozhoduje o spokojenosti našich občanů, o růstu jejich životní úrovně a o zlepšování životního prostředí a nesporně výrazně ovlivňuje jejich pracovní aktivitu a společenskou angažovanost.
Nejde ve stavebnictví o nové úkoly, avšak náročné podmínky, v nichž 7. pětiletku uskutečňujeme, vyžadují, aby se podstatně zvýšila účinnost a efektivnost jejich plnění a byla již skutečně zajištěna komplexnost bytové výstavby ke spokojenosti občanů, jak ze samotného označení "komplexní bytová výstavba" vyplývá. Příznivé výsledky docilované v rámci socialistické výstavby našeho státu v oblasti stavebnictví jsou do určité míry znehodnocovány v rámci účelové investiční výstavby nedodržováním lhůt zahájení a dokončení jednotlivých staveb v souladu s plánem, nedodržováním rozpočtových nákladů staveb, povolováním výjimek z předpisů ovlivňujících náklady staveb, růstem nedokončených investic a zásob, nedodržováním cenových předpisů a kvalitativními závadami a nedodělky, které brání včasnému uvádění základních prostředků do provozu a zajišťování ekonomické návratnosti vynaložených investičních prostředků.
Na úseku komplexní bytové výstavby se k těmto nedostatkům připojuje navíc nerovnoměrnost v plnění plánu dokončovaných a nově zahajovaných bytů v průběhu roku a trvalé zaostávání v plnění plánu občanské a technické vybavenosti za vlastní bytovou výstavbou. Toto jsou dlouholeté bolesti a nedostatky našeho stavebnictví, se kterými jsem se v průběhu posledních třech funkčních období jako poslanec setkával a které se nám přes všechnu snahu a úsilí nepodařilo vyřešit. Jejich přetrvávání jsem si znovu ověřil zjištěním v rámci příprav na dnešní jednání osobním průzkumem ve stavebních organizacích u VHJ Průmyslové stavby v Brně, Hydroprojektu Brno a Okresního stavebního podniku Brno - venkov. Z rozborů činnosti těchto organizací za rok 1981 vyplývá, že došlo ke zpomalení dynamiky růstu stavební výroby a v některých závodech těchto VHJ dokonce k poklesu, avšak v souladu s plánem, což je zdůvodněno změnami v zaměření investiční politiky v návaznosti na náročnější podmínky rozvoje národní ekonomiky a z toho plynoucími změnami struktury stavebních prací.
Omezením investiční výstavby by mělo dojít alespoň podle mého názoru k uvolnění stavebních kapacit a tím k lepšímu plnění kvalitativních ukazatelů plánu, sortimentu stavebních prací, lhůt zahajování a dokončování staveb, snižování rozestavěnosti a nedodělků, komplexnosti stavebních prací a zlepšování kvality, zvláště když plán na tyto změny záměrů v investiční politice včas reagoval a s novou soustavou plánovitého řízení vytvářel pro realizaci těchto záměrů dostatečný prostor.
Skutečnost je však jiná a všechny tyto známé a oprávněně kritizované nedostatky se alespoň v Jihomoravském kraji v roce 1981 opakovaly a i v současné době přetrvávají. Přesto však osobním průzkumem v uvedených stavebních organizacích jsem z rozborů hospodářské činnosti za rok 1981 opět zjistil, že i při těchto prokazatelně existujících, přetrvávajících nedostatcích v oblasti společenského poslání, které jsou po dlouhou dobu předmětem kritiky centra, politických orgánů a orgánů státní správy a nakonec mnohdy i samých občanů, stanovené ukazatele podmiňující podnikovou tvorbu fondů hmotné stimulace všech pracovníků a ukazatele stanovené v rámci dlouhodobé hmotné zainteresovanosti ředitelům podniků pro přiznání ročních odměn byly globálně plněny.
A v tom vidím hlavní příčinu stále se opakujících nedostatků na úseku plnění společenského poslání stavebních organizací, ať se již jedná o plnění lhůt zahájení a dokončení staveb, dodržení rozpočtu nákladů a celé projekční a technické dokumentace anebo o plnění lhůt výstavby technické a občanské vybavenosti v rámci komplexní bytové výstavby.
Vzhledem k proklamované pravomoci a odpovědnosti" poslanců národních výborů na 6. zasedání ÚV KSČ v dubnu t. r., nutno na úseku investiční výstavby konstatovat, že národní výbory sice nesou odpovědnost za plnění plánu účelové investiční výstavby a komplexní bytové výstavby včetně politických dopadů dynamického rozvoje správního celku, avšak nemají žádnou pravomoc - alespoň pokud jde o velké, centrálně řízené stavebnictví, aby ve stavebních organizacích mohly plnění těchto úkolů přímo ovlivnit, snad mimo sankčních opatření vyplývajících z uplatnění hospodářského kodexu, při neplnění lhůt a ostatních podmínek stanovených uzavřenou hospodářskou smlouvou, což však vzhledem k platným předpisům v oblasti investiční výstavby na úseku plánování je z hlediska plnění investičních limitů pro NV velmi riskantní a problematické, přestože chápu a plně se stavím za požadavek uplatňování hospodářského kodexu v rámci utužování dodavatelsko-odběratelských vztahů.
Hodnocení pozitivních i negativních jevů a tendencí v rozvoji stavebnictví v rámci rozborů hospodářské činnosti nesporně umožňuje odhalit hlavní příčiny nedostatků a event. rezervy a soustředit pozornost na okruh nejdůležitějších problémů včetně stanovení východiska jejich řešení, ale to vše pouze z hlediska pohledu a potřeb stavební organizace ve vazbě na plán, jeho metodické předpisy a ukazatele podnikové i osobní dlouhodobé zainteresovanosti, bez ohledu na uspokojování celospolečenských potřeb a požadavků investorů, které pro stavební organizaci prozatím nejsou nijak rozhodující, event. jejich neuspokojení stavební organizaci z hlediska rozhodujících ukazatelů plánu hmotně nijak nepostihuje.
Současné předpisy na úseku investiční výstavby hmotně nezainteresovávají žádného z tří partnerů investiční výstavby na dodržování nebo dokonce na zkrácení lhůt dokončení výstavby, na snižování nákladů na zmenšování nedodělků, rozestavěnosti a zachování kvality prováděných stavebních prací a na časově souběžném zajišťování technické a občanské vybavenosti v souladu s vlastní bytovou výstavbou. Zainteresovanost se jeví právě obráceně a vede ke stanovení vyšších rozpočtových nákladů v zájmu pokrývání často nadměrných požadavků generálního dodavatele a snazšího plnění ukazatelů ekonomických plánů projektanta i dodavatele, k nimž se ve většině případů připojuje i investor se zdůvodněním, že má zájem o zajištění plnění plánu investiční výstavby za každou cenu a čerpání investičních limitů, aby zabránil jejich propadnutí.
Mám za to, že nelze nadále se omezovat na všeobecné, nekonkrétní konstatování a poukazování na nutnost podstatného zvyšování úrovně komplexnosti investorské, prorektorské a výrobní přípravy staveb, rychlejšího přizpůsobování struktury stavebních kapacit požadavkům plánu, zvýšení tempa stavění a snižování rozestavěnosti zvyšováním výkonnosti stavebnictví, zprůmyslnění hlavních směrů výstavby, rozšiřování dobrých zkušeností z vlastní bytové výstavby na průmyslovou výstavbu a na zaostávající technickou a občanskou vybavenost a permanentním odhalováním a využíváním všech vnitřních rezerv.
Podle mého názoru základním předpokladem pro splnění těchto úkolů a opakujících se nedostatků je zakotvení těchto úkolů přímo do ekonomické koncepce rozpisu prováděcích plánů a plánu ekonomického určení produkce při důsledném uplatňování oborového plánování v duchu nové soustavy plánovitého řízení a při důsledném uplatňování oborových přepočtů a sortimentních změn docílených skutečností pomocí oborových kalkulačních vzorců pro účely vyhodnocování plnění plánu a podnikové i osobní hmotné zainteresovanosti, při zajištění důsledné provázanosti těchto plánů s plány investiční výstavby a s plány stavební výroby.
Ekonomické nástroje nové soustavy plánovitého řízení v oblasti regulace mzdového vývoje zajišťují z hlediska podnikové i osobní hmotné zainteresovanosti v dostatečné míře zájem pracovníků stavebních organizací na plnění hlavních ekonomických ukazatelů plánu. Důsledné uplatnění oborového plánování, oborových přepočtů a sortimentních změn oproti plánu ekonomického určení produkce potom vyloučí spekulativní plnění ekonomických ukazatelů plánu záměnou méně efektivního sortimentu stavebních prací za efektivnější sortiment těchto prací, s nižším podílem živé práce a s vyšším podílem zisku bez ohledu na společenskou potřebu.
Politicky citlivé ukazatele neekonomického charakteru, ale charakteru celospolečenského poslání jako dodržení lhůt dokončení stavebních akcí při dodržení kvality a zajištění časové souběžnosti technické a občanské vybavenosti s vlastní bytovou výstavbou, by mohly být potom na úkor některých ekonomických ukazatelů zakotveny do početně omezených ukazatelů podmiňujících tvorbu fondů podnikové hmotné stimulace a hmotné zainteresovanosti ředitelů, rozhodných pro přiznání ročních odměn.
Tato konkrétní opatření by měla být podle mého názoru rozpracována a realizována v rámci úkolů komplexu opatření ministerstva stavebnictví v roce 1982, zaměřeného do oblasti zvýšení účinnosti systému plánovitého řízení stavebnictví ve spolupráci s národními výbory. Považuji za nutné doporučit, schválit a akceptovat komplex navrhovaných opatření ministerstva stavebnictví České socialistické republiky k realizaci hlavních směrů k aktivizaci stavebnictví v r. 1982 a v 7. pětiletce a požadovat urychleně jeho rozpracování a zajištění, a to nejen v odvětví tzv. velkého, centrálně řízeného, ale i na úseku místního stavebnictví řízeného národními výbory. Děkuji vám za pozornost. /Potlesk./
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Kozákovi. Slovo má poslanec doc. dr. Antonín Kubíček.
Poslanec doc. MVDr. Antonín Kubíček, CSc.: Vážené soudružky poslankyně, Vážení soudruzi poslanci, rozvoj vodního hospodářství, ať již akcemi zajišťovanými resortem a jeho organizacemi či národními výbory, je do značné míry odvislý od realizace investiční stavební činnosti.
Boj proti záplavám, regulace vodních toků, splavnění řek, ale také zabezpečování pitné vody a její kvality není možné bez odpovídajícího rozsahu budování příslušných zařízení. Zda jich máme dost či málo to zpravidla jako občané poznáme na tom, zda nám teče voda z vodovodů a jako výrobci, máme-li jí dost v našich závodech, případně na polích při pěstování zemědělských plodin, zejména zeleniny.
Složitější je to s jakostí pitné vody, neboť pouhým okem si nemůžeme zkontrolovat její jakost. Něco můžeme poznat na její chuti, ale ani to není přesné, ale zejména rozhodující měřítko. Z těchto důvodů jsme proto jako poslanci výboru pro zemědělství a výživu navrhli v přípravě dnešního pléna projednat plnění plánu investiční výstavby a plnění investorských povinností v odvětví vodního hospodářství, a to se zvláštním zřetelem na plnění úkolů v této oblasti v roce 1981.
Při projednávání této problematiky jsme si byli vědomi toho, že v období budování socialismu byla vybudována celá řada velkých vodovodních staveb, že se podstatně zvýšil počet bytů zapojených na veřejnou vodovodní síť. Je řada případů, kdy národní výbory realizovaly projekty na budování vodovodů z doby předmnichovské republiky, neboť v té době na to jaksi nebyly finanční prostředky.
Zvýšil se též podstatně počet kanalizací i čistíren odpadních vod. Je to obrovské dílo, ve kterém i dnes pokračujeme, když řešíme vodohospodářské problémy Severočeského kraje, zajišťujeme pitnou vodu pro Prahu, budujeme novomlýnské nádrže na Dyji na jižní Moravě, vodu pro jadernou elektrárnu Dukovany atd.
V této souvislosti jsme také proto mohli ve výboru ocenit úsilí všech pracovníků na tomto úseku. V tomto smyslu jsme také hodnotili plnění plánovaných úkolů posledního období, zejména loňského roku, při řešení otázek Severočeské hnědouhelné pánve, při zabezpečování pitné vody pro Prahu a Středočeský kraj, zajišťování některých oblastí jižních Čech, zejména Českých Budějovic a také jaderné elektrárny Dukovany na jižní Moravě. Pro další rozvoj národního hospodářství je též významné zabezpečování a využívání labské vodní cesty i budování malých vodních elektráren.
Přesto, že byl plán loňského roku splněn na 101,8 % ukázalo se, že jsou potíže se zajišťováním staveb nižší důležitosti. Dále jsou značné problémy zejména s výstavbou čistíren odpadních vod. Tyto poznatky a zkušenosti s akcemi zajišťovanými národními výbory ukazují, že to, co všechno v této oblasti děláme, nezabezpečuje plně potřeby rozvoje společnosti i našich občanů.
Domnívám se, že při posuzování stavu realizace vodohospodářských staveb můžeme konstatovat, že se v loňském roce podařilo řešit a uspokojit nejnaléhavější potřeby národního hospodářství i obyvatel při zabezpečování potřebného množství vody. Byl splněn plánovaný objem prací a dodávek ve vodohospodářské investiční výstavbě a podle plánu byly uvedeny do provozu rozhodující kapacity staveb. Nedostatky v plnění prací a dodávek na některých stavbách byly zapříčiněny zejména přesuny některých staveb do útlumového programu stavebnictví a neplněním smluvních závazků a kapacitních ujednání ze strany dodavatele.
To je charakteristika, která se týká staveb zajišťovaných resortem a jeho organizacemi. Na jednání výboru jsme také shrnuli poznatky poslanců týkající se oblasti národních výborů a dalších otázek. Tak např. výstavba vodovodu Roudnice n. Labem není od roku 1973 dodnes dokončena v důsledku neplnění plánu dodavatelskými organizacemi, zejména EZ Praha a Sigmou Hranice. Proto je třeba řešit zásobování města Roudnice různými provizorii.
Tento poznatek a hodnocení realizace vodohospodářských zařízení v rámci akce Z v okrese Litoměřice ukazuje, že díky úsilí občanů i organizátorů z řad pracovníků národních výborů a jejich organizací se převážná část akcí realizuje v plánovaných termínech. V tomto okrese byla převážná část z 19 akcí dokončena v plánovaném termínu. Tam, kde jsou problémy, vyplývají z nedodávání materiálů, v jednom případě z nedobré organizátorské práce místního národního výboru a v některých případech z přílišné náročnosti odborných prací. U těchto, ale i u akcí v dalších oblastech republiky se ukazuje, že nejvážnější jsou problémy po zlepšení dodávek strojírenských zařízení s dodávkami elektrozařízení. Jak jsme byli informováni na jednání našeho výboru, snižují se podstatně prostředky věnované na výstavbu vodohospodářských akcí v 7. pětiletce oproti 6. pětiletce. Proto jsme diskutovali o tom, že větší pozornost bude třeba věnovat údržbě stávajících zařízení, zvyšovat jejich využití a také, aby se zvýšila péče a pozornost uživatelů a spotřebitelů nejen o hospodárnost, ale také, aby se zbytečně neznečisťovala.
Podle našeho názoru při řešení této situace a tohoto stavu není rozhodující, jakou finanční částku na tyto investice dáme, jde spíše o to, aby vynaložená finanční částka vždy současně řešila a zabezpečovala dvě věci, které vždy musí být v souladu a v rovnováze. Jsou to:
1. zabezpečení optimální kvantity a kvality pitné a užitkové vody pro naše stávající a plánované hospodářství na všech úsecích,
2. zabezpečení stavu, aby užitá pitná a užitková voda na všech úsecích se vracela do našich přírodních toků v kvalitě, jaká byla před jejím použitím.
Uvedená zásada se zdá být zcela normální. Je všemi uznávána, bohužel velmi často v praxi nedodržována a opomíjena. Jsme svědky skutečnosti, že v posledních dvou pětiletkách podle volebních programů došlo ke zvýšenému budování vodovodů v obcích a městech a že nedošlo v odpovídající míře k budování kanalizační a čistící sítě. Tento stav má za následek, že dochází ke stále většímu a většímu znečištění vod, která mají negativní dopad na celou řadu oblastí a naše životní prostředí.
V této souvislosti mi dovolte, abych uvedl aspoň jeden příklad z oblasti organizací Národní fronty, jmenovitě ústředního výboru Svazu českých rybářů.
Na vodních plochách Českého rybářského svazu proběhlo v roce 1981 celkem 172 havárií v kvalitě, hygieně vody, většinou spojených s úhynem ryb. Z toho bylo 53 na vodách pstruhových a škody na rybách jimi způsobené byly 777 tisíc Kčs. Na mimo pstruhových vodách 61 havárií se škodou 707 tisíc Kčs a na rybochovných zařízeních 58 havárií se škodou 1099 mil. Kčs. Délka zasaženého povodí byla 351 km.
Podle původu bylo 41 havárií průmyslových a škoda jimi způsobená 921 tis. Kčs, 88 zemědělských se škodou 1347 mil. Kčs a 43 případů v ostatních zdrojích se škodou 1315 mil. Kčs.
Možno říci, že vyčíslení shora uvedených škod je minimální. Je reálný předpoklad, že vyčíslení postrádá chronická onemocnění a dopady těchto onemocnění, které podle Výzkumného ústavu hydrobiologického dosahují 20 až 30 mil. Kčs ročně,
Obdobná situace je v jednotlivých odštěpných závodech Státního rybářství. I na ostatní zájmové organizace, jako je např. Svaz chovatelů, myslivců, včelařů a další, dopadá negativně ať přímo nebo nepřímo nečistota vod a jejich hygienická závadnost.
Tuto skutečnost uvádím proto, že na ni chci poukázat jako na velmi závažnou věc, ale také proto, že je nesoulad mezi potřebami a usneseními organizací Národní fronty, v našem případě ČRS a usneseními popř. závěry našeho zasedání v investiční politice, na úseku vodního hospodářství, které předpokládá snížení investičních prostředků na čistící zařízení, pro příští období, což má za následek, že stav se bude zhoršovat.
Tyto úvahy samozřejmě nepokládáme za komplexnější návrh řešící problematiku, ale mohl by být v tomto směru určitým příspěvkem.
Na závěr bych chtěl plénum České národní rady informovat, že v přípravě i při samotném jednání výboru jsme se též zabývali problémy spojenými s realizací vodohospodářských akcí v rámci akcí "Z ", malými vodními elektrárnami, ztrátami vody ve vodohospodářských řádech, některými zdroji znečišťování vod i dostatkem vody pro závlahy.
Soudružky a soudruzi, otázkami vodního hospodářství jsem se zabýval poněkud šíře, než by vyplývalo jen z hlediska projednávané otázky, tj. úkolů stavebnictví v oblasti vodního hospodářství. Chtěl jsem tím připomenout význam tohoto odvětví pro rozvoj národního hospodářství i společnost. Současně zdůraznit, aby zde investiční činnosti byla věnována odpovídající pozornost a tím zabezpečeno řešení všech potřebných úkolů.
Děkuji za pozornost. /Potlesk./
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Antonínu Kubíčkovi.
Nyní, soudružky a soudruzi, přerušíme naši schůzi k polední přestávce. Budeme pokračovat ve 14.00 hodin.
/Schůze byla přerušena ve 12.35 hodin a znovu zahájena ve 14.00 hodin./
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Soudružky a soudruzi, zahajuji přerušenou schůzi České národní rady.
Zjišťuji, že promluvili všichni poslanci, kteří se přihlásili do rozpravy. Přeje si ještě někdo z poslanců slovo? Nikdo. Přeje si promluvit soudruh ministr Polák? Nepřeje. Přeje si slovo někdo z členů vlády, soudruhů ministrů? Nikdo. Můžeme tedy rozpravu uzavřít! /Vysloven všeobecný souhlas./ A přistoupit k projednání návrhu usnesení.
Prosím společného zpravodaje a předsedu návrhové komise poslance ing. Františka Skácela o odůvodnění návrhu usnesení k projednávané zprávě vlády ČSR.
Společný zpravodaj a předseda návrhové komise poslanec ing. František Skácel: Soudružky a soudruzi, dovolte závěrem několik slov. Ne náhodou dnešní plénum ČNR projednává situaci ve stavebnictví, které svou produkcí je nepostradatelné pro všechna další odvětví našeho národního hospodářství a pro další růst životní úrovně našich obyvatel. Neprojednáváme to také proto, abychom celou stavbařskou rodinu postavili do nějakého špatného světla. Naši stavbaři udělali kus poctivé práce a bylo to konstatováno jak v české vládě, tak i na našem plenárním zasedání. Za to je třeba jim poděkovat. Rád tak činím, neboť si to opravdu zasluhují. Ty obrovské tlaky, které byly vyvíjeny ze strany řídících a plánovacích orgánů na stavbaře k zahajování staveb je dostaly do vážné situace v rozestavěnosti, která mnohdy nesla s sebou ty neduhy, o kterých byla řeč i v naší diskusi. Nyní je třeba, aby se z toho vážného problému urychleně dostali. Proto ta velká starost našich stranických a státních orgánů, proto ta hluboká analýza, která ukazuje, co musí stavbaři řešit uvnitř svých organizací a v čem je třeba jim pomoci. V tomto duchu zazněla i diskuse na našem plenárním zasedání.
Klíčovou otázkou zůstává plán, který bude sice pro stavbaře velmi náročný, ale přitom splnitelný, dále včasná územní a projektová příprava, subdodavatelské vztahy s vazbou na plynulé dodávky těch materiálů a technologií, bez kterých nemohou stavbaři dílo včas dokončit a v neposlední řadě pomoc strojařů při zajišťování drobné a střední mechanizace. Na druhé straně musí stavbaři urychleně řešit své vlastní problémy a zde bych položil na první místo oblast řízení a organizace práce, hlavně z hlediska vytváření podmínek pro plynulou práci v tom základním článku, to je na vlastním objektu, resp. stavbě. Zde je totiž klíč všech neúspěchů, resp. všech úspěchů, na vlastní stavbě se rozhoduje o rychlosti stavby, její kvalitě a její hospodárnosti. Tam by měla být zaměřena hlavní pozornost všech hospodářských pracovníků jak ze závodů, tak i podniků, neboť tam se realizuje celá předvýrobní příprava a její konečný efekt ve všech směrech. Jistě se jim to podaří. I za pomoci naší, nejen kritickými připomínkami, ale pomocí věcnou. Tolik, soudruhu předsedo, několik slov do závěru.
Nyní k návrhu usnesení našeho dnešního plenárního zasedání. Do návrhové komise přišlo několik připomínek, některé návrhová komise doporučuje do usnesení:
1. V oddílu IV č. 1 písm. a/připojit za poslední odstavec "- účinnější využívání signalizační činnosti orgánů státní arbitráže v práci resortů řídících stavebnictví,".
2. V oddílu IV č. 1 písm. b/zařadit před navržený text slova, v kontrolní a iniciativní činnosti".
3. V oddílu IV č. 3 navržený text zařadit jako druhý odstavec a jako první odstavec vložit" - projednat připomínky a náměty přednesené v rozpravě."
Tolik, soudruhu předsedo, připomínky, které přišli návrhové komisi.
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Skácelovi. Máte k předloženému návrhu usnesení, po doplnění návrhové komise, jak je přednesl soudruh Skácel, nějaké připomínky nebo doplňky? Nejsou.
Zjišťuji, že ve schůzi je podle prezenční listiny přítomno 184 poslanců a že Česká národní rada je schopna se usnášet.
Přistoupíme nyní k hlasování. Kdo souhlasí s návrhem usnesení České národní rady ke zprávě vlády České socialistické republiky o plnění úkolů stavebnictví v České socialistické republice, který předložila návrhová komise, s úpravami, které přednesl společný zpravodaj a předseda návrhové komise soudruh Skácel, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./
Je někdo proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? Nikdo. Děkuji.
Děkuji soudruhům z návrhové komise a soudruhu Skácelovi. Tím můžeme uzavřít druhý bod pořadu našeho jednání.
Třetím bodem programu je
III
Návrh ústavně právního výboru České národní rady na zproštění některých soudců z povolání soudcovské funkce /tisk 32/
Prosím poslankyni Migotovou, aby odůvodnila návrh ústavně právního výboru.