FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1979
III. volební období
65
Vládní návrh
ZÁKON
ze dne 1979,
kterým se mění a doplňuje zákon o zemědělské dani
Federální shromáždění Československé socialistické republiky
se usneslo na tomto zákoně:
Čl. I
Zákon č. 103/1974 Sb., o zemědělské dani, ve znění
pozdějších předpisů (úplné znění č. 74/1977 Sb. ), se mění
a doplňuje takto:
1. V § 1 se vypouští ustanovení písmena c).
2. § 5 odst. 2 písm. a) zní:
" a) pozemky patřící k rodinným domkům, jakož i zahrady
členů jednotných zemědělských družstev, které souvi-
sejí s pozemkem, na němž je obytná budova, nebo jsou
v zastavěné části obce, 1) činí-li jejich úhrnná výměra
mimo zastavěnou plochu nejvýše 800 m2".
3. V § 5 odst. 2 se vypouští ustanovení písmena c).
4. § 8 písm. b) zní:
" b) státní statky, státní hospodářské organizace vojen-
ských lesů a statků, státní hospodářské organizace
výzkumné a vývojové základny zemědělské výroby a
zemědělských služeb a další státní hospodářské organi-
zace odvětví zemědělství a výživy určené federálním
ministerstvem financí v dohodě s příslušným mini-
sterstvem financí republiky".
1) § 36 odst. 2 písm b) zákona 5. 122/1975 Sb.,
o zemědělském družstevnictví
- 2 -
5. V § 12 odst. 1 písm b) se vypouštějí slova:
" přidělených do fondu výstavby ".
6. § 12 odst. 2 písm. b) zní:
" b) přirážky k úplatě za vypouštění odpadních vod ".
7. V § 13 odst. 1 se vypouští ustanovení písmena b).
8. § 14 včetně nadpisu zní:
" § 14
Sazba daně
(1) Sazba daně, s výjimkou podle odstavce 4, ze základu
daně
při rentabilitě % |
činí % |
|
do. 5 |
0 |
  |
nad 5 do 15 |
0 |
+ 2, - a |
nad 15 do 20 |
20, - |
+ 1, 9 a |
nad 20 do 25 |
29, 5 |
+ 1, 5 a |
nad 25 do 30 |
37, - |
+ 1, 2 a |
nad 30 do 35 |
43, - |
+ 0, 9 a |
nad 35 do 40 |
47, 5 |
+ 0, 7 a |
nad 40 do 48 |
51, - |
+ 0, 5 a |
nad 48 |
55, - |
|
(2) Rentabilita se vypočítává s přesností na setiny jako
poměr bilančního zisku sníženého o zaplacenou daň z pozemků a
zvýšeného o připočitatelnou položku podle § 12 odst. 1 písm. a)
k nákladům celkem sníženým o připočitatelnou položku podle
§ 12 odst. 1 písm. a) a zvýšeným o hodnotu nakoupených zvířat.
(3) Činitel "a" se rovná procentu rentability přesahujícímu
spodní hranici příslušného pásma daně s přesností na setiny.
(4) Sazba daně u organizací zemědělského zásobování a ná-
kupu, strojních a traktorových stanic, opraven zemědělských
strojů, generálních ředitelství, sdružení státních hospodářských
organizací a poplatníků v likvidaci činí 50% ze základu daně;
po ukončení likvidace 50% z případného likvidačního přebytku".
9. § 15 a 16 včetně nadpisu se vypouštějí.
10. Část třetí se vypouští.
- 3 -
11. § 27 včetně nadpisu zní:
§ 27
Poplatníci
Příspěvek na sociální zabezpečení (dále jen "příspěvek")
odvádějí organizace zemědělského zásobování a nákupu,
státní hospodářské organizace vojenských lesů a statků,
generální ředitelství a sdružení státních hospodářských
organizací, pokud alespoň polovina podřízených, popřípadě
sdružených organizací má povinnost odvádět příspěvek podle
tohoto zákona. Federální ministerstvo financí může v dohodě
s příslušným ministerstvem financí republiky stanovit, které
další organizace určené v § 8 za poplatníky daně ze zisku
odvádějí příspěvek".
12. § 28 odst. 1 zní:
"(1) Základem příspěvku je objem mzdových prostředků
zúčtovaný v běžném roce k výplatě, snížený o odměny
uvedené v odstavci 3".
13. V § 28 se vypouští odstavec 2.
14. § 29 včetně nadpisu zní:
" § 29
Sazba příspěvku
Sazba příspěvku činí 10% ze základu".
15. § 31 písm. b) zní:
" b) pracovníci a členové socialistických zemědělských
organizací, státních organizací, které plní vědecko-
výzkumné úkoly a úkoly výuky pro odvětví zemědělství,
vojenských lesů a statků, státních organizací lesního
a vodního hospodářství, školních lesních podniků
vysokých škol a státních hospodářství lesnických
škol a učilišť z příjmů ze zemědělské výroby na
pozemcích, které jim byly těmito organizacemi
přenechány do dočasného užívání; osvobození se však
nevztahuje na příjmy z pěstování zvláštních kultur
a ze specializované živočišné výroby: "
- 4 -
16. V § 40 odst. 2, v § 41 odst. 4 a v § 48 odst. 4
se vypouštějí slova:
"daň z překročení mezd a odměn".
17. V § 45 odst. 2 písm. e) se vypouštějí slova:
"včetně zvýšení za nezemědělskou činnost".
18. § 46 se vypouští.
19* V § 55 se vypouští odstavec 1.
20. § 56 odst. 2 písm. d) zní:
" d) rozhodnout o způsobu zdanění ve sporných případech
a u nově vzniklých organizací zemědělské výroby a
zemědělských služeb a dále u státních hospodářských
organizací v odvětví zemědělství a výživy, u nichž
došlo k výrazné změně ekonomických podmínek, rozhod-
nout o tom, zda budou platit daň ze zisku podle
§ 14 odst. 1 nebo odst. 4; "
21. V § 57 se vypouští v citaci § 15, § 16, § 19, § 22, § 23,
§ 26.
22. § 59 se doplňuje odstavcem 4, který zní:
" (4) Poplatníci uvedení v § 45 odst. 1, kteří vykázali
za rok 1979 rentabilitu podle § 14 odst. 1 nižší
než 5, 01%, neplatí v roce 1980 zálohy na daň ze zisku
a případnou daň vyrovnají ve lhůtě pro podání
přiznání".
23. § 61 odst. 5 zní:
" (6) Státní hospodářské organizace zemědělské výroby a
zemědělských služeb, které nemají povinnost platit
příspěvek na sociální zabezpečení, jednotná země-
dělská družstva, společné zemědělské podniky a
meliorační družstva se osvobozují od placení
pojistného nemocenského pojištění2)".
Čl. II
Přílohy č. 1 a č. 2 k zákonu č. 103/1974 Sb., o zemědělské
dani, se nahrazují novými přílohami č. 1 a č. 2 uvedenými v příloze
tohoto zákona".
2) § 57 zákona č. 54/1956 Sb., o nemocenském pojištění zaměstnanců.
- 5 -
Čl. III
(1) Daň z pozemků a daň z příjmů občanů ze zemědělská
výroby podle tohoto zákona se vyměří poprvé na rok 1980 podle
stavu k 1. lednu 1980. Příjmy z pěstování zvláštních kultur
a ze specializované živočišné výroby se zdaní podle výše dosa-
žené v roce 1979.
(2) Daň ze zisku a příspěvek podle tohoto zákona se vyměří
poprvé za kalendářní rok 1980.
(3) Zrušují se:
čl. 4 odst. 2, čl. 6 bod 19 a 20, čl. 10 odst. 2, čl. 11, čl. 12,
čl. 13 vyhlášky federálního ministerstva financí č. 106/1974 Sb.,
kterou se provádí zákon o zemědělské dani.
(4) Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1980.
Příloha č. 1 k zákonu č. 1979 Sb.
Sazebník daně z pozemků
Třída |
Sazba daně na 1 ha |
Přírodní stanoviště. x) |
1 |
1500 |
ČMt 14, ČM 15 |
2 |
1300 |
ČMt 9, CM 1 |
3 |
1100 |
ČMt 15 |
4 |
1000 |
ČMt 1, ČM 2, HM 1 |
5 |
900 |
ČM 12 |
6 |
800 |
"ČMt 2, HM 2 |
8 |
700 |
ČMt 3, ČMt 6, ČM 13 |
9 |
650 |
ČMt 4, ČMt 16, HMt 1 |
10 |
600 |
ČMt 12, ČM 4, ČM 5, HM 3 |
11 |
550 |
HM 5 |
12 |
500 |
ČM 6, ČM 7, ČM 14, ČMt 10, ČMt 17 |
13 |
400 |
ČMt 13, ČM 9, ČM 10, HM 4 |
14 |
350 |
ČM 8, HM 6, HM 8, HM 14 |
15 |
300 |
ČMt 7, HMt 7 |
16 |
250 |
ČMt 5, ČMt 11, HMt 2, HM 15, P 1 |
17 |
150 |
ČMt 23, ČM 11, HM 7, HM 10, P 2, P 3, P |
18 |
100 |
HM 13, P 19 |
19 |
50 |
HM 9, HM 11 |
20 |
  |
ČMt 18 až 22, HMt 3 až 6, 8 až 13, |
  |   |
HM 12, 16 až 24, P 4 až 8, 10 až 18, |
  |   |
20 až 31, V 1 až 16 |
  |   |
H 1 až 17 |
x) Jednotlivá přírodní stanoviště jsou zařazena do těchto skupin:
I. černozemní velmi teplé oblasti (ČMt 1 až 23)
II. černozemní oblasti (ČM
1 až 15)
III. hnědozemní teplé oblasti (HMt 1 až 13)
IV. hnědozemní oblasti (HM
1 až 24)
V. hnědých půd pahorkatin (P 1 až 31)
VI. hnědých půd vrchovin (V 1 až 16)
VIZ. hnědých a podzolovaných půd horských oblastí (H
1 až 17)
Čísla v jednotlivých skupinách vyjadřují rozdílné klimatické
a terénní podmínky.
Příloha č. 2 k zákonu č. /1979 Sb.
Průměrné normy výnosnosti na 1 ha zemědělské půdy
Skupina |
x) Přírodní stanoviště |
Průměrná norma |
|
I. |
ČMt 1, 2, 9, 14, 15 |
5000 |
|
ČM 1, 2, 12, 15 |
|||
HM 1, 2 |
|||
II. |
ČMt 3 až 8, 10 až 13, 16, 17, 23 |
4000 |
|
HMt 1, 2, 7 |
|||
HM 3 až 11, 13, 14, 15 |
|||
P 1 až 3, 9, 19 |
|||
III. |
ČMt 18 až 22 |
3000 |
|
HMt 3 až 6, 8 až 13 |
|||
HM 12, 16 až 24 |
|||
P 4 až 8, 10 až 14, 16, 17, 18, 20 až 27 |
  | ||
V 1 až 4, 7, 8, 10 až 13 |
  | ||
H 1, 7 až 10 |
|||
IV. |
P 15, 28 až 31 |
2200 |
|
V 5, 6, 9, 14 až 16 |
|||
H 2 až 6, 11 až 17 |
x) Označení přírodních stanovišť je uvedeno
v příloze č. 1
Důvodová zpráva
I. VŠEOBECNÁ ČÁST
1. Současný stav
Systém zdaňování organizací zemědělské výroby a zeměděl-
ských služeb a občanů provozujících zemědělskou výrobu je upraven
zákonem č. 103/1974 Sb., o zemědělské dani ve znění zákona č. 154/
1976 Sb. a zákona č. 62/1977 Sb. Úplné znění zákona o zemědělské
dani bylo vyhlášeno pod č. 74/1977 Sb.
Z rozborů působení platného zákona o zemědělské dani vyply-
nulo, že platný systém se vcelku osvědčil a působí předpokládaným
směrem. Poznatky však nasvědčují tomu, že zejména intenzita
jednotlivých daňových složek dostatečně nereaguje na prohlubující
se důchodovou diferenciaci mezi podniky s rozdílnými výrobními
podmínkami.
Na 13. zasedání ÚV KSČ, které se konalo v březnu 1979, bylo
zdůrazněno, že kromě celé řady opatření je potřebné dále zdokonalo-
vat i soustavu ekonomických nástrojů v zemědělství tak, aby mnohem
účinněji ovlivňovala vývoj důchodů, zvyšovala hmotný zájem země-
dělských organizací na růstu produkce, podporovala plánované
strukturální změny, proces koncentrace a specializace, využívání
výrobních fondů a vytvářela podmínky pro rozšířenou reprodukci
ve všech výrobních oblastech. Soustava ekonomických nástrojů ří-
zení zemědělství musí přispět k výraznějšímu působení na růst
efektivnosti výroby a kvality práce.
Ze závěrů tohoto zasedání vyplynulo, že naplnění těchto
záměrů si vyžaduje:
- zmírnit rozdíly v rentabilitě jednotlivých výrobků a
především posílit rentabilitu chovu skotu, čímž se zvýší zájem
podniků na jeho rozvoji;
- orientaci na vyšší kvalitu zemědělských surovin, z hlediska
jejich konečného užití podpořit cenovou diferenciaci i prémiemi
z účelově vyčleněných prostředků;
- 2 -
- k dosažení větší důchodové vyrovnanosti mezi oblastmi
a podniky s rozdílnými výrobními podmínkami využit nástrojů
řešících působení diferenciální renty;
- sjednotit oceňování živé práce v obou sektorech zeměděl-
ství, a tak odstranit rozdíly ve vyjadřování nákladů na repro-
dukci pracovních sil;
- působit na lepší hospodaření s jadrnými krmivy a snižování
jejich spotřeby omezením intervencí a úpravou cen nakupovaných
krmiv. "
Za tím účelem je navrhována celá řada opatření včetně
úpravy ekonomických nástrojů, a to již s platností od
1. ledna 1980, Urychlená realizace těchto opatření a komplexní
naplnění sledovaných záměrů si vyžaduje, aby byl změněn i zákon
o zemědělské dani, a to již ke stejnému terminu, V důsledku no-
vých podmínek je možno výrazně zjednodušit i celkovou konstrukci
této daně.
2. Cíle a záměry úpravy
Novelizace zákona sleduje především výraznější diferenciaci
v zdaňování jednotlivých zemědělských organizací tak, aby spolu
a ostatními ekonomickými nástroji byly vytvořeny vhodnější pod-
mínky pro dosažení větší důchodové vyrovnanosti mezi oblastmi
i podniky s rozdílnými výrobními podmínkami.
Za tím účelem se navrhuje:
a) Zvýšit sazby daně z pozemků v lepších přírodních podmínkách
s nezbytnou úpravou sazeb v ostatních přírodních podmínkách tak,
aby bylo dosaženo větší důchodové vyrovnanosti mezi podniky
hospodařícími v rozdílných přírodních podmínkách.
b) Upravit sazby daně ze zisku tak, aby lépe reagovaly na roz-
dílnou rentabilitu i reprodukční potřeby jednotlivých organizací.
Do nových sazeb této daně zahrnout dosud uplatňované zvýše-
ní daně ze zisku za nezemědělskou činnost i výnos ze zrušené daně
z překročení mezd a odměn, a to při zachováni celkového vztahu
zemědělství ke státnímu rozpočtu a vytvoření účinnějšího ekono-
mického tlaku i hmotné zainteresovanosti organizací na růstu
efektivnosti výroby a kvality veškeré práce.