10

votní stav. K jejímu provádění v rámci bojové a
politické přípravy bylo přistoupeno v souladu
s usnesením 49. schůze PÚV KSČ ze dne 1. 11.
1967 na základě výsledků sledování dlouhodobého
trendu vývoje zdravotního stavu vojáků z povolání,
které ukázaly na jeho předčasné zhoršování.

Ve srovnání s předchozí praxí se v resortním
předpise federálního ministerstva národní obrany
podmínky pro udělování preventivní rehabilitace
zpřísňují a zvýhodňují se vojáci z povolání konající
službu u bojových útvarů a svazků.

K § 30

Dosud platné ustanovení § 30 nevyhovuje, pro-
tože má rámcový charakter a přímo nevyjadřuje
zásadu, že k civilním orgánům a organizacím mo-
hou být přidělováni vojáci z povolání s ponecháním
ve vojenské činné službě pouze k plnění úkolů
obranného charakteru a jiných speciálních úkolů.
Současná úprava konkretizovaná usnesením vlády
Republiky československé č. 696 ze dne 8. srpna
1958 umožňuje každému vedoucímu příslušného ci-
vilního orgánu nebo organizace stanovit si počet
funkcí, které mají vykonávat vojáci z povolání.

Navrhovanou úpravou přidělování vojáků z po-
volání k civilním orgánům a organizacím se nově
upravuje plánování a schvalování funkcí pro vo-
jáky z povolání v těchto orgánech a organizacích
a systém jejich výběru, přípravy a rozmísťování.
O plánovaných počtech funkcí pro vojáky z povo-
lání bude napříště rozhodovat centrálně Rada obra-
ny státu.

V rámci zmocnění vlády Československé socia-
listické republiky se předpokládá úprava zejména
v tom smyslu, že u každé plánovaně funkce stanoví
příslušní funkcionáři civilních orgánů a organizací
náplň práce, rozpětí funkčního platu a v dohodě
s ministrem národní obrany Československé socia-
listické republiky nebo ministrem vnitra Českoslo-
venské socialistické republiky vojenskou odbornost,
plánovanou vojenskou hodnost, požadované vzdě-
lání a praxi. Zařazení funkce do kategorie pro dů-
chodové zabezpečení stanoví ministr národní obra-
ny Československé socialistické republiky nebo mi-
nistr vnitra Československé socialistické republiky.
Vojáci z povolání přidělení na plánovaně funkce
se ponechají ve služebním poměru a budou se na
ně vztahovat ustanovení vojenských řádů a před-
pisů. Zpětně převádění těchto vojáků z povolání do
oboru působnosti federálního ministerstva národní
obrany nebo federálního ministerstva vnitra bude
provádět ministr národní obrany Československé
socialistické republiky nebo ministr vnitra Česko-
slovenské socialistické republiky.

Počty schválené Radou obrany státu půjdou na
vrub osobních počtů příslušných civilních orgánů
a organizací.

Dodržování stanovených zásad průběhu služby
a provádění kádrové práce s vojáky přidělenými
k civilním orgánům a organizacím sleduje federální
ministerstvo národní obrany a federální minister-
stvo vnitra v součinnosti s těmito orgány a organi-
zacemi.

Navrhovaná úprava se nevztahuje na vojáky,
kteří jsou zařazeni v Kanceláři prezidenta Českoslo-
venské socialistické republiky. Pro vojáky činné
u vojenských prokuratur, u vojenských soudů a vo-
jenské složky Státní arbitráže ČSSR platí zvláštní
předpisy (zákon č. 60/1965 Sb., o prokuratuře,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 36/1964 Sb.,
o organizaci soudů a o volbách soudců, ve znění
pozdějších předpisů, a zákon č. 121/1962 Sb., o hos-
podářské arbitráži, ve znění pozdějších předpisů).

K § 31

Zabezpečením výplaty hodnostního platu ve
výši odpovídající hodnosti dosažené před propuště-
ním ze služebního poměru se nahrazuje platové
vyrovnání (dosavadní znění odstavce 3), které se
poskytuje nejdéle po dobu dvou let od propuštění
ze služebního poměru vojákovi z povolání, konal-li
službu v ozbrojených silách alespoň 10 let. Proti
dosavadnímu stavu se podmínky nároku na výplatu
hodnostního platu v porovnání s podmínkami ná-
roku na platové vyrovnání zpřísňují. S ohledem na
zkrácenou dobu pobírání dávky se upouští od po-
žadavku 10 let služby i od úpravy souběhu této
dávky s výdělkem. Nové pojetí tohoto zabezpečení
se stane stimulujícím prvkem při zapojováni pro-
puštěných vojáků do pracovního procesu v zaměst-
nání odpovídajícím schopnostem a předpokladům
propuštěného vojáka.

Platové vyrovnání za dosavadních podmínek
a v dosavadní výši bude poskytováno jen těm vo-
jákům, kteří budou ze služebního poměru propuště-
ní z důvodů zdravotních.

Odstavec 5 dosavadního znění se vypouští, pro-
tože zákon výslovně stanoví, komu tyto nároky
vznikají.

Obnovuje se poskytování úmrtného, které umož-
ní zčásti uhradit potřeby a výdaje spojené s touto
změnou v životě pozůstalých. Tato dávka, která má
charakter sociální výpomoci rodině, není v ozbro-
jených silách novou dávkou; v současné době je ob-
sažena v zákoně č. 100/1970 Sb., o služebním pomě-
ru příslušníků Sboru národní bezpečnosti.

Okruh oprávněných se upravuje v odstavci 7.

K § 33

Společenskoekonomická funkce příspěvku za
službu i nadále spočívá ve finanční pomoci pro-
puštěným vojákům v nové životní situaci ze strany


11

společnosti s tím, že v porovnání s dosavadním sta-
vem se prohlubuje zásluhové hledisko.

Proti dosavadnímu stavu se mění podmínky
nároku, konstrukce i výše příspěvku za službu. Pod-
mínky nároku na příspěvek za službu se zpřísňují.
Příspěvek za službu nebude již náležet těm, kteří
konali službu 20 let bez ohledu na věk dosažený
v době zániku služebního poměru, ani těm, kteří
dosáhli při propuštění ze služebního poměru 40 let
věku a službu konali alespoň 15 let. Nově je stano-
vena podmínka 40 let věku při propuštění ze slu-
žebního poměru při délce služby nejméně 20 let.
Proti dosavadnímu stavu, kdy výše příspěvku byla
po 20 letech služby stanovena jednotně ve výši
30 % z celkového příjmu, dochází k diferenciaci
příspěvku za službu nejen podle výše příjmu, ale
i podle délky služby v ozbrojených silách, a pokud
jde o nejvyšší výměru v pevných částkách, i podle
hodnosti dosažené v době propuštění ze služebního
poměru. Nejvyšší výměru příspěvku za službu v pev-
ných částkách stanoví vláda Československé socia-
listické republiky v rozmezí 1400 až 2150 Kčs. Tuto
úpravu nejvyšší výměry příspěvku v období do dne
vzniku nároku na starobní důchod ze sociálního
zabezpečení plně zdůvodňuje náročnost nového
průběhu služby. Po vzniku nároku na starobní dů-
chod se současnou možností volby mezi starobním
důchodem a příspěvkem není již důvodů, pokud
jde o výši příspěvku, měnit dosavadní právní stav.
Proto ke dni vzniku nároku na starobní důchod se
výše příspěvku za službu omezuje stejně jako dosud
výší částečného invalidního důchodu účastníka od-
boje (1500 Kčs měsíčně). Aby se délka služby
v ozbrojených silách ve výši příspěvku za službu
nepromítala dvakrát, vypočítává se příspěvek za
službu nikoliv jako dosud z celkového hrubého
příjmu, který v sobě zahrnuje až 15 % příjmu z ti-
tulu délky služby v ozbrojených silách, ale jen
z funkčního a hodnostního platu. Tyto změny ve vý-
počtu a výši příspěvku za službu způsobují, že nový
příspěvek bude při délce 20 až 22 let služby nižší
než dosavadní a zpravidla po 23 a více letech služby
bude vyšší.

Příspěvek za službu při střetu s výdělkem bude
stejně jako dosud podléhat krácení; hranicí pro
krácení nebude však jako dosud celkový hrubý pří-
jem vojáka, ale jen úhrn funkčního a hodnostního
platu a přídavku za výsluhu let.

Upřesňují se okolnosti, za nichž může být
příspěvek za službu odejmut, dojde-li k odnětí nebo
ztrátě vojenské hodnosti.

Dosavadní ustanovení o úpravě podrobností fe-
derálními ministerstvy národní obrany a vnitra se
v praxi projevila jako ne zcela postačující. Proto se
otázky řeší proti dosavadní úpravě komplexněji. Fe-
derální ministerstvo národní obrany a federální mi-
nisterstvo vnitra stanoví podrobnosti o řízení ve

věcech příspěvku za službu (u ostatních dávek
v § 32 odst. 3) v zásadě v analogii předpisů o so-
ciálním zabezpečení (§ 111 až 114, § 116 odst. 1, 2,
6 a 10, § 134 odst. 1 až 5 zákona č. 121/1975 Sb.,
o sociálním zabezpečení). Tato ministerstva upraví
v obdobě těchto předpisů i působnost řídících 1 vý-
konných orgánů, povinnosti oprávněných osob, při-
znání dávky neprávem odepřené, změny dávek a
jejich vrácení, výplatu dávky a její omezení po dobu
vazby a výkonu trestu odnětí svobody, při pobytu
v cizině a v některých zdravotnických ústavech,
přechod nároku při úmrtí oprávněného a pro-
mlčení.

Ostatní ustanovení § 33 zákona zůstávají bez
obsahových změn. I nadále účast na odboji bude
zhodnocována ve výši příspěvku za službu zvlášt-
ním přídavkem (dosavadní ustanovení odstavce 7
zákona) a poživatelům příspěvku bude stejně jako
dosud náležet zvýšení nároku na starobní důchod
za další práci podle § 21 zákona č. 121/1975 Sb.,
o sociálním zabezpečení.

K § 38

Ustanovení § 38 se vypouští, protože úprava
povinnosti praporčíků v záloze k vojenským cviče-
ním je stanovena v návrhu novely branného zákona.

K čl. II

Za dosavadního průběhu služby byly přiznány
a dosud jsou vypláceny příspěvky za službu a pla-
tová vyrovnání. Proto se stanoví, že tyto nároky zů-
stávají nedotčeny a posuzují se podle dosavadních
předpisů.

K čl. III

Nová úprava se vztahuje na všechny vojáky
z povolání bez ohledu na dobu a podmínky, za nichž
byli přijati do služebního poměru.

Požadavek nepřetržité bojové pohotovosti ozbro-
jených sil vyžaduje, aby se propouštění vojáků z po-
volání, kteří požádali o propuštění ze služebního
poměru s odůvodněním, že do ozbrojených sil vstu-
povali podle dosavadních předpisů, provádělo po-
stupně v návaznosti na dosažený stupeň naplně-
nosti velitelského sboru. Současná naplněnost dů-
stojnických a praporčických funkcí, nejbližší per-
spektivy doplňování ozbrojených sil mladými kádry
a potřeba udržení kontinuity velitelského sboru si
vynucují, aby propouštění bylo regulováno. Lhůta
propuštění vojáka z povolání ze služebního poměru
do dvou let ode dne podání žádosti je odůvodněna
potřebou přípravy rovnocenné náhrady a zabezpe-
čením nepřetržité bojové pohotovosti a výcviku
vojsk.


12

K čl. IV

Protože od vydání zákona č. 76/1959 Sb., o ně-
kterých služebních poměrech vojáků, uplynula již

delší doba a došlo k řadě změn, které vyplynuly
z Ústavy Československé socialistické republiky,
ústavního zákona o československé federaci a z dal-
ších zákonů, navrhuje se provést jeho republikaci.

V Praze dne 23. března 1978

Předseda vlády ČSSR:
dr. Štrougal v. r.

StT l - 38254 - 78


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP