Federální shromáždění Československé socialistické republiky 1977
III. volební období
17
Vládní návrh
Zákon
ze dne 1977
o lesích
Federální shromáždění Československé socia-
listické republiky se usneslo na tomto zákoně:
ČÁST PRVNÍ
ÚVODNÍ USTANOVENÍ
§ 1
Lesy jsou jedním z největších bohatství naší
vlasti, jsou jednou ze základních složek životního
prostředí a poskytují trvalý zdroj dřeva pro národ-
ní hospodářství. Lesy ovlivňují a zlepšují podnebí,
vodní a půdní poměry, vytvářejí přirozené prostředí
pro mnohé druhy rostlin a živočichů i jejich spo-
lečenstev, uchovávají přírodní krásy a jsou též
zdrojem zdraví a osvěžení obyvatelstva. Pro všech-
ny tyto funkce lesů (dále Jen "funkce lesů") je ne-
zbytné chránit lesní fond, který tvoří pozemky nále-
zející do lesního půdního fondu a lesní dřeviny na
nich; zároveň je třeba soustavně a plánovitě pečo-
vat o zvelebování lesů, hospodařit v nich podle
zásad pokrokově biologie, techniky a socialistické
ekonomiky.
ČÁST DRUHÁ
LESNÍ PŮDNÍ FOND A JEHO
OCHRANA
Oddíl l
Lesní půdní fond
§ 2
Vymezení lesního půdního fondu
(1) Lesní půdní fond tvoří pozemky, které jsou
trvale určeny k plnění funkcí lesů (dále jen "lesní
pozemky"). Lesními pozemky jsou:
2
a) pozemky porostlé lesními dřevinami, které
slouží k plnění funkcí lesů (dále jen "lesní po-
rosty"), a pozemky, na nichž byly lesní porosty
dočasně odstraněny za účelem obnovy nebo za
účelem zřízení lesních školek, popřípadě les-
ních semenných plantáží,
b) pozemky bez lesních porostů, které slouží les-
nímu hospodářství a jsou pro ně nepostradatel-
né (rozdělovači průseky, lesní cesty, plochy
horních lesních skladů apod. ),
c) pozemky nad horní hranicí stromové vegetace
ve vysokohorských oblastech s výjimkou po-
zemků zastavěných a jejich příjezdních komu-
nikací, jakož i pozemků, které jsou součástí ze-
mědělského půdního fondu. 1)
(2) Orgán státní správy lesního hospodářství
může za lesní pozemky prohlásit:
a) pozemky, které je možno nejhospodárněji vy-
užít k zalesnění,
b) pozemky, které mají být zalesněny zejména
z důvodů vodohospodářských, půdoochranných,
zdravotních, rekreačních a estetických,
c) nezalesněné pozemky uvnitř lesů, které slouží
nebo mají sloužit k plnění funkcí lesů, zejména
při tvorbě a ochraně přírodního prostředí.
(3) V pochybnostech, zda jde o pozemek nále-
žející do lesního půdního fondu podle odstavce 1,
rozhoduje orgán státní správy lesního hospodářství.
(4) Lesními pozemky nejsou ani za ně nemohou
být prohlášeny pozemky, pokud jsou součástí země-
dělského půdního fondu. 2)
§ 3
Evidence lesního půdního fondu
(1) Správce, vlastník nebo uživatel lesních po-
zemků (dále jen "uživatel lesních pozemků") je po-
vinen oznámit každou změnu ve správě (vlastnictví,
užívání) lesních pozemků orgánu státní správy les-
ního hospodářství, a jde-li o lesní pozemky v odbor-
né správě, též organizaci vykonávající odbornou
správu lesů.
(2) Socialistické organizace, které jsou užíva-
teli lesních pozemků, jsou povinny ve spolupráci
s orgány geodézie a kartografie vést vlastní (podni-
kovou) evidenci těchto pozemků.
(3) Ústřední orgán státní správy lesního hospo-
dářství České socialistické republiky a ústřední
orgán státní správy lesního hospodářství Slovenské
socialistické republiky (dále jen "ústřední orgán
státní správy lesního hospodářství republiky") po
dohodě s příslušnými ústředními orgány státní sprá-
vy mohou stanovit obecně závazným právním před-
1) Zákon o ochraně zemědělského půdního fondu (úplné znění vyhlášené pod č. 124/1976 Sb. ).
2) Zákon o ochraně zemědělského půdního fondu (úplné znění vyhlášené pod č. 124/1976 Sb. ).
3
písem podrobnosti o zakládáni a vedení vlastni
(podnikové) evidence lesních pozemků socialistic-
kými organizacemi a podrobnosti o tom, které po-
zemky náležejí do lesního půdního fondu.
Oddíl 2
Ochrana lesního půdního fondu
§ 4
Obsah a základní povinnosti
(1) Uživatelé lesních pozemků jsou povinni les-
ní pozemky a lesní porosty chránit a racionálně
je využívat pro plnění funkcí lesů. Za tím účelem
mohou orgány státní správy lesního hospodářství
uložit uživatelům lesních pozemků provést na vlast-
ní náklad na lesních pozemcích potřebná opatření.
(2) Lesní pozemky nesmějí být vyňaty z lesního
půdního fondu, ani nesmí být omezeno jejich vy-
užívání pro plnění funkcí lesů, pokud o jejich vy-
nětí nebo o omezení v jejich využívání nerozhodl
orgán státní správy lesního hospodářství. K vynětí
lesních pozemků z lesního půdního fondu nebo
k omezení v jejich využívání může dojít jen v ne-
vyhnutelných a odůvodněných případech, zejména
nelze-li úkoly ekonomického a společenského roz-
voje zabezpečit jinak.
(3) Při vynětí lesních pozemků z lesního půd-
ního fondu nebo při omezení v jejich využívání je
nutno:
a) zvlášť chránit lesní pozemky v lesích prohlá-
šených za lesy ochranné a za lesy zvláštního
určení,
b) použít v prvé řadě lesní pozemky, na nichž
lze vzhledem k přírodním podmínkám dosáh-
nout jen malé produkce dřevní hmoty, pokud
tyto pozemky nezajišťují jiné funkce lesů,
c) použít jen nezbytně nutnou plochu lesních po-
zemků a nepřipouštět tříštění lesního půdního
fondu,
d) zajistit, aby použití lesních pozemků co nejmé-
ně narušovalo zájmy lesního hospodářství a co
nejméně ztěžovalo hospodaření v lesích,
e) důsledně dbát ochrany lesních porostů,
f) provádět v případech, kdy je to účelné a tech-
nicky proveditelné, podle rozhodnutí orgánu
státní správy lesního hospodářství skrývku kul-
turních vrstev půdy a opatření k jejímu hospo-
dárnému využití,
g) po ukončení použití vyňatých lesních pozemků
pro jiné účely urychleně provést půdní úpravy
a rekultivaci tak, aby dotčené lesní pozemky
se mohly zalesnit; v případech většího a dlou-
hodobého soustředění těžby nerostů provádět
též biologickou rekultivaci vhodnými lesními
porosty.
4
(4) Trvalým vynětím lesního pozemku z lesního
půdního fondu se rozumí trvalá změna způsobu
využití lesního pozemku. Dočasně se pozemek z les-
ního půdního fondu vyjímá tehdy, jestliže se počítá
s jeho použitím pro jiné účely na dobu určenou
v rozhodnutí, nejdéle však na 12 let. O omezení ve
využívání lesního pozemku jde tehdy, jestliže je
plnění funkcí lesů omezeno z důvodů jiných dů-
ležitých zájmů společnosti.
(5) Při společensky odůvodněných vzájemných
směnách mezi lesním půdním fondem a zeměděl-
lesního půdního fondu i ochrany zemědělského půd-
ským půdním fondem je třeba dbát zásad ochrany
ního fondu. Z lesního půdního fondu, zejména
v oblastech s nízkou lesnatostí, lze vyjmout pouze
roztroušené lesní pozemky nevýznamné pro lesní
hospodářství, životní prostředí a ráz krajiny.
(6) Lesní pozemky se nesmí vyjmout z lesního
půdního fondu pro individuální výstavbu rekreač-
ních chat a objektů. Ústřední orgán státní správy
lesního hospodářství republiky může v souladu se
schváleným územním plánem povolit vynětí lesních
pozemků pro individuální výstavbu rekreačních
chat a objektů výjimečně, jde-li o nezastavěné plo-
chy lesních pozemků v chatových osadách3) vybu-
dovaných před dnem nabytí účinnosti tohoto záko-
na, a zcela výjimečně v návaznosti na vynětí lesních
pozemků z lesního půdního fondu pro jiné účely
a jen tehdy, nelze-li stavbu umístit na jiné půdě.
(7) Vynětí pozemků z lesního půdního fondu
k výstavbě rekreačních objektů socialistických
organizací může ústřední orgán státní správy les-
ního hospodářství republiky povolit jen v mimořád-
ných, společenským zájmem odůvodněných přípa-
dech, a pokud je to v souladu se schváleným územ-
ním plánem.
§ 5
Povinnosti při územně plánovací činnosti
(1) Při územně plánovací činnosti prováděné
podle zvláštních předpisů4) jsou orgány územního
plánování a zpracovatelé územně plánovací doku-
mentace povinni dbát ochrany lesního půdního
fondu a lesních porostů a řídit se přitom ustanove-
ními § 4. Při zpracování územně plánovací doku-
mentace jsou zpracovatelé povinni navrhnout a
zdůvodnit řešení, které je z hlediska ochrany les-
ního půdního fondu a ostatních společenských zá-
jmů nejvhodnější; podrobnosti stanoví obecně zá-
vazným právním předpisem federální ministerstvo
pro technický a investiční rozvoj po dohodě
s ústředními orgány státní správy lesního hospodář-
ství republik.
3) Vyhláška č. 83/1976 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu.
4) Zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon).
5
(2) Návrhy územních plánů velkých územních
celků, sídelních útvarů a popřípadě zón musí být
již v období zpracování předběžných návrhu pro-
jednány a před schválením opatřeny souhlasem
orgánu státní správy lesního hospodářství; na udě-
lení tohoto souhlasu se nevztahují obecné předpisy
o správním řízení.
(3) Územní rozhodnutí, 5) jímž má být dotčen
lesní půdní fond, nelze vydat, pokud nebyl udělen
souhlas orgánu státní správy lesního hospodářství.
§ 6
Povinnosti při zpracování návrhů na stanoveni
dobývacích prostorů
(1) Při zpracování návrhů na stanovení dobýva-
cích prostorů podle zvláštních předpisů6) jsou orga-
nizace oprávněné k těžbě nerostů povinny dbát
ochrany lesního půdního fondu a lesních porostů
a řídit se přitom ustanoveními § 4. Jsou dále povin-
ny navrhnout a zdůvodnit takové řešení, které při
racionálním vydobytí ložiska v nejvyšší míře chrání
lesní půdní fond; přitom vyhodnocují předpokláda-
né ztráty na produkci dřevní hmoty a přihlížejí
k ostatním funkcím lesů, k možnostem rekultivace
a k předpokládaným následným škodám, a to ve
srovnání s jiným možným řešením.
(2) Návrhy na stanovení dobývacích prostorů
musí být před Jejich schválením opatřeny souhla-
sem orgánu státní správy lesního hospodářství; na
udělení tohoto souhlasu se nevztahují obecné před
pisy o správním řízení.
(3) V případech, kdy dobývací prostor se dotýká
jak lesního, tak zemědělského půdního fondu, uve-
de organ státní správy lesního hospodářství v sou-
hlase vydaném podle odstavce 2 způsob rekultivací,
o němž se dohodl s orgánem ochrany zemědělského
půdního fondu.
§ 7
Povinnosti při zpracování dokumentace staveb
(1) Při zpracování dokumentace staveb jsou
investoři povinni dbát ochrany lesního půdního
fondu a lesních porostů, řídit se přitom ustanove-
ními § 4 a na základě propočtu ekonomické efek-
tivnosti 7) navrhnout umístění stavby tak, aby se tím
co nejméně narušilo plnění funkcí lesů; pokud ře-
šení není jednoznačně, jsou povinni navrhnout
umístění stavby v alternativách.
(2) Návrh na projednání projektového úkolu
staveb, při nichž se předpokládá trvalé nebo dočas-
né vynětí lesních pozemků z lesního půdního fondu
nebo omezení ve využívání lesních pozemků, musí
s) Zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon).
6) Zákon č. 41/1957 Sb., o využití nerostného bohatství (horní zákon).
7) Vyhláška č. 163/1973 Sb., o dokumentaci staveb.
6
být doložen souhlasem orgánu státní správy lesního
hospodářství; na udělení tohoto souhlasu se nevzta-
hují obecné předpisy o správním řízení.
Povinnosti při těžební, stavební a průmyslové
činnosti, projektování a výstavbě směrových
a liniových staveb a při geologickém
a hydrogeologickém průzkumu
§ 8
Organizace provádějící těžební, stavební a prů-
myslovou činnost, projektování a výstavbu směro-
vých a liniových staveb a geologický a hydrogeo-
logický průzkum, jsou povinny dbát ochrany lesního
půdního fondu a lesních porostů a řídit se ustanove-
veními § 4; přitom jsou povinny
a) projednat včas zamýšlené provádění prací s or-
gánem státní správy lesního hospodářství a
s uživatelem lesních pozemků,
b) učinit opatření, aby síť lesních cest, síť lesnic -
kotechnických meliorací, odvodňovacích zaří-
zení a jiných lesnickotechnických zařízení ne-
byla poškozena nebo jinak narušena a nadále
plnila svůj účel; v případě neodvratnosti naru-
šení těchto zařízení zajistit jejich účelnou ob-
novu,
c) usměrnit provádění prací časově tak, aby pro-
bíhaly mimo období intenzivních prací v lesích
nebo mimo období klidu potřebného z hlediska
zajištění funkcí lesů (doba jarního zalesňování,
doba kladení mláďat zvěře apod. ),
d) provádět práce tak, aby na lesních pozemcích
a na lesních porostech docházelo k co nejmen-
ším škodám, zejména činit účinná technická
opatření k zabránění nebo ke zmírnění úniku
pevných, tekutých a plynných látek poškozu-
jících lesy,
e) ukládat odklizované hmoty ve vytěžených pro-
storách a není-li to možné nebo hospodářsky
odůvodněné, uložit je v prvé řadě na plochách
neplodných nebo na jiných plochách k tomu
určených,
f) vést průseky v lese tak, aby byl les co nejméně
ohrožován větrem, zejména aby byly zabezpe-
čeny návětrné stěny lesních porostů před větr-
nými polomy,
g) uvést dotčeně lesní pozemky po skončení prací
do původního stavu, pokud orgánem státní
správy lesního hospodářství nebylo stanoveno
jinak.
§ 9
Ústřední orgán státní správy lesního hospodář-
ství republiky může obecně závazným právním
předpisem podrobněji upravit
a) podmínky a postup při vynětí lesních pozem-
7
ku z lesního půdního fondu nebo při omezení
v jejich využívání pro plnění funkcí lesů,
b) ochranu lesního půdního fondu při územně plá-
novací činnosti, při zpracování návrhů na sta-
novení dobývacích prostorů, při zpracování do-
kumentace staveb, při těžební, stavební a
průmyslové činnosti, při projektování a výstav-
bě směrových a liniových staveb a při geolo-
gickém a hydrogeologickém průzkumu.
ČÁST TŘETÍ
NÁHRADY ZA POŠKOZOVANÍ LESŮ
§ 10
(1) Každý je povinen dbát, aby nedocházelo
k poškozování lesního fondu (§1), jakož i objektů
a zařízení na lesních pozemcích sloužících lesnímu
hospodářství a dbát, aby v důsledku jeho činnosti
nevznikaly škody.
(2) Dojde-li k poškození (odstavec 1), je ten,
kdo je způsobil, povinen uvést dotčená místa do
původního stavu. Nestane-li se tak, zejména není-li
to možné nebo hospodářsky účelné, je povinen po-
skytnout poškozenému náhradu podle předpisů
o náhradě škody. U poškození lesních porostů se
hradí též to, čeho by poškozený dosáhl, kdyby
k poškození nedošlo.
(3) Došlo-li v souvislosti s prováděním inves-
tiční výstavby k přerušení souvislosti ucelených
lesních částí, lesních cest nebo jiných objektů a
zařízení sloužících lesnímu hospodářství, je ten, kdo
je způsobil, povinen hradit poškozenému i zvýšené
provozní náklady, které mu tím vznikly.
(4) Za lesní porost likvidovaný v souvislosti
s prováděním investiční výstavby je investor povi-
nen zaplatit to, čeho by bylo při řádném hospo-
daření dosaženo, kdyby nedošlo k předčasnému
smýcení lesního porostu, a to po odečtení Částky,
kterou případně poškozený získal za dříví z likvi-
dovaného lesního porostu.
(5) Socialistické organizace, z jejichž provozu
unikají plynně a tuhé látky (exhalace) způsobující
na lesních porostech škody, jsou povinny provádět
opatření k zabránění nebo ke zmírnění úniku exha-
lací, zúčastňovat se na výzvu státních organizací
lesního hospodářství (§ 11) zjišťování škodlivých
účinků exhalací na lesní porosty, spolupracovat
s těmito organizacemi a poskytovat jim potřebnou
pomoc při odstraňování následků škod na lesních
porostech způsobených exhalacemi a při obnově
lesních porostů.
(6) Drážní podnik i uživatelé lesních pozemků
jsou povinni učinit bezpečnostní opatření potřeb-
ná pro ochranu lesů před požáry, které mohou
8
vzniknout provozem dráhy. Základní potřebná opa-
tření jsou stanovena zvláštními předpisy. 8)
(7) Orgán státní správy lesního hospodářství
může uložit, aby se poškození odstranilo uvedením
do původního stavu; může uložit i jiná opatření,
aby hrozícím škodám bylo zabráněno a další škody
nevznikaly.
ČÁST ČTVRTÁ
LESNÍ NÁRODNÍ MAJETEK
A UŽÍVACÍ VZTAHY K LESŮM
Oddíl l
Lesní národní majetek
§11
Správa a převody lesního národního majetku
(1) Lesní fond, který je ve státním socialistic-
kém vlastnictví (dále jen "lesní národní majetek"],
spravují státní organizace lesního hospodářství,
řízené ústředním orgánem státní správy lesního
hospodářství republiky.
(2) Lesní národní majetek nezbytný pro potře-
by obrany státu spravují státní organizace lesního
hospodářství řízené federálním ministerstvem ná-
rodní obrany.
(5) Jiné státní organizace mohou spravovat les-
ní národní majetek jen výjimečně, pokud jej nevy-
hnutelně potřebují k plnění svých úkolů. Výjimky
povoluje ústřední orgán státní správy lesního hos-
podářství republiky.
(4) Převody správy lesního národního majetku
lze provádět jen se souhlasem ústředního orgánu
státní správy lesního hospodářství republiky.
(5) Na povolení výjimky podle odstavce 3 a na
udělení souhlasu podle odstavce 4 se nevztahují
obecné předpisy o správním řízení.
Oddíl 2
Právo užívání lesních pozemků
k zajištění lesní výroby a ostatních
funkcí lesů
§ 12
Právo užívání lesních pozemků
(1) Socialistické organizaci, která ke dni na-
bytí účinnosti tohoto zákona užívá lesní pozemky
ve vlastnictví občanů nebo jiných než socialistic-
kých organizací, přísluší právo užívání lesních po-
zemků k zajištění lesní výroby a ostatních funkcí
lesů (dále jen "právo užívání lesních pozemků").
8) Zákon č. 51/1964 Sb., o drahách, ve znění zákona č. 104/1974 Sb.,
vyhláška č. 52/1964 Sb.. kterou se provádí zákon o drahách, ve znění vyhlášek č. 132/1969 Sb. a č. 122/
1974 Sb.
9
(2) Právo užívání lesničil pozemků se nevztu-
huje na lesní pozemky, které užívají zemědělské
družstevní organizace na základě práva družstev-
ního užívání.
(3) V pochybnostech, zda socialistické organi-
zaci přísluší podle odstavce 1 právo užíváni lesních
pozemků, rozhodne orgán státní správy lesního
hospodářství.
(4) Právo užívání lesních pozemků vznikne
i v případě, kdy rozhodnutím příslušného orgánu
státní správy byla zemědělská půda, ke které pří-
sluší právo užívání podle zvláštních předpisů, 9)
určena k zalesnění a převedena do užívání státní
organizace lesního hospodářství.
(5) Právo užívání lesních pozemků se zapisuje
do evidence nemovitostí podle předpisů o evidenci
nemovitostí. 10)
§ 13
Obsah práva užívání lesních pozemků
(1) Právo užívání lesních pozemků je bezplat-
né a časově neomezené, opravňuje socialistickou
organizaci k tomu, aby hospodařila na lesních po-
zemcích ve stejném rozsahu, jako kdyby byla vlast-
níkem a využívala je v souladu s právními předpisy
pro plnění úkolů, které jsou předmětem její čin-
nosti.
(2) Socialistická organizace je oprávněna
a) provádět úpravy lesních pozemků potřebné
k zajištění funkcí lesů,
b) měnit podstatu lesních pozemků a čerpat z ní,
c) zřizovat na lesních pozemcích stavby, potřeb-
né pro zajištění lesní výroby a ostatních funk-
cí lesů.
(3) Veškeré lesní porosty na lesních pozem-
cích užívaných státní organizací bez ohledu na
dobu jejich založení jsou ve vlastnictví státu.
Veškeré lesní porosty na lesních pozemcích užíva-
ných zemědělskou družstevní organizací bez ohledu
na dobu jejich založení jsou v jejím vlastnictví.
(4) Socialistická organizace je oprávněna i po-
vinna chránit právo užívání lesních pozemků proti
každému, kdo do něho neoprávněně zasahuje.
§ 14
Dočasné užívání lesních pozemků
(1) Socialistická organizace může. na základě
rozhodnutí orgánu státní správy lesního hospodář-
ství podle § 4 přenechat pozemky, k nimž jí náleží
9) Zákon č. 123/1975 Sb., o užívání půdy a jiného zemědělského majetku k zajištění výroby.
10) Zákon č. 22/1964 Sb., o evidenci nemovitosti.
Vyhláška č. 23/1964 Sb., kterou se provádí zákon č. 22/1964 Sb., o evidenci nemovitostí.
10
právo užívání lesních pozemku, k jiným účelům než
k zajištění lesní výroby a ostatních funkcí lesů.
(2) Hospodářská smlouva o dočasném užívání
podle odstavce 1 vyžaduje písemnou formu a může
v ní být dohodnuta i přiměřená úplata.
§ 15
Převod práva užívání lesních pozemků
(1) Socialistická organizace může převést prá-
vo užívání lesních pozemků na statni organizaci les-
ního hospodářství písemnou hospodářskou smlou-
vou, k níž je třeba souhlasu orgánu státní správy
lesního hospodářství. Zemědělská družstevní orga-
nizace může v odůvodněných případech převést
právo užívání lesních pozemků též na jinou země-
dělskou družstevní organizaci písemnou hospodář-
skou smlouvou, k níž je třeba souhlasu orgánu
státní správy lesního hospodářství vydaného po vy-
jádření orgánu státního hospodářského řízení ze-
mědělství.
(2) Právo užívání lesních pozemků se převádí
bezplatně; bezplatně se převádí těž správa (vlast-
nictví) lesních porostů, jestliže však socialistická
organizace, jejíž právo užívání lesních pozemků se
převádí, vynaložila z vlastních prostředků náklady
na investice do užívaných lesních pozemků, může
při uzavírání hospodářské smlouvy požadovat od so-
cialistické organizace, na kterou právo užívání les-
ních pozemků převádí, náhradu těchto nákladů;
výše nákladů se zjišťuje jejich oceněním ke dni pře-
vodu práva užívání lesních pozemků.
(3) Nedojde-li k dohodě o náhradě nákladů na
investice, rozhodne o ní orgán státní správy lesního
hospodářství na návrh socialistické organizace, je-
jíž právo užívání lesních pozemků se převádí; jde-li
o převod práva užívání lesních pozemků zeměděl-
ské družstevní organizace, rozhodne po vyjádření
orgánu státního hospodářského řízení zemědělství.
V těchto případech dojde k převodu práva užívání
lesních pozemků až dnem nabytí právní moci roz-
hodnutí o náhradě nákladů na investice.
(4) Vyžadují-li společenské zájmy převod práva
užívání lesních pozemků na státní organizaci les-
ního hospodářství a organizace se o tomto převodu
nedohodnou, rozhodne o převodu tohoto práva
orgán státní správy lesního hospodářství; jde-li
o převod práva užívání lesních pozemků zeměděl-
ské družstevní organizace, rozhodne po vyjádření
orgánu státního hospodářského řízení zemědělství;
ustanovení odstavců 2 a 3 zde platí obdobně.
§ 16
Zánik práva užívání lesních pozemků
(i) Právo užívání lesních pozemků zaniká je-
jich převodem do socialistického společenského
11
vlastnictví, jinou změnou vlastnictví není právo uží-
vání lesních pozemků dotčeno.
(2) Právo užívání lesních pozemků zaniká také
v případě, jestliže lesní pozemky byly trvale vyňaty
z lesního půdního fondu a podle zvláštních před-
pisů11) rozhodnutím orgánu státní správy prohlá-
šeny za součást zemědělského půdního fondu; v ta-
kovém případě vzniká právo užívání rozhodnutím
podle zvláštních předpisů. 12)
(3) Ke smlouvě o převodu vlastnictví lesních
pozemků, k nimž náleží socialistické organizaci
právo užívání lesních pozemků, je třeba též jejího
souhlasu; to neplatí, jde-li o bezplatný převod les-
ních pozemků do vlastnictví státu od občanů a
jiných než socialistických organizací.
§ 17
Opatření při neplnění úkolů v lesích,
které neužívají socialistické organizace
(1) Nemůže-li vlastník lesních pozemků, které
neužívá socialistická organizace, zajistit plnění
povinností stanovených tímto zákonem nebo jinými
obecně závaznými právními předpisy, které upra-
vují ochranu lesů nebo hospodaření v nich, je po-
vinen oznámit to bezodkladně orgánu státní správy
lesního hospodářství.
(2) Orgán státní správy lesního hospodářství
působí k tomu, aby vlastník lesních pozemků, který
neplní nebo nemůže plnit své povinnosti podle
odstavce 1, převedl lesní pozemky do vlastnictví
státu nebo uzavřel se státní organizací lesního hos-
podářství písemnou dohodu o vzniku práva užívání
lesních pozemků.
(5) Nedojde-li k převodu lesních pozemku do
vlastnictví státu ani k dohodě podle odstavce 2, roz-
hodne orgán státní správy lesního hospodářství
o zřízení práva užívání lesních pozemků.
(4) V dohodě podle odstavce 2 i v rozhodnutí
podle odstavce 3 musí být vymezeny v souladu
s evidencí nemovitostí lesní pozemky, k nimž se
zřizuje právo užívání lesních pozemků.
§ 18
Opatření při neplnění úkolů v lesích užívaných
zemědělskými družstevními organizacemi
Jestliže zemědělská družstevní organizace ne-
plní povinnosti stanovené tímto zákonem nebo jiný-
mi obecně závaznými právními předpisy, které
upravují ochranu lesů nebo hospodaření v nich a
vyžaduje-li to společenský zájem, projedná orgán
státní správy lesního hospodářství v součinnosti
s orgánem státního hospodářského řízení zeměděl-
11) Zákon o ochraně zemědělského půdního fondu (úplné znění vyhlášené pod č. 124/1976 Sb. ).
12) Zákon č. 123/1975 Sb., o užívání půdy a jiného zemědělského majetku k zajištění výroby.