Ministr pro technický a investiční rozvoj
ČSSR L. Šupka: Vážený soudruhu
předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, soudružka
poslankyně Šarišská formulovala svoji
otázku velmi precizně, takže bohužel nemohu
říci, že bych jí nerozuměl. Otázka
se ovšem týká velmi rozsáhlé
a složité problematiky. A proto, i když se vynasnažím,
mám určité obavy zda dokáži odpovědět
tak, aby přesto, že odpověď nemůže
být vyčerpávající, ale alespoň
taková, aby s ní byla s. poslankyně Šarišská
spokojena. Jak lze stručně podle mého názoru
odpovědět na I. část otázky:
"Jak ministerstvo využívá poznatků
získaných z resortní kontroly v řízení
a plánování výzkumu a vývoje?"
Je třeba upozornit, že FMTIR není odvětvovým
ministerstvem, které by mohlo využít pro tyto
účely své resortní kontroly. V našem
resortu jsou začleněny pouze dvě poměrně
malé výzkumně vývojové organizace.
To ovšem neznamená, že když nemáme
k dispozici resortní kontrolu, že bychom mohli na
kterémkoliv stupni řízení, tedy i
na úrovni federálního ministerstva, plánovat
a řídit technický rozvoj bez kontroly. Ovšem
jako průřezové ministerstvo jsme se museli
zaměřit na jiné způsoby a formy kontroly.
V prvé řadě zajišťujeme kontrolu
podmínek a předpokladů pro úspěšný
výzkum a vývoj, ale i následnou realizaci
jeho výsledků v praxi, již při výběru
úkolů pro jejich zařazení do státního
plánu technického rozvoje. Proto se ověřují
již při úvodní oponentuře jednotlivých
úkolů, tj. ještě před jejich
zařazením do plánu, takové otázky
jako je účelnost a potřeba řešení
určitého úkolu pro naši ekonomiku, jeho
zabezpečení, vynakládané prostředky
a zajištění realizace. Kontrola postupu plnění
jednotlivých úkolů probíhá
pak v rámci průběžných a závěrečných
oponentur.
Kromě těchto základních kontrol máme
zajištěnu operativní čtvrtletní
kontrolu postupu prací na všech úkolech zařazených
do státního plánu technického rozvoje,
jednak prostřednictvím statistiky, jednak tzv. kontrolních
dnů.
Čtvrtletní statistická kontrola nemůže
ukázat postup věcného řešení,
ale signalizuje, které úkoly se opožďují
a kde je řešení ohroženo. Na tuto statistickou
kontrolu pak navazují kontrolní dny, tj. pravidelné
čtvrtletní porady mých náměstků
s náměstky odvětvových ministrů
za účasti pracovníků dalších
zainteresovaných orgánů. Pro tyto kontrolní
porady jsou již připravovány poměrně
podrobné podklady zpracované společně
pracovníky našeho a příslušného
odvětvového ministerstva. To umožňuje,
aby byly na úrovni náměstků ministrů
projednávány z žádoucí znalostí
nedostatky vyskytující se jak při řešení
výzkumných a vývojových úkolů,
tak i při zabezpečování a zavádění
výsledků tohoto řešení do praxe.
Musím ovšem popravdě říci, že
i když jsou na každém kontrolním dnu přijímána
opatření k odstranění zjištěných
nedostatků, přesto se občas při dalším
kontrolním dnu zjistí, že nedostatky nebyly
v plném rozsahu odstraněny. V některých
případech - při operativním charakteru
kontrolních dnů - je to proto, že nebyly dostatečně
postiženy základní příčiny
zjištěných nedostatků, které
často spočívají v jiných oblastech,
než je řízení samotného technického
rozvoje. Přesto však mají kontrolní
dny svůj význam a jejich účinnost
se postupně zvyšuje.
Při své práci čerpáme samozřejmě
i z kontrol prováděných jinými ústředními
orgány, zejména výboru lidové kontroly.
Nemohu přirozeně opomenout ani informace získané
přímo od poslanců FS, protože např.
na 3. schůzi Sněmovny lidu a předtím
před několika lety i Sněmovny národů
jsme získali mnoho poznatků, které přinesl
rozsáhlý poslanecký průzkum, provedený
před zasedáním sněmoven.
Chtěl bych však zdůraznit, že veškerá
naše kontrolní činnost nemůže oslabovat,
ale naopak akcentovat nezastupitelnou odpovědnost odvětvových
ministerstev, VHJ, podniků a ústavů za plnění
úkolů, které jsou jim stanoveny státním
plánem technického rozvoje a musí je také
vést ke zvýšení účinnosti
jejich vlastní kontrolní činnosti i v této
oblasti.
Chtěl bych této příležitosti
využít také k tomu, abych vás alespoň
stručně informoval o hlavních poznatcích
naší kontrolní činnosti v oblasti rozvoje
vědy a techniky. Mohu říci, že všechny
naše rozbory se shodují se závěry, které
zde uvedl s. ministr Ondřich, protože ukazují,
že i když ve vlastním výzkumu a vývoji
jsou nepochybně nedostatky a rezervy, naším
základním problémem je realizace výsledků
výzkumných a vývojových prací
v praxi, tj. především ve výrobě.
Máme celou řadu výsledků výzkumu
a vývoje, jejichž uplatnění v praxi
by přispělo ke zlepšení struktury naší
výroby v zájmu snížení její
materiálové a energetické náročnosti,
ke zvýšení technické úrovně
výrobků, jejich efektivnímu uplatnění
na zahraničních trzích nebo k úsporám
pracovních sil. Ke škodě věci v řadě
případů neuplatňujeme tyto výsledky
dostatečně energicky a rychle.
Nové výrobky se při dnešním tempu
inovačních procesů ve světě
začnou v řadě případů
vyrábět příliš pozdě anebo
v nedostatečném množství, v podstatě
menším než bylo třeba pro vnitřní
potřebu a vývoz. Tyto nedostatky se vyskytují
při realizaci výsledků našich vlastních
výzkumných a vývojových prací
i při zavádění licenčních
výrobků a technologií.
Tuto skutečnost, vážené soudružky
poslankyně a soudruzi poslanci, by bylo možno doložit
na řadě příkladů. Domnívám
se, že toto ode mne nečekáte, tím spíše,
že poslanci na dnešním zasedání
ve svých vystoupeních na řadě příkladů
potvrzují tyto skutečnosti. Naší povinností
je zamyslet se nad příčinami a tyto příčiny
hledat. Je jich mnoho a souvisí nejen s úrovní
řízení technického rozvoje, ale hospodářského
řízení vůbec na všech stupních.
Tedy zdaleka nejen na úrovni ministerstev, ale především
na úrovni VHJ a podniků. Současná
energetická krize však vytvořila ve všech
zemích a přirozeně i u nás podstatně
náročnější podmínky na
světových trzích, takže vystoupila do
popředí zájmu nezbytnost hospodaření
prvotními zdroji energie, surovinami, zvyšování
technické úrovně a kvality výrobků
a všeobecného uplatňování moderní
progresívní techniky.
V průběhu této 6. pětiletky jsme přijali
v tomto směru větší počet dílčích
opatření k rychlejšímu uplatňování
moderní techniky v praxi. Je ovšem třeba popravdě
říci, že dílčí opatření
mohla přinést také dílčí
výsledky. Jak je vám známo, vážené
soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, při
přípravě 7. pětiletky se přistoupilo
ke komplexnějšímu řešení,
a to jak v systému řízení, tak v přípravě
konkrétních věcných opatření.
Komplexní experiment řízení efektivnosti
a kvality ukázal cestu k úpravě celkového
systému řízení. Nové formy
přípravy věcných opatření
a rozhodnutí bych chtěl dokumentovat alespoň
na jednom ze 17 cílových programů zpracovávaných
v souvislosti s přípravami 7. pětiletky,
tedy na období do roku 1985 a i na další výhled,
to je na příkladu dlouhodobého programu racionalizace
spotřeby, úspor a využití všech
druhů paliv a energie, který, jak tady byla zmínka,
byl projednán a schválen federální
vládou a potvrzen také předsednictvem ústředního
výboru strany. Chtěl bych upozornit, že tento
program nelze ztotožňovat, pokud jde o jeho pojetí
a obsah s obdobně nazvaným programem, který
byl a je v 5. a 6. pětiletce součástí
plánu na všech úrovních plánování
a řízení a o kterém se kriticky ve
svém vystoupení zde zmínil, myslím
v souladu s fakty, s. poslanec Hojnoš. Když předsednictvo
federální vlády schvalovalo poměrně
velmi podrobné zadání pro přípravu
tohoto zásadního programu, který obsahuje
konkrétně rozpracovaná věcná
opatření, tak přirozeně vycházelo
z analýzy dosavadních zkušeností kladných
i záporných v plánování i řízení
úspor spotřeby paliv a energie v průběhu
6. a 5. pětiletky.
Promiňte mi to, jsem povinen odpovídat na otázku
poslankyně Šarišské, ale v poznámce
poslance Hojnoše, že naše tepelné elektrárny
mají nelehký úkol ve snižování
spotřeby měrného paliva na jednu vyrobenou
kilowatthodinu bych chtěl říci, že to
není úkol lehký. Velmi často vedeme
tak dlouho diskuse o tom, co je náročné a
reálné, až nás praxe sama přesvědčí,
že úkol který jsme považovali za až
příliš náročný, reálný
je. Vývoj zatím nasvědčuje tomu, že
patrně již v letošním roce docílíme
té úrovně spotřeby měrného
paliva na 1 kilowatthodinu vyrobené elektrické energie
v našich tepelných elektrárnách, se
kterou plán počítal až pro rok 1980.
Dovolte, abych se vrátil k tomu programu, o kterém
jsem chtěl mluvit a který, jak jsem řekl,
byl před krátkou dobou projednán vládou
ČSSR. Program se týká všech výrobních
odvětví i nevýrobní sféry,
obsahuje více než 100 jmenovitě určených
konkrétních opatření, jejichž
realizace bude v 7. pětiletce přednostně
zabezpečována ve všech potřebných
návaznostech, včetně prioritního vyčleňování
investičních prostředků a jejich dodavatelského
zajištění, a to i na úkor jiných,
dosud uvažovaných méně důležitých
akcí. Cílem programu je zabezpečit tak, jak
to situace vyžaduje, dvojnásobné snížení
energetické náročnosti růstu našeho
národního důchodu v sedmé pětiletce
oproti pětiletce šesté a ještě
výraznější snížení
v pětiletce osmé. Jsou to jistě vysoké
cíle, ale při komplexním řešení
a zabezpečení všech konkrétních
akcí, to je ve všech návaznostech, je jejich
dosažení reálné.
Poslankyně Šarišská zde správně
připomenula, že i pro rozvoj výrobků
v podniku, ve kterém pracuje, to je ZPA Prešov, má
rozhodující význam výkonná
polovodičová technika, včetně velmi
výkonných tyristorů a jejich bloků.
Tady bych chtěl říci, že právě
řešení této záležitosti,
byť to vůbec nebude pro ČKD jednoduché,
tvoří jeden ze závěrů státního
programu racionalizace a úspor paliv a energie, o kterém
jsem mluvil. Je to záměr velmi náročný
a rozsáhlý, ale v rámci tohoto programu bude
tak konkrétně propracován, abychom měli
výkonné polovodičové techniky pro
všechny aplikace, tedy i v podniku, kde pracuje poslankyně
Šarišská, dostatek.
Pokud jde o nezbytný rychlejší rozvoj mikroelektrotechniky,
včetně mikroprocesorů, o kterých poslankyně
Šarišská mluvila, federální vláda
a její předsednictvo přijaly v průběhu
posledních tří let řadu zásadních
rozhodnutí, týkajících se rozvoje
tohoto pro technický pokrok skutečně klíčového
oboru. Záleží přirozeně na tom,
aby tato rozhodnutí byla důsledně zabezpečována
příslušnými ministerstvy, ale také
VHJ a podniky.
Chtěl bych informovat, že pro období několika
příštích let mají být
v nejbližší době v tomto směru
předloženy vládě dva návrhy.
Ministr Bahyl má ještě do konce tohoto roku
předložit vládě návrh na rozvoj
mikroelektroniky, vlastní elektronické součástkové
základny. Do poloviny příštího
roku máme společně s dalšími
ministry předložit vládě návrh
programu elektronizace národního hospodářství,
to znamená uplatnění mikroelektroniky, mikroprocesorů,
ve všech odvětvích národního
hospodářství.
Soudružky a soudruzi poslanci, na těchto skutečnostech
jsem chtěl dokumentovat jednu věc, že jsou
uplatňovány nové účelnější
způsoby a cesty k prosazení nových náročných
cílů a že jsou také přijímána
konkrétní rozhodnutí. Děkuji za pozornost.
Předseda SN D. Hanes: Ďakujem ministrovi Šupkovi
za jeho vystúpenie. Pýtam sa poslankyne Šarišskej,
či je spokojná s odpoveďou. (Poslankyně
E. Šarišská: Áno.)
Prosím teraz poslankyni Čermákovú,
aby sa ujala slova. Pripraví sa poslanec Polák.
Poslankyně H. Čermáková: Soudružky
poslankyně, soudruzi poslanci, vážení
hosté, jednou ze součástí a forem
kontroly je veřejná kritika. Proto významným
úkolem, který má plnit naše výchovná
a vzdělávací činnost, je výchova
k nesmiřitelnosti, k nedostatkům, boj proti lajdáctví,
výchova k rozvoji kritiky, jejímu správnému
a konstruktivnímu využívání.
Nezastupitelné místo při plnění
těchto náročných úkolů
patří tisku a hromadným sdělovacím
prostředkům. Lze konstatovat, že je dnes už
běžnou praxí ve všech hromadných
sdělovacích prostředcích, že
redaktoři jsou v soustavném a operativním
styku se životem, tj. se závody, JZD, školami,
kulturními zařízeními. To se samozřejmě
týká i krajských zpravodajů a filiálek,
které dostávají konkrétní úkoly.
Na stránkách denního tisku jsou uveřejňovány
pravidelné zprávy o situaci v terénu. Vyzdvihují
kladné příklady a napomáhají
rozšiřovat a zobecňovat pokrokové zkušenosti,
příklady dobré práce, iniciativy,
socialistického soutěžení a hospodárnosti,
ale na druhé straně konkrétní kritikou
přispívají k překonávání
nedostatků, plýtvání materiálem
apod.
Uvedu příklady: Rudé právo uveřejnilo
článek "Chybu přiznali, jenomže...",
ve kterém informuje o neprincipiálním stanovisku
podniku ke kritice. Podnik reagoval až po upomínce
redakce a v dopise uvádí důvody, proč
dosud problém nebyl a není vyřešen,
přestože byl na mnoha kontrolních poradách
projednáván.
Svobodné slovo v rámečku uveřejňuje
pod nadpisem "Tak ano" příklady dobré
práce a iniciativy a pod nadpisem "Tak ne" kritizuje
nedostatky. První část noticky svým
obsahem nabádá kritizované k zjednání
nápravy.
Mladá fronta uveřejnila článek pod
nadpisem "Podruhé po šestnácti letech
- téměř jako na začátku".
V článku uvádí strastiplnou cestu
vynálezce. Navrhl kotel, ve kterém je možno
topit i dřevním odpadem, který by mohli použít
i majitelé rodinných domků. Tím by
se uspořily vlaky uhlí. Tento vynálezce marně
usiluje o zavedení svého vynálezu do výroby,
přestože došlo k jeho praktickému využití
a tím i vyzkoušení.
Hromadné sdělovací prostředky se kritikou
zabývají již delší dobu, ovšem
k výraznému zlepšení došlo po 12.
plénu ÚV KSČ a po výrazném
zvýšení napětí v energetické
situaci na počátku letošního roku. Tato
kritika se nyní stala výraznější
a aktivnější s cílem ovlivňovat
politické a občanské uvědomění.
Současně se snaží upozorňovat
kontrolní orgány, kam zaměřit pozornost.
Vedle mimořádně závažných
celospolečenských úkolů plní
Čs. rozhlas svou organizátorskou a kontrolní
funkci ve svém každodenním vysílání.
Zaměřuje se přitom na všechny kategorie
obyvatelstva. Tak např. hlavní redakce vysílání
pro děti a mládež věnuje soustavnou
pozornost negativním jevům v našem národním
hospodářství v nejširším
slova smyslu a současně konstatuje, zda jsou negativní
jevy odstraňovány. Děje se tak zejména
prostřednictvím vysílání Studia
mladých i v některých pořadech Mikrofóra.
Nemalý podíl má i Čs. televize. Ústřední
redakce televizních novin, svými pravidelnými
zpravodajskými relacemi i publicistickými materiály,
plní v oblasti propagandy, pochopitelně i mimo jiné,
úkoly veřejné kontroly a kritiky v oblasti
administrativně politické, národohospodářské
a sociálně kulturní. Přitom usiluje
o to, aby každý zpravodajský materiál,
reportáž, komentář či poznámka
měly problémový, věcný charakter,
aby nespočívaly pouze v povrchním konstatování
obecně známých skutečností.
Nejde tedy jen o kritiku v hledání cest k řešení,
nýbrž o kritiku konstruktivní. K tomu přispívá
i snaha, aby kritika byla adresná, aby se k problémům
vyjadřovali nejen redaktoři, ale také široký
kádr externích spolupracovníků. (Např.
televizní publicistika Reflektoru mladých, kde jde
o přímé vysílání kontroly
v podniku.)
Dalším příkladem je televizní
pořad "To nechce klid". Od roku 1972, kdy se
tento pořad začal vysílat, přišlo
redakci zhruba 22 tis. diváckých dopisů.
Při této kontrolní činnosti hromadných
sdělovacích prostředků jedním
z podstatných problémů však zůstává
skutečnost, že kritizovaní často mlčí,
nereagují na připomínky k nedostatkům
ve své práci. A zde je třeba kladně
hodnotit hromadné sdělovací prostředky,
že tím, že kritizují nedostatky veřejně,
morálně nutí kritizované, aby na kritiku
reagovali, přestože neexistuje právní
povinnost na ni odpovědět. Podle právní
úpravy vyřizování stížností,
podnětů a oznámení občanů
(Vládní vyhláška č. 150/1958
Sb.), nelze kritický materiál v hromadných
sdělovacích prostředcích považovat
za stížnost.
Např. v Čs. televizi na přelomu jara a léta
letošního roku odvysílali více než
50 materiálů o nehospodárnosti při
zacházení s půdou. Reakce ze strany kritizovaných
organizací a pracovníků se nedostavila. Teprve
po dalším vystoupení, v němž už
byli kritizovaní podruhé jmenováni a výslovně
vyzváni, aby se vyjádřili, vyplynulo z dopisů
došlých redakci, že převážná
většina kritizovaných skutečně
přijala opatření k nápravě
nežádoucího stavu.
Jedním z výrazných způsobů
rozvoje kritiky je správná práce s dopisy
pracujících v redakcích; jde buď o jejich
zveřejnění nebo postoupení příslušným
stranickým, státním nebo hospodářským
orgánům, aby mohla být zjednána náprava,
event. postoupení kontrolním orgánům.
Tyto úkoly však vyžadují dlouhodobě
založenou plánovitost a koncepci, úzkou koordinaci
a spolupráci, zejména s orgány příslušných
resortů, jejich představiteli a funkcionáři.
Velmi důležitým článkem je spolupráce
mezi orgány Výboru lidové kontroly a hromadnými
sdělovacími prostředky. Při průzkumu
na Výboru lidové kontroly ČSR jsem zjistila,
že v I. pololetí t. r. bylo redakcím deníků
a časopisů předáno k zveřejnění
celkem 52 článků, a také byla nebo
jsou připravena k vysílání vystoupení
předních pracovníků výboru
lidové kontroly. Soustavná a cílevědomá
spolupráce výborů lidové kontroly
je s redakcemi krajského tisku, které umožňují
širokou publicitu kontrolních poznatků. Bylo
by však zapotřebí zvýšení
účasti funkcionářů Výborů
lidové kontroly KNV a NVP i v ústředních
sdělovacích prostředcích, především
při prověrkách se závažnou společenskou
tematikou.