Úterý 23. října 1979

Většina, téměř čtyři pětiny, odhalených nedostatků je takového charakteru, že při větší pozornosti mohly být napraveny již dříve, před provedením jednorázové prověrky. Z tohoto hlediska je proto třeba uvítat iniciativu Ústřední rady odborů a prohloubit prověrky bezpečnosti práce o systém trvalé, průběžné a tedy i preventivní kontroly uskutečňované společně hospodářskými i odborovými orgány, třístupňovou kontrolou, jako např. ve Spojených ocelárnách n. p. Kladno. Jestliže je zabezpečení ochrany zdraví při práci bezprostředním zájmem pracujících, pak pro vedoucí hospodářské pracovníky je přímo zákonnou povinností a každodenním úkolem věnovat maximální pozornost této problematice.

Při průzkumu uskutečněném ústavně právními výbory bylo zjištěno, že ke zlepšení prevence pracovních úrazů jsou určité rezervy, jak ve výchově pracovníků, tak v propagandě a agitaci. Značné stížnosti byly adresovány na zásobování a hospodaření s osobními ochrannými prostředky, na jejich kvalitu a mnohdy i nevhodné funkční vlastnosti. Ověřili jsme si, že stížnosti jsou oprávněné a opakující se. Dlužno říci, že v parlamentě, ve výborech pro sociální politiku, tento fakt již zazněl, ale situace se výrazně nelepší.

Chtěl bych proto uvést několik příkladů z provedených průzkumů a ze svého závodu.

Ve Východočeských pekárnách v Pardubicích dělníci kritizovali špatnou kvalitu a nevhodný tvar tzv. "dlaňovic" používaných při odběru chleba, které nechrání hřbet ruky, ale pouze dlaň. Aby předešli popálení, používají různé druhy rukavic, které však při práci vydrží jen asi 3 - 5 dnů a jeden pár rukavic stojí 50 Kčs. Nízká kvalita rukavic vede ke zvýšení spotřeby a tím ke snížení hospodárnosti.

V Karlovarském porcelánu Nová Role se z našich poznatků potvrzuje velké procento úrazovosti z uklouznutí u pracujících žen, které v tomto prostředí přípravy základního materiálu z nedostatku protismykové obuvi chodí doslova bosé a podnik přes veškerou snahu nenašel pochopení od výrobce k zavedení výroby potřebné obuvi pro takové prostředí.

Musíme kritizovat to, že chybí nejen dostatek ochranných pracovních prostředků, ale dokonce že se nevyrábí dostatečné množství, např. obuv s protiskluzovou podrážkou, obuv s ocelovou špičkou, speciální obuv pro pracující ženy, respirátory, ochranné přilby a ochranné klobouky pro hutníky. A vlastním příkladem ze svého závodu bych chtěl uvést, že pracuji v dřevozpracujícím průmyslu, kde se vyrábějí okna. Je všeobecně známo, že právě náš průmysl má poměrně vysokou úrazovost. Touto problematikou se stále zabýváme i v našem závodě a děláme vše pro to, aby počet pracovních úrazů i jejich četnost na našem závodě měla stále klesající tendenci. Snažíme se preventivní kontrolou a vhodnou formou propagandy snižovat procento pracovních úrazů. Vzhledem k tomu, že jsme malým závodem, tato problematika se týká bezprostředně všech hospodářských pracovníků, zodpovědných funkcionářů ZV ROH a zainteresovanosti všech pracujících. Je třeba se však zmínit o tom, že v oblasti ochranných pomůcek a jejich využívání je dost nedostatků, i když v našem závodě na ně vynakládáme v průměru 300 Kčs na jednoho zaměstnance ročně. V našem oboru na mnoha pracovištích a hlavně ve strojní výrobě je předepsána obuv s ocelovou špičkou. A již o tom jsem hovořil, jaký nedostatek v tomto sortimentu je vůbec. Při strojním opracování dřevní hmoty na každém pracovišti jsou předepsány jako ochranná pomůcka rukavice. Jeden pár stojí v průměru 40 Kčs a podle předpisů by měly pracovníkovi vydržet dva měsíce. Skutečnost je však taková, že po 14denním používání jsou tyto rukavice úplně znehodnoceny. Nezbývá tedy mistrovi nic jiného, než mimo předpis vydat rukavice další. Tyto však musíme vést na zvláštní výdejce a náklady na tyto ochranné pomůcky, které jsou proti předpisům navíc, se vykazují jako připočitatelná položka, která se zdaňuje kolem 80 %. Podle mého názoru je to trošku protichůdné, když chceme chránit zdraví pracovníků, což má velký význam pro naši ekonomiku, abychom ještě dopláceli proto, že jsme dali něco navíc. Myslím, že se potvrzuje skutečnost, že by bylo opravdu nutné věnovat maximální pozornost kvalitě při výrobě ochranných pomůcek, hlavně pak rukavic, které by měly splňovat podmínky, jak jsou uvažovány ve směrnicích o vydávání a trvanlivosti jednotlivých osobních ochranných pracovních pomůcek. K tomu je třeba nutně zaměřit i kontrolu.

A ještě jeden poznatek. Chtěl bych upozornit na jednu záležitost, která podle mého názoru by zasluhovala pozornost. Jak jsem se již zmínil, děláme vše pro to, a nejen my, ale každý podnik a každý závod, aby se procento pracovních úrazů snižovalo. Nedokážeme však ovlivnit mimopracovní úrazovost, která podle rozborů, které jsme si v našem závodě udělali, stále narůstá. Máme za to, že zde působí do značné míry i připojištění pracujících, které se v tomto směru jeví - a odpusťte mi tento výraz - jako protispolečenské. Víme ze zkušenosti, že mimopracovní úraz plus připojištění se rovná někdy i vyššímu výdělku než v pracovním procesu. Tuto skutečnost je třeba řádně zkontrolovat a vyvodit z ní závěry!

Soudružky a soudruzi, jak jsem již v úvodu uvedl, pracovní úrazovost se rok od roku snižuje. Požadavek XV. sjezdu KSČ týkající se zdokonalování péče o bezpečnost při práci, se vcelku úspěšně plní, až na některé uvedené nedostatky, které ukazují, že jsou značné rezervy v této oblasti. V tomto směru je třeba zaměřit kontrolní činnost odborových organizací a všech pracujících, vždyť jde o ochranu života a zdraví a navíc tato péče má i značné důsledky pro ekonomiku. Předpokládá to ovšem usilovat i nadále o prevenci pracovních úrazů a nemocí z povolání, především na pracovištích, přímo v pracovním procesu.

V dané etapě rozvoje techniky a výroby vystupuje však naléhavě do popředí požadavek, aby byly vytvářeny maximální předpoklady úrazové prevence i v předvýrobních etapách při projekci a konstrukci, ale i při výchově na školách všech stupňů a všemi formami názorné agitace, v které mohou pomáhat kromě odborů další společenské organizace jako ČSČK, SPO, SSM aj.

Je všeobecně známo, že bezpečná a zdravotně nezávadná práce je v zájmu všech pracujících a celé společnosti. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda SN V. Vedra: Děkuji poslanci Sytnému. Hovoří poslanec Hojnoš, připraví se poslankyně Vojteková.

Poslanec E. Hojnoš: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia, vážení hostia, v príprave tejto samostatnej schôdze Snemovne národov sme vo výboroch pre priemysel, dopravu a obchod v práci prieskumov venovali medzi iným pozornosť formám a metódam práce rezortnej kontroly na Federálnych ministerstvách palív a energetiky, v zahraničnom obchode a vo vybraných centrálnych úradoch.

Na jednotlivých ministerstvách sú vytvorené odbory rezortnej kontroly. Oblasť ich pôsobnosti a praktická kontrolná činnosť má určité zvláštnosti, napr. na Federálnom ministerstve palív a energetiky sa kontrolné akcie orientujú na aktuálne otázky rezortu, sleduje sa zvyšovanie účinnosti kontroly, využívajú sa výsledky pre potreby riadenia a vytvárajú sa podmienky pre dôsledné odstraňovanie zistených nedostatkov a ich príčin. Do rezortnej kontrolnej činnosti sa však nedarí v dostatočnej miere zapájať i ostatné útvary a odbory rezortu. Treba taktiež prehĺbiť spoluprácu medzi odborom rezortnej kontroly a ostatnými odbornými útvarmi pri zameraní kontrol po línii riadenia a vytvárať podmienky pre spoločné kontrolné akcie.

Na Federálnom ministerstve zahraničného obchodu je odbor rezortnej kontroly zameraný najmä na kontrolnú činnosť organizácií podriadených rezortu. Koncepčne a systematicky sa robia previerky hospodárenia v podriadených organizáciách. Vzhľadom na špecifičnosť rezortu zahraničného obchodu bola by užitočná úzka spolupráca rezortnej kontroly s kontrolnými orgánmi iných výrobných rezortov a vytváranie spoločných teamov najmä v oblastiach, kde sa vyskytujú vážne nedostatky z hľadiska exportu.

Odbory rezortných kontrol sa sústreďujú hlavne na periodické revízie, ktoré reprezentujú takmer 50 % kapacity. Ostatná kontrolná činnosť v rezortoch, ako je plnenie straníckych a vládnych uznesení, uznesení a opatrení jednotlivých rezortov, tematické previerky a kontroly, sa robia sporadicky.

Na odboroch rezortných kontrol je relatívne vysoká fluktuácia pracovníkov, nedostatok kvalifikovaných síl a vysoký vekový priemer. Kontrola nemá adekvátne postavenie a funkciu v systéme riadenia a z toho potom vyplýva i stupeň autority a postavenie odborov rezortnej kontroly. Kontrolné čiastkové akcie skresľujú komplexný pohľad na daný problém. Kontrola prijatých opatrení a osobná zodpovednosť za ich realizáciu, evidencia úloh až do odstránenia nedostatkov, často chýba.

Ukazuje sa potreba účinnejších foriem koordinácie kontrolných akcií v rámci jednotlivých rezortov a prehĺbenie centrálnej koordinácie v období tematických zameraní a metodického riadenia v celom kontrolnom systéme ČSSR.

Do kontrolnej činnosti treba vniesť viac koncepčnosti, programovosti a plánovitosti na všetkých stupňoch a dôsledne rešpektovať zásadu, že kontrola je nezastupiteľnou súčasťou riadenia.

Z výsledkov kontrolnej činnosti nemožno vytvárať len evidenciu problémov a nedostatkov, ale treba vyvodzovať dôsledné závery a zhodnotiť realizáciu záverov a opatrení prijatých na ich odstránenie.

Rezortná kontrola sa musí viac zamerať na metódy a prístupy k riešeniu kľúčových problémov v národnom hospodárstve. Na príklade plnenia štátneho programu racionalizácie palív a energie môžeme vidieť spoločenský význam a poslanie kontroly. Problematike palív a energie sa venovala 4. samostatná schôdza Snemovne ľudu a komplexne sa hodnotil stav, úlohy i problémy našej palivoenergetickej základne. Chcem preto poukázať na niektoré výsledky získané Výborom ľudovej kontroly, rezortnou kontrolou Federálneho ministerstva palív a energetiky i našimi prieskumami.

Vzhľadom na vysokú spotrebu palív a energie a celkovú energetickú situáciu sa v 6. päťročnici prijal nový štátny program racionalizácie palív a energie, ktorý predpokladá v priemere relatívnu úsporu palív 2,3 % ročne. Rozhodujúci podiel na týchto úsporách majú FMPE, FMHTS, FMVS a MP ČSR a MP SSR. Tieto ministerstvá majú dosahovať 85 % úspor. I keď v rokoch 1976 - 1977 rezorty splnili úlohy v úspore palív a energie, zdá sa, že nie je možné objektívne posúdiť tieto prínosy. Limity spotreby palív a energie pre jednotlivé rezorty sú stanovené pre malý okruh technológií a výrobkov. Ukazuje sa potreba súboru noriem spotreby palív a energie na širšiu skupinu výrobkov a vytvoriť tým tlak na spevňovanie noriem spotreby na konkrétne výrobky.

Previerky urobené orgánmi Výboru ľudovej kontroly v roku 1977 i rezortnou kontrolou ukázali celý rad nedostatkov pri realizácii programov racionalizácie a pri zhodnocovaní palív a energie.

V oblasti zdrojov prislúcha maximálne zúžitkovanie zásob uhlia rezortu palív a energetiky. Rozbory ukazujú, že sa bilančné zásoby optimálne nevyužívajú a zavedenie komplexnej mechanizácie dobývania a zvyšovania ťažby prináša nenávratne straty uhlia. Napr. v Ostravskokarvínskom revíre v roku 1977 bola strata 27 %, v bani Cígel a v Novákoch 28 %. Zníženie ťažobných plošných strát a technologických strát vyžaduje nové prístupy.

Bude žiadúce úspešne sa vysporiadať s voľnými nebilančnými zásobami, ktoré len v Severočeskom hnedouheľnom revíre v deviatich vybraných priestoroch revíru reprezentujú 200 - 500 milión ton. Ide o nízkohodnotné uhlie s výhrevnosťou pod 2000 kcal. Pre ostravskú aglomeráciu má význam intenzifikácia využitia čiernouhoľných kalov, ktorá sa bude pohybovať okolo 1 mil. ton.

Rezort Federálneho ministerstva palív a energetiky patrí k najväčším spotrebiteľom všetkých druhov palív a energie. Možnosti zníženia energetickej náročnosti v odvetví energetiky sú dané technickou úrovňou základných zariadení, kotlov, turbín, generátorov a transformátorov. Zásadné inovačné technické alebo technologické zmeny, ktoré by priniesli významné úspory v spotrebe na jednotku výroby, sa nepredpokladajú. Navyše dochádza ku kvalitatívnym zmenám u energetického hnedého uhlia, a to k zníženiu výhrevnosti, k zvýšeniu popola a síry, čo zhoršuje podmienky pre zvyšovanie energetickej účinnosti a znamená relatívne zvyšovanie strát. Preto úloha zníženia zo 491,2 g mp/kWh v r. 1975 na 372 g mp/kWh v r. 1980 je veľmi náročná. Treba počítať s vyraďovaním morálne a fyzicky opotrebovaných zariadení.

Úspory možno hľadať v režime prevádzky elektrizačnej sústavy, znižovanie strát v sieťach, odstránenie vysokej poruchovosti u blokov 110 a 200 MW.

Nie je zabezpečená dostatočná kapacita pre meranie a reguláciu spotreby tepla v komunálnej bytovej výstavbe. Najväčšie straty u bytov - asi 50 % - vznikajú prestupom vzduchu oknami, okennými škárami a strešnými konštrukciami. To sú len niektoré príklady, na ktoré sa poukazuje pri kontrole plnenia racionalizačných programov.

Vážené súdružky a súdruhovia, na záver chcem zdôrazniť, že na príklade kontroly plnenia racionalizačných programov palív a energie možno názorne vidieť význam i poslanie kontroly najmä rezortnej kontroly, ktorá popri periodických revíziách sa musí oveľa viac venovať i kontrole plnenia prioritných celospoločenských úloh a potrieb rozvoja národného hospodárstva. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda SN V. Vedra: Děkuji poslanci Hojnošovi, slovo má poslankyně Vojteková. Připraví se poslanec Emil Trávníček.

Poslankyně M. Vojteková: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia poslanci, rozvoj nášho zahraničného obchodu a účasť na medzinárodnej deľbe práce, zabezpečenie platobného styku so zahraničím, ako aj ochrana našej meny, to všetko sú dôležité národohospodárske záujmy, ktoré chránime devízovým monopolom štátu. Za jeho uskutočňovanie zodpovedá predovšetkým Štátna banka československá, ktorá súčasne zabezpečuje aj realizáciu prijatého devízového plánu a robí jeho kontrolu. Popri úkonoch, ktoré nesúvisia s uskutočňovaním medzinárodného obchodu, dopravy a zasielateľstva, či s obchodnou činnosťou devízových bánk a miest, plnia kontrolné úlohy príslušné ministerstvá financií a nimi riadené správy pre veci majetkové a devízové.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP