Většina, téměř čtyři
pětiny, odhalených nedostatků je takového
charakteru, že při větší pozornosti
mohly být napraveny již dříve, před
provedením jednorázové prověrky. Z
tohoto hlediska je proto třeba uvítat iniciativu
Ústřední rady odborů a prohloubit
prověrky bezpečnosti práce o systém
trvalé, průběžné a tedy i preventivní
kontroly uskutečňované společně
hospodářskými i odborovými orgány,
třístupňovou kontrolou, jako např.
ve Spojených ocelárnách n. p. Kladno. Jestliže
je zabezpečení ochrany zdraví při
práci bezprostředním zájmem pracujících,
pak pro vedoucí hospodářské pracovníky
je přímo zákonnou povinností a každodenním
úkolem věnovat maximální pozornost
této problematice.
Při průzkumu uskutečněném ústavně
právními výbory bylo zjištěno,
že ke zlepšení prevence pracovních úrazů
jsou určité rezervy, jak ve výchově
pracovníků, tak v propagandě a agitaci. Značné
stížnosti byly adresovány na zásobování
a hospodaření s osobními ochrannými
prostředky, na jejich kvalitu a mnohdy i nevhodné
funkční vlastnosti. Ověřili jsme si,
že stížnosti jsou oprávněné
a opakující se. Dlužno říci,
že v parlamentě, ve výborech pro sociální
politiku, tento fakt již zazněl, ale situace se výrazně
nelepší.
Chtěl bych proto uvést několik příkladů
z provedených průzkumů a ze svého
závodu.
Ve Východočeských pekárnách
v Pardubicích dělníci kritizovali špatnou
kvalitu a nevhodný tvar tzv. "dlaňovic"
používaných při odběru chleba,
které nechrání hřbet ruky, ale pouze
dlaň. Aby předešli popálení,
používají různé druhy rukavic,
které však při práci vydrží
jen asi 3 - 5 dnů a jeden pár rukavic stojí
50 Kčs. Nízká kvalita rukavic vede ke zvýšení
spotřeby a tím ke snížení hospodárnosti.
V Karlovarském porcelánu Nová Role se z našich
poznatků potvrzuje velké procento úrazovosti
z uklouznutí u pracujících žen, které
v tomto prostředí přípravy základního
materiálu z nedostatku protismykové obuvi chodí
doslova bosé a podnik přes veškerou snahu nenašel
pochopení od výrobce k zavedení výroby
potřebné obuvi pro takové prostředí.
Musíme kritizovat to, že chybí nejen dostatek
ochranných pracovních prostředků,
ale dokonce že se nevyrábí dostatečné
množství, např. obuv s protiskluzovou podrážkou,
obuv s ocelovou špičkou, speciální obuv
pro pracující ženy, respirátory, ochranné
přilby a ochranné klobouky pro hutníky. A
vlastním příkladem ze svého závodu
bych chtěl uvést, že pracuji v dřevozpracujícím
průmyslu, kde se vyrábějí okna. Je
všeobecně známo, že právě
náš průmysl má poměrně
vysokou úrazovost. Touto problematikou se stále
zabýváme i v našem závodě a děláme
vše pro to, aby počet pracovních úrazů
i jejich četnost na našem závodě měla
stále klesající tendenci. Snažíme
se preventivní kontrolou a vhodnou formou propagandy snižovat
procento pracovních úrazů. Vzhledem k tomu,
že jsme malým závodem, tato problematika se
týká bezprostředně všech hospodářských
pracovníků, zodpovědných funkcionářů
ZV ROH a zainteresovanosti všech pracujících.
Je třeba se však zmínit o tom, že v oblasti
ochranných pomůcek a jejich využívání
je dost nedostatků, i když v našem závodě
na ně vynakládáme v průměru
300 Kčs na jednoho zaměstnance ročně.
V našem oboru na mnoha pracovištích a hlavně
ve strojní výrobě je předepsána
obuv s ocelovou špičkou. A již o tom jsem hovořil,
jaký nedostatek v tomto sortimentu je vůbec. Při
strojním opracování dřevní
hmoty na každém pracovišti jsou předepsány
jako ochranná pomůcka rukavice. Jeden pár
stojí v průměru 40 Kčs a podle předpisů
by měly pracovníkovi vydržet dva měsíce.
Skutečnost je však taková, že po 14denním
používání jsou tyto rukavice úplně
znehodnoceny. Nezbývá tedy mistrovi nic jiného,
než mimo předpis vydat rukavice další.
Tyto však musíme vést na zvláštní
výdejce a náklady na tyto ochranné pomůcky,
které jsou proti předpisům navíc,
se vykazují jako připočitatelná položka,
která se zdaňuje kolem 80 %. Podle mého názoru
je to trošku protichůdné, když chceme
chránit zdraví pracovníků, což
má velký význam pro naši ekonomiku,
abychom ještě dopláceli proto, že jsme
dali něco navíc. Myslím, že se potvrzuje
skutečnost, že by bylo opravdu nutné věnovat
maximální pozornost kvalitě při výrobě
ochranných pomůcek, hlavně pak rukavic, které
by měly splňovat podmínky, jak jsou uvažovány
ve směrnicích o vydávání a
trvanlivosti jednotlivých osobních ochranných
pracovních pomůcek. K tomu je třeba nutně
zaměřit i kontrolu.
A ještě jeden poznatek. Chtěl bych upozornit
na jednu záležitost, která podle mého
názoru by zasluhovala pozornost. Jak jsem se již zmínil,
děláme vše pro to, a nejen my, ale každý
podnik a každý závod, aby se procento pracovních
úrazů snižovalo. Nedokážeme však
ovlivnit mimopracovní úrazovost, která podle
rozborů, které jsme si v našem závodě
udělali, stále narůstá. Máme
za to, že zde působí do značné
míry i připojištění pracujících,
které se v tomto směru jeví - a odpusťte
mi tento výraz - jako protispolečenské. Víme
ze zkušenosti, že mimopracovní úraz plus
připojištění se rovná někdy
i vyššímu výdělku než v pracovním
procesu. Tuto skutečnost je třeba řádně
zkontrolovat a vyvodit z ní závěry!
Soudružky a soudruzi, jak jsem již v úvodu uvedl,
pracovní úrazovost se rok od roku snižuje.
Požadavek XV. sjezdu KSČ týkající
se zdokonalování péče o bezpečnost
při práci, se vcelku úspěšně
plní, až na některé uvedené nedostatky,
které ukazují, že jsou značné
rezervy v této oblasti. V tomto směru je třeba
zaměřit kontrolní činnost odborových
organizací a všech pracujících, vždyť
jde o ochranu života a zdraví a navíc tato
péče má i značné důsledky
pro ekonomiku. Předpokládá to ovšem
usilovat i nadále o prevenci pracovních úrazů
a nemocí z povolání, především
na pracovištích, přímo v pracovním
procesu.
V dané etapě rozvoje techniky a výroby vystupuje
však naléhavě do popředí požadavek,
aby byly vytvářeny maximální předpoklady
úrazové prevence i v předvýrobních
etapách při projekci a konstrukci, ale i při
výchově na školách všech stupňů
a všemi formami názorné agitace, v které
mohou pomáhat kromě odborů další
společenské organizace jako ČSČK,
SPO, SSM aj.
Je všeobecně známo, že bezpečná
a zdravotně nezávadná práce je v zájmu
všech pracujících a celé společnosti.
Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
SN V. Vedra: Děkuji poslanci Sytnému. Hovoří
poslanec Hojnoš, připraví se poslankyně
Vojteková.
Poslanec E. Hojnoš: Vážený súdruh
predseda, vážené súdružky a súdruhovia,
vážení hostia, v príprave tejto samostatnej
schôdze Snemovne národov sme vo výboroch pre
priemysel, dopravu a obchod v práci prieskumov venovali
medzi iným pozornosť formám a metódam
práce rezortnej kontroly na Federálnych ministerstvách
palív a energetiky, v zahraničnom obchode a vo vybraných
centrálnych úradoch.
Na jednotlivých ministerstvách sú vytvorené
odbory rezortnej kontroly. Oblasť ich pôsobnosti a
praktická kontrolná činnosť má
určité zvláštnosti, napr. na Federálnom
ministerstve palív a energetiky sa kontrolné akcie
orientujú na aktuálne otázky rezortu, sleduje
sa zvyšovanie účinnosti kontroly, využívajú
sa výsledky pre potreby riadenia a vytvárajú
sa podmienky pre dôsledné odstraňovanie zistených
nedostatkov a ich príčin. Do rezortnej kontrolnej
činnosti sa však nedarí v dostatočnej
miere zapájať i ostatné útvary a odbory
rezortu. Treba taktiež prehĺbiť spoluprácu
medzi odborom rezortnej kontroly a ostatnými odbornými
útvarmi pri zameraní kontrol po línii riadenia
a vytvárať podmienky pre spoločné kontrolné
akcie.
Na Federálnom ministerstve zahraničného obchodu
je odbor rezortnej kontroly zameraný najmä na kontrolnú
činnosť organizácií podriadených
rezortu. Koncepčne a systematicky sa robia previerky hospodárenia
v podriadených organizáciách. Vzhľadom
na špecifičnosť rezortu zahraničného
obchodu bola by užitočná úzka spolupráca
rezortnej kontroly s kontrolnými orgánmi iných
výrobných rezortov a vytváranie spoločných
teamov najmä v oblastiach, kde sa vyskytujú vážne
nedostatky z hľadiska exportu.
Odbory rezortných kontrol sa sústreďujú
hlavne na periodické revízie, ktoré reprezentujú
takmer 50 % kapacity. Ostatná kontrolná činnosť
v rezortoch, ako je plnenie straníckych a vládnych
uznesení, uznesení a opatrení jednotlivých
rezortov, tematické previerky a kontroly, sa robia sporadicky.
Na odboroch rezortných kontrol je relatívne vysoká
fluktuácia pracovníkov, nedostatok kvalifikovaných
síl a vysoký vekový priemer. Kontrola nemá
adekvátne postavenie a funkciu v systéme riadenia
a z toho potom vyplýva i stupeň autority a postavenie
odborov rezortnej kontroly. Kontrolné čiastkové
akcie skresľujú komplexný pohľad na daný
problém. Kontrola prijatých opatrení a osobná
zodpovednosť za ich realizáciu, evidencia úloh
až do odstránenia nedostatkov, často chýba.
Ukazuje sa potreba účinnejších foriem
koordinácie kontrolných akcií v rámci
jednotlivých rezortov a prehĺbenie centrálnej
koordinácie v období tematických zameraní
a metodického riadenia v celom kontrolnom systéme
ČSSR.
Do kontrolnej činnosti treba vniesť viac koncepčnosti,
programovosti a plánovitosti na všetkých stupňoch
a dôsledne rešpektovať zásadu, že
kontrola je nezastupiteľnou súčasťou riadenia.
Z výsledkov kontrolnej činnosti nemožno vytvárať
len evidenciu problémov a nedostatkov, ale treba vyvodzovať
dôsledné závery a zhodnotiť realizáciu
záverov a opatrení prijatých na ich odstránenie.
Rezortná kontrola sa musí viac zamerať na metódy
a prístupy k riešeniu kľúčových
problémov v národnom hospodárstve. Na príklade
plnenia štátneho programu racionalizácie palív
a energie môžeme vidieť spoločenský
význam a poslanie kontroly. Problematike palív a
energie sa venovala 4. samostatná schôdza Snemovne
ľudu a komplexne sa hodnotil stav, úlohy i problémy
našej palivoenergetickej základne. Chcem preto poukázať
na niektoré výsledky získané Výborom
ľudovej kontroly, rezortnou kontrolou Federálneho
ministerstva palív a energetiky i našimi prieskumami.
Vzhľadom na vysokú spotrebu palív a energie
a celkovú energetickú situáciu sa v 6. päťročnici
prijal nový štátny program racionalizácie
palív a energie, ktorý predpokladá v priemere
relatívnu úsporu palív 2,3 % ročne.
Rozhodujúci podiel na týchto úsporách
majú FMPE, FMHTS, FMVS a MP ČSR a MP SSR. Tieto
ministerstvá majú dosahovať 85 % úspor.
I keď v rokoch 1976 - 1977 rezorty splnili úlohy v
úspore palív a energie, zdá sa, že nie
je možné objektívne posúdiť tieto
prínosy. Limity spotreby palív a energie pre jednotlivé
rezorty sú stanovené pre malý okruh technológií
a výrobkov. Ukazuje sa potreba súboru noriem spotreby
palív a energie na širšiu skupinu výrobkov
a vytvoriť tým tlak na spevňovanie noriem spotreby
na konkrétne výrobky.
Previerky urobené orgánmi Výboru ľudovej
kontroly v roku 1977 i rezortnou kontrolou ukázali celý
rad nedostatkov pri realizácii programov racionalizácie
a pri zhodnocovaní palív a energie.
V oblasti zdrojov prislúcha maximálne zúžitkovanie
zásob uhlia rezortu palív a energetiky. Rozbory
ukazujú, že sa bilančné zásoby
optimálne nevyužívajú a zavedenie komplexnej
mechanizácie dobývania a zvyšovania ťažby
prináša nenávratne straty uhlia. Napr. v Ostravskokarvínskom
revíre v roku 1977 bola strata 27 %, v bani Cígel
a v Novákoch 28 %. Zníženie ťažobných
plošných strát a technologických strát
vyžaduje nové prístupy.
Bude žiadúce úspešne sa vysporiadať
s voľnými nebilančnými zásobami,
ktoré len v Severočeskom hnedouheľnom revíre
v deviatich vybraných priestoroch revíru reprezentujú
200 - 500 milión ton. Ide o nízkohodnotné
uhlie s výhrevnosťou pod 2000 kcal. Pre ostravskú
aglomeráciu má význam intenzifikácia
využitia čiernouhoľných kalov, ktorá
sa bude pohybovať okolo 1 mil. ton.
Rezort Federálneho ministerstva palív a energetiky
patrí k najväčším spotrebiteľom
všetkých druhov palív a energie. Možnosti
zníženia energetickej náročnosti v odvetví
energetiky sú dané technickou úrovňou
základných zariadení, kotlov, turbín,
generátorov a transformátorov. Zásadné
inovačné technické alebo technologické
zmeny, ktoré by priniesli významné úspory
v spotrebe na jednotku výroby, sa nepredpokladajú.
Navyše dochádza ku kvalitatívnym zmenám
u energetického hnedého uhlia, a to k zníženiu
výhrevnosti, k zvýšeniu popola a síry,
čo zhoršuje podmienky pre zvyšovanie energetickej
účinnosti a znamená relatívne zvyšovanie
strát. Preto úloha zníženia zo 491,2
g mp/kWh v r. 1975 na 372 g mp/kWh v r. 1980 je veľmi náročná.
Treba počítať s vyraďovaním morálne
a fyzicky opotrebovaných zariadení.
Úspory možno hľadať v režime prevádzky
elektrizačnej sústavy, znižovanie strát
v sieťach, odstránenie vysokej poruchovosti u blokov
110 a 200 MW.
Nie je zabezpečená dostatočná kapacita
pre meranie a reguláciu spotreby tepla v komunálnej
bytovej výstavbe. Najväčšie straty u bytov
- asi 50 % - vznikajú prestupom vzduchu oknami, okennými
škárami a strešnými konštrukciami.
To sú len niektoré príklady, na ktoré
sa poukazuje pri kontrole plnenia racionalizačných
programov.
Vážené súdružky a súdruhovia,
na záver chcem zdôrazniť, že na príklade
kontroly plnenia racionalizačných programov palív
a energie možno názorne vidieť význam
i poslanie kontroly najmä rezortnej kontroly, ktorá
popri periodických revíziách sa musí
oveľa viac venovať i kontrole plnenia prioritných
celospoločenských úloh a potrieb rozvoja
národného hospodárstva. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
SN V. Vedra: Děkuji poslanci Hojnošovi, slovo
má poslankyně Vojteková. Připraví
se poslanec Emil Trávníček.
Poslankyně M. Vojteková: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, rozvoj nášho zahraničného
obchodu a účasť na medzinárodnej deľbe
práce, zabezpečenie platobného styku so zahraničím,
ako aj ochrana našej meny, to všetko sú dôležité
národohospodárske záujmy, ktoré chránime
devízovým monopolom štátu. Za jeho uskutočňovanie
zodpovedá predovšetkým Štátna banka
československá, ktorá súčasne
zabezpečuje aj realizáciu prijatého devízového
plánu a robí jeho kontrolu. Popri úkonoch,
ktoré nesúvisia s uskutočňovaním
medzinárodného obchodu, dopravy a zasielateľstva,
či s obchodnou činnosťou devízových
bánk a miest, plnia kontrolné úlohy príslušné
ministerstvá financií a nimi riadené správy
pre veci majetkové a devízové.