ke zprávě Nejvyššího soudu Československé
socialistické republiky generálního prokurátora
Československé socialistické republiky o
stavu socialistické zákonnosti v oblasti občanskoprávních
vztahů (tisk 96)
Federální shromáždění
Československé socialistické republiky na
19. společné schůzi Sněmovny lidu
a Sněmovny národů dne 22. října
1980 projednalo zprávu Nejvyššího soudu
Československé socialistické republiky a
generálního prokurátora Československé
socialistické republiky o stavu socialistické zákonnosti
v oblasti občanskoprávních vztahů.
Zdokonalování právního řádu
a dodržování socialistické zákonnosti
je důležité pro růst vnitřní
síly státu, posilování jistot a důvěr
občanů k našemu zřízení,
pro uplatňování socialistické demokracie.
Naše zákony vyjadřují vůli lidu
a potřeby socialistické společnosti. Péče
o jejich respektování a dodržování
je proto nejen záležitost soudů prokuratury,
ale celé společnosti, každého občana.
Jedním z hlavních úkolů socialistické
společnosti je péče o všestranný
rozvoj osobnosti. Jde nejen o uspokojování materiálních
potřeb, ale též o zabezpečení
širokých práv občanů a péči
o jejich užívání a uplatňování
v nejširším rozsahu.
V tomto směru zaujímají po právní
stránce významné místo občanský
zákoník, zákon o rodině, občanský
soudní řád a zákony o sociálním
zabezpečení. Federální shromáždění
věnuje soustavnou pozornost upevňování
socialistické zákonnosti i v této právní
oblasti. Pečuje o to, aby právní úprava
co nejlépe odpovídala potřebám společnosti
i zájmům občanů, aby občané
důsledně dodržovali zákonná ustanovení,
dobrovolně plnili své povinnosti, měli úctu
k právům spoluobčanů a aby příslušné
státní orgány poskytovaly ohroženým
či porušeným právům rychlou a
účinnou ochranu.
Na tomto základě Federální shromáždění
Československé socialistické republiky:
1. konstatuje, že
platná úprava občanskoprávních
a rodinných vztahů, jakož i úprava sociálního
zabezpečení v zásadě odpovídá
současnému stavu naší socialistické
společnosti i potřebám a požadavkům
jejího dalšího rozvoje. Také právní
úprava občanského soudního řízení
dostatečně zabezpečuje rychlou a účinnou
ochranu práv občanů i socialistických
organizací; pokud některá ustanovení
již přestala vyhovovat současným potřebám,
připravuje se v tomto směru úprava nová.
Ustanovení občanského zákoníku,
zákona o rodině a zákonů o sociálním
zabezpečení jsou občany i socialistickými
organizacemi ve většině případů
respektována a dobrovolně dodržována.
Jen výjimečně tu dochází ke
sporům.
Činnost soudů a prokuratur směřuje
k tomu, aby se plně uplatnila rovněž ustanovení
občanského soudního řádu, aby
se ohroženým či porušeným právům
dostalo náležité ochrany a aby příslušné
společenské vztahy byly v souladu se zákony
i jinými právními předpisy.
Vedle zmíněných kladů se vyskytují
i nedostatky. V některých případech
neplní občané své právní
povinnosti, snaží se obcházet zákony
a svým chováním sledují vlastní
prospěch na úkor spoluobčanů i celé
společnosti; nemají často dostatečné
porozumění pro úlohu rodiny v naší
společnosti, z čehož vyplývá
mezi jiným též vysoká rozvodovost, někdy
i necitlivý vztah vůči zestárlým
rodičům apod.
Občanský soudní řád poskytuje
dostatečné možnosti pro vyřešení
sporů smírem ještě před zahájením
soudního řízení; těchto možností
se však dosud dostatečně nevyužívá
a v praxi není dosud plně doceněno výchovné
působení, jímž nejen soudy, prokuratury,
ale i národní výbory a společenské
organizace mohou společným cílevědomým
působením vyvíjet účinný
vliv na postoje a názory občanů, zejména
pokud jde o jejich vztah k spoluobčanům, společností
a státu.
V soudním řízení dochází
někdy k neodůvodněným průtahům,
což je v rozporu s požadavkem rychlého dosažení
nápravy nežádoucího stavu ať již
v majetkových nebo rodinných věcech; poměrně
málo se využívá zákonem dané
možnosti, aby se národní výbory a společenské
organizace aktivně zúčastňovaly též
občanského soudního řízení
a přispívaly ke smírnému odstraňování
vzniklých sporů. Poměrně vysoký
počet případů nuceného výkonu
rozhodnutí svědčí o tom, že se
občané v řadě případů
nepodrobují dobrovolně soudnímu rozhodnutí.
Dostatečně účinná a všestranná
není ani právní propaganda, tvořící
významnou součást právní výchovy
občanů.
2. bere se souhlasem na vědomí
zprávu Nejvyššího soudu Československé
socialistické republiky a generálního prokurátora
Československé socialistické republiky o
stavu socialistické zákonnosti v oblasti občanskoprávních
vztahů, kterou se podrobně zabývaly též
ústavně právní výbory, výbory
pro zemědělství a výživu, výbory
pro sociální politiku, výbory pro průmysl,
dopravu a obchod SL a SN;
3. vyjadřuje přesvědčení,
že soudy, prokuratury, národní výbory
i ostatní státní a hospodářské
orgány a organizace Národní fronty, zejména
Revoluční odborové hnutí, Socialistický
svaz mládeže a Československý svaz žen
ve své politické a organizátorské
práci budou nadále věnovat všestrannou
pozornost péči o prohlubování socialistické
zákonnosti v občanskoprávních vztazích
a že v tomto směru využijí vlastní
možnosti ke zvýšení účinnosti
právní výchovy občanů;
4. podporuje úsilí vlády Československé
socialistické republiky o další soustavné
zdokonalování zákonných norem na úseku
občanskoprávních a rodinně právních
vztahů;
5. doporučuje předsedovi Nejvyššího
soudu Československé socialistické republiky
a generálnímu prokurátorovi Československé
socialistické republiky věnovat i nadále
soustředěnou pozornost jednotnému výkladu
a používání občanského
zákoníku, zákona o rodině, zákonů
o sociálním zabezpečení i občanského
soudního řádu, prohlubovat péči
o ochranu práv a oprávněných zájmů
občanů i socialistických organizací,
důsledně trvat na plnění právních
povinností, upevňovat autoritu i přesvědčivost
soudních rozhodnutí a prohlubovat úctu k
nim ze strany občanů; využívat všech
forem právní výchovy občanů,
aby se předcházelo vzniku sporů a napomáhat
též plnému uplatnění vlivu národních
výborů a společenských organizací
v občanském soudním řízení;
6. ukládá
a) výborům sněmoven, aby soustavně
sledovaly uplatňování práv a povinností
v občanskoprávních a rodinně právních
vztazích, získávaly poznatky o působení
a účinnosti zákonů na tomto úseku
a využívaly jich ve své další činnosti;
b) poslancům, aby ve svých volebních obvodech
působili k dodržení socialistické zákonnosti
i pravidel socialistického soužití a napomáhali
k rozvíjení právní propagandy mezi
občany.