Výrazně se změnily vnější
i vnitřní podmínky rozvoje ekonomiky. Jde
o celý komplex změn, ke kterým dochází
ve světovém hospodářství a
jejichž vývoj pokračuje. Projevují se
v neustálém růstu cen surovin, paliv, energie
a dalších materiálů i hotových
výrobků. Stále rychleji postupuji změny
v mezinárodní dělbě práce,
širší a hlubší je integrace zejména
ve vědě a výzkumu. S tím je spojeno
podstatně vyšší uplatnění
vědy ve výrobním procesu, jeho technické
přezbrojování a strukturální
přestavba.
Jak na trhu socialistického společenství,
tak v ostatním světě se prosazují
stále náročnější měřítka.
Obstojí jen ten, kdo dodává kvalitní,
technicky dokonalé a přitom cenově výhodné
výrobky a služby. Program spolupráce a dlouhodobé
stability vzájemného obchodu v rámci zemí
RVHP ostře kontrastuje s nestálosti, nepředvídatelnými
výkyvy na nesocialistických trzích. Ale všude
platí - a nás, kteří jsme odkázáni
na dovoz převážné části
surovin, se to dotýká zvlášť citelně
- že obstojí jen ten, kdo rozvíjí své
hospodářství na stále vyšší
technické úrovni, kdo rychle zvyšuje celkovou
efektivnost.
Když hodnotíme dosažené výsledky
za uplynulá čtyři léta šesté
pětiletky, je možno konstatovat, že v rozvoji
národního hospodářství došlo
ke kvalitativnímu pokroku.
Ale plánované efektivnosti, souhrnně vyjádřené
vytvořeným národním důchodem,
dosud nedosahujeme. Přechod k všestranně intenzívnímu
rozvoji, který tvoří hlavní obsah
strategické linie XV. sjezdu, jsme dosud plně nezvládli.
Ministerstva, VHJ, podniky, národní výbory
a jejich instituce musí vzít konečně
v úvahu, že nemáme a nebudeme mít možnost
dosavadními tempy zvyšovat zaměstnanost, že
zdroje paliv, energie, surovin a materiálů jsou
omezeny a že i růst investiční výstavby
bude výrazně pomalejší.
K charakteristice daného stavu chci uvést jen jediný
údaj: zatímco v šesté pětiletce
činil přírůstek pracovních
sil téměř 260 tis. lidí, můžeme
v letech 1981-1985 počítat maximálně
s přírůstkem pracovníků ve
výši 148 tisíc.
Oč především jde? Plánované
záměry, rozsáhlé přípravné
práce na návrhu 7. pětiletky a výhledu
do roku 1990 směřují k nastolení rovnováhy
ve všech oblastech národního hospodářství,
ve všech souvislostech reprodukčního procesu,
a to cestou vyšší efektivnosti a kvality veškeré
práce. Jde nám o taková národohospodářská
řešení, která budou přinášet
potřebný efekt pro rozvoj země a zachování
vysoké životní úrovně našeho
lidu. A zvládnutí takového úkolu si
vyžádá ovšem nesmírné úsilí.
Tato problematika byla podrobně posouzena na 14. zasedání
ústředního výboru strany. Ideově
politicky byla vyjasněna na nedávném zasedání
ústředního výboru v souvislosti s
rozborem ideologických otázek. Z hlediska jejich
závěrů považuje federální
vláda při plnění letošního
plánu i při kvalitní přípravě
7. pětiletky za nezbytné pokračovat v zabezpečování
vyváženého rozvoje celého komplexu paliv
a energie, v dlouhodobě pojaté racionalizaci spotřeby
a využití energetických zdrojů, kovů
a vůbec všech surovin a materiálů. Neméně
významné je zajištění střízlivé
dynamiky a rekonstrukce vybraných kapacit, které
přinesou optimální efekt. Značné
úsilí si nepochybně vyžádá
i podstatné zvýšení nabídky kvalitního
zboží jak pro vnitřní, tak pro zahraniční
trh.
Pokud jde o zásobování národního
hospodářství palivy a elektrickou energií,
máme za to, že opatření předsednictva
ústředního výboru strany a federální
vlády z minulého roku přinesla dobré
výsledky.
Po překonání potíží začátkem
minulého roku bylo obnoveno a dále pokračuje
plynulé zásobování uhlím a
ostatními druhy paliv a energií.
S přihlédnutím k tomu, že v nadcházejícím
období můžeme počítat ze známých
důvodů jen s minimálním přírůstkem
ropy a zemního plynu orientujeme se na rozvoj vlastních
zdrojů, tj. na těžbu hnědého
uhlí a na jadernou energetiku.
Loni jsme vytěžili dosud nejvyšší
množství - 124,7 mil. tun uhlí a se zhruba
stejnou úrovní počítáme i letos.
Hlavní pozornost věnujeme rozvoji mosteckého
revíru, kde těžba i skrývka od začátku
roku vážně zaostávají. Proto
jsme uložili ministerstvu paliv a energetiky, aby ve spolupráci
s těžebními a dodavatelskými organizacemi,
zvláště VHJ Vítkovice, a vedením
koncernu Severočeských hnědouhelných
dolů zjednalo v těchto směrech nápravu.
V důsledku nižší výroby tříděného
uhlí v mosteckém revíru a poklesem produkce
koksu v hutních koksovnách máme určité
problémy v zásobování obyvatelstva
koksem.
Abychom snížili tuto napjatost, rozhodli jsme, že
některé průmyslové spotřebiče
přejdou z používání tříděných
druhů uhlí na prachové.
Nemálo úsilí věnujeme i výstavbě
nových těžebních, úpravárenských
a koksárenských kapacit v ostravsko-karvínském
revíru, kde některé doly v loňském
roce plán těžby nesplnily. Ukazuje se, že
ministerstvo paliv a energetiky musí i v tomto revíru
spolu s jeho vedením energičtěji a důsledněji
řešit zvýšení denních těžeb
a komplexní zvládnutí celé situace.
Pokud jde o Severomoravský a Severočeský
kraj, je třeba pro období sedmé pětiletky
- a to je poučení z minulosti - a s výhledem
do roku 1990 urychleně dopracovat program komplexního
rozvoje obou těchto oblastí. Jde o řešení,
které by mělo postihnout všechny rozhodující
vazby a důsledky vyvolávané rozvojem palivoenergetické
základny, rozsáhlého zpracovatelského
průmyslu a v neposlední řadě i celé
významné terciární sféry, která
v těchto aglomeracích tak vážně
ovlivňuje stabilizaci pracovníků a život
lidí.
V letech 1976-1979 jsme uvedli do provozu energetické kapacity
o celkovém výkonu 3180 MW. Spolehlivě pracuje
první blok jaderné elektrárny v Jaslovských
Bohunicích a nyní je uváděn do provozu
její druhý blok. V průběhu tohoto
a příštího roku budou uvedeny do provozu
další elektrárenské kapacity - prvý
500 MW blok v elektrárně Mělník III,
čtyři 200 MW bloky v Prunéřově
II. a přečerpávací vodní elektrárny
na Černém Váhu o špičkovém
výkonu 440 MW. To vytváří předpoklady,
aby bilance elektrických výkonů v prvých
letech 7. pětiletky byla kryta v potřebném
rozsahu.
Protože rozhodující podíl přírůstku
elektrické energie po roce 1982 bude zabezpečován
jadernými elektrárnami, soustřeďujeme
se na jejich výstavbu v Jaslovských Bohunicích
a v Dukovanech. Práce se zde, bohužel, zpožďují,
přičemž hlavní příčina
je v nedostatečné investorské přípravě,
zejména v projekčních pracích.
Projektové organizace ministerstva paliv a energetiky,
zvláště Energoprojekt - se s požadavky
a potřebami výstavby jaderných elektráren
vyrovnávají zatím nedostatečně.
Považujeme za potřebné, aby ministerstvo konkrétně
prověřilo výkonnosti a účinnost
řízení vlastních projekčních
kapacit.
Spolu s nedostatky v projekční přípravě
projevuje se na obou stavbách, a zejména na Dukovanech,
nedostatečná koncentrace dodavatelských,
zejména stavebních kapacit, nízká
úroveň péče o pracovníky a
další problémy, které ztěžují
postup výstavby.
Nejde však pouze o tyto dvě konkrétní
stavby. Nemenší pozornost musíme věnovat
investorské přípravě těch jaderných
elektráren, které mají být uváděny
do provozu po roce 1985. Ministerstvo paliv a energetiky spolu
s ministerstvem těžkého strojírenství,
s ministerstvy stavebnictví, v úzké spolupráci
se Státní plánovací komisí
musí proto cílevědomě vytvářet
již dnes předpoklady pro plynulou a efektivní
přípravu výstavby těchto významných
děl.
Orientace na nové zdroje paliv a energie v žádném
případě nemůže znamenat oslabení
pozornosti k otázkám racionalizace jejich spotřeby.
Dlouhodobé řešení palivoenergetické
bilance je přímo spjato s programem úspor
paliv a energie schváleným v loňském
roce předsednictvem ústředního výboru
strany a vládami federální, českou
i slovenskou. Všechny ústřední orgány,
výrobní hospodářské jednotky
i podniky odpovídají za jeho plnění.
To se týká i národních výborů
a jejich institucí. V roce 1980 i v letech 7. pětiletky
je třeba dosahovat mnohem výraznějších
úspor než dosud. Že je to možné,
bylo již mnohokrát prokázáno a jsou
známy i cesty řešení. Pozornost musíme
věnovat zvláště správnému
využití racionalizačních investic.
Propočty ukazují, že na úsporu jedné
tuny měrného paliva je zapotřebí třikrát
méně investic, než představují
přímo a vyvolané investice na získání
nových palivoenergetických zdrojů.
Vedle orientace na úspory paliv a energie musíme
velmi energicky přistoupit k racionalizaci spotřeby
všech ostatních surovin, zejména kovů.
To si vynucují jak požadavky vědeckotechnického
pokroku, tak zejména omezené možnosti a podmínky
jejich získávání. Kovy všeho
druhu budou v 80. a zřejmě i v 90. letech patřit
k nejužším profilům surovinové
základny ve světě vůbec.
V porovnání s vyspělými průmyslovými
státy je naše ekonomika náročnější
na spotřebu černých a barevných kovů.
Vždyť jen u oceli je její spotřeba na
1 obyvatele vyšší zhruba o 30 %. Vyplývá
to jak ze skladby výrobního programu, tak i z vyšší
hmotnosti strojů a zařízení. Příkaz
dne tedy spočívá v tom, abychom se rychle
přeorientovali především na vyšší
zhodnocování kovů v hutním procesu,
na snížení jejich spotřeby ve výrobě,
zejména ve strojírenství, a samozřejmě
také na lepší využívání
veškerého kovového odpadu.
Po zvážení všech možností
hodlá federální vláda orientovat činnost
příslušných centrálních
orgánů i podnikové sféry na to, aby
byl minimalizován objem výroby železa, dosaženo
podstatného snížení dovozu surovin a
výrobků z neželezných kovů z
nesocialistických zemí a aby byla výrazně
snížena měrná spotřeba černých
a barevných kovů, především ve
strojírenství.
K tomu bude nutné, aby všechny příslušné
ústřední orgány a hlavně VHJ
a podniky, a to nejen ve strojírenství, přistoupily
k prověření a zpevnění technickohospodářských
norem spotřeby kovů. Počítáme
i s úpravou cenových relací neželezných
kovů k ostatním materiálům a se zvýšením
výkupních cen kovového odpadu.
V oblasti černé metalurgie hodláme zvýšit
rozsah využití tzv. amortizačního odpadu,
to znamená urychlit obrátku kovového fondu,
která u nás činí více než
24 let, zatímco v jiných průmyslově
vyspělých zemích je to 12-18 let. Prostě
řečeno, musíme usilovat o to, aby zastaralé
a nevyužívané stroje a zařízení
a každý kilogram nevyužívaného
kovového substrátu se staly naší vlastní
surovinou pro výrobu oceli.
Spolu s tímto opatřením musí příslušné
hutní podniky snižovat spotřebu kovu, a to
jak uvnitř hutního cyklu, tak v hutní druhovýrobě.
Dále je potřebné zvyšovat podíl
výroby oceli z kyslíkových konvertorů,
omezovat produkci martinské oceli a zvyšovat výrobu
oceli plynule odlévané.
Celková situace nás nutí přijmout
taková opatření, abychom ročně
uspořili minimálně nejméně
4 % neželezných kovů, počítáno
na jednotku produkce. Účelněji musíme
hospodařit s hliníkem, pocínovanými
a pozinkovanými plechy a stejně tak i s drahými
kovy.
Další oblastí, která rozhoduje o míře
efektivnosti celkového reprodukčního procesu
a na níž zejména v souvislosti s přípravou
sedmé pětiletky soustřeďujeme pozornost,
je investiční výstavba. Existuje řada
důvodů k tomu, abychom začali měnit
její koncepční pojetí.
Na prvním místě je to známá
okolnost, že pro příští období
musíme počítat s nižším
tempem investování. Další důvod
spočívá v tom, že musíme zastavit
pokles ve využívání a účinnosti
základních prostředků i růst
počtu neobsazených pracovních míst.
Ke změně tempa došlo již v minulém
roce a bude pokračovat i v sedmé pětiletce.
Jestliže průměrný roční
přírůstek prací a dodávek pro
investiční výstavbu v prvních 3 letech
šesté pětiletky činil 5 %, letos plánujeme
jen 2,5 % a v příštím roce o něco
málo více než 1 %.
Projevem nově nastoupeného kursu v této oblasti
je vedle zreálnění tempa investiční
výstavby také poměrně značné
snížení rozsahu nově zahajovaných
staveb.
Zatímco v prvních čtyřech letech šesté
pětiletky jsme v průměru zahajovali nové
stavby s rozpočtovými náklady více
než 68 mld Kčs ročně, letos to bude
55 mld Kčs a tuto úroveň chceme udržet
i pro začátek sedmé pětiletky.
Cílem všech těchto opatření je
snížení dosavadní neúnosně
vysoké rozestavěnosti a zkrácení průměrných
lhůt výstavby.
Federální vláda oceňuje skutečnost,
že se podařilo soustředit kapacity na rozhodující
stavby, stanovené jako závazné úkoly
státního plánu. Ve srovnání
s ostatními jsou na nich objemy prací a dodávek
plněny podstatně lépe. Přesto však
jsme nedosáhli stavu, aby kapacity byly uváděny
do spolehlivého provozu v plánovaných termínech
a plánovaných parametrech.
Proto zaměřujeme pozornost příslušných
ústředních orgánů, VHJ a podniků
především na věcné plnění
úkolů na těchto stavbách a to i na
úkor staveb méně důležitých.
Tato orientace je tím naléhavější,
že jsme rozhodli postupně snížit a během
několika málo tet prakticky zastavit dovoz stavebních
prací a stavebních profesí. Tyto jsme převážně
využívali právě pro tyto velké
stavby. Naopak je třeba postupně vytvářet
předpoklady k vývozu našich stavebních
kapacit, zejména ve vazbě na export investičních
celků.
Máme za to, že nový přístup k
investiční výstavbě by měl
vyústit ve zvýšení efektivnosti celého
reprodukčního procesu. Výrazným prvkem
v tomto směru se musí stát modernizace a
rekonstrukce stávajících technologických
linek provozů a závodů.