Právě z těchto hledisek se snažíme
o včasnou a kvalitní přípravu návrhu
sedmé pětiletky. Vůdčí myšlenka
těchto prací spočívá v kontinuitě
hlavního cíle - zabezpečit další
vyvážený růst hmotné a kulturní
úrovně našich občanů a posílení
jejich sociálních jistot. Je samozřejmé,
že dynamika životní úrovně může
být úměrná tomu, jak se nám
bude dařit rozvíjet výrobní síly
a urychlovat efektivnost celkového hospodářského
a sociálního růstu.
Vycházíme z toho, že přírůstek
národního důchodu musíme dosáhnout
při podstatně nižší náročnosti
na měrnou spotřebu energie, surovin a materiálů
i s maximálním růstem produktivity práce,
protože přírůstek pracovních
sil bude v příštím pětiletí
nejnižší ze všech dosavadních pětiletek.
Nemůžeme také připustit, aby předpokládaný
růst výroby byl provázen neúměrnými
nároky na investice.
Dnešní úvahy resortů zatím překračují
reálné zdroje na investiční výstavbu
v sedmé pětiletce téměř o čtvrtinu.
Navíc jsou provázeny přemrštěnými
požadavky na pracovní síly, které prostě
nejsou k dispozici, a nepočítají s potřebnou
efektivností mezinárodní směny. Ve
svém souhrnu jsou tyto návrhy naprosto nepřijatelné.
V celkovém rozsahu investic je třeba zvýšit
podíl prostředků určených k
rekonstrukci a modernizaci výrobně technické
základny. Investice musí přinášet
výrazně vyšší efekt, než je
tomu dnes. Strukturální změny nezbytně
vyžadují prohlubovat koncentraci a specializaci výroby,
zužovat sortiment cestou intenzivnějšího
zapojení zpracovatelského průmyslu do ekonomické
integrace, zvýšit kooperaci i s nesocialistickými
zeměmi, promyšleně, ale rozhodně využívat
licencí tam, kde to přináší výrazný
pokrok.
Příprava návrhu sedmé pětiletky
vyžaduje nové netradiční přístupy.
Ekonomické procesy se pochopitelně nedají
měnit ze dne na den, ale příští
pětiletka musí znamenat výrazný pokrok
v dosahovaném tempu efektivnosti. Přitom nemůžeme
tyto cíle jen vyhlašovat, deklarovat, ale jejích
splnitelnost musíme podporovat novými důkladně
promyšlenými a konkrétně rozpracovanými
opatřeními. Všechny nás tedy při
přípravě sedmé pětiletky očekává
ještě mnoho složité práce jak na
úrovni podniků a výrobních hospodářských
jednotek, tak zejména v centru, kde rozhodování
o těchto otázkách určuje základní
předpoklady pro dosažení vyšší
výkonnosti naší ekonomiky.
Ze stručné charakteristiky úkolů,
soudružky a soudruzi poslanci, o kterých uvažujeme
pro sedmou pětiletku, zcela jasně vyplývá
společenská závažnost i obtížnost
nejbližších let. Neváhám říci,
že dobrou výchozí základnu pro naše
příští smělé rozvojové
záměry může vytvořit jen důsledné
naplnění všech cílů, které
pro šestou pětiletku stanovil XV. sjezd strany. A
právě na to musíme v duchu březnového
zasedání ústředního výboru
strany koncentrovat všechny své síly a prostředky.
Stranou pozornosti federální vlády samozřejmě
nezůstávají ani otázky spojené
s rozvojem obou národních republik a těch
oblastí, kam především soustřeďujeme
síly a značné prostředky, tj. do Prahy,
Bratislavy a do Severočeského kraje.
Rychlejší rozvoj průmyslové, stavební
i zemědělské výroby v Slovenské
socialistické republice provázený vyšším
tempem růstu investiční výstavby vytváří
pro současnost i pro příští léta
příznivé podmínky k tomu, aby se lépe
využily dané možnosti a aby se zvyšoval
podíl Slovenska na tvorbě celospolečenských
zdrojů.
Tento proces bude pokračovat i ve zbývajících
letech pětiletky s tím, že na Slovensku počítáme
s dalším přírůstkem pracovních
sil i vyššími tempy produktivity práce.
Pokud jde o Prahu, koncentrace investiční výstavby
je tu vskutku nebývalá. Na jejím území
je v současné době rozestavěno téměř
600 staveb s rozpočtovými náklady nad 2 mil.
Kčs. Tato skutečnost se samozřejmě
promítá do denního života Pražanů,
přináší různé nepříjemnosti
a velké obtíže.
Jestliže však vycházíme z toho, co se
v Praze v nejbližších letech musí vykonat,
nelze, bohužel, v dohledné době předpokládat
podstatnější ulehčení životních
podmínek.
Zdaleka ne všechny problémy v hlavním městě
ovšem vyplývají ze samotné jeho výstavby
a přestavby. Víme přece, že mnohé
obtíže mají svůj původ v nízké
úrovni koordinace a řízení prací,
že mají svůj původ i v nepořádcích
a nedostatečné disciplíně u investorů,
dodavatelů, u stavebních organizací.
Spolu s vládou České socialistické
republiky a městskými orgány usilujeme o
pevnější a cílevědomější
řízení výstavby, jejím plánováním
počínaje a předávacím řízením
konče. Velmi často se již ve fázi investorské,
územní a projektové přípravy
začínají hromadit neopodstatněné
skluzy, které pak zpravidla provázejí stavbu
až do jejího dokončení. To všechno
pak se promítá do vyšších nákladů,
komplikuje zbytečně život Pražanů
i prácí dodavatelských, zejména mimopražských
organizací, které hlavnímu městu vypomáhají
svými kapacitami.
Za vážnou považujeme situaci v dopravě.
Je jisté, že například nová linka
metra i otevření další části
severojižní magistrály se projeví příznivě.
Vedle toho je však třeba urychleně podniknout
opatření ke zlepšení kvality tramvajové
a autobusové dopravy, průjezdnosti Prahy pro automobilovou
dopravu, i když je to v současných podmínkách
značně obtížné, ale určité
možnosti zde jsou, řešení problému
parkování a řady dalších otázek,
které jsou předmětem oprávněných
stížností občanů i návštěvníků.
Praha stále zápasí s citelným nedostatkem
pracovních sil. Přijali jsme opatření
zvýhodňující ty, kteří
sem přicházejí posílit některá
výrobní odvětví a obory. Považujeme
však za potřebné zdůraznit, že
pražské závody musí za účinnější
pomoci příslušných ministerstev podstatně
přidat v úsilí o modernizaci a racionalizaci
a chybějící pracovní síly ve
větší míře nahrazovat technikou.
Rovněž vnitroresortní přesuny pracovníků
do Prahy musí přinášet větší
výsledky.
Rozsáhlý program investiční výstavby
zvládáme i v hlavním městě
SSR, v Bratislavě. V minulém roce šlo především
o dokončení společensky důležitých
staveb. V plné šíři se však
tento záměr realizovat nepodařilo. I zde
bude třeba zvýšenou pozornost věnovat
zejména dodržování schválených
harmonogramů a důsledně uplatňovat
zásady pro zahajování nových staveb.
V bytové výstavbě byl sice v Bratislavě
plán překročen, málo uspokojivý
je však stav v její komplexní a technické
vybavenosti. Také stupeň rozestavěnosti ke
konci minulého roku ukazuje, že odevzdávání
nových bytů se v Bratislavě letos opět
soustředí do pozdějších měsíců.
Využití vlastních zdrojů paliv a energie
je nerozlučně spojeno s rozvojem a přestavbou
řady rajónů a míst Severočeského
kraje.
Přijali jsme k tomu řadu opatření,
která se již příznivě projevila,
takže některé celostátně důležité
úkoly se podařilo částečně
plnit, nebo se postupně zajišťují. To
platí zejména o výstavbě většiny
hnědouhelných lomů a elektráren Počerady
II a Prunéřov II. Nelze však nevidět,
že za těmito prioritními stavbami, na kterých
je pochopitelně mnoho závažných otázek
k dořešení, se opožďují navazující
důležité železniční, silniční
a vodohospodářské stavby a zvláště
občanská i technická vybavenost ovlivňující
život a práci Severočechů.
Přitom nejde bohužel jen o uplynulá 2 léta,
ale již v minulé pětiletce jsme v celé
infrastruktuře zůstali mnoho dlužni. Všichni
musíme pochopit, že většinou v příslušných
rajonech severních Čech jde o náhradu měst,
vesnic, sídlišť, která jsme nuceni bourat
v souvislosti s postupem uhelné těžby.
Dosavadní zkušenosti ukazují, že v důsledku
podcenění řady závažných
souvislostí i nakupení rozsáhlých
investičních akcí a ekologických problémů
a rovněž nedůslednosti investorů i dodavatelů
vytváří se v severních Čechách
nejužší, nejvážnější
a nejsložitější oblastní problém
ČSSR.
Proto se musíme problematikou výstavby v tomto kraji
znovu zabývat a přijmout nová opatření.
Jsme si vědomi, že jde o velmi složitou a na
prostředky i kapacity nebývale náročnou
operaci, na jejímž úspěšném
provedení již zítra i dlouhodobě závisí
zásobování našeho národního
hospodářství palivy a energií. Federální
i národní orgány, příslušní
dodavatelé a investoři zde musí naplno zapnout,
velice odpovědně si počínat, abychom
tento klíčový úkol 6. pětiletky
úspěšně zvládli.
Vysoké nároky, které musíme uplatnit
na všechny stupně řízení, se
týkají i činností národních
výborů. Objem prostředků, určených
v jejich rozpočtech na výdaje, činí
v letošním roce 90 miliard Kčs, což představuje
plnou třetinu všech výdajů našeho
státu. Nikomu nemůže být lhostejné,
jak se s těmito prostředky hospodaří,
jak efektivně se využívají ve sféře
služeb, obchodu, kultury, zdravotnictví, místním
hospodářství a dalších úsecích
činností národních výborů.
A o tom, že zde existují slabá místa
a rezervy, není sporu. Poukázala na to i poslední
zasedání obou národních rad.
Oceňujeme, že v posledních dvou letech národní
výbory všech stupňů zvýšily
úroveň své práce. Projevuje se to
v rostoucí pozornosti k bezprostředním otázkám
života a práce lidí v okruhu jejich působnosti,
v péči o plynulé zásobování
a vyšší kvalitu služeb. V tom je třeba
pokračovat a současně čelit některým
nešvarům, které se v této sféře
stále objevují a které naši občané
právem kritizují.
Spolu s vládami obou republik usilujeme, aby v popředí
pozornosti národních výborů stály
otázky zabezpečování plánované
výstavby zařízení občanské
a technické vybavenosti tak, jak je to zakotveno ve volebních
programech.
Považujeme za velmi pozitivní, že v akci
"Z" se prosazuje orientace na výstavbu společensky
nejvíce žádoucích zařízení.
O tom svědčí i výsledky posledních
dvou let, kdy za pomoci široce rozvinuté občanské
iniciativy bylo postaveno 625 nových mateřských
škol - tolik, co za 4 léta předchozí
pětiletky, dále pak 30 jeslí, dokončeno
bylo 53 základních devítiletých škol
s více než 7000 místy a téměř
100 školních jídelen. Bylo vybudováno
2710 km vodovodů a kanalizací a 143 tis. m2
prodejní plochy nových prodejen.
Březnové zasedání ústředního
výboru ocenilo práci národních výborů
v tomto směru a vyjádřilo přesvědčení,
že činnost všech poslanců v následujícím
období bude charakterizována ještě intenzivnějším
úsilím o splnění všech úkolů,
které jsou vytyčeny ve volebních programech.
V úzké součinnosti s vládami obou
národních republik jsme započali s realizací
projektu velkého společenského významu
- přestavbou výchovně vzdělávací
soustavy. Jde o záležitost, jejíž úplné
osvojení a zavedení si vyžádá
řadu let trpělivého úsilí.
S konečnou platností rozhodne o úspěchu
přestavby školské soustavy příprava,
kvalita i aktivita početného sboru pedagogických
pracovníků, úroveň práce školské
správy v poslední řadě vytváření
potřebných materiálních předpokladů.
Základní záměr této přestavby
- dále postoupit v demokratizaci a polytechnizaci tím,
že se poskytne postupně střední vzdělání
veškeré mládeži a úplné
střední vzdělání většině
mladé generace, se opírá o objektivní
potřeby rozvoje vyspělé socialistické
společnosti.
Celý projekt se začíná uvádět
v život. Prvé zkušenosti ukazují, že
značnou část úkolů se vcelku
daří plnit. Samozřejmě nikoli bez
úsilí a vypětí a také ne bez
překážek a problémů. Nedostatek
kapacit jeslí a mateřských škol je jedním
z nich.
V nejbližší době hodlá vláda
předložit Federálnímu shromáždění
návrhy zákonů, kterými budou vytvořeny
i právní předpoklady pro řízení
školství v přechodném období
i pro realizaci projektu cílového řešení,
jehož završení předpokládáme
v polovině 80. let.
Obsahová a organizační přestavba základní
školy postoupila již do 2. ročníku prvního
čtyřletého stupně a experimentálně
se ověřuje ve vyšších ročnících.
Celkově bez větších nedostatků
přicházejí postupně žáci
z 8. ročníků základní devítileté
školy do 1. ročníku středních
škol - do gymnázií, středních
odborných škol a do čtyřletých
učebních oborů s maturitou.
Některé potíže při vydávání
a výrobě nových učebnic a pomůcek,
přípravě učitelů a problémy
vyplývající ze specifických podmínek
malotřídních škol národní
ministerstva školství v současné době
řeší.
Pokud jde o přípravu mládeže pro dělnická
povolání, byla vypracována nová soustava
učebních oborů a začali jsme vytvářet
podmínky pro zavádění čtyřletých
oborů s maturitou a pro budování středních
škol pro pracující i středních
odborných učilišť. Zejména v této
oblasti však musíme reálně uvážit,
jaké prostředky můžeme vydělit
na utvoření sítě učňovských
zařízení v příštích
dvou pětiletkách a zároveň s tím
vytvořit i potřebné kádrové
předpoklady pro tuto přestavbu.
Považujeme za správné připomenout, že
pro uskutečnění této části
projektu je nezbytná vyšší účast
výrobních organizací a cílevědomá
součinnost příslušných ministerstev
a národních výborů. Cestou úzké
spolupráce školské správy s výrobními
resorty je nutno zabezpečit i provozní praxi žáků
gymnázií a středních odborných
škol, se kterou se napříště v určitém
rozsahu počítá.
Koncepce dalšího rozvoje naší výchovně
vzdělávací soustavy a její obsahové
přestavby zahrnuje pochopitelně i vysoké
školy. Také na tomto úseku se již vykonalo
mnoho užitečné práce. Byla zkrácena
délka studia některých oborů a reorganizována
příprava učitelů pro základní
a střední škoty. Byla rovněž vypracována
nová nomenklatura studijních oborů a jejich
rozmístění v síti vysokých
škol. Za organizačním řešením
však dosud zaostává péče o změny
v obsahové náplni studia.
Potřebný a plánovitý rozvoj vysokého
školství je brzděn nedostatkem výukových,
ubytovacích i stravovacích kapacit. Tomu bude nutno
věnovat v příštích letech náležitou
pozornost, aby rozsah těchto zařízení
nebrzdil rozvoj vysokých škol a růst počtu
vysokoškolsky vzdělaných odborníků,
které potřebuje jak naše národní
hospodářství, tak i další úseky
společenského života.
Znovu chci zdůraznit, že jsme v této oblasti
na samém počátku, že většina
práce je před námi. Od rozvážnosti
a důslednosti našeho postupu bude záviset i
kvalita a účinnost působení nové
výchovně vzdělávací soustavy.
Současně s péčí o prohlubování
socialistického obsahu naší kultury a umění
usilovala federální vláda spolu s vládami
České a Slovenské republiky o zdokonalení
podmínek v její materiálně technické
základně. Zvláštní pozornost
věnujeme hromadným sdělovacím prostředkům,
jejichž význam a úloha v našem společenském
životě stále vzrůstá.
V roce 1976 byl v televizním středisku v Praze uveden
do provozu druhý studiový blok se třemi studii
pro barevné vysílání a zlepšuje
se jejich technické zázemí. Spolu s tím
pokračuje výstavba televizního střediska
v Bratislavě. Předpokládáme, že
do konce šesté pětiletky zvýší
naše televize vysílací dobu na 7300 hodin ročně.
Přitom většina programů - plných
80 % - má být barevných.
Zvyšování kvality rozhlasového vysílání
je zabezpečováno nejen modernizací studií
a postupným budováním silnějších
vysílačů, ale zejména rozhlasového
střediska v Bratislavě a zahajovanou výstavbou
rozsáhlého střediska v Praze.
Ruku v ruce s posilováním materiálně
technické základny očekáváme
od pracovníků těchto hromadných sdělovacích
prostředků i zvýšené úsilí
o neustálé zkvalitňování televizních
a rozhlasových programů, o jejich pestrost a přitažlivost,
vysokou ideovou a profesionální úroveň.
Československá vláda věnuje v oblasti
kultury pozornost i koordinaci důležitých právních
norem obou republik. Tak byla provedena koordinace nových
divadelních zákonů ČNR a SNR, jsou
připravovány zákony o hudbě, o státní
památkové péči a o kulturně
výchovné činnosti, které mají
nově vyjádřit poslání těchto
sfér kultury v našem státě.
Pokud jde o zdravotnictví, činily v minulém
roce výdaje na jednoho obyvatele ve srovnání
s rokem 1970 více než dvojnásobek. Počet
lůžek ve zdravotnických zařízeních
se v prvních dvou letech šesté pětiletky
zvýšil o 3275, v lázních přibylo
1340 lůžek. Budujeme je s velikými náklady,
a to stále dráže, na druhé straně
nejsou dost využívány pro malý počet
středního zdravotnického personálu
v některých nemocnicích, pro opožďování
rekonstrukce a oprav a nakonec i pro nízkou úroveň
organizace. Zvláště naléhavě
je třeba řešit zejména velký
nedostatek středně zdravotnického personálu
v Praze a v některých dalších velkých
městech.