Proto Vládní výbor pro otázky plánovitého
řízení již v září
1978 požádal soudruhy Šupku, Hůlu, Kazimoura
a dnešního ministra soudruha Kubáta a tenkrát
ještě i soudruha ministra Bahyla, aby předložili
vládě koncepci výstavby automatizovaných
systémů řízení v letech 7.
pětiletky. Usnesením vlády č. 42 z
letošního roku, kterým byl schválen
Soubor opatření ke zvýšení účinnosti
plánovitého řízení, byly pak
upřesněny hlavní směry v uplatňování
výpočetní techniky při uplatňování
souboru opatření. Jsou to zejména tyto tři
hlavní směry:
Předně dobudovat automatizovaný systém
plánovaných výpočtů při
využívání matematicko-ekonomických
metod a výpočetní techniky tak, aby umožnilo
důslednější vybilancování,
vnitřní provázanost a především
variantnost přístupu k tvorbě plánu.
Vytváření uceleného systému
vzájemně propojených bilancí může
účinně přispět k zajištění
důsledné proporcionality mezi plánovanými
zdroji a plánovanými potřebami na úrovni
celého národního hospodářství.
Můžeme říci, že zpracování
těchto bilancí při rozsahu naší
ekonomiky dnes bez uplatnění výpočetní
techniky je nerealizovatelné.
Druhým směrem je komplexní uplatňování
automatizace řízení při dodavatelsko-odběratelských
vztazích, s cílem zefektivnit bilancování
a umožnit kontrolu hospodářských smluv
a zásobování.
Třetím směrem je využití automatizovaných
informačních systémů k postupnému
vyhodnocování a sledování efektivnosti
reprodukčního procesu jako celku a tím pomáhat
odhalovat rezervy ve směru intenzifikace rozvoje naší
ekonomiky.
Je samozřejmé, že v návaznosti na tyto
tři hlavní směry jsou zadány úkoly,
jak využívat výpočetní techniky
ve vědeckotechnickém rozvoji, v investiční
výstavbě při racionalizaci konstrukčních
a projekčních prací, vždy s úmyslem,
aby docházelo k investičním úsporám.
Rozhodujícím směrem uplatnění
výpočetní techniky bude však budování
automatizovaných systémů při řízení
výrobních a technologických procesů.
Již dnes jsou průkazné argumenty o tom, jak
automatizace řízení chodu vysoké pece
přináší značné úspory
koksu, zvyšuje výrobnost a rovnoměrnost chodu
pece. Nejde však jen o technologické procesy ve výrobě,
jde také o nevýrobní oblasti.
Jako příklad je možno uvést využití
výpočetní techniky při řízení
velkoskladu potravin v Ruzyni, který zásobuje obchodní
síť téměř pro polovinu území
Prahy, prakticky pro Prahu na levém břehu Vltavy.
Tento největší sklad potravinářského
zboží v naší republice představuje
plochu v rozsahu tří Václavských náměstí.
Do tohoto skladu dodává denně 400 dodavatelů
až 500 tun zboží asi v 10 tis. různých
položkách. Současně stejné množství
je vyskladňováno pro maloobchodní prodejny,
spotřební družstva, závodní a
školní jídelny apod.
Při těchto rozsáhlých operacích
je třeba nejen vědět- kam zboží
uložit z hlediska toho, že je např. ve skleněných
obalech apod., ale také jaké zboží vyskladňovat
z hlediska záručních lhůt, optimálního
pohybu vysokoložných vozíků apod. Je
třeba každou hodinu provést asi 100 rozhodnutí.
Bez výpočetní techniky by nebylo možno
ručním způsobem takovéto řízení
zvládnout. Kdyby nebylo počítače pro
zvládnutí celé této manipulace, pak
sklad, který byl vybudován, by byl využit jen
asi na jednu třetinu.
Takovýchto příkladů je možno
uvést celou řadu.
Uvedení soudruzi ministři předložili
Vládnímu výboru vypracovanou koncepci výstavby
automatizovaných systémů řízení
pro období 7. pětiletky, která byla koncem
září t. r. projednána ve Vládním
výboru a je doporučena k projednání
do vlády. Pro představu lze uvést, že
v 7. pětiletce by mělo přijít do provozu
asi za 15 mld Kčs nové výpočetní
techniky, z toho přes 500 počítačů
jednotného systému elektronických počítačů
a skoro 1500 počítačů systému
malých elektronických počítačů.
Podniky by chtěly počítačů
více. Na větší množství
nebude dostatek výroby ani zdrojů.
Chtěl bych připomenout, že výpočetní
technika po roce 1980 se bude realizovat v rámci fondu
rozvoje podniků, které musí být vytvořeny
tvorbou vlastních zdrojů. Proto podniky musí
pečlivě vážit, na jaké účely
budou počítače používat. Půjde
zejména o to, aby to přispělo k řízení
výroby, aby počítače nebyly používány
k rutinním pracím, které je možno ručně
zvládnout při prosté sumarizaci údajů.
Proto doporučujeme vládě, aby dala direktivy
pro parametry uplatňování výpočetní
techniky, tzn. práce na dvě směny při
dvanácti pracovních hodinách produktivní
práce pro plné dosažení těchto
parametrů ve druhém roce uvedení do provozu
počítačů apod., přičemž
nejde pouze o hlediska kvantitativní, ale zejména
o hlediska, aby počítače byly využity
maximálně pro odhalování rezerv při
řízení podniků, výrobně
hospodářských jednotek a celých resortů.
Chtěl bych potvrdit, že důsledná realizace
souboru opatření bude vyžadovat důsledné
využívání výpočetní
techniky a že k tomu jsou zpracovány příslušné
koncepce, které koneckonců bude posuzovat federální
vláda v nejbližších týdnech.
Předseda SL V. David: Děkuji s. ministrovi
Lérovi. Ptám se poslance Tichého, zda souhlasí
s odpovědí ministra Léra.
Poslanec R. Tichý: Ano.
Předseda SL V. David: O slovo se dále přihlásil
ministr elektrotechnického průmyslu ČSSR
s. Kubát. Dávám mu slovo.
Ministr elektrotechnického průmyslu ČSSR
M. Kubát: Vážený soudruhu předsedo,
soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, rád
bych poděkoval za zájem o rozvoj elektroniky a za
vykonanou práci k tomuto zasedání pracovní
skupině expertů, všem výborům
Sněmovny lidu a Sněmovny národů, zvláště
výboru pro průmysl, dopravu a obchod Sněmovny
lidu a všem poslancům, kteří se na přípravě
podíleli, zejména těm, kdo se zúčastnili
průzkumu v podnicích. Diskusní příspěvky
ukázaly na hluboké seznámení s problematikou
i s místními problémy a upozornily nás
na nutnost rychlého řešení některých
aktuálních otázek, k nimž se ještě
velmi stručně vyjádřím.
Jak známo, 18. plenární zasedání
ÚV KSČ vytyčilo před nás ústy
předsedy vlády s. Štrougala úkol 1,5krát
zvýšit naši elektrotechnickou výrobu v
průběhu 7. pětiletky. Prioritu elektroniky
a mikroelektroniky jsme v našem odvětví vyjádřili
diferencovanosti temp rozvoje v 7. pětiletce, a to tak,
že silnoproudá elektronika se bude rozvíjet
asi 135 % tempa, spotřební elektronice jsme určili
155 %, elektronickým součástkám 181
% a integrovaným obvodům 246 %. Státní
cílový program "Elektronika" v SSR, kde
jde vysloveně o mikroelektroniku, má dokonce tempo
310 %. Tato nadprůměrná dynamika nejprogresívnějšího
oboru, tedy mikroelektroniky, vyžaduje jistě nadprůměrné
úsilí také v zabezpečování
ve všech oblastech, ať jde o investice, o modernizaci,
rekonstrukce, nebo o materiály, subdodávky atd.
V tomto směru zabezpečení podmínek
nových výrob a vstupů výroby pro naše
odvětví soudruzi poslanci podpořili ve svých
vystoupeních. Můžeme přislíbit,
že jak pro civilní, tak pro speciální
výrobu ze své strany vyvineme maximální
úsilí k zajištění těchto
cílů.
V zásadě pokládáme podněty
a návrhy z průzkumů z výboru pro průmysl,
dopravu a obchod Sněmovny lidu za správné
a přijímáme je. To znamená, že
souhlasíme s návrhem výboru pro průmysl,
dopravu a obchod Sněmovny lidu na odstranění
subjektivních překážek, o kterých
hovořil místopředseda Sněmovny lidu
s. Hůla, takových, které začínají
u solidních katalogů součástek a končí
u vzorků progresivních nových typů
a uplatňování modulových řešení.
Souhlasíme s vytvářením sdružených
vědeckovýrobních pracovišť, o nichž
jsem již hovořil ve svém úvodním
slově. Vytváříme takové pracoviště
např. z Ústavu přístrojové
techniky ČSAV v Brně s naším podnikem
Tesla Brno. Velmi vítáme, že Slovenská
akademie věd vytváří vědeckovýrobní
pracoviště z Ústavu technické kybernetiky
SAV v Bratislavě a plně to podporujeme. Máme
před podpisem dohodu o spolupráci s ČSAV.
O těchto otázkách hovořil např.
poslanec Chlad a další poslanci.
Souhlasíme vřele a rozvíjíme nutnost
mezinárodní spolupráce, o které hovořil
poslanec Tesař a další poslanci. K tomu bych
chtěl poznamenat, že nejsem vůbec toho názoru,
jak zde říkala poslankyně Cabalková,
že nelze vypustit žádnou ze základních
skupin součástek. Naopak, budeme pracovat k tomu,
abychom vypustili některé skupiny součástek.
Pracujeme k tomu již uzavřenými dohodami se
Svazem sovětských socialistických republik
a Německou demokratickou republikou, o nichž jsem
se zmínil.
Na druhé straně to, že je situace složitá,
bych chtěl ukázat na příkladu, který
použil poslanec Tesař, který se však ne
zcela povedl. Poslanec Tesař hovořil o magnetofonech
a o tom, že by bylo žádoucí je brát
z Polské lidové republiky, kde je 10krát
větší výroba než v Československu.
Bohužel, musím k tomu sdělit, že v letošním
roce jsme měli dostat z Polské lidové republiky
50 tis. magnetofonů a že tato dodávka byla
zcela odmítnuta. Tím jsme se dostali do situace,
že naše odvětví, které dodává
90 tis. kusů, je tlačeno k tomu, aby zvýšilo
dodávky. Zvýšili jsme na 100 tis., nemůžeme
však dohonit 140 tis. kusů pro vnitřní
obchod, které by bývaly realizovány s magnetofony
z Polské lidové republiky.
Je tedy vidět, že v konkrétních případech
je třeba věci řešit velmi uvážlivě
a pečlivě a že je to často složité.
Tím se ovšem nijak nevyvrací nutnost mezinárodní
spolupráce. Naopak, znovu ji plně potvrzuji. Budeme
ji velmi pečlivě sledovat.
Dále několik poznámek k vystoupení
poslankyně Cabalkové, která se dotkla velmi
závažné problematiky spotřebního
elektronického zboží. Víme dobře,
že tato problematika zajímá naše ženy,
jejichž práce si velmi vážíme.
Především má poslankyně Cabalková
plně pravdu pokud jde o poruchovost barevných televizorů.
My jsme náš barevný televizor Tesla Color Fatra,
který byl poruchový, v letošním roce
přestali vyrábět. Přecházíme
na několik typů nových barevných televizorů.
Je to jednak barevný televizor Color Universal, plně
tranzistorovaný nový typ se sovětskou obrazovkou,
dále barevný televizor z Jugoslávských
rozložených sad, jugoslávský Tesla Color.
V letošním roce a zejména v příštím
roce nabíhá výroba našeho nového
televizoru zcela nové konstrukce s licenční
obrazovkou Color 110. Těchto barevných televizorů
nového typu ještě v letošním roce
dodáme přibližně kolem 20 tis. V příštím
roce jich bude podstatně větší počet.
Pokud jde o cenu těchto televizorů, nemohu zcela
potěšit poslankyni Cabalkovou a vás všechny,
protože tyto televizory určitě nebudou zcela
levné. Jejich cena není zatím ještě
stanovena, ale můžeme ji odhadovat mezi 10 tis. až
20 tis. Kčs podle typu televizoru, jeho dokonalosti a náročnosti.
Soudružka poslankyně Cabalková hovořila
dále o mikrovlnných sporácích. K tomu
bych chtěl říci asi toto: My jsme tuto věc
zkoumali velmi pečlivě. Jde jistě o zařízení
velmi užitečné, avšak domnívám
se, že úvahy o úspoře času a
elektrické energie, který mi zde bylo operováno,
jsou poněkud nadsazené. V běžné
domácnosti totiž mikrovlnný sporák nevyřadí
zcela tradiční způsoby tepelného zpracování
potravy. Kromě toho mikrovlnný sporák ani
sám svou technikou nestačí na přípravu
masa, drůbeže a je vždycky třeba ještě
dalších opékacích režimů,
ať již jde o horkovzdušné nebo grilovací
opékání, aby vznikla velmi žádoucí
povrchová zahnědlá kůrka. Mikrovlnný
ohřev je totiž objemový, maso má po
něm zcela jiný vzhled a jiný povrch, než
jsme běžně zvyklí.
Dal jsem zpracovat komplexní rozbor, ze kterého
teprve vyplyne, zda potřeba těchto mikrovlnných
sporáků při relativně vyšší
ceně bude tak velká, abychom výrobu zajišťovali
sami nebo abychom šli cestou dovozu. Máme také
přehled o nabídce těchto mikrovlnných
sporáků ze zahraničí. Například
ve Velké Británii se jejich cena pohybuje mezi 300-500
librami.
Jsme toho názoru, že uplatnění velkých
jednotek mikrovlnného ohřevu může být
ekonomické, zejména pro ohřev zmrazených
jídel ve velkých závodních jídelnách
pro druhou a třetí směnu. K této problematice
se v tisku objevily ne dosti seriózní stati, např.
Dikobraz "Trouby v troubě", zaměřené
více na senzaci než na objektivní posouzení.
Opakuji: Věcí se zabýváme a jakmile
bude reálná, zavedeme ji sami nebo v mezinárodní
spolupráci.
Pokud jde o zavádění výpočetní
techniky, zejména v zemědělství do
rostlinné a živočišné výroby,
hovořili o tom soudruzi poslanci Exner a Janec a mohu s
tím jenom plně souhlasit.
Zavádění do peněžnictví,
poslanec Tichý. Rovněž nemám připomínek.
Systémové přístupy k řízení
odvětví - soudruh poslanec Urban - rovněž
nemám připomínek a jsem rád, že
dával plnou podporu materiálně technickému
zabezpečení elektroniky.
Poslání elektroniky v socialismu a v kapitalismu
by sotva někdo lépe vyjádřil než
soudruh poslanec Martinec.
Těsně spolupracujeme s Československým
rozhlasem, s Československou televizí - bereme plně
připomínky soudruha poslance Riška.
Velkou pozornost věnujeme rozvoji zdravotnické techniky,
o níž mluvil soudruh poslanec Macháček,
jmenovitě monitorovací přístrojové
technice, dentální technice, takovým věcem,
jako je umělá ledvina a umělé srdce,
implantabilní kardiostimulátory a rozvíjíme
tyto věci. Žel, musím říci, že
nemáme zatím - a ani v socialistickém táboře
nejsou - potřebné baterie pro implantabilní
kardiostimulátory.
Plně podporujeme rozvoj školského i mimoškolského
systému výchovy pracovníků a odborníků
pro mikroelektroniku, o kterých hovořil soudruh
poslanec Šaling.