Musíme tedy ve prospěch elektroniky měnit
v určitém zdůvodněném rozsahu
také strukturu výrobních programů
celého našeho strojírenství, a to vytvoří
nezbytný předpoklad pro to, aby naše účast
v mezinárodní dělbě práce,
v socialistické ekonomické integraci v oblasti elektroniky
byla intenzívnější a poskytovala pro
nás také potřebný vyšší
efekt.
Ovšem i zde v rámci předpokládaných
vzájemných dodávek prostředků
výpočetní techniky a v souladu s tím,
co bylo zatím dohodnuto při koordinaci národohospodářských
plánů, představuje čs. vývoz
pro příští pětiletku pouze u
prostředků výpočetní techniky
částku 643 mil. rublů, při dovozu
484 mil. rublů k nám ze socialistických zemí.
V dvoustranné spolupráci budeme pokračovat
v souladu s dohodnutými programy pro období do roku
1990. Programy máme dohodnuty zejména se sovětskými
soudruhy, ale v některých oblastech - jak to tady
řekl soudruh ministr Kubát - také se soudruhy
v Německé demokratické republice.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
ujišťuji vás, že by bylo možno uvést
ještě řadu dalších faktů.
Já jsem to měl původně připraveno
na 8 stran, ale patrně byste mě příliš
nepochválili za to, kdybych zneužíval vaši
pozornost a uváděl další údaje
- ty ovšem jsou k dispozici - které svědčí
o tom, že socialistická ekonomická integrace
je v současné době opravdu jedinou cestou,
jak je možno zvládnout a dát k využití
takový široký soubor výrobků,
které současná elektronika obsahuje a bez
kterých by nebyl myslitelný progresívní
rozvoj všech odvětví našeho hospodářství
i samozřejmě třetí sféry, jak
my ji nazýváme.
Tolik jsem chtěl říci jako odpověď
na otázku soudruha poslance Tesaře.
Předseda SL V. David: Děkuji soudruhu ministru
Šupkovi. Ptám se poslance Tesaře, zda souhlasí
s odpovědí ministra soudruha Šupky.
Poslanec F. Tesař: Ano.
Předseda SL V. David: Děkuji. Prosím,
soudruhu ministře, abys pokračoval.
Ministr pro technický a investiční rozvoj
ČSSR L. Šupka: Pokud se mohu pokusit zodpovědět
otázku soudruha poslance Chlada, jakými formami
bude koncentrována československá výzkumně
vývojová základna na hlavní úkoly
elektrotechniky, tak si myslím, že z toho hlediska,
které sleduje soudruh poslanec Chlad ve své otázce,
je mnohé dáno už i postavením elektroniky
ve státním plánu technického rozvoje.
Dovolte, abych řekl, že z celkových neinvestičních
prostředků státního plánu technického
rozvoje na tuto 6. pětiletku, ve výši zhruba
22 mld Kčs činí náklady na úkoly
zabezpečující rozvoj elektroniky včetně
bezprostředních jejich aplikací v národním
hospodářství téměř 4,5
mld Kčs, což představuje 20 %. Pro tyto úkoly
byla současně použita téměř
třetina celkového objemu devizových prostředků,
o kterých jsme v 6. pětiletce na federálním
ministerstvu pro technický a investiční rozvoj
rozhodovali. Jde o dovozy přístrojové techniky
a kompletační dovozy pro výzkumně
vývojové úkoly.
Obdobná je situace i v pasívních licencích,
kde pro rozvoj elektroniky jsme zatím vynaložili v
6. pětiletce 200 mil. Kčs franko, přičemž
jsme toho názoru, že to ještě není
všechno, ale těchto 200 mil. Kčs se týká
smluv, jejichž celková suma překračuje
650 mil. Kčs franko, takže ještě v příští,
7. pětiletce, budou tyto smlouvy odčerpávat
celkem 30 % našich prostředků na licence. Přitom
přirozeně počítáme s tím,
že budeme jednat a uzavřeme další licenční
smlouvy v oblasti elektroniky a na ně také ještě
v příští pětiletce rezervujeme
potřebné prostředky, takže postavení
elektroniky v 7. pětiletce bude opravdu ještě
podstatně výraznější ve státním
plánu technického rozvoje, než tomu je v této
pětiletce. Je třeba říci, že
proti 4,5 mld Kčs, které si vyžaduje celkem
řešení úkolů elektroniky a aplikované
elektroniky v 6. pětiletce, vynaložíme do této
oblasti v příštích pěti letech
celkem 8 mld Kčs.
V současné etapě je nemyslitelné,
aby rozvoj mikroelektroniky a elektroniky zajišťoval
pouze resort elektrotechnického průmyslu vlastními
kapacitami. Proto předsednictvo vlády v souladu
s tím, co tady bylo již řečeno
v úvodním slově soudruha ministra Kubáta,
přijalo dne 4. září usnesení
č. 197 k zajištění zejména maloobjemových
dodávek speciálních a pomocných materiálů,
nezbytných pro rozvoj mikroelektroniky; jde o takové
materiály, které jsou zajišťovány
v rámci ministerstva hutnictví a těžkého
strojírenství, ministerstva všeobecného
strojírenství a obou národních ministerstev
průmyslu.
Každý náročnější
výzkumně vývojový úkol v elektronice,
a zejména mikroelektronice, má interdisciplinární
a meziodvětvovou povahu a na jeho řešení
se musí podílet řada ústavů
a podniků z různých oborů a odvětví.
Platí to např. o elektronové litografii,
o které rovněž dnes z různých
pohledů byla řeč. Je to opravdu jedno z klíčových
zařízení, jedna z klíčových
technologií pro budoucí výrobu integrovaných
obvodů s velmi vysokým stupněm integrace.
Úkol na základě příslušné
mezivládní dohody mezi vládou Sovětského
svazu a vládou Československé socialistické
republiky se začal řešit u nás v druhé
polovině roku 1979. Již v příštím
roce budou po přísném ověření
dodány první dvě soupravy zařízení,
jedna z nich pro elektrotechnický průmysl v Sovětském
svazu a druhá pro naše příslušné
podniky. Že nejde o úkol jednoduchý svědčí,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
skutečnost, že ve Spojených státech
stál vývoj obdobné technologie příslušného
o zařízení 200 mil. dolarů.
Pro vaši informaci chci říci, že úkol
u nás bude stát o něco méně
než 150 mil. Kčs včetně výroby
a ověření dvou prvních souborů
zařízení.
Z toho vyplývá, že někdy dovedeme řešit
náročné úkoly nejenom rychle, ale
i levně. Je mi líto, že nemohu zatím
prohlásit, že se nám to daří
ve všech případech. Ale mohu ujistit Sněmovnu
lidu, že to není případ zcela ojedinělý
v elektrotechnickém průmyslu, ale i v širším
pohledu.
Zvládnutí tohoto úkolu v tak mimořádně
krátké lhůtě bylo podmíněno
koordinovaným úsilím a vzornou spoluprací
200 kvalifikovaných výzkumných a vývojových
pracovníků z Ústavu přístrojové
techniky ČSAV, ze dvou průmyslových výzkumných
ústavů, ze tří podniků a jedné
inženýrské organizace. Chtěl bych říci,
že přitom mezi Ústavem přístrojové
techniky ČSAV a Teslou Brno neexistuje formálně
žádná smlouva o výzkumně výrobním
sdružení, ale fakticky zde takové sdružení
založené na potřebných společných
zájmech existuje. Sdružení, založené
na dobrých soudružských vztazích a na
respektování potřeb národního
hospodářství.
Zcela obdobné je to s úkolem, v rámci kterého
se zabezpečuje výzkum a vývoj optoelektronických
sdělovacích systémů, na jehož
řešení se podílejí pracovníci
čtyř výrobních podniků ministerstva
elektrotechnického průmyslu a jednoho podniku federálního
ministerstva hutnictví a těžkého strojírenství,
jeden výzkumný ústav sklářského
průmyslu a tři výzkumné ústavy
ministerstva elektrotechnického průmyslu a dva ústavy
Československé akademie věd. Přirozeně
jsme nemohli tak široké sdružení organizovat
- prostě nemůžeme zabezpečovat koncentraci
nezbytných výzkumně vývojových
kapacit pro potřeby rozvoje elektroniky, a to zejména
mikroelektroniky pouze organizačními cestami, nebo
cestou reorganizací - promiňte, že to takto
vyjadřuji, ale především kvalifikovaným
plánovaným řízením a koordinací
práce všech zúčastněných
organizací z různých resortů a různých
oborů. Děkuji za pozornost.
Předseda SL V. David: Děkuji s. ministru
Šupkovi. Ptám se poslance Chlada, zda souhlasí
s odpovědí ministra Šupky.
Poslanec R. Chlad: Ano.
Předseda SL V. David: A nyní pokračujeme
v rozpravě. Slovo má poslankyně Dvořáková.
Poslankyně L. Dvořáková: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
dovolte mně, abych se ve svém diskusním příspěvku
zabývala právními aspekty v oblasti elektroniky.
Budu přitom vycházet z výsledků, které
vyplynuly z projednávání této problematiky,
jež byla na programu jednání ústavně
právních výborů Sněmovny lidu
a Sněmovny národů v červnu t. r.
Těžiště úkolů týkajících
se rozvoje elektroniky v ČSSR spočívá
pochopitelně především v řešení
náročných technických otázek
a dále v řešení otázek ekonomických,
organizačních a kádrových. Avšak
je nezbytné, aby rovněž náš právní
řád napomáhal k plnění zmíněných
závažných úkolů. Provedený
rozbor ukázal, že je třeba vyřešit
nejeden legislativní úkol, aby bylo zabezpečeno
plnění uvedeného postulátu.
Ukazuje se, že důležitou roli v tomto směru
musí sehrát zejména hospodářské
právo jako jeden z nástrojů plánovitého
řízení národního hospodářství
Československé socialistické republiky. To
je též důvod, pro který je na tuto oblast
práva převážně zaměřen
můj diskusní příspěvek.
Poznatky a závěry, k nimž dospěly ústavně
právní výbory při projednávání
právní problematiky elektroniky, lze shrnout takto:
V oblasti hospodářského práva se ukazuje
potřeba poměrně značných úprav
na úrovni prováděcích předpisů
k hospodářskému zákoníku, aniž
by však bylo třeba z hlediska specifiky odvětví
elektroniky měnit, či doplňovat tento zákon.
Tak především zřejmě bude třeba,
aby federální ministerstvo elektrotechnického
průmyslu vydalo pro odvětví elektroniky základní
podmínky dodávek výrobků, dále
dodávky smontovaných zařízení
a posléze i dodávky prací a výkonů.
Vydáním těchto základních podmínek
dodávky bude překlenut nedostatkem specifické
právní úpravy, který je již po
delší dobu v praxi pociťován, např.
při smluvním zajišťování
dodávek počítačových systémů.
Některé dílčí úpravy
a doplňky budou zřejmě potřebné
i v základních podmínkách, jimiž
se řídí dodávky výrobků
a zařízení elektroniky pro vývoz a
zejména pak, jimiž se řídí tyto
dodávky na úseku dovozu. I zde se jedná především
o potřebu vyhovující právní
úpravy dovozu výpočetní techniky,
kdy organizace dosud musí nahrazovat chybějící
právní úpravu smluvním jednáním.
Poměrně závažný problém,
který nesporně vyžaduje řešení,
spočívá v tom, že dosud nemáme
předpisem upravené podmínky pro poskytování
servisních služeb, a to jak pro tuzemské výrobky,
určené pro tuzemské odběratele nebo
pro vývoz, tak i pro výrobky z dovozu. Tento problém
se ovšem netýká pouze odvětví
elektroniky; postihuje veškeré strojírenské
výrobky vyžadující servis. Proto by
bylo zřejmě vhodné legislativně řešit
tuto problematiku vydáním prováděcího
předpisu k hospodářskému zákoníku,
který by stanovil komplexní úpravu podmínek
pro poskytování servisních služeb pro
všechny výrobky vyžadující servis.
Současně též bude účelné
stanovit v tomto předpise, že na úseku dovozu
povinnost poskytovat servisní služby má zásadně
organizace zastávající pro příslušný
výrobek funkci dovozního gestora.
Nároky na československý právní
řád se budou zvyšovat i s ohledem na požadavek,
aby dovážené stroje a zařízení
vyhovovaly čs. předpisům. Do rámce
této problematiky spadá i dovoz výrobků
a zařízení z odvětví elektroniky;
týká se to zejména výpočetní
techniky. V praxi se totiž při realizaci těchto
dovozů projevují některé nesnáze,
neboť nelze vždy dosáhnout toho, aby se zahraniční
dodavatel zavázal k takovému provedení dodávky,
které by bylo v plném souladu s našimi předpisy,
včetně technických norem. Tak např.
jde o to, aby posouzení otázky, zda dovážený
stroj či zařízení vyhovuje z hlediska
čs. předpisů, bylo příslušnými
čs. orgány prováděno zásadně
před uzavřením zahraniční smlouvy
v zájmu prevence vzniku případných
devizových škod. Rovněž bude třeba
dořešit i otázky týkající
se dodatečných úprav u dovezených
strojů a zařízení, které jsou
prováděny v těch případech,
kdy je toto řešení účelnější,
respektive ekonomičtější než provedení
úprav u zahraničního dodavatele atd.
Ústavně právní výbory též
doporučily, aby federální ministerstvo elektrotechnického
průmyslu uvážilo, zda a do jaké míry
je třeba měnit, či doplňovat hospodářskoprávní
úpravu vztahující se na jeho výrobky,
které nespadají do odvětví elektrotechniky,
a aby uvážilo případnou potřebu
přenést úpravu dodávek těchto
výrobků do nových základních
podmínek dodávky, které bude toto ministerstvo
zřejmě vydávat pro dodávky z odvětví
elektroniky. Nečekáme sice, že v platné
právní úpravě těchto dodávek
bude zapotřebí větších změn,
přesto však bude správné, aby federální
ministerstvo elektrotechnického průmyslu zmíněnou
otázku posoudilo.
Chtěla bych se zabývat i tím aspektem, že
provedená analýza vyzněla v potřebu
zvláštních legislativních opatření.
Důvod toho, že na daném úseku zřejmě
nelze vystačit s obecnou právní úpravou,
je třeba hledat především v bouřlivém
technickém rozvoji, jímž se vyznačují
odvětví elektroniky, jakož i ve výrazných
zvláštnostech, jimiž se toto odvětví
odlišuje od klasické strojírenské výroby.
S ohledem na tyto faktory je ovšem třeba předpokládat,
že v souvislosti s rozvojem elektroniky budou i v budoucnu
vznikat nové problémy, na něž bude třeba
včas reagovat ve sféře práva. To je
též důvod, pro který bude třeba
právní problematice, jíž se zabývá
analýza, která byla projednávána v
ústavně právních výborech,
věnovat i do budoucna trvalou a soustavnou péči.
Shora zmíněná potřeba právních
úprav na daném úseku je posléze i
dokladem správnosti toho, že se ústavně
právní výbory zabývají právní
problematikou týkající se podpory rozvoje
elektroniky v Československé socialistické
republice.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
jednání ústavně právních
výborů o právní problematice elektroniky
vyústilo v usnesení, jímž se doporučuje
ústředním orgánům provedení
potřebných legislativních opatření.
V podstatě se jedná o upozornění,
na jakou právní problematiku by se měla zaměřit
legislativa příslušných ústředních
orgánů.