Niektorým orgánom a organizáciám sa
doteraz nepodarilo zvládnuť v plnom rozsahu rozvoj
technickej a tvorivej práce a iniciatívy v súlade
s potrebami vedeckotechnického rozvoja a výroby.
Je to politicky závažná otázka, lebo
nedostatočná úroveň riadenia brzdí
ďalší rozvoj iniciatívy pracujúcich.
Pre ministerstvá, generálne riaditeľstvá
a organizácie platí aj naďalej nevyhnutnosť
zabezpečovať súlad medzi úlohami plánu
a iniciatívou pracujúcich v oblasti vynálezeckého
a zlepšovateľského hnutia. Je však treba,
aby sa výsledky tohto hnutia plne podchytili a premietali
do hospodárskych výsledkov.
Ide najmä o to, aby na základe plného využitia
tohto zákona vedúci hospodárski pracovníci
zaistili zvýšenie zodpovednosti a poriadok v tejto
oblasti. Pre zrýchlenie rozpracovania, skúšania
a zavádzania vynálezov a zlepšovacích
návrhov do výroby sa musia lepšie organizovať
a výraznejšie stimulovať kolektívy vynálezcov,
zlepšovateľov a novátorov a to predovšetkým
formou komplexných racionalizačných brigád
ako napr. socialistickej práce Zväzu čs.-sovietskeho
priateľstva.
Všetky organizácie doteraz nemajú vypracovaný
konkrétny a neformálny program rozvoja vynálezectva
a zlepšovateľstva, ktorý by bol dôsledne
zameraný na úlohy 6. 5RP. Vypracovanie a plnenie
týchto programov napríklad vo Vítkovických
železiarňach Klementa Gottwalda, Považských
strojárňach a ďalších podnikoch
sa osvedčilo a stalo sa nevyhnutnou súčasťou
skvalitňovania riadenia na tomto úseku. Na druhej
strane je treba tiež rozvinúť kontrolu, najmä
ústrednými orgánmi a strednými článkami
riadenia.
Vážené súdružky a súdruhovia,
poslanecký prieskum na vykonávanie a dodržiavanie
zákona č. 84 z roku 1972 vo vybraných organizáciách
potvrdil, že princípy, na ktorých je zákon
založený, plne odpovedajú potrebám rozvoja
socialistického vynálezectva a zlepšovateľstva.
Je nutné realizovať opatrenia na dodržiavanie
poriadku, k plnému využívaniu možností
daných zákonom, k celkovému prehlbovaniu
riadenia tejto oblasti na všetkých stupňoch.
Je treba ďalej rozvíjať a skvalitňovať
vykonávacie predpisy upravujúce oblasť vynálezectva
a zlepšovateľstva, najmä smernicami ministerstiev
a ústredných orgánov. Zvýšenú
starostlivosť si vyžadujú aj normy súvisiace
s realizáciou medzinárodnej spolupráce, ako
aj vydávanie rôznych metodík a pomôcok
pre potrebnú prax.
Len tak sa môže dosiahnuť ako výraznejšej
dynamiky, tak aj zlepšenia orientácie tejto tvorby
na riešenie naliehavých potrieb rozvoja vedy a techniky
v národnom hospodárstve, programov komplexnej socialistickej
racionalizácie a programov inovačných procesov
vo výrobe.
Ďakujem za pozornosť.
Předseda SL V. David: Děkuji poslankyni Šteckové.
Slovo má poslanec Macháček, připraví
se poslankyně Skácelová.
Poslanec Z. Macháček: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, soudruzi poslanci, naše socialistické
zdravotnictví, tak jak se vyvíjelo od roku 1948,
se řadí mezi nejlepší na světovém
žebříčku svou vysokou odborností,
bezplatností a dostupností pro každého.
Obstojí-li toto konstatování i do budoucna,
závisí z velké části na tom,
jak také v tomto odvětví budeme umět
soustavně využívat vědeckotechnický
rozvoj.
V současném období máme řadu
zdravotnických pracovišť s vysokou odbornou i
technickou úrovní, širokou výzkumnou
základnu v rámci ministerstev zdravotnictví,
vysokých škol, ČSAV, výrobních
podniků apod., ale zároveň prudký
rozvoj zdravotnických služeb a růst počtu
zdravotnických pracovišť poněkud více
prosazuje v technickém vybavení kvantitu před
kvalitou. Mluvíme-li dnes o vědeckotechnickém
rozvoji, dá se říci, že ve zdravotnictví
v některých případech předbíhá
vědecký rozvoj techniky. A to jistě není
dobré. Proto také XV. sjezd KSČ stanovil,
aby v příštím období věda
a technika přispěly k výraznému zlepšení
úrovně a kvality zdravotnictví. Usnesení
uložila neustále zdokonalovat léčebně
preventivní péči o občany, řešit
nejzávažnější zdravotnické
problémy, jako jsou kardiovaskulární a onkologická
onemocnění, nemoci dýchacího ústrojí,
revmatické a virové choroby, transplantace životně
důležitých orgánů apod.
Současně byl položen důraz na rozvoj
farmaceutických věd a zdravotní techniky.
Můžeme s uspokojením konstatovat, že k
zabezpečení těchto záměrů
byl vypracován předními specialisty ve zdravotnictví
komplexní program, který byl zařazen v 6.
pětiletém plánu do státního
plánu technického rozvoje pod názvem "Péče
o zdraví lidu".
Obsahuje výzkumné a rozvojové úkoly
pro oblast medicíny, léčiv, imunopreparátů
a zdravotní techniky v 35 rámcových vědeckotechnických
úkolech. Do programu je zapojeno přes 5 tis. vědeckovýzkumných
pracovníků a stát vynakládá
na jeho plnění více než 2 mld Kčs,
kromě prostředků z podnikových fondů.
V této souvislosti je třeba přivítat
usnesení XXIV. zasedání RVHP z října
1975, ustanovit stálou komisi RVHP pro spolupráci
ve zdravotnictví. Problematika výzkumu v lékařství,
farmacii, výrobě sér a očkovacích
látek a zdravotní technice je tak široká,
že není v silách jednotlivých států
řešit samostatně všechny úkoly;
spolupráce, kdy vždy jeden stát je organizátorem,
koordinuje a řídí výzkum a ostatní
spolupracují, nabízí optimální
výsledky. Tak např. ČSSR je organizátorem
pro řešení komplexního problému
- transplantace orgánů a tkání a otázky
transplantační imunologie - organizátorem
je IKEM v Praze. Je výhodné, že program komise
RVHP je téměř shodný s programem rozpracovaným
pro naše výzkumná pracoviště.
V čem spočívají hlavní úkoly
komplexního programu, jak je realizován v 6. pětiletém
plánu a bude pokračovat v 7. pětiletém
plánu?
Na úseku řízení zdravotnictví
je projektován komplexní automatizovaný systém
řízení, zahrnující systémy
informací zdravotnickosociálně ekonomické,
technologické apod.
Vědecké řízení však předpokládá
důslednou realizaci vyhlášky MZd o síti,
rozmístění a profilu jednotlivých
zařízení podle typů, což znamená
značný zásah do současné situace.
Z mého volebního obvodu mohu dokumentovat, že
např. jen slučování duplicitních
oddělení a reprofilizace lůžek v rámci
okresu je záležitost sice velice odborně i
ekonomicky prospěšná, umožňující
lepší využití kádrů i techniky,
ale na druhé straně velmi obtížná,
narážející na osobní a místně
patriotické zájmy. Prosazování vyžaduje
nejen dobrou organizátorskou a řídící
práci uvnitř ústavu, ale i náročnou
osvětově vysvětlovací kampaň
mezi širokou veřejností.
V biomedicínském výzkumu se zaměřuje
pozornost na výzkum těch onemocnění,
která svou četností nebo prognózou
invalidity, popř. úmrtí vážně
ohrožují zdravotní stav obyvatelstva. Jde např.
o nemoci srdce a cév, zhoubné nádory, nemoci
pohybového ústrojí, virová onemocnění,
ale i o propracování komplexní péče
o matku a dítě, otázky transplantací,
zejména ledvin apod.
Neméně důležité jsou též
úkoly v oblasti ochrany před škodlivými
faktory životního a pracovního prostředí,
problematika znečisťování ovzduší,
důsledky hluku a chemizace, včetně ochrany
povrchových i podzemních zdrojů pitné
vody.
V oblasti léčiv půjde pak o výzkum
a syntézu nových léčiv, která
navazují na uvedený biomedicínský
program a pomohou též odstraňovat závislost
na dodávkách surovin zvenčí. Stejně
tak jsou formulovány úkoly v oblasti imunopreparátů,
virových vakcín, diagnostik a enzymových
preparátů.
Velmi důležitou složkou výzkumu je oblast
zdravotnické techniky. Zde půjde o vysokou inovaci
dosavadních typů s vyšším využitím
elektroniky a miniaturizace, dosažení vyšší
racionalizace a efektivnosti provozu a vývoj elektronických
přístrojů pro diagnostiku, monitorování
a stimulační terapii, přístrojů
pro anesteziologii s vysokým stupněm automatiky
apod.
S návazností na jednotný systém ve
státech RVHP vznikne nová generace integrovaných
RTG přístrojů a příslušenství
RTG techniky.
Nelze opomenout též III. generaci hemikapilárního
deskového dialyzátoru k léčení
ledvinné nedostatečnosti. Důkazem toho, že
už dnes se zdravotnická technika má čím
pochlubit, byl letošní podzimní brněnský
veletrh věnovaný plně této tématice,
který demonstroval velkou péči našeho
státu o toto odvětví a předvedl mnoho
špičkových výrobků našich
i zahraničních a ukázal další
možnosti spolupráce a kooperace, zejména mezi
zeměmi RVHP.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
není možno v krátkém referátu
obsáhnout celou problematiku, ale přece je třeba
se zmínit ještě o technických zlepšeních,
náhradách dovozů a vynálezech, které
pramení z iniciativy lidí a zdaleka nejsou zanedbatelné
i do budoucna. Bude jen třeba je všemožně
podporovat. A zase mi dovolte jeden příklad z mého
volebního obvodu z OÚNZ: inženýr naší
biochemické laboratoře sestrojil přístroj
na stanovení koncentrace chloridů v biologickém
materiálu. Výsledkem je 6krát vyšší
produktivita práce, nahrazení složitého,
dováženého přístroje a úspora
asi 6000 dánských korun. Je tristní, že
přes velký zájem pracovišť se nenajde
výrobce, ačkoliv jde o poměrně jednoduchou
výrobní záležitost a přístroje
z devizové oblasti se dovážejí dál.
Vážené soudružky a soudruzi, z toho všeho
je zřejmé, že uplatnění vědeckotechnického
rozvoje ve zdravotnictví je skutečnou podmínkou
k udržení dobré úrovně péče
o zdraví lidí. Bude třeba komplexní
plán beze zbytku realizovat a zainteresovat na jeho plnění
nejen všechny složky zdravotnické, ale zejména
ty činitele, kteří mimo oblast působnosti
ministerstva zdravotnictví rozhodují o realizaci
rozvoje a dostatku zdravotnické techniky.
Nelze připustit, aby, jak to někdy bývá,
vedoucí pracovníci výrobních odvětví
věnovali plný zájem zdravotnické technice
až tehdy, když sami jako pacienti si ověří,
že požadavky jsou oprávněné a nutné
pro potřeby lidského zdraví.
Závěry XV. sjezdu KSČ v oblasti zdravotnictví
jsou jasné a my všichni si plně uvědomujeme,
proč je nutné je beze zbytku plnit. Jde přece
o to, chránit to nejcennější, co každá
společnost má!
Předseda SL V. David: Děkuji poslanci Macháčkovi.
Slovo má poslankyně Skácelová, připraví
se poslanec Riško.
Poslankyně A. Skácelová: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci,
podle projektu dalšího rozvoje čs. výchovně
vzdělávací soustavy vědecká
a odborná činnost na vysokých školách
vytváří podmínky nutné k tomu,
aby studenti získané znalosti nejen správně
chápali, ale získávali i schopnost tvůrčím
způsobem řešit problémy studovaného
oboru. Proto tato činnost studentů a učitelů
se stále výrazněji stává nedílnou
součástí přípravy na vysokých
školách, neboť zabezpečuje dokonalou vazbu
mezi individuálními a kolektivními formami
studia a stává se modernizujícím prvkem
výchovně vzdělávacího procesu.
Díky podpoře stranických a státních
orgánů zaznamenala vědecká činnost
na vysokých školách značný kvalitativní
a kvantitativní rozvoj. V současné době
je každý pátý vysokoškolák
zapojen v některé z jejích forem, zatímco
ještě v roce 1974 to bylo zhruba jen 13 % studentů.
Z 25 311 posluchačů bylo ve školním
roce 1976/1977 zapojeno 64 % ve studentských vědeckých
kroužcích.
V souladu se závěry XV. sjezdu KSČ rozlišujeme
dvě úrovně při spolupráci s
praxí: jednak využívání výsledků
vědecké a výzkumné práce studentů
pro potřeby praxe a jednak využívání
odborné způsobilosti vysokoškoláků
k řešení úkolů vyplývajících
z potřeb výrobně hospodářských
jednotek, podniků a různých institucí.
Zjišťujeme, že převládá první
typ spolupráce s praxí, neboť většina
předkládaných prací nacházela
v posledních letech praktické uplatnění,
ať již jako samostatně rozpracované problémy
nebo jako dílčí řešení
v rámci stěžejních státních,
resortních či fakultních výzkumných
úkolů.
Pokud jde o formy této spolupráce, jde vedle řešení
vědeckovýzkumných úkolů o účast
na vedlejší hospodářské činnosti
fakult a škol, při plnění objednávek
z praxe, o činnost komplexních řešitelských
kolektivů a racionalizačních brigád,
o spolupráci s radami mladých odborníků
a hlídkami Reflektoru mladých ze závodů,
o práci mezinárodních řešitelských
studentských kolektivů. Pozitivní trend v
praktické využitelnosti a využívání
studentských vědeckých a odborných
prací je podmíněn úspěšným
rozvojem spolupráce vysokých škol se závody
a institucemi vědeckovýzkumné základny,
která vychází již z existujících
anebo nově uzavíraných smluv mezi školami
a podniky, závody či výzkumnými ústavy.
V tomto pozitivním vývoji má své pevné
místo i iniciativa svazáckých organizací,
které se na plnění zmíněných
smluv podílejí a současně hledají
také možnosti vlastní svazácké
cesty při řešení aktuálních
problémů praxe. Tak např. svazáci
z Vysoké školy lesnické a dřevařské
ve Zvolenu navázali na základě smlouvy CZV
SSM a CZV SSM v n. p. Bučina spolupráci s radou
mladých odborníků a vytvořili společné
řešitelské kolektivy. K výzvě
MV KSČ v Praze "Spojením vědy s výrobou
za splnění úkolů 6. pětiletky"
a k hnutí "Mládež Prahy 6. pětiletce"
se přihlásili mládežníci elektrotechnické
fakulty ČVUT a ČKD Polovodiče uzavřením
dohody o spolupráci, podle níž se mj. budoucí
inženýři podílejí na řešení
tematických úkolů vypsaných v závodě
radou mladých odborníků.
Vysoká škola báňská v Ostravě
uzavírá smlouvu o přímé spolupráci
s Vítkovicemi, kde jsou řešeny problémy
související s realizací jaderného
programu.
Jsme svědky podobného úsilí na dalších
školách. Jedenáctičlenný kolektiv
studentů z plzeňské elektrotechnické
fakulty se zabýval problematikou řízení
chladicí pece sklářské linky, počítačem
IBM 1800 a vzniklý řídící systém
předal n. p. Sklo -Union Teplice. Také práce
Jana Ulrycha z pražské Vysoké školy chemickotechnologické
"Soubor programů pro výpočet kritických
veličin látek, stavového chování
látek a hustoty kapalin" byla vypracována pro
bezprostřední uplatnění v ČKD
Kompresory.
Na Vysoké škole báňské v Ostravě
splnili studenti v týmu řešícím
spalování méně hodnotného uhlí
ve všech velkých elektrárnách našeho
státu 20 % veškerého měření.
Nebo také studenti této školy pod vedením
učitelů vyřešili problém vhodného
materiálu pro vodní dílo Dalešice, čímž
vznikla úspora přes 2,5 mil. Kčs. Dále
jsou dobře známé již tradiční
měřicí práce v kolech OKR, zejména
pokud jde o koncentrace metanu, otřesů a tektonických
poruch. Ostravská Vysoká škola báňská
realizuje studentskou vědeckou a odbornou činnost
i v mezinárodním měřítku. Svědčí
o tom tří- až čtyřstranné
dohody o řešení společných problémů
v zemích RVHP, např. Ostrava-Doněck-Frinburg-Krakov.
Výsledky jsou hodnoceny na mezinárodních
studentských konferencích, kde Ostrava má
již delší dobu prioritní postavení.
Např. práce "Lomová houževnatost
oceli", jako součást výzkumného
programu RVHP, získala v národním měřítku
hlavní cenu. Pro svůj aplikační charakter
mají výše uvedené příklady
studentských vědeckých prací bezprostřední
vazbu na praxi.
Přes tyto pozitivní jevy máme však na
tomto úseku celou řadu vážných
nedostatků. O jaké problémy jde? Při
úvahách o dalším rozvoji studentské
vědecké a odborné činnosti se nelze
vyhnout ani otázce podchycování středoškolských
talentů bezprostředně po jejich přechodu
na vysokou školu. Co nejrychlejší jejich podchycení
při příchodu na vysokou školu není
však v současnosti nijak snadné. Způsobuje
to řada faktorů. Předně studentská
vědecká a odborná činnost nemá
na středních školách svůj institucionalizovaný
protějšek, neboť tam dosud neexistuje jednotná
soustava odborné činnosti středoškoláků,
jako je tomu na vysokých školách. Zde tato
praxe vznikla z iniciativy Socialistického svazu mládeže
a našla velké pochopení u obou republikových
ministerstev školství, Československé
akademie věd, Slovenské akademie věd, ústřední
rady ČSVTS, Českého i Slovenského
literárního fondu. V dalších letech
ji konkretizovala řada metodických pokynů
ministerstev školství České socialistické
republiky a Slovenské socialistické republiky.
Dále půjde o to, aby se zlepšil výběrový
systém, tj. cílevědoměji vybírat
vědecké aspiranty. Při výběru
na interní aspiranturu orientovat se více než
dosud na zvláště nadané posluchače
vysokých škol a systematicky je připravovat
již v průběhu vysokoškolského studia
na aspiranturu.