ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1980
III. volební období
104
Vládní návrh
Zákon
České národní rady
ze dne 1980
o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1981 a o změně v rozpočtovém určení příspěvku na sociální zabezpečení
Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:
§ 1
(1) Celkové příjmy státního rozpočtu České socialistické republiky (dále jen "státní rozpočet republiky") se stanoví částkou 128 013 066 000 Kčs, celkové výdaje státního rozpočtu republiky se stanoví částkou 128 013 066 000 Kčs (Příloha č. 1).
(2) Ve státním rozpočtu republiky jsou obsaženy
a) dotace ze státního rozpočtu federace do státního rozpočtu republiky ve výši 58 730 000 000 Kčs,
b) finanční vztahy k rozpočtům národních výborů, a to:
neúčelové dotace ve výši 18 710 200 000 Kčs,
účelové subvence ve výši 20 142 100 000 Kčs (Příloha č. 2).
§ 2
Vláda České socialistické republiky nebo na základě jejího zmocnění ministr financí zajistí vyjádření finančních údajů státního rozpočtu republiky stanovených tímto zákonem ve velkoobchodních cenách platných k 1. lednu 1981.
§ 3
Vláda České socialistické republiky nebo na základě jejího zmocnění ministr financí může, pokud tím nebude dotčena vyrovnanost státního rozpočtu republiky, promítnout do státního rozpočtu republiky zejména změny státního plánu rozvoje národního hospodářství České socialistické republiky, organizační a cenové změny, změny v souvislosti s úpravami ekonomických nástrojů v zahraničním obchodě a úpravu neúčelových dotací a účelových subvencí národních výborů, jestliže se změní podmínky, za nichž byly neúčelové dotace a účelové subvence stanoveny.
§ 4
Zákon České národní rady č. 117/1971 Sb., o rozpočtovém určení výnosu a správě odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů se mění v § 1 písm. c) takto:
"c) příspěvků na sociální zabezpečení podle zákonů uvedených pod písmeny a) a b) do státního rozpočtu České socialistické republiky. Příspěvek na sociální zabezpečení od organizací řízených národními výbory se však odvádí do rozpočtu řídícího národního výboru a příspěvek na sociální zabezpečení od výrobních a spotřebních družstev a jejich řídících orgánů do rozpočtu příslušného okresního národního výboru".
§ 5
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1981.
Příloha č. 1 k zákonu
České národní rady č.
Celkový přehled
státního rozpočtu České socialistické republiky
Příjmy |
Kčs |
(v tisících) |
|
Příjmy ze socialistického hospodářství |
39 070 241 |
z toho: z hospodářství |
33 843 172 |
z vědy a techniky |
138 755 |
z peněžních a technických služeb |
3 407 968 |
ze společenských služeb a činností |
1 444 846 |
z obrany a bezpečnosti |
235 500 |
Daně od obyvatelstva a poplatky |
29 533 000 |
Ostatní příjmy |
679 825 |
Dotace ze státního rozpočtu federace |
58 730 000 |
Úhrn |
128 013 066 |
Výdaje |
Kčs |
(v tisících) |
|
Výdaje ústředně řízených organizací |
|
na hospodářství |
24 776 803 |
vědu a techniku |
2 051 941 |
peněžní a technické služby |
2 309 781 |
společenské služby a činnosti pro obyvatelstvo |
54 863 384 |
obranu a bezpečnost |
3 553 000 |
správu |
1 605 857 |
Neúčelové dotace do rozpočtů národních výborů |
18 710 200 |
Účelové subvence do rozpočtů národních výborů |
20 142 100 |
Úhrn |
128 013 066 |
Příloha č. 2 k zákonu
České národní rady č.
Neúčelové dotace a účelové subvence do rozpočtů národních výborů obsažené ve státním rozpočtu České socialistické republiky
Kraj |
Neúčelové dotace (v tis. Kčs) |
Účelové subvence (v tis. Kčs) |
Národní výbor hl. města Prahy |
4 123 700 |
6 368 000 |
Středočeský |
1 518 900 |
1 492 200 |
Jihočeský |
1 430 500 |
1 165 600 |
Západočeský |
1 847 100 |
1 187 700 |
Severočeský |
3 090 300 |
3 120 800 |
Východočeský |
1 441 200 |
1 567 100 |
Jihomoravský |
1 771 000 |
2 703 200 |
Severomoravský |
3 487 500 |
2 537 500 |
Úhrn |
18 710 200 |
20 142 100 |
Důvodová zpráva
k návrhu zákona České národní rady o státním rozpočtu
České socialistické republiky na rok 1981
a o změně v rozpočtovém určení příspěvku na sociální zabezpečení
Návrh zákona pokud jde o státní rozpočet republiky se opírá o ustanovení článku 11 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, v znění ústavního zákona č. 125/1970 Sb. a je v souladu s ustanovením § 9 zákona České národní rady č. 60/1971 Sb., o pravidlech státního rozpočtu České socialistické republiky a o hospodaření s rozpočtovými prostředky (rozpočtová pravidla republiky).
Předkládaný rozpočtový zákon určuje v podstatě jen číselné objemy státního rozpočtu republiky, protože problematiku rozpočtového procesu a zásady hospodaření s rozpočtovými prostředky vymezuje komplexně zákon o rozpočtových pravidlech republiky, který též stanoví zásady rozpočtového hospodaření národních výborů.
Návrh státního rozpočtu republiky na rok 1981 vychází z dlouhodobých záměrů hospodářské politiky Komunistické strany Československa a z úkolů 18. zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa. Ve, finančních vztazích a proporcích je v souladu s prováděcím státním plánem rozvoje národního hospodářství ČSR na rok 1981.
Přes trvalé napětí mezi zdroji a potřebami a náročnost vnějších i vnitřních ekonomických úkolů vytváří státní rozpočet ve finanční oblasti reálné podmínky pro další rozvoj ekonomiky a zkvalitnění dosažené životní úrovně obyvatelstva. Předpokladem však je, že na všech úsecích národního hospodářství bude důsledně uplatňována zásada přísné hospodárnosti a efektivnosti.
K § 2:
V procesu plánovitého vývoje cenového systému se předpokládají v roce 1981 další změny velkoobchodních cen. Doporučuje se proto zmocnit vládu ČSR resp. ministra financí k přepočtu státního rozpočtu republiky na nově platné ceny.
K § 3:
Proti roku 1980 se navrhuje doplnění o možnost provádět úpravy v souladu se změnami ekonomických nástrojů v zahraničním obchodě. Tyto změny, vyplývající ze změn zahraničně-obchodních vztahů, výrazně ovlivňují vztah státního rozpočtu republiky ke státnímu rozpočtu čs. federace z hlediska plnění rozpočtových příjmů; nemají však vliv na plnění plánovaného hospodářského výsledku organizací řízených orgány České socialistické republiky.
K § 4:
Součástí plánovaných rozpočtových příjmů národních výborů jsou mimo jiné výnosy daně důchodové a daň z obratu od výrobních a spotřebních družstev a jejich řídících orgánů. Příspěvek na sociální zabezpečení od těchto organizací byl doposud příjmem státního rozpočtu republiky. Ve snaze zvýšit finanční soběstačnost národních výborů navrhuje se změnit rozpočtové určení příspěvku na sociální zabezpečení od výrobních a spotřebních družstev a zařadit jeho výnos mezi rozpočtové příjmy národních výborů, a to na úrovni okresních národních výborů. Tím se také v žádoucí míře posílí rozpočtové vztahy mezi národními výbory a těmito socialistickými organizacemi.
K příloze č. 1:
Nové členění údajů státního rozpočtu je provedeno v návaznosti na novou rozpočtovou skladbu platnou od roku 1981, vydanou federálním ministerstvem financí podle § 12 zákona č. 134/1970 Sb. (rozpočtová pravidla).
V Praze dne 10. prosince 1980
Josef Korčák v. r. |
Jaroslav Tlapák v. r. |
předseda vlády |
ministr financí |
České socialistické republiky |
České socialistické republiky |