ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1977
III. volební období
24
Vládní návrh
Zákon
České národní rady
ze dne .............................. 1977
o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1978,
o správě důchodové daně u některých poplatníků a o promlčecích lhůtách u majetkových a mimořádných dávek
Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:
§ 1
(1) Celkové příjmy státního rozpočtu České socialistické republiky (dále jen "státní rozpočet republiky") se stanoví částkou |
119 269 202 000 Kčs |
celkové výdaje státního rozpočtu republiky se stanoví částkou |
119 269 202 000 Kčs |
(příloha č. 1). |
|
(2) Ve státním rozpočtu republiky jsou obsaženy |
|
a) dotace ze státního rozpočtu federace do státního rozpočtu republiky ve výši |
56 820 000 000 Kčs |
b) finanční vztahy k rozpočtům národních výborů, a to: |
|
neúčelové dotace ve výši |
17 266 500 000 Kčs |
účelové subvence ve výši |
21 300 000 000 Kčs |
(příloha č. 2). |
§ 2
Vláda České socialistické republiky nebo na základě jejího zmocnění ministr financí může, pokud tím nebude dotčena vyrovnanost státního rozpočtu republiky, promítnout do státního rozpočtu republiky zejména změny státního plánu rozvoje národního hospodářství České socialistické republiky, organizační změny, změny v souvislosti s upřesněním výstavby československého úseku plynovodu Orenburg a úpravu neúčelových dotací a účelových subvencí národních výborů, jestliže se změní podmínky, za nichž byly neúčelové dotace a účelové subvence stanoveny.
§ 3
Zákon České národní rady č. 117/1971 Sb., o rozpočtovém určení výnosu a správě odvodů důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení, se mění takto:
1. V § 1 písm. a) se slova "podle § 1 písm. a) až c) a písm. g) zákona č. 111/1971 Sb., o odvodech do státního rozpočtu a příspěvku na sociální zabezpečení" nahrazují slovy "podle § 1 písm. a), b) a g) zákona č. 111/1971 Sb., o odvodech do státního rozpočtu a příspěvku na sociální zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů".
2. § 2 odst. 4 zní:
"(4) Správu daně podle zákona č. 113/1971 Sb., o důchodové dani a příspěvku na sociální zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, u poplatníků se sídlem v cizině vykonává, je-li zdroj příjmů na území České socialistické republiky, Obvodní finanční správa v Praze 1."
§ 4
Zákon č. 129/1968 Sb., o úpravě promlčecích lhůt u majetkových dávek a mimořádných dávek se mění takto:
V § 1 se slova "o dalších 10 let" nahrazují slovy "o 20 let".
§ 5
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1978.
Příloha č. 1 k zákonu České národní rady č. ...
Celkový přehled
státního rozpočtu České socialistické republiky
Příjmy |
Kčs (v tisících) |
Příjmy ze socialistického hospodářství |
35 316 089 |
Daně, dávky a poplatky od obyvatelstva |
26 016 00 |
Ostatní příjmy |
1 117 113 |
Dotace ze státního rozpočtu federace |
56 820 000 |
Úhrn |
119 269 202 |
Výdaje |
Kčs (v tisících) |
Výdaje ústředně řízených organizací na: |
|
hospodářství |
29 686 616 |
kulturní a sociální opatření |
46 693 916 |
obranu a bezpečnost |
3 255 200 |
správu |
724 434 |
soudy a prokuratury |
342 536 |
Neúčelové dotace do rozpočtů národních výborů |
17 266 500 |
Účelové subvence do rozpočtů národních výborů |
21 300 000 |
Úhrn |
119 269 202 |
Příloha č. 2 k zákonu České národní rady č. ...
Neúčelové dotace a účelové subvence
do rozpočtů národních výborů obsažené ve státním rozpočtu České socialistické republiky
Kraj |
Neúčelové dotace (v tis. Kčs) |
Účelové subvence (v tis. Kčs) |
Národní výbor hl. m. Prahy |
2 958 900 |
6 593 900 |
Středočeský |
1 699 900 |
1 626 800 |
Jihočeský |
1 472 400 |
1 230 000 |
Západočeský |
1 879 400 |
1 311 400 |
Severočeský |
2 643 200 |
3 183 600 |
Východočeský |
1 410 900 |
1 632 700 |
Jihomoravský |
1 834 000 |
2 770 100 |
Severomoravský |
3 367 800 |
2 951 500 |
Úhrn |
17 266 500 |
21 300 000 |
Důvodová zpráva
k návrhu zákona České národní rady o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1978
Návrh zákona o státním rozpočtu republiky se opírá o ustanovení článku 11 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, a o ustanovení 9 zákona České národní rady č. 60/1971 Sb., o pravidlech státního rozpočtu České socialistické republiky a o hospodaření s rozpočtovými prostředky (rozpočtová pravidla republiky).
Předkládaný rozpočtový zákon určuje v podstatě jen číselné objemy státního rozpočtu republiky, protože problematiku rozpočtového procesu a zásady o hospodaření s rozpočtovými prostředky vymezuje komplexně zákon o rozpočtových pravidlech republiky, který též stanoví zásady rozpočtového hospodaření národních výborů.
Návrh státního rozpočtu republiky na rok 1978 vychází ze záměrů hospodářské politiky Komunistické strany Československa, schválených XV. sjezdem. Ve finančních vztazích a proporcích navazuje na rozpočtový projekt České socialistické republiky na rok 1978, schválený usnesením vlády ČSR ze dne 6. července 1977 č. 214. Návrh státního rozpočtu republiky je v souladu se záměry prováděcího státního plánu rozvoje národního hospodářství České socialistické republiky na rok 1978; je sestaven na základě principu celkové finanční vyrovnanosti, jak to stanoví zákon o státním plánu rozvoje národního hospodářství České socialistické republiky na léta 1976 - 1980.
Zvýšená náročnost úkolů, a to jak vnitřních, tak i vnějších, bude vyžadovat v roce 1978 od všech stupňů řízení důsledné prosazování zásady přísné hospodárnosti a efektivnosti v celém národním hospodářství. Jen při plném uplatňování této zásady lze zajistit další rozvoj ekonomiky a urychlit růst životní úrovně obyvatelstva.
K § 3
K úpravě ustanovení § 1 písm. a) zákona
S účinností od 1. 1. 1978 vstoupí v platnost nová úprava soustavy odvodů a daní organizací. V souvislosti se zrušením odvodů z objemu mezd je třeba vypustit příslušné ustanovení zákona, týkající se tohoto zrušeného odvodu.
K úpravě ustanovení § 2 odst. 4 zákona
Novou úpravou odvodů a daní organizací mění se určení výnosu důchodové daně od poplatníků se sídlem v cizině z rozpočtů národních výborů do státního rozpočtu federace. Tato změna vyplývá především z charakteru těchto příjmů, zejména z obtížnosti při jejich plánování. Dosud tyto příjmy plynou v České socialistické republice do rozpočtu ONV Praha 1, který též zajišťuje jejich správu.
Nová úprava mění výše uvedené ustanovení zákona, neboť správa příjmů státních rozpočtů přísluší finančním správám. Navrhovaná změna spočívá v tom, že správu tohoto příjmu bude od 1. 1. 1978 zajišťovat Obvodní finanční správa v Praze 1.
Vzhledem k tomu, že výše uvedené změny nejsou rozsáhlé, nenavrhuje se novela zákona č. 117/1971 Sb. samostatným zákonem.
K § 4
Promlčení práva státu vyměřit a vymáhat majetkové dávky se podle ustanovení § 81 odst. 1 zákona č. 134/1946 Sb. a § 2 zákona č. 185/1947 Sb. původně řídilo jen ustanoveními zákona o přímých daních č. 76/1927 Sb. ve znění předpisů jej měnících a doplňujících. Zákonem č. 168/1950 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon o dávce z majetkového přírůstku a o dávce z majetku, byly lhůty k vyměření a vymáhání dávek stanoveny na 10 let. Zákonným opatřením předsednictva Národního shromáždění č. 88/1958 Sb. byla tato lhůta stanovena na 20 let. Zákonem č. 129/1968 Sb. byla tato lhůta opětně prodloužena o dalších 10 let. Důvodem ke všem těmto prodloužením promlčecích lhůt bylo vždy neskončené vnitřní i mezistátní uspořádání majetkových otázek. Ze stejných důvodů je podáván i nynější návrh zákonné úpravy promlčecích lhůt.
V Praze dne 30. listopadu 1977
Josef Korčák v. r. |
Ing. Jaroslav Tlapák v. r. |
předseda vlády |
ministr financí |
České socialistické republiky |
České socialistické republiky |