V roce 1980 pokračoval rozvoj jeslí a mikrojeslí. I když přibylo více než 1600 míst, četné žádosti o umístění dítěte i nadále zůstávají nevyřízeny. Pravda, situace není všude stejná. Nejvíce starostí máme v Praze a v některých velkých městech.
Výdaje za léky stouply ve srovnání s rokem 1979 o 260 mil. Kčs, tj. o 10,9 %. Přitom jsme se i v roce 1980 na tomto úseku střetávali se značnými nedostatky a setkávali se s oprávněnou kritikou. Vláda ČSR se těmito složitými otázkami několikrát zabývala, celou problematiku projednávaly i orgány České národní rady. Díky přijatým opatřením se situace oproti předcházejícímu roku poněkud zlepšila. Obtíže však zdaleka nebyly překonány. Zvláště náročné bylo zásobování léky pro preventivní péči. Příčiny spatřujeme nejenom ve výrobě, distribuci a předepisování léků, ale i v nehospodárnosti v domácnostech a ve zdravotnických zařízeních.
Na rozvoj školství bylo v roce 1980 v souladu s rozpočtem vynaloženo 14,5 mld Kčs, o 5,9 % více než v roce 1979. Podstatná část těchto prostředků byla věnována na přestavbu všeobecně vzdělávací soustavy, na zlepšení materiálních podmínek, na úpravy platů našich učitelů a také vychovatelů mateřských a základních škol.
V oblasti vysokého školství byla soustředěna pozornost na zvyšování intenzity výuky a na další zvýšení úrovně materiálně technického vybavení a vědeckého rozvoje. Celkové výdaje ze státního rozpočtu spojené s výchovou jednoho studenta v roce 1980 činily 14 392 Kčs.
K významným úspěchům jsme loni dospěli v předškolní výchově. V mateřských školách jsme mohli umístit 84,3 % 3 - 5letých dětí, což je stav předpokládaný v perspektivních plánech pro rok 1985. Přispělo k tomu urychlení výstavby předškolních zařízení, především v investiční části akce Z a lepší využívání dosavadních kapacit. Pod dojmem docíleného pokroku nelze zavírat oči před závažným zjištěním, že máme v současné době ještě více než 28 tisíc nevyřízených žádostí o umístění. Jsou zejména v Praze, ale jsou i v průmyslových oblastech Severočeského, Severomoravského a Jihomoravského kraje.
V souladu se zaměřením státní kulturní politiky jsme v roce 1980 poskytli pro uspokojování požadavků v odvětví kultury 2,6 mld Kčs. Tyto prostředky byly určeny zvláště na údržbu, opravy, modernizaci kulturních zařízení a historických památek. Pokračovala nákladná a technicky složitá rekonstrukce Národního divadla. Pozorně jsme se zabývali i dalšími úseky - rozvojem kulturně výchovné práce a zájmové umělecké činnosti, prací s mládeží apod.
Péči státu v této oblasti lze dokumentovat na příspěvcích na provoz divadel. I když v minulém roce výrazněji stoupla návštěvnost, což se projevilo ve snížení doplatku státu na jednoho návštěvníka o 10 Kčs, činil v roce 1980 tento doplatek na 1 vstupenku 47 Kčs.
Z rozboru, který jsem uvedl, je možné dovodit, že prostředky, které vynakládáme na společenskou spotřebu, jsou obrovské a trvale rostou. I v oblasti společenské spotřeby však musíme prosadit maximální hospodárnost, úsporné a promýšlené vynakládání financí. Dostatek nesmí vést k plýtvání, ale musí zajišťovat na vysoké kvalitativní úrovni uspokojování potřeb lidí. Mnohem pečlivěji a uvážlivěji - skutečně s péčí dobrého hospodáře - rozvažujme, na co každou korunu vydat, dbejme o vysokou hospodárnost a společenský efekt. Analýzy, kontroly a revize ukazují, že ne všude se takto postupuje. S projevy nehospodárnosti třeba rázně skoncovat.
Vážené soudružky, vážení soudruzi, bilance hospodaření v loňském roce by nebyla úplná, kdyby nezahrnovala komplexní posouzení výsledků činnosti národních výborů.
XVI. sjezd KSČ znovu zdůraznil jejich nezastupitelné poslání při uspokojování nároků občanů, při upevňování morálně politické jednoty lidu, prohlubování socialistické demokracie a socialistické zákonnosti, v procesu zvyšování účasti pracujících na správě a řízení a na všestranném zkvalitňování života ve městech a obcích.
Vláda ČSR se hospodaření národních výborů soustavně věnuje. Usiluje o to, aby se jejich činnost v souladu s celospolečenskými zájmy orientovala na účelné řešení místních potřeb a na plánovité zabezpečování volebních programů.
Váha jejich finančního hospodaření je kupř. názorně prokazována na výdajích jejich rozpočtů, které v roce 1980 činily 44,5 % výdajů rozpočtové soustavy ČSR. Celkové příjmy přitom dosáhly 72,7 mld Kčs a výdaje 71 mld Kčs. Docílený přebytek 1,7 mld Kčs je oproti roku 1979 o 121 mil. Kčs vyšší.
Je příznačné, že se podařilo zajistit dobré plnění výdajové části rozpočtu zejména v neinvestičních výdajích na společenskou spotřebu, na rozvoj služeb a zkvalitňování životního prostředí.
Prohloubila se hospodárnost rozpočtového hospodaření a náročnost při řízení organizací. Podniky řízené národními výbory překročily plánované výkony a hospodářský výsledek byl splněn na 101,8 %.
Nejvyšší objem byl vynaložen na komplexní bytovou výstavbu. Plán však byl splněn pouze na 90,7 %. Největší dluhy jsou u občanské a technické vybavenosti. Vážným nedostatkem bylo velmi nerovnoměrné odevzdávání bytových objektů v průběhu roku. Více než polovina bytů byla dokončena až v posledním čtvrtletí, z toho značná část v prosinci. Tento nešvar se, žel, z roku na rok prohlubuje. Bude proto ku prospěchu celé společnosti, ku prospěchu každého z nás, když projektanti, investoři a dodavatelé se už konečně postarají o výrazné zlepšení nedobrého stavu.
Připravují se opatření k účinnějšímu propojení ekonomické stimulace stavebních organizací s dokončováním objektů občanské vybavenosti. Objem prací a dodávek pro občanskou vybavenost byl už ostatně v letošním roce stanoven jako závazný ukazatel pro jednotlivé dodavatelské organizace.
Důležitou součástí uskutečňování volebních programů Národní fronty byla i v roce 1980 akce Z. Na její rozvoj jsme vynaložili 2,4 mld Kčs. Občané přitom odpracovali více jak 25 milionů brigádnických hodin a za uplynulý rok se jejich přičiněním zrodilo dílo v hodnotě 3,4 mld Kčs. Bylo vybudováno např. 52 tříd jeslí, 578 tříd mateřských škol, 179 tříd základních devítiletých škol atd.
Za dobrými výsledky vidíme v prvé řadě poctivou, svědomitou a obětavou práci jednotlivců a kolektivů, složek Národní fronty a promyšlené politicko-organizátorské a výchovné působení našich zastupitelských sborů.
Jsme přesvědčeni, že tato osvědčená a efektivní forma svépomoci zasluhuje soustavnou podporu. Je a bude nedílnou součástí volebních programů Národní fronty, oblastí, v níž sepětí národních výborů a občanů, poslanců a voličů, dostává své konkrétné vyjádření.
Jménem vlády ČSR bych chtěl poděkovat těmto orgánům státní moci a správy, členům jejich plén, rad, komisí a aktivů, všem funkcionářům, organizacím Národní fronty a miliónům občanů za příkladné úsilí. Oceňujeme jejich iniciativu, kterou vyjadřují svůj uvědomělý postoj k potřebám socialistické společnosti, svůj vztah k událostem letošního roku. Významné tvůrčí činy předcházely jednání XVI. sjezdu a oslavám 60. výročí založení KSČ. S aktivitou a angažovaností přistupujeme k volbám do zastupitelských orgánů všech stupňů a k dopracování volebních programů Národní fronty. Nově zvolení poslanci budou jistě pokračovat v nastoupené cestě a dále rozvíjet pokroková předsevzetí předchůdců.
Soudružky a soudruzi,
poznatky z plnění státního rozpočtu ČSR v loňském roce musíme účinně využít k zajišťování plánovaných úkolů v letošním roce. Plné soustředění zasluhuje zejména odstranění příčin existujících problémů a nedostatků. Výsledky hospodaření v letošním roce zatím plně nenasvědčují, že byla už všude nastoupena cesta výrazného zvyšování výkonnosti a efektivnosti národního hospodářství.
Celkově byl v 1. čtvrtletí 1981 v průmyslu řízeném vládou ČSR rozepsaný plán upravených výkonů překročen. Nežádoucím jevem však je nevyrovnané plnění u jednotlivých VHJ a podniků. Téměř polovina průmyslových VHJ se nedokázala vypořádat alespoň s jedním ze závazných ukazatelů stanovených pro běžnou kontrolu plnění plánu a jsou i VHJ, které zaostávají také až ve 4 z těchto objektivně daných úkolů.
Největší problémy spatřujeme ve stavebnictví, kde ani plán upravených vlastních výkonů, ani plán stavebních prací nebyl splněn. Ze 132 podniků řízených vládou ČSR se nevyrovnalo s plánem upravených výkonů 68 podniků.
Tvorba zisku v 1. čtvrtletí představuje v organizacích řízených vládou ČSR pouze 21 % ročního plánu. Znovu jde o důsledek nedodržení plánované nákladovosti. Nižší tvorba finančních zdrojů se promítla i do rozpočtového hospodaření. Do konce března získal státní rozpočet cca 20 % u celoročně plánovaných příjmů, tj. o 3,3 bodu méně než jsme uvažovali.
Výsledky hospodaření organizací řízených vládou ČSR ukazují, že adaptace naší ekonomiky na náročnější podmínky 7. pětiletky neprobíhá prozatím v souladu se záměry vytyčenými v plánu roku 1981.
Cesta k překonání nedostatků spočívá v důsledném uskutečňování závěrů XVI. sjezdu KSČ, v prosazování všech požadavků Souboru opatření ke zdokonalení plánovitého řízení národního hospodářství. Úsilí vedoucích pracovníků na všech stupních musí být zaměřeno na intenzifikaci a růst efektivnosti, na zvyšování exportní schopnosti ekonomiky. K usnesení XVI. sjezdu se nestačí pouze přihlásit. Měřítkem politické vyspělosti a odborné zdatnosti každého pracovníka bude, jak náročné požadavky generální linie strany důsledně zabezpečí v každodenním životě.
Vážené soudružky a soudruzi,
rozhodující kapitoly návrhu státního závěrečného účtu ČSR byly projednány ve výborech ČNR. Podněty a připomínky poslanců budou využity v činnosti orgánů, kterým byly adresovány.
Jménem vlády ČSR vám děkuji za účinnou podporu její politiky a navrhuji, aby Česká národní rada návrh státního závěrečného účtu ČSR za rok 1980 schválila. /Potlesk./