Úterý 5. července 1977

Místopředseda ČNR František Toman: Děkuji ministru zemědělství a výživy ČSR doc. ing. Miroslavu Petříkovi, CSc. Nyní hovoří poslanec Oldřich Vašků, připraví se poslanec Cyril Kuklínek.

Poslanec Oldřich Vašků: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, projednávání závěrečného účtu ČSR ukončuje bilancování minulého roku včetně konečného výsledku, tj. jak se nám hospodářské výsledky promítly do finančního efektu. V této souvislosti můžeme pozitivně hodnotit, že výsledky rozpočtu za rok 1976 skončily mírným přebytkem.

Na tomto výsledku se podílel též resort lesního a vodního hospodářství. V loňském roce překročilo lesní hospodářství výrobní úkoly i celkové hospodářské výsledky. Pěstební činnost byla překročena o více než 6 %, přičemž meliorace byly provedeny na ploše větší o čtvrtinu než ukládal plán, a také hnojení lesních porostů bylo vysoce překročeno.

Konečný efekt, tj. těžba dřeva byla též překročena proti plánu o více než 3 %. Přitom je třeba upozornit, že samotný plán proti roku 1975 byl vyšší o 6,6 %. Problémy však spočívají v tom, že z převážné části šlo o jehličnaté dříví, které bylo nutno zpracovat v důsledku kalamit. Z toho vznikly některé potíže s odbytem a v oblasti plánu práce, které byly řešeny vládou. To je také jedna z příčin, proč mírně vzrostly zásoby dřeva.

Proto myslím, že první rok 6. pětiletky můžeme hodnotit jako dobrý. Přitom můžeme ocenit, že vývoz do kapitalistických zemí byl vyšší proti původnímu rozpisu asi o jednu třetinu.

Dosažené výsledky nejsou samozřejmě náhodné. Vyplývají z velké pozornosti resortu a všech pracovníků odvětví věnované rozvoji a využití mechanizace, zejména v těžební činnosti. Toto úsilí jsme při jednání našeho výboru několikrát ocenili. Současně však musím upozornit i na to, že přes dosažené výsledky vidíme i řadu problémů.

V lesích zůstává zatím stále ještě značné množství dřevní hmoty, kterou nezpracováváme, která zde zůstává nevyužita. Nemám na mysli jen klest, který byl dříve vyhledávaným topivem pro obyvatele bydlící blízko lesů, především obyvatele našich vesnic. V důsledku rychlého zvýšení životní úrovně na vesnici a tím i modernizace bydlení, topí se uhlím, elektřinou i plynem, a o klest není zájem, a ani být nemůže. Je to v současné době i velké množství dříví z prořezávek, z proběrek pak tyčovina I. a II., ale i III. třídy, a všechno ostatní slabé dříví, odenkové části nakažených kmenů z tzv. vyzdravování, apod. Vyplývá to na jedné straně ze sníženého zájmu o palivové dříví a na druhé straně z toho, že se zpracovatelské kapacity nerozvíjejí odpovídajícím tempem.

Také tyto otázky jsme již několikrát v našem výboru projednávali, ne však zcela komplexně. Chceme se k tomu vrátit na základě komplexně zpracovaného materiálu ministerstvem lesního a vodního hospodářství ČSR, neboť jsme toho názoru, že to, co nám zůstává v lesích, by bylo možno více využít, a co je též důležité, že to není k prospěchu samotných lesů, jako jednoho ze základních bohatství naší země. Zbytky dřevní hmoty jsou semeništěm škodlivého hmyzu, a to velmi nebezpečného, a tato dřevní hmota velkou měrou zvyšuje nebezpečí lesních požárů a není také možno docela zanedbat estetickou stránku.

Soudružky a soudruzi, také vodní hospodářství sehrává významnou úlohu v našem životě a ekonomice. Myslím, že neřeknu nic nového, když zdůrazním, že těmto otázkám je v celém světě věnována stále větší pozornost. Pokládám však za nutné na to upozornit, abychom si připomněli, co voda pro rozvoj života nás všech, ale také pro rozvoj průmyslu a zemědělství znamená.

V této souvislosti mě velmi zaujal článek v časopise "100 + 1 Zajímavosti", č. 13. Je v něm článek, jak k těmto věcem přistupují v kapitalistických zemích, ale je také ukázáno, jak to děláme v socialistických zemích, zejména v SSSR.

Nevím, zda to není trochu nadneseno, ale i tak jsme udělali kus práce.

V ČSR je v současné době více než 3100 obcí, v nichž je veřejný vodovod. Přitom vodou z veřejných vodovodů je zásobováno téměř 7 000 100 obyvatel, tj. 70 % obyvatelstva ČSR. To je podle našeho názoru výsledek, který zasluhuje ocenění.

Na co bych však chtěl upozornit, je zabezpečování čistoty vodních toků i podzemních vod. Tuto problematiku jsme projednávali na našem posledním zasedání výboru. Přitom jsme konstatovali, že čistota vod je již delší dobu v rovnováze, přesto, že na jedné straně se budují čistírny a ruší provozy, které byly příčinou velkého znečišťování, a na druhé straně se stavějí nová sídliště a rozvíjí výroba, což má za následek vzrůst zdrojů znečištění.

Tato skutečnost by mohla budit zdání, že bychom mohli být relativně spokojeni. Přitom však zůstává faktem, že máme v ČSR více než 1100 významnějších zdrojů znečištění.

Při podrobnějším rozboru se ukazuje, že největším znečišťovatelem našich vod jsou vodohospodářské organizace národních výborů, na druhém místě je chemický průmysl, i když během poslední pětiletky zde došlo ke snížení o 40 %, a na třetím místě je zemědělství.

Nechci tyto věci rozebírat podrobněji, ale považuji za nutné říci, že jsme především obrátili pozornost na to, jaké vytvořit předpoklady pro další zlepšování této situace. V prvé řadě jsme zdůraznili, že by se měla zvýšit přísnost vůči nedbalostem, které zapřičiňují havárie. Dále jsme doporučili, aby byla věnována zvýšená pozornost řešení problémů, které se zabezpečováním čistoty vod a budováním čistíren souvisí.

Z naší praxe víme, že se často zabezpečování výroby i investiční náročnost dostávají do rozporu s požadavky na čistotu vodních toků a podzemních vod. Proto jsme doporučili, aby se spojili všichni odborníci z vodního hospodářství s těmi, kterých se to týká, a připravovali a zabezpečovali řešení těchto otázek, abychom nejen čistotu vod udrželi, ale dále ji zlepšovali. Myslím, že desetitisíce odborníků, a to je velká armáda, kteří v této oblasti pracují, měli by být pro realizaci tohoto záměru dobrým předpokladem.

Soudružky a soudruzi, při projednávání závěrečného účtu ČSR za rok 1976 jsem si dovolil ukázat na některé dosažené výsledky, ale i na problémy, které jsou v lesním a vodním hospodářství. Myslím, že právě splnění a překračování plánu přispělo k tomu, že státní závěrečný účet republiky skončil mírným přebytkem.

Dovolte mi na závěr mého vystoupení, abych doporučil schválení závěrečného účtu ČSR. /Potlesk./

Místopředseda ČNR František Toman: Děkuji poslanci Oldřichu Vašků, dále hovoří poslanec Cyril Kuklínek.

Poslanec Cyril Kuklínek: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážené hosté! Z podkladů ministerstva financí ČSR k závěrečnému účtu republiky vyplývá, že plnění ukazatelů organizací řízených ministerstvem obchodu ČSR za rok 1976 je v celoročních výsledcích vcelku příznivé. Přes počáteční potíže plnění plánu maloobchodního obratu, které byly způsobeny mj. i neplněním plánovaných příjmů obyvatelstva, se situace v plnění především v závěru roku zlepšila a pomohla splnit a překročit i hospodářské ukazatele.

Proti roku 1975 došlo k příznivějšímu vývoji v celkových zásobách, snížil se rozsah skupiny zboží, kde byla vysoko překročena norma. Např. snížily se zásoby textilu o 0,5 mld Kčs, na druhé straně však v roce 1976 stouply zásoby obchodu průmyslovým zbožím, zejména ve strojírenském sortimentu, asi o 700 mil. Kčs. Zůstává tedy v zásobách průmyslového zboží řada strukturálních problémů, které společně s nedostatky v kvalitě spotřebního zboží a jeho pomalé inovaci nevytvářejí žádoucí podmínky pro zásobování obyvatelstva ani v letošním roce.

Například u televizorů stouply zásoby ke konci roku 1976 ze 130 000 kusů na 140 000 kusů, u chladniček ze 113 000 kusů na 122 000 kusů, zásoby pletacích strojů z 32 000 kusů na 67 000 kusů, zásoby nábytku ze 769 mil. Kčs na 908 mil. Kčs, atd. U uvedených výrobků výrazně klesla spotřebitelská poptávka, u rozhlasových přijímačů a pletacích strojů dokonce i pod úroveň roku 1975.

Také ve zprávě předsedy vlády ČSSR dr. Štrougala na 7. plénu ÚV KSČ k rozvoji vnitřního trhu se na tyto problémy poukazuje a uvádí se, že hlavní příčina snižování zájmu spotřebitelů o tyto strojírenské výrobky spočívá v jejich nízké technické úrovni a kvalitě.

Na Mezinárodním veletrhu spotřebního zboží v Brně jsme se však mohli přesvědčit, že naši spotřebitelé mají zájem o kvalitní dovážené televizory, rozhlasové přijímače, magnetofony, chladničky, automatické pračky a jsou ochotni v případě kvalitních výrobků zaplatit i značně vyšší ceny.

Rovněž bude nutné zaměřit pozornost obchodu a výroby na nedostatkové druhy některých bavlněných tkanin a pletenin a přehodnotit problematiku tzv. módních novinek a luxusních výrobků, protože současný zájem spotřebitelů o tyto výrobky není plně uspokojován a je zde pro výrobu i obchod malá hmotná stimulace.

Při zásobování vnitřního trhu průmyslovými výrobky vznikají na jedné straně nedostatkové druhy, na druhé straně rostou v důsledku špatně odhadnutých možností v poptávce spotřebitelů a z důvodů neodpovídající kvality a zastaralosti těžko prodejné výrobky, a rostou jejich nadnormativní zásoby. Tyto výrobky se pak prodávají v různých výprodejních akcích, případně jdou do bazarových prodejen a prodávají se za snížené maloobchodní ceny. Při této příležitosti bych se dovolil zeptat ministra obchodu ČSR ing. Antonína Jakubíka, i když zde na dnešním jednání není přítomen, a domnívám se, že nic nezabraňuje tomu, aby podal odpověď na příštím plénu České národní rady, jakou finanční částku v důsledku snižování maloobchodních cen tyto akce představují a jaká opatření se dělají k snížení těchto prodejů?

Vážené soudružky a soudruzi, chtěl bych dále ocenit celkově úspěšné zvládnutí úkolů v prvém roce 6. pětiletého plánu, na kterých se podílely organizace dopravy a silničního hospodářství, řízené národními výbory, včetně organizací řízených Správou pro dopravu ministerstva vnitra ČSR, které pomáhají vytvářet předpoklady k úspěšnému zvládnutí cílů stanovených XV. sjezdem KSČ.

Výsledky lze dokumentovat v celé řadě ukazatelů. Z nich se zmíním alespoň o několika základních.

Podniky veřejné silniční dopravy ČSAD splnily plán úkolů nákladní dopravy na 102,6 %; podíl veřejné dopravy na práci celé silniční dopravy se zvýšil z 49,1 % v roce 1975 na 50,2 % v loňském roce. Na přírůstku přepravních výkonů se významně podílela mezinárodní kamionová doprava.

Městská hromadná doprava překročila plán přepravy o téměř 49 miliónů osob; na překročení se podílelo i pražské metro objemem 6,5 miliónu cestujících nad stanovený plán.

Národní podnik Silnice překročily o 1,2 % plán stavebních prací prováděných vlastními pracovníky; poměr prací investičního charakteru, tj. investic a velkých oprav, k celkovému objemu prací podle dodavatelských smluv se u těchto organizací zvýšil z 33,9 %, dosažených v roce 1975, na 36,3 %. Úspěšně splnily plánovaný rozsah prací na opravách a údržbě silniční sítě i okresní správy silnic. Plnění plánovaných úkolů však bylo provázeno některými nedostatky, které vyplynuly jako důsledek předchozího vývoje, zejména v oblasti pracovních sil a investic.

Nepodařilo se např. v žádoucí míře zajistit obnovu parku nákladních automobilů či autobusů podniků ČSAD. Nedostatek náhradních dílů a příslušenství se projevil v růstu správkového stavu, zejména u sklápěcích nákladních automobilů. Dále se nepodařilo splnit plánované úkoly v investiční výstavbě vybrané silniční sítě, zejména v důsledku nedostatečného zabezpečení staveb dodavatelsky prováděných n. p. Stavby Silnic a železnic. Považuji za nutné konstatovat, že některé dosavadní nedostatky, jež se projevily v roce 1976, přecházejí i do roku 1977. Jde zejména o stabilitu pracovníků v rozhodujících profesích a průběh vlastní investiční výstavby, k nimž přistupují ve zvýšené míře otázky zásobení základními materiály a silničním hospodářstvím, zvláště živicemi.

Zároveň je nutno kladně ocenit aktivní přístup všech zainteresovaných orgánů a organizací k řešení těchto i jiných nedostatků - jako příklad bych chtěl uvést nedávno přijaté usnesení vlády č. 118/1977, k otázkám sociální politiky v těchto oborech, které obsahuje konkrétní způsob a harmonogram řešení závažných personálních problémů.

Na závěr mi dovolte, abych za výbor ČNR pro obchod, služby a dopravu doporučil schválení státního závěrečného účtu ČSR. Děkuji za pozornost. /Potlesk./

Místopředseda ČNR František Toman: Děkuji poslanci Kuklínkovi. Ministr Jakubík není přítomen, je řádně omluven. Na dotaz odpoví písemně, nebo ústně na příští schůzi České národní rady.

Nyní promluví poslankyně Sůvová.

Poslankyně Zdenka Sůvová: Vážená Česká národní rado, soudružky a soudruzi poslanci, dovolte mně, abych na konkrétních výsledcích okresu Pardubice za rok 1976 ukázala, že uplynulý rok, přes všechny potíže a problémy, s nimiž bylo nutno se vyrovnat, přinesl našim pracujícím nejen další růst životní úrovně, jak o tom hovořil a na konkrétních číslech to ukázal ve svém výkladu ministr financí ČSR ing. Tlapák, ale také zlepšení jejich životních podmínek.

Významný podíl na zlepšení životních podmínek občanů měly i národní výbory, prostřednictvím jejich rozpočtů byla realizována řada významných opatření.

Rozpočtové hospodaření národních výborů bylo sice také v našem okrese ovlivněno nižším výnosem zemědělské daně, když JZD nesplnila v důsledku nepříznivých klimatických podmínek plán zisku, avšak tento výpadek vlastních příjmů byl vyrovnán přeplněním jiných příjmů, které národní výbory přímo ovlivňují. Spolu s doplňkovými příjmy, kde největší položku představují sdružené prostředky, a s dotacemi ze státního rozpočtu, měly národní výbory v okrese loni k dispozici značné prostředky, celkem 540 mil. Kčs.

Národní výbory hospodařily s těmito prostředky odpovědně. Potvrzuje to skutečnost, že jejich hospodaření skončilo přebytkem téměř 11 mil. Kčs, které byly převedeny do nového fondu rezerv a rozvoje.

Jak bylo rozpočtových prostředků národních výborů v loňském roce použito a co se za ně pořídilo? Více než polovina všech rozpočtovaných výdajů byla určena a použita na další rozvoj společenské spotřeby. Z toho nejvíce - téměř jedna čtvrtina celého rozpočtu - byla vynaložena na zdravotnictví, kde se mj. podařilo zlepšit podmínky zdravotnických pracovišť. Byl otevřen nový objekt polikliniky v Přelouči, provedena přestavba a přístavba polikliniky v Holicích a adaptováno další zdravotní středisko. K tomu je ovšem třeba dodat, že k úspěšnému plnění úkolů ve zdravotnictví významně přispěla socialistická soutěž zdravotnických pracovníků, jejichž závazky za uplynulý rok představují 2,1 mil. Kčs.

Více než 20 % všech rozpočtových výdajů bylo čerpáno na školství. Nemalé prostředky byly vydány na opravy a údržbu škol, do provozu byly uvedeny nové devítiletky a zvláštní škola v Pardubicích, 4 školní družiny s 10 odděleními, 7 školních jídelen, bylo postaveno 22 tříd mateřských škol, z nichž 3 mateřské školy se 7 třídami převzaly do správy závody.

Další prostředky - 33 mil. Kčs - byly použity na zajištění úkolů v sociálním zabezpečení, a to na sociální dávky, důchody, mateřské příspěvky, atd. Kromě toho bylo otevřeno středisko pečovatelské služby a uveden do provozu domov-penzión pro staré občany v okresním městě.

Na rozvoj odvětví národního hospodářství, na opravy a údržbu bytového fondu, na čištění měst, výsadbu a údržbu zeleně, veřejné osvětlení a provoz lázní bylo vynaloženo přes 57 mil. Kčs. Na počest XV. sjezdu KSČ a všeobecných voleb do zastupitelských sborů byly dobrovolnou prací našich občanů vytvořeny nemalé hodnoty trvalé povahy. Při plnění volebních programů byly jen v investiční části akce "Z " postaveny 3 mateřské školy, 14 prodejen, 11 km vodovodů, 11,5 km kanalizací, 14 km komunikací, atd. Hodnota díla vytvořeného svépomocí občanů činí 59 mil. Kčs při vynaložení necelých 35 mil. Kčs na nákladech.

Příklad našeho okresu, který není žádnou zvláštní výjimkou, je konkrétním dokladem, jak naše národní výbory přistoupily k naplňování závěrů XV. sjezdu KSČ a současně také toho, že i ve ztížených a složitějších podmínkách je možno a daří se za aktivní a iniciativní podpory občanů úspěšně plnit úkoly, které před národní výbory postavil XV. sjezd naší strany. /Potlesk./

Místopředseda ČNR František Toman: Děkuji poslankyni Sůvové. Pořad přihlášených řečníků je tím vyčerpán.

Hlásí se ještě někdo do rozpravy? /Nikdo se nehlásil./ Tím je rozprava skončena.

Nyní prosím zpravodaje poslance Smolu o závěrečné slovo.

Společný zpravodaj poslanec Josef Smola: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, projednali jsme vládní návrh státního závěrečného účtu České socialistické republiky za rok 1976, první rok 6. pětiletky. Jak vyplynulo z výkladu ministra financí ing. Tlapáka a jak také potvrdila rozprava, nebyl to rok lehký s ohledem nejen na stále složitější a náročnější vnější i vnitřní podmínky, ve kterých zabezpečujeme v souladu se závěry XV. sjezdu KSČ další hospodářský a sociální rozvoj naší společnosti a růst životní úrovně pracujících, ale také proto, že rok od roku vycházíme ze stále vyšší úrovně a každé 1 % růstu dnes představuje dvě i více procent před několika málo lety.

Úspěšné výsledky, kterých jsme přesto loni v plnění úkolů státního rozpočtu dosáhli, jsou proto nad jiné výmluvným dokladem správnosti politiky naší Komunistické strany Československa a předností našeho socialistického zřízení.

Výklad a rozprava současně ukázaly, že neupadáme v sebeuspokojení, ale že jsme si vědomi různých nedostatků a problémů, které způsobují, že dosahované výsledky nejsou ještě lepší. Tyto nedostatky a problémy představují potenciální rezervy, na jejichž využití nutno zaměřit pozornost a také prostředky, které máme k dispozici, abychom úspěšně zvládli ještě náročnější úkoly, které před námi jsou. K tomu může přispět i realizace řady cenných podnětů, s nimiž poslanci vystoupili v rozpravě, a to nejen dnes, ale i včera odpoledne.

V rozpravě nebyly uplatněny žádné doplňovací nebo pozměňovací návrhy k vládnímu návrhu usnesení.

Doporučuji proto shodně se zprávou výboru ČNR pro plán a rozpočet /tisk č. 17/, aby Česká národní rada schválila vládní návrh usnesení České národní rady o státním závěrečném účtu České socialistické republiky a o závěrečných účtech státních fondů České socialistické republiky za rok 1976 ve znění předloženém vládou ČSR.

Místopředseda ČNR František Toman: Děkuji zpravodaji poslanci Smolovi.

Přistoupíme k hlasování. Zjišťuji, že podle prezenční listiny je ve schůzi přítomno 175 poslanců, a že Česká národní rada je schopna se usnášet.

Navrhuji, aby Česká národní rada hlasovala najednou o celém návrhu usnesení tak, jak je obsažen v písemné zprávě výboru ČNR pro plán a rozpočet. Jsou proti tomuto způsobu hlasování nějaké námitky? /Nebyly./

Kdo souhlasí s tím, aby Česká národní rada schválila státní závěrečný účet České socialistické republiky a závěrečné účty státních fondů České socialistické republiky za rok 1976, ve znění předložené písemné zprávy výboru ČNR pro plán a rozpočet, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./

Je někdo proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? Nikdo.

Děkuji. Tím Česká národní rada jednomyslně schválila státní závěrečný účet České socialistické republiky za minulý rok a projednala tak druhý bod pořadu své schůze.

Dalším bodem pořadu je

III

Návrh ústavně právního výboru ČNR na zproštění některých soudců z povolání soudcovské funkce

Prosím zpravodaje poslance Karla Svobodu, aby návrh uvedl.

Zpravodaj poslanec Karel Svoboda: Vážená Česká národní rado, vážení hosté, v období od poslední schůze ČNR požádalo podle zákona o organizaci soudů a o volbách soudců 31 soudců z povolání o zproštění soudcovské funkce. Z uvedeného počtu je 21 soudců znovu kandidováno k jiným soudům, z toho 3 soudci k Nejvyššímu soudu ČSR, 12 soudců ke krajským soudům a 6 soudců k okresním soudům.

/Řízení schůze převzal místopředseda ČNR dr. Čestmír Adam./

Mimo justici odchází ze zdravotních, rodinných a jiných důvodů 9 soudců, do starobního důchodu 1 soudce.

Ke všem žádostem došlo zákonem požadované vyjádření ministra spravedlnosti ČSR.

Ústavně právní výbor ČNR projednal došlé žádosti o zproštění funkce soudce z povolání ve své schůzi dne 15. června t. r. a jeho jménem doporučuji, aby plénum České národní rady zprostilo funkce soudce z povolání soudce, kteří o toto zproštění požádali a jsou jmenovitě uvedeni v tisku č. 15.

Místopředseda ČNR dr. Čestmír Adam: Děkuji poslanci Svobodovi.

Jsou nějaké připomínky nebo dotazy k předloženému návrhu ústavně právního výboru ČNR? Nejsou.

Navrhuji, abychom hlasovali o celém návrhu usnesení najednou.

Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování? Nejsou.

Kdo tedy souhlasí s písemným návrhem ústavně právního výboru ČNR, aby Česká národní rada zprostila soudce z povolání, uvedené v tomto návrhu soudcovské funkce, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./

Je někdo proti? Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? Nikdo.

Děkuji. Tím Česká národní rada zprostila soudce z povolání uvedené v návrhu ústavně právního výboru ČNR soudcovské funkce.

Čtvrtým bodem pořadu schůze je

IV

Návrh předsednictva ústředního výboru Národní fronty České socialistické republiky na volbu některých soudců z povolání k soudům České socialistické republiky

Návrh odůvodní místopředseda ústředního výboru Národní fronty ČSR a poslanec ČNR dr. Miloslav Vacík. Prosím ho, aby se ujal slova.

Místopředseda ÚV NF ČSR RSDr. Miloslav Vacík: Vážené soudružky a soudruzi, dovolte mi, abych vám poslancům České národní rady jménem předsednictva ústředního výboru Národní fronty ČSR předložil návrh na doplňující volbu soudců z povolání k Nejvyššímu soudu ČSR, ke krajským soudům, okresním a obvodním soudům České socialistické republiky.

Dnešnímu zasedání České národní rady doporučuje předsednictvo ústředního výboru Národní fronty České socialistické republiky 4 návrhy kandidátů na soudce z povolání k Nejvyššímu soudu ČSR a 64 návrhů kandidátů na funkce soudců ke krajským, okresním a obvodním soudům ČSR.

Navržení kandidáti byli vybráni po zhodnocení jejich politické a odborné připravenosti a jejich angažovanosti na prosazování a uskutečňování záměrů socialistického soudnictví.

Z materiálů, se kterými jste měli možnost se seznámit, je zřejmé, že výběr kandidátů byl veden třídními hledisky a vždy bylo přihlédnuto k souhlasným stanoviskům příslušných orgánů KSČ a NF. Mezi navrženými kandidáty je 35 mužů a 33 žen. Rád konstatuji, že se jedná převážně o mladé kandidáty, 24 kandidátů je do 25 let, 35 kandidátů je do 35 let, 14 kandidátů je nad 35 let. I když patří především k mladé generaci, prokazují ve své dosavadní činnosti vcelku dobré odborné znalosti a schopnosti aplikace právních norem. Většině kandidátů umožňuje správné rozhodování i ta skutečnost, že jsou prostřednictvím řady organizací Národní fronty spjati s občanským životem, zejména jako funkcionáři ROH, SSM i jako poslanci zastupitelských sborů a občanských výborů a jako jejich funkcionáři.

Dovolte mi, vážené soudružky a soudruzi, s uspokojením konstatovat, a alespoň v krátkosti přiblížit tu skutečnost, že pracovníci justice se stále výrazněji podílejí na realizaci volebních programů Národní fronty při upevňování socialistické zákonnosti, a to zejména v tom směru, že společně s odpovědnými pracovníky národních výborů, představiteli orgánů v trestním řízení i organizací sdružených v Národní frontě vypracovávají komplexní plány koordinovaných opatření v boji proti kriminalitě a za další upevňování veřejného pořádku a při právní výchově občanů ve svém celku, a aktivně se podílejí na jejich realizaci. Nezanedbatelná je jejich přímá účast na činnosti zastupitelských sborů, zejména národních výborů.

Do funkce poslanců bylo zvoleno 319 justičních pracovníků v minulých volbách. Největší počet pracovníků justice pracuje v komisích pro ochranu veřejného pořádku, v komisích pro péči o mládež a další.

V této souvislosti bych chtěl říci, že i ze Sboru nápravné výchovy pracuje v národních výborech celkem 646 příslušníků. Politicko-výchovná a právně osvětová činnost soudů, státních notářství, české advokacie a Sboru nápravné výchovy je zaměřena především na upevňování socialistického právního vědomí. Relativně velký počet pracovníků justice byl rovněž zvolen do občanských výborů, jejichž volba se nedávno uskutečnila. Celkově lze říci, že spolupráce justičních orgánů s orgány národních výborů a s orgány Národní fronty neklesá, nestagnuje, ale dále se upevňuje.

Rovněž mezi navrženými kandidáty je řada těch, kteří jsou zapojeni do práce, jak jsem o tom hovořil. Mezi kandidáty na soudce z povolání je 17 členů KSČ a 3 kandidáti členství v KSČ, 45 kandidátů je v SSM. Celkem 35 kandidátů pochází z dělnických rodin. To všechno svědčí o zodpovědném přístupu k výběru kandidátů na soudce z povolání.

Zejména u starších kandidátů byly podrobně zhodnoceny jejich politické postoje v krizových letech 1968-1969, u všech vývoj po těchto letech. Mezi navrhovanými je 44 justičních čekatelů, kteří předepsanou justiční praxi zakončili složením odborné justiční zkoušky, včetně tří posluchačů justičního směru v Živohošti. Dále 17 dosavadních soudců, kteří mají být zvoleni pro jiné soudy a čtyři právníci, kteří byli získáni z jiných sektorů, v tzv. volném náboru.

Navrhovaní splňují pro soudcovskou funkci politické a odborné předpoklady, stanovené zákonem o organizaci soudů a volbách soudců. Všichni s navrhovanou kandidaturou souhlasí.

Předsednictvo ústředního výboru Národní fronty ČSR na svém zasedání dne 1. června t. r. vyjádřilo stanovisko, že všichni navrhovaní mají předpoklady vykonávat odpovědnou funkci soudců z povolání. Jeho jménem doporučuji, aby Česká národní rada zvolila navržené kandidáty do funkcí soudců z povolání v České socialistické republice.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP