39

(2) Vyvlastnit je možno jen pro:

a) uskutečnění stavby, která je úkolem státního
plánu rozvoje národního hospodářství,

b) provedení asanace sídelního útvaru nebo jeho
části podle schválené územně plánovací do-
kumentace,

c ) uskutečnění stavby významné pro rozvoj obce,
okresu nebo kraje,

d) uskutečnění bytové výstavby, jakož i stavby
rodinných domků na pozemcích určených se-
znamem pozemků pro výstavbu rodinných
domků,

e) vytvoření hygienických, bezpečnostních a ji-
ných ochranných pásem a chráněných území,

f) uskutečnění terénních úprav, těžebních a jim
podobných nebo s nimi souvisejících prací,
umístění informačních, reklamních a propagač-
ních zařízení (§ 71),

g) vytvoření podmínek nezbytných pro řádné
užívání pozemku nebo stavby.

(3) Pro účel uvedený v odstavci 1 písm. f) a
g) lze vyvlastnit jen tehdy, pokud zájem na jeho
uskutečnění převažuje nad oprávněným zájmem
dosavadního vlastníka, popřípadě toho, komu ná-
leží jiné právo jež má být dotčeno vyvlastněním
(dále v této části jen ,,    jiný oprávněný").

§ 109
% Cil vyvlastnění

(1) Cílem vyvlastnění je dosáhnout přechodu
popřípadě omezení vlastnického práva k pozem-
kům a stavbám, nebo zřízení, zrušení popřípadě
omezení práva věcného břemene k pozemkům a
stavbám, nebo odejmutí popřípadě omezení práva
osobního užívání pozemku.

(2) Vyvlastněním nelze dosáhnout přechodu
nebo omezení vlastnického práva, ani zřízení věr-
ného břemene k pozemkům a stavbám, které jsou
v národním majetku.

(3) Vlastnické právo k pozemkům a stavbám
přechází vyvlastněním vždy na stát. Tímto přecho-
dem zanikají i všechna ostatní práva k vyvlastně-
ným pozemkům a stavbám; nezaniká však právo
užívat bytové a nebytové prostory.

§ 110
Podmínky vyvlastnění

(1) Vyvlastnit lze jen tehdy, není-li možno
cíle vyvlastnění dosáhnout dohodou nebo jiným
způsobem. K dohodě o převodu vlastnického práva
k pozemku a stavbě užívané pro zajištění země-
dělské výroby, jakož i k dohodě o převodu vlast-


40

nického práva k lesní půdě, musí být připojen sou-
hlas organizace, klére náleží právo užívání podle
zvláštních předpisů. 11)

(2) Vyvlastnění musí být v souladu s cíli a
záměry územního plánování, který se prokazuje
zpravidla územním rozhodnutím. Před vydáním,
územního rozhodnutí lze vyvlastnit jen pozemky a
stavby určeně územním plánem zóny nebo územ-
ním projektem zóny pro soustředěnou bytovou vý-
stavbu a pozemky určeně seznamem pozemků pro
výstavbu rodinných domků (§6). Pokud účel, pro
který se vyvlastňuje, nevyžaduje vydání územního
rozhodnutí, zkoumá se soulad s cíli a záměry
územního plánování přímo ve vyvlastňovacím ří-
zení.

(3) Vyvlastnění může být provedeno jen v ne-
zbytném rozsahu. Je-li možno dosáhnout účelu vy-
vlastnění pouze omezením práva, nelze právo ode-
jmout v plném rozsahu. Jestliže se vyvlastněním
převádí vlastnické právo pouze k části pozemku
nebo se omezuje jiné právo k pozemku či ke stavbě
a vlastník nebo jiný oprávněný by nemohl využí-
vat zbývající části pozemku nebo omezeného práva
k pozemku či stavbě, popřípadě je mohl užívat jen
s nepřiměřenými obtížemi, rozšíří se vyvlastnění
i na zbývající část, pokud o to vlastník nebo jiný
oprávněný požádá.

§ 111
Náhrada za vyvlastnění

(1) Vyvlastnění se provádí za náhradu. Ná-
hrada se poskytuje v penězích, pokud zvláštní zá-
kon nepřipouští jiný způsob náhrady.

(2) Náhradu za vyvlastnění, způsob náhrady,
kdo a komu náhradu poskytuje, popřípadě maxi-
mální výši náhrady stanoví obecně závazný právní
předpis.

(3) Nedojde-li v průběhu vyvlastňovaního ří-
zení mezi dosavadním vlastníkem, popřípadě jiným
oprávněným, a těmi, kterým na vyvlastňovaném
pozemku nebo stavbě váznou práva zanikající vy-
vlastněním, k dohodě o rozdělení náhrady, složí se
náhrada u státního notářství.

Vyvlastňovací řízení

§ 112

(1) Vyvlastňovací řízení provádí stavební
úřad.

(2) Vyvlastňovací řízení zahájí stavební úřad
a] na návrh orgánu, organizace nebo občana,
kteří mají uskutečnit účel, pro který se vyvlast-
ňuje,

11) Zákon č. 122/1975 Sb., o zemědělském družstevnictví.

Zákon č. 123/1975 Sb., o užívání půdy a jiného zemědělského majetku k zajištění výroby.
Zákon č. / Sb., lesní zákon.


41

b) jde-li o vyvlastnění pozemků, které jsou urče-
ny seznamem pozemků pro výstavbu rodinných
domků, na návrh místního národního výboru,
na jehož území jsou dotčené pozemky,

c) z vlastního podnětu v případech, kdy podle
ustanovení písm. a) nebo b) by měl být navrho-
vatelem národní výbor, který je stavebním úřa-
dem příslušným k vyvlastňovacímu řízení.

§ 113

(1) K projednání návrhu na vyvlastnění naří-
dí stavební úřad ústní jednání.

(2) Stavební úřad oznámí účastníkům řízení
konání ústního jednání písemně nejméně 15 dnů
předem. U liniových staveb, v odůvodněných pří-
pádech též u staveb zvlášť rozsáhlých, s velkým
počtem účastníků řízení, může stavební úřad uvě-
domit účastníky o ústním jednání veřejnou vy-
hláškou.

(3) Námitky proti vyvlastnění musí účastníci
řízení uplatnit nejpozději při ústním Jednání. K ná-
mitkám uplatněným později a k námitkám, které
byly v územním řízení zamítnuty nebo jež mohl
účastník uplatnit v územním řízení podle tohoto
zákona, se nepřihlíží. Na tuto skutečnost musí být
účastníci řízení výslovně upozorněni.

(4) Jde-li o přechod vlastnického práva k po-
zemku, který je určen seznamem pozemků pro vý-
stavbu rodinných domků, může vlastník namítnout,
že na něm bude stavět rodinný domek sám nebo
jeho příbuzní v řadě přímé, popřípadě jeho souro-
zenci; pokud budoucí stavebník prokáže schopnost
vystavět rodinný domek ve lhůtě a za podmínek
stanovených v seznamu pozemků pro výstavbu ro-
dinných domků, nelze takový pozemek nebo jeho
část vyvlastnit.

§ 114

(1) Na základě výsledků vyvlastňovacího ří-
zení vydá stavební úřad rozhodnutí o vyvlastnění.

(2) Odkladný účinek odvolání proti rozhod-
nutí o vyvlastnění nelze vyloučit.

Užívání vyvlastněného pozemku a stavby

§ 115

(1) Vy vlastněný pozemek a stavbu lze užívat
jen k účelům, pro které byly vyvlastněny.

(2) S užíváním pozemku a stavby pro účel,
pro který byly vyvlastněny, musí být započato
nejpozději ve lhůtě stanovené v rozhodnutí o vy-
vlastnění; lhůta nesmí být delší než dva roky.
Jde-li o vyvlastnění pro uskutečnění stavby, která
je úkolem státního plánu rozvoje národního hos-
podářství, lze stanovenou lhůtu prodloužit, nejvýše
však o jeden rok.


42

(5) Za započetí užívání pozemku se považuje
i dohoda o zřízení práva osobního užívání pozem-
ku a hospodářská smlouva o odevzdání pozemku
do trvalého užívání k účelu, pro kléry bylo vy
vlastnění provedeno. V takových dohodách a hos-
podářských smlouvách musí být stanovena lhůta
pro započetí stavby dohodnutá se stavebním úřa-
dem.

§ 116

(1) Na žádost účastníka, jemuž byl pozemek
nebo stavba vyvlastněna, zruší stavební úřad zcela
nebo zčásti rozhodnutí o vyvlastnění pozemku se
stavbou v osobním vlastnictví, jestliže ve stanovené
lhůtě nebylo započato s užíváním pozemku k úče-
lu, pro který bylo vyvlastněno. Za stejných pod
mínek může stavební úřad zrušit též rozhodnutí
o vyvlastnění práv k ostatním pozemkům nebo
stavbám. Žádost o zrušení rozhodnutí o vyvlastnění
musí být podána do tří měsíců po uplynutí lhůty
stanovené podle §115 odst. 2.

(2) Bylo-li rozhodnutí o vyvlastnění zcela
- nebo zčásti zrušeno, má ten, kdo poskytl náhradu
za vyvlastnění, nárok na její vrácení a ten, komu
bylo vyvlastněno, nárok na náhradu způsobené
újmy. Náhradu poskytne podle obecných předpisů
o náhradě škody ten, v jehož prospěch bylo vy-
vlastněno. Nedojde-li k dohodě o těchto nárocích a
jejich výši, rozhodují soudy nebo orgány hospo-
dářské arbitráže příslušné podle obecných předpisů.

ČÁST PÁTÁ

STAVEBNÍ ÚŘADY A POSOBNOST
NĚKTERÝCH NÁRODNÍCH VÝBORŮ

O D D Í L 1

NÁRODNÍ VÝBORY S PRAVOMOCI
STAVEBNÍCH ÚŘADŮ

§ 117

(1) Stavebním úřadem je okresní národní vý-
bor. Okresní národní výbor může stanovit, že sta-
vebním úřadem je městský nebo místní národní vý-
bor.

(2) Na území hlavního města Prahy je staveb
nim úřadem obvodní národní výbor, popřípadě
místní národní výbor, který určí Národní výbor
hlavního města Prahy, pokud zákon nestanoví jinak
(§142).

(3) V hlavním městě Slovenské socialistické
republiky Bratislavě je stavebním úřadem obvodní
národní výbor nebo místní národní výbor, který určí
Národní výbor hlavního města Slovenské so-
cialistické republiky Bratislavy, pokud příslušnost
k územnímu rozhodování neurčí jinak.


43

(4) V Brně, Ostravě, Plzni a Košicích je sta-
vebním úřadem obvodní národní výbor, pokud si
příslušný národní výbor některého z těchto měst
nevyhradí rozhodnutí sám.

(5) Určení městského nebo místního národní-
ho výboru za stavební úřad musí být vyhlášeno způ-
sobem v místě obvyklým. Seznamy městských nebo
místních národních výborů, které byly určeny za
stavební úřady, uveřejní souhrnně ministerstva vý-
stavby a techniky republik podle potřeby, nejméně
však jednou ročně.

(6) Městský nebo místní národní výbor může
být určen za stavební úřad jen tehdy, má-li vybu-
dován odborný aparát, způsobilý vykonávat svou
pravomoc s ohledem na rozsah a složitost územ-
ního rozhodování a stavebně správní činnosti
v místě a je k tomu přiměřeně vybavený.

§ 118

Národní výbor příslušný podle § 117 odst. 1 až 4
může v dohodě se zúčastněnými národními výbory
stanovit, že městský nebo místní národní výbor,
který je stavebním úřadem, bude vykonávat právo
moc i pro územní obvody jiných městských nebo
místních národních výborů.

§ 119

(1) Jde li u stavbu nebo opatření, jež se má
uskutečnit v územním obvodu dvou nebo více sta
vebních úřadů, provede řízení a vydá rozhodnutí
nejbližší společně nadřízený správní orgán. Tento
orgán může stanovit, že řízení provede a rozhodnutí
vydá některý z podřízených stavebních úřadů.

(2) Jde-li o stavbu nebo opatření, jež se má
uskutečnit v územním obvodu více krajů, dohodnou
se krajské národní výbory, který stavební úřad pro-
vede řízení a vydá rozhodnutí. Nedojde li k doho-
dě, rozhodne příslušné ministerstvo výstavby a
techniky republiky, který stavební úřad provede
řízení a vydá rozhodnutí.

(3) Jde li o stavbu nebo opatření, jež se má
uskutečnit na území České socialistické republiky a
Slovenské socialistické republiky, rozhodnou spo-
lečně ministerstva výstavby a techniky republik,
který stavební úřad vydá rozhodnutí.

ODDÍL 2

SPECIÁLNÍ VOJENSKÉ A JINÉ
STAVEBNÍ ÚŘADY

§ 120
Speciální stavební úřady

(1) U staveb leteckých, staveb drah a na drá-
ze, staveb pozemních komunikací, vodohospodář-


44

ských děl a telekomunikačních staveb vykonávají
působnost stavebního úřadu, s výjimkou pravomo-
ci ve věcech územního rozhodování a vyvlastnění,
orgány vykonávající státní správu na uvedených
úsecích podle zvláštních předpisů (dále jen ,,spe-
ciální stavební úřady").

(2) Speciální stavební úřady postupují podle
tohoto zákona, pokud zvláštní předpisy, podle od-
stavce 1 nestanoví jinak; povolení pro stavby mo-
hou vydat jen se souhlasem místně příslušného ná-
rodního výboru s pravomocí stavebního úřadu,
který ověřuje dodržení podmínek územního roz-
hodnutí.

§ 121
Vojenské a jiné stavební úřady

(1) Působnost stavebních úřadů, s výjimkou
pravomoci ve věcech vyvlastnění, vykonávají podle
tohoto zákona na území vojenských újezdů orgány
federálního ministerstva národní obrany.

(2) Působnost stavebních úřadů, s výjimkou
pravomoci ve věcech územního rozhodování a vy-
vlastnění, vykonávají podle tohoto zákona

a)orgány federálního ministerstva národní ob-
rany u staveb vojenské správy mimo území vo-
jenských Újezdů,

b) orgány federálního ministerstva vnitra, minis-
terstva vnitra České socialistické republiky a
ministerstva vnitra Slovenské socialistické re-
publiky, u staveb Sboru národní bezpečnosti
a vojsk ministerstva vnitra,

c) orgány ministerstva spravedlnosti České so-
cialistické republiky a ministerstva spravedl-
nosti Slovenské socialistické republiky u staveb
Sborů nápravné výchovy,

d) orgány federálního ministerstva paliv a ener-
getiky u staveb uranového průmyslu na území
vyhrazeném pro tyto účely.

(3) Prováděcí předpis podrobněji stanoví,
které stavby se považují za stavby uvedené v od-
stavci 2.

ODDÍL 3

POSOBNOST MĚSTSKÝCH A MÍSTNÍCH
NÁRODNÍCH VÝBORŮ

§ 122

(1) Městské a místní národní výbory, které
nejsou stavebními úřady, vykonávají tuto působ-
nost:

a) sledují veškerou stavební činnost v obci a dba-
jí, aby se rozvíjela v souladu se záměry územ-
ního plánování,

b) dozírají na stav staveb,


45

c) kontrolují, zda se stavby a jejich změny, te-
rénní úpravy, práce a zařízení podle tohoto zá-
kona neprovádějí bez povolení nebo v rozpo-
ru s ustanoveními tohoto zákona,

d) na základě pověření okresním národním vý-
borem činí opatření předcházející rozhodnutí
na úseku územního plánování, a stavebního
řádu.

(2) Zjistí-li městský (místní) národní výbor
při kontrole, že se stavba a její změny; terénní
úprava, práce a zařízení provádějí bez povolení ne-
bo v rozporu s ním, projedná zjištěné nedostatky
se stavebníkem; nevede-li toto jednání k cíli, vydá
rozhodnutí o zastavení stavby a vyrozumí o tom pří
slušný stavební úřad. Odvolání proti rozhodnutí
o zastavení stavby nemá odkladný účinek.

ODDÍL 4

VYHRAZENÍ A PŘENESENI PRAVOMOCI
- STAVEBNÍHO ÚŘADU

§ 123

Správní orgán nadřízený stavebnímu úřadu si
může vyhradit pravomoc stavebního úřadu u jed-
notlivých technicky zvlášť obtížných nebo neobvyk-
lých staveb nebo u opatření s většími nebo roz-
sáhlejšími účinky na životní prostředí v jejich okolí.

§ 124

(1) Okresní (obvodní) národní výbor může
přenést na městský nebo místní národní výbor,
který není stavebním úřadem, u něhož jsou však
podmínky pro odborně rozhodování o stavebně
technických otázkách, pravomoc stavebního úřadu:

a) vydávat stavební povolení na stavební úpravy
jednoduchých staveb,

b) určovat, zda jemu ohlášené drobné stavby, sta-
vební úpravy a udržovací práce (§ 55 odst. 2),
s výjimkou udržovacích prací na stavebních
památkách, vyžaduji stavební povolení, a
v těchto případech stavební povolení vydávat,

c) přijímat ohlášení, popřípadě vydávat povolení
k odstranění drobných staveb [písmeno b)],
pokud nejde o stavební památky,

d) povolovat informační, reklamní a propagační
zařízení a nařizovat jejich odstranění,

e) vykonávat státní stavební dohled a kolaudovat
stavby, ke kterým městský (místní) národní vý-
bor vydal stavební povolení.

(2) Přenesenou pravomoc podle odstavce l
může okresní (obvodní) národní výbor časově
omezit a může ji odejmout.

(5) Rozsah přenesené pravomoci stavebního
úřadu a její odejmutí podle odstavce 1 a 2 se vyhlásí
způsobem v místě obvyklým.


46

ČÁST ŠESTÁ
OCHRANA ZVLÁŠTNÍCH ZÁJMŮ

§ 125
Zajištění zájmů obrany státu

(1) Při plnění úkolů územního plánování je
nutno dbát zajmů ohřány a bezpečnosti státu.

(2) Orgány stanovené federálním minister-
stvem národní obrany (dále jen ,,vojenská sprá-
va"), orgány stanovené federálním ministerstvem
vnitra nebo ministerstvem vnitra České socialistické
republiky a ministerstvem vnitra Slovenské socia-
listické republiky (dále jen ,,orgány ministerství)
vnitra") mohou určit a oznámit národním výborům
území, v nichž lze v zájmu zajištění obrany a bez-
pečností státu vydat územní rozhodnutí a stavební
povolení jen se souhlasem vojenské správy nebo or-
gánu ministerstva vnitra; vojenská správa nebo or-
gán ministerstva vnitra může svůj souhlas vázat na
splnění zvláštních podmínek pro provedení a uží-
vání těchto staveb. Pro postup při udělováni sou-

hlasu platí § 126 odst. 2.

(3) Vojenská správa nebo orgány minister-
stva vnitra mohou v územích určených podle od
stávce 1 uplatňovat u staveb již zřízených požádav
ky na nezbytné úpravy nebo si u nich vyhradit
předchozí souhlas ke změnám stavby; náklady na
nezbytné úpravy provedené na zvláštní požadavek
vojenské správy nebo orgánu ministerstva vnitra
hradí tyto orgány.

(4) Federální ministerstvo národní obrany
stanoví postup při pořizování, projednávání a
schvalování územně plánovací dokumentace území
určených vojenských újezdů. 12

Ochrana složek životního prostředí a jiných
zvláštních zájmů

§ 126

(1) Dotýká li se řízení podle tohoto zákona
zájmů chráněných předpisy o péči o zdraví lidu,
o vytváření a ochraně zdravých životních podmínek
a ochraně-podzemních a povrchových vod, o ochra-
ně přírodních léčebných lázní a přírodních léčivých
zdrojů. o ochraně zemědělského půdního fondu,
o lesích a lesním hospodářství, o opatřeních na
ochranu ovzduší, o ochraně a využití nerostného
bohatství, o kulturních památkách, o státní ochra-
ně přírody, o požární ochraně a o státním odbor-
ném dozoru nad bezpečností práce, rozhodne sta-
vební úřad nebo jiný orgán jen v dohodě, popřípadě
se souhlasem dotčeného orgánu státní správy,
který může vázat souhlas na splnění podmínek
odpovídajících uvedeným předpisům.

12) Zákon č. 169/1949 Sb., o vojenských újezdech.


47

(2) Je-li tímto zákonem stanoven postup při
přezkoumávání zájmů chráněných zvláštními před
pisy a při uplatňování stanovisek nebo obdobných
opatření dotčených orgánů státní správy, postupu-
jí podle něho dotčené orgány státní správy uve-
dené v odstavci 1. Právo těchto správních orgánů
vydat samostatné rozhodnutí zůstává nedotčeno,
jestliže to předpisy na ochranu jimi sledovaných
zájmů stanoví.

(3) Před vydáním rozhodnutí o umístění stav-
by nebo rozhodnutí o ochranném pásmu, stavební-
ho povolení a kolaudačního rozhodnutí týkajícího
se stavby, jejíž součástí je jaderné zařízení, je sta-
vební úřad povinen vyžádat si souhlas Českosloven-
ské komise pro atomovou energii, která může svůj
souhlas vázat na splnění podmínek.

§ 127

(1) Dojde-li při řízení nebo postupu podle to
hoto zákona k nepředvídaným nálezům kulturně
cenných předmětů, detailů stavby nebo chráněných
částí přírody, jakož i k archeologickým nálezům,
stanoví stavební úřad v dohodě s příslušným orgá-
nem hájícím zvláštní zájmy podmínky k zabezpe
čení zájmů státní památkové péče. státní ochrany
přírody a archeologických nálezů.

(2) Stavebník a organizace provádějící stav-
bu nebo zabezpečující její přípravu či provádějící
jiné práce podle tohoto zákona, ihned nález ohlásí
stavebnímu úřadu a orgánu státní památkové péče,
popřípadě archeologickému ústavu nebo orgánu
státní ochrany přírody a učiní nezbytná opatření,
aby nález nebyl poškozen nebo zničen, pokud o něm
nerozhodne stavební úřad po dohodě s orgánem
státní památkové péče, popřípadě archeologickým
ústavem nebo orgánem státní ochrany přírody.

(3) Stavební úřad může vydané stavební po-
volení změnit nebo zrušit, dojde-li během prová-
dění stavby k nálezu mimořádně významné kultur-
ní památky, jejíž význam potvrdí ministerstvo kul-
tury České socialistické republiky nebo minister-
stvo kultury Slovenské socialistické republiky, a
určí, jak budou stavebníkovi uhrazeny náklady na
přípravu a provádění stavby, k níž bylo stavební
povolení zrušeno.

ČÁST SEDMA

SOUSTAVA INFORMACÍ A EVIDENCE
Soustava vybraných informací pro výstavbu

§ 128

(1) Soustava vybraných informací pro vý-
stavbu je soubor systematicky shromažďovaných,
zpracovaných, uspořádaných a vydávaných vybra-


48

ných technických a jiných informací potřebných
pro rozhodování v investiční výstavbě (dále jen
,,soustava informací").

(2) Soustava informací se zveřejňuje v Česko-
slovenském katalogu pro výstavbu s výjimkou in-
formací o stavu a podmínkách území.

§ 129

(1) Ústřední orgány federace a republik
v oboru své působnosti spolupracují při založení,
zavádění a aktualizaci soustavy informací.

(2) Národní výbory a organizace činné v in-
vestiční výstavbě a organizace vyrábějící nebo do-
vážející výrobky pro stavby plní své úkoly vyplý-
vajicí ze založení, využívání a aktualizace soustavy
informací a z poskytování informací pro tuto sou-
stavu.

§ 130

Federální ministerstvo pro technický a in-
vestiční rozvoj v dohodě s ministerstvy výstavby a
techniky republik určí organizace, které budou za-
kládat, shromažďovat, zpracovávat a vyhodnocovat
(rozšiřovat) soustavu informací, a v dohodě s Fe-
derálním statistickým úřadem podle potřeby stanoví
systém, obsah a formu jednotlivých informačních
bloků této soustavy, jakož i práva a povinnosti orgá-
nů a organizací uvedených v § 129 odst. 2.

Evidence a ukládání dokumentace

§ 131

(1) Územně plánovací dokumentaci a všech-
ny podklady k ní, jakož i doklady o případných
změnách a doplňcích územně plánovací dokumen-
tace, je povinen evidovat a jejich ukládání zabez-
pečovat orgán územního plánování, který územně
plánovací dokumentaci pořizuje.

(2) Územní rozhodnutí a veškeré písemnosti
týkající se územních rozhodnutí a rozhodnutí
o ochraně objektů, chráněném území a ochranném
pásmu, vydávané podle zvláštních předpisů, včetně
případných změn a doplňků je povinen evidovat
a jejich ukládání zabezpečovat příslušný stavební
úřad.

§ 132

(1) Stavební povolení spolu s veškerými pí-
semnostmi týkajícími se stavebního povoleni, ko-
laudační rozhodnutí a jiná opatření týkající se
staveb, eviduje a jejich ukládání zabezpečuje pří-
slušný stavební úřad a místně příslušný národní
výbor.

(2) Rozhodnutí a opatření uvedená v odstavci
1, vydaná v rámci přenesené pravomoci měst-


49

ským nebo místním národním výborem, spolu
s příslušnými spisy včetně dokladů o případných
změnách a doplňcích, eviduje a jejich ukládání za-
bezpečuje městský (místní) národní výbor.

§ 133

Orgány územního plánování a stavební úřady,
které evidují, ukládají územně plánovací doku-
mentaci a dokumentaci staveb, jsou povinny umož-
nit organizacím a osobám, které osvědčí právní
nebo jiný odůvodněný zájem, nahlížet do této do-
kumentace a pořizovat z ni výpisy; přitom jsou po-
vinny učinit opatřeni, aby nahlédnutím do doku-
mentace nebylo porušeno státní, hospodářské či
služební tajemství, jakož i zákonem uložená či uzna-
ná povinnost mlčenlivosti.

ČÁST OSMÁ
SPOLEČNÁ USTANOVENÍ

§ 134
Vstup na cizí pozemky a stavby

(1) Pracovníci a funkcionáři národních výbo-
rů, pracovníci speciálních a jiných stavebních úřa-
dů a ústředních orgánů státní správy jsou opráv-
něni vstupovat s vědomím vlastníka na cizí pozem-
ky a stavby, pokud plní úkony vyplývající z tohoto
zákona, které se těchto pozemků a staveb dotýkají;
přitom musí dbát, aby co nejméně rušili jejich uží-
vání a aby jejich pracemi nevznikly škody, kterým
je možno zabránit. Oprávnění ke vstupu se proka-
zuje zvláštním průkazem.

(2) Je-li to nezbytné, mohou s osobou opráv-
něnou ke vstupu na cizí pozemky a stavby podle
odstavce 1 vstupovat též jí přizvaní znalci a účast-
níci řízení.

(3)Při pochybnostech o rozsahu oprávnění
rozhodne v jednotlivých případech stavební úřad.

(4) Oprávnění pracovníci jiných orgánů a or-
ganizací, i občané, pokud plní úkoly pro účely
tohoto zákona, mohou v nezbytné míře vstupovat na
cizí pozemek a stavbu k provádění průzkumně nebo
dohlédací činnosti, jestliže vlastník odmítne trpět
výkon těchto oprávnění, rozhodne o možnosti
vstupu na pozemky či stavby těchto pracovníků na
návrh organizace, která je pověřila, místní národní
výbor příslušný podle místa pozemku nebo stavby.

(5) Doba a rozsah výkonu oprávnění na ci-
zím pozemku a stavbě musí být omezeny na ne-
zbytně nutnou míru. Došlo-li při činnosti vstupují-
cího k poškození pozemku nebo stavby, musí být
uvedeny do původního stavu. Není-li to možné, po-
skytne občan, popřípadě organizace, jejíž pracovní-


50

ci pozemek nebo stavbu poškodili, poškozenému ná-
hradu podle obecných předpisů o náhradě škody.
Nedojde 11 k dohodě o výši náhrady, stanoví ji
stavební úřad.

(6) Je-li pozemek nebo stavba v okruhu zá-
jmu obrany státu nebo jiného důležitého zájmu stá-
tu, je ke vstupu na ni nutné povolení podle pří-
slušných předpisů chránících tyto zájmy.

§ 135
Opatření na sousedním pozemku nebo stavbě

(1) Pro uskutečnění stavby nebo její změny a
pro provedení nezbytných úprav, udržovacích nebo
zabezpečovacích prací a pro odstranění stavby a
informačních, reklamních a propagačních zařízení
může stavební úřad uložit těm, kteří mají vlast-
nická nebo jiná práva k sousedním pozemkům či
stavbám, aby trpěli provedení prací ze svých po-
zemků nebo staveb.

(2) Ten, v jehož prospěch uložil stavební úřad
opatření podle odstavce 1, je povinen dbát, aby co
nejméně rušil užívání sousedních pozemků nebo
staveb a aby prováděnými pracemi nevznikly ško-
dy, kterým je možno zabránit; po skončení je povi-
nen uvést sousední pozemek nebo stavbu do pů-
vodního stavu a není-li to možné nebo hospodář-
sky účelně, poskytnout jejímu vlastníku náhradu
podle obecných předpisů o náhradě škody. Nedo-
jde-li k dohodě o výši náhrady, stanoví ji stavební
úřad.

§ 136
Řešení rozporu

(1) Dojde-li při projednávání územně pláno-
vací dokumentace, územním řízení, stavebním řízení
nebo při jiných řízeních, která provádějí správní
orgány podle tohoto zákona nebo podle zvláštních
předpisu pro stavby letecké, stavby drah a na drá-
ze, stavby pozemních komunikací, vodohospodář-
ská díla a telekomunikační stavby, k protichůdným
stanoviskům mezi orgány státní správy spolupůso-
bícími v řízení, řeší takový rozpor orgány nadří-
zené těmto orgánům dohodou.

(2) Nepodaří-li se vzniklý rozpor odstranit
dohodou orgánů podle odstavce 1, rozhodne mi-
nisterstvo výstavby a techniky republiky po projed-
nání s příslušnými ústředními orgány státní sprá-
vy. Dojde-li k rozporu v otázkách, jejichž řešení
náleží do výlučné působnosti federace, rozhodne
o něm federální ministerstvo pro technický a in-
vestiční rozvoj po projednání s příslušným federál-
ním ústředním orgánem státní správy a minister-
stvem výstavby a techniky republiky, jde-li o stav-
by, kde řízení provádějí orgány podle zvláštních


51

předpisů, rozhodne o rozporu ústřední orgán stát-
ní správy nadřízený těmto orgánům obdobným po
stupem.

§ 137
Občanskoprávní a jiné námitky

(1) Stavební úřady, provádějící řízení podle
tohoto zákona, se pokusí vždy též o dosažení doho-
dy účastníků u těch námitek, které vyplývají z vlast-
nických nebo jiných práv k pozemkům a stavbám,
ale překračují rozsah pravomoci stavebního úřadu
nebo spolupůsobících orgánů státní správy.

(2) Nedojde-li mezi účastníky řízení k dohodě
o námitce podle odstavce 1, která, kdyby se zjis-
tilo její oprávnění, by znemožnila uskutečnit poža-
dované opatření nebo by umožnila jeho uskutečnění
jen v podstatně jiné míře či formě, odkáže stavební
úřad navrhovatele nebo jiného účastníka podle po-
vahy námitky na soud, na hospodářskou arbitráž
nebo na jiný příslušný orgán a řízení přeruší.

(3) Stavební úřad stanoví lhůtu, ve které
musí být předložen důkaz, že u soudu nebo u hos-
podářské arbitráže, popřípadě jiného příslušného
orgánu byl podán návrh na rozhodnutí ve sporné
věci. Nebude-li návrh ve stanovené lhůtě podán,
může si stavební úřad učinit úsudek o námitce sám

a rozhodnout ve věci.

(4) V řízení, při kterém stavební úřad nařizu-
je v zájmu společnosti opatření podle tohoto zá-
kona a hrozí-li nebezpečí z prodlení, učiní si sám
úsudek o námitce, u které nedošlo k dohodě, a ve
věci rozhodne.

§ 138

Spolupráce orgánů státní správy
a součinnost organizací

(1) Orgány národních výborů nebo jiné orgá-
ny, které postupují a rozhodují podle tohoto záko-
na, dbají od počátku přípravy územně plánovací
dokumentace, přípravy územních rozhodnutí, sta-
vebních povolení a jiných rozhodnutí a opatření
o dosažení nejúčinnější ochrany zemědělského a
lesního půdního fondu a spolupracují s orgány za-
bezpečujícími jeho ochranu.

(2) Stavební úřady a jiné orgány, které pro-
vádějí řízení a vydávají rozhodnutí podle tohoto zá-
kona, jakož i další orgány státní správy, které ve
věcech výstavby provádějí řízení, vydávají rozhod-
nutí nebo stanoviska podle zvláštních předpisů,
jsou povinny spolupracovat. Zejména jsou povinny
dbát toho, aby věcně související správní řízení na
sebe pokud možno navazovala, využívat všestranně
výsledků těchto řízení, předávat včas a úplná sta-
noviska a na dožádání i ekonomické, technické a
jiné údaje a podklady.


52

(3) Vědecké instituce a jiné organizace sdě-
lují národním výborům nebo jiným orgánům, které
zabezpečují úkoly na úseku územního plánování,
na jejich žádost údaje a výsledky, k nimž dospěly
při své činnosti.

(4) Ustanovení odstavce 2 se vztahuje přimě-
řeně na stanoviska nebo obdobná opatření organiza-
ci vydávaná pro účely výstavby podle státních tech-
nických norem.

§ 139
Vymezení některých pojmů

(1)Pod pojmem ,,jiná práva" k pozemkům a
stavbám, použitým ve spojení ,,vlastnická nebo jiná
práva k pozemkům a stavbám" (§ 23 odst. 3, § 34
odst. 1, § 59 odst. 1, § 93 odst. 2 a § 97 odst. 1 to-
hoto zákona], se podle povahy případu rozumí:

a) užívání pozemku, kde je užívací právo založe-
no zákonem13) nebo rozhodnutím státního orgá-
nu a uživatelé pozemku mohou na něm prová-
dět stavby,

b) užívání, pozemku, kde na základě užívacího
práva určeného smlouvou14) uživatelé mohou
provádět na pozemku stavby a jejich změny,

c) právo místního národního výboru nebo socia-
listické organizace provádět v soukromém ná-
jemním domě stavební úpravy a udržovací
práce, 15)

d) právo vyplývající z věcného břemene váznou-
cího na pozemku nebo stavbě. 16)

(2) Pokud se v tomto zákoně používá pojmu
,,stavba", rozumí se tím i její část.

(3) Pokud se v tomto zákoně užívá pojmu ,,sta-
vebník", rozumí se tím i ,,investor". 17)

(4) Pokud se v tomto zákoně užívá pojmu
,,vlastník", rozumí se tím podle povahy případu
i správce národního majetku nebo uživatel, který
má potřebné právo nebo povinnost nakládat s ne
movitostí podle zvláštních předpisů. 13), 14), 15)

§ 140
Vztah ke správnímu řádu

Není-li výslovně stanoveno jinak, vztahují se
na řízení podle tohoto zákona obecné předpisy
o správním řízení.

13 ) Zákon č. 122/1975 Sb., o zemědělském družstevnictví.

Zákon č. 123/1975 Sb., o užívání půdy a jiného zemědělského majetku k zajištění výroby.
Zákon č. / Sb., lesní zákon.

14) § 70, 71 hospodářského zákoníku, § 198 a 397 občanského zákoníku a zákony uvedené ad 13).

15) § 3 zákona č. 71/1959 Sb., o opatřeních týkajících se některého soukromého domovního majetku.
16) § 506 a 495 občanského zákoníku.

17) § 3 odst. 2 vyhlášky federálního ministerstva pro technický a investiční rozvoj č. 163/1973 Sb., o dokumen-
taci staveb.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP