-35-
charakteristický trvalý růst počtu stíhaných i žalovaných osob,
který však zdaleka nevystihuje skutečný výskyt tohoto druhu kri-
minality. Realizovaný postih směřuje zatím, jen proti některým for-
mám této trestné činnosti. Postrádá se citelnější a častější postih
finanční mzdové, bilanční, cenové, plánovací, odvodové a daňové
nekázně, přesto, že právě tato trestná činnost svými následky má
výrazně celospolečenský dosah a vytváří příznivé podmínky pro
páchání jiných trestných činů, zejména všech forem rozkrádání
majetku v socialistickém vlastnictví a umožňuje obcházet nebo
negovat působení ekonomických stimulů v socialistickém hospodář-
ství nezbytných, zejména při racionalizaci práce, snižování nákla-
dů a hospodaření s pracovními silami. Různé formy hospodářské
nekázně podmiňují a nebo mají za následek i úplatkářství, korupci
nebo vzájemné zavazování hospodářských pracovníků a veřejných
činitelů. Stíháni jsou především odpovědní hospodářští pracovníci
nejnižších služebních kategorií.
Základním problémem činnosti orgánů trestního řízení, zej-
ména orgánů přípravného řízení a orgánů operativně pátracích,
je obtížná aplikace skutkových podstat trestných činů proti hospo-
dářské kázni, mající někdy za následek zaměření pozornosti toli-
ko na objasnění, zda nedošlo k rozkrádání majetku v socialistickém
vlastnictví.
Tento stav je ovlivněn především tím, že při odhalování
a zčásti i vyšetřování hospodářských trestných činů je charakteris-
tická závislost orgánů činných v trestním řízení a operativně pá-
tracích orgánů, na kontrolních a jiných orgánech ekonomické sféry.
Po přijetí usnesení vlády ČSSR č. 300/1971 se činnost kon-
trolních orgánů zaktivizovala. O tom kromě jiného svědčí vzrůstají-
cí počet oznámení podaných těmito orgány nebo organizacemi pro-
kuraturám a bezpečnosti. Po kvalitativní stránce je stále základním
problémem, že zejména podnikové a závodní kontrolní orgány se za-
měřují především na dokumentaci rozkrádání majetku v socialistickém
vlastnictví a nebo poškozování tohoto majetku, především formou
mank v obchodních organizacích. Chybí důkladnější zaměření, zej-
ména na různé projevy a následky hospodářské a finanční nekázně.
Vedoucí pracovníci, zejména centrálních a středních článků řízení,
celkem důsledně rozpracovali a přenesli usnesení vlády ČSSR
č. 300/1971 na podřízené organizace. Problémem je realizace těch-
to opatření, která jsou mnohde chápána jen formálně nebo jako
zásahy jednorázového charakteru, případně jen ve vztahu k trestné
- 36 -
činnosti. Došlo rovněž k aktivizaci různých poradních orgánů vedou-
cích pracovníků, především komisí. Tyto orgány zjištěné vady a ško-
dy však spíše registrují. Při dokumentaci příčin, výše i subjektiviza-
ce škod postupují povrchně a při stanovení výše náhrady benevolent-
ně.
Ke zlepšení konstatovaného stavu je zapotřebí:
a/ boj proti škodlivým jevům, především proti porušování hospodář-
ské kázně a útokům proti majetku v socialistickém vlastnictví,
musí být nadále chápán nejenom jako úkol státních orgánů, ale
i jako věc společenských organizací a orgánů;
b/ boj proti porušování hospodářské kázně a útokům proti majetku
v socialistickém vlastnictví musí být veden všemi vedoucími pra-
covníky, pracujícími a kolektivními organizacemi pracujících,
zejména v těch fázích vývoje škodlivých jevů, kdy ještě nemají
charakter trestného činu nebo přečinů, s důsledným zaměřením
na dokumentační stránku, k zjištění zavinění a k uplatnění opráv-
nění podle jiných předpisů, zejména podle zákoníku práce;
c/ pokračovat v realizaci usnesení vlády ČSSR č. 300/1971 v ce-
lém jeho rozsahu s tím, že musí jít o dlouhodobě působící opa-
tření, komplexně řešící problémy, především metod ochrany so-
cialistické ekonomiky vlastními prostředky vedoucích pracov-
níků a kolektivních organizací pracujících;
d/ vytvářet podmínky pro to, aby kontrola byla chápána jako neoddě-
litelná součást řídící práce i po metodické stránce a aby metody
upravené vyhláškou č. 75/1959 Ú. 1. nebyly omezovány toliko pro
činnost kontrolorů, ale byly aplikovány jako obecně platný meto-
dický postup;
e/ působit k překonání chybné praxe, že zejména vnitřní kontrolní
orgány se téměř výlučně zaměřují na parazitické útoky páchané
nižšími kategoriemi zaměstnanců a obvykle bez povšimnutí pone-
chávají různé projevy hospodářské nekázně pracovníků vyšších
služebních kategorií;
f/ usměrnit propagandu a právní výchovu tak, aby se kvalitativně změ-
nil přístup k problematice znalostí práva a tvorby právního vědo-
mí ve vztahu k ochraně celospolečenských zájmů tak, aby těmto
otázkám byla věnována alespoň stejná pozornost jako popularizaci
práv občanů a ochrany jejich majetku.
  |   |   |   |
1972 |
  | |||
Tab. A - Přehled celkové kriminality a trestů |
  | |||||||
  |
spácháno tr. |
ods. osob |
z toho žen |
NEPO |
PO |
NO |
Pen. tr. |
Upouštěno |
ČSR |
94. 184 |
67. 265 |
9. 498 |
25. 710 |
27. 401 |
10. 865 |
1. 274 |
1. 110 |
  |
69, 44% |
66, 61% |
70% |
38, 22% |
40% |
16% |
1, 88% |
  |
SSR |
41. 452 |
33. 711 |
4. 069 |
12. 156 |
10. 722 |
8. 433 |
1. 573 |
351 |
  |
30, 56% |
33, 39% |
30% |
36% |
31% |
25% |
4, 66% |
  |
ČSSR |
135. 636 |
100. 976 |
13. 567 |
37. 866 |
38. 123 |
19. 298 |
2. 847 |
1. 461 |
  |   |   |   |
37, 5% |
37% |
19% |
  |   |
Pozn.: Proporce mezi ČSR a SSR se s menšími odchylkami pohybují v poměru asi 70 % k 30 %.
Viditelný je větší rozdíl v ukládání trestu PO /ČSR - 40 %, SSR - 31 %/, přičemž ten-
to rozdíl je vysvětlitelný nepoměrně větším využíváním trestu NO v SSR /25 %/, na
rozdíl od ČSR /16 %/. U trestného činu podle § 132 tr. zák. je tato praxe zejména patr-
ná /viz tab. D/.
Tab. B - Přehled o hospodářských trestných činech stihaných soudy v r. 1972
tr. činy Č S R |
§ 118 |
§ 120 |
§ 121 |
§ 127 |
§ 129 |
§ 130 |
§ 132 |
odsouzení za hosp. 8. 662 |
  |
/142/ |
/111/ |
/52/ |
/133/ |
/31/ |
/349/ |
/7. 844/ |
  |
  |
78% |
91, 7% |
77, 6% |
76% |
86% |
75, 37% |
70, 3% |
71% |
S S R |
47 |
17 |
22 |
54 |
5 |
140 |
3. 840 |
3. 526 |
  |
/40/ |
/10/ |
/15/ |
/42/ |
/5/ |
/l14/ |
/3. 300/ |
  |
  |
22% |
8, 3% |
22, 4% |
24% |
14% |
24, 63% |
29, 7% |
29% |
Č S S R 100 % |
222 |
201 |
108 |
271 |
47 |
628 |
14. 852 |
12. 188 |
  |
/182/ |
/121/ |
/67/ |
/175/ |
/36/ |
/463/ |
/11. 144/ |
  |
Pozn.: Pro trestné činy vůbec bylo odsouzeno v r. 1972 v ČSR 67. 265 osob, v SSR pak 33. 711 osob. Podíl.
ČSR na celkové kriminalitě tedy činí 66, 61 %, SSR - 33, 39 %. /viz tab. A/. Za trestné činy hospodářské podle
nahoře uvedených ustanovení trest. zák. bylo odsouzeno 8. 662 osob v ČSR a 3. 526 v SSR. - Na počtu pachatelů
odsouzených pro tyto trestné činy se tedy podílí ČSR ze 71 % a SSR z 29 %, - což zhruba odpovídá relaci v ČSR
a SSR odsouzených vůbec. Jinak - odsouzení pro trestné činy hospodářské se podílejí na celkové kriminalitě
12 % v ČSSR, - z toho z 12, 8 % v ČSR a z 10, 46 % v SSR. Poměrně malé rozdíly jsou nepochybně ovlivněny
výskytem trestného činu podle § 132 tr. zák. a § 130 tr. zák., které tvoří převážnou většinu všech trestných
činů hospodářské povahy /viz tab. shora/.
U některých trestných činů jsou ovšem značné rozdíly, jak je patrno u trestného činu podle § 120 tr. zák.,
pro který bylo-odsouzeno v ČSSR 121 osob, z toho 91, 7 % v ČSR a pouze 8, 3 % v SSR, - nebo podle § 129
tr. zák. v ČSR 86 % a v SSR 14 % /ovšem při 36 odsouzených v celé ČSSR !/.
1972
  |
Tab. C - Přehled o ukládání trestů |
|||||
ČSR |
  |   |   |   |
spolu s jinými |
|
odsouzení |
NEPO PO |
NO |
Upuštěno od potr. |
Pen. tr. |
Zák. čin. |
|
  |   |   |   |   |   | |
§ 118 |
142 |
20 119 |
- |
1 |
79 |
1 |
  |
78% |
  |   |   |   |   |
  |
40 |
5 34 |
- |
- |
14 |
2 |
  |
22% |
  |   |   |   |   |
§ 120 |
111 |
25 74 |
9 |
- |
50 |
21 |
  |
91, 7% |
  |   |   |   |   |
  |
10 |
3 6 |
-/sam. PT/ |
2 |
- |
|
  |
8, 3% |
  |   |   |   |   |
§ 121 |
52 |
7 36 |
4 |
- |
25 |
25 |
  |
77, 6% |
  |   |   |   |   |
  |
15 |
5 |
9 |
- |
2 |
2 |
  |
22, 4% |
  |   |   |   |   |
§ 127 |
133 |
13 85 |
21 |
7 |
4 |
28 |
  |
76% |
  |   |   |   |   |
  |
42 |
2 22 |
13 |
1 |
2 |
3 |
  |
24% |
  |   |   |   |   |
§ 129 |
31 |
7 23 |
1 |
- |
- |
9 |
  |
86% |
  |   |   |   |   |
  |
5 |
1 |
4 |
- |
- |
- |
  |
14% |
  |   |   |   |   |
Pozn.: Vzhledem k poměrně malému počtu odsouzených pro tyto trestné činy se
uvádí vztah mezi uloženými tresty u jednotlivých druhů trestných činů v absolutních
číslech, neboť vyjadřování tohoto vztahu k % by bylo nepřesné a neposkytovalo by
reálný obraz uplatňování trestní politiky na tomto úseku. Nepoměrně přesnější zá-
věry poskytuje přehled o ukládání trestů za hospodářské trest, činy, pro které byla
odsouzena naprostá většina ze všech stíhaných pachatelů tr. činů hosp. povahy
/viz tab. B/.
Viz pozn. k tab. A
1972 |
|||||
Tab. D - Ukládání trestů /§§ 130, 132 tr. zák. / |
|||||
  |   |
§ 132: |
  |   | |
  |
odsouzeno osob |
NEPO |
PO |
NO |
up. od potrestání |
ČSR |
7. 844 |
3. 390 |
3. 608 |
629 |
60 |
  |   |
43, 2% |
45, 8% |
8% |
0, 76% |
SSR |
3. 300 |
1. 266 |
1. 148 |
694 |
20 |
  |   |
38, 3% |
34, 7% |
21% |
0, 6% |
  |   |
§ 130: |
  |   | |
ČSR |
349 |
16 |
277 |
44 |
7 |
  |   |
4, 6% |
79, 4% |
12, 6% |
2% |
SSR |
114 |
7 |
81 |
16 |
3 |
  |   |
6, 1% |
71% |
14% |
2, 6% |