Program vytyčený XV. sjezdem KSČ je náročný,
ale reálný. Je založen na pevném, stále
se prohlubujícím sepětí strany a lidu
a - jak zdůraznil ve zprávě XV. sjezdu generální
tajemník ÚV KSČ a president ČSSR s.
Gustáv Husák - je výrazem hluboké
důvěry v tvůrčí schopnosti,
píli a obětavost našeho lidu, je výrazem
přesvědčení, že velikost cílů
bude inspirovat k vyšší politické a pracovní
aktivitě celou dělnickou třídu, družstevní
rolnictvo a inteligenci.
Přesvědčivým důkazem správnosti
hospodářské politiky KSČ jsou především
výsledky, jichž jsme dosáhli v posledních
letech, úspěchy dosažené v realizaci
závěrů XIV. sjezdu. Právem bylo toto
období označeno za jedno z nejdůležitějších
v historii budování socialistické společnosti
v naší vlasti. Bylo dosaženo výrazného
vzestupu společenského, hospodářského
i kulturního.
Naše ekonomika se vyvíjela plynule, dynamicky a proporcionálně.
Byly upevněny sociální a životní
jistoty obyvatelstva, prohloubilo se socialistické uvědomění
lidu. Výrazně vzrostla životní úroveň,
v celém rozsahu byl splněn sociální
program stanovený XIV. sjezdem KSČ. Všechny
základní úkoly páté pětiletky
byly splněny a překročeny.
Národní důchod vzrostl za pět let
o 32 % proti plánem předpokládaným
28 %. Přírůstek národního důchodu
byl kryt z více než 90 % růstem společenské
produktivity práce. Rychleji než ukládá
plán, se rozvíjela průmyslová výroba
a stavebnictví. Byly uskutečněny důležité
strukturální změny v průmyslu, posílena
úloha a význam strojírenství a chemie.
Zemědělství splnilo hlavní úkol
- krýt přírůstek spotřeby základních
potravin vlastní výrobou. Zvýšil se
přínos Slovenska ve prospěch jednotné
ekonomiky socialistické republiky.
Zdroje, které jsme vytvořili, umožnily překročit
úkoly páté pětiletky ve zvyšování
životní úrovně. Osobní spotřeba
na jednoho obyvatele vzrostla o 23 % a společenská
spotřeba o více než jednu třetinu. Na
rozvoj zdravotnictví, školství a kultury jsme
vynaložili ze státního rozpočtu téměř
o polovinu prostředků více než v předchozí
pětiletce. Zvýšená pomoc rodinám
s dětmi a mladým manželstvím přispěla
k tomu, že Československo patří dnes
v populačním vývoji opět na přední
místo v Evropě. Byly provedeny rozsáhlé
úpravy důchodového zabezpečení.
K nejvýznamnějším úspěchům
patří rozvoj bytové výstavby. Postavili
jsme 615 tis. bytů a vysoce tak překročili
směrnici danou XIV. sjezdem KSČ. Zabezpečili
jsme dobrou materiální základnu pro výstavbu
bytů i v dalším období.
Vývoj ekonomiky pozitivně ovlivnily stále
širší hospodářské vztahy
se socialistickými zeměmi. Novým jevem, který
zakotví v naší ekonomice natrvalo, je zapojení
čs. ekonomiky do nejvyšší formy mezinárodní
dělby práce - do socialistické ekonomické
integrace. Rozhodující - jak objemem, tak všestranností
- byla pro nás spolupráce se Sovětským
svazem, která zůstává i nadále
důležitým činitelem rozvoje naší
ekonomiky.
Dosažené úspěchy jsou o to cennější,
že jsme ve druhé polovině páté
pětiletky museli čelit nepředpokládaným
nepříznivým vnějším ekonomickým
vlivům.
Soudružky a soudruzi, jednání XV. sjezdu KSČ
ocenilo dosažené úspěchy, současně
však poukázalo na přetrvávající
nedostatky a slabiny. Týkají se především
zvyšování efektivnosti a snižování
energetické a materiálové náročnosti
výroby, uvádění nových kapacit
do provozu v plánovaných termínech a projektovaných
výkonech. Značné nedostatky jsou v materiálně
technickém zásobování. Neplnění
termínů, objemu, sortimentu a kvality dodávek,
neúměrný růst zbytečných
zásob - to všechno jsou problémy, které
je třeba řešit na všech stupních
řízení. Nedostatků jsme si vědomi;
jejich energetické a důsledné odstraňování
nám pomůže plnit náročné
úkoly šesté pětiletky.
Soudružky a soudruzi, předložený návrh
zákona o šestém pětiletém plánu
stanoví základní cíl, hlavní
úkoly a podmínky realizace rozvoje národního
hospodářství do roku 1980. Stane se závaznou
směrnicí pro řídící
činnost vlády ČSSR i vlád republik,
ústředních orgánů ČSSR
a republik a pro hospodářskou činnost všech
socialistických organizací a národních
výborů. Ve smyslu ústavního zákona
o československé federaci a v souladu se zákonem
o šesté pětiletce přijmou národní
rady zákony o státních plánech rozvoje
národního hospodářství republik.
Pětiletý plán řeší základní
proporce a stanoví hlavní úkoly a podmínky
hospodářského rozvoje. Podle toho jsou také
voleny i ukazatele uvedené v návrhu zákona.
Předpokládáme, že tak jako dosud budou
podle potřeby dále konkretizovány ročními
plány a přirozeně hospodářskými
plány socialistických organizací.
Zákon zavazuje vládu ČSSR, národní
výbory a všechny ústřední orgány,
aby zvyšovaly kvalitu a autoritu národohospodářských
plánů, zkvalitňovaly úroveň
řídící a organizátorské
práce a důsledně kontrolovaly plnění
plánu. Současně dává vládě
ČSSR zmocnění povolovat výjimky z
ustanovení zákonů, upravujících
řízení národního hospodářství,
pro účely experimentálního ověřování
nových prvků soustavy plánovitého
řízení.
Vzhledem k tomu, že k 1. lednu 1977 budou zavedeny nové
velkoobchodní ceny, které mají velký
význam pro zkvalitnění celé plánovací
a řídící činnosti, obsahuje
zákon ustanovení, že vláda ČSSR
zajistí vyjádření údajů
o rozvoji národního hospodářství
v šesté pětiletce, stanovených zákonem,
v nových velkoobchodních cenách.
Soudružky a soudruzi, základním cílem
hospodářské a sociální politiky
strany pro léta 1976 - 1980, jak jej vytyčil XV.
sjezd KSČ, je zajistit v souladu s prohlubováním
socialistického způsobu života uspokojování
rostoucích hmotných a duchovních potřeb
obyvatelstva a další upevňování
jeho životních a sociálních jistot na
základě trvalého rozvoje a vysoké
efektivnosti společenské výroby a kvality
veškeré práce. Úkoly zajišťující
tento základní cíl jsou zpracovány
do šestého pětiletého plánu i
do návrhu zákona.
Šestý pětiletý plán je výsledkem
rozsáhlé práce stranických, státních
a hospodářských orgánů, která
byla spojena i s ověřováním možností
dlouhodobého rozvoje ekonomiky do roku 1990. Prací
se účastnil široký okruh odborníků
z teorie i praxe.
Základní koncepce šesté pětiletky
je v nejdůležitějších součástech
sladěna s rozvojovými záměry států
RVHP. Jsou respektovány výsledky dohod o koordinaci
pětiletých plánů s členskými
zeměmi RVHP na léta 1976 - 1980 a konkrétní
opatření k realizaci Komplexního programu
socialistické ekonomické integrace.
Šestý pětiletý plán stanoví
náročné úkoly pro zabezpečení
dalšího ekonomického rozvoje. Ve svém
souhrnu zvyšuje požadavky na růst výkonnosti
naší ekonomiky. Šestou pětiletkou vstupuje
naše ekonomika do nové etapy, v níž se
bude rozvíjet za složitějších vnitřních
i vnějších podmínek než v minulých
letech. Zvýšené úkoly bude třeba
plnit v podstatě s dosavadními počty pracovníků.
Jako objektivní realitu musíme respektovat i vývoj
světového hospodářství. Vzrostly
ceny především surovin, paliv, energie a potravin.
Na světových trzích se rychle zvyšují
požadavky na kvalitu a technickou úroveň výrobků.
Vyrovnat se aktivně s náročnými podmínkami
a požadavky, zdokonalovat strukturu a zvýšit
nejen objem, ale především efektivnost výroby
i vývozu, lépe využívat vlastních
přírodních zdrojů - to jsou úkoly,
jejichž řešení zajistí další
hospodářský rozvoj a růst životní
úrovně.
Nezvýšily se však jen požadavky na výkonnost,
nevzrostla jen náročnost a složitost našich
úkolů. Máme i větší zdroje
potřebné k jejich zvládnutí, máme
větší celkový potenciál naší
ekonomiky, mohutnou výrobní základnu, nashromáždili
jsme nové zkušenosti. Vybavenost pracovníků
strojními základními prostředky vzrostla
v páté pětiletce o 38 %, v šesté
pětiletce se zvýší o téměř
40 %. Zvýšila se kvalifikace, iniciativa a angažovanost
pracujících. Máme možnost urychlit uplatňování
výsledků vědeckotechnického pokroku.
Opíráme se o mohutnou ekonomickou sílu socialistického
společenství, zejména Sovětského
svazu. To vše vytváří dobré a
reálné předpoklady, že splníme
i nové, náročné úkoly šesté
pětiletky.
Soudružky a soudruzi, zdroje, které mají být
vytvořeny, umožní navázat na dosažený
vysoký stupeň hmotné spotřeby a sociálních
vymožeností obyvatelstva a dále je rozvíjet.
Životní úroveň budeme zvyšovat
v souladu se zdroji, které vytvoříme rozvojem
výroby. Platilo to dříve i nyní, platí
to i pro další období.
Podle závěrů XV. sjezdu KSČ budeme
spojovat růst životní úrovně
s upevňováním souladu zájmů
jednotlivce a společnosti. Budeme důsledněji
uplatňovat socialistický princip rozdělování
podle množství a jakosti práce a zajišťovat,
aby růst mezd odpovídal růstu produktivity
práce. V růstu reálných důchodů
obyvatelstva dáváme přednost peněžním
formám před formami ostatními. Reálné
příjmy obyvatelstva se do roku 1980 mají
zvýšit asi o 25 %.
Růst kupní síly obyvatelstva bude klást
zvýšené nároky na zabezpečení
vnitřního trhu a placených služeb. Hmotná
zainteresovanost není dána jen výší
pracovního příjmu, ale též možností
občanů realizovat je podle svých potřeb
v obchodě a ve službách. V tomto smyslu má
stabilita vnitřního trhu - při růstu
maloobchodního obratu o 23 - 25 % - základní
politický a ekonomický význam. Prodej průmyslového
zboží má vzrůst o 30 %. Nejrychlejší
vzestup se předpokládá u zboží
dlouhodobé potřeby, např. dodávky
nábytku by měly být v roce 1980 vyšší
zhruba o 50 % proti roku 1975, prodej strojírenských
výrobků, sloužících k usnadnění
domácích prací nebo ke zvýšení
kultury života, o 48 %. Při dodávce osobních
aut přes 800 tis. za pětiletku by celkově
v roce 1980 na každých 1000 domácností
připadalo něco přes 400 aut, čili
jedno auto na 7 - 8 obyvatel.
I při dosažené dobré úrovni spotřeby
potravin se má - v návaznosti na rozvoj zemědělské
výroby - zvýšit jejich prodej téměř
o 19 %. V nabídce potravin chceme posilovat podíl
biologicky hodnotnějších druhů a rozšiřovat
výrobu a prodej průmyslově připravených
potravin k přímé spotřebě v
domácnostech. Znovu zdůrazňujeme, že
obchod i výroba musí soustavně zdokonalovat
vzájemné vztahy, zajišťovat kvalitnější
a technicky dokonalejší zboží, řešit
věcně a rozhodně otázky sortimentu,
jeho obměny a pružně reagovat na konkrétní
situaci na trhu. I v šesté pětiletce budeme
uplatňovat politiku stability hladiny maloobchodních
cen zboží uspokojujícího základní
životní potřeby obyvatelstva.
Objem prostředků vynakládaných státem
na společenskou spotřebu budeme nadále zvyšovat.
Bude se rozšiřovat a zdokonalovat zdravotnictví,
sociální péče, školská
soustava, kultura a tělovýchova. Rozvoj školství
bude výrazně ovlivněn zvýšenými
přírůstky počtu mládeže.
Asi 70 % 3 - 5 letých dětí bude v roce 1980
navštěvovat mateřskou školu. Státní
plán počítá se zvýšením
kapacit mateřských škol a dětských
jeslí. Bude však třeba, aby se na zabezpečování
tohoto úkolu mnohem účinněji podílely
podniky, zemědělská družstva a další
instituce. A to jak poskytováním prostředků,
tak vlastní pomocí při výstavbě
a vybavování. Ve zdravotnictví budeme rozvíjet
již dosaženou vysokou úroveň služeb.
Počet lékařských míst se zvýší
téměř o 16 %, lůžek o 8 %. Dále
se zvýší pozornost zaměřená
na zlepšování životního prostředí,
zejména ve velkých průmyslových centrech.
Prostředky, určené pro tato odvětví
v šestém pětiletém plánu, prokazují
péči socialistického státu o všestranné
zvyšování životní úrovně.
Ovšem i s těmito prostředky - právě
tak, jako s pracovními silami - musíme přísně
hospodařit a využívat je co nejúčelněji.
Budeme dále rozvíjet dobré výsledky
dosažené v bytové výstavbě. Úkol
postavit 640 tis. bytů při zlepšení
jejich úrovně (např. užitková
plocha se má zvýšit o 5 m2 proti
současnému stavu) a výrazné zlepšení
technické a občanské vybavenosti (rozsah
prostředků pro tento účel vzroste
proti páté pětiletce zhruba o 60 %) je náročný,
jeho reálnost se však opírá o dobrou
materiální základnu stavebnictví.
Téměř polovina z celkové výstavby
bytů (bez rodinných domků) je plánem
určena pro stabilizaci a nábor pracovních
sil v rozhodujících výrobních odvětvích
(paliva, energetika, strojírenství a stavebnictví)
a podnicích.
Šestý pětiletý plán plně
zabezpečuje program vzestupu životní úrovně
vytyčený XV. sjezdem KSČ. Je to program střízlivý
a reálný, přitom však je pro všechny
vrstvy obyvatelstva srozumitelný a přitažlivý.
Dokazuje to všeobecný souhlas pracujících
a spontánní odhodlání dobrou prací
zajistit jeho realizaci.
Soudružky a soudruzi, k dosažení základního
cíle hospodářské a sociální
politiky strany ukládá šestý pětiletý
plán úkoly k zabezpečení rychlého
a proporcionálního růstu společenské
výroby tak, aby vytvořený národní
důchod vzrostl do roku 1980 o více než 27 %.
Dosažení takového tempa rozvoje může
zajistit jen všestranné zvyšování
efektivnosti a kvality výroby i veškeré práce.
Zdůraznil to generální tajemník ÚV
KSČ s. Gustáv Husák na XV. sjezdu KSČ:
"Vyrábět efektivně, pracovat kvalitně,
to je příkaz dne, to je hlavní předpoklad
splnění šesté pětiletky a růstu
životní úrovně. Stručně
řečeno, znamená to získat z každé
spotřebované tuny materiálu a kilowatthodiny
energie, z každého stroje i z každé vynaložené
koruny investic co největší přínos
pro společnost. Znamená to i rozumně hospodařit
s potravinami a s prostředky, které vynakládáme
ve všech oblastech života naší společnosti.
Žít v dostatku neznamená plýtvat."
Tomu odpovídají i hlavní kvalitativní
požadavky šesté pětiletky, krytí
přírůstku národního důchodu
růstem společenské produktivity práce,
konkrétní úkoly ve snižování
energetické a materiálové náročnosti
a snížení materiálových nákladů
v průmyslu.
Rozhodující úlohu v rozvoji národního
hospodářství bude mít i nadále
průmysl, jehož výroba má vzrůst
do roku 1980 nejméně o 33 %.
Náročnost není pouze v celkovém tempu
růstu. Rozhodující je dosáhnout plánované
struktury a kvality výroby a zajistit plánované
proporce užití této výroby. Nejde o
to, dosáhnout co největšího objemu jakékoliv
výroby. Potřebujeme především
stroje a zařízení, které efektivně
můžeme exportovat a tak zajistit prostředky
pro dovoz potřebných surovin. Potřebujeme
především stroje, zařízení
a materiály pro rozhodující stavby v plánovaném
čase a potřebné kvalitě. Potřebujeme
kvalitní zboží v požadovaném objemu
a sortimentu pro vnitřní trh. Stručně
řečeno: potřebujeme efektivně vyrobené
kvalitní zboží, které rychle najde spotřebitele
a ne zboží do zásob, nebo takové, které
se nedá rentabilně prodat.
Jedním z nejzávaznějších úkolů
průmyslu bude zvýšit těžbu paliv
a výrobu energie z vlastních zdrojů. V roce
1980 se předpokládá vytěžit nejméně
125 mil. tun uhlí. Budeme pokračovat v dovozu ropy
a po dokončení plynovodu Orenburg vzroste dovoz
zemního plynu ze Sovětského svazu. S ropou
a zemním plynem však musíme velmi racionálně
hospodařit a efektivně je využívat především
pro chemické zpracování a dopravní
a technické účely. Prakticky celý
přírůstek spotřeby elektřiny
musí být zajišťován v tepelných
elektrárnách federálního ministerstva
paliv a energetiky. Do roku 1980 potřebujeme uvést
do provozu kolem 4500 MW nových elektrárenských
kapacit. O jak mimořádně náročný
úkol v palivech a energetice jde, ukazuje, že je zabezpečován
zhruba jednou třetinou všech investičních
prostředků určených pro průmysl.
Velmi náročně musíme postupovat při
zajišťování úspor paliv a energie.
Bez maximální hospodárnosti ve výrobní
i nevýrobní sféře se plynulost zásobování
palivy a energií neobejde. Zásadní zlepšení
v tomto směru se stává stále naléhavějším
a trvalým úkolem.
Mimořádně náročné úkoly
bude zajišťovat strojírenství, které
XV. sjezd KSČ označil za rozhodující
odvětví. Strojírenství zajišťuje
spolu s rostoucím dovozem strojů a zařízení
rozvoj výrobních sil a technický pokrok a
současně má nezastupitelnou úlohu
při získávání platebních
prostředků vývozem. Šestý pětiletý
plán orientuje dále rozvoj strojírenské
výroby na uspokojování potřeb obyvatelstva
strojírenským spotřebním zbožím.
K splnění všech těchto úkolů,
k zvýšení technicko-ekonomické úrovně
vyráběných strojů a zařízení,
k rychlému rozvoji kompletačních oborů,
k odstranění nedostatku náhradních
dílů a opravárenských kapacit a k
řadě dalších neodkladných úkolů
jsou v šesté pětiletce vynaloženy značné
prostředky. Jejich splnění současně
předpokládá zdokonalit řízení
a organizaci, dosáhnout lepšího využití
kapacit a ve spolupráci s hutnictvím i vyššího
využití kovu. Přesně musí úkoly
plnit i ostatní odvětví. Strojírenství
kupříkladu se neobejde bez plynulých dodávek
výrobků chemického a spotřebního
průmyslu, bez důsledného zajišťování
investičních akcí stavebními organizacemi.
V hutnictví chceme postupnou specializací ve výrobní
základně dosáhnout vyšší
efektivnosti, jakosti a lepšího sortimentu hutnických
výrobků a zajistit tak předpoklady pro výrazné
úspory kovů ve zpracovatelských odvětvích.
Metalurgické podniky budou v šesté pětiletce
plnit řadu závažných investičně
a technologicky náročných investičních
rozvojových úkolů, z nichž většina
zajišťuje dohodnutou mezinárodní spolupráci
a svým významem i perspektivu vyšší
výkonnosti hutnictví po roce 1980.