Úterý 22. června 1976

Program vytyčený XV. sjezdem KSČ je náročný, ale reálný. Je založen na pevném, stále se prohlubujícím sepětí strany a lidu a - jak zdůraznil ve zprávě XV. sjezdu generální tajemník ÚV KSČ a president ČSSR s. Gustáv Husák - je výrazem hluboké důvěry v tvůrčí schopnosti, píli a obětavost našeho lidu, je výrazem přesvědčení, že velikost cílů bude inspirovat k vyšší politické a pracovní aktivitě celou dělnickou třídu, družstevní rolnictvo a inteligenci.

Přesvědčivým důkazem správnosti hospodářské politiky KSČ jsou především výsledky, jichž jsme dosáhli v posledních letech, úspěchy dosažené v realizaci závěrů XIV. sjezdu. Právem bylo toto období označeno za jedno z nejdůležitějších v historii budování socialistické společnosti v naší vlasti. Bylo dosaženo výrazného vzestupu společenského, hospodářského i kulturního.

Naše ekonomika se vyvíjela plynule, dynamicky a proporcionálně. Byly upevněny sociální a životní jistoty obyvatelstva, prohloubilo se socialistické uvědomění lidu. Výrazně vzrostla životní úroveň, v celém rozsahu byl splněn sociální program stanovený XIV. sjezdem KSČ. Všechny základní úkoly páté pětiletky byly splněny a překročeny.

Národní důchod vzrostl za pět let o 32 % proti plánem předpokládaným 28 %. Přírůstek národního důchodu byl kryt z více než 90 % růstem společenské produktivity práce. Rychleji než ukládá plán, se rozvíjela průmyslová výroba a stavebnictví. Byly uskutečněny důležité strukturální změny v průmyslu, posílena úloha a význam strojírenství a chemie. Zemědělství splnilo hlavní úkol - krýt přírůstek spotřeby základních potravin vlastní výrobou. Zvýšil se přínos Slovenska ve prospěch jednotné ekonomiky socialistické republiky.

Zdroje, které jsme vytvořili, umožnily překročit úkoly páté pětiletky ve zvyšování životní úrovně. Osobní spotřeba na jednoho obyvatele vzrostla o 23 % a společenská spotřeba o více než jednu třetinu. Na rozvoj zdravotnictví, školství a kultury jsme vynaložili ze státního rozpočtu téměř o polovinu prostředků více než v předchozí pětiletce. Zvýšená pomoc rodinám s dětmi a mladým manželstvím přispěla k tomu, že Československo patří dnes v populačním vývoji opět na přední místo v Evropě. Byly provedeny rozsáhlé úpravy důchodového zabezpečení. K nejvýznamnějším úspěchům patří rozvoj bytové výstavby. Postavili jsme 615 tis. bytů a vysoce tak překročili směrnici danou XIV. sjezdem KSČ. Zabezpečili jsme dobrou materiální základnu pro výstavbu bytů i v dalším období.

Vývoj ekonomiky pozitivně ovlivnily stále širší hospodářské vztahy se socialistickými zeměmi. Novým jevem, který zakotví v naší ekonomice natrvalo, je zapojení čs. ekonomiky do nejvyšší formy mezinárodní dělby práce - do socialistické ekonomické integrace. Rozhodující - jak objemem, tak všestranností - byla pro nás spolupráce se Sovětským svazem, která zůstává i nadále důležitým činitelem rozvoje naší ekonomiky.

Dosažené úspěchy jsou o to cennější, že jsme ve druhé polovině páté pětiletky museli čelit nepředpokládaným nepříznivým vnějším ekonomickým vlivům.

Soudružky a soudruzi, jednání XV. sjezdu KSČ ocenilo dosažené úspěchy, současně však poukázalo na přetrvávající nedostatky a slabiny. Týkají se především zvyšování efektivnosti a snižování energetické a materiálové náročnosti výroby, uvádění nových kapacit do provozu v plánovaných termínech a projektovaných výkonech. Značné nedostatky jsou v materiálně technickém zásobování. Neplnění termínů, objemu, sortimentu a kvality dodávek, neúměrný růst zbytečných zásob - to všechno jsou problémy, které je třeba řešit na všech stupních řízení. Nedostatků jsme si vědomi; jejich energetické a důsledné odstraňování nám pomůže plnit náročné úkoly šesté pětiletky.

Soudružky a soudruzi, předložený návrh zákona o šestém pětiletém plánu stanoví základní cíl, hlavní úkoly a podmínky realizace rozvoje národního hospodářství do roku 1980. Stane se závaznou směrnicí pro řídící činnost vlády ČSSR i vlád republik, ústředních orgánů ČSSR a republik a pro hospodářskou činnost všech socialistických organizací a národních výborů. Ve smyslu ústavního zákona o československé federaci a v souladu se zákonem o šesté pětiletce přijmou národní rady zákony o státních plánech rozvoje národního hospodářství republik.

Pětiletý plán řeší základní proporce a stanoví hlavní úkoly a podmínky hospodářského rozvoje. Podle toho jsou také voleny i ukazatele uvedené v návrhu zákona. Předpokládáme, že tak jako dosud budou podle potřeby dále konkretizovány ročními plány a přirozeně hospodářskými plány socialistických organizací.

Zákon zavazuje vládu ČSSR, národní výbory a všechny ústřední orgány, aby zvyšovaly kvalitu a autoritu národohospodářských plánů, zkvalitňovaly úroveň řídící a organizátorské práce a důsledně kontrolovaly plnění plánu. Současně dává vládě ČSSR zmocnění povolovat výjimky z ustanovení zákonů, upravujících řízení národního hospodářství, pro účely experimentálního ověřování nových prvků soustavy plánovitého řízení.

Vzhledem k tomu, že k 1. lednu 1977 budou zavedeny nové velkoobchodní ceny, které mají velký význam pro zkvalitnění celé plánovací a řídící činnosti, obsahuje zákon ustanovení, že vláda ČSSR zajistí vyjádření údajů o rozvoji národního hospodářství v šesté pětiletce, stanovených zákonem, v nových velkoobchodních cenách.

Soudružky a soudruzi, základním cílem hospodářské a sociální politiky strany pro léta 1976 - 1980, jak jej vytyčil XV. sjezd KSČ, je zajistit v souladu s prohlubováním socialistického způsobu života uspokojování rostoucích hmotných a duchovních potřeb obyvatelstva a další upevňování jeho životních a sociálních jistot na základě trvalého rozvoje a vysoké efektivnosti společenské výroby a kvality veškeré práce. Úkoly zajišťující tento základní cíl jsou zpracovány do šestého pětiletého plánu i do návrhu zákona.

Šestý pětiletý plán je výsledkem rozsáhlé práce stranických, státních a hospodářských orgánů, která byla spojena i s ověřováním možností dlouhodobého rozvoje ekonomiky do roku 1990. Prací se účastnil široký okruh odborníků z teorie i praxe.

Základní koncepce šesté pětiletky je v nejdůležitějších součástech sladěna s rozvojovými záměry států RVHP. Jsou respektovány výsledky dohod o koordinaci pětiletých plánů s členskými zeměmi RVHP na léta 1976 - 1980 a konkrétní opatření k realizaci Komplexního programu socialistické ekonomické integrace.

Šestý pětiletý plán stanoví náročné úkoly pro zabezpečení dalšího ekonomického rozvoje. Ve svém souhrnu zvyšuje požadavky na růst výkonnosti naší ekonomiky. Šestou pětiletkou vstupuje naše ekonomika do nové etapy, v níž se bude rozvíjet za složitějších vnitřních i vnějších podmínek než v minulých letech. Zvýšené úkoly bude třeba plnit v podstatě s dosavadními počty pracovníků. Jako objektivní realitu musíme respektovat i vývoj světového hospodářství. Vzrostly ceny především surovin, paliv, energie a potravin. Na světových trzích se rychle zvyšují požadavky na kvalitu a technickou úroveň výrobků. Vyrovnat se aktivně s náročnými podmínkami a požadavky, zdokonalovat strukturu a zvýšit nejen objem, ale především efektivnost výroby i vývozu, lépe využívat vlastních přírodních zdrojů - to jsou úkoly, jejichž řešení zajistí další hospodářský rozvoj a růst životní úrovně.

Nezvýšily se však jen požadavky na výkonnost, nevzrostla jen náročnost a složitost našich úkolů. Máme i větší zdroje potřebné k jejich zvládnutí, máme větší celkový potenciál naší ekonomiky, mohutnou výrobní základnu, nashromáždili jsme nové zkušenosti. Vybavenost pracovníků strojními základními prostředky vzrostla v páté pětiletce o 38 %, v šesté pětiletce se zvýší o téměř 40 %. Zvýšila se kvalifikace, iniciativa a angažovanost pracujících. Máme možnost urychlit uplatňování výsledků vědeckotechnického pokroku. Opíráme se o mohutnou ekonomickou sílu socialistického společenství, zejména Sovětského svazu. To vše vytváří dobré a reálné předpoklady, že splníme i nové, náročné úkoly šesté pětiletky.

Soudružky a soudruzi, zdroje, které mají být vytvořeny, umožní navázat na dosažený vysoký stupeň hmotné spotřeby a sociálních vymožeností obyvatelstva a dále je rozvíjet. Životní úroveň budeme zvyšovat v souladu se zdroji, které vytvoříme rozvojem výroby. Platilo to dříve i nyní, platí to i pro další období.

Podle závěrů XV. sjezdu KSČ budeme spojovat růst životní úrovně s upevňováním souladu zájmů jednotlivce a společnosti. Budeme důsledněji uplatňovat socialistický princip rozdělování podle množství a jakosti práce a zajišťovat, aby růst mezd odpovídal růstu produktivity práce. V růstu reálných důchodů obyvatelstva dáváme přednost peněžním formám před formami ostatními. Reálné příjmy obyvatelstva se do roku 1980 mají zvýšit asi o 25 %.

Růst kupní síly obyvatelstva bude klást zvýšené nároky na zabezpečení vnitřního trhu a placených služeb. Hmotná zainteresovanost není dána jen výší pracovního příjmu, ale též možností občanů realizovat je podle svých potřeb v obchodě a ve službách. V tomto smyslu má stabilita vnitřního trhu - při růstu maloobchodního obratu o 23 - 25 % - základní politický a ekonomický význam. Prodej průmyslového zboží má vzrůst o 30 %. Nejrychlejší vzestup se předpokládá u zboží dlouhodobé potřeby, např. dodávky nábytku by měly být v roce 1980 vyšší zhruba o 50 % proti roku 1975, prodej strojírenských výrobků, sloužících k usnadnění domácích prací nebo ke zvýšení kultury života, o 48 %. Při dodávce osobních aut přes 800 tis. za pětiletku by celkově v roce 1980 na každých 1000 domácností připadalo něco přes 400 aut, čili jedno auto na 7 - 8 obyvatel.

I při dosažené dobré úrovni spotřeby potravin se má - v návaznosti na rozvoj zemědělské výroby - zvýšit jejich prodej téměř o 19 %. V nabídce potravin chceme posilovat podíl biologicky hodnotnějších druhů a rozšiřovat výrobu a prodej průmyslově připravených potravin k přímé spotřebě v domácnostech. Znovu zdůrazňujeme, že obchod i výroba musí soustavně zdokonalovat vzájemné vztahy, zajišťovat kvalitnější a technicky dokonalejší zboží, řešit věcně a rozhodně otázky sortimentu, jeho obměny a pružně reagovat na konkrétní situaci na trhu. I v šesté pětiletce budeme uplatňovat politiku stability hladiny maloobchodních cen zboží uspokojujícího základní životní potřeby obyvatelstva.

Objem prostředků vynakládaných státem na společenskou spotřebu budeme nadále zvyšovat. Bude se rozšiřovat a zdokonalovat zdravotnictví, sociální péče, školská soustava, kultura a tělovýchova. Rozvoj školství bude výrazně ovlivněn zvýšenými přírůstky počtu mládeže. Asi 70 % 3 - 5 letých dětí bude v roce 1980 navštěvovat mateřskou školu. Státní plán počítá se zvýšením kapacit mateřských škol a dětských jeslí. Bude však třeba, aby se na zabezpečování tohoto úkolu mnohem účinněji podílely podniky, zemědělská družstva a další instituce. A to jak poskytováním prostředků, tak vlastní pomocí při výstavbě a vybavování. Ve zdravotnictví budeme rozvíjet již dosaženou vysokou úroveň služeb. Počet lékařských míst se zvýší téměř o 16 %, lůžek o 8 %. Dále se zvýší pozornost zaměřená na zlepšování životního prostředí, zejména ve velkých průmyslových centrech.

Prostředky, určené pro tato odvětví v šestém pětiletém plánu, prokazují péči socialistického státu o všestranné zvyšování životní úrovně. Ovšem i s těmito prostředky - právě tak, jako s pracovními silami - musíme přísně hospodařit a využívat je co nejúčelněji.

Budeme dále rozvíjet dobré výsledky dosažené v bytové výstavbě. Úkol postavit 640 tis. bytů při zlepšení jejich úrovně (např. užitková plocha se má zvýšit o 5 m2 proti současnému stavu) a výrazné zlepšení technické a občanské vybavenosti (rozsah prostředků pro tento účel vzroste proti páté pětiletce zhruba o 60 %) je náročný, jeho reálnost se však opírá o dobrou materiální základnu stavebnictví. Téměř polovina z celkové výstavby bytů (bez rodinných domků) je plánem určena pro stabilizaci a nábor pracovních sil v rozhodujících výrobních odvětvích (paliva, energetika, strojírenství a stavebnictví) a podnicích.

Šestý pětiletý plán plně zabezpečuje program vzestupu životní úrovně vytyčený XV. sjezdem KSČ. Je to program střízlivý a reálný, přitom však je pro všechny vrstvy obyvatelstva srozumitelný a přitažlivý. Dokazuje to všeobecný souhlas pracujících a spontánní odhodlání dobrou prací zajistit jeho realizaci.

Soudružky a soudruzi, k dosažení základního cíle hospodářské a sociální politiky strany ukládá šestý pětiletý plán úkoly k zabezpečení rychlého a proporcionálního růstu společenské výroby tak, aby vytvořený národní důchod vzrostl do roku 1980 o více než 27 %.

Dosažení takového tempa rozvoje může zajistit jen všestranné zvyšování efektivnosti a kvality výroby i veškeré práce. Zdůraznil to generální tajemník ÚV KSČ s. Gustáv Husák na XV. sjezdu KSČ: "Vyrábět efektivně, pracovat kvalitně, to je příkaz dne, to je hlavní předpoklad splnění šesté pětiletky a růstu životní úrovně. Stručně řečeno, znamená to získat z každé spotřebované tuny materiálu a kilowatthodiny energie, z každého stroje i z každé vynaložené koruny investic co největší přínos pro společnost. Znamená to i rozumně hospodařit s potravinami a s prostředky, které vynakládáme ve všech oblastech života naší společnosti. Žít v dostatku neznamená plýtvat."

Tomu odpovídají i hlavní kvalitativní požadavky šesté pětiletky, krytí přírůstku národního důchodu růstem společenské produktivity práce, konkrétní úkoly ve snižování energetické a materiálové náročnosti a snížení materiálových nákladů v průmyslu.

Rozhodující úlohu v rozvoji národního hospodářství bude mít i nadále průmysl, jehož výroba má vzrůst do roku 1980 nejméně o 33 %.

Náročnost není pouze v celkovém tempu růstu. Rozhodující je dosáhnout plánované struktury a kvality výroby a zajistit plánované proporce užití této výroby. Nejde o to, dosáhnout co největšího objemu jakékoliv výroby. Potřebujeme především stroje a zařízení, které efektivně můžeme exportovat a tak zajistit prostředky pro dovoz potřebných surovin. Potřebujeme především stroje, zařízení a materiály pro rozhodující stavby v plánovaném čase a potřebné kvalitě. Potřebujeme kvalitní zboží v požadovaném objemu a sortimentu pro vnitřní trh. Stručně řečeno: potřebujeme efektivně vyrobené kvalitní zboží, které rychle najde spotřebitele a ne zboží do zásob, nebo takové, které se nedá rentabilně prodat.

Jedním z nejzávaznějších úkolů průmyslu bude zvýšit těžbu paliv a výrobu energie z vlastních zdrojů. V roce 1980 se předpokládá vytěžit nejméně 125 mil. tun uhlí. Budeme pokračovat v dovozu ropy a po dokončení plynovodu Orenburg vzroste dovoz zemního plynu ze Sovětského svazu. S ropou a zemním plynem však musíme velmi racionálně hospodařit a efektivně je využívat především pro chemické zpracování a dopravní a technické účely. Prakticky celý přírůstek spotřeby elektřiny musí být zajišťován v tepelných elektrárnách federálního ministerstva paliv a energetiky. Do roku 1980 potřebujeme uvést do provozu kolem 4500 MW nových elektrárenských kapacit. O jak mimořádně náročný úkol v palivech a energetice jde, ukazuje, že je zabezpečován zhruba jednou třetinou všech investičních prostředků určených pro průmysl. Velmi náročně musíme postupovat při zajišťování úspor paliv a energie. Bez maximální hospodárnosti ve výrobní i nevýrobní sféře se plynulost zásobování palivy a energií neobejde. Zásadní zlepšení v tomto směru se stává stále naléhavějším a trvalým úkolem.

Mimořádně náročné úkoly bude zajišťovat strojírenství, které XV. sjezd KSČ označil za rozhodující odvětví. Strojírenství zajišťuje spolu s rostoucím dovozem strojů a zařízení rozvoj výrobních sil a technický pokrok a současně má nezastupitelnou úlohu při získávání platebních prostředků vývozem. Šestý pětiletý plán orientuje dále rozvoj strojírenské výroby na uspokojování potřeb obyvatelstva strojírenským spotřebním zbožím. K splnění všech těchto úkolů, k zvýšení technicko-ekonomické úrovně vyráběných strojů a zařízení, k rychlému rozvoji kompletačních oborů, k odstranění nedostatku náhradních dílů a opravárenských kapacit a k řadě dalších neodkladných úkolů jsou v šesté pětiletce vynaloženy značné prostředky. Jejich splnění současně předpokládá zdokonalit řízení a organizaci, dosáhnout lepšího využití kapacit a ve spolupráci s hutnictvím i vyššího využití kovu. Přesně musí úkoly plnit i ostatní odvětví. Strojírenství kupříkladu se neobejde bez plynulých dodávek výrobků chemického a spotřebního průmyslu, bez důsledného zajišťování investičních akcí stavebními organizacemi.

V hutnictví chceme postupnou specializací ve výrobní základně dosáhnout vyšší efektivnosti, jakosti a lepšího sortimentu hutnických výrobků a zajistit tak předpoklady pro výrazné úspory kovů ve zpracovatelských odvětvích. Metalurgické podniky budou v šesté pětiletce plnit řadu závažných investičně a technologicky náročných investičních rozvojových úkolů, z nichž většina zajišťuje dohodnutou mezinárodní spolupráci a svým významem i perspektivu vyšší výkonnosti hutnictví po roce 1980.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP