Domnívám se, že si všichni můžeme
vážit toho, že v našich obchodech je v údobí
složité hospodářské situace v
kapitalistických zemích vcelku dostatek zboží.
Víme o přechodně se vyskytujících
nedostatcích a víme, že stranické orgány,
federální vláda, vlády republik a
národní výbory je rozvážně,
postupně, plánovitě a důkladně
řeší. Je potěšitelné, že
zejména v duchu listopadového pléna ÚV
KSČ se odstranění přechodné
nedostatkovosti některých druhů zboží
na našem trhu stává živým, základním
denním úkolem obchodu a výrobců spotřebního
a potravinářského zboží. Zkušenosti
nás všech ukazují, že v naší
zemi jsme si vždy uměli poradit s nedostatky. Socialistické
Československo je dnes úrovní spotřeby
na špici světových statistik. V poválečných
letech jsme byli o jednu třetinu pod normou průměrné
spotřeby potravin. A již v padesátých
letech došlo k nasycení potřeby kalorií.
Sedmdesátá léta již představují
ve výživě vysoký standard. Dnes spotřebováváme
průměrně asi 78 kg masa na jednoho obyvatele
ročně, tj. více než např. ve
Velké Británii, Švédsku, Švýcarsku,
Rakousku atd., spotřebováváme více
než 120 litrů mléka na osobu, což od.
povídá spotřebě v Anglii, Německé
spolkové republice atd.
Předseda vlády s. Štrougal zde uvádět
přesvědčující konkrétní
čísla o mohutném vzestupu vybavenosti našich
domácností zbožím dlouhodobé
spotřeby. Chtěl bych ještě dodat, že
naše domácnosti jsou v úrovni vybavenosti televizory,
vysavači, pračkami, ledničkami a jinými
předměty na úrovni nejvyspělejších
zemí světa.
Uvedl jsem několik faktů, která dokumentují
nejen skutečnost, co jsme v historicky krátké
době věcně dokázati, ale která
také dokumentují i význam politickomorální
hodnoty celé naší socialistické společnosti,
která jsou nadějnou devizou pro rozvoj našich
zítřků.
Zítřek, soudružky a soudruzi, to je pro nás
také dnešek naší práce. A my, dnes,
v jubilejním roce 30. výročí osvobození
naší země Sovětskou armádou,
všichni víme, jak lidé naší země,
lidé této žijící generace, pod
vedením Komunistické strany Československa,
posunuli náš život, i přes různé
nedostatky, obdivuhodně vpřed. Jsem přesvědčen,
že naše dělnická třída,
rolníci, inteligence a všichni pracující
dokáží uplatňovat svou osvědčenou
iniciativu a že tento životadárný nástroj
pokroku budou dnes i zítra dále a trvale rozvíjet
ku prospěchu všeho našeho pracujícího
lidu. Děkuji.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Humlovi,
po přestávce vystoupí jako první poslankyně
Tvrzniková.
Protože prodlužujeme dohodnutou řečnickou
lhůtu v rozpravě, nezbývá než
zkrátit přestávku. Začneme s další
částí našeho jednání v
15.45 hod.
(Jednání přerušeno v 15.26 hod.)
(Jednání opět zahájeno v 15.44 hod.)
Předseda FS A. Indra: Soudružky a soudruzi,
budeme pokračovat v přerušeném jednání.
Slovo má poslankyně Tvrzniková, připraví
se poslanec Brabec.
Poslankyně SL M. Tvrzniková: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté, v lednu a únoru
letošního roku byla prakticky ve všech výborech
Sněmovny lidu a Sněmovny národů zevrubně
projednávána zpráva generálního
prokurátora ČSSR a předsedy Nejvyššího
soudu ČSSR o výsledcích dosažených
při realizaci opatření k snížení
hospodářské kriminality a ostatních
protispolečenských jevů v ekonomické
oblasti. Zpráva je kontrolním materiálem
o stavu plnění opatření, kterou v
souladu se závěry XIV. sjezdu Komunistické
strany Československa a listopadového pléna
ústředního výboru z roku 1974 přijala
ke zvýšení ochrany socialistické ekonomiky
federální vláda, vláda České
socialistické republiky a Slovenské socialistické
republiky, Federální shromáždění,
národní rady a ústřední orgány
společenských organizací.
Vracím-li se v souvislosti s dnes projednávanou
problematikou právě k této, většině
z nás známé zprávě, je tomu
tak proto, že zpráva řešila otázky
svým dopadem a šíří daleko přesahující
pouhé otázky kriminality. Příčiny
protispolečenských jednání namířených
proti socialistické ekonomice jsou totiž v podstatě
totožné. Rozdílné jsou jen následky.
Např. porušování hospodářské,
finanční a pracovní kázně,
kde příčinou je zpravidla nelegální
preferování místních, skupinových
nebo rezortních zájmů, může mít
jen někdy kriminální následky. Vždy
však má za následek škody, které
se projevují v nejrůznějších
oblastech, počínaje černými nebo neúměrnými
mzdami, přes úplatky a korupci až k výbuchům,
haváriím a požárům nebo škodám
na životech a zdraví nebo podvodů při
plánování či kontrole plnění
plánu.
Škody, které nám tím vznikají,
jsou finančně těžko vyjádřitelné,
patrně jde každoročně řádově
o miliardy. Těžko vyjádřitelné
jsou však škody v morálně politické
oblasti, a to zejména v případech nedostatků
obecně rozšířených a obecně
známých. Např. úplatkářství
a jiné formy korupce, tvorba nelegálních
fondů. různé formy poškozování
státních financí, spekulativní zisk
jednotlivců i organizací, vyskytujících
se tzv. fušek a melouchů, škody způsobené
technologickou a jinou nekázni. Tyto jevy jsou zpravidla
podmíněny nerespektováním zákonů
a jiných předpisů. Jejich hromadnější
výskyt nebo to, že při nich bývají
angažování i různí odpovědní
pracovníci, mívá za následek politické
škody v kolektivech pracujících a na veřejnosti
vůbec, v níž se namnoze porušování
zákonů některými jednotlivci zejména
z řad odpovědných hospodářských
pracovníků vydává za důsledek
socialistického způsobu hospodaření
vůbec, nebo kádrové politiky strany.
Tak se stává, že v některých
kolektivech dochází k deformaci právního
vědomí občanů, zejména mladých,
u nichž se často otevřeně uplatňuje
dvojí morálka a dvojí účelový
přístup k zákonům, což může
vést k nerespektování zákonů
i v ostatních, neekonomických oblastech, k psychické
labilitě a ztrátě jistot, demonstrované
buď tzv. chuligánským chováním
nebo flegmatickou pasivitou. Závažné je, že
tento stav vede v mezilidských vztazích k oživování
přežitků spočívajících
v představě, že i v socialistické společnosti
lze životní úroveň zvyšovat jinak
než poctivou společensky užitečnou prací.
l když nejde o jevy pro naši společnost typické,
ale spíše o negativní výjimky, nelze
podcenit jejich závažnost danou dlouhodobostí
působení, skrytostí jejich existence a přitažlivostí
špatných příkladů.
Přitom právě oblast posunu právního
vědomí a nerespektování socialistické
kázně bývá středem pozornosti
nepřátelské propagandy a ideologické
diverze. Boj proti cizí nepřátelské
propagandě v této oblasti komplikuje zejména,
že aplikace socialistického práva je veřejností
včetně odpovědných hospodářských
a jiných pracovníků chápána
spíše jen jako nástroj represe, než.jako
jeden z důležitých pozitivních nástrojů
rozvoje společnosti, zejména její ekonomiky.
To vede kromě jiného k nesprávné představě,
že povinnost střežit dodržování
zákonů a jiných předpisů náleží
jen bezpečnosti, prokuratuře nebo soudům.
Přistoupí-li k tomu někdy i okázale
projevovaná neznalost práva a jeho podceňování,
pramenící někdy z maloburžoazního
radikalismu, jsou ideologicky připraveny podmínky
k porušování občanské a zejména
hospodářské kázně.
Snaha o kázeň v naší společnosti,
zejména v ekonomice, není jen formálním
požadavkem, ale přímo materiální
nutností docílit, aby boj proti škodlivým
nedostatkům a rušivým jevům pramenícím
z porušování zákonů nebo z neúcty
k nim se stal nedílnou součásti každodenní
práce hospodářských pracovníků
a jiných řídicích orgánů.
Tito pracovníci by měli být brání
k odpovědnosti nejen v případě neplnění
plánu, ale i v případě porušování
zákonů a jiných předpisů, např.
v oblasti pracovní kázně, dodržování
předpisů o bezpečné práci,
protipožárních opatření, ochrany
prostředí apod. Zejména by se jim pak mělo
častěji připomínat ustanovení
§§ 72 a 74 zákoníku práce, podle
nichž základním předpokladem úspěšného
plnění úkolů organizace je socialistická
pracovní kázeň, která záleží
v uvědomělém plnění úkolů
a je založena na vztazích, soudružské
spolupráci, a vzájemné pomoci pracovníků
a především na jejich uvědomělém
postoji k práci.
Zákon ukládá všem pracovníkům,
a vedoucím pracovníkům speciálně,
jako neoddiskutovatelnou povinnost, dbát o dodržování
pracovní kázně a právních předpisů
a zásad socialistického jednání při
společné práci.
Vždyť naše společnost nesvěřuje
vedoucím pracovníkům jen nesmírné
hmotné hodnoty, ale přenáší na
ně i část pravomoci a péče
nad tím nejcennějším bohatstvím,
nad lidmi. A v této souvislosti nelze přehlédnout,
že třetinu života trávíme v pracovním
procesu, v socialistickém pracovním procesu, v němž
morálně politická složka je neméně
důležitá než výrobní. Právě
při dnešním jednání jsem připomněla
nedávno projednanou zprávu generálního
prokurátora a předsedy Nejvyššího
soudu proto, že obsahuje analýzu a vážné
varování o lhostejnosti některých
pracovníků k morálně politické
složce našich výrobních vztahů
a zejména malé aktivitě při ukládání
ekonomických sankci a zejména při vyvozování
důsledků z nedodržování ustanovení
zákoníku práce a hospodářského
zákoníku.
Nemůže jít zdaleka jen o upevňování
kázně řadových pracovníků,
ale i vedoucích pracovníků všech stupňů,
protože naše zákony a zásady socialistické
morálky musí platit pro každého. Platí-li
jen někde nebo pro někoho, nebo jsou-li účelově
přizpůsobovány místním, skupinovým
nebo resortním zájmům, neplní své
poslání, ba naopak dosahují opačného
účinku a oslabuji důvěru v naši
společnost, která však nepochybně má
a bude mít dostatek možností, aby prosadila
dodržování zákonů, které
si sama dává. Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Tvrznikové.
Slovo má poslanec Brabec, připraví se poslanec
Rusov.
Poslanec ON A. Brabec: Vážené Federální
shromáždění, soudružky a soudruzi,
v závěrech, které byly přijaty na
listopadovém zasedání ÚV KSČ
bylo zdůrazněno, že péče o dobrou
úroveň a o pestrost vnitřního trhu,
jehož problematikou se chceme z hlediska naplňování
závěrů XIV. sjezdu strany na podzim t. r.
ve Sněmovně národů zvlášť
zabývat, zůstává naléhavým
politickým úkolem.
Mám za to, že tento požadavek platí v
neztenčené míře i pro úroveň
služeb obyvatelstvu poskytovaných a jimi placených.
Vždyť tyto služby jsou také jedním
z významných prostředků uspokojování
různých potřeb našich občanů
a jsou i neméně důležitým prostředkem
usměrňování a odčerpávání
kupní síly obyvatelstva a v tomto směru i
dílčí protiváhou jeho peněžních
příjmů. Jedním z úkolů
vlády je pečovat o uspokojování potřeb
občanů a o rovnováhu peněžních
příjmů a výdajů obyvatelstva.
Jako poslance nás proto přirozeně zajímá,
jaký vzestup zaznamenávají tyto placené
služby v celkové bilanci peněžních
příjmů a výdajů obyvatelstva,
a zvláště pak jak se vyvíjí jejich
podít na cetkových výdajích obyvatelstva.
Zatím dostupné údaje naznačují,
že v období let 1973-1974 zaznamenaly tyto výdaje
stoupající tendenci, avšak jejich podíl
na peněžních výdajích obyvatelstva
klesá. To jistě není žádoucí.
Službami tohoto druhu se u nás zabývají
především komunální podniky,
dále výrobní družstva a podniky místního
průmyslu. V závěrech přijatých
pro období páté pětiletky bylo uloženo
rozšířit tyto služby o 25-30 % a zaměřit
se zejména na služby ulehčující
práci ženám v domácnosti, na zkvalitňování
osobní a údržbářskoopravárenských
prací, na zakázkovou výrobu pro obyvatelstvo
a v souladu s růstem počtu osobních automobilů
též na opravárenskou a servisní základnu
motoristů.
Tyto záměry byly v plánu rozvoje do roku
1975 rozvedeny do konkrétní podoby, která
např. předpokládá, že bude zvýšen
objem služeb v prádelnách o 25-30 %, v čistírnách
o 20 %, oprav předmětů dlouhodobé
spotřeby o 35 % a služeb v oblasti autoopravárenství
dokonce o 60-80 %.
Vývoj tržeb za služby a práce provedené
pro obyvatelstvo má stoupající tendenci hlavně
u výrobních družstev a prokazuje nepochybně
snahu naplnit závěry, které přijal
XIV. sjezd KSČ.
Při těchto příznivých výsledcích
však nedochází k žádoucímu
rozvoji ve struktuře služeb. Jde zejména o
službu prádelen, čistíren a barvíren,
kde není dosahováno plánovaných předpokladů
a kde se také podniky více orientují na péči
o potřeby socialistického sektoru. Pokud jde o práce
pro obyvatelstvo, působí na růst těchto
služeb hlavně námitky vůči kvalitě
a dodací lhůtě, jejíž hlavní
příčinou, pokud nejde o případy
porušení předepsané technologie. je
v řadě míst ještě nízké
vybavení podniků odpovídajícími
základními prostředky.
U oprav předmětů dlouhodobé osobní
spotřeby se objem služeb v minulém roce zvýšil
a přibližuje se plánovanému růstu.
Zde je však třeba brát v úvahu, že
růst vybavenosti našich domácností novými
předměty dlouhodobé spotřeby a vliv
postupující inovace výrobků nebo prodloužení
záručních lhůt u některých
výrobků nutně ovlivňují potřebu
provádění placených oprav.
U ostatních druhů služeb zůstává,
až na práce úklidové či desinfekční,
tempo přírůstku rovněž nízké,
a to zvláště ve službách holičských,
kadeřnických i ve fotoslužbě.
Výjimkou je v tomto vývoji autoopravárenství,
které se ze všech druhů služeb nejvíce
přibližuje plánovanému růstu.
Nesporný vliv na to má jistě značný
růst prodeje osobních automobilů na vnitřním
trhu a bohužel i stále značný podít
silničních autohavárií.
Provedené rozbory a naše vlastní poznatky ukazují,
že jednou z příčin, pro které
není všude dosahováno žádoucí
úrovně služeb, či pro které setrvávají
nedostatky, na které nám jako poslancům občané
poukazují, tkví v ještě málo
rozvinuté materiálně technické základně
a ne vždy v zcela vyhovujících kapacitách
provozu, které služby poskytují, či
v jejich nerovnoměrném rozmístěni.
Další část problémů vytvářejí
vlivy materiálně technického zásobování
a v tom směru zvlášť opatřování
náhradních dílů.