Myslím, že právě díky zvýšené
pozornosti, která byla po stranické a státní
linii věnována zvláštní problematice
investic, jako oblasti, která má pro zvládnuti
potřeb rozvoje klíčový význam,
můžeme na tomto úseku zaznamenat určitý
konsolidační proces a jeho pozitivní výsledky.
Nepodařilo se však ještě plně odstranit
některé nežádoucí jevy.
Jak na to zvláště položilo důraz
listopadové plénum ÚV KSČ, je třeba
dále zlepšovat zejména samotnou úroveň
řízení a plánování v
této oblasti, s cílem dosáhnout odpovědnějšího
a komplexnějšího posuzování návrhů
na zařazení a zahájení nových
investic a potřebné projektové a územní
připravenosti; dosáhnout také lepšího
vybilancování dodavatelských kapacit a materiálového
zabezpečení; podobně i lepší
organizací práce a využitím pracovní
doby a stavebních mechanismů. V neposlední
řadě pak dosáhnout též vyšší
hospodárnosti a dodržování rozpočtových
nákladů staveb.
Soudružky a soudruzi, ke dvěma z těchto požadavků
bych chtěl nyní podrobněji hovořit.
Především o přístupu k podávání
návrhů nových investic.
Podle zpráv naší statistiky jsme k počátku
tohoto roku disponovali již úctyhodnými základními
fondy v hodnotě 1 bilión 836 mld Kčs. Z nich
pak podstatnou část tvoří základní
výrobní fondy. Při soudobém proinvestování
více než 140 mld Kčs se hodnota těchto
fondů každoročně velmi zvyšuje
a lze mít za to, že tak rozsáhlá míra
investování a reprodukce základních
fondů je při vysokém podílu investic
na užitém důchodu asi jednou z největších
na světě. Přitom není žádným
tajemstvím, že tlak na další investice
je stále značný a trvá.
Z hlediska zásad dobrého hospodaření
máme povinnost uvážlivě rozdělovat
hmotné a finanční zdroje pro osobní
a společenskou spotřebu a pro tvorbu nových
hodnot, podmiňujících zabezpečení
dalšího rozvoje. Máme však také
stejnou povinnost již existující velký
výrobní potenciál plně a lépe
využívat. Zatím tomu tak ještě
není, jak např. naznačuje ukazatel směnnosti,
který od roku 1970 stále klesá. Máme
část podniků, kde základní
fondy jsou nadále využívány jen na jednu
směnu a máme i řadu míst, kde úroveň
časového využití strojního vybavení
se nemění, ba spíše klesá.
Zvýšení časového využití
základních fondů zřejmě není
pro tyto podniky snadným úkolem. Ve světle
závěrů listopadového pléna
ÚV KSČ bude však nutné, aby se znovu
zamýšlely nad příčinami, které
brání dosáhnout lepšího využití
základních fondů a využít zkušeností
podniků, které již ve vícesměnném
provozu pracují.
Ještě ne všude si správně uvědomují,
že vyšší směnnost umožňuje
především snižovat náročnost
na vybavení pracovníků základními
fondy, která není u nás nízká
a která dosahuje v průmyslu a stavebnictví
kolem 290 000 Kčs na pracovníka. Neuvědomují
si, že vyšší směnnost podporuje při
snížení podílu nepřímých
nákladů na výrobek docílení
lepší efektivnosti výroby; že vyšší
využití výrobních prostředků
dává možnost vyrobit více výrobků
bez nároků na dodatečné výrobní
fondy a tak zmírnit investiční náročnost
při potřebě rozšiřování
výroby. Je pochopitelné, že při vícesměnném
provozu se strojní vybavení rychleji opotřebovává,
ale na druhé straně nezastarává aspoň
morálně a zmenšuje tak nebezpečí,
že v době uplatňování a prosazování
pokrokových prvků výroby bude výrobní
proces ještě dlouho probíhat na méně
dokonalém a technicky již překonaném
zařízení.
Myslím si, že zejména tam, kde jde o přístup
ke specializaci a mezinárodní kooperaci a sériovou
výrobu, si jednu směnu ani nemůžeme
dobře představit. Podobně tam, kde bylo zabudováno
drahé a nákladné výrobní zařízení,
je nutno se poctivě zamýšlet nad tím,
zda je možné je využívat jen několik
hodin každého dne.
Mám za to, že v dalším průběhu
se společensky naléhavý požadavek na
uplatňování vyšší směnnosti
všude tam, kde je to zapotřebí, neobejde bez
vyvolání patřičného zájmu
organizátorů výrobního procesu.
Nechtěl bych tuto otázku nějak zjednodušovat,
ale domnívám se, že určité pozornosti
by si především zasloužil zejména
náročnější způsob rozdělování
hmotných a finančních prostředků
pro potřeby nové výstavby výrobních
zařízení. V podstatě by měla
být potřeba výstavby nových kapacit
více spojována s využitím již stávajících
výrobních fondů a nová výstavba
učiněna oproti podmínkám vytváření
vícesměnného provozu úkolem náročnějším.
Nelze opomenout ani takové podmínky pro zvyšování
směnnosti, které tkví v možné
širší koncentraci výstavby bytů
a ubytovacích zařízení tam, kde je
to ze sledovaného hlediska žádoucí.
V neposlední řadě přichází
v úvahu i možnost využívat při
rozpisu výrobních úkolů na úrovni
středního článku řízení
ve větší míře hlediska kapacitní
a technologická, která sledují zvýšení
nároků na využití fondů. Využívat
také každé možnosti k převádění
nepotřebného strojního vybavení jiným
organizacím a znovu přezkoušet příčiny
pomalého tempa realizace tzv. útlumových
programů, týkajících se nevyhovujících
provozů a zastaralé výroby.
Soudružky a soudruzi poslanci, druhou poznámku bych
měl k náročnosti řízení
u průmyslové investiční výstavby,
jejíž složitost se odráží
zvláště v konkrétní předprojekční
a vlastní projektové přípravě
jednotlivých investic.
Naše státní projektové organizace představují
významné soustředění inženýrů
a techniků různých profesí a mají
předpoklady, aby pro investory byly potřebnou tvůrčí
oporou a technickoorganizačním centrem při
modernizaci výroby nebo pracovního prostředí.
Jak to v červenci 1974 konstatovaly ve své zprávě
orgány lidové kontroly, byly v minulém roce
zahajovány některé stavby bez náležité
přípravy projektové, smluvní i materiálové.
Častou příčinou a vážným
důvodem neplnění úkolů projektové
organizace byla zejména neuspokojivá předprojektová
příprava staveb ze strany investora, či změny
projektu přicházející dodatečně
od investora a dodavatele stavby. To vše působilo
na ztrátu projektové připravenosti a ovlivnilo
kvalitu projektů, a to i po stránce rozpočtových
nákladů. Dokumentuji to statistické údaje
za rok 1974, z nichž vyplývá, že bylo
povoleno zvýšit tyto náklady celkem o 8,7 mld
Kčs, z nichž však jen 30 % připadalo na
věcné změny, zlepšující
parametry staveb.
Jako poslanci se často setkáváme s připomínkou,
že projekty jsou drahé a nákladné. To
rozhodně nutí k zamyšlení. V době,
kdy projektové ústavy byly ještě příspěvkovými
organizacemi, byla jejich práce hodnocena převážně
podle kvalitativních ukazatelů a jejich srovnání
s u kazateli podobných staveb, resp. podle dodržení
plánovaných nákladů stavby a termínů
předání hotové dokumentace. Když
byly projekční ústavy v roce 1967 převedeny
na režim hospodaření a hmotné zainteresovanosti,
platný pro příslušné odvětví
hospodářských organizací, přesunula
se váha hodnocení projekčních prací
spíše na kvantitativní ukazatele a na hospodářský
výsledek. Některé ohlasy to charakterizuji
tak, že "projektová dokumentace již dnes
není věcí společenské objednávky,
ale obchodním artiklem" a že sám investor
není nic víc, než v podstatě jen "zákazníkem."
Snad by po létech získaných zkušenosti
nebylo na škodu věci zhodnotit, jak se změna
systému celkově osvědčila a hlavně,
jak působí jeho klady i nedostatky na celkové
zefektivnění procesu přípravy a realizace
investičních celků.
Dost problémů vzniká i u samotných
stavebních podniků. Jsou někdy zahrnovány
až přemírou různých požadavků
a objednávek a mají z čeho si vybírat.
Není divu, že pak dochází k přijímání
těch stavebních dodávek, které jsou
krátkodobě výhodnější,
a že se do plánu dostávají akce různého
významu. na úkor staveb důležitějších.
Už několikrát jsme se ve výborech pro
plán a rozpočet dotkli v rozpravě toho principu,
že uplatňovat prioritu staveb důležitých
pro rozvoj ekonomiky také znamená omezovat na druhé
straně možnost, aby stavební podniky si vytvářely
priority podle vlastního měřítka.
Znát včas dodavatele stavebních prací
je důležité především z
hlediska konzultace záměrů projekční
a dodavatelské složky, která příznivě
ovlivňuje včasnost a kvalitu projektové dokumentace.
Neméně je důležitá i z hlediska
schvalování projektového úkolu, protože
dodavatel stavby dnes často ovlivňuje konstrukční
řešení stavební části
investic a s ním podstatně ovlivňuje i rozpočtové
náklady stavby.
V podstatě u všech partnerů investiční
výstavby a na všech stupních řízení
je třeba v duchu závěrů listopadového
pléna ÚV KSČ pokračovat v systematickém
hledání a vytváření podmínek
ovlivňujících účinnost a kvalitativní
prvky procesu přípravy a realizace investičních
akcí.
Soudružky a soudruzi, vyžaduje to po mém soudu
i přidat v poctivosti přístupu ke každému
jejímu dílčímu úkolu a zejména
zvýšit náročnost a odpovědnost
v každé složce a kolektivu na ní zúčastněném.
Poznatky, které jako poslanci získáváme,
naznačují, že v tom je mnohdy jeden ze zdrojů
velkých potenciálních rezerv této
oblasti. Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Doležalovi.
Odpoledne jako první vystoupí v rozpravě
poslanec Čermák.
Velmi vás prosím, abyste zaujali svá místa
tak, abychom mohli zahájit odpolední jednání
přesně ve 13.30 hod.
(Jednání přerušeno v 11.58 hod.)
(Jednání opět zahájeno ve 13.30 hod.)
Předseda FS A. Indra: Soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci, zahajuji přerušené jednáni.
Budeme pokračovat v rozpravě ke zprávě
vlády ČSSR o plnění jejího
programového prohlášení.
Slovo má poslanec Černák, připraví
se poslanec Srb.
Poslanec SN ing. Z. Černák: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci! V správe vlády ČSSR
o plnení jej programového vyhlásenia je podstatná
časť venovaná rozvoju československej
ekonomiky, plneniu zámerov a cieľov schválených
v smerniciach XIV. zjazdu KSČ k plánu 5. päťročnice.
Dovoľte mi, aby som v tejto súvislosti krátko
zhodnotil výsledky dosiahnuté za prvé štyri
roky tejto päťročnice na úseku poľnohospodárstva
a potravinárskeho priemyslu.
Výbory Snemovne ľudu a Snemovne národov pre
poľnohospodárstvo a výživu sa podľa
svojich plánov práce zaoberali na svojich spoločných
zasadnutiach tak prípravou a úlohami ročných
plánov, ako aj hodnotením výsledkov v jednotlivých
rokoch na základe podkladov Federálneho ministerstva
poľnohospodárstva a výživy a skúseností
poslancov získaných z poslaneckých prieskumov,
ale hlavne z denného styku s praxou vo svojich volebných
obvodoch.
Výbory sa zhodli v tom, že k dosiahnutiu vcelku pozitívnych
výsledkov v plnení plánu v odvetví
poľnohospodárstva a výživy podstatne prispeli
i opatrenia vlády ČSSR, ktorá v duchu svojho
vládneho vyhlásenia venovala veľkú pozornosť
rozvoju odvetvia, ktoré zabezpečuje výrobu
potravín a výživu ľudu.
Celý rad opatrení prijatých straníckymi
orgánmi a vládou ČSSR v rokoch 1971-1974
kládol dôraz na politicko-organizátorskú
prácu všetkých stupňov riadenia poľnohospodárstva
a na rastúcu úlohu priemyselných vkladov
v rozvoji poľnohospodárstva. Opatrenia zdôraznili
pre všetky dodávateľské odvetvia, ale
hlavne pre chémiu, strojárstvo a stavebníctvo
úlohy, ktoré pre tieto odvetvia vyplývajú
zo zabezpečovania rastu poľnohospodárskej produkcie
a zvyšovania jej efektívnosti. Úspechy dosiahnuté
na úseku poľnohospodárstva sú úspechmi
i ostatných odvetví a hlavne úspechmi našej
robotníckej triedy.
Ako základný cieľ poľnohospodárskej
výroby v 5. päťročnici určil XIV.
zjazd kryt prírastok spotreby základných
potravín z vlastnej výroby.
Bola stanovená úloha zvýšiť za
päťročnicu poľnohospodársku výrobu
o 14 % a nákup do štátnych fondov o 18-19 %
v porovnaní s rokom 1970.
Výsledky za prvé štyri roky ukazujú,
že vývoj v hrubej poľnohospodárskej produkcii
má trvalo vzostupnú tendenciu a že predpoklad
oslnenia, ale i prekročenia celkového objemu päťročného
plánu je - reálny. Na dobrom plnení sa podieľa
hlavne živočíšna výroba, kde sme
dosiahli prekročenie o 7 miliárd Kčs. Naproti
tomu sa nedarí plniť úlohy na úseku
rastlinnej výroby, kde sa nenaplnili 2 miliardy.
Vývoj živočíšnej výroby
bol v uplynulých rokoch vcelku úspešný.
Dobré výsledky dosahované na úseku
živočíšnej výroby umožnili
v roku 1974 v nákupe všetkých živočíšnych
výrobkov prekročiť úlohy stanovené
plánom 5. päťročnice na rok 1975. Za roky
19711974 dalo poľnohospodárstvo navyše nad úroveň
plánu 5. päťročnice za toto obdobie celkom
o 264 000 ton jatočných zvierat, 86 000 ton jatočnej
hydiny a 500 mil. litrov mlieka.
Vyššie nákupy živočíšnych
výrobkov umožnili upustiť od dovozu mäsa
z kapitalistických štátov a zrušiť
dovoz masla. Dovoz mäsa v roku 1974 poklesol na tretinu oproti
dovozu v roku 1970, pritom bolo možné zvýšiť
dodávky mäsa do trhových fondov nad úroveň
plánu 5. päťročnice za roky 1971-1974
o 45 tis. ton mäsa a o 40 tis. ton jatočnej hydiny.
Napriek tomu, že za rastlinnú výrobu ako celok
sa v hrubej produkcii úlohy nesplnili, možno konštatovať,
že výrazný úspech sa dosiahol na úseku
obilninárstva. Rok 1974 bol v tejto oblasti rekordný.
Cieľavedomá práca v celom komplexe, od zabezpečenia
kvalitnej prípravy vysokovýkonných odrôd,
výživy, ochrany, výkonnej a dobre organizovanej
zberacej techniky, zabezpečila, že úlohy boli
splnené i vysoko prekročené. Za rok 1974
sa dosiahol priemerný hektárový výnos
38,3 q a úroda za tento rok 10,4 mil. ton, čo znamená
prekročenie plánu 5. päťročnice
pre rok 1975 o 1,5 mil. ton. Za štyri roky 5. päťročnice
vyrobili poľnohospodári už 90 % z celkovej úlohy
výroby zrnín pre 5. päťročnicu.