Průmyslová výroba je proti roku 1970 vyšší
téměř o 30 %. Postupně jsme uskutečňovali
plánované strukturální změny,
především rychlejším růstem
strojírenství a chemického průmyslu.
Vcelku dobrých výsledků dosáhlo stavebnictví.
Objem stavebních prací vzrostl proti roku 1970 o
38 %, což bylo dosaženo mimo jiné vyšším
počtem pracovníků jak stanovil plán.
Podstatněji jsme pokročili při vyrovnávání
ekonomické úrovně obou národních
republik. Úroveň společenského produktu
vytvořeného jedním pracovníkem ve
Slovenské socialistické republice dosáhla
v loňském roce 94 % úrovně České
socialistické republiky proti 88 % v roce 1970. Objem základních
prostředků je proti roku 1970 vyšší
o 340 mld Kčs, tj. o 22 %. Zvýšila se dále
technická úroveň i vybavenost výroby.
Abychom dále zvýšili úlohu osobní
hmotné zainteresovanosti na vyšších výkonech
kvalitě práce i na růstu kvalifikace, byly
již ve více než 1000 podnicích hlavních
výrobních odvětví, ve kterých
pracuje přibližně 2,5 mil. lidí, jako
součást komplexní socialistické racionalizace
uplatněny podmínky nové mzdové soustavy.
V souladu s linií XIV. sjezdu Komunistické strany
Československa pokračuje v uspokojování
hmotných a kulturních potřeb, v upevňování
společenských a životních jistot.
Peněžní příjmy obyvatelstva rostly
po 5,5 % ročně a průměrná mzda
v národním hospodářství se
za 4 roky zvýšila o více než 15 %. Protože
jsme stabilizovati hladinu maloobchodních cen, stouply
reálné příjmy obyvatelstva ve stejném
rozsahu. Rychlým zvyšováním pracovních
příjmů družstevních rolníků
byl v podstatě ukončen dlouhodobý proces
vyrovnávání těchto odměn s
průměrnými mzdami v ostatních odvětvích.
Vývoj peněžních příjmů
výrazně ovlivnil důchodovou situaci rodin.
Podstatně se snížil počet rodin s nízkými
příjmy na hlavu, takže v současné
době výrazně převažují
rodiny se středním a vyšším příjmem.
Podle odhadu bude letos v pásmu nad 1000 Kčs měsíčního
příjmu na hlavu více než 70 % domácnosti,
zatímco na začátku pětiletky to byla
zhruba polovina. To má pochopitelně i svůj
odraz v růstu životního standardu, ve vytváření
nové struktury výdajů a v zaměření
koupěschopné poptávky.
Za poslední čtyři roky se viditelně
zlepšilo zásobování potravinářským
zbožím, a to při stále rostoucí
spotřebě masa, v níž jsme v průměru
na obyvatele na jednom z předních míst v
Evropě. Zlepšila se i skladba výživy pokud
jde o spotřebu dalších biologicky hodnotných
potravin. Podíl průmyslového zboží
na maloobchodním obratu přesáhl poprvé
v posledních letech 50 % a dosáhl v loňském
roce 52 %.
Výsledkem tohoto vývoje je, že i přes
některé potíže se rychle zvyšuje
vybavenost domácností předměty dlouhodobé
spotřeby. Dnes má např. chladničku
už 75 % rodin, pračku téměř 100
%, televizi 93 %, osobní automobil připadá
na 10 obyvatel. Vysoká je rovněž spotřeba
textilu, konfekce, obuvi a dalších průmyslových
výrobků.
Za této situace rostou nároky spotřebitelů
a jejich zájem o nové, moderní a kvalitní
průmyslové výrobky. Proto v součinnosti
s vládami obou republik věnujeme mimořádnou
pozornost růstu a struktuře dodávek průmyslového,
především strojírenského spotřebního
zboží pro tržní fondy, zvyšování
jeho technické úrovně a obměny sortimentu.
To klade přirozeně velké nároky jak
na pružnost našeho obchodu, tak především
na výrobu, kde jde nejen o dostatek zboží,
ale především o jeho kvalitu a sortiment. Zpřísňujeme
též podmínky, aby mimotržní spotřebitelé
zbytečně neodčerpávali pro potřeby
organizací zboží z vnitřního
trhu a zaměřujeme se zároveň na účelnější
využívání prostředků,
určených na dovoz spotřebního zboží.
Významný krok jsme učinili v bytové
výstavbě. Za léta páté pětiletky
jsme již postavili 469 000 bytů, do nichž se
nastěhovalo přes 1,5 miliónu občanů.
Počtem a úrovní stavěných bytů
jsme se dostali na dobrou evropskou úroveň.
Nemalé prostředky jsme vynaložili na růst
společenské spotřeby obyvatelstva, která
je jedním z charakteristických rysů životní
úrovně za socialismu. V loňském roce
dosáhla na 1 obyvatele už 6150 Kčs ročně,
což je o 1330 Kčs více než v roce 1970.
Také v tomto roce počítáme s jejím
dalším růstem.
V posledních letech se zvyšuje nejrychleji objem prostředků,
které věnujeme na společenskou pomoc rodinám
s dětmi a mladým manželstvím. Dnes už
představuje 7 % z národního důchodu,
takže v tomto směru jsme na předním
místě ve světě.
Výsledky této politiky se velmi příznivě
projevují na populačním vývoji. Jestliže
se na 1000 obyvatel ještě počátkem páté
pětiletky narodilo 16 dětí, bylo jich v roce
1974 již 20, což je jedna z nejvyšších
úrovní populace v Evropě.
Chci vás ujistit, soudružky a soudruzi poslanci, že
ústřední výbor strany, federální
vláda a Ústřední rada odborů
jsou rozhodnuty a mají k tomu všechny před
poklady, uskutečnit všechny závěry které
v oblasti životní úrovně stanovil XIV.
sjezd strany.
Za námi jsou tedy 4 roky páté pětiletky
a vstoupili jsme do její závěrečné
fáze. I při velmi střízlivém
posuzování nás dosavadní výsledky
opravňují k závěrům, že
si vytváříme dobrou a solidní výchozí
základnu do příštích let. I výsledky
prvních dvou měsíců letošního
roku ukazují, že nástup do závěrečného
roku páté pětiletky je příznivý.
Dosažené výsledky hospodářského
a společenského rozvoje v Československu
i v bratrských socialistických zemích velmi
výrazně vystupují ve srovnání
s kapitalistickým světem, který dnes prožívá
svou nejtěžší cyklickou krizi od 30. let.
Všechny stránky všeobecné krize kapitalismu
se zostřují, nerovnoměrnost hospodářského
rozvoje se prohlubuje, klesá průmyslová výroba,
roste nezaměstnanost a inflace, energetická krize
vyostřuje rozpory mezi vyspělými kapitalistickými
státy a rozvojovými zeměmi. Většina
kapitalistických států řeší
tento vývoj na úkor životní úrovně
a sociálních jistot pracujících. Pochopitelně
i my musíme řešit důsledky krizových
jevů kapitalistické ekonomiky a prudkého
vzestupu cen na kapitalistických trzích. Pro Československo,
které, jak známo, má nedostatek vlastních
zdrojů surovin, omezený rozsah půdy a nedostatek
volných pracovních sil, jsou důsledky nových
podmínek ve světě zvláště
citlivé. Přitom jsou zesíleny tím,
že v našich podmínkách se na tvorbě
národního důchodu ve značném
rozsahu podílí právě zahraniční
obchod.
Přesto jsme přesvědčeni, že lepším
využitím vnitřních zdrojů jsme
s to postupně překonávat tyto problémy,
aniž bychom zpomalili další rozvoj a aniž
bychom snižovati životní úroveň
našeho lidu. Z těchto hledisek zajišťujeme
úkoly letošního roku a s těmito cíli
přistupujeme k přípravě návrhu
šesté pětiletky.
Jestliže hodnotíme dosavadní vývoj ekonomiky
jako vcelku úspěšný, nechceme přitom
zastarat nedostatky a problémy, které v naší
ekonomice přetrvávají a které i nově
vznikají. Vedle investiční výstavby,
která přes určité zlepšení
zůstává stále nejslabším
článkem rozvoje, je to zejména stále
nízká souhrnná efektivnost reprodukčního
procesu, nízká technická úroveň
řady výrob a výrobků a současným
potřebám neodpovídající účinnost
řízení. Projevem toho jsou mimo jiné
nevyužité možnosti v zahraničním
obchodě, nedostatečné využívání
základních prostředků, živé
práce, energie a materiálů a známé
problémy v dodavatelskoodběratelských vztazích.
To vše představuje velké rezervy, jejichž
důslednější využití umožní
dosáhnout ještě lepších výsledků.
Soudružky a soudruzi, naléhavé potřeby
a životní zájem země vyžadují
věnovat zvýšenou pozornost zapojení
naší ekonomiky do mezinárodní dělby
práce. Nevyplývá to jen z nedostatečné
surovinové základny a relativně úzkého
rámce vnitřního trhu, jehož rozsah neumožňuje
budovat v některých odvětvích optimální
velikost výrobních kapacit, ale také z toho,
že bychom jinak - stejně jako každý jiný
malý nebo střední stát - nemohli držet
krok s rychlým vývojem v období vědecko-technické
revoluce. Vhodnou a efektivní strukturu ekonomiky nelze
v našich podmínkách uskutečňovat,
ba ani koncipovat jinak než v rámci mezinárodního
socialistického společenství.
Plnění základních úkolů
a záměrů v oblasti československých
vnějších ekonomických vztahů
v prvních čtyřech letech pátého
pětiletého plánu bylo vcelku příznivé.
Zapojení čs. ekonomiky do mezinárodní
dělby práce se dále prohloubilo.
Vývoj těchto vztahů byl v posledních
dvou letech ovlivněn především tím,
že došlo k prudkému růstu cen paliv, surovin
a potravin na kapitalistických trzích, kde nakupujeme
asi čtvrtinu celkové naší potřeby
surovin.
V souladu s našimi pravidly plánovitého řízení
národního hospodářství nepromítáme
tento cenový růst u převážné
většiny druhů surovin i dalšího
zboží do hospodaření výrobních
organizací. Naše výrobní podniky nakupují
tyto suroviny od zahraničního obchodu za nezvýšené
ceny a rozdíl je uhrazován ze státního
rozpočtu.
Abychom čelili této situaci, přijali jsme
řadu opatření ke zvýšení
vývozu, k dosažení úspor v dovozu a
ke zlepšení celkové práce zahraničního
obchodu, jejichž cílem je zejména zvýšit
jeho celkovou efektivnost a hlavně dosáhnout vyšších
vývozních cen. V uplynulém roce jsme si v
praxi ověřili, že tyto cíle jsou reálné
a přinesly také pozitivní výsledky.
Přesto však v tomto období k zabezpečení
růstu dovozu pro výrobní spotřebu,
pro investiční výstavbu i pro vnitřní
trh jsme byli nuceni čerpat část devizové
rezervy, vytvořené v předcházejících
letech.
Jedním ze základních faktorů, který
přispěl ke stabilitě našeho hospodářského
rozvoje i ve ztížených podmínkách,
byla stále rostoucí výměna zboží
a soustavně se prohlubující spolupráce
se socialistickými zeměmi, především
se Sovětským svazem. Její další
prohlubování považujeme za rozhodující
pro zabezpečení dynamického vývoje
čs. ekonomiky.
Budeme proto také pokračovat v účasti
na společných akcích k využívání
přírodního bohatství, zvláště
na území Sovětského svazu. V tomto
směru byla již uzavřena řada významných
dohod. Z nich na prvním místě nutno jmenovat
mnohostrannou dohodu o společné výstavbě
plynovodu z oblasti Orenburg na západní hranici
Sovětského svazu. Dále jsou to dohody o spolupráci
při rozvoji těžby železnorudných
surovin, výroby některých ferroslitin, při
výstavbě Kijevbajevského osinkového
kombinátu i dvoustranná dohoda o účasti
na výstavbě závodu na výrobu fosforečných
hnojiv Amofos v Estonské sovětské socialistické
republice. Významným přínosem k řešení
perspektivních energetických potřeb bude
realizace dohody o výstavbě mezistátního
přenosového vedení o napětí
750 kW a příslušným rozvodem. Integrační
záměry zakládají i některé
další dohody. Je to zvláště spolupráce
se Sovětským svazem při výrobě
zařízení jaderné energetiky a s Německou
demokratickou republikou o spolupráci v oboru olefinové
chemie.
Tyto projekty, k jejichž uskutečňování
přispíváme nemalými kapacitami, pracovními
silami, finančně i technicky, jsou významným
přínosem pro krytí potřeb energii
a surovin pro naše národní hospodářství,
což nám dlouhodobě vytváří
potřebné záruky a základní
podmínky dalšího rozvoje.
V souvislosti se závažnými změnami na
světových trzích dohodly se členské
státy RVHP provádět každoročně,
počínaje rokem 1975, nezbytné úpravy
kontraktních cen, očištěných
pochopitelně od konjunkturálních vlivů
kapitalistických trhů. Je to nezbytné i k
zabezpečení dalšího rozvoje vzájemně
výhodné dělby práce a růstu
výměny zboží. I za těchto podmínek
bude dovoz paliv a surovin ze socialistických zemí,
zvláště ze Sovětského svazu,
pro Československo jak z hlediska cenového, tak
zvláště z hlediska spolehlivosti a dlouhodobé
stability dodávek výrazně výhodnější
než z kapitalistických států.
Nová situace na světových trzích klade
zvýšené nároky na řízení
vnějších ekonomických vztahů
a vyžaduje, aby všechny státní a hospodářské
orgány pracovaly s větším výhledem
a zvláště prohlubovaly výrazně
koncepčnost v řízení těchto
vztahů, jak pokud jde o jejich strukturu, tak i zaměření
k rozhodujícím zemím.
Základní koncepce v tomto směru jsou vypracovány.
Je však třeba je v praxi ověřovat, tvořivým
způsobem propracovávat tak, aby z hlediska hospodářské
politiky přinášely dnes i v budoucnu co největší
efekt.
V letošním roce musíme zvlášť
důrazně působit k tomu, aby všechny
státní a hospodářské orgány
a organizace věnovaly mimořádnou pozornost
zvyšování vývozu.
To platí ve zvýšené míře
ve vztahu k členským státům RVHP,
zejména Sovětskému svazu. Musíme učinit
vše pro to, aby realizace našich závazků
odpovídala stanoveným termínům, dohodnutému
množství a kvalitě.
Zlepšení rovněž vyžaduje plnění
dodávek pro vývoz do kapitalistických států,
kde nelze opakovat situaci z minulého roku, kdy plánované
dodávky nebyly v některých resortech plněny
a jejich celková úroveň zůstala zhruba
na úrovni předchozího roku. V některých
odvětvích byly dodávky pro vývoz dokonce
nižší než v roce 1973.
Zvyšování vývozu, které je jedním
z nejnaléhavějších úkolů
celého národního hospodářství,
klade mimořádně vysoké nároky
zejména na strojírenství, chemický
a spotřební průmysl. Počítáme
s tím, že bude nutné urychlit modernizaci a
rekonstrukci některých výrob, především
ve strojírenství a spotřebním průmyslu,
zvýraznit specializovaný profil našeho strojírenství
vhodnými vývozními programy a rozvíjet
ty vybrané obory chemického a celulózo-papírenského
průmyslu, které se opírají o optimální
chemické zpracování ropy a dřevní
hmoty jako domácí suroviny.
Zkušenosti z realizace komplexního programu zdůrazňují
nutnost klást do budoucna větší důraz
především na posílení plánovitosti
jako základního nástroje k urychlení
integračních procesů, kooperace a specializace.
Rozšiřováním společného
plánování, uplatněním mezinárodního
plánu integračních opatření
a promítnutím dohodnutých společných
akcí do pětiletých plánů, včetně
rozvoje vědy a techniky, můžeme dosáhnout
většího a rychlejšího efektu ve
společných ekonomických projektech, na nichž
se naše národní hospodářství
podílí a bude podílet.
Všechna tato opatření musí vést
ke zvýšení tvorby zdrojů, účelnějšímu
vynakládání prostředků a ke
zlepšení struktury hospodářství,
jeho odvětví a oborů.
Soudružky a soudruzi, trvalou pozornost věnujeme investiční
výstavbě, která má důležité
místo v reprodukčním procesu. Vzhledem k
tomu, že do ní vkládáme značný
podíl z národního důchodu, bylo naše
úsilí zaměřeno k tomu, aby její
přínos byl co nejvýraznější.
V tomto směru jsme se zabývali v uplynulém
období, zejména zlepšením plánování
investic, odběratelsko dodavatelskými vztahy, celkovou
efektivností investičního procesu a jednotlivých
investic, hmotnou zainteresovaností jeho účastníků
a některými problémy přímého
řízení.
Byli jsme přitom vedení snahou ovlivnit nejen výsledky
páté pětiletky, ale zvláště
připravit podmínky pro zlepšení na nejzávažnějších
úsecích investiční výstavby
v šesté pětiletce.
V prvních čtyřech letech této pětiletky
byly uvedeny do provozu tak významné stavby, jako
tranzitní plynovod, těžební kapacity
na 9 miliónů tun uhlí za rok, první
linka pražského metra, kapacity na výrobu 770
tisíc tun cementu za rok, panelárny na výrobu
1 330 000 m3 panelů a řada dalších.
Rozestavěny jsou elektrárny o výkonu 6600
MW, cementárny na kapacitu 3 200 000 tun cementu, významné
stavby v metalurgii, ve strojírenství a v chemickém
průmyslu, které budou uvedeny do provozu v roce
1975 nebo v prvních letech šesté pětiletky.
Zvýšenými dodávkami jednotlivých
strojů jsme vytvořili lepší podmínky
pro modernizaci a rekonstrukci existujících provozů
i komplexní socialistickou racionalizaci.
Budou značně překročeny investiční
objemy v zemědělství v souladu s dosaženou
vyšší úrovní zemědělské
výroby a s nastoupenou cestou koncentrace a specializace
a s tím spojenou výstavbou velkokapacitních
výrobních jednotek.
V této pětiletce překročíme
směrnici XIV. sjezdu KSČ, postavit nejméně
500 000 bytů, o 90 000-100 000 bytů. V bytové
výstavbě se nám rovněž podařilo
překonat živelný vývoj růstu
cen. Při překračování plánované
výstavby bytů se však dostatečně
neplní úkoly v občanské a technické
vybavenosti sídlišť a není ještě
vždy zajišťován potřebný předstih
podmiňujících investic.