Přítomno: | 174 poslanců Sněmovny lidu |
66 poslanců Sněmovny národů, zvolených v České socialistické republice | |
63 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice |
Omluveni poslanci:
- Sněmovny lidu
Adamová, Axman, Beľko, Biľak, Cabalková,
Dzúr, Exner, Jakeš, Jánská, Kratochvíl,
Lichner, Löbl, Michalík, Musil, Neuman, Ondřich,
Pešek, Pirč, Pirošík, Polák J.,
Seidlová, Svačina, Šimek J., Švestka,
Uher, Vojtíšková
- Sněmovny národů zvolení v České
socialistické republice
Baryl, Fojtík, Gratcl, Kempný, Kovalčík,
Mařík, Mušal, Šimon, Trávníček
- Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
socialistické republice
Černák, Gregor, Janík, Malina, Muržic,
Sevejáni, Šalgovič, Šiška, Šucha,
Válek, Zabová, Zozulák
Předseda FS A. Indra: Soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci, vítám vás na 14. společné
schůzi obou sněmoven Federálního shromáždění
Československé socialistické republiky.
Dovolte mi, abych i vaším jménem přivítal
členy a kandidáty předsednictva ÚV
KSČ, členy sekretariátu ÚV KSČ,
vedené generálním tajemníkem s. Gustávem
Husákem. (Potlesk.)
Vítám členy federální vlády
v čele s předsedou vlády s. Štrougalem
(potlesk), představitele orgánů Národní
fronty, společenských organizací a všechny
ostatní hosty.
Jsme rádi, že se našeho zasedání
dnes účastní vzácný host, tajemník
prezídia Nejvyššího sovětu SSSR
s. Georgadze, kterého srdečně vítáme.
(Potlesk.)
Soudružky a soudruzi, předsednictva Sněmovny
lidu a Sněmovny národů ve schůzích
8. října navrhla konat společnou schůzi
sněmoven s pořadem, který jste obdrželi
na pozvánkách.
Má někdo z vás doplňující
návrh nebo připomínky k návrhu předsednictev
svých sněmoven? (Nikdo se nehlásil.) Není
tomu tak.
Podle účasti jsou obě sněmovny v souladu
s článkem 40 odst. 1 a 2 ústavního
zákona o čs. federaci schopny se usnášet.
Nejdříve prosím o hlasování
poslance Sněmovny lidu.
Kdo souhlasí s návrhem předsednictva sněmovny
na konání společné schůze s
navrženým pořadem? (Hlasuje se.) Děkuji
vám.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Není tomu tak.
Sněmovna lidu schválila návrh jednomyslně.
Nyní prosím poslance Sněmovny národů.
Kdo z nich souhlasí s návrhem svého předsednictva
na konání společné schůze sněmoven
s navrženým pořadem? (Hlasuje se.) Děkuji.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Je někdo proti? (Nikdo.) Není tomu tak.
I Sněmovna národů schválila návrh
jednomyslně.
Obě sněmovny se v souladu s článkem
45 odst. 2. ústavního zákona o čs.
federaci usnesly na konání společné
schůze a schválily její pořad.
Dovolte mi, soudružky a soudruzi některá sdělení
před zahájením jednání.
Dopisem z 26. září sdělil předseda
vlády ČSSR v zastoupení presidenta republiky,
že svolává dnem 1. října 1974
Federální shromáždění
k podzimnímu zasedání.
Dopisem z 9. října zaslal předseda vlády
ČSSR k vyslovení souhlasu Protokol o změnách
statutu Rady vzájemné hospodářské
pomoci a Úmluvy o právní způsobilosti,
výsadách a imunitách Rady vzájemné
hospodářské pomoci, podepsané v Sofii
21. června 1974.
Nyní, prosím, vyslechněte informaci o činnosti
předsednictev a výborů sněmoven.
Předsednictva sněmoven ve schůzích
dne 8. října t. r. zhodnotila 12. a 13. společnou
schůzi, projednala organizačně politické
zajištění samostatných schůzí
sněmoven a společné schůze sněmoven,
jakož i stanoviska svých výborů ke zprávě
o plnění státního plánu a rozpočtu
v roce 1974 a ke zprávě o vývoji populace
v našem státě. Zvláštní
pozornost věnovala předsednictva návrhu na
projednání státního rozpočtu
čs. federace na rok 1975 ve výborech sněmoven.
Předsednictvo Sněmovny lidu projednalo též
informaci o zajišťování závěrů
červencového pléna ÚV KSČ z
roku 1973 ve výborech sněmovny.
Výbory sněmoven projednávaly především
vládní návrhy zákonů, které
jsou na programu dnešní společné schůze,
a přípravu samostatných schůzí
svých sněmoven. Ekonomické výbory
se zabývaly zprávou o plnění státního
plánu a státního rozpočtu v roce 1974
a zprávou o populačním vývoji a přijaly
k nim jednotná stanoviska.
Jednotlivé výbory dále projednaly:
Ve společné schůzi výborů pro
průmysl, dopravu a obchod obou sněmoven byly na
pořadu dílčí zprávy výrobních
resortů o splnění národohospodářského
plánu a státního rozpočtu v prvním
pololetí letošního roku.
Výbory pro plán a rozpočet připravily
návrh způsobu projednávání
státního rozpočtu federace na rok 1975 ve
výborech, který předložily svým
předsednictvům.
Dále se výbory zabývaly rozborem hospodaření
státních hospodářských organizací
a organizací zahraničního obchodu za rok
1973.
Výbor pro plán a rozpočet Sněmovny
národů zhodnotil v září účinnost
zákonného opatření předsednictva
Federálního shromáždění
o poskytování půjček se státním
příspěvkem mladým manželům.
Přitom konstatoval, že opatření plní
stanovené cíle a není třeba podmínky
půjček měnit.
Dále výbor provedl kontrolu realizace závěrů,
které přijala Sněmovna národů
v minulém roce, k plnění plánu bytové
výstavby.
Na programu jednání branných a bezpečnostních
výborů byla informace o poznatcích poslanců
Slovenské národní rady a Federálního
shromáždění z plnění úkolů
branné výchovy a výměna získaných
zkušeností.
Kulturní výbor Sněmovny lidu jednal o zvyšování
kvalifikace kádrů v dopravě a o některých
poznatcích v kultuře cestování a přijal
k nim své stanovisko.
Kulturní výbor Sněmovny národů
projednal závěry z průzkumu účinnosti
socialistické výchovy na školách. Poslanci
konstatovali, že příslušná usnesení
byla na všech stupních rozpracována a postupně
se pozitivně projevila ve výchovné práci
a vzdělávacím procesu jednotlivých
typů škol. Došlo ke zlepšení spolupráce
školy s rodinou, zvýšení vlivu společenských
organizací a národních výborů
na mládež, zlepšila se účinnost
působení sdělovacích prostředků
v tomto smyslu.
Výbory pro zemědělství a výživu
projednaly zprávu o postupu realizace koncepčního
řešení surovinové a technologické
základny krmivářského, průmyslu
a přijaly k ní své stanovisko. Doporučují
v něm ministerstvu zemědělství a výživy
ČSSR a dalším příslušným
ústředním orgánům, aby toto
stanovisko bylo využito v rámci přípravy
6. pětiletého plánu.
Na programu schůze výboru pro sociální
politiku Sněmovny lidu byla zpráva o výsledku
poslaneckého průzkumu o poskytování
zdravotní péče matkám a novorozencům
na území hlavního města Prahy a hlavního
města Slovenska Bratislavy. Zjištění
byla zapracována do stanoviska předkládaného
předsednictvu Federálního shromáždění.
Výbor pro sociální politiku Sněmovny
národů projednal výsledky poslaneckého
průzkumu k působení zákona o rodině
z hlediska vlivu rodiny na výchovu dětí.
Tolik tedy informace o činnosti předsednictev a
výborů sněmoven.
Má někdo z poslanců k těmto informacím
připomínky nebo dotaz? (Nikdo se nehlásil.)
Není tomu tak.
Můžeme tedy přistoupit k projednávání
schváleného programu.
Jako prvý bod projednáme
Prosím ministra financí Československé
socialistické republiky ing. Leopolda Léra, CSc.,
aby jménem vlády odůvodnil předložený
návrh.
Ministr financí ČSSR ing. L. Lér,
CSc.: Vážený soudruhu generální
tajemníku, vážený soudruhu předsedo
Federálního shromáždění,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
vláda Československé socialistické
republiky předkládá k projednání
a ke schválení návrh zákona o zemědělské
dani, který nově upravuje zdaňování
v jednom z významných odvětví našeho
národního hospodářství a který
má nahradit dosavadní systém zemědělské
daně uplatňovaný od roku 1967.
Komunistická strana Československa a vláda
věnují mimořádnou a trvalou pozornost
všem základním otázkám našeho
zemědělství. Základním mezníkem
byl zde zejména IX. sjezd KSČ v květnu 1949,
který opíraje se o zásady Leninova družstevního
plánu vytyčil generální linii výstavby
socialismu na vesnici cestou budování JZD a státních
statků.
Pro další intenzívní rozvoj zemědělství
stanovil základní politicko-ekonomické cíle
především XIV. sjezd KSČ jeho úkoly
byly podrobně rozpracovány zejména dubnovým
plénem ÚV KSČ v roce 1972. Cílevědomá
a dlouhodobá zemědělská politika KSČ
se plně projevila i v dosažených výsledcích.
Za uplynulých 25 let byla v zemědělství
při výrazné pomoci státu, dělnické
třídy a celé společnosti vybudována
mohutná a výkonná výrobní základna,
která při rozvoji iniciativy pracovníků
v zemědělství je schopna nejen zabezpečovat
současné úkoly, ale skýtá dostatečný
základ a prostor pro další intenzívní
rozvoj socialistické zemědělské velkovýroby.
O dynamice růstu zemědělské výroby
svědčí nejlépe ta skutečnost,
že při výrazném snížení
počtu pracovníků téměř
na polovinu a při poklesu zemědělského
půdního fondu, se zvýšil objem hrubé
zemědělské produkce ve srovnání
s rokem 1948 téměř na dvojnásobek.
Zvlášť výrazně stoupla v posledních
letech produkce obilí, které v letošním
roce je téměř o polovinu vyšší
než v roce 1970. Dosažené výsledky předními
zemědělskými závody prokazují,
že je reálné postupně v průběhu
několika let dosáhnout soběstačnosti
ve výrobě zrnin, jak to též vyzvedl
generální tajemník naší strany
s. Husák při národních dožínkách
v Praze. U celé řady zemědělských
produktů tomu tak již je v současné
době.
Na dosažené výsledky v rozvoji zemědělské
výroby má kromě stále se prohlubující
organizátorské a řídící
práce přímý vliv především
větší mechanizace, chemizace, široké
uplatnění výnosných odrůd obilí,
zejména sovětské pšenice, růst
odborné kvalifikace pracovníků v zemědělství
i postupné realizace a aplikace vědeckovýzkumných
poznatků v celé oblasti zemědělství.
Hodnota základních prostředků v zemědělství
dosáhla v uplynulém roce již 142 mld korun,
což je proti roku 1965 skoro o polovinu více. Zemědělská
výroba se stále více přibližuje
úrovni a charakteru průmyslové výroby.
O výrazné podpoře rozvoje zemědělské
výroby stále lepším zabezpečováním
jeho materiálových potřeb průmyslem
svědčí i to, že za první 4 roky
současné pětiletky bude celkový objem
investic proti plánu vyšší o 5,5 mld Kčs,
to je o více než 11 % a dosáhne tak skoro 47
mld Kčs.
Na vybudování materiálně technické
základny zemědělství věnuje
společnost značné finanční
prostředky. Jen za první 3 roky 5. pětiletky
bylo poskytnuto zemědělství formou mimocenových
nástrojů na přímých dotacích
a subvencích 14,5 mld Kčs, z toho JZD skoro 7 mld
Kčs.
Kromě těchto dotací jsou ze státního
rozpočtu nově uhrazovány i cenové
rozdíly při dovozu některých základních
surovin, zejména krmiv a hnojiv, jejichž rozsah dosáhl
pouze za prvních 7 měsíců letošního
roku již více než 2 mld Kčs a celoročně
dosáhne asi 4 mld Kčs, což ve srovnání
s předchozím rokem je dvakrát více.
Cenové rozdíly přitom stále stoupají.
Tak např. cena dovážené rybí
moučky se v uplynulém období zvýšila
na trojnásobek, cena fosfátů na dvaapůlnásobek.
U pokrutin jsou ceny více než dvojnásobné
apod. Proto vystupuje v současné době zvláště
do popředí úkol se všemi těmito
surovinami co nejlépe hospodařit a současně
hledat další vlastní zdroje. O tom, že
je to možné, svědčí výsledky
předních zemědělských podniků.
Dynamický rozvoj zemědělské výroby
i finanční pomoc státu se příznivě
odráží i v důchodové situaci
převážné části zemědělských
podniků.
Fondy výstavby a rezervní fondy u JZD a státních
statků se zvýšily v roce 1973 na 13,2 mld Kčs,
zatímco v roce 1967 činily jen 6,4 mld Kčs.
V důsledku zlepšení důchodové
situace i získání vlastních prostředků
se u JZD výrazně omezily potřeby úvěru.
Investiční úvěry poklesly ze 7,14
mld Kčs v roce 1967 na 4 mld Kčs v roce 1973, provozní
úvěry ke konci roku 1973 činily pouze 1,7
mld Kčs, což činí necelá 4 %
z oběžných prostředků. Přitom
značná část družstev úvěry
nepotřebuje, má poměrně vysoké
vklady u Státní banky a pobírá aktivní
úroky.
Příznivý vývoj důchodové
situace zemědělských podniků se projevuje
pozitivně i v úrovni odměn pracovníků,
zejména družstevníků, a v jejich životní
úrovni.
V roce 1973 se dále zvýšil celkový objem
odměn v JZD o více než 700 mil. Kčs,
tj. o 4,8 %. Průměrná úroveň
odměn v JZD se sbližuje s průměrnými
odměnami v celém národním hospodářství.
Zatímco v roce 1970 činila na srovnatelné
základně (to znamená při započtení
průměrné daně ze mzdy) průměrná
měsíční odměna v národním
hospodářství korun 1937 a v JZD korun 1685,
v roce 1973 to bylo v národním hospodářství
korun 2161 a v JZD korun 2075. Přitom v měsíčních
odměnách družstevníků jsou zahrnuty
pouze příjmy ze společného hospodaření.