Zde nejsme spokojeni s tím, že se v oborech druhovýroby
zatím nedaří urychleně zavádět
do výroby nové druhy vysoce progresívních
výrobků, které dosud dovážíme
z kapitalistických států. Mám zde
na mysli především otázku výroby
ocelových kordů do pneumatik. Zavedení této
výroby má mimořádný význam
nejen pro podnik, ale i pro celou společnost. Rozbory užitných
vlastností pneumatik s ocelovým kordem prokázaly
výrazné zlepšení jejich jízdních
vlastností. Zavedení této výroby podporují
i ekonomická hlediska, vyjádřená celospolečenským
přínosem jedné a čtvrt miliardy Kčs
ročně za předpokladu, že dosažení
cílové výrobní kapacity 5000 tun kordů
bude podloženo investiční výstavbou
v souladu s rozvojovými záměry podniku.
Soudružky a soudruzi, každý z nás s uspokojením
přijal zprávu z posledního zasedání
ÚV KSČ o výsledcích rozvoje národního
hospodářství v uplynulých třech
letech. Je nesporné, že příznivý
vývoj umožňuje postupně uskutečňovat
stanovené cíle v růstu životní
úrovně, v upevňování sociální
jistoty a v rozvíjení socialistického způsobu
života občanů.
Abychom mohli lépe žít, musíme i lépe
a také kvalitněji vyrábět, proto jsem
chtěla ve svém diskusním vystoupení
upozornit na vážnost tohoto problému a na nutnost
věnovat mu na všech pracovištích náležitou
pozornost.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji poslankyni Libuši Kvasnicové, nyní
si uděláme polední přestávku.
Přerušuji jednání na jednu hodinu, Odpolední
jednání zahájíme přesně
ve 13. 20 hod. Odpolední jednání bude řídit
předseda SN s. Hanes.
/Jednání přerušeno ve 12. 20 hod. /
/Jednání znovu zahájeno ve 13. 22 hod./
Předsedající předseda SN prof. dr.
D. Hanes: Vážené Federálne zhromaždenie,
vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, znovu otváram prerušené rokovanie
10. spoločnej schôdze Snemovne ľudu a Snemovne
národov. Budeme pokračovať v rozprave k správe
vlády ČSSR o plnení jej programového
vyhlásenia.
Ako prvý po prestávke vystúpi poslanec Jaroslav
Srb. Pripraví sa poslanec Samuel Kodaj.
Poslanec SL dr. J. Srb: Vážený soudruhu
předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, vážení
hosté, náš právní řád
jako soubor socialistických právních norem
je pevným, živoucím organismem. Plní
dobře svou funkci, vyjadřuje stěžejní
životní zájmy dělnické třídy
a všech pracujících v ekonomice i v politice,
zabezpečuje ochranu a rozvoj socialistického společenského
vlastnictví, vedoucí úlohu KSČ ve
společnosti a státě, upevňování
a rozvoj všech funkcí socialistického státu,
prohlubování socialistické demokracie a výchovu
nového člověka.
Jako živý organismus vyvíjí se náš
právní řád a musí se vyvíjet
adekvátně s rozvojem naší společnosti.
V podmínkách vědeckotechnické revoluce,
v podmínkách vnitřní a vnější
kooperace a ekonomické integrace, v podmínkách
mírového soužití států
s různým společenským zřízením
je stále více a více vztahů, které
společnost považuje za nutné upravit právním
předpisem. Život společnosti se stává
bohatším a složitějším a také
právní řád se rozrůstá
o nové předpisy.
Jedním z úkolů zdokonalování
právního řádu je tedy povinnost včas
a v souladu s politickou linií vytyčenou XIV. sjezdem
KSČ zakotvit v právním řádu
ty vztahy, jejichž úprava v zájmu dalšího
rozvoje společnosti je nutná. Také proto,
že právní řád socialistické
společnosti, byť součást nadstavby,
musí plnit funkci nástroje řízení
a vědomě pomáhat, aktivně působit
na ekonomickou základnu. Právní řád
naší společnosti musí ale současně
pomáhat při formování socialistického
vědomí lidí a je tak významným
činitelem kulturně výchovného působení.
Zdůraznil to také dnes předseda vlády
s. dr. Štrougal ve svém expozé.
Nebylo proto náhodné, že XIV. sjezd KSČ
obrátil pozornost celé naší společnosti
na další zdokonalování právního
řádu jako na významný politický
úkol. K jeho plnění je povoláno Federální
shromáždění v úzké spolupráci
s národními radami a s vládou ČSSR.
Jen úzká a soudružská spolupráce
všech těchto orgánů může
vytvořit nezbytné předpoklady pro postupné
další zkvalitňování naší
legislativy.
Při tom všem je nám jasné, že v
žádném případě nemůžeme
v usnesení XIV. sjezdu spatřovat pokyn pro překotné
budování právního řádu,
ale že proces zdokonalování právního
řádu je procesem dlouhodobým, procesem v
podstatě stále se opakujícím tak,
jak se rozvíjí naše společnost, jak
se mění její potřeby, zvyšuje
ochrana zájmů společnosti i občanů.
Je nepochybné, že k výraznému zdokonalení
našeho právního řádu přispěl
velký počet zákonů, které naše
Federální shromáždění
od počátku své činnosti přijalo.
Nemalou zásluhu na dobré kvalitě přijatých
zákonů mají i poslanci Federálního
shromáždění, kteří zejména
ve stadiu projednávání zásad zákonů
přicházejí s nesčetnými podněty
a poznatky, čerpanými ze styku s pracujícími
a jejich kolektivy, státními i společenskými
orgány ve svých volebních obvodech, Tento
pozitivní přínos poslanců ke zvýšení
kvality připravovaných zákonů byl
nejednou kladně oceněn i ze strany vlády
i jejích členů. Zůstává
naším společným úkolem s vládou,
abychom poslancům vyhražovali vždy takový
časový prostor, aby si mohli ve svých volebních
obvodech opatřit co nejvíce poznatků pro
posouzení, že navrhovaný zákon ve všech
směrech splní sledovaně politické
cíle.
Ze závěrů XIV. sjezdu vyplývá
i pro oblast legislativy, že je třeba zvyšovat
její analytický a koncepční charakter,
který v dlouhodobější perspektivě
může podstatně přispět ke zkvalitnění
zákonodárství i právního řádu.
Jasné je, že i koncepce v legislativě musí
být v souladu s celkovou koncepcí rozvoje jednotlivých
oblastí naší společnosti. S uspokojením
můžeme vzít na vědomí, že
vláda ČSSR resp. její Legislativní
rada dala již podnět k vypracování analýzy
v řadě důležitých úseků
našeho právního řádu a je žádoucí,
aby se postupně přikročilo k vypracování
analýzy i na dalších úsecích.
Těžiště analytických prací
je a bude v resortech, jejichž orgány jsou povolány
zákony provádět, aplikovat je. Avšak
tento - abych tak řekl - profesionální pohled
na působení našich zákonů je
třeba konfrontovat s pohledem, který na naše
právo mají pracující a jejich kolektivy.
A v tomto směru je významným úkolem
poslanců Federálního shromáždění,
aby si ve svých volebních obvodech ověřovali
soulad zákonů s potřebami společnosti
i se zájmy pracujících a signalizovali svými
podněty a doporučeními nezbytnou úpravu.
Zásluhou ústavně právních výborů
FS je, že z jejich podnětu bylo zahájeno projednávání
základních problémů, které
souvisí se zdokonalováním právního
řádu. Vycházejí ze správné
úvahy, že plnění tohoto politického
úkolu nezbytně vyžaduje vyjasnit některé
základní problémy obecné povahy, Potvrdila
to i předposlední schůze těchto výborů,
na níž byla zahájena širší
diskuse o této problematice za účasti místopředsedy
vlády prof. dr. Laca, předsedy Nejvyššího
soudu doc. dr. Ondřeje, generálního prokurátora
s. Feješe, hlavního arbitra dr. Brandejse, ředitele
Ústavu státu a práva prof. dr. Češky
i dalších představitelů státních
orgánů.
Dovolte, abych v závěru vyslovil přesvědčení,
že jsme nastoupili správnou cestu ke zlepšení
zákonodárné práce. Je to úkol
složitý a jsme v podstatě na začátku
jeho provádění, Věřím
však, že v úzké a soudružské
spolupráci s oběma národními radami
a s vládou ČSSR ho postupně splníme.
Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN prof. dr.
D. Hanes: Ďakujem poslanci Srbovi za jeho vystúpenie.
Ako ďalší vystúpi poslanec Samuel Kodaj.
Pripraví sa poslanec Michal Rusnák.
Poslanec SN S. Kodaj: Vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, v súvislosti s programovým
vyhlásením vlády ČSSR, ktoré
sme pred dvoma rokmi schválili, chcem zaujať stanovisko
hlavne k tej časti, ktorá hovorí o potrebe
zvýšenia a zdokonalenia obranyschopnosti krajiny.
Obrana socializmu v triedne rozdelenom svete je základnou
podmienkou jeho existencie a rozvoja. Chápeme ju ako objektívnu
zákonnosť, vyplývajúcu z existencie
agresívnej podstaty imperializmu, lebo v podmienkach svetovej
socialistickej sústavy má internacionálny
charakter. Ten vyplýva z politickej jednoty, zo spoločných
záujmov a cieľov socialistických krajín,
z toho, že socializmus nie je možné úspešne
brániť len v národnom rámci jednej krajiny.
Preto línia XIV. zjazdu KSČ i programového
vyhlásenia vlády ČSSR upevňovať
spojenectvo, priateľstvo a spoluprácu so ZSSR a ostatnými
krajinami socialistického tábora je najspoľahlivejším
garantom socialistickej výstavby v našej krajine,
našej národnej a štátnej existencie a
bezpečnosti.
Česi a Slováci po stáročia žili
pod cudzou nadvládou. Mnoho obetí priniesli za svoju
slobodu. Základný životný problém
oboch našich národov, uhájenie národnej
existencie, nebol plne vyriešený ani po vzniku československého
štátu v roku 1918, i keď jeho utvorenie z národného
hľadiska bolo nesporným pokrokom. Pokusy idealizovať
v krízových rokoch 1968 - 1969 tzv. "tvorivý"
a "samostatný" prístup predvojnovej čs.
diplomacie k zložitým medzinárodným
udalostiam mal jeden cieľ: sfalšovať pravú
triednu podstatu a výsledky politiky buržoázie
predvojnového Československa. Historickou pravdou
zostáva tvrdá skutočnosť, že politika
čs. buržoázie skončila zásadným
neúspechom, rozbitím republiky, strátou samostatnosti
a národnou katastrofou. Západní spojenci
buržoázneho Československa v osudových
chvíľach republiku zradili. Podstatu tohto problému
vyjadril generálný tajomník ÚV KSČ
Gustáv Husák takto:
"Kruto sme sa museli poučiť z dôsledkov
chybnej zahraničnopolitickej orientácie našej
buržoázie. Pochopili sme, že slobodná
budúcnosť našej krajiny môže byť
zabezpečená jedine v najpriateľskejších
vzťahoch so Sovietskym zväzom a skutočne demokratickými
silami." /G. Husák: Prejavy a state, Praha r. 1970,
str. 53./
Je skutočne historickou zásluhou KSČ, že
na základe poučení z mníchovskej tragédie
a rozbitia Československa v priebehu druhej svetovej vojny
vypracovala a presadila novú koncepciu československej
zahraničnej politiky, spočívajúcu
na československo-sovietskej spolupráci. Línia
československo-sovietskeho spojenectva a spolupráce
napriek útokom pravice a protisocialistických síl
obstála i v krízovom období rokov 1968 -
1969. XIV. zjazd KSČ v novej historickej situácii
ďalej rozvinul líniu československo-sovietskeho
spojenectva a priateľstva. Základom sa stala nová
zmluva o priateľstve, spolupráci a vzájomnej
pomoci z roku 1970. ktorá má pre naše národy
mimoriadny význam a plne zodpovedá ich životným
záujmom; zabezpečuje našu bezpečnosť,
suverenitu a podmienky pre ničím neobmedzený
socialistický rozvoj našej spoločnosti.
ČSSR nie je veľkým štátom a bolo
by nereálne sa domnievať, že môže
izolovane od socialistických krajín a hlavne od
Sovietskeho zväzu - mať určujúcu úlohu
v medzinárodných vzťahoch. Ale nie je zas tak
bezvýznamným štátom, aby sa jeho hlas
- v úzkej koordinácii zahraničnopolitickej
činnosti socialistických krajín primerane
neuplatnil v celom vývoji európskej a svetovej politiky.
Zahraničnopolitické výsledky, ktoré
sme od XIV. zjazdu KSČ dosiahli, presvedčivo dokazujú,
že koordinácia zahraničnej politiky socialistických
krajín nesmierne rozširuje akčný rádius
čs. zahraničnej politiky tak v európskej
politike a v ďalších svetových oblastiach,
ako aj na pôde medzinárodných organizácií.
Československo sa dnes aktívne podieľa na riešení
závažných medzinárodných otázok,
ktorých cieľom je zabezpečiť trvalý
mier v Európe a vo svete vôbec.
Upevnenie bratských internacionálnych zväzkov,
hlavne so ZSSR a ostatnými bratskými socialistickými
krajinami, výrazne posilnilo i naše medzinárodné
postavenie. Preto neustále rastie i naša medzinárodná
autorita. Všetky tieto faktory sú nesmierne dôležité
i pre zabezpečenie obranyschopnosti našej vlasti.
Leninské internacionálne poňatie obrany socializmu
sa za posledné roky dôsledne uplatňuje v politike
našej strany. Leninskými princípmi obrany socializmu
sa riadi aj práca branných a bezpečnostných
výborov Federálneho zhromaždenia.
Požiadavka na vysokú a nepretržitú bojovú
pohotovosť našej armády je objektívne
podmienená triednym zápasom medzi socializmom a
kapitalizmom. Napriek tomu, že sme svedkami zmierňovania
medzinárodného napätia a že dochádza
k významným zmenám vo vzťahu s krajinami
s rozdielnym spoločenským zriadením, nemôže
nás to viesť k netriednemu posudzovaniu súčasného
imperializmu.
Naša západná hranica je súčasne
hranicou celého socialistického spoločenstva
s imperializmom. Za touto hranicou sú dislokované
agresívne sily NATO. Je to okrem iného na európskom
bojisku len na západ od našej hranice 2,7 milióna
/58 div./ vojakov, 7. 200 atómových hlavíc,
vyše 10. 000 tankov, 3. 600 lietadiel, vyše 2. 250 nosičov
jadrových zbraní a pod.
Zoskupenie týchto síl a prostriedkov zodpovedá
plánu velenia NATO pre vedenie agresívnej vojny.
Divízie sú rozmiestnené na predpokladaných
smeroch zasadenia, majú potrebnú hĺbku a šírku;
pre ich vojnové použitie nie je potrebné ďalších
podstatných preskupení.
V trvalej pohotovosti majú až 85 % strategických
prostriedkov jadrového napadnutia, 75 - 80 % síl
a prostriedkov letectva a 85 % celkového stavu prvosledových
útvarov a zväzkov. V 7. americkej poľnej armáde
nesmie 50 % vojakov opustiť kasárne a len 15 % môže
opustiť jednotku na viac ako 24 hodín. Raz mesačne
sa v rámci celej armády precvičuje uvedenie
jednotiek a útvarov do plnej bojovej pohotovosti.
Všetky tieto prostriedky sú namierené proti
nám, proti ďalším socialistickým
krajinám, hlavne proti bašte svetového mieru
- ZSSR. Aj tieto skutočnosti plne ukazujú na životnú
dôležitosť našej príslušnosti
do tábora socializmu, do organizácie Varšavskej
zmluvy pre zabezpečenie plnej bezpečnosti našej
krajiny.
Analýza vojensko-politických súvislostí
súčasných medzinárodných vzťahov
potvrdzuje správnosť vojenskej politiky socialistických
krajín, ktorá vychádza z daného stavu
ohrozenia medzinárodnej bezpečnosti imperializmom
a z konkrétnych potrieb obrany socializmu. Preto je orientovaná
na všestranné posilnenie vojensko-politického
zväzku Varšavskej zmluvy a na všestranné
zabezpečovanie nepretržitej bojovej pohotovosti ozbrojených
síl. Sústavne zvyšovať bojovú pohotovosť
vojsk, udržiavať ju na úrovni súčasných
požiadaviek - to je naša hlavná a rozhodujúca
úloha.
Súdružky a súdruhovia, za posledné roky
bol v našej armáde urobený veľký
kus práce. Vysoko si vážime starostlivosť
územných straníckych i štátnych
orgánov o našu prácu, jej ocenenie vedením
strany a osobne generálnym tajomníkom strany. Na
základe výsledkov bojovej a politickej prípravy
mohol na záver výcvikového roku 1973 minister
národnej obrany konštatovať, že v Čs.
ľudovej armáde úspešne pokračuje
realizácia úloh XIV. zjazdu. Velitelia a štáby,
politické orgány, stranícke a spoločenské
organizácie vyvinuli veľké úsilie k
ich úspešnému plneniu. Prehĺbila sa účinnosť
stranícko-politickej práce, čo malo vplyv
na upevnenie politicko-morálneho vzťahu vojsk, rozvoj
aktivity a iniciatívy pri plnení náročných
úloh prípravy vojsk Čs. ľudovej armády
vo výcvikových rokoch 1972 - 1973. Dôsledným
uplatňovaním vedúcej úlohy Komunistickej
strany Československa vo všetkých oblastiach
života a činnosti armády, prehĺbením
bratských internacionálnych vzťahov s armádami
členských krajín Varšavskej zmluvy,
najmä so Sovietskou armádou, sa ďalej zvýšila
bojová sila a pripravenosť Čs. ľudovej
armády.
Obranyschopnosť socialistických krajín bola,
je a zostáva jedným z dôležitých
činiteľov presadzovania politiky mieru, politiky mierového
spolunažívania. Náš ľud a my všetci
by sme istotne privítali určité uvoľnenie
nielen v politickej oblasti, ale aj v oblasti vojenskej. Nič
podobného sa však doteraz nestalo. Naopak, militarizácia
štátov NATO prebieha naďalej, zvyšujú
sa vojenské rozpočty, do militarizácie týchto
krajín je plne zaangažovaná a zapojená
aj súčasne prebiehajúca vedeckotechnická
revolúcia. Plných 45 - 50 % vedeckovýskumných
kapacít je zapojených do zbrojného priemyslu.
Uvedomujeme si preto, že nič viac by nemohlo poškodiť
našu bezpečnosť, ako prepadnutie náladám
pacifizmu, podceňovanie vojnového nebezpečenstva,
prepadnutie ilúziám o humánnej mierovej politike
imperialistických štátov, alebo bagatelizovanie
požiadaviek na neustále zvyšovanie bojovej pohotovosti.
V tom je zmysel a cieľ, ako aj obrovská zodpovednosť
našej práce voči spoločnosti socializmu,
voči medzinárodnému robotníckemu hnutiu.
Preto popri neustálom zdokonaľovaní bojového
majstrovstva venujeme mimoriadnu pozornosť aj výchove
našich vojakov k láske k svojej rodnej krajine, k
svojmu ľudu, jeho revolučným tradíciám,
k hrdosti na svoju socialistickú vlasť. Cez tieto
vlastnosti a city lásky k svojej vlasti vychovávame
vojakov k bratskému vzťahu k všetkým našim
priateľom, k proletárskemu internacionalizmu. Cez
hrdosť a lásku k svojej socialistickej vlasti učíme
vojakov nenávidieť všetkých nepriateľov,
nenávisti k imperializmu. Snažíme sa vychovávať
ich ako obrancov i budovateľov socialistickej vlasti.