Čtvrtek 13. prosince 1973

Zde nejsme spokojeni s tím, že se v oborech druhovýroby zatím nedaří urychleně zavádět do výroby nové druhy vysoce progresívních výrobků, které dosud dovážíme z kapitalistických států. Mám zde na mysli především otázku výroby ocelových kordů do pneumatik. Zavedení této výroby má mimořádný význam nejen pro podnik, ale i pro celou společnost. Rozbory užitných vlastností pneumatik s ocelovým kordem prokázaly výrazné zlepšení jejich jízdních vlastností. Zavedení této výroby podporují i ekonomická hlediska, vyjádřená celospolečenským přínosem jedné a čtvrt miliardy Kčs ročně za předpokladu, že dosažení cílové výrobní kapacity 5000 tun kordů bude podloženo investiční výstavbou v souladu s rozvojovými záměry podniku.

Soudružky a soudruzi, každý z nás s uspokojením přijal zprávu z posledního zasedání ÚV KSČ o výsledcích rozvoje národního hospodářství v uplynulých třech letech. Je nesporné, že příznivý vývoj umožňuje postupně uskutečňovat stanovené cíle v růstu životní úrovně, v upevňování sociální jistoty a v rozvíjení socialistického způsobu života občanů.

Abychom mohli lépe žít, musíme i lépe a také kvalitněji vyrábět, proto jsem chtěla ve svém diskusním vystoupení upozornit na vážnost tohoto problému a na nutnost věnovat mu na všech pracovištích náležitou pozornost.

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji poslankyni Libuši Kvasnicové, nyní si uděláme polední přestávku. Přerušuji jednání na jednu hodinu, Odpolední jednání zahájíme přesně ve 13. 20 hod. Odpolední jednání bude řídit předseda SN s. Hanes.

/Jednání přerušeno ve 12. 20 hod. /

/Jednání znovu zahájeno ve 13. 22 hod./

Předsedající předseda SN prof. dr. D. Hanes: Vážené Federálne zhromaždenie, vážené súdružky a súdruhovia poslanci, znovu otváram prerušené rokovanie 10. spoločnej schôdze Snemovne ľudu a Snemovne národov. Budeme pokračovať v rozprave k správe vlády ČSSR o plnení jej programového vyhlásenia.

Ako prvý po prestávke vystúpi poslanec Jaroslav Srb. Pripraví sa poslanec Samuel Kodaj.

Poslanec SL dr. J. Srb: Vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, náš právní řád jako soubor socialistických právních norem je pevným, živoucím organismem. Plní dobře svou funkci, vyjadřuje stěžejní životní zájmy dělnické třídy a všech pracujících v ekonomice i v politice, zabezpečuje ochranu a rozvoj socialistického společenského vlastnictví, vedoucí úlohu KSČ ve společnosti a státě, upevňování a rozvoj všech funkcí socialistického státu, prohlubování socialistické demokracie a výchovu nového člověka.

Jako živý organismus vyvíjí se náš právní řád a musí se vyvíjet adekvátně s rozvojem naší společnosti. V podmínkách vědeckotechnické revoluce, v podmínkách vnitřní a vnější kooperace a ekonomické integrace, v podmínkách mírového soužití států s různým společenským zřízením je stále více a více vztahů, které společnost považuje za nutné upravit právním předpisem. Život společnosti se stává bohatším a složitějším a také právní řád se rozrůstá o nové předpisy.

Jedním z úkolů zdokonalování právního řádu je tedy povinnost včas a v souladu s politickou linií vytyčenou XIV. sjezdem KSČ zakotvit v právním řádu ty vztahy, jejichž úprava v zájmu dalšího rozvoje společnosti je nutná. Také proto, že právní řád socialistické společnosti, byť součást nadstavby, musí plnit funkci nástroje řízení a vědomě pomáhat, aktivně působit na ekonomickou základnu. Právní řád naší společnosti musí ale současně pomáhat při formování socialistického vědomí lidí a je tak významným činitelem kulturně výchovného působení. Zdůraznil to také dnes předseda vlády s. dr. Štrougal ve svém expozé.

Nebylo proto náhodné, že XIV. sjezd KSČ obrátil pozornost celé naší společnosti na další zdokonalování právního řádu jako na významný politický úkol. K jeho plnění je povoláno Federální shromáždění v úzké spolupráci s národními radami a s vládou ČSSR. Jen úzká a soudružská spolupráce všech těchto orgánů může vytvořit nezbytné předpoklady pro postupné další zkvalitňování naší legislativy.

Při tom všem je nám jasné, že v žádném případě nemůžeme v usnesení XIV. sjezdu spatřovat pokyn pro překotné budování právního řádu, ale že proces zdokonalování právního řádu je procesem dlouhodobým, procesem v podstatě stále se opakujícím tak, jak se rozvíjí naše společnost, jak se mění její potřeby, zvyšuje ochrana zájmů společnosti i občanů.

Je nepochybné, že k výraznému zdokonalení našeho právního řádu přispěl velký počet zákonů, které naše Federální shromáždění od počátku své činnosti přijalo. Nemalou zásluhu na dobré kvalitě přijatých zákonů mají i poslanci Federálního shromáždění, kteří zejména ve stadiu projednávání zásad zákonů přicházejí s nesčetnými podněty a poznatky, čerpanými ze styku s pracujícími a jejich kolektivy, státními i společenskými orgány ve svých volebních obvodech, Tento pozitivní přínos poslanců ke zvýšení kvality připravovaných zákonů byl nejednou kladně oceněn i ze strany vlády i jejích členů. Zůstává naším společným úkolem s vládou, abychom poslancům vyhražovali vždy takový časový prostor, aby si mohli ve svých volebních obvodech opatřit co nejvíce poznatků pro posouzení, že navrhovaný zákon ve všech směrech splní sledovaně politické cíle.

Ze závěrů XIV. sjezdu vyplývá i pro oblast legislativy, že je třeba zvyšovat její analytický a koncepční charakter, který v dlouhodobější perspektivě může podstatně přispět ke zkvalitnění zákonodárství i právního řádu. Jasné je, že i koncepce v legislativě musí být v souladu s celkovou koncepcí rozvoje jednotlivých oblastí naší společnosti. S uspokojením můžeme vzít na vědomí, že vláda ČSSR resp. její Legislativní rada dala již podnět k vypracování analýzy v řadě důležitých úseků našeho právního řádu a je žádoucí, aby se postupně přikročilo k vypracování analýzy i na dalších úsecích. Těžiště analytických prací je a bude v resortech, jejichž orgány jsou povolány zákony provádět, aplikovat je. Avšak tento - abych tak řekl - profesionální pohled na působení našich zákonů je třeba konfrontovat s pohledem, který na naše právo mají pracující a jejich kolektivy. A v tomto směru je významným úkolem poslanců Federálního shromáždění, aby si ve svých volebních obvodech ověřovali soulad zákonů s potřebami společnosti i se zájmy pracujících a signalizovali svými podněty a doporučeními nezbytnou úpravu.

Zásluhou ústavně právních výborů FS je, že z jejich podnětu bylo zahájeno projednávání základních problémů, které souvisí se zdokonalováním právního řádu. Vycházejí ze správné úvahy, že plnění tohoto politického úkolu nezbytně vyžaduje vyjasnit některé základní problémy obecné povahy, Potvrdila to i předposlední schůze těchto výborů, na níž byla zahájena širší diskuse o této problematice za účasti místopředsedy vlády prof. dr. Laca, předsedy Nejvyššího soudu doc. dr. Ondřeje, generálního prokurátora s. Feješe, hlavního arbitra dr. Brandejse, ředitele Ústavu státu a práva prof. dr. Češky i dalších představitelů státních orgánů.

Dovolte, abych v závěru vyslovil přesvědčení, že jsme nastoupili správnou cestu ke zlepšení zákonodárné práce. Je to úkol složitý a jsme v podstatě na začátku jeho provádění, Věřím však, že v úzké a soudružské spolupráci s oběma národními radami a s vládou ČSSR ho postupně splníme. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN prof. dr. D. Hanes: Ďakujem poslanci Srbovi za jeho vystúpenie. Ako ďalší vystúpi poslanec Samuel Kodaj. Pripraví sa poslanec Michal Rusnák.

Poslanec SN S. Kodaj: Vážené súdružky a súdruhovia poslanci, v súvislosti s programovým vyhlásením vlády ČSSR, ktoré sme pred dvoma rokmi schválili, chcem zaujať stanovisko hlavne k tej časti, ktorá hovorí o potrebe zvýšenia a zdokonalenia obranyschopnosti krajiny.

Obrana socializmu v triedne rozdelenom svete je základnou podmienkou jeho existencie a rozvoja. Chápeme ju ako objektívnu zákonnosť, vyplývajúcu z existencie agresívnej podstaty imperializmu, lebo v podmienkach svetovej socialistickej sústavy má internacionálny charakter. Ten vyplýva z politickej jednoty, zo spoločných záujmov a cieľov socialistických krajín, z toho, že socializmus nie je možné úspešne brániť len v národnom rámci jednej krajiny.

Preto línia XIV. zjazdu KSČ i programového vyhlásenia vlády ČSSR upevňovať spojenectvo, priateľstvo a spoluprácu so ZSSR a ostatnými krajinami socialistického tábora je najspoľahlivejším garantom socialistickej výstavby v našej krajine, našej národnej a štátnej existencie a bezpečnosti.

Česi a Slováci po stáročia žili pod cudzou nadvládou. Mnoho obetí priniesli za svoju slobodu. Základný životný problém oboch našich národov, uhájenie národnej existencie, nebol plne vyriešený ani po vzniku československého štátu v roku 1918, i keď jeho utvorenie z národného hľadiska bolo nesporným pokrokom. Pokusy idealizovať v krízových rokoch 1968 - 1969 tzv. "tvorivý" a "samostatný" prístup predvojnovej čs. diplomacie k zložitým medzinárodným udalostiam mal jeden cieľ: sfalšovať pravú triednu podstatu a výsledky politiky buržoázie predvojnového Československa. Historickou pravdou zostáva tvrdá skutočnosť, že politika čs. buržoázie skončila zásadným neúspechom, rozbitím republiky, strátou samostatnosti a národnou katastrofou. Západní spojenci buržoázneho Československa v osudových chvíľach republiku zradili. Podstatu tohto problému vyjadril generálný tajomník ÚV KSČ Gustáv Husák takto:

"Kruto sme sa museli poučiť z dôsledkov chybnej zahraničnopolitickej orientácie našej buržoázie. Pochopili sme, že slobodná budúcnosť našej krajiny môže byť zabezpečená jedine v najpriateľskejších vzťahoch so Sovietskym zväzom a skutočne demokratickými silami." /G. Husák: Prejavy a state, Praha r. 1970, str. 53./

Je skutočne historickou zásluhou KSČ, že na základe poučení z mníchovskej tragédie a rozbitia Československa v priebehu druhej svetovej vojny vypracovala a presadila novú koncepciu československej zahraničnej politiky, spočívajúcu na československo-sovietskej spolupráci. Línia československo-sovietskeho spojenectva a spolupráce napriek útokom pravice a protisocialistických síl obstála i v krízovom období rokov 1968 - 1969. XIV. zjazd KSČ v novej historickej situácii ďalej rozvinul líniu československo-sovietskeho spojenectva a priateľstva. Základom sa stala nová zmluva o priateľstve, spolupráci a vzájomnej pomoci z roku 1970. ktorá má pre naše národy mimoriadny význam a plne zodpovedá ich životným záujmom; zabezpečuje našu bezpečnosť, suverenitu a podmienky pre ničím neobmedzený socialistický rozvoj našej spoločnosti.

ČSSR nie je veľkým štátom a bolo by nereálne sa domnievať, že môže izolovane od socialistických krajín a hlavne od Sovietskeho zväzu - mať určujúcu úlohu v medzinárodných vzťahoch. Ale nie je zas tak bezvýznamným štátom, aby sa jeho hlas - v úzkej koordinácii zahraničnopolitickej činnosti socialistických krajín primerane neuplatnil v celom vývoji európskej a svetovej politiky. Zahraničnopolitické výsledky, ktoré sme od XIV. zjazdu KSČ dosiahli, presvedčivo dokazujú, že koordinácia zahraničnej politiky socialistických krajín nesmierne rozširuje akčný rádius čs. zahraničnej politiky tak v európskej politike a v ďalších svetových oblastiach, ako aj na pôde medzinárodných organizácií. Československo sa dnes aktívne podieľa na riešení závažných medzinárodných otázok, ktorých cieľom je zabezpečiť trvalý mier v Európe a vo svete vôbec.

Upevnenie bratských internacionálnych zväzkov, hlavne so ZSSR a ostatnými bratskými socialistickými krajinami, výrazne posilnilo i naše medzinárodné postavenie. Preto neustále rastie i naša medzinárodná autorita. Všetky tieto faktory sú nesmierne dôležité i pre zabezpečenie obranyschopnosti našej vlasti.

Leninské internacionálne poňatie obrany socializmu sa za posledné roky dôsledne uplatňuje v politike našej strany. Leninskými princípmi obrany socializmu sa riadi aj práca branných a bezpečnostných výborov Federálneho zhromaždenia.

Požiadavka na vysokú a nepretržitú bojovú pohotovosť našej armády je objektívne podmienená triednym zápasom medzi socializmom a kapitalizmom. Napriek tomu, že sme svedkami zmierňovania medzinárodného napätia a že dochádza k významným zmenám vo vzťahu s krajinami s rozdielnym spoločenským zriadením, nemôže nás to viesť k netriednemu posudzovaniu súčasného imperializmu.

Naša západná hranica je súčasne hranicou celého socialistického spoločenstva s imperializmom. Za touto hranicou sú dislokované agresívne sily NATO. Je to okrem iného na európskom bojisku len na západ od našej hranice 2,7 milióna /58 div./ vojakov, 7. 200 atómových hlavíc, vyše 10. 000 tankov, 3. 600 lietadiel, vyše 2. 250 nosičov jadrových zbraní a pod.

Zoskupenie týchto síl a prostriedkov zodpovedá plánu velenia NATO pre vedenie agresívnej vojny. Divízie sú rozmiestnené na predpokladaných smeroch zasadenia, majú potrebnú hĺbku a šírku; pre ich vojnové použitie nie je potrebné ďalších podstatných preskupení.

V trvalej pohotovosti majú až 85 % strategických prostriedkov jadrového napadnutia, 75 - 80 % síl a prostriedkov letectva a 85 % celkového stavu prvosledových útvarov a zväzkov. V 7. americkej poľnej armáde nesmie 50 % vojakov opustiť kasárne a len 15 % môže opustiť jednotku na viac ako 24 hodín. Raz mesačne sa v rámci celej armády precvičuje uvedenie jednotiek a útvarov do plnej bojovej pohotovosti.

Všetky tieto prostriedky sú namierené proti nám, proti ďalším socialistickým krajinám, hlavne proti bašte svetového mieru - ZSSR. Aj tieto skutočnosti plne ukazujú na životnú dôležitosť našej príslušnosti do tábora socializmu, do organizácie Varšavskej zmluvy pre zabezpečenie plnej bezpečnosti našej krajiny.

Analýza vojensko-politických súvislostí súčasných medzinárodných vzťahov potvrdzuje správnosť vojenskej politiky socialistických krajín, ktorá vychádza z daného stavu ohrozenia medzinárodnej bezpečnosti imperializmom a z konkrétnych potrieb obrany socializmu. Preto je orientovaná na všestranné posilnenie vojensko-politického zväzku Varšavskej zmluvy a na všestranné zabezpečovanie nepretržitej bojovej pohotovosti ozbrojených síl. Sústavne zvyšovať bojovú pohotovosť vojsk, udržiavať ju na úrovni súčasných požiadaviek - to je naša hlavná a rozhodujúca úloha.

Súdružky a súdruhovia, za posledné roky bol v našej armáde urobený veľký kus práce. Vysoko si vážime starostlivosť územných straníckych i štátnych orgánov o našu prácu, jej ocenenie vedením strany a osobne generálnym tajomníkom strany. Na základe výsledkov bojovej a politickej prípravy mohol na záver výcvikového roku 1973 minister národnej obrany konštatovať, že v Čs. ľudovej armáde úspešne pokračuje realizácia úloh XIV. zjazdu. Velitelia a štáby, politické orgány, stranícke a spoločenské organizácie vyvinuli veľké úsilie k ich úspešnému plneniu. Prehĺbila sa účinnosť stranícko-politickej práce, čo malo vplyv na upevnenie politicko-morálneho vzťahu vojsk, rozvoj aktivity a iniciatívy pri plnení náročných úloh prípravy vojsk Čs. ľudovej armády vo výcvikových rokoch 1972 - 1973. Dôsledným uplatňovaním vedúcej úlohy Komunistickej strany Československa vo všetkých oblastiach života a činnosti armády, prehĺbením bratských internacionálnych vzťahov s armádami členských krajín Varšavskej zmluvy, najmä so Sovietskou armádou, sa ďalej zvýšila bojová sila a pripravenosť Čs. ľudovej armády.

Obranyschopnosť socialistických krajín bola, je a zostáva jedným z dôležitých činiteľov presadzovania politiky mieru, politiky mierového spolunažívania. Náš ľud a my všetci by sme istotne privítali určité uvoľnenie nielen v politickej oblasti, ale aj v oblasti vojenskej. Nič podobného sa však doteraz nestalo. Naopak, militarizácia štátov NATO prebieha naďalej, zvyšujú sa vojenské rozpočty, do militarizácie týchto krajín je plne zaangažovaná a zapojená aj súčasne prebiehajúca vedeckotechnická revolúcia. Plných 45 - 50 % vedeckovýskumných kapacít je zapojených do zbrojného priemyslu. Uvedomujeme si preto, že nič viac by nemohlo poškodiť našu bezpečnosť, ako prepadnutie náladám pacifizmu, podceňovanie vojnového nebezpečenstva, prepadnutie ilúziám o humánnej mierovej politike imperialistických štátov, alebo bagatelizovanie požiadaviek na neustále zvyšovanie bojovej pohotovosti. V tom je zmysel a cieľ, ako aj obrovská zodpovednosť našej práce voči spoločnosti socializmu, voči medzinárodnému robotníckemu hnutiu. Preto popri neustálom zdokonaľovaní bojového majstrovstva venujeme mimoriadnu pozornosť aj výchove našich vojakov k láske k svojej rodnej krajine, k svojmu ľudu, jeho revolučným tradíciám, k hrdosti na svoju socialistickú vlasť. Cez tieto vlastnosti a city lásky k svojej vlasti vychovávame vojakov k bratskému vzťahu k všetkým našim priateľom, k proletárskemu internacionalizmu. Cez hrdosť a lásku k svojej socialistickej vlasti učíme vojakov nenávidieť všetkých nepriateľov, nenávisti k imperializmu. Snažíme sa vychovávať ich ako obrancov i budovateľov socialistickej vlasti.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP