Přítomno: | 182 poslanců Sněmovny lidu |
72 poslanců Sněmovny národů zvolených v České socialistické republice | |
75 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice |
/Jednání zahájeno v 9.00 hod./
Předseda SL V. David: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, vážení hosté, zahajuji přerušené
jednání druhé společné schůze
Sněmovny lidu a Sněmovny národů.
Ze Sněmovny lidu jsou dnes omluveni poslanci: Benc, Biľak,
Hermanová. Horáček. Hoffmann, Hruškovič,
Husák, Jakeš, Kalíšek, Kalkus, Kolder,
Nový, Neuman, Ondřich, Suber, Šimon, Štrougal
a Tesař.
Ze Sněmovny národů se omluvili poslanci:
Helena Čermáková, Kožík a Šmejkalová.
Podle prezenčních listin je přítomno
171 poslanců Sněmovny lidu a ve Sněmovně
národů je přítomno 66 poslanců
zvolených v České socialistické republice
a 67 poslanců zvolených ve Slovenské socialistické
republice.
Sněmovna lidu a Sněmovna národů jsou
tedy podle ustanovení článku 40 ústavního
zákona o čs. federaci schopny se usnášet.
Budeme pokračovat v jednání rozpravou k vládnímu
návrhu zákona o státním rozpočtu
čs. federace na rok 1972.
Prosím poslance ing. Straku, aby se ujal slova. Připraví
se poslankyně Ridziková.
Místopředseda SN ing. F. Straka: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, zprávu k návrhu
státního rozpočtu čs. federace na
rok 1972 i návrh zákona o státním
rozpočtu projednali poslanci výborů pro zemědělství
a výživu obou sněmoven na společné
schůzi 14. prosince t. r. Konstatovali, že státní
rozpočet je odrazem vzestupu ekonomiky a tím jsou
vytvářeny i předpoklady pro další
všestranný rozvoj naší socialistické
společnosti. Proto také vyslovili jednomyslný
souhlas jak se zprávou k návrhu státního
rozpočtu, tak s návrhem zákona.
Návrh státního rozpočtu na rok 1972
za kapitolu zemědělství a výživy
uvažuje, že v roce 1972 budou činit celkové
odvody a příjmy za zemědělství
do státního rozpočtu včetně
daně z obratu 24 848 mil. Kčs a naproti tomu celkové
příděly a výdaje ze státního
rozpočtu do odvětví zemědělství
a výživy dosáhnou částky 23 135
mil. Kčs. Vykazuje se tedy aktivní saldo ve výši
1135 mil. Kčs.
Návrh respektuje dosavadní platné ekonomické
nástroje soustavy řízení v zemědělství
a zásady usnesení vlády ČSSR č.
204 z roku 1971 o plánovitém řízení
národního hospodářství od roku
1972 V návrhu jsou zapracována i konkrétní
opatření v oblasti nákupních cen jako
dílčí stimulační opatření,
která mají operativně podpořit záměry
plánu na rok 1972 a další léta 5. pětiletky
a pomoci překlenout nepříznivé vývojové
tendence u některých zemědělských
výrobků.
Návrh rozpočtu ve zvýšených přídělech
zabezpečuje potřeby na financování
hlavních ekonomických nástrojů pro
zemědělské podniky a intervence k cenám
pro potravinářský průmysl a zemědělské
zásobování a nákup ve vazbě
na plánovanou tržní produkci.
Na řešení věcných problémů
v investiční oblasti zabezpečuje návrh
rozpočtu dotace a subvence ve stejném poměru
k objemu investic jako v roce 1971.
U ostatních neinvestičních subvencí
a dotací zemědělským podnikům
dochází v roce 1972 k mírnému zvýšení
prostředků do fondu stabilizace pracovních
sil a k řešení některých naléhavých
problémů v reprodukci pracovních sil v pohraničí
a v některých výrobních oborech. Pro
stabilizaci pracovních sil formou bytové výstavby
je zde počítáno i se státním
příspěvkem.
S poměrně značnou částkou se
uvažuje v návrhu rozpočtu na řešení
problémů spojených s ekonomickými
rozdíly u části zemědělských
podniků, zejména u státních statků.
Zkušenosti však ukazují, že nejde jen o
zaostávání ve výrobě a ekonomice,
ale že rozdílná situace v důchodech
má své příčiny i v samotné
konstrukci a výši ekonomických nástrojů.
Proto poslanci obou výborů s uspokojením
uvítali sdělení, že k zásadnějšímu
řešení této nežádoucí
diferenciace se připravují návrhy na úpravu
od roku 1973. Předpokládají, že v souvislosti
s těmito uvažovanými úpravami bude řešen
i dosavadní systém úhrady dopadu povýšení
velkoobchodních cen a problém neinvestičních
dotací poskytovaných potravinářskému
průmyslu.
Obdobně jako v ostatních úsecích národního
hospodářství dochází i v zemědělství
a výživě k nežádoucímu růstu
materiálových nákladů a tím
i ke snižování ekonomické efektivnosti.
Proto poslanci budou dbát, aby na všech stupních
řízení byla rychleji a důsledněji
uplatňována racionalizační opatření
a ve výborech jim bude věnována soustavná
pozornost.
Naše socialistické zemědělství
vstupuje nyní do další významné
etapy rozvoje výrobních sil, etapy, ve které
se ještě výrazněji projeví přednosti
socialistické zemědělské velkovýroby.
Půjde především o proces intenzifikace,
kooperace a specializace zemědělské výroby,
uplatňování vědeckotechnického
rozvoje a průmyslových metod práce a řízení
výroby.
Proto poslanci obou výborů jsou názoru, že
bude nutné na úseku státního rozpočtu
v průběhu roku 1972 cílevědomě
rozvíjet a zdokonalovat takové ekonomické
zásady a principy, které budou záměry,
vytyčené XIV. sjezdem KSČ, také plně
podporovat. Půjde především o úpravu
dosavadního systému ekonomických nástrojů
tak, aby jako celek působily na rozvíjení
kooperačních vztahů, na budování
společných i mezidružstevních podniků
a tím i k nejúčelnějšímu
vynakládání finančních prostředků
v souladu s potřebami společnosti.
Poslanci obou výborů pro zemědělství
a výživu jsou si vědomi toho, že dosáhnout
záměrů státního rozpočtu
vyžaduje, aby byla věnována soustavná
pozornost růstu efektivnosti výroby, hospodárnému
a účelnému vynakládání
finančních prostředků a upevňování
finanční kázně. Pokládají
proto za svou povinnost zapojit se plně do tohoto všeobecného
úsilí jak na svých pracovištích,
tak i ve své funkci jako poslanci. /Potlesk./
Předseda SL V. David: Děkuji, žádám,
aby se ujala slova poslankyně Ridziková, připraví
se poslanec Plojhar.
Poslankyně M. Ridziková: Vážené
súdružky poslankyne, vážení súdruhovia
poslanci, dovoľte mi v rozprave k vládnemu návrhu
zákona o štátnom rozpočte čs.
federácie na rok 1972 uplatniť niekoľko poznámok.
Myslím, že je dobrým úvodom do práce
nášho Federálneho zhromaždenia, keď
ako prvý zákon v II. volebnom období prijímame
zákon o rozpočte. Tento zákon jasnou rečou
dokumentuje, že vychádza z koncepcie a záverov
XIV. zjazdu KSČ a prispieva k prehĺbeniu plánovitého
riadenia nášho hospodárstva a je reálnym
základom druhého roku našej päťročnice.
Táto skutočnosť je významná a
povzbudzujúca pre politickú prácu najmä
nás, nových poslancov Federálneho zhromaždenia
bez politickej príslušnosti.
Keď som sa snažila preniknúť k podstate
predkladaného návrhu zákona a ďalších
podkladových materiálov, mala som pred očami
nezabudnuteľný priebeh našej predvolebnej kampane,
stovky dotazov a pripomienok našich pracujúcich k
rozvoju nášho hospodárstva i k miestnym otázkam
a odhodlanie našich pracujúcich prispieť zo všetkých
síl k realizácii volebného programu.
Som presvedčená, že predkladaný návrh
zákona spoluvytvára podmienky pre realizáciu
tých cieľov a potrieb našich pracujúcich,
o ktorých sme tak často hovorili. V podstate všetky
pripomienky buď priamo alebo nepriamo sa dotýkali
sociálneho programu. Je to samozrejmé, veď
životná úroveň socialistického
človeka je koniec koncov zmyslom všetkého nášho
snaženia.
Chcela by som pri tejto príležitosti spomenúť
zákony z konca I. volebného obdobia Federálneho
zhromaždenia, konkrétne zákon o materskom príspevku
a zákon o zvýšení dôchodkov starodôchodcov
a niektorých nízkych dôchodkov v sociálnom
zabezpečení. Tieto opatrenia boli prijaté
samozrejme s uspokojením, ale hlavne ukázali všetkému
nášmu ľudu, čo si môžeme dovoliť,
keď budeme dobre pracovať, keď budeme plniť
úlohy plánu.
Pre nás, nových poslancov, je vládny návrh
zákona o štátnom rozpočte samozrejme
záležitosťou zložitou a náročnou,
ale pokiaľ som si zjednodušila charakter rozpočtu
do niekoľkých ukazovateľov rastúcich výdavkov,
najmä v oblasti kultúrnej a sociálnej, bola
som presvedčená, že rozpočet vytvára
dobré podmienky pre postupnú realizáciu sociálneho
programu XIV. zjazdu KSČ, pre potrebný populačný
vývoj, pre postupnú podporu rodín s viacero
deťmi, pre úpravu sústavy dôchodkového
zabezpečenia, pre bytový rozvoj, pre naše zdravotníctvo
a školstvo. Veď v absolútnom prírastku
výdavkov v roku 1972 oproti roku 1971 práve výdavky
na kultúrne a sociálne opatrenia predstavujú
najvýraznejšiu položku. A navyše sociálna
oblasť je predmetom mimoriadnej starostlivosti tak v rozpočtoch
oboch republík, ako aj v rozpočtoch národných
výborov.
Keby som chcela sama pre seba a hlavne pre svojich voličov
charakterizovať navrhovaný zákon, povedala
by som, že je to skutočne rozpočet mierovej
budovateľskej práce, že je to dokument ďalšieho
plánovitého rozvoja našej republiky, ale že
je to tiež prejav najvyššej dôvery KSČ
a Národného frontu v iniciatívu a pracovné
úsilie všetkých našich pracujúcich.
Je to ako v rodine: podľa toho čo si zarobíme,
môžeme utrácať. Túto jasnú
matematiku treba dostať do vedomia všetkých členov
našej veľkej socialistickej rodiny. V tom je naša
úloha poslancov celkom jasná.
Mám na mysli nielen rozhodujúce formy iniciatívy
robotníkov a roľníkov - socialistické
súťaženie, záväzky - ale tiež
dennú starostlivosť nás všetkých,
aby nám to všade dobre išlo.
Záverom by som chcela oceniť dobrú prácu
všetkých, ktorí pracovali na návrhu
zákona. Veľmi rada budem za jeho prijatie hlasovať.
Ďakujem. /Potlesk./
Předseda SL V. David: Děkuji poslankyni Ridzikové.
Žádám, aby se slova ujal poslanec Plojhar,
připraví se poslanec Axman.
Poslanec ThDr. J. Plojhar: Vážené soudružky
poslankyně, soudruzi poslanci, rozpočtová
kapitola ministerstva zahraničních věcí
se na příští rok zvyšuje o 4,1
%. Je to zdůvodněno tím, že se jako
každoročně i tentokrát zvyšují
příspěvky do mezinárodních
organizací. Ministerstvo zahraničních věcí
dále přejímá některé
úkoly, které dosud vykonávaly jiné
resorty, to znamená, že tyto resorty je i financovaly.
Jako příklad uvádím převzetí
kulturních středisek v zahraničí.
Dalším důvodem je soustavné stoupání
cen a nákladů v kapitalistických zemích.
Chceme-li pochopit jednotlivé finanční položky,
pak je zapotřebí, abychom je srovnávali s
úkoly toho kterého resortu. XIV. sjezd KSČ
a další zasedání ÚV KSČ
ukládají na úseku mezinárodní
a zahraniční politiky ministerstvu zahraničních
věcí a našim zastupitelským úřadům
veliké a odpovědné úkoly. Jestliže
srovnáváme plnění těchto úkolů
s jednotlivými položkami v rozpočtové
kapitole ministerstva zahraničních věcí,
pak se domnívám, že můžeme konstatovat,
že položky jsou velmi reálné, střízlivé,
dokonce mám obavy, že v některých případech
při 100 % plnění úkolů budou
i nedostačující.
Ministerstvo zahraničních věcí a řada
našich zastupitelských úřadů
byly silně poznamenány a deformovány krizí
roku 1968 a jara 1969. To vzbudilo v celém světě
pozornost. Vzbudilo to nejen obavy marx.-leninovců u nás
a našich přátel v socialistickém táboře,
ale také velký zájem kapitalistického
a imperialistického světa. Jako příklad
uvádím anglický odborný časopis
Diplomat, který v roce 1968 napsal, že jevy na československých
diplomatických zastupitelských úřadech
jsou ojedinělé a neobvyklé v dějinách
diplomacie. Proto ministerstvo zahraničních věcí
správně, a je třeba to vysoce ocenit, po
zasedání ÚV KSČ v dubnu 1969 přikročilo
k očistě našich zastupitelských úřadů
i samotného ústředního úřadu.
V této náročné a nesnadné práci
se soustavně pokračuje. Věříme,
že tomu tak bude i v nastávajícím roce.
Není lehkým úkolem vyhledat kádry
politicky, odborně a jazykově plně kvalifikované.
Vznikají zde i komplikace při zajišťování
bytů v Praze pro pracovníky mimopražské.
Je třeba vzít i v úvahu a ve vhodné
chvíli přezkoumat, zda je správné,
že pracovníci ministerstva zahraničních
věcí jsou platově zařazeni do nejnižší
třetiny naší platové soustavy.
Vedle této kádrové práce má
ministerstvo zahraničních věcí i velké
úkoly na jiných úsecích. Dovolte,
abych se krátce zmínil o některých
z nich. Považujeme za správné, že v poslední
době přistupuje ministerstvo zahraničních
věcí k tomu, abychom budovali vlastní zastupitelské
úřady v zahraničí. Dosud na mnoha
místech jsme pracovali v najatých budovách,
platili vysoké nájemné i vysoké činže
za ubytování našich pracovníků
v zahraničí. Vybudování vlastních
budov má prosperující návratnost.
Podle propočtů se pohybuje tato návratnost
od 7 do 25 let. Dával bych při této příležitosti
v úvahu, zda by nebylo dobré /a ministerstvo zahraničních
věcí jistě má vypracovaný dlouhodobý
plán výstavby těchto zařízení/
v nejkratší době, letos a v nejbližších
letech zajistit a zakoupit potřebné pozemky. Je
známo, že cena stavebních pozemků je
rok od roku vyšší. Je těžko posoudit
výhodnost či nevýhodnost koupě. Kupříkladu
v Japonsku v Tokiu se v roce 1968 zakoupil pozemek pro výstavbu
našeho úřadu za 17 mil. Kčs. V současné
době kupujeme ve Vídni pozemek za 10 mil. Kčs.
Jistě, že to asi odpovídá dnešním
cenám za stavební pozemky. Proto dávám
v úvahu, zda bychom při perspektivním plánování
neměli pamatovat na zakoupení pozemků za
dnešní ceny a ne za ty, které budou za 5-10
let. Jako příklad uvádím, že
podle odborníků pozemek, který jsme koupili
v roce 1968 v Tokiu za 17 mil. Kčs, byl 40x dražší,
než by býval stál před deseti lety.
Myslím, že stojí za úvahu tuto věc
do perspektivních plánů zahrnout a v dohodě
s federálním ministerstvem financí zakoupit
pozemky včas.
K otázce stálého zvyšování
našich příspěvků do mezinárodních
organizací. Je stálým zjevem, že každým
rokem se příspěvky zvyšují. Děje
se tak v každé mezinárodní organizaci.
Důvodem je rozšiřování úkolů
a působnosti, stoupání cen, mezd a platů
na celém světě. Na této skutečnosti
nemůžeme sami o sobě nic měnit. Bylo
by třeba se však hluboce zamyslet nad tím,
jak získat co nejlepší návratnost z
těchto příspěvků. Dovolil bych
si z vlastní zkušenosti na úseku naší
spolupráce se světovou zdravotnickou organizací
sdělit, že se nám v některých
minulých letech podařilo docílit až
80 % návratnost. Jistěže tomu tak není
v každé mezinárodní organizaci. Je vsak
třeba otázce návratnosti věnovat zvýšenou
pozornost.
K úseku propagace a tiskové činnosti ministerstva
zahraničních věcí, které jsou
toho času, pokud jde o plánování,
v počátcích. Je třeba tento úsek
především vybavit kádrově. Dnešní
stav je asi necelých 50 % a je třeba vytvořit
všechny podmínky, aby v dnešní mezinárodní
politické situaci právě na tomto úseku
mohlo ministerstvo zahraničních věcí
dobře plnit své úkoly a poslání.
Ještě jednu poznámku. K úsporám
na kapitole rozpočtu ministerstva zahraničních
věcí. Jsou úspory nebo střízlivé
odhady, které skutečně upřímně
vítáme. Kupříkladu při všeobecném
zvýšení této kapitoly se oproti loňskému
rozpočtu výdaje na reprezentaci vůbec nezvyšují.
Jsou ale také úspory, že kterých nemáme
a nemůžeme mít radost. Jsou úspory kupříkladu
na mzdových fondech, které jsou podloženy tím,
že se neplní plán pracovníků.
Jsou úspory v investicích, které se nepodařilo
uskutečnit. Takovéto úspory nám nedělají
radost a myslím, že ministerstvo zahraničních
věcí vynaloží všechno úsilí,
aby k takovýmto úsporám v příštích
letech nedocházelo.
Závěrem mi, soudružky a soudruzi poslanci,
dovolte, abych jménem obou našich zahraničních
výborů Sněmovny lidu i Sněmovny národů
konstatoval radostnou skutečnost velmi slibného
počátku spolupráce našich obou zahraničních
výborů s ministerstvem zahraničních
věcí. V pondělí na naši společnou
první schůzi zahraničních výborů
obou sněmoven přišel ministr zahraničních
věcí s. ing. Chňoupek, s ním všichni
jeho náměstkové a další přední
pracovníci ministerstva zahraničních věcí.
Domnívám se, že tato spolupráce, která
tak slibně započala, bude po celou dobu pokračovat
a že se našemu společnému úsilí
ministerstva zahraničních věcí, našich
zastupitelských úřadů i obou zahraničních
výborů našich sněmoven podaří
přispět co nejúčinněji k realizaci
velkých, odpovědných, ne vždy lehkých,
ale reálných úkolů na úseku
mezinárodní a zahraniční politiky,
jak je před nás postavil XIV. sjezd KSČ.
Děkuji vám za pozornost. /Potlesk./